Turvaliivit-Hyöty vai Haitta?

TURVALIIVITYTTÖ

Eli onko turvaliiveistä Teistä enemmän hyötyä vaiko haittaa?

Perustelkaa kiitos.

Entä tunnetteko tapauksia, joissa turvaliivi olisi ihan oikeasti voinut olla haitaksi, jaathan tietosi kanssamme ;)

Omasta mielestäni turvaliivi on ehdottoman hyödyllinen kapine. Se on kirjaimellisesti kerrasta POIKKI kun hevosen selästä putoaa selälleen pahasti ja halvannuttaa vaikkapa itsensä...

65

13498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emsux

      Molempia - hyötyä ja haittaa.

      Jos putoat, niin kyllähän se suojaa sinua hyvin. Mutta se myös vaikeuttaa ratsastusta. Se ei anna sinun vapaasti olla rentona ja mennä hevosten liikkeiden mukana.

      Vuokraponillani mennään aina centretedriding:ia, joten lantio pitää pystyä liikkumaan vapaasti. Mutta jos pidän turvaliiviä, ei se onnistu. Joten en sitä pidä ollenkaan, en edes vaikka hyppään. Ilman turvaliiviä ratsastus on paljon vapaampaa ja pystyt mukautumaan liikkeisiin paremmin ja näin hevonenkin on rennompi.

      • miillzu :D

        Joo itsekkään en tykkää yhtään turvaliiveistä sillä silloin tuntuu että nyt taidan pudota ja ne tippumiseton tullut aina kun olen käyttänyt sitä.Esteillä pidän sillä joskus varsinkin kun hyppäsin yli 100cm niin en olisi voinut ilman mennä.Koulussa en pidä ikinä turvaliiviä sillä harvoin edes tipunkaan eikä minulla tule ikinä sellainen tunne että nyt pitää olla varuillaan etten tipu.esteillä käytän en koulussa :)
        mutta jos kyseessä joku puomi kavalettiharjoittelu niin en ehkä silloin pitäisi paljon vapaamman tuntuista.
        mutta on ollut myöskin hyvä kapistus silloin kun lennetään seinää päin,Nykyään roikun vaan kaulassa että pääsen jaloilleni alas :D
        On tuo halpa henkivakuutus koska olen saanut palaliivin 99€!


      • Iloilona

        Ehdottomasti hyötyä! Suojaa niin selkärankaa, kylkiluita kuin sisäelimiäkin enkä nää sen käytössä oikeastaan mitään haittaa, paitsi jos se todella haittaa ratsastusta.

        Mutta itse olen käyttänyt nyt jonkun aikaa turvaliiviä joka tunnilla ( ennen en käyttänyt mutta nyt halusin kokeilla ) ja totta puhuen ekoilla kerroilla se oli jäykkä kuin mikä, mutta esti perunasäkki-istunnan. Liivi kuitenkin muotoutui päälleni enkä nyt suunnilleen edes tunne että pidän sitä tunneilla. Suosittelen siis!


      • <3

        Huomauttaisin että jos hevonen ei tottele jos on Turvaliivi niin se on kumma. Täytyy vain oppia käyttämään liiviä oikein kannattaa hankkia edes Panssariliivi joka on vain pieni ja huomaamaton mutta toimiva. LIIVI VOI PELASTAA HENGEN!


      • moi3
        <3 kirjoitti:

        Huomauttaisin että jos hevonen ei tottele jos on Turvaliivi niin se on kumma. Täytyy vain oppia käyttämään liiviä oikein kannattaa hankkia edes Panssariliivi joka on vain pieni ja huomaamaton mutta toimiva. LIIVI VOI PELASTAA HENGEN!

        panssariliivit on huonompia kun palaliivit


    • turvaliivityttö

      Nykyään on tosi hyviä ja joustavia turvaliivejä, itselläni on semmoinen. Se ei kyllä ainakan minulla estä vartalon rentoutta...

      mutta tottaakai on helpompaa ilman

    • ....................

      Turvaliivi lisää yleisesti ottaen turvallisuutta MUTTA vain oikein käytettynä. Ja aivan liian usein näkee turvaliivejä, jotka ovat jopa hengenvaarallisia. Turvallivin täytyy ensinnäkin olla sopiva, siihen ei jätetä lapselle kasvuvaraa. Joillakin ihmisillä esim. etu ja takakappaleen täytyy olla eri kokoa, jotta liivi istuu. Liian isot turvaliivit ovat aiheuttaneet niskan murtumia. Turvaliivin kuuluu myös olla mahdollisimman lähellä ihoa, myös talvisin. Eli liiviä ei laiteta toppatakin, villapaidan ja viiden muun kerroksen päälle. Mitä enemmän ilmaa on turvaliivin ja ihon välissä, sitä vähemmän turvaliivi suojaa. Oikeinkäytettynä ratsastajan tippuessa turvaliivi tutkitusti vähentää vammoja kuten luunmurtumia ja sisäisiä vammoja.

      Kuten joku aiemmin mainitsikin, turvaliivi myös rajoittaa liikkeitä, minkä takia niitä ei käytetä centered ridingissa, vikellyksessä jne. Nykyaikaiset liivit (esim. palaliivit) ovat erittäin hyvin muotoiltuja, mutta rajoittavat silti liikettä jossain määrin. Joskus putoaminen voidaan mahdollisesti ehkäistä, mikäli ratsastajalla ei ole turvaliiviä ja siis täysi liikkuvuus kehossa. Tätä ei kuitenkaan oikein pystytä todistamaan.

    • eiehkä

      haittaa ainakin jonkin verran sillä ystävälläni tippuessaan katkesi solisluu vaikka käytti turvaliiviä..

    • ****************

      Turvaliivi ei suojaa solisluun murtumiselta, ellei käytössä ole myös olkasuojia. Tämä on yleinen harhakäsitys. Yleensä kuitenkin jos solisluu murtuu turvaliivin kanssa ratsastettaessa, se olisi murtunut myös, jos turvaliiviä ei olisi ollut.

    • lf

      Käytän vain esteillä ja maastossa.

    • Joku heppatyttö

      Enemmän hyötyä, kuin haittaa. Perustelut: Olin ratsastamassa ja eräs hevonen nimeltä Raakel riistäytyi käsistä toisella puolen maneesiaja se laukkasi meidän puolellemme. Ratsatin silloin Belinda-nimisellä ponilla. Belinda tietenkin laukkasi noin kuusi mertiä ( tällöin en ollut vielä laukannut, nyt tilanne on tietenkin aivan toinen), meinasin tippua ja kiljaisin vahingossa. Raakel pelästyi vielä pahanpäiväisesti ja heitti aikuisen ratsastajan selästään pukissa ja ratsastajalta taisi murtua solisluu, mutta en ole aivan varma. Jokatapauksessa ratsastajalla EI ollut turvaliiviä!

      • joku

        Tiedän vähän samanlaisen tapauksen.Eräs heppa lähti pukkilaukkaa kun pelästyi tuulta ja sitten ratsastaja tippui ja heppa potkaisi ratsastajaa kylkeen.Ratsastajalla oli turvaliivi ja ei siinä käynyt mitään ei edes mustelmaa varmasti olisi tullut joku ruhje jos ei olisi ollut turvaliiviä.

        Toinen asia:Voisiko joku auttaa minua?Minä aion hankkia oman turvaliivin mutta en tiedä millainen on sopivan kokoinen.(olen käyttänyt tallin lainaliivejä.)


    • Fucbhlbb

      Jos turvaliivi on liian iso siittä on haitta kun tiput.

    • summ3r2011

      Minun mielestäni turvaliivistä on ehdottomasti enemmän hyötyä kuin haittaa!
      Minua turvaliivi ei ainkaan rajoita liikkumasta. Turvaliivin kanssa myös ainakin itselläni selkä pysyy paremmin suorassa ja ryhdissä. Käytän palaliiviä aina! Esteillä, koulussa, maastossa...
      Mutta tietenkin turvaliivin täytyy olla juuri sopiva, jotta se suojaa parhaiten eikä estä liikkumista.

    • tietämätön

      millainen on oikea turvaliivi? siis minkä kokoinen sen kuuluu olla?

      • ?

        Mene hevostarvike kauppaan ja pyydä myyjältä apua liivin valitsemiseen :)


    • Hippuli

      Hyötyähän liivistä on, mutta itse ainakin jäykistyn käyttäessäni liiviä (: Hankitaan nyt kesäksi turvaliivi. Käytin pienempänä aina turvaliiviä, nykyään en ole käyttänyt ainakaan kolmena kesänä. Maastossa ja esteillä käytän sitten jatkuvasti, kun uuden liivin saan :D

    • PonineitiBella

      Hyötyä, että haittaa- molempia!

      Tietystihän turvaliivi suojaa paljon ja on hyvä varsinkin esteillä ja maastossa. Mutta ilman liiviä ratsastus on PALJON rennompaa ja vapaampaa. Koulussa turvaliivi on myös ainakin minulla 'hyvän asennon' tiellä, enkä siksi käytäkään sitä muulloin kuin esteillä ja maastossa.

    • turvallisin mielin

      Turvaliivistä on ehdottomasti hyötyä, enkä näe siinä melkeinpä minkäänlaisia haittoja. Normaalissa ratsastuksessa (este ja koulu, ei vikellys tms.) turvaliivi ei itselläni ainakaan ole tiellä, tai haittaa muutenkaan toimimista satulassa. Ja turvaliivinhän täytyy tosiaan olla juuri oikean kokoinen (jottei hyöty muutu haitaksi), ja silloin ei pitäisi liivin haitata liikkumistakaan. Turvaksihan se on luotu, suojaamaan luita ja tärkeitä sisäelimiä.
      Itse pidän turvaliiviä estetunneilla, nykyään olen koulutunneilla jättänyt pois ihan sen takia, että turvaliivi on kuuma ja menon ei pitäisi olla aivan niin päätähuumaavaa kuin esteillä. Fiksumpaahan sitä olisi koulutunneillakin käyttää - eihän sitä koskaan tiedä, milloin joutuu itse huonon onnen potkaisemaksi.

      Käyttäkää niitä turvaliivejä, jos sellaisen omistatte! Kaapin perällä lojumassa ne eivät sen erityisemmin turvaa suo. Putoamishetkellä sitä on aivan varmasti toiveikkaampi ehjänä säilymisestä, kun tietää jotakin olevan suojaamassa kylkiluitaan pahimmilta tälleiltä.

    • hepokatti

      ...itse en pidä tuvaliiveistä. Löysin lehdestä tutkimuksen ettei turvaliivi auta niin paljoa kuin luullaan, eli turvaliivi ei suojaa mahdollisilta halvaantumisilta tai murtumilta!! Turvaliivi pitää ratsastajan ryhdikkäänä ja suojaa pieniltä ruhjeilta ylävartalossa.

      • turvallisin mielin

        Tottakai turvaliivi suojaa ruhjeilta _ylävartalossa_ - eihän se alaruumista millään tavalla peitäkään. Ja kukaan tuskin on kieltänyt sitäkään, etteikö turvaliivi päällään voisi halvaantua ja selkäranka vioittua, mutta yhtälailla kypärän ollessa päässä voi tulla pahemmankin luokan aivotärähdys. Ja jätetäänkö kypärä siksi pois? Ei todellakaan.
        Turvaliivi suojaa murtumilta ja tärkeiden sisäelinten vahingoittumiselta, mutta tietenkään se ei takaa varmaa ruhjeettomuutta. Tarkoitus on _pienentää_ mahdollisia vammoja, parhaimmillaan jopa välttää ne kokonaan, mutta tietenkin niitä voi turvaliivi päälläkin tulla. Ja tässä vaiheessa peräänkuuluttaisin, että turvaliivihän ei näitä mahdollisia vammoja tee, vaan se putoaminen ja esim. hevosen kavio osuessaan. Siksi en näe mitään syytä jättää turvaliiviä pois siksi, että sen ollessa päällä voi siltikin tulla jotakin. Se on mielestäni naurettavaa.
        Ihan maalaisjärjellä sopii miettiä, että kummassa tilanteessa tulee enemmin vammoja kehoon: A - Olet ollut kesällä t-paita/huppari/ohut takki päällä ratsastamassa, pudonnut ja hevonen on potkaissut sinua selkään, vai B - olet ollut kesällä ratsastamassa t-paidassa/hupparissa/ohuessa takissa pari senttiä paksu ja jämäkkä turvaliivi päälläsi ratsastamassa, pudonnut ja hevonen on potkaissut sinua selkään.
        _Totta_ihmeessä_vammat_ovat_pienemmät_kun_on_selkärangan_ja_kengitetyn_kavion_välissä_jotakin_tukevaa_ottamassa_pahimman_iskun_vastaan_.

        Ja lopuksi: En ainakaan itse ole huomannut turvaliivin itsessään saavan ratsastajasta ryhdikästä. Huonoryhtiset ovat kyllä aivan yhtä lysyssä satulassa istuessaan, oli sitten turvaliivi päällä tahi ei.


    • Piuruvain.

      En tiedä mitä sanoa.
      Turvaliivini on todennäköisesti takaosastaan liian iso ja tunnen oloni epämukavaksi kun puen sen päälleni.
      Olen sen nyt koulutunnneilla jättänyt talliin mutta maastoillessa tulen sitä pitämään.
      Käväisin tuossa muutamat kisatkin ilman sitä sillä koen sen uhaksi terveydelleni sillä tottahan se on että liian isosta turvaliivista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

      Mielestäni myös pystyn paremmin myötäilemään hevosen/ponin liikkeitä paremmin ilman tuota kapistusta ja näin en lentele niin usein.
      Openikin sanoi että minusta tuli heti parempi ratsastaja ilman sitä.

      Mitä mieltä olette?

      • turvallisin mielin

        Turvaliivejä ostaessa ei tosiaan pidä jättää sitä "kasvuvaraa" tai tilaa mahdolliselle takille, vaan liivin täytyy olla juuri sopiva ja oikean muotoinen. Onhan se aina melko kallis hankinta, mutta halpa henkivakuutus kuitenkin. Ja talvisinkin takki on lämpimämpi turvaliivin alla kuin päällä, jolloin kerrospukeutuminen pääsee oikeuksiinsa ja sille lämpimälle ilmallekin jää enemmin tilaa vaatekerrosten välillä. Ei siis tyydytä turvaliiveihin, jotka ovat "sinnepäin". Oikeankokoinen ja -muotoinen turvaliivi on se ainoa oikea turvaliivi, joka on mukavampi ja huomaamattomampikin päällä!
        Joidenkin turvaliivien takaosaa pystyy myös lyhentämään leikkaamalla, jos tarve vaatii, muttei liikaa, jotta se suojaa yhä tarpeeksi alhaalta. Itse en kuitenkaan ole tämän "omatoimisen muokkailun" kannalla, vaan kehotan mieluummin etsimään sen kaikinpuolin oikeankokoisen turvaliivin.


    • Joku tyyppi

      En lukenu muita viestejä, ku ekan, mut hyötyä, sekä haittaa. Se suojaa, jos tippuu, mut ainakii omasta mielestä sil on helpompi ratsastaa rennosti.

    • maastoilija

      Jos nyt joku lukee niin kyllä kanattaa käyttää äsken menin siskoni kanssa mastoon jä hän unohti turvaliivin kotiin seurauksena oli sitten että kylkiluut murtui kun poni veti päänsä alas laukassa!!!

    • uskoakko
    • eifjhjd

      Onhan turvaliivistä tietysti hyötyä, jos sattuu putoamaan. Ittellä ävi kerran niin että, olin estetunnilla sellasella eestinponilla, joka hyppää tosi isoja hyppyjä vaikka hypättiin van jotain 30cm. En päässyt hyppyyn mukaan ja lensin kaulalle, saulan eteen. Turvaliivi tarttui kiinnu satulaan enkä pääässyt ylös. Poni jatkoi laukkaa ja pysähtyi yhtäkkiä. Sitten se laski pääntä alas ja pukitti. Tipuin selälleen maahan ja menit ilmat pihalle. Sattui todella paljon ja oli selkä pari päivää todella kipeä. Ennen kuin nousin takaisinponin selkää, otin tuvaliivin pois jottei sama toistuisi.
      Ja kerran kun menin sellaisella neljävuotiaalla suomenhevos orilla, (olin ensimmäinen joka hyppäsi sillä) sellasta pikku ristikkoa, minulla oli turvaliivi päällä, ja se heppa vähän innostui. Ei kuitenkaan käynyt mitään, mutta turvaliivi oli vain tiellä, ja olin siellä selässä tosi jäykkä. Opettaja käski otttamaan turvaliivin pois ja meni heti paljon paremmin.

    • Sh Moona

      Itse en enään ikinä käytä turvaliiviä. Molemmilla kerroilla kun olen tippunut (olen ratsastanut nyt 7 vuotta) Se on enemmän satuttanut kuin auttanut. Kun tipuin viimeksi, mursin lonkkani, se oli hiusmurtuma ja lääkäri sanoi, että se johtui siittä, että liivi oli jollain lailla lyönyt siihen kohtaan. Tipuin siis takaperin voltilla mahalleen maaha, lännensatulasta. Oma hevoseni on ainakin rennompi, kun en käytä liiviä. Ja olen itsekkin, helpompi ja rennompi ilman sitä. Tämä on oma kokemukseni, olen sen jälkeen ollut ilman, ja en ole tippunut. Jos se hevonen nyt ''lähtisi'' alta, niin eikö niihin hyppyihin olisi helpompi mukautua ilman?

    • Tähti-Tuuletar

      Minusta turvaliivistä on paljon hyötyä, varsinkin jos menee maastossa tai esteitä.
      Itse en omista turvaliiviä, sillä käyn vain alkeistunneilla, mutta siirryn jossakin vaiheessa estetunneille ja silloin aion ostaa turvaliivin.:)

      • terella 97

        Putosin terävään kantoon joka läpäisi liivin,selvisin pikku haavalla,entä ilman liiviä.


    • tassu86+tähti-poni!

      terppa,
      eli asiasta kukkapurkkiin... sattusko kukaan tietään ett mitä lupia ym tarviisin ja kehen viranomaiseen pitäs olla yhteydess, kun haluttais meidän shettiksen kanss alottaa talutusratsastuksen esim iltatoreilla ja muissa mahdollisissa tapahtumissa. oon yrittäny ettii netist tietoo asiasta, mut ei meinaa mistään löytyä, ett jos vaik joku tääl tietäis??? :) kiitos jo etukäteen!

    • kokemusta on!!!

      Elikkäs mulla on ollut ihan normaali turvaliivi se suojasi hyvin, mutta oli myös haittaakin se esti omia liikkeitäni ja oli aika tönkkö MUTTA ostin palaturvaiivin se on suojannut hyvin ja pystyn itse liikkumaan vapastii koska se muotoutuu ja liikku ja, säädettävä palaturvaliivi on kaikista paras! se muotoutuu ja liikku ja jos on toopatakki alla voit säätää sen siihen sopivaksi ja jos menet t-paidalla pystyt kiristämään sitä niin että se on sopiva

      JOTEN EHDOTTOMASTI SÄÄDETTÄVÄ PALATURVALIIVI ON PARAS ENKÄ OLE HUOMANNUT MITÄÄN HUONOA SIINÄ!!!

    • Alas tullut...

      Molempia. Minulla kävi näin:
      Ratsastin hevosella jonka säkä noin 150cm. Menimme käyntiä ja ratsastin tarhassa, tarhassa oli toinenkin hevonen, vapaana. Se innostutti toisenkin hevosen leikkimään. Hevonen hyppäsi ja tuli alas. Samalla meinasi kaatua(hevonen). Lensin pois selästä. Vasen olkapää oli todella kipeä! Kypärä oli päässä ja turvaliivikin päällä. Itkin tai ainakin nieleskelin kyyneliä ja itkua. Kipusin takaisin selkään vaikka olo oli todella kipeä! Kotona koko olkapää todella kipeä, liikuttaa pysty, mutta mitään ei pystynyt nostamaan. No, tapauksestaon jo ainakin puoli vuotta. Tämän jälkeen en ole sen hevosen selkään noussut. totesin että turvaliivi oli varmaan pahentanut iskua. Näin puolen vuoden kuluttua tapauksesta olen todennut, että solisluuni varmaan murtui. Lääkärissä ei käyty joten asiaa ei tiedetä tarkkaan. Luotamukseni hevosiin olen menettänyt siinä. Kaverin hevonen(suokki) on hyvä terapiahevonen. Sen selässä opettelen luottamaan hevosiin.
      Turvaliivin hyödyt:
      voi pelastaa hengen
      suojaa selkää ja kylkiluita
      pitää ryhdin parempana(panssari)
      Turvaliivin haitat:
      voi aiheuttaa vakavamman vamman jos lyö jotain osaa
      vaikeampi sopeutua hevosen liikkeisiin
      vaikeampi nousta selkään

      Turvaliivi kannattaa ostaa ja sitä kannattaa pitää! Olen todennut sen kantapään kauttakin!

    • esteratsastaja

      Hyötyjä turvaliivistä on, jos tippuu esteen päälle ym selälleen, suojaa tärähdykseltä. Ja jos hevonen astuu päälle, niin siinä kans auttaa. Varmasti aloittelijoille tärkeämpi, kun tasapaino on hakusessa vielä... Itse pidän vain epävarmoilla hevosilla isommilla esteillä ja välillä maastossa, mutta olen huomannut kanssa että istun rennommin ja paremmin ilma turvaliiviä. Olen kuullut myös tapauksia, että palaliivi (ilmeisesti vähän liian iso/löysä) olisi lonkkaluuhun iskeytynyt tippuessa, ja aiheuttanut pahempaa haittaa kuin mitä olisi tapahtunut ilman turvaliiviä... Eli suosittelisin ainakin alkeisille, ja niille joilla ei vielä niin sitä hyppyrutiinia ole. Koulussa en pitäisi, estää rentoutta ja mukautumista hevosen liikkeisiin. Sama se on tietenkin esteilläkin, mutta no, saa kukakin päättää mitä tekee:). Kypärä pitäisi olla pakollinen kaikille ! Yksityistallillamme monet eivät käytä kypärää, pari gp-tason ratsastajaa, ja muut matkivat sitten perässä..:( Mut turvaliivin jättäisin minä pois.

    • Ellicpcp

      En ymmärrä niitä ketkä sanovat turvaliiviä ensimmäisen käyttökerran jälkeen jäykäksi! Eihän se ensimmäisessä ratsastuskerrassa mukaudu päälle, vaan sitä pitää käyttää säännöllisesti ennekuin se muotoutuu. Itse en enää edes tunne että liivi on päällä, koska olen sitä ahkerasti käyttänyt.

      Jotkut nauravat kun käytän shettiksillä turvaliiviä, mutta yhtä hyvin se voi tallata sut kuin isokin hevonen. Eikä hevosen tai ponin koko aina sitä sano, kuinka pahat vammat putoaminen aiheuttaa.
      Käytän turvaliiviä AINA kun ratsastan. Sillä ei siis ole väliä menenkö koulua vai esteitä, se on aina päällä. Olen pudonnut 8 kertaa ja niistä 3 kertaa ilman turvaliiviä. Sattui kyllä huomattavasti enemmän.

      Palaliivit ovat hyviä ja niistä löytyy jokaiselle varmasti sopiva. Kaverini olisi kuollut, ellei hänellä olisi ollut turvaliiviä päällä... Hevonen vauhkoontui maastossa ja runttasi kaverini puun ja hevosen väliin. Silti meni kylkiluu poikki vaikka turvaliivi oli päällä, niin miten pahat vauriot tuollainen tippuminen ilman liiviä olisi aiheuttanut? Lääkäreiden mukaan selkärangan murtumisen, halvaantumisen ja kuoleman.

      Tässä muutamia syitä miksi käytän turvaliiviä (:

    • aeiuyäö

      Aluks uus turvaliivi tuntuu aika tönkölta ja sallaselta et se on vaan tiellä mutta kun siihen tottuu se on ehdottamasti hyödyllinen, paitsi jos on läkähdyttävän kkuuma kesä päivä sillon on vaähän kuuma ja hiostava.

    • SussuR13

      Hyödyt:
      -Se suojaa sinun tärkeitä sisäelimiä sekä selkärankaa,ym.
      -Pienempi mahdollisuus saada vakavia vammoja.

      Haitat:
      -Aluksi tuntuu tönköltä, vaikea mukautua hevosen liikkeisiin.

      Kerran olin ratsastamassa kaverini luona. Hänen äitinsä ratsasti myös. Yhtäkkiä hänen hevosensa pukitti ja lähti ryötämään ja kaverini äiti tippui, suoraan kasvoilleen ja hänellä oli turvaliivi, joka oli noussut melkein korviin saakka. Oli lähellä ettei hän murtanut niskaansa. Lääkärit sanoivat että jos turvaliiviä ei olisi ollut, joka tuki siinä mylläkässä hänen niskaansa, hän ei olisi enää tässä. Ja tämä oli tosi juttu! Että turvaliiviä kannattaa käyttää, shettikseilläkin! Mää ainakin käytän!

    • --nimetön--

      Voisin myös kertoa omakohtaisen kokemuksen. Olin maastossa hevosen kanssa mentiin käyntiä ja ravailtiin kunnes yhtäkkiä hevonen kääntyi kohti tallia ja lähti sinne kiitolaukalla. Tietenkin siinä rytäkässä istuntani meni ja jalustimet lähti. Roikuin ties kuinka kauan kaulalla kunnes järki sanoi että nyt täytyy päästää irti. Lensin selästä kiitolaukassa onneksi en kuitenkaan jäänyt hevosen jalkoihin. Tipuin ojan reunaan. Lopputuloksena jalka turposi ja pientä ruhjetta. Pää kolahti vähän, mutta ei aivotärähdystä. Edes ilmat ei mennyt pihalle vaan yläkroppa pysyi täysin kunnossa. Jalat vaan teloin siis. Hevosen selkään nousin takaisin heti vaikka jalat kramppasivatkin. Pieni pelko tuli mutta turvaliivi on senjälkeen ollut ratsastettaessa paras ystäväni. Mietin tuolloin että mitä olisikaan tapahtunut ilman liiviä. Varmasti olisi mennyt ilmat pihalle ja voi olla että kylkiluita olisi mennyt poikki ja taju ollut jonkin aikaa pois pelistä.

      Mitä turvaliivin hankintaan tuli niin oli todella vaikea löytää se oikea koko olen pitkä 166cm ja painan 55-57kg ja lasten xl kokoinen liivi ollut käytössä jo jonkinaikaa. Se on erittäin napakka ja muotoutunut käytettäessä, ei yhtään epämukava ratsastettaessa oikeastaan sitä ei edes ajattele että se on päällä.

    • <3

      Kerron tositarinan itsestäni.
      Olin ratsastustunnilla. Olen ratsastanut neljä vuotta ja kilpaillut. Meillä oli estetunti. Ohjasin ponin kohti estettä ja tein puolipidätteen. Poni tuli kuitenkin huonosti esteelle ja kielsi. Lensin täysillä estetolppaa päin. Tulin kylki edellä tolppaa päin niin, että se kaatui. Jos minulla ei olisi ollut turvaliiviä olisin kuollut. Minulla on siis palaturvaliivi joka on parempi kuin esim. Panssariliivi. Kylkiluuni olisi siis murtunut ja kehkoni puhjennut jos minulla ei olisi ollut liiviä. Vaikka liivi on ahdistava ja hieman inhottava suosittelen käyttämään jos omistat. Turvaliivi on ainoastaan hyödyksi. Jos olet kauan ratsastanut liivi kannattaa hankkia.

    • polle5

      ehdottomasti kannattaa käyttää liiviä! Liivi on pelastanut minun hengen kun kaaduimme hevosen kanssa ja jäin TODELLA ISON hevosen alle. sisuskalut jne oisivat menneen rikki jos ei olisi ollut liiviä samoiten selkäranka ois varmasti poikennut, minulla murtui lantio vain muutamasta kohtaa.. Että SUOSITTELEN käyttämään, vaikka on inhottavan tuntoinen päällä. sitä ei koskaan tiedä vaikka yhtäkkiä sattuukin jotain.

    • :))

      Hyötyä!!!

      Mielummin yli 100 euron liivi, kun selkä rikki/katki.

    • hoopi

      Ratsastaessa en ainakaan edes huomaa että mulla on turvaliivi, paitsi että tulee semmonen ryhdikäs olo, että siellä istuukin koko ajan automaattisesti ryhdissä :) en tiedä sitten ilman turvaliiviä, en ole ratsastellut niin pitkään. Mutta itsellä vähän selässä ja sen asennossa ongelmia, niin ihan senkin vuoksi tuo turvallisuutta ajatus että jotain on välissä jos jokin tulee kovaa selään, esim justiin kavio ja taivva se kannonreuna.

    • elinaselia

      Siitä on sekä hyötyä, että haittaa.

      Hyöty: Jos tiput esteen päälle, se suojaa kehoa melko monelta osin.

      Haitta: Ryhti huononee, hevosen liikkeisiin mukautuminen vaikeampaa. Jos tiput sileälle, turvaliivi jakaa iskua paljon laajemmalle alueelle, joka mahdollistaa laajempien alueiden vaurioiden syntymisen. Esimerkki: Tiput kyljellesi. Sinulta murtuisi 1 kylkiluu ilman turvaliiviä, turvaliivin kanssa isku jakaantuu, ja sinulta murtuu toisenkin kyljen kylkiluu.

    • anonyymi8

      Tähän vastaaminen riippuu ihan ratsastajasta. Mutta jos tietää että tasapaino ei ole kamalan hyvä tai vaikka että hevonen heittelee usein selästä niin silloin itse käyttäisin turvaliiviä sillä se ei kamalasti ketään haittaa.

      Itse en sitä käytä ku mulla on tosi hyvä tasa paino koska oon harrastanu telinevoimistelua ni siellä se tasapaino on kasvanu.

    • hevonen18

      No jos hyppää niin silloin siitä on yleensä hyötyä, mutta esim. koulutunneilla,maastossa jne sen käyttö voi olla turhaa ja turvaliiviä ei kannata käyttää jos se on liian lyhyt! Oikeastaan tämä on aika hevoskohtainen tai laji/ratsataja kohtainen, sillä hevoset ja tunnit eivät ole toistensa kopioita:), mutta ei sen omistamisesta haittaakaan ole

    • :(:

      Jos turvaliivi on oikean kokoinen sitä ei edes tunne. Itse jätän sen vain koulua mennessä. Suosittelen. Meinasin nimittäin kuolla, tai olisinkin kuollut ilman turvaliiviä...

    • ssuviih

      Turvaliivi voi aluksi tuntua todella tönköltä. Itse olen siihen tottunut jo , pidän esteillä ja maastossa yleensä. Joskus tulee pidettyä koulussakin.

    • gree1

      Tipuin hevosen selästä suoraan selälleni ja kovaa. Onneksi oli turvaliivi. Enemmän hyötyä kuin haittaa ehdottomasti!

    • Palaliivin ystävä

      Riippuu ihan turvaliivistä onko tönkkö, useat palaturvaliivit on tosi jäykkiä, mutta joukossa (itselläni on sellainen) on älyttömän mukaviakin. Ne toiset turvaliivit on kanssa osa huonoja, osa tosi mukavia.

    • Novv

      Lieneekö missään heppalehdessä ollut turvaliivivertailua? Valmistajien sivuilla on maininta, että muotoutuu kehonlämmössä. Ja niille, jotka kommentoineet, että hevonen/poni reagoinut turvaliiviin sanoisin, että elukka on reagoinut ratsastajansa epävarmuuteen. Liivi on ehkä tuntunut hankalalta ja ratsastajalle tullut epävarma olo. Hevonen/poni tuskin pelkää turvaliiviä, epävarma "johtaja" selässä tuo pelon kavioeläimenkin mieleen

    • Pakko pitää turvalii

      Mun äiti ei anna mun ratsastaa ilman turvaliiviä :((( Mun mielestä se on kuitenkin tosi epämukava päällä! Mä putosin hepan selästä (ei käynyt kuitenkaan mitään) niin sen jälkeen äiti sanoi että jos vielä haluat ratsastaa niin pakko pitää turvaliiviä, tai muuten hän kieltää tallilla käymisen :((

    • Welsh poni

      Kuka idiootti miettii että onko turvaliivistä haittaa ratsastuksessa??! Ei kai niitä valmistettais jos ne olisivat haitaksi.
      TURVALIIVI VOI PELASTAA HENKESI!!!!!!!!!!
      Tarviiko enää kyseenalaistaa??
      Jos liivi on oikean kokoinen sitä ei juuri edes tunne päällään...

    • kokemusta on

      Mä en tykkää turvaliiveistä. Joo toki ne suojaa jos tippuu, mut ite en tipu usein ja jos meinaan tippuu ni turvaliivi vaa vaikeuttaa siel seläs pysymistä. Eli se suojaa jos sielt tippuu mut myös aiheuttaa sitä tippumista. Ja mun on hirvee vaikee rentoutuu jos pidän turvaliivii, mikä vaikuttaa siihe et hevonenki on paljo jännittyneempi ja hermostuu herkemmin. Maastossa pidän kyl aina ja esteilki joskus mut koulus yhtä tuskaa ku ei pysty istumaan hevosella jonka seläs on muutenki tosi vaikee istuu koska sillä on nii isoliikkeiset askeleet. Silloin kun pidän turvaliivii ni istuminen esim. Harjotusravissa ei onnistu yhtää, mut ilman onnistuu kyllä

      • Kisaaaja

        Minusta turvaliivi on aika turha itelläni ollut mutta ei ole enään häiritsee niin paljon. Tietysti yks animo merkkinen turvaliivi on täydellinen päällä mutta maksaa 395€ (y)


    • Turvaliivi

      Hyötyä sekä haittaa. Minua turvaliivi ei estä liikkumasta, mutta käytän sitä vain esteillä.

      Eräs kaverini putosi kerran eräältä hevoselta pukkilaukassa. Hänellä oli turvaliivi, ehkä aavistuksen liian pieni. No, hän sitten putosi ja joutui sairaalaan viikoksi, koskapa sai maksaansa jonkinnäköisen haavan.
      Minua turvaliivi on aina kuitenkin suojannut, luultavasti olisi häntäluu murtunut ilman turvaliiviä.

    • Minäq

      Turvaliivistä on hyötyä!
      Meille sanotiin alkeis kurssin lopussa etta nyt on hyvä aika hankia turvaliivi nii sitä "osaa" sitten myöhemminkin pitää. No mulle hankitiin turvaliivi ja olen pitänyt sitä AINA siitä asti kun se oli hankittu! Ennen sitä tipuin mahalleni/rinnalleni ja mulla oli viikon maha/kylkiluut kipeet.
      Sitten tipuin (leukaedellä) mahlleni/rinnalleni ja menin tajuttomaks, kovin isku tuli päähän. No kun heräsin nii multa oli lohennu hammas ja käsi murtunu (käteni oli jäänyt mun alle). Lääkärin mukaan ilman liiviä ja kypärää olisin kuollut. (Sain aivotärähdyksen) ilman liiviä kylkiluut olisi katkeneet ja puhkaissut keuhkoni johon olisin sitten kuollut.
      Liiviä olen pitänyt nyt siis jonkun 4 vuotta aina!
      Liiviä ei edes tunne enää että se on edes päällä. Mulla on pala liivi.

    • FaSa

      ratsastin kerran yhellä irlannincobilla, lensin selästä kiitolaukassa aika pahasti ja sit tajusin et oisin selvinny paljon vähemmällä turvaliivinkanssa, sit hankin turvaliivin ja se on auttanu mut se painaa aika paljon aluks rinnoista mut sit ku sitä on pitäny hetken ni se on hyvä.

    • heppastelija

      Turvaliivi on hyödyllinen, kunhan se on oikean kokoinen. Väärän kokoinen liivi voi todella nopeasti olla vaaraksi. Monesti näkee ratsastuskouluissa ratsastavia lapsia aivan liian iso liivi päällä, tässä kohtaa vanhempien tulisi ajatella lapsensa turvallisuutta eikä kukkaroa ja "kasvu varaa" Kuitenkin oikeankokoinen ja sinulle hyvän mallinen liivi voi pelastaa sinut luunmurtumilta jos tiput pahasti.

    • hepatru

      minulla ei ole turvaliiviä olen ratsastanut noin puoli vuotta ja tippunut kerran ja sanon että ostakaa se turvaliivi !!!

    • Sain jouluna uuden turvaliivin, mutta en oikeen käytä sitä koska se tuntuu niin jäykältä. Kyllähän se suojaa ja kaikkee mut se ei tunnu nii mukavalta sillon ku ratsastaa. Ilman sitä pystyn olla rennommin jne

    • Anonyymi

      Minulla oli huono, sellainen paksu yhtenäinen liivi. Niin siitä oli enemmän haittaa. Ei pystynyt ratsastamaan tai antamaan kunnolla apuja kun jäykisti koko selän, mutta hyvä liivi on ehdottomasti paras vaihtoehto. Kunhan valitsee ratsastajalle parhaiten istuvan liivin.

    • Anonyymi

      mielestäni siitä on myös hyötyä että haittaa.

      tottakai se suojaa tippumistilanteissa, ettei sattuisi niin pahasti, mutta se vaikeuttaa ainakin itselle ratsastusta kokonaisuudessaan ja on rahan hukkaa, kun ei ne kestä pitkään omassa käytössä.

    • Anonyymi

      Olisihan se hyvä olla tuon putoamis vaaran vuoksi.Itse olen aina pitänyt turva liiviä mutta, kyllä sitä on alkanut miettimään että onko siitä hyötyä vaiko haittaa.

      Onhan siitä todella paljon hyötyä esim.Kun tiput se suojaa selkääsi.Vähän niinkuin kypärä suojaa päätä.

      Mutta siitä on jonkun verran haittaakin, esim.Hevosen liikkeeseen ei pääse tarpeeksi hyvin mukaan ja ylä vartalo ei pääse olemaan tarpeeksi rentona.

      Monien vanhemmat varmasti haluavat että heidän lapset käyttäisivät turva liiviä mutta, he eivät välttämättä ymmärrä että ei sieltä selästä nyt joka kerta tipu.Turvaliivihän on vain suositus eli, saa itse päättää käyttääkö vai eikö.

    • Anonyymi

      Kovalla helteellä turvaliivi on uuvuttava, ainakin se joka minulla on= viiden minuutin päästä olo on niin ähky jotta on pakko juoda vettä (varaan aina vesipullon mukaan ratsastaessani lämpimällä ilmalla). Ratsailta laskeuduttaessa saan varoa, että alahelma ei tartu mihinkään jolloin kaulus nousee ylös ja iskee nenille. Turvaliivini on 2,5 cm paksu, ohuempiakin - palaliivejä - on tarjolla, taitavat pysyä paremmin yllä ja paikoillaan. Ainakin esteillä (ja maastossa) turvaliivi on ehdoton.

      T: SC´60

      • Anonyymi

        Noista liivi asioista kannattaisi keskustella jonkun niitä suunnittelevan/valmistavan kanssa että voisiko niihin tehdä parannuksia?
        Tässäkin keskusteluissa tullu monta hyvääkin palautetta,mikään ei tietty poista huolellisuutta hevosen kanssa se kun on iso ja voimakas!
        Monesti on syy ja seuraus joku ennalta arvaamaton miksi hevonen heittää ratsastajansa selästä ja jos alkaa hevonen sitä tehdä useammin voi syy olla hevosessakin.
        Hevonenkin on elävä olento kuin me ihmisetkin ja kaikki me ei sovelluta kaikkeen,että tarkkavaisuutta kannattaa olla puolin ja toisin.
        Toivon että saadaan lisää kehitettyä hevosalaa turvallisemmaksi me kaikki yhdessä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1344
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe