"Useampi kuin joka kolmas suomalainen on herkkä melulle, kertoo väitöstutkimus. Meluherkkä ihminen reagoi meteliin tavallista voimakkaammin ja tottuu siihen hitaammin. Tutkimuksen mukaan meluherkät ihmiset sairastuvat muita useammin sydän- ja verisuonitauteihin"
"Lähes joka viides suomalainen asuu alueella, jossa melutaso ylittää sallitun 55 desibelin ohjearvon."
ylläolevat Lainaukset mtv3/STT
Oletko tietoinen asuinalueesi melutasosta? Etenkin lentokenttien ja liikenneväylien läheisyydessä asuvat voivat altistua huomattavalle melusaasteelle. Täällä Taikislassa on aika hiljainen ympäristö, mutta töissä joutuu pitämään kuulosuojaimia. joskus unohtunut laittaaja silloin on kyllä nuppi kippeenä töiden jälkeen.
Jotkut jopa vapaaehtoisesti huudattavat musiikkia niin että tärykalvot on vaarassa..Tuntuukin tosi kummalliselta että on olemassa kuulosuojaimia joissa on radio :))
Kuuluuko melua ?
42
167
Vastaukset
Ei kuulu melua, kuuluu vaan tuon telkkarin mäkihypyn selostus.
Ainut mitä kuuntelen kuulokkeilla on koneella oleva musa, kun se kuuluu tän omasta kajarista kun tulitikkuaskissa joku yrittäs laulaa, ja toinen kurkusta pitelis kiinni ;o),,,- Pahis ;o)
Muksuna tuli laitettuu amppari tikkuaskiin, siin oli stereoo ku kuunteli sen surinaa :). Jos sattu jäämään aski raolleen, itteltä pääs kyl meluhäiriöt ylittävä ääni :)
- annikoo..
Pahis ;o) kirjoitti:
Muksuna tuli laitettuu amppari tikkuaskiin, siin oli stereoo ku kuunteli sen surinaa :). Jos sattu jäämään aski raolleen, itteltä pääs kyl meluhäiriöt ylittävä ääni :)
Voi hitsipilli....kaikkee sääkin muistat...tai muistutat....pojat laittoi...minä vaan kuuntelin....Se oli kans hieno ääni kun pyykkipojalla laitettiin polkupörään joku prätkätin.....
Pahis ;o) kirjoitti:
No sama joskus tullu kokeiltua, mut unohdin että siellä askissa onkin amppari, ja kummasti tuikkas kun avasin askin,,, sen ampparin surina oli kesyä mitä askista kuulu, mut mun huudolla ois saanu esihälytyksen paloauton keula-autona.
Tuikkas viime kesänä korvan taaksi, kun oli jätteiden keräys asemalle viemässä piilopirtiltä keräämiäni jätepuita. Oli sen verran äkänen pisto et ennekun ehdin apteekkiin ostamaan kyypakkausta, niin puhe sammalsi kun umpikännissä olevalla. Apteekissakin näytin korvan taustaa, kun eivät saaneet mun sönkötyksestä mitään selvää. Äkkiä tehos kortisoni, 10 minsaa ja kaikki ok.mokka-mari kirjoitti:
No sama joskus tullu kokeiltua, mut unohdin että siellä askissa onkin amppari, ja kummasti tuikkas kun avasin askin,,, sen ampparin surina oli kesyä mitä askista kuulu, mut mun huudolla ois saanu esihälytyksen paloauton keula-autona.
Tuikkas viime kesänä korvan taaksi, kun oli jätteiden keräys asemalle viemässä piilopirtiltä keräämiäni jätepuita. Oli sen verran äkänen pisto et ennekun ehdin apteekkiin ostamaan kyypakkausta, niin puhe sammalsi kun umpikännissä olevalla. Apteekissakin näytin korvan taustaa, kun eivät saaneet mun sönkötyksestä mitään selvää. Äkkiä tehos kortisoni, 10 minsaa ja kaikki ok.Minulla tunkeutui
teepaidan hihasuusta sisään amppari ja tuikkasi melkein kainaloon, toissakesänä. Kyllä osasi karvastella :(
Miten tuntuu että hyönteisten myrkyt on jotenkin paljon tehokkaampia nykyään, hyttysenpistokin saa aikaan jumlia patteja. Vai onkohan sitä itse aikain saatossa herkistynyt.- aurinkoinen...
annikoo.. kirjoitti:
Voi hitsipilli....kaikkee sääkin muistat...tai muistutat....pojat laittoi...minä vaan kuuntelin....Se oli kans hieno ääni kun pyykkipojalla laitettiin polkupörään joku prätkätin.....
Minulle kävi niin kerran kun kuivatin vaatteita ulkona ja hain sisälle ja
laitoin puseron päälle niin amppari oli mennyt paidan sisälle ja puri rintapuolelta:)
Kyllähän se pusero äkkiä lensi päältä pois.Nykyään tarkistan aina ensin kun laitan ulkonakuivatettuja vaatteita päälle ettei vaan mitään ötököitä ole sisäpuolella:) - annikoo..
aurinkoinen... kirjoitti:
Minulle kävi niin kerran kun kuivatin vaatteita ulkona ja hain sisälle ja
laitoin puseron päälle niin amppari oli mennyt paidan sisälle ja puri rintapuolelta:)
Kyllähän se pusero äkkiä lensi päältä pois.Nykyään tarkistan aina ensin kun laitan ulkonakuivatettuja vaatteita päälle ettei vaan mitään ötököitä ole sisäpuolella:)Tuosta tuli mieleeni yksi luonnossa elävä...punkki....tutullani oli mennyt punkki rintaan...nännin alueelle....mies yritti siä pinseteillä pois...ei saanut....joutui lähtemään terv.keskukseen pyytämään apua....... punkki on vaarallinen otus.....ja siitä ei tule mitään ääntä
- aurinkoinen...
annikoo.. kirjoitti:
Tuosta tuli mieleeni yksi luonnossa elävä...punkki....tutullani oli mennyt punkki rintaan...nännin alueelle....mies yritti siä pinseteillä pois...ei saanut....joutui lähtemään terv.keskukseen pyytämään apua....... punkki on vaarallinen otus.....ja siitä ei tule mitään ääntä
Kyllä vain punkkeja on täälläkin.Koirathan voi heinikosta tuoda niitä sisälle
asti.
No tuo oli amppari joka mua puri mutta onneksi ei kuitenkaan nännistä:)) Olisi
se varmaankin käynyt kipeää kovasti kun on niin herkkä kohta:))
Olisi voinut turvota niin isoksi että olisi joku luullut että silikoni rinnan olen laittanut:))
Punkin puremasta voikin saada pitkällisen sairauden. - Kipeää teki
TaikisN kirjoitti:
Minulla tunkeutui
teepaidan hihasuusta sisään amppari ja tuikkasi melkein kainaloon, toissakesänä. Kyllä osasi karvastella :(
Miten tuntuu että hyönteisten myrkyt on jotenkin paljon tehokkaampia nykyään, hyttysenpistokin saa aikaan jumlia patteja. Vai onkohan sitä itse aikain saatossa herkistynyt.Ompelin kerran kukkaista kangasta. Avoimesta ikkunasta oli tullut ampiainen ilmeisesti kankaassa olevien kukkien houkuttamana sisälle. Tietenkin se sitten pisti minua käsivarteen. Käsivarsi turposi paksuksi ja oli hirveän kipeä. Ei ollut mitään vastamyrkkyä silloin kotona. Aikanaan parani ilman niitäkin.
Viime kesänä oli hirveän paljon punkkeja liikkeellä. Koirasta sai keräillä jatkuvasti niitä. - Up
annikoo.. kirjoitti:
Up
- annikoo..
Onneksi ei ole melua ....ei edes liikenteen melua....vieraillessani tyttärellä ihmettelen et miten ne ovat tottuneet jatkuvaan liikenteen meluun......siinä kun vielä liikennevalot kohdalla....tuntuu että siihen kiihdytetään vauhtia niin että pääsee vielä "vanhoillavihreillä"....Kuules ne on hyvät ne kuulosuojaimet missä on radio.......vaikka ei melua olisikaan....hih...kotona sängyssä
Liikenteen melu varmaan "lakkaa kuulumasta" kun sitä aikansa kuuntelee. Monet huonosti nukutut yöt olen minäkin viettänyt käydessäni kyläilemässä erään sukulaiseni luona, jonka koti sijaitsee aika lähellä lentokenttää ja valtatien varressa. Kun olen maininnut metelistä, he silmät pyöreinä "mikä meteli" :)
TaikisN kirjoitti:
Liikenteen melu varmaan "lakkaa kuulumasta" kun sitä aikansa kuuntelee. Monet huonosti nukutut yöt olen minäkin viettänyt käydessäni kyläilemässä erään sukulaiseni luona, jonka koti sijaitsee aika lähellä lentokenttää ja valtatien varressa. Kun olen maininnut metelistä, he silmät pyöreinä "mikä meteli" :)
Joskus asunu rautatien vieressä, matkaa oli n, 150 metriä,,, ensin se häiritsi ettei unta yölläkään meinannu saada, sit kun tottu, ja junaa ei tullu, niin melkein paniikissa että eihän vaan junalle ole jotain ylikäytäväonnettomutta sattunu,,,
Se mikä ensin riepoo, sitä sitte kaipaa ;o),,,- aurinkoinen...
TaikisN kirjoitti:
No ihan rauhallinen asuinpaikka mulla on.Itse olen kyllä aika meluherkkä.
Jopa ihmiset joilla on tapana keskustella kovalla äänellä niin saa mun päätä särkemään.Pidän hiljaisuudesta mutta kun siivoilen niin silloin musiikki saa olla kovemmalla.Ja nautin siitä kun yksin olen.
Luonnnon keskellä kuuntelen mieluusti hiljaisuutta ja siellä kyllä mieli rauhoittuu. aurinkoinen... kirjoitti:
No ihan rauhallinen asuinpaikka mulla on.Itse olen kyllä aika meluherkkä.
Jopa ihmiset joilla on tapana keskustella kovalla äänellä niin saa mun päätä särkemään.Pidän hiljaisuudesta mutta kun siivoilen niin silloin musiikki saa olla kovemmalla.Ja nautin siitä kun yksin olen.
Luonnnon keskellä kuuntelen mieluusti hiljaisuutta ja siellä kyllä mieli rauhoittuu.Ihan keskustan liepeillä minäkin, mutta kait se tuo kuulo on sitten alkanu hylkimään sitä melua. Osaan kai sulkea korvat siltä melulta,,,
Minä ainaskin olen meluherkkä. Nuorena kaverit ihmettelivät, miten jaksan olla aina hiljaisuudessa. Kuuntelen musiikkia kun siltä tuntuu, mutta en kestä mitään hälyääniä tavallisissa tilanteissa.
Sit kun tein duunia lasten päiväkodissa, en työpäivän jälkeen meinannut kestää edes normaalia puhetta. Nykyäänkin vieroksun kovaäänisiä ihmisiä.Sun kannattaakin sitten kiinnittää erityistä huomiota meluntorjuntaan. Tuon tutkimuksen mukaan kun meluherkillä naisilla sairastumisriski on miehiä korkeampi. Toivottavasti asut sellaisessa paikassa jossa ei ole liikenteen aiheuttamaa taustameteliä.
Lapset osaavat olla isoäänisiä, joskus sitä oikein hämmästelee miten pienistä ihmisistä voi tulla niin paljon ääntä. Ja se ääni on vielä jotenkin niin korviintunkevaa. Voin uskoa että meluherkälle päiväkoti ei ole oikea työpaikka. Eihän siellä kuitenkaan voi pitää kuulosuojaimiakaan.TaikisN kirjoitti:
Sun kannattaakin sitten kiinnittää erityistä huomiota meluntorjuntaan. Tuon tutkimuksen mukaan kun meluherkillä naisilla sairastumisriski on miehiä korkeampi. Toivottavasti asut sellaisessa paikassa jossa ei ole liikenteen aiheuttamaa taustameteliä.
Lapset osaavat olla isoäänisiä, joskus sitä oikein hämmästelee miten pienistä ihmisistä voi tulla niin paljon ääntä. Ja se ääni on vielä jotenkin niin korviintunkevaa. Voin uskoa että meluherkälle päiväkoti ei ole oikea työpaikka. Eihän siellä kuitenkaan voi pitää kuulosuojaimiakaan.Minä asun lähellä Tampereen keskustaa ja täällä on tolkuton liikenne koko ajan. Talossa on niin hyvät äänieristeet, että näin talvella ei juuri mitään kuulu, mutta kesällä on välillä yhtä helvettiä kun on kuuma, ja pakko nukkua ikkuna auki.
- moun_lex
Hä hä, just tulin puolentoista tunnin siedätyshoidosta.
- akseli peräveto
Tuoda noin juu, kyllähän sitä on vanhenmuuten tullut herkemmäksi melulle. En koskaan ole osannut keskittyä esim. lukemaan, jos ympärillä on kovasti melua ja hälinää. Toisaalta asuin muutaman vuoden ihan rautatien varressa ja niihin juniin tottui tosi nopeasti, eikä ne häirinneet esim. yöunia lainkaan. Toista oli junien alle hyppineet ihmiset ja niiden takia paikalle tulevat hälytysajoneuvot, ne häiritsivät liiankin usein :((
Sama täällä, lukiessa ympäristön on oltava hiljainen.
Mutta esim lapsistani yksi on sellainen että hänellä piti olla aina jotain taustahälyä, musiikkia tms että pystyi keskittymään läksyjen lukemiseen. Sitä jaksoin kummastella, mutta sittemmin luin jonkun artikkelin jossa valotettiin juuri tuota asiaa. Taustahäly auttaa joillakin keskittymisessä.
Ihan täydellistä hiljaisuutta ei nykykoteihin taida muuten saadakaan, aina joku sähkölaite tai lämmitysjärjestelmä pitää jonkinlaista hurinaa. Samoin ulkona on, jos ei muuta niin tuulen huminaa.
Erittäinkin meluherkkä olen nukkumisen suhteen, kuin myös valoherkkä.
onneksi on pimeä ja hiljainen tila tuo mun makuuhuoneeni. Ja joskus jos jostain syystä on melua ulkopuolella niin laitan tulpat korviin.
Töissä on pakkokin pitää korvatulppia ja mulla on sellaiset ihan teetätetyt tulpat omiin korviini.
Rakastan hiljaisuutta ja sitä kyllä sitten löytyykin täällä mun paratiisissani vielä nyt. Mutta kesä kun saapuu niin saapuu myös äänet, kun on uimaranta ihan tossa sadan metrin päässä ikkunastani.
Mutta jos ikkuna on kiinni niin ei se ainakaan viime kesänä mun elämääni häirinnyt, ja hereillä taas en kiinnitäänyt siihen sen kummempaa huomiota.Kesäkuumalla uimarannan äänet saattavat jopa virkistää :) Tuleeko käytyä uimassa siellä kun noin lähellä on.?
Kämppäkaverin kuorsaus muuten on jotain aivan käsittämättömän rassaavaa meluherkälle. Yöllä kun on muuten hiljaista, kuorsauksen äänen aistiminen voimistuu entisestään. Olin vuosia sitten eräässä kuntoutuksessa ja kämmäkaveriksi sattui naisihminen joka kuorsasi aivan hilittömästi. Korvatulppia piti käyttää kaikki yöt, ja nehän taas sitten painoivat niin että nukkuminen oli vähän sitä sun tätä. Siis nää korvatulpat oli niitä keltaisia tasapötköjä jotka litistetään sormien välissä ja sitten ne laajenevat korvissa.TaikisN kirjoitti:
Kesäkuumalla uimarannan äänet saattavat jopa virkistää :) Tuleeko käytyä uimassa siellä kun noin lähellä on.?
Kämppäkaverin kuorsaus muuten on jotain aivan käsittämättömän rassaavaa meluherkälle. Yöllä kun on muuten hiljaista, kuorsauksen äänen aistiminen voimistuu entisestään. Olin vuosia sitten eräässä kuntoutuksessa ja kämmäkaveriksi sattui naisihminen joka kuorsasi aivan hilittömästi. Korvatulppia piti käyttää kaikki yöt, ja nehän taas sitten painoivat niin että nukkuminen oli vähän sitä sun tätä. Siis nää korvatulpat oli niitä keltaisia tasapötköjä jotka litistetään sormien välissä ja sitten ne laajenevat korvissa.Aamu-uinnilla käyn mutta sitten siellä on aina niin paljon porukkaa pitkin päivää etten viitti mennä.
Tänään just juttelin puhelimessa systerin tytön kanssa ens kesästä ja ne tulee pikkulikan kanssa tänne heinäkuun alussa viettämään kesälomaa. Silloin siellä kyllä vietetään aikaa paljon. Pikkulikka kun tykkää uida ja melskata muuten vedessä.
Kun ne asuu tuolla Lahden seudulla niin täällä viihtyvät hyvin meren läheisyydessä, käydään samalla saarissa ja muuten ihmettelmässä.
Minua ei melu haittaa sanottavasti. Teen yötyötä ja nukun hyvin päivällä vaikka liikennemelua tulee kaduilta, pääradalta ja ylilentävistä koneista, viereen nousee koko ajan uusia taloja ja hälytysajoneuvoja kulkee tämän tästä ohi. Vain jos joku tekee samassa talossa päivällä remppaa, pitää laittaa kuulosuojaimet kotonakin nukkuessa päähän, nukahtamislääkkeitä käytin joskus satunnaisesti, enää en ole viitsinyt niitä käyttää pitkiin aikoihin.
Töissä metelin peitän kuuntelemalla aipparista musiikkia, kovalla varmaan jonkun mielestä mutta ei se ole minulta kuuloa vienyt, lintujen laulun kuulen vieläkin tarkasti hippiäisistä huuhkajaan.Et selvästi kuulu siihen meluherkkään kolmaosaan. Yötyöläiselle melunsiedosta on ihan valtava etu, päivällähän kuitenkin ympäristö metelöi eniten.
Kuuntelet sitten vielä musiikkia melun peitoksi :))
Entä miltä tuntuu hiljaisuus? Pelottaa vai rauhoittaa?Kuvittelen että joskus olet hyvinkin hiljaisissa paikoissa koska olet luontoihminen.- aurinkoinen..
TaikisN kirjoitti:
Et selvästi kuulu siihen meluherkkään kolmaosaan. Yötyöläiselle melunsiedosta on ihan valtava etu, päivällähän kuitenkin ympäristö metelöi eniten.
Entä miltä tuntuu hiljaisuus? Pelottaa vai rauhoittaa?Kuvittelen että joskus olet hyvinkin hiljaisissa paikoissa koska olet luontoihminen.Kuulunkohan minä ..tuleekohan mulle sydäntauti.Minä nukun kyllä vaikka ääniä kuuluisikin.Mutta jos olen väsynyt ja muuten tressaantunut niin en jaksa sietää jos ympärillä huudetaan ja melutaan.
Varmaan migreenikin vaikuttaa siihen.Kyllä vain pidän enämpi hiljaiuudesta mutta musiikin kuuntelusta kyllä pidän.
No ei kai minulle sydäri tuu kun kuitenkin nautin hiljaisuudesta ja siihen minulla on mahdollisuus. TaikisN kirjoitti:
Et selvästi kuulu siihen meluherkkään kolmaosaan. Yötyöläiselle melunsiedosta on ihan valtava etu, päivällähän kuitenkin ympäristö metelöi eniten.
Entä miltä tuntuu hiljaisuus? Pelottaa vai rauhoittaa?Kuvittelen että joskus olet hyvinkin hiljaisissa paikoissa koska olet luontoihminen.Eihän luonnossa juuri koskaan täysin hiljaista ole, luonnonääniä vain ei koskaan miellä meluksi, paitsi kerran kun kovassa pakkasessa muuten talvisessa hiljaisuudessa metsän keskellä pamahti vieressä puu poikki, onneksi kaatui toiseen suuntaan eikä päälle. Jopa ukkosen jyrinää kuuntelee muuna kuin meluna.
aurinkoinen.. kirjoitti:
Kuulunkohan minä ..tuleekohan mulle sydäntauti.Minä nukun kyllä vaikka ääniä kuuluisikin.Mutta jos olen väsynyt ja muuten tressaantunut niin en jaksa sietää jos ympärillä huudetaan ja melutaan.
Varmaan migreenikin vaikuttaa siihen.Kyllä vain pidän enämpi hiljaiuudesta mutta musiikin kuuntelusta kyllä pidän.
No ei kai minulle sydäri tuu kun kuitenkin nautin hiljaisuudesta ja siihen minulla on mahdollisuus.Juu ei ollut...
tarkoitus tietenkään pelotella sydärillä.... Itseäni vain hätkäytti tuo uutinen ja jäin miettimään oonko meluherkkä. Millähän senkin vois selvittää.
- valoislla mielellä
Täällä on aika hiljaista ajoittain. Autojen ääni kuuluu tieltä, joku lentokone lentää päivittäin ylitse.
Radio on auki melkein aina kotona ollessani, joskus tv. Väsyneenä olen nukahtanut tv:tä katsellessanikin, joskus jopa netin ääreen melkein istuallani. Unettomana yönä kuorsauskin häiritsee mahdottomasti tai vaikkapa kuun valo. Pitää vetää sälekaihtimia eteen.
Olen säikähtänyt nuorison autoista kuuluvaa kovalla soivaa musiikkia, joka peittää melkein moottorin äänen kuulumattomiin.
Kovasta hälinästä kotiin tultuani kuuntelen hiljaisuutta avaatta radiota tai tv:tä. Istahdan nojatuoliin ja nautin kaikessa rauhassa.
Luonnosta pidän, sen äänistä, rauhasta, lehtien havinasta, tuulen huminasta, lintujen laulusta, tai vaan hiljaisuudesta, katsellen perhosten lentoa.- valoisalla mielellä
...Avaamatta radiota.... :)
vastaus viestiin "valoisalla mielellä, 26.3.2011 22.00"
Se autoista kantautuva möykkä on kyllä joskus ihan uskomatonta. Hirvittävä jumputus ruppee kuulumaan jo paljon ennen kuin auton ääni. Joskus jumputus tulee sellaiselta taajuudelta, että ohiajaessaan autosta kuuluva mökä helisyttää ikkunoita =:O Miten ihmeessä niiden korvat kestää.
- aurinkoinen..
Radio on mullakin auki melkein aina kun töitä teen.
Heräätkö omaan kuorsauksee:,) Täydenkuun aikaan en kyllä minäkään saa nukutuksi.Kai sitä on sitten kuuhullu:)
Hiljaisuus ja luonnon äänet kyllä rauhoittaa kummasti. - valoisalla mielellä
Joskus olen herännyt siihen että olen yrittänyt kuorsata. Täydenkuun aikaan kuunvalo tulee ikkunasta melkein suoraan silmiini. En pidä aina kaihtimia kiinni. Silloin ne on pakko sulkea.
Aika moni on kertonut että täydenkuun aikaan nukkuu huonommin. Jos on väsynyt ei siihen täysikuu haittaa. Huonommin nukkuessa häiritsee jonkin verran. - aurinkoinen...
Niin omaan kuorsaukseen herää helposti:)
On se kumma kyllä kun kuu häiritsee mutta kesällä kun on valoisaa niin siihen
tottuu paremmin...tai no kun täällä näkyy aurinko melkein koko yön niin unta tarvitsee vähemmän.Mukava yöllä ihailla aurinkoa kun se näkyy sopivasti järven yllä vielä puolenyön aikaan.
Varmaan jos ulkona on ollut koko päivän niin uni tulee hyvin ja ei kuukaa häiritse.
Nyt pitää kohta mennä peiton alle.. Öitä sinulle!!Kesällä tulee pidettyä nukkumahuoneessa pimennysverhoja. Valo häiritsee
mun nukkumista ainakin yhtä päljon kuin äänet.
Lintujen sirkutus on muuten kivaa, mutta pahimpaan pesintäaikaan sekin on jotenkin aivan valtaisaa,häiritsevää ainakin uneen pääsyä odotellessa. Asun ihan metsikön reunamilla, ja täällä noita sirkuttajia riittää. Kohta se taas alkaa, ensimmäisiä äänenavauksia on jo kuultu :)
- valoisalla mielellä
Niin pitää minunkin mennä tästä peiton alle.
Hyvää yötä ja kauniita unia. - älämölöä kuuluu
Melua kuuluu
- grafologiaa.
grafologiaa.
Mietin tässä pitkään mitä vastaisin. Ensin olen luullut itseäni vainoharhaiseksi kun lähes poikkeuksetta saan rytmärit kun noi koneet laskeutuu seutulaan. Kertomasi perusteella olen ehkä sittenkin täysjärkinen, mutta miten voisin todistaa että melu aiheuttaa mulle niitä rytmäreitä.
Onhan täällä lähellä mitattu noita desipelejä, mutta minä muista mitä ne lehdissä niistä on kertonut.
Vai tarkoitatko että vasta jos siihen aina altistuu pitkällä aikavälillä vai jos jo on sairastunut niin lyhyempikin melusaaste saa aikaan oireita.
No..olen jo jonkin aikaan halunnut muuttaa pois tästä "kiitotien" lähettyviltä, minuutin välein joku kone pörrää yläpuolella.Saattaahan sit säikähtääkin koneen ääntä, säikähtäminenkin saattaa saada rytmihäiriöt päälle? En ole lukenut tutkimusaineistoa kokonaan, joten en osaa sen tarkemmin sanoa miten pitkän melulle altistumisen vaatii tullakseen meluherkäksi, vai onko se vain niin että jotkut ovat sitä luonnostaan.
Itseänikin kiinnostaisi tietää vähän enemmän aiheesta, pitänee joskus etsiä netistä enemmän asiaan liittyvää tietoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706804
- 594572
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s323768- 633081
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161925Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271646- 171630
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401553- 341419
- 1431187