Minkä pitusia lenkkejä kannattais tehdä jos pyrkii ihan vaan yksinkertasesti rasvan polttamiseen? Rullaluistelua on tullut harrastettua jokunen vuosi aktiivisesti, nyt sitten olis tarkotus sitä syömistäkin vähän katella.. Kilometrimäärät ei oikeen sano mitään, mieluiten jos vaan osaisitte mitään aikaa sanoa ja suunnilleen kuinka nopeeta vauhtia, se auttais tosi paljon.
Lenkkien pituus?
16
4954
Vastaukset
- Aku
Unohda kilometrit. Kello ja sykemittari avuksi. Peruskuntoa ja laihdutusta varten olen vetäny 1-2h lenkkejä 128-140 keskisykkeellä. Ovat viisaat väittäneet, jotta rasvaa palaa enämpi matalemmilla sykkeillä. Jos ei sykemittaria omaa, pidä vauhti semmosena, että voit puhua, eikä hengästyminen haittaa sitä. Ja niin pitkiä lenkkejä (matalilla sykkeillä), kun jaksat tai aikataulu antaa periks.
t: 1h50min, 36km, keskisyke 135, 1980kcal- mg-elite
Vieläkin kuulee joka päivä tuota "rasvaa palaa paremmin matalalla sykkeellä" Se on sykemittarien myyjien hämäystä. Jos pystyt vetämään korkeammalla sykkeellä niin anna mennä. Silloin poltat enemmän kaloreita ja prosentuaalisestihan niistä kaloreista on vähemmän rasvaa, mutta kun olet polttanut paljon enemmän kaloreita niin konkreettisesti olet myös polttanut enemmän rasvaa. Siis kun sykettä nostaa niin kumulatiivisesti koko ajan palaa enemmän kaloreita. Tämän voi helposti todentaa sykemittarilla, joka laskee kalorinkulutuksen. Näin voit kovalla sykkeellä siis polttaa enemmän rasvaa puolessa tunnissa kuin tunnissa matalammalla. Samalla palaa enämpi perunaaki.
- Tiitu
mg-elite kirjoitti:
Vieläkin kuulee joka päivä tuota "rasvaa palaa paremmin matalalla sykkeellä" Se on sykemittarien myyjien hämäystä. Jos pystyt vetämään korkeammalla sykkeellä niin anna mennä. Silloin poltat enemmän kaloreita ja prosentuaalisestihan niistä kaloreista on vähemmän rasvaa, mutta kun olet polttanut paljon enemmän kaloreita niin konkreettisesti olet myös polttanut enemmän rasvaa. Siis kun sykettä nostaa niin kumulatiivisesti koko ajan palaa enemmän kaloreita. Tämän voi helposti todentaa sykemittarilla, joka laskee kalorinkulutuksen. Näin voit kovalla sykkeellä siis polttaa enemmän rasvaa puolessa tunnissa kuin tunnissa matalammalla. Samalla palaa enämpi perunaaki.
Kiitos kaunis, tästä sitten vaan rullat jalkaan ja menoks =). Ja ilmat sen kun lämpenee, hyvin menee.
- Juudas
mg-elite kirjoitti:
Tuo on periaatteessa totta, mutta elimistö alkaa polttaa rasvaa vasta noin puolen tunnin kuntoilun jälkeen. Ja jos kuntoilee liian korkealla sykkeellä, ei jaksa jatkaa riittävän pitkään. Eli kyllä tavallisen rasvanpolttajan kannattaa pyrkiä pitkiin matalasykkeisiin lenkkeihin.
- Mark
mg-elite kirjoitti:
puhut asiaa. Rasvahan kuluu liikkumalla, eikä korkealla sykkeellä.
Jos sulla on huono kunto, niin sykehän on korkea jo lyhyen kuntoiluajan kuluttua. - mg-elite
Mark kirjoitti:
puhut asiaa. Rasvahan kuluu liikkumalla, eikä korkealla sykkeellä.
Jos sulla on huono kunto, niin sykehän on korkea jo lyhyen kuntoiluajan kuluttua.... jos ei jaksa liikkua niin rasva ei pala. Haloo. Mutta syke on loppujen lopuksi huomattavasti yksilöllisempi asia kuin mitä yksikertaistaen selitetään aloittelijoille kaiken maailman fitnesjutuissa, joiden tarkoitus on saada ihminen ostamaan jotain mitä se ei tarvitse. Tuossa vähän alempana huomataan, että sykkeitä on kaikenlaisia ja korkea syke ei tarkoita heti huonoa kuntoa.
- Ninni
minä luistelen 1-1,5h ja keskisyke n.160 ja jopa vähän ylikin!!! En voi sille mitään kun syke vaan nousee... pitäs mennä etanan vauhtia että sais sen pysyyn "rasvanpoltto tasolla"!! Kyllähän sitä tuntee tehneensä jotain lenkin jälkeen.. kai sitä rasvaa tosiaan palaa näinkin.
- Aku
Sun tommonen 1,5h lenkki, keskisykkeellä 160, paljonko tulee matkaa?
Ja yhä tärkeintä on, että liikkuu... - Ninni
Aku kirjoitti:
Sun tommonen 1,5h lenkki, keskisykkeellä 160, paljonko tulee matkaa?
Ja yhä tärkeintä on, että liikkuu...useimmiten luistelen n.20km ja aikaa siinä kuluu vähän reilu tunti...
- Maarit
Syke nousee korkealle mullakin n. 160-170 helposti, ja siinä se pysyy koko lenkin ajan... 1-1,5 h. ja n. 20 km. Kokeilin sellaista "matalan sykkeen rasvanpolttolenkkiä " (n. 130-140 ) eilen ja tosiaan matka ei edistynyt yhtään ! Siilit lyllersi ohi ! Sama se onko liikkeellä sauvojen kanssa vai ilman.
- Sauvoilla
Maarit kirjoitti:
Syke nousee korkealle mullakin n. 160-170 helposti, ja siinä se pysyy koko lenkin ajan... 1-1,5 h. ja n. 20 km. Kokeilin sellaista "matalan sykkeen rasvanpolttolenkkiä " (n. 130-140 ) eilen ja tosiaan matka ei edistynyt yhtään ! Siilit lyllersi ohi ! Sama se onko liikkeellä sauvojen kanssa vai ilman.
Itse olen ihmetellyt tuota sykettäni,ilmeisesti muillakin se on korkealla. Mulle on sanottu että menen liian lujaa mutta pidän enemmän reipas vauhtisista lenkeistä. Pidän itseäni keskivertoa parempi kuntoisena. Itselläni normaali lenkki on 30km/1,5h,keskisyke on siinä 175hp. Olisi hyvä kuulla miten muilla tuo syke nousee. Itselläni on ylipainoa jonkin verran joka nostaa tietysti sykettä kun pumppu joutuu tekemään enemmän töitä.
Tyyli on muutenkin "agressiivinen",joka syö muuten kivasti renkaita,käännän renkaat viimeistää 200km välein. Renkaat on hyvälaatuiset.
Olen seurannut täällä keskustelua sauvoilla vai ilman. Itse pidän ehdottomasti mennä sauvoilla,mielestäni monipuolisempaa liikuntaa. Sauvat nostavat sykettä korkeammaksi,kun yläraja mittarissa hälyttää niin sen saa laskettua helposti kun vaihtaa pelkälle luistelulle. Ei tietenkään millekkään voimapotkulle. Ne ei vauhtia tuo lisää mutta ylämäessä meno on mielyttävämpää. Myötätuuli ja luisteltavissa laskuosuuksilla huomaa ettei sauvoja voi/kannata käyttää. kunnon vauhdissa ei edes ehdi niillä mukaan. Näin vaikka käytän hieman suosituksia lyhyempää sauvaa,tämä siitä syystä kun haluan "tikata" nopeampaa tahtia.
Joku on sanonut tämän olevan ns. Norjalaistyyli hiihdossa. Tarkoittaa sitä kun lasketaan sauvojen iskut sadalla metrillä,Norjalainen hiihtäjä iskee useammin kuin esim. Suomalainen.
Kyllähän ne rasvanpoltto lenkitkin onnistuu,lisää lenkin pituutta niin kyllä se vauhti siitä hiipuu.
Eihän se matka tapa vaan vauhti! - Maarit
Sauvoilla kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt tuota sykettäni,ilmeisesti muillakin se on korkealla. Mulle on sanottu että menen liian lujaa mutta pidän enemmän reipas vauhtisista lenkeistä. Pidän itseäni keskivertoa parempi kuntoisena. Itselläni normaali lenkki on 30km/1,5h,keskisyke on siinä 175hp. Olisi hyvä kuulla miten muilla tuo syke nousee. Itselläni on ylipainoa jonkin verran joka nostaa tietysti sykettä kun pumppu joutuu tekemään enemmän töitä.
Tyyli on muutenkin "agressiivinen",joka syö muuten kivasti renkaita,käännän renkaat viimeistää 200km välein. Renkaat on hyvälaatuiset.
Olen seurannut täällä keskustelua sauvoilla vai ilman. Itse pidän ehdottomasti mennä sauvoilla,mielestäni monipuolisempaa liikuntaa. Sauvat nostavat sykettä korkeammaksi,kun yläraja mittarissa hälyttää niin sen saa laskettua helposti kun vaihtaa pelkälle luistelulle. Ei tietenkään millekkään voimapotkulle. Ne ei vauhtia tuo lisää mutta ylämäessä meno on mielyttävämpää. Myötätuuli ja luisteltavissa laskuosuuksilla huomaa ettei sauvoja voi/kannata käyttää. kunnon vauhdissa ei edes ehdi niillä mukaan. Näin vaikka käytän hieman suosituksia lyhyempää sauvaa,tämä siitä syystä kun haluan "tikata" nopeampaa tahtia.
Joku on sanonut tämän olevan ns. Norjalaistyyli hiihdossa. Tarkoittaa sitä kun lasketaan sauvojen iskut sadalla metrillä,Norjalainen hiihtäjä iskee useammin kuin esim. Suomalainen.
Kyllähän ne rasvanpoltto lenkitkin onnistuu,lisää lenkin pituutta niin kyllä se vauhti siitä hiipuu.
Eihän se matka tapa vaan vauhti!Nii-in, ei kait se syke ketään tapa jos et luistele veren maku suussa ja oksenna lenkin päätteeksi.Jos lenkin jälkeen on hyvä ja kevyt olo,kaikki on varmaankin ok. Mukavia kelejä vaan kaikille lajista pitäville!
- Juudas
Sauvoilla kirjoitti:
Eihän se matka tapa vaan vauhti!Tokihan se rasva palaa korkeallakin sykkeellä, jos jaksaa silti luistella pitkiä lenkkejä. Mutta että keskisyke 175!. Kuullostaa hurjalta. Sinulla on ilmeisestikin hyvä vauhtikestävyys, mutta onkohan peruskestävyys jäänyt treenaamatta?
Tuollaisella sykkeellä treenaaminen ei pidemmän päälle nosta kuntoa, vaan päinvastoin kunto alkaa tietyn ajan jälkeen jopa laskea. Lihaksiisi kertyy noin korkealla sykkeellä liikaa maitohappoa, eikä elimistösi pysty palautumaan eikä vastaanottamaan tehtyä harjoitusta.
Itselläni keskisyke on normaalilla lenkillä (40km/2h) noin 140. Toki syke on henkilökohtainen ja siihen vaikuttaa monikin asia, mutta kyllä 175:n keskisyke on aivan liian korkea. - Sauvoilla
Juudas kirjoitti:
Tokihan se rasva palaa korkeallakin sykkeellä, jos jaksaa silti luistella pitkiä lenkkejä. Mutta että keskisyke 175!. Kuullostaa hurjalta. Sinulla on ilmeisestikin hyvä vauhtikestävyys, mutta onkohan peruskestävyys jäänyt treenaamatta?
Tuollaisella sykkeellä treenaaminen ei pidemmän päälle nosta kuntoa, vaan päinvastoin kunto alkaa tietyn ajan jälkeen jopa laskea. Lihaksiisi kertyy noin korkealla sykkeellä liikaa maitohappoa, eikä elimistösi pysty palautumaan eikä vastaanottamaan tehtyä harjoitusta.
Itselläni keskisyke on normaalilla lenkillä (40km/2h) noin 140. Toki syke on henkilökohtainen ja siihen vaikuttaa monikin asia, mutta kyllä 175:n keskisyke on aivan liian korkea.Ei ole jäänyt peruskestävyys treenaamatta,silloin vain lenkit ovat pitempiä ja harrastan muutakin kuin sauvaluistelua,esim. uintia ja patikointia. Tuo 175hp on aika yleinen lukuni 30km:n lenkillä,vielä viime kesänä tuo kova vauhtinen lenkkini oli 20km eli kehitystä on tapahtunut :)Ei välttämättä ole järkevää mennä noin kovaa mutta minä nautin lujaa menemisestä täysin siemauksin joten teen niin. Se on rullien yksi parhaista puolista kun niillä saa vauhdikkaat lenkit.
Silloin kun lenkki nousee yli tuon 30km esim. 40km säädän mittarin ilman muuta alemmas ja nautin maisemista. Pyrin kuntoilemaan 3krt/vko,jos nämä rullilla niin vähintään yksi lenkki on matalalla sykkeellä(140-150hp).
Tuossa on muuten jännä piirre kun firman kunto-ohjaaja sanoi kuntotestissä että pitäisi nostaa harjoituksien sykettä korkeammaksi että aerobisessä testissä saisi paremman tuloksen?
Testi hetkellä oli kylläkin talvi ja uinti ja muu rauhallisempi tahtinen kuntoilu päällä.
Alkuperäinen tarkoitus oli kun kirjoitin ensimmäisen viestin,kysellä millaisia sykkeitä muilla on ja erityisesti sauvaluistelijoilla? - mar
Sauvoilla kirjoitti:
Ei ole jäänyt peruskestävyys treenaamatta,silloin vain lenkit ovat pitempiä ja harrastan muutakin kuin sauvaluistelua,esim. uintia ja patikointia. Tuo 175hp on aika yleinen lukuni 30km:n lenkillä,vielä viime kesänä tuo kova vauhtinen lenkkini oli 20km eli kehitystä on tapahtunut :)Ei välttämättä ole järkevää mennä noin kovaa mutta minä nautin lujaa menemisestä täysin siemauksin joten teen niin. Se on rullien yksi parhaista puolista kun niillä saa vauhdikkaat lenkit.
Silloin kun lenkki nousee yli tuon 30km esim. 40km säädän mittarin ilman muuta alemmas ja nautin maisemista. Pyrin kuntoilemaan 3krt/vko,jos nämä rullilla niin vähintään yksi lenkki on matalalla sykkeellä(140-150hp).
Tuossa on muuten jännä piirre kun firman kunto-ohjaaja sanoi kuntotestissä että pitäisi nostaa harjoituksien sykettä korkeammaksi että aerobisessä testissä saisi paremman tuloksen?
Testi hetkellä oli kylläkin talvi ja uinti ja muu rauhallisempi tahtinen kuntoilu päällä.
Alkuperäinen tarkoitus oli kun kirjoitin ensimmäisen viestin,kysellä millaisia sykkeitä muilla on ja erityisesti sauvaluistelijoilla?Olen lukenut näitä sykeasioita täältä palstalta.
Minun käsitykseni on, jotta saisi kunnon treenin, on tiedettävä oma maksimi- ja leposyke. Nämä riippuvat suuresti iästä, sukupuolesta ja senhetkisestä kuntotasosta. Kun nuo ovat tiedossa, voi harjoittelun aloittaa omalla matalalla sykkeellä, pidemmillä lenkeillä, peruskuntoa saaden.
Harjoittelussa on oltava myös omia kovasykkeisempiä vauhtilenkkejä, jopa 80% maksimista. Myös intervallityyppiset lenkit, jossa kohotetaan omaa sykettä jopa yli 90-95% maksimisykkeestä, kuuluvat harjoitteluun.
Harjoitelulla tarkoitan kunnon ja vauhdin paranemista, en Ateenan Olympialaisiin tähtäämistä. Jokainen harjoitteluhan on aloitettava matalalla sykkeellä ja lopuksi aina muutama kilsa aivan matalalla sykkeellä.
Se, mitä jonkun toisen syke on samassa harjoituksessa, on vain ja ainoastaan hänen sykkeensä. Jokainen rullailee oman syketasonsa ja kulloisen lenkin (hengailu, perus, kova, hapoille jne) mukaan. - Juudas
mar kirjoitti:
Olen lukenut näitä sykeasioita täältä palstalta.
Minun käsitykseni on, jotta saisi kunnon treenin, on tiedettävä oma maksimi- ja leposyke. Nämä riippuvat suuresti iästä, sukupuolesta ja senhetkisestä kuntotasosta. Kun nuo ovat tiedossa, voi harjoittelun aloittaa omalla matalalla sykkeellä, pidemmillä lenkeillä, peruskuntoa saaden.
Harjoittelussa on oltava myös omia kovasykkeisempiä vauhtilenkkejä, jopa 80% maksimista. Myös intervallityyppiset lenkit, jossa kohotetaan omaa sykettä jopa yli 90-95% maksimisykkeestä, kuuluvat harjoitteluun.
Harjoitelulla tarkoitan kunnon ja vauhdin paranemista, en Ateenan Olympialaisiin tähtäämistä. Jokainen harjoitteluhan on aloitettava matalalla sykkeellä ja lopuksi aina muutama kilsa aivan matalalla sykkeellä.
Se, mitä jonkun toisen syke on samassa harjoituksessa, on vain ja ainoastaan hänen sykkeensä. Jokainen rullailee oman syketasonsa ja kulloisen lenkin (hengailu, perus, kova, hapoille jne) mukaan.Juuri näin...
Nuo intervalli harjoitukset ovat erittäin tehokkaita kunnon kohotuksessa, mutta niitä kannattaa mielestäni tehdä vasta, kun peruskunto on riittävän hyvä. Eli lenkin aikana tekee "vetoja", kovasykkeisiä jaksoja ja niiden välissä taas palauttelee sykkeen alemmalle tasolle.
Itse teen nuo intervalliharjoitukset juoksemalla mäkisessä maastossa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381634Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171