Montana

3-v

15

3845

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika tavallinen markettipyörä. Mitään heikkotasoista joustokeulaa tai muuta näennäishienostelua tuossa ei ole, mikä on plussaa. Runkokokoja on vain yksi. Osat eivät ole kovin luotettavia tuon hintaisissa pyörissä. Tuohon hintaluokkaan mieluummin yksivaihteinen.

      Anttila ei mitä luultavimmin tee pyöriinsä minkäänlaista käyttöönottohuoltoa, joten napojen kireys, vaihteiden säädöt ja kiekkojen rihtaus on syytä tarkistaa. Pyöräkaupassa teetettynä nuo toimenpiteet tulevat helposti niin kalliiksi, että koko hommasta putoaa pohja.

      • 3-v

        Juu,rungon korkeus passaa.Olen 187cm.


      • Tuollaisessa peruspyörässä tuo runkokoko ei ole niin merkittävässä osassa, kuin esim. maantiepyörässä ja maastopyörässä. Vaikka niitä olisi vain yksi runkokoko niin useimmille se sopii. Tuosta runkokoosta on tehty hiukan turhan suuri numero tuollaisen peruspyörän yhteydessä.


      • Periaatteessa kyllä
        a.s kirjoitti:

        Tuollaisessa peruspyörässä tuo runkokoko ei ole niin merkittävässä osassa, kuin esim. maantiepyörässä ja maastopyörässä. Vaikka niitä olisi vain yksi runkokoko niin useimmille se sopii. Tuosta runkokoosta on tehty hiukan turhan suuri numero tuollaisen peruspyörän yhteydessä.

        Joo, ei sitä kannata liioitella, mutta tuollaiset "yhdenkoon" pyörät voi kuitenkin jättää pois laskuista. Käveletkö 40 numeron kengillä, jos jalkasi on kokoa 43?

        Jopo on eri asia. Siinä putkiosat on suunniteltu niin, että ohjaamossa on laaja säätövara.


      • Periaatteessa kyllä kirjoitti:

        Joo, ei sitä kannata liioitella, mutta tuollaiset "yhdenkoon" pyörät voi kuitenkin jättää pois laskuista. Käveletkö 40 numeron kengillä, jos jalkasi on kokoa 43?

        Jopo on eri asia. Siinä putkiosat on suunniteltu niin, että ohjaamossa on laaja säätövara.

        Sama suunnittelun lähtökohta on noissa "yhdenkoon" pyörissä joissa on pysty ajoasento kuin jopossa. Ovat suunniteltu niin, että ohjaamossa on laaja säätövara.


      • No, EI EI
        a.s kirjoitti:

        Sama suunnittelun lähtökohta on noissa "yhdenkoon" pyörissä joissa on pysty ajoasento kuin jopossa. Ovat suunniteltu niin, että ohjaamossa on laaja säätövara.

        Kyllä timanttirunkoisen tulee olla edes hehtaarilleen oikean kokoinen! Eli sääntö ei päde tuossa Montanassa.


      • No, EI EI kirjoitti:

        Kyllä timanttirunkoisen tulee olla edes hehtaarilleen oikean kokoinen! Eli sääntö ei päde tuossa Montanassa.

        Useimmille tuo on oikean kokoinen. "Yhdenkoon" pyörät suunnitellaan niin, että ne on useimmille oikean kokoinen. Ja jos ei ole niin täytyy vaihtaa pyörä mallia tai jopa katsella toisen valmistajan pyörä.


      • Siis ei
        a.s kirjoitti:

        Useimmille tuo on oikean kokoinen. "Yhdenkoon" pyörät suunnitellaan niin, että ne on useimmille oikean kokoinen. Ja jos ei ole niin täytyy vaihtaa pyörä mallia tai jopa katsella toisen valmistajan pyörä.

        Yhden koon pyörät suunnitellaan niin, että putkiosat tarjoavat suuren säätövaran sekä ohjaamon korkeus että pituussuunnassa:

        http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Jopo/?id=37

        Kyseinen montanan malli on ihan normaali timanttirungollinen, joten siinä ei ole Jopon tyyppisten pyörien laajaa säätövaraa. Kauppias, joka myy timanttirungollista vain yhtä tai paria kokoa, kusettaa asiakasta.

        Normaalipyöristä ei kannata edes katsoa malleja, joista ei ole täyttä kokojakaumaa. Viidestä seitsemään eri kokoa samasta pyörästä (tai enemmän) takaa pyörän sopivuuden.


      • Siis ei kirjoitti:

        Yhden koon pyörät suunnitellaan niin, että putkiosat tarjoavat suuren säätövaran sekä ohjaamon korkeus että pituussuunnassa:

        http://www.helkamavelox.fi/mallisto/Jopo/?id=37

        Kyseinen montanan malli on ihan normaali timanttirungollinen, joten siinä ei ole Jopon tyyppisten pyörien laajaa säätövaraa. Kauppias, joka myy timanttirungollista vain yhtä tai paria kokoa, kusettaa asiakasta.

        Normaalipyöristä ei kannata edes katsoa malleja, joista ei ole täyttä kokojakaumaa. Viidestä seitsemään eri kokoa samasta pyörästä (tai enemmän) takaa pyörän sopivuuden.

        Ei pyörämallista tarvi olla useita kokoja, että se tekee pyörästä hyvän. "Yhdenkoon" pyörä on aivan yhtä hyvä pyöränä kuin tuo jossa on "täysi kokojakauma". Eikä pyöräkauppias kuseta ketään jos se myy "yhdenkoon" pyöriä. Silloni pyöräkauppias kusettaa, kun se myy väärän pyörätyypin asiakaalle tai väärän kokoisen pyörän, oli se pyörä sitten "yhdenkoon" pyörä tai "täydellä kokojakaumalla". Se, että pyörästä myydään yhtä runkokokoa ei tee pyörästä huonoa.


      • Kauppias kusettaa
        a.s kirjoitti:

        Ei pyörämallista tarvi olla useita kokoja, että se tekee pyörästä hyvän. "Yhdenkoon" pyörä on aivan yhtä hyvä pyöränä kuin tuo jossa on "täysi kokojakauma". Eikä pyöräkauppias kuseta ketään jos se myy "yhdenkoon" pyöriä. Silloni pyöräkauppias kusettaa, kun se myy väärän pyörätyypin asiakaalle tai väärän kokoisen pyörän, oli se pyörä sitten "yhdenkoon" pyörä tai "täydellä kokojakaumalla". Se, että pyörästä myydään yhtä runkokokoa ei tee pyörästä huonoa.

        Kun katselee noita halpisten kokosuosituksia, niin olen kyllä jyrkästi eri mieltä. Mainoksissa luvataan kakkien pyörien sopivan kaiken kokoisille. Tuskin se myyjä siellä sanoo asiakkaalle: ähäkutt, tulit turhaan, kyllä tämä on liian pieni/suuri sinulle.

        Asiakkaan, joka ei itse osaa mitoittaa pyöräänsä, kannattaa kiertää kaukaa sellaiset mallit, joita ei tehdä täyttä jakaumaa. Kusetuksen vaara on suuri ja kun katselee keväisin pyöräteitä, niin sitä myös tehdään! Niin ihmeellisen kokoisilla pyörillä ajetaan vastaan.


      • Kauppias kusettaa kirjoitti:

        Kun katselee noita halpisten kokosuosituksia, niin olen kyllä jyrkästi eri mieltä. Mainoksissa luvataan kakkien pyörien sopivan kaiken kokoisille. Tuskin se myyjä siellä sanoo asiakkaalle: ähäkutt, tulit turhaan, kyllä tämä on liian pieni/suuri sinulle.

        Asiakkaan, joka ei itse osaa mitoittaa pyöräänsä, kannattaa kiertää kaukaa sellaiset mallit, joita ei tehdä täyttä jakaumaa. Kusetuksen vaara on suuri ja kun katselee keväisin pyöräteitä, niin sitä myös tehdään! Niin ihmeellisen kokoisilla pyörillä ajetaan vastaan.

        Niin sehän koskee kaikkia pyörämalleja. Aina kauppiaalla ei ole tarjota sopivaa pyörää ja sitten tarjotaan sitä mitä on. Kun "täyden kokojakauman" pyöristä on sopivan kokoinen loppunut niin tarjotaan sitä mitä on eli väärää kokoa. Ei se "täysi kokojakauma" tee pyöräkaupasta sen yksinkertaisempaa.


    • Sanoisin näin:

      Passaako? Ollee vähän liian pieni? Noihin markettien kokosuosituksiin kannattaa suhtautua suurella varauksella.

      Perus teräsrunkoinen pyörä, joka toimii, jos osaat itse sen huoltaa. Kaikki auki, puhdistus, uudet rasvat ja kasaus ennen käyttöönottoa.

      Ainoa osa joka sivulta hyppää silmille on stemmi. Se kannattaa vaihtaa kiinteään, jos löydät yhteensopivan jostain.

    • J. Ätti

      Runkokorkeus siis 56 cm. En tiedä, minkä pituinen satulaputki tuossa on, mutta sataayhdeksääkymmentä lähenevälle säätövara lienee tapissaan. Satulan ollessa oikealla korkeudellla putkea pitäisi tässä tapauksessa jäädä näkyviin parikymmentä senttiä. No, pitemmän satulaputken voi hankkia pyörälliikeestä erikseen.

      • 3-v

        Tulin toisiin ajatuksiin ja ostin 3-vaihteisen Helkama kulkurin.Löyty siitä
        mukava ajo asento.


      • :D :D :D
        3-v kirjoitti:

        Tulin toisiin ajatuksiin ja ostin 3-vaihteisen Helkama kulkurin.Löyty siitä
        mukava ajo asento.

        Heh heh. Jos ajoasennolla ja mukavuudella ei ole mitään väliä, niin tuo Helkaman on varmasti hyvälaatuinen peruspyörä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1369
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1259
    3. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1061
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1038
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      688
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      661
    10. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      607
    Aihe