Äidinkieli muka rasite.

hörhöpää

"Syy on näiden hörhöpäiden, joiden mielestä äidinkieleni on turha rasite."

Staffan Bruun kirjoittaa Magman sivuilla oman äidinkielensä puolustuspuheen kutsumalla meitä pakkoruotsin vastustajia "hörhöpäiksi" ja jatkaa, että "äidinkielikö muka rasite"? Staffan Bruun ymmärtää oikein hyvin, että onpa kysymys mistä vieraasta kielestä tahansa niin se on rasite. Staffan Bruun näyttää olevan niin täynnä omaa itseään ettei ymmärrä, että se mikä on hänen "äidinkielensä" on meille suomenkielisille ihan vieras kieli siinä missä venäjäkin.


http://www.magma.fi/linkit/aeidinkieli-muka-rasite

6

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis ainoa kieli joka ei sinusta ole rasite, on suomi?" onpa kysymys mistä vieraasta kielestä tahansa niin se on rasite" Vai mitä oikein tarkoitat?

      • Kuka puhuu!

        Suomessa suomen kieli ei ole rasite, vaan VÄLTTÄMÄTTÖMYYS. Aivan kuten ruotsi siellä Ahneidenmaalla.

        Ero on vain siinä, että mantereella ei ole lakia toteamaan tuon välttämättömyyden kuten siellä.

        Muuten. On todella julkeaa ahneidenmaalaisen osallistua mantereen kielikiistaan, Ainakaan pakkoruotsittajien puolella!


    • rasite on

      Rasite on opiskella pakolla tarpeetonta kieltä kielestä riippumatta. On pelkkää marttyrointia yrittää kääntää tämä jonkun äidinkielen pilkkaamiseksi. Äidinkieli on äidinkieli, mutta vieraana pakkokielenä se voi olla toiselle rasite.

    • Sullekkin totuus

      Sitä että pakkoruotsi=(muumimurre) on rasite. Olipa henkilö minkä äidinkielinen tahansa.

    • Lukekaa Bruunin Ilta-Sanomissa julkaistu suomenkielinen kolumni!!
      Pliide! Se on NIIN totta!

    • Sullekkin totuus

      Niin totta..Mites pari asiaa on päässyt unohtumaan..!!!!
      "Tein valtavasti juttuja suomalaisista siirtolaisista,
      jotka olivat täysin hukassa ruotsalaisessa byrokratiaviidakossa.
      He eivät pystyneet kommunikoimaan viranomaisten kanssa." "Meillä on oikeus syntyä ja synnyttää ruotsiksi, käydä koulua ruotsiksi, mennä lääkäriin ruotsiksi ja jos huonosti käy, tulla tuomituksi ruotsiksi."
      Miksi teitä pitää sitten palvella muumimurteella. Opettelisitte suomea niinkuin pohjoismaiseen yhteistyöhenkeen kuuluu. Esim.Ruotsissa..;-)
      "Ruotsia taitaville menevät myös tehtävät Pohjoismaisessa yhteistyössä"
      Kuinka ikävää, minä luulin että, pohjoismainen yhteistyö tarkoitti kaikkien tasa-arvoista kohtelua. Mutta olemmekin Ruotsin alamaisia siinä yhteistyössä..!
      Tää oli paras="Ei ole kuitenkaan etuoikeus kuulua vähemmistöön ilman mahdollisuutta itse valita koulua, opiskelupaikkakuntaa, työpaikkaa ym."
      Kyllä se on etuoikeus koska teillä on omat koulunne kielikiintiöineen..!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      28
      1718
    2. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1150
    3. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      178
      768
    4. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      100
      749
    5. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      51
      740
    6. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      50
      732
    7. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      21
      698
    8. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      690
    9. Mulla on ihan hirveä ikävä sua

      Ja sitten kun me taas nähdään, tai jos, niin mua vaan pelottaa että sinä inhoat sitä että mulla on tunteita sinuun.
      Ikävä
      47
      669
    10. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      35
      666
    Aihe