kummi hylkäsi

meikämamma+poika4v

Lapsellani oli 4 vuotta hyvä kummi, yhteydenpito molemmin puolista ja lämmin suhde. Nyt kummitäti sai muutama kuukausi sitten oman lapsen ja kummilapsi unohtui aivan täysin. Me olemme käyneet siellä kylässä kerran lapsen syntymän jälkeen, soittanut olen useita kertoja ja olemme sopineet että hän tulee käymään vauvan kanssa (hän on siis itse ehdottanut tätä), mutta ei vaan ole näkynyt. Olenkin sitten soitellut aina sinä päivänä jollon hän oli luvannut tulla että mihin aikaan nähdään niin aina hänellä onkin ollut parempaa tekemistä. Tänään en enää jaksanu soittaa vaikka hän taas oli luvannut tulla. Sitten sain lukea facebookista että hän oli ollut koko päivän shoppailemassa ostoskeskuksessa johon meiltä matkaa 2km... Eli hän ajoi noin 35km shoppailemaan "naapuriimme" muttei tullut moikkaamaan kummilastaan vaikka oli luvannut. Miten selitän tämän lapselle joka on nyt useemman kerran joutunut pettymään kun rakas kummitäti ei tulekaan vaikka lupaa?
Nyt tein päätöksen että vuorostani odotan yhteyden ottoa siltä suunnalta ja seuraavan kerran kun hän lupaa tulla jätän kertomatta asiasta pojalleni ettei tarvitse taas nähdä surullista poikaa. Olkoot sitten pojalle iloinen yllätys jos kummitäti joskus löytyykin oven takaa.

100

7650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruttunen

      Tuntuu kurjalta poikasi puolesta. tsemiä!

    • 26

      Tuntuu kyllä tosi pahalle lapsesi puolesta. :(

      Olen itse raskaana, ja olen miettinyt paljon, kuinka oma lapsi vaikuttaa siihen, miten paljon ehtii nähdä kummilasta. Tietysti lapsen hoito vie aikaa ja kyläily ei ehkä ole niin helppoa kuin aiemmin, mutta kyllä minä yritän silti käydä katsomassa kummilastani mahdollisimman paljon. Meillä on alusta asti ollut tosi hyvät välit sekä kummilapseeni että hänen vanhempiin, joten en todellakaan halua sen suhteen katkeavan vain siksi, että meillä on oma lapsi. Ja vaikka kummilapseni on jo yläasteikäinen, kyllä minä haluan olla mukana hänen elämässään. Ehkä vielä enemmän kuin ennen, koska haluan, että hänellä on elämässään aikuisia, joille voi puhua ja jotka välittää, koska etenkin teini-iässä tarvitsee sitä ymmärrystä ja juttukavereita..

      Voithan sanoa ihan suoraan kummille, että poikasi pahoittaa mielensä aina, kun hän lupaa tulla käymään eikä tulekaan? Eikä kannata sanoa lapselle, että kummitäti on tulossa käymään, jos on vaarana, ettei sitten tulekaan. Tai voisiko poikasi itse kertoa kummille, että olisi kiva, jos hän tulisi käymään? Minä en ainakaan voisi olla menemättä, jos pikkunen pyytäisi... :)

    • kummi+äiti

      En moittisi kummia nyt ihan heti. Kyllä elämässä voi tulla tilanteita, että ei vain rahkeet riitä tiettyihin asioihin. Jos hän on muistanut kummilastaan aikaisemmin paljonkin, kyllä hän vielä jatkossakin sen tekee. Ainakin jos olette te vanhemmat jokseenkin läheisiä. Tietysti, jos olette lähinnä hyvän päivän tuttuja, voi sellainen ystävyys helposti kaatua johonkin. Mutta ei kai sitä lapsensa kummiksi ota kuin itselleen hyvin läheisen ihmisen.

      • lintsaava kummi-setä

        Niiin, kukakohan sille lapselle kertoo että kummi-täti tulee käymään.Olettaisin että sinä,joten älä kerro vaikka olisi luvannut tulla.Toisekseen,sillä on oma lapsi joten jos käy rentoutumassa edes pienen hetken niin sinusta sen olisi pitänyt tulla hoitamaan "velvollisuuksiaan".Nämä on niitä asioita missä suvuissa saadaan just kärhämät aikaiseksi,muistetaan pitkään ja katkerasti vielä vuosienkin päästä.
        Meidän jokaisen tulee muistaa että kaikilla on myös oma elämä ja tilanteet muuttuu,joten joutuu myös sopeutumaan niihin.


    • jk

      vai n iin

    • 32

      Oletkos muistanut olla kiinnostunut ja iloinen hänen lapsensa puolesta. Oman kummipoikani äiti ei halunnut kuullakaan minun lapsestani tämän synnyttyä vaan puhe käännettiiin aina hänen poikaansa. Myös kylästelyt olisi pitänyt hoitaa ilman minun tytärtäni. Kyllä siinä tapaamiset jäi vähiin.

    • kummitustäti78

      eikös tuo koko kummius ole jo aikansa elänyt instituutio? Vai oletko kovin uskonnollinen, silloin se varmaan onkin tärkeää, mutta muutoin se on useimmiten pelkkä pakollinen muodollisuus.
      Ei lapsesi sitä kummia osaa kaivata, ellet itse tuo sitä kamalasti esiin, kyllä se oma perhe on tärkeempi kuin joku jonninjoutava kummitäti.

      • kummius

        Olen samaa mieltä ,että koko pakko kummi hömpötys sais lopettaa.
        Kahdella lapsellani on yhteensä 6 kummia, joista puolet on silloin tällöin kysellyt (vuodessa noin 5 krt),et miten menee ja käynyt lasta kattomassa 1-2 kertaa vuodessa, pääsääntösesti vain synttäreillä. Yksi ei ole tehnyt kummiuden eteen yhtään mitään ja 2 muuta myös vain lahjan antanut. Vaikka suurin osa asuu tosi lähellä lapsia. Pelkkää rahastusta koko homma nykypäivänä!!


      • lypsy-kummi
        kummius kirjoitti:

        Olen samaa mieltä ,että koko pakko kummi hömpötys sais lopettaa.
        Kahdella lapsellani on yhteensä 6 kummia, joista puolet on silloin tällöin kysellyt (vuodessa noin 5 krt),et miten menee ja käynyt lasta kattomassa 1-2 kertaa vuodessa, pääsääntösesti vain synttäreillä. Yksi ei ole tehnyt kummiuden eteen yhtään mitään ja 2 muuta myös vain lahjan antanut. Vaikka suurin osa asuu tosi lähellä lapsia. Pelkkää rahastusta koko homma nykypäivänä!!

        Kummius on todellakin pelkkää rahastusta ja kummisuhteen, johon pääasiassa kuuluvat merkkipäivien kummilapsi on jo aikuinen ihminen. Kummin pitää antaa rahaa valmistujaislahjana, kihlalahjana, häälahjana ja kun kummilapsi saa lapsia niin taas näitäkin muistaa synnyinlahjalla ja merkkipäivinä. Kummilapsen hautajaisavustusta en ole kuullut kenenkään maksaneen, ilmeisesti kummiparka ehtii kupsahtaa ennen kummilastaan.
        Alkujaan kummin velvollisuus on kai ollut varavanhempana olo ja lapsen uskonnollinen ohjaus ja kasvatus? Siis vallan jotakin muuta kuin tuoda kekkereillä kylkivääränä lahjoja. Itse ajattelen että vanhempien tehtävä olisi pitää kummeja ajan tasalla lapsen kehityksessä ja kasvussa, mutta ainakaan minun kummilasteni vanhemmat eivät ole yksivuotiskuvan jälkeen juuri muistaneet, edes joulukortilla. Synttärikutsut menevät myös ohi suuren välimatkan takia, lähetetyistä lahjoista ei koskaan tule kiitosta jne. Varmasti on aivan ihaniakin kummisuhteita, mutta itse iloitsen joka kertaa kun joku kummilapsi tallustaa ripille ja lopetan sitten lahjomiset siihen tapahtumaan. Itseäni saan syyttää, sillä olen 4 lapsen kummi, kun en ole ilennyt sanoa tarpeeksi napakasti, etten haluaisi, en siltikään vaikka itse olen lapseton. Vanha tapahan vaatii, ettei lapsen kummiudesta ja vainajan hautaan saattamisesta saa kunnon kristitty kieltäytyä. Muutama vuosi sitten lopetin kyllä sen kunnon kristittynä olemisen ja erosin kirkosta, koska tarvitsen kirkollisvero rahani kummilasten lahjoihin. Tiedän kummilasten vanhempien jo miettivän, miten minä tulen jakamaan perintöni kummilasten kesken, mutta yllätys tulee olemaan
        melkoinen, koska testamentissani jätän heidät nuolemaan kummilusikkaansa.


      • sepe
        lypsy-kummi kirjoitti:

        Kummius on todellakin pelkkää rahastusta ja kummisuhteen, johon pääasiassa kuuluvat merkkipäivien kummilapsi on jo aikuinen ihminen. Kummin pitää antaa rahaa valmistujaislahjana, kihlalahjana, häälahjana ja kun kummilapsi saa lapsia niin taas näitäkin muistaa synnyinlahjalla ja merkkipäivinä. Kummilapsen hautajaisavustusta en ole kuullut kenenkään maksaneen, ilmeisesti kummiparka ehtii kupsahtaa ennen kummilastaan.
        Alkujaan kummin velvollisuus on kai ollut varavanhempana olo ja lapsen uskonnollinen ohjaus ja kasvatus? Siis vallan jotakin muuta kuin tuoda kekkereillä kylkivääränä lahjoja. Itse ajattelen että vanhempien tehtävä olisi pitää kummeja ajan tasalla lapsen kehityksessä ja kasvussa, mutta ainakaan minun kummilasteni vanhemmat eivät ole yksivuotiskuvan jälkeen juuri muistaneet, edes joulukortilla. Synttärikutsut menevät myös ohi suuren välimatkan takia, lähetetyistä lahjoista ei koskaan tule kiitosta jne. Varmasti on aivan ihaniakin kummisuhteita, mutta itse iloitsen joka kertaa kun joku kummilapsi tallustaa ripille ja lopetan sitten lahjomiset siihen tapahtumaan. Itseäni saan syyttää, sillä olen 4 lapsen kummi, kun en ole ilennyt sanoa tarpeeksi napakasti, etten haluaisi, en siltikään vaikka itse olen lapseton. Vanha tapahan vaatii, ettei lapsen kummiudesta ja vainajan hautaan saattamisesta saa kunnon kristitty kieltäytyä. Muutama vuosi sitten lopetin kyllä sen kunnon kristittynä olemisen ja erosin kirkosta, koska tarvitsen kirkollisvero rahani kummilasten lahjoihin. Tiedän kummilasten vanhempien jo miettivän, miten minä tulen jakamaan perintöni kummilasten kesken, mutta yllätys tulee olemaan
        melkoinen, koska testamentissani jätän heidät nuolemaan kummilusikkaansa.

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä.

        Seppo-Setä


      • ewrxc
        sepe kirjoitti:

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä.

        Seppo-Setä

        Minä myös aivan turhaa vouhkaamista koko kummi homma, se joka tekee myös hoitaa ja huolehtii tekemänsä lapsen!


      • Pöpötti
        lypsy-kummi kirjoitti:

        Kummius on todellakin pelkkää rahastusta ja kummisuhteen, johon pääasiassa kuuluvat merkkipäivien kummilapsi on jo aikuinen ihminen. Kummin pitää antaa rahaa valmistujaislahjana, kihlalahjana, häälahjana ja kun kummilapsi saa lapsia niin taas näitäkin muistaa synnyinlahjalla ja merkkipäivinä. Kummilapsen hautajaisavustusta en ole kuullut kenenkään maksaneen, ilmeisesti kummiparka ehtii kupsahtaa ennen kummilastaan.
        Alkujaan kummin velvollisuus on kai ollut varavanhempana olo ja lapsen uskonnollinen ohjaus ja kasvatus? Siis vallan jotakin muuta kuin tuoda kekkereillä kylkivääränä lahjoja. Itse ajattelen että vanhempien tehtävä olisi pitää kummeja ajan tasalla lapsen kehityksessä ja kasvussa, mutta ainakaan minun kummilasteni vanhemmat eivät ole yksivuotiskuvan jälkeen juuri muistaneet, edes joulukortilla. Synttärikutsut menevät myös ohi suuren välimatkan takia, lähetetyistä lahjoista ei koskaan tule kiitosta jne. Varmasti on aivan ihaniakin kummisuhteita, mutta itse iloitsen joka kertaa kun joku kummilapsi tallustaa ripille ja lopetan sitten lahjomiset siihen tapahtumaan. Itseäni saan syyttää, sillä olen 4 lapsen kummi, kun en ole ilennyt sanoa tarpeeksi napakasti, etten haluaisi, en siltikään vaikka itse olen lapseton. Vanha tapahan vaatii, ettei lapsen kummiudesta ja vainajan hautaan saattamisesta saa kunnon kristitty kieltäytyä. Muutama vuosi sitten lopetin kyllä sen kunnon kristittynä olemisen ja erosin kirkosta, koska tarvitsen kirkollisvero rahani kummilasten lahjoihin. Tiedän kummilasten vanhempien jo miettivän, miten minä tulen jakamaan perintöni kummilasten kesken, mutta yllätys tulee olemaan
        melkoinen, koska testamentissani jätän heidät nuolemaan kummilusikkaansa.

        Täysin samaa mieltä olen kanssasi. Omien lapsieni kummeilta en myös enempää vaadi, koska tuntuu todella siltä, että olisi vaan kinumassa lahjoja. Itselläni 6 kummilasta ja olen miettinyt, että jatkossa saa riittää syntymäpäivämuistaminen ja yhdessäolo. Eikös sitä sanota, että parasta mitä lapselle voi antaa -on aika??


      • Ihan älytön homma!
        lypsy-kummi kirjoitti:

        Kummius on todellakin pelkkää rahastusta ja kummisuhteen, johon pääasiassa kuuluvat merkkipäivien kummilapsi on jo aikuinen ihminen. Kummin pitää antaa rahaa valmistujaislahjana, kihlalahjana, häälahjana ja kun kummilapsi saa lapsia niin taas näitäkin muistaa synnyinlahjalla ja merkkipäivinä. Kummilapsen hautajaisavustusta en ole kuullut kenenkään maksaneen, ilmeisesti kummiparka ehtii kupsahtaa ennen kummilastaan.
        Alkujaan kummin velvollisuus on kai ollut varavanhempana olo ja lapsen uskonnollinen ohjaus ja kasvatus? Siis vallan jotakin muuta kuin tuoda kekkereillä kylkivääränä lahjoja. Itse ajattelen että vanhempien tehtävä olisi pitää kummeja ajan tasalla lapsen kehityksessä ja kasvussa, mutta ainakaan minun kummilasteni vanhemmat eivät ole yksivuotiskuvan jälkeen juuri muistaneet, edes joulukortilla. Synttärikutsut menevät myös ohi suuren välimatkan takia, lähetetyistä lahjoista ei koskaan tule kiitosta jne. Varmasti on aivan ihaniakin kummisuhteita, mutta itse iloitsen joka kertaa kun joku kummilapsi tallustaa ripille ja lopetan sitten lahjomiset siihen tapahtumaan. Itseäni saan syyttää, sillä olen 4 lapsen kummi, kun en ole ilennyt sanoa tarpeeksi napakasti, etten haluaisi, en siltikään vaikka itse olen lapseton. Vanha tapahan vaatii, ettei lapsen kummiudesta ja vainajan hautaan saattamisesta saa kunnon kristitty kieltäytyä. Muutama vuosi sitten lopetin kyllä sen kunnon kristittynä olemisen ja erosin kirkosta, koska tarvitsen kirkollisvero rahani kummilasten lahjoihin. Tiedän kummilasten vanhempien jo miettivän, miten minä tulen jakamaan perintöni kummilasten kesken, mutta yllätys tulee olemaan
        melkoinen, koska testamentissani jätän heidät nuolemaan kummilusikkaansa.

        IHAN SAMA juttu täällä! Lahjakone olen ja koska välimatkan vuoksi joudun lähettämään lahjat en edes tiedä onko ne tulleet perille koska MITÄÄN ei kuulu! Ei tänäkään päivänä jolloin tekstiviestin tai pienen e-mailin lähettäminen olisi niin helppoa. ÄRSYTTÄÄ! Yksi ainoa kummilapsi (äiti) kiittää ja se on sisareni lapsi.


    • Tuisku-liini

      Näin tapahtuu kaikilla äideillä, anteeksi vain yleistys.

      Oma napa menee edelle kun lapsi syntyy. Yhtäkkiä ei osata ajatella muuta kyuin itseään ja omaa etuaan. Näitä mammoja oli liuta lähipiirissä.

      Olen itse kummi, ja olen käynyt katsomassa kummipoikaani kerta kolmeen-neljään kuukauteen, mutta tämä ei vanhempineen ole vieraillut luonani viimeiseen 4 vuoteen.
      Oletetaan että minun on muka helpompi lähteä kuin heidän. Näihin vierailuihin on huvenut sijoitusmielessä noin 800 Eur. Joten kalliiksi tulee yksipuolinen yhteydenpito.

      • kauhea kummitus

        Kummikirjanpito on uusi ilmiö, että ollaanko sitä plussalla vai miinuksella. Lapsiin päin sen pitäisi olla pyyteetöntä matematiikkaa. Huoltovastuussa tai opetusvastuussa oleminen on eri juttu, silloin voi vaatia noilta ipanoilta tuloksia.


      • Tuisku-liini
        kauhea kummitus kirjoitti:

        Kummikirjanpito on uusi ilmiö, että ollaanko sitä plussalla vai miinuksella. Lapsiin päin sen pitäisi olla pyyteetöntä matematiikkaa. Huoltovastuussa tai opetusvastuussa oleminen on eri juttu, silloin voi vaatia noilta ipanoilta tuloksia.

        No, äiti tuossa alussa tilitti sitä kun kummi ei käy. Kummin tehtäviin ei kuulu yksipuolinen vierailu satojen kilometrien päästä. Kummius vie paljon rahaa, se on fakta. Silti napistaan kun ei tuoda nimppareille lahjaa, tai laiteta synttärinä kuin kortti. Vongutaan käymään (itse keksitään kyllä selityksiä miksei käydä kummilla) ja selitetään kummilapselle kuinka kummi on kurja kun ei voi tulla käymään...

        Kummi nyt vaan on tänä päivänä vain rahakone, vailla muuta arvoa perheelle. Ikävää, mutta totuus tulee julki joskus.


    • kummikammi

      Minua ei niinkään harmita se, että minun odotetaan kummina olevan se joka liikkuu. Näin lapsettomana se ei ole iso vaiva, perheellisillä tietysti kyläily voisi olla tasapuolisempaa. Sen sijaan jatkuva kylässä ramppaaminen alkaa käydä raskaaksi, samoin yksipuolinen yhteydenpito, vaatimukset lahjoista, se että kummia ei muisteta mitenkään esim. valokuvilla, korteilla, piirroksilla vaikka samalla vaatimukset kummia kohtaan ovat kovat. Mikään näistä ärsyyntymisistä ei kohdistu lapseen vaan heidän vanhempiinsa. Silti nämä ovat asioita joita pystyn vielä sietämään, vaikka ne ärsyttävätkin. Yksi asia kuitenkin on, mitä en voi hyväksyä; ystäväsuhteen lopahtaminen. Kummiuden myötä ystäväsuhde lapsen vanhempiin lopahtaa, koska heitä ei kertakaikkisesti kiinnosta kuin omat asiat, sukulaisten asiat, ja muutaman tutun lapsiperheen asiat. Kummi, entinen hyvä ystävä, ei kiinnosta enää ihmisenä ja ystävänä, vaan kiinnostus rajoittuu ainoastaan siihen miten hyvin tai huonosti kummi hoitaa kummin tehtäviä. Tällaisesta ihmissuhteesta tulee riesa ja rasite elämässä ajan kuluessa, ikävä kyllä. Itse olen sitä mieltä, että tällaisissa tilanteissa on aivan hyväksyttävää irtisanoutua kummiudesta. Vanhemmat voivat sitten valita uuden kummin lapselleen niistä ihmisistä joiden kanssa keskinäinen jakaminen menee vähän tasaisemmin. Uskon sen olevan palvelus kaikille osapuolille. Eiväthän vanhemmatkaan voi olla huomaamatta kummin muuttumista haluttomaksi.

    • kummitäti 42v.

      Anna uuden äidin nauttia omasta vauvastaan, kirjoitit että muutama kuukauden ollut oma. Etkö kestä sitä tosiasiaa että hänen vauvansa menee omasi ohi? Vauvalle hän on äiti ja sinun lapselle kummi.

      Kaiken kaikkiaan todistaa taas miten omituisia äidit ovat.. ja tässä sitä minusta on aloittaja itse.

      Olen lapseton ja minulla on kaksi kummilasta, saman ikäisiä tyttöjä 10 v. Toista tapaan noin 3 kertaa vuoteen, olemme kirjeenvaihdossa ja soitamme joskus, jaamme yhteisiä salaisuuksia ja tavatessamme teemme yhdessä luonto tai kaupunkiretkiä. Toista en tapaa koskaan, hän ei soita eikä kirjoita, vaikka asuu aika lähellä.

      MIkäkö syynä, ekan kanssa kanssakäyminen on ollut aina molemmin suuntaista. NIin minuakin neuvottiin kotonani ja niin teen kummilleni edelleen.

      Toinen oli vain sitä että minä ostin lahjoja.. koskaan en saanu mitään ystävyyttä hänen tai perheensä suunnalta. Totesin että olkoon, ei kiinnosta, eikä haittaa todellakaan minua.

      Eniten oikeastaan harmittaa koko kummius, liityin kirkkoon sen takia.. Tähän mukavaan kummilapseen olisin tutustunut ihan samalla lailla ilman kummiutta ja kummius on todellakin vain pelkkä painolasti.

      • reaalimaailma'

        Näyttää siltä, että kummin ja joulupukin roolit on jotenkin sekoitettu.
        Käsittääkseni kummi voi käydä muutenkin kylässä kuin lahjoja raahaten.
        Oletan muillakin olevan ja omasta kokemuksesta voi sanoa, että kummi on myös vanha perhetuttu ja usein jopa lähisukulainen. Omituista jos välit kylmenee.
        Pitäiskö aina kantaa jotakin lahjoja ja vielä perinnönjaossakin muistaa kummilasta testamentin tai muun tahdonilmaisun kautta.
        Kyllä kummius nykyään on enempi muodollinen kuin varsinaisen varavanhemman rooli. JOs jotakin todella ikävää käy, niin nyky-yhteiskunnassa on riittävä määrä verkostuneita sosiaalialan ihmisiä hoitamaan lasten asiat kuntoon.


    • kummiuden kokenut

      Oletteko te muistaneet nyt tätä kummitätiä kun hän sai vauvan? Hyvä jos olette. Usein käy niin etteivät kummilapset muista kummejaan ja se tuo todella pahan mielen, sillä ei saa olla vain toisinpäin tuo muistaminen.

    • metodi.

      Minun kummia on kehuttu loistoihmiseksi. se riittää, olen ylpeä hänestä.
      koskaan en saanut mitään, tai edes muista häntä.

    • dippiN

      Taitaa olla välittäminen aiemmin ollut vain esittämistä, jos noin loppui oman lapsen tuloon. Ei poikasi menetä mitään, jos ei tapaa noin kylmänluonteista ihmistä . Taitaa olla parasta,että ei olekkaan kumminsa kanssa missään tekemisissä, jos kummi ei ymmärrä, että lapselle pitää aina lupaukset pitää eikä aiheuttaa pettymystä turhilla lupauksilla.

    • elä ja anna toistenk

      Jokaisella meillä on OMA ELÄMÄ. Kun on omia lapsia ei pahemmin jaksa muitten lapset ja ongelmat enää kiinnostaa ja silloin kun sattuu saamaan vapaata niin mieluiten lähtee kauppoihin ym shoppailemaan.Miksi teet niin suuren numeron eihän lapsesi pety kun et sitä etukäteen hänelle kerro lapsillekkin on hyvä yllätys jos joku sattuu tulemaan.Ei se että on kummi meinaa sitä et koko ajan hyppää kylässä. Riittää et jouluna ja synttäripäivänä lähettää pienen paketin eikä sekään oo pakollista. Kannattaa ottaa kummiksi omat vanhemmat tai sisko/veli nehän yleensä käy tai niitähän ainakin suvun kokoontuessa näkee.Moni pyytää kummiksi ja heti ilmoitetaan että siitä ei saa kieltäytyä eli pakotetaan tekemään sellaista mitä ei halua sitten vielä maristaan kun ei käy. EI KUMMIUS VELVOITA KÄYMÄÄN ei näköjään oo muuta elämää kun pitää vaatia et toiset vaan haluaisi teillä kyläillä HEILLÄ ON OMAKIN ELÄMÄ

    • mustankissantassu

      Eikös se kummin tehtävä ole antaa kummilapselleen kristillistä kasvatusta? Eikä suinkaan olla lahjojen ostaja. Näin olen ymmärtänyt.

      No meillä ei taida tuo nuorin 7 vuotias edes tietää mitä tarkoittaa kummi vaikka hänellä on niitä 3 virallista. Minä en edes odota kummeilta mitään. Ne nyt vaan on pakko olla jotta lapsen saa kastettua.

      Kohta puoleen meille syntyy vauva ja kummeiksi otan kaksi vanhinta poikaamme. Heidän ei tarvitse mitenkään kummeina toimia, mutta haluan kasteen myös nuorimmalle ja ilman kummeja se ei onnistu. Enkä ala taas sukulaisia vaivata kys. asialla.

    • Holy shit :( kyllä kummin "velvollisuuksiin" on olla lapsen koko nuoruuden ajan mukana. Kummi saa tuoda aina kaikkii herkkui ja kiellettyjä pelejä, kummilla ol eri oikeudet kuin millään muulla tutulla/sukulaisella. Kummi ol kummi aina, niin kauan kun hengissä pysyy. Miun oma kummisetä hävis kun olin n.10v. mut kummitäti ol viel tallella ja siltä tulloo edelleen aina joskus lahjoja vaikka oon jo 40v. Siksi oon itekki valmistautunu siihen että oon loppu elämäni kummipojan kummi. Vaikka sitte eläisin 100vuotiaaksi, niin silti tulen aina olemaan Akin kummisetä :)

    • Ei määrä vaan laatu?

      Olen myös kummi, mutta kun lapsella on viisi muutakin kummia, en tiedä olenko pelkkä lahjan antaja vai kriittinen kasvattaja...

      • Oi niitä aikoja

        Oikein. Vanhaan aikaan etsittiin varakkaita kummeja, ja kirkko antoi paineita kasvattajaksi. Ei se nykyään niin mene. Kummi on joku tuttu, nuorilla tututkin katoavat. Miksi näitä nykyään tarvitaan, joskushan oli asia niin, että vanhempien kupsahtaessa kasvatusvastuu siirtyi kummeille? Kasvattajat ovat omat vanhemmat, siihen jos menee oikomaan, on äkkiä ihmissuhteet katkolla kuitenkin.


    • 4*äitee

      Mitä jos et etukäteen kerro lapsellesi, että on tulossa kun tiedät ettei ehkä tulekaan? Mitäpä jos kummi ei nyt vaan jaksa toisten lapsia, omassakin sattuu olemaan tekemistä ? Itseäni ei toisten lapset kiinnostaneet yhtään, kun omani ovat olleet vauvoja, vaikka joo kävin shoppaileen jne. mutta en toisten lapsia todellakaan jaksanut.

    • dvbnef

      Etusivulla märistään "kummin velvollisuuksista" vaikkei kenelläkään ihmisellä ole mitään velvollisutta toisen lasta kohtaan. Pelkkä muodollisuus koko kummeus. Ja muutenkin kaikilla ei riitä aikaa moiseen. Pitää käydä töissä ja levätä. Välimatkakin voi olla suuri.

    • Kom doch mit!

      Juu,pitäs käyttää sitä kummia jo vahä aikasemmin....

    • SITTEN?

      Eihän tuo kummius ole nykyään enää kuin tapa!

      YKSI: Kummin tehtävä on huolehtia kummilapsen uskonnollisesta kasvatuksesta, no harva nyt uskoo jumalaan tai että uskonto merkitsisi mitään.

      KAKSI: Aikoinaan kummi oli se joka huolehtisi lapsesta vaikkapa vanhempien kuollessa yms. tilanteessa. No, nykyään on sosiaaliturva ja muut toimintatavat.

      Kummin ainoa tehtävä nykyään on ostaa, ostaa ja ostaa... antaa lahjaa lahjan perään kaikissa tilanteissa kummilapselle. Sekö sinua harmittaa jos lahja/raha-automaatti tyrehtyy?

      • joo ja ollaan me kaikki sitten mukamas MILJONÄÄREJÄ.......mä en oo ainaskaan, ja ei oo kukaan pojista valittanut mitään.....


    • Baddest Godfather

      On huonoa käytöstä pettää lupaukset. Siinä meni kummitädin empatian rajat. Kummius on varsin vapaaehtoista, joten sopeutukaa. Ratkaisusi on oikea. Ota huomioon, että on paljon huonompiakin kummeja, kuten minä...

    • ?

      Voiko noin tyhmä ihminen oikeasti asua esim. itsenäisesti vai onko hänellä huoltaja? Luulisi, että jos on tuota tasoa, ei voi asua omillaan, koska ei ymmärrä oikein edes lukemaansa, ei aloitusta eikä vastausta siihen?

    • Lauranne

      Minusta myös näitä "velvollisuuksia" on toisinkin päin kun kummilta lapselle.Myös kummin voisi näyttää olevan tärkeä jos kummiksi on pyydetty..Itsellä mahd nähdä kummilasta n 3-4 x vuoteen ja viimeksi kun piti nähdä ja monesti puhuttu asiasta niin tapaaminen peruttiin mitättömästä syystä ja pyydettiin tiputtamaan tuliaiset postilaatikkoon.Toivottavasti muistat iloita kummin lapsesta ja toivotaan kumminkin muistavan kummilapsensa,vaikka oman on saanutkin.Varmaan välit palautuukin kun vauva vähän kasvaa ja ympärillä muistaa taas muitakin olevan.

    • yhdeksän kummi

      Itselläni on kolme lasta.Vain vahimman kanssa onnistuimme "valitsemaan" kummit niin,että kaikki pitivät/pitävät vieläkin yhteyttä (lapsi nykyään 24v.) Keskimmäisellä vain siskoni,joka on kummi,on pitänyt yhteyttä koko ajan tyttäreni kanssa.Nuorin (18v.) ei saanut yhtään kummia,joka olisi muistanut lastamme.Ystäväni johon tutustuin vasta kun nuorimmainen oli jo 8v. oli kokenut saman kohtalon.Sovimmekin keskenämme olevamme toistemme lasten kummeja,vaikka meitä ei kirkonkirjoihin oltu kummeina merkattukaan.Tämä järjestely on toiminut helvatin hyvin!Ei ole velvollisuutta,mutta muistamme aina synttärit ja muut tärkeät päivät.Ipanat tietävät että hädän hetkellä apua ja ymmärrystä löytyy!Jos haluat toimia radikaalisti,kummeudesta erottaminen virallisestikin onnistuu,mutta näin sat lapsellesi kummin,joka hoitaa kummeutensa vapaa-ehtoisesti ja pyyteettömästi.kummit pihalle tarpeen vaatiessa,siinä tilanteessa kun heitä valitaan,ei välttämättä ole tietoa/tuntemusta ihmisestä jonka hommaan valitsee.Ei kannata ruoskia itseään/tai ihmetellä toisen elämäntilannetta,ota lapsesi hyvinvointi tärkeimmäksi,ja tee sen eteen jotain.Ja voithan tietysti kysyä lapsesi kummilta SUORAAN miksi hän ei enää halua tulla teille? :D

      • täh?

        Millä ihmeellä olette saaneet kummin erotettua virallisesti, kun tällä palstalla jatkuvasti siitä valitetaan ettei se onnistu. Kummin nimeä ei saa kirkon kirjoista pois, vain hyvällä syyllä saa lisättyä kummeja.


    • 777 777 777

      Kyllä alunperin, kun kummityö aloitettiin, kummin tehtävä oli huolehtia lapsen kristillisestä opetuksesta.
      Mutta, niinkuin monen muun kristillisen asian suhteen,niin kummistakin tuli lahjapaketin kantaja.
      Ja nykyisin on vain"hienoa", kun on kummi. Kun kaikilla muillakin on kummi.
      Jos et halua tai saa lapsellesi kummisi kristillistä opetusta, niinkuin kummin "virka" edellyttäisi, miksi haikailet KUMMIA. Jos KUMMI ei tee sitä tehtävää, mitkä KUMMILLE kuuluu, ei hän silloin ole KUMMI.
      Eikö olisi parempi puhua vain YSTÄVÄSTÄ.
      Eihän junankuljettajakaan aja bussia.

      • sellanengummi

        Oikein. Minullakin oli kummilapsi. Mutta vanhemmat ei lasta mun luona käyttäneet.
        Ei tullut koulukuvia eikä muutakaan. Sitten tuli soitto että mua ois tarvittu rippijuhlaan. En mennyt.


      • ymmällään

        Mutta mitäs sitten jos lapsi ei kuulukkaan kirkkoon. Pitäisikö kummin opettaa jotain raflaavampaa, kuten tapain turmellusta tai elämänkatsomusoppia ?


      • Henny
        ymmällään kirjoitti:

        Mutta mitäs sitten jos lapsi ei kuulukkaan kirkkoon. Pitäisikö kummin opettaa jotain raflaavampaa, kuten tapain turmellusta tai elämänkatsomusoppia ?

        Tämä pakanakummi ainakin opettaa kaikkea kivaa ja kiellettyä, elämä on muutakin kuin hammasten kiristelyä. Pilailuvälineet on ihan must, ja varmasti vien hepun ensimmäiselle pahaiselle baarikierroksellekin, jos rollaattori vaan antaa myöten. Ja väistämättä tulen opettamaan hepulle omaa elämänkatsomusoppiani, mikä ei kuvia kumartele.

        En ole siis hoitokummi, vaan valittu tehtävään koska kukaan muu ei suostunut -surku tämäkin. En tee tästä feikkikummeudesta numeroa, mutta yritän muistaa ainakin synttäreinä kaveria jotenkin.


    • sepäsiitä

      Kannatta tehdä niin ettet lupaa lapselle enää mitään kummin taholta. Vaikka sinusta tuntuu pahalle, niin lapsesi ei kuitenkaan osaa ihan sillä tasolla murehtia asiaa kuin sinä. Itselläni oli kummi joka muisti jouluna kun olin pienempi ja kävi rippijuhlassa, siihen yhteydenpito jäi. Mutta en ole katkera. Äiti ei kummin unohtamisista numeroa tehnyt joten en minäkään. Minusta koko kummihomma on aika tyhmä. Se toimii jos kummi ja lapsen vanhemmat todella ovat läheisiä loppuelämänsä. Mutta tosiasia on että ihmiset muuttuu, ihmisten elämä muuttuu ja monelle kummius on vain hoidettava velvollisuus tai muuttu sellaiseksi kun osapuolet kasvavat erilleen tms. Sinuna häivyttäisin lapsen mielestä ko. kummin takavasemmalle. Aikuiset on tämän kummisysteemin keksineet mutta lapsen ei tarvi kärsiä jos se ei toimi. Lähtökohtahan oli alussa että kummi on se joka ohjaa lasta kristilliseen uskoon ja pitää huolta lapsesta yhdessä vanhempien kanssa tai jopa vanhempien kuoltua lapsesta. Nykymaailmassa kummiutta ei tältä pohjalta oteta enää niin vakavasti, mikä on tosi ikävää tietysti. Lapselle voi sanoa että kummilla on paljon kiireitä. Lapsi oppii sitten että kummi on kiireinen eikä ota syyllisyyttä itseensä (jos alat päivitellä kummia hänelle) ja se on tärkeää. Voit löytää lapsellesi muita aikuisia ja muuta ajateltavaa. Toivon myös ettet katkeroidu kummia kohtaan vaan ymmärrät että ihmisiä me olemme, lupailemme liikoja ja tuotamme toisillemme pettymyksiä.

    • Ms. Kompro

      Ehkä hän pelkää ettei voikaan väistelyn jälkeen tulla kylään ilman että kaadetaan kummiuksen velvollisuudet niskaan. Jospa hän vain haluaa jutella arjen asioista varsinkin kun on uudet tunteet ja tavat elämässään, tai jos tietää että kaataa vierailullaan aiheet omasta lapsestaan päälle ja välttelee sen takia.

      Tai jos ei, entäpä jos sinä ehdottaisit että voidaan jutella molemmista lapsista. Kerro tuntemuksistasi vaikka puhelimessa ja voit vielä kysyä että ei ole hätää katkaista puhelua. Kompromissi, kompromissi.

      • kartsa1

        onko kummeja vielä olemassa ei meidänsuvussa ole ollut kummeja enään 50 vuoteen


    • ohjastaja

      Kummille ei saisi laittaa liikaa paineita ja ns. pakollisia velvollisuuksia. Itse pelkään nykyään, että joku ystävistäni taas pyytää itseäni kummiksi, koska niistä asioista on ennenkin tullut ongelmia. Vaikka pidin yhteyttä ja vein lahjoja ja kerran aika kalliinkin, niin seuraavana kerralla huomasin heidän unohtaneen sen ulkovajaan. Ei paljoa arvosteta. Kummeus on sellainen perinne juttu, mutta nykyään ihmisillä on niin paljon omia kiireitä ja vaikeuksia, ettei heiltä voida vaatia kovinkaan isoa panostusta toisen lapsen asioihin.

      • riittää

        Minä toivon myös, ettei enää kukaan pyydä kummiksi!

        Vaikkei saisi rahaa laskea, on lahjoihin uponnut rahaa aika paljon. Se tuntuu liialta, kun vastavuoroisuutta ei ole ollut. Paras oli, kun erään kolmilapsisen perheen äiti pyysi muistamaan kummilapsen synttäreillä myös muita perheen lapsia. Syynä oli se, että muuten muut perheen lapset pahoittavat mielensä.

        Lahjakummiuteen ja yksipuolisuuten on mennyt maku. Sen vuoksi olen laittanut yhteydenpidon minimiin ja pienentänyt lahjojen arvoa. Jos minut keksittäisiin erottaa kummin "virastani", olisin vain hyvilläni.


    • huonokummi

      Kummeus voi olla riesa. Kun siitä ei oikein kehtaa kieltäytyä saattaa niitä kummilapsia olla kymmeniä niin ei kaikille riitä aikaa.

    • totuudenpuhuja

      Huora sekin oli.

    • totuudenpuhuja

      Sano sille horatsulle kunnian sanat ja käske häpeämään!!

    • yksinuoriäiti

      Nyt olet vähän kohtuuton. Etkö muista, millaista vauva-aika oli? Et voi tosissasi verrata lapsesi - kummilapsen suhdetta omaan lapseen. Niin ikävältä, kuin se kuulostaakin, totuus on se, että kummi haluaa nauttia vauva-ajasta, ja sinun tulisi se hänelle suoda. Et sinäkään varmaan lapsesi vauva-aikana hoitanut kummilapsiasi? Saisit olla onnellinen, että sinulla on noinkin hyvä kummi, joka pitää yhteyttä ja haluaa olla tekemisissä kanssanne. Joillakin lapsilla ei edes ole isää, tai joidenkin isä häipyy yhtäkkiä elämästä ilman mitään syytä. Tai jopa äiti.

      Eiköhän se kummitätikin tule takaisin, kun vauva-aika on menossa ohi =)

    • Dinosaurus

      Ei kummius tuo mukanaan mitään velvollisuuksia, vanha jäämä historiasta.

    • vanhempi konstaapeli

      Paska ämmä. Olisit laittanut helvetin enkelit jahtaamaan sitä paskiaista piripäissään. Tulisi polvet ruvella pyytämään armoa ellei polvia ammuttu paskaksi ja rinnat viilletty puhki sunnuntaiaamun ratoksi.

      • booboo

        Damn straight.


    • bfjshfssssssssssssss

      Jösses ja huh huh... Hei haloo lapsesi kummi on saanut vauvan juuri ja hänellä on nyt muutakin ajateltavaa ja kädet täynnä työtä vauvan kanssa. Ei millään pahalla, mutta hänellä tuskin on kummilapsi tällähetkellä päällimmäisenä mielessä. Itsekästä puoleltasi edes huudella asiasta täällä!!! Mene lapsesi kanssa tervehtimään kummia kotiin ja anna kummille aikaa sopeutua nyt edes omaan uuteen elämäntilanteeseensa. Tuntuu että aika turhasta nuriset täällä... Elämässä varmaan isompiakin murheiden aiheita.

    • moi
      Mulla sama juttu, vaikka olenkin jo aikuinen. Oma kummitätini luopasi lähettää mulle syntymäpäiväkortin täytettyäni 30-v. Nyt, 6 vuotta myöhemmin, ei mitään !
      Yksi pieni virhe itseltä ja se on siinä. Tämänhetkistä osoitettakaan en tiedä, en-
      kä kysy äidiltä sitä, se on sen seuraava pikkusisko, äidillä on 3 muuta pikkusis-
      kosta, joista keskimmäinen on sen veli. (Poliisi Pentti Saira, jos jotakin sattuu kii-
      nnostamaan.........) Äidillä on siis 4 pikkusiskosta...........
      Omat kummit on eronneet taas........tulee mieleen ihan Matin ja Mervin liitto, ilma
      n pahoinpitelyjä, mut se oli yhdessä, ero, yhdessä, ero.........nyt ero on lopullinen,
      kummisedällä on toinen nainen.......ja kummitätini sekos vissiin niin siitä erosta,
      et meni ryyppäämään, vaikka se on sairas muutenkin......kas kun se on vielä elo
      ssa..........se asuu Turussa, tän hetken tietojen mukaan, ja me asutaan Oulun lä-
      hellä. Viimeksi, kun kävin siellä, siitä on jotakin ainakin 4 vuotta, jolloin ne oli y-
      essä...... heillä on 2 aikuista lasta, joista nuorempi on naimisissa ja yhden tytön
      äiti.....vanhemmasta ei oo tietoa.....niitä ketään ei ollut kutsuttu edes mun serkun
      häihin vähän yli vuosi sitten.....ei ne äidit taida olla kovin puheväleissäkään e-
      nää........ties mitä vanhoja riitoja niillä on ollut, eikä niitä voi kumpikaan antaa an-
      teeksi.....vaikka asuvat melko lähellä toisiaan.......se mun kummitäti lähetti tosin
      tekstiviestin muutama vuosi sitten Naistenpäivänä, vastasin takas, mut mitään va
      stausta ei oo takas kuulunut........en uskalla soittaa sille, kun mä tiedän, et se voi olla yhtenä päivänä iloinen ja kunnollinen ihminen, mut seuraavana päivänä ta-
      as joku sekopää........
      Itse olen yhden isonsiskoni pojista kummi, ja olen hänestä kovin ylpeä. Hän on
      kohta 9-v Lauri ja hänellä on 2 muuta nuorempaa veljeä. Se on ainoa, joka on
      nyt koulussa, seuraava pikkuveli menee ehkä kouluun ens syksynä, kun se täyt-
      tää 7-v vasta n. kk ennen joulua......jos se nyt pärjää siellä, kun se ei oo normaali
      lapsi......
      Miten se nyt sinne on voinut laittaa tietojaan....? et kaikki voi lukee ne sieltä...mä
      en oo Facebookissa, mut ajattelin joskus sinnekin tunkee itteni....kun kaikki maa-
      ilman ohjelmat on siellä nykyään......
      mutta olisitte sitten sopineet tapaavanne siellä, jos se onnistuisi joskus, edes het
      ken......tai laita sitten joku salapoliisi töihin, seuraan sitä ja muuta.....
      Sun pitää vain kertoa lapsellesi totuus. Vai voiko sen kummiuden vaihtaa joten-
      kin.....?
      Mä en vain ymmärrä omaa kummitätiäni. Sellainen "sekopää" kaipaa kipeesti hoitoa !
      Jaksamista kummallekin sinne, missä olettekin.
      Mut toi kuulostaa tutulta toi lupaaminen.........ja muu.....

      • purkumoottori

        HUH. Luehan tuo tekstisi läpi kertaalleen...

        Hoitoa?


    • beepbeep

      Oman esikoiseni kummitäti ei ole lapsesta välittänyt ensimmäisen vuoden jälkeen ollenkaan. Ei muista syntymäpäiviä yms.
      Itselläni on yksi kummitäti, jonka olen nähnyt viimeisen kerran vauvana.. Kaikille se kummius on vaan kiva titteli, mutta kummin "hommia" ei sitten viitsitäkään hoitaa.

      • beepbeep

        Siis piti "sanomani", että toisille se kummius on vain titteli.


    • luterilainen vainen

      Alunperin kummin tärkein tehtävä luterilaisessa dogmissa on ollut lähetyskäskyn kokonaisuuden täyttämisen takaaminen kaikissa tilanteissa koskien lasta.

      Nimittäin Jeesus sanoi: "Menkää.. ...tehkää kaikki opetuslapsekseni kastamalla ja opettamalla..." . Alkuperäisen kirkon opin mukaan lasta ei saanut kastaa ellei hänelle pystytty antamaan SITOVASTI myös kristillistä kasvatusta. Kummin tehtävä oli ikäänkuin pitää huolta siitä, että lapsen kotona tämä kristillinen opetus ja kasvatus toteutuisi. Kummilla oli myös velvollisuus ottaa lapsen huoltajuus itselleen, jos lapsen vanhemmiolle tapahtuisai jotakin.

      Sittemmin kummin tehtävänkuva on muuttunut ja himmentynyt "varajoulupukiksi" ensin vanhempien itsensä lepsuilusta, ja jatkumon onkin sitten trditio hoitanut kätevästi. Vaikuttavin syy on ollut se, että kirkko alkoi järjestää lapsille pyhäkoulua ja rippikouluja yms. Niin, ja liberalismillahan ei ole mitään sitä vastaan, vaikka muutettaisiin kaikki ihmiseloa koskevat määreet ja suureet euroiksi ja centeiksi. Ehdotan, että kaikki kummikanditaatit tutkisivat paremmin kumkmin tehtäviä ennekuin ryhtyvät "hommaan". Niin, tietysti myös vanhempien. Kannattaisi ainakin ottaa kummiksi kristitty ihminen EIKÄ aina parasta kaveria kiitokseksi JOSTAIN [?].

      Ei lapsille sellaisenaan:
      http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/0/t3GXri7izYI

    • Asterrixx

      Haasta oikeuteen, Varma tuomio heitteille jätöstä. Ainakin vaatisin elatusavut tuollaiselta kummilupauksen pettäjältä.

    • ohjastaja

      vanhemmalle konstaapelille: toi oli aika järkyttävää tekstiä. Kuulostaa ihan mustalaisen puheelta!

    • kummi myöskin

      Ymmärrän kyllä siinä mielessä aloittajaa, että minusta tuo on huonoa käytöstä kummin puolelta luvata ja sopia tapaaminen, ja sitten aina perua. Aina ei voi tulla jotain estettä, eli vaikuttaa siltä että kummi ei ole sitten kuitenkaan kovin halukas kyläilemään. Ehkäpä on helpompi luvata ja sitten perua kun tapaaminen lähestyy, jos ei oikeasti halua tavata ja tuntuu siltä että kuitenkin pitäisi/olisi velvollisuus tavata.

      Se mikä aloittajan tekstissä pisti silmään oli tuo kummiuden korostaminen (kenties siinä syy kyläilyhaluttomuuteen). Ihan ymmärrettävää minusta, että kummi keskittyy nyt täysillä omaan vauvaan, ja valitettavasti siinä tilanteessa kummilapsi jää sivuun. Ehkäpä kummikaan ei halua aina tavata ensisijaisesti sitä kummilasta, vaan perheen aikuiset ovat myös tärkeitä. Aina ei jaksa olla kiinnostunut vaan kummilapsesta, vaan kuulumisia haluaa vaihtaa myös toisen aikuisen kanssa niin että juttukumppanina on ystävä/nainen/äiti. Eli nyt mielestäni kannattaisi jättää tuota kummiutta vähän taka-alalle ja suhtautua siihen kummiin ystävänä. Mitä ystävälle kuuluu, miten on mennyt vauvan kanssa, entä parisuhteessa. Tuoreella äidillä on varmasti paljon asioita mielessään, ja kummilapsi ei välttämättä ole niistä nyt se päällimmäinen.

    • kummi minänkin

      No, älä kerro lapsellesi ollenkaan että kumitäti on tulossa, jos ei kerran tulekaan. Minulla on useampi kummilapsi ja varmaan luulevat minun unohtaneen heidät, kun joihinkin en ole ollut vuosiin minkäänlaisessa tekemisissä. Mutta - olen joka ikinen ilta muistanut jokaista kummilastani erikseen. Iltarukouksessani pyydän heille siunausta ja varjelusta. Ihan olen tosissani tämän asian kanssa, vaikka en uskovainen olekaan. Iltarukous on taas kuulunut elämääni ihan pienstä asti kun se pyhäkoulussa opetettiin. En edes osaa nukahtaa ilman sitä. Ehkä se on rituaali, jota tarvin.

    • vuoroin vieraissa

      Miksipä et sinä mene käymään poikasi kanssa välillä kummin luona? Onko hänen tultava aina sinun ja poikasi luo? Aika yksipuoliselta kuulostaa tuo teidän kummeus. Jos ystäväsi on tuore äiti, on siinä jo useille tarpeeksi huolehtimista. Tee sinä vuorostasi vastavierailu kummin luona, se voi piristää häntä kummasti.

    • * Manne *

      Jos äiti saa vauvan, on ihan tavallista että kuukauteen pariin hän ei käy vauvan kanssa missään muualla kuin neuvolassa. Eikä nyt ole muutenkaan mitenkään poikkevaa, jos kummi käy vain muutaman kerran vuodessa. Ostoksille hänen on varmaan ollut pakko jo välillä päästä keinolla millä hyvänsä.

      Kaikkea sitä saa internetistä lukea. Vain joku internet tai facebook hörhö voi kirjoittaa jotain näin typerää aloitusta.

    • kirppu_

      Minusta kummitätiys on ihan hyvä systeempi. Lapsestakin on hauskaa, kun on omia kummitätejä ja setiä. Kummit tulevat ja viettävät lapsen kanssa aikaa, silloin kun kerkiävät. Itsestä on myös mukavaa tulla valituksi tällaiseen "erikoistehtävään". Pidän sitä kunniana.

      Varsinkaan, kun minulla ei omia lapsia ole, on mukavaa kun saan olla osallisena oman pienen kummilapseni elämään ja ilahduttaa aina kylässä käymisellä.

      Läsnäolo on lahjoja tärkeämpää.

    • 29wee nainen

      Minulla kaksi kummipoikaa joka nyt kai 12v ja pian 4v..Toki molemmat tapasin pikkulapsia silloin melko paljon ja nyt vähemmän koska asun aika kaukana toisesta kummipojasta enkä tarkoittanut hylkää sitä.Tietysti kaksi kummipojalla todella minusta suosikkia ja minulla ei ole lapsia vielä.Vanhin kummipoikani onkin lähelläni kuin toinen on kaukana mutta kyllä tavataan jonakin päivänä taas jos kerkeä.Vaikka hän luvannut tavata kummipoikaa,mutta entä jos hänellä kiire?Vai Ei uskaltanut tulla poikkeullisella moikkamaan.Nuorin kummipoikani todellakin kaipaa minua ja haluaa nähdä,mutta selitin hänelle ettei onnistunut kaukaisen takia ja lupaan kyllä joskus tavataan esimerkiksi lomalla tai kesällä tai joku muu päivä.Voin hyvin kuvitella jos poikasi usein pettynyt ja harmistunut,mutta toivottavasti kummi pääsisi edes tapaamaan.Olin tullut 18-vuotiaana kummiksi ja ehtinyt 2 vuotta tavattu kaksi lasta eli siskon lapsia josta kummipoikani,mutta sen jälkeen ei ollut tavannut kai 4 vuoteen..Kaksi lasta ei heti tunnistanut minua kuka olen..Olin aika kärsivällinen ja selitin kahdelle lapselle kuka olen..Vähän myöhemmin he vasta tajunnut kuka oikeastaan olen että täti:).En ole sellainen,että TODELLA luvannut ja luvannut mutta sanoin jonakin päivänä tai joku päivä tavataan kyllä luvata.Jos kummitäti sanoisi tulossa ja älä vielä kummipojallesi ennen kuin on varma tullut tai ei.Jos hän ollut useimmiten luvassa sanonut eli aika tuota arvaamaton siksi ei parempi pojalle vielä sanoa.Saattaa pojallesi tuntua hieman katkeralta jos ei taas kummia tullut usein..Tosi ikävä juttu poikasi tilanteessa kummin takia.Koitaa jaksaa ja ehkä jotain selvittämässä pian.

    • Neiti1985

      Itse olen ollut kummi pari vuotta ja olen todennut ikäväkseni kummiuden merkitsevän tapauksessamme ainoastaan sitä, että rahtaan lahjoja merkkipäivinä ja olen parhaani mukaan (välimatka sekä pitkät ja raskaat opiskelu työpäiväni hankaloittavat) yhteyttä pitävä osapuoli -toisesta suunnasta ei ole minkäänlaista aloittellisuutta suuntaani, eikä myöskään kiinnostusta edes kysyä kuulumisia.

      Toivottavasti teillä muilla on erilaisia kokemuksia, ettei tämä sitten ole trendi johon kummius on ylipäätään mennyt nykypäivänä..Surullista! Omassa lapsuudessani vanhempani pitivät huolen, että myös me muistimme kummeja vaikka meitä oli monta lasta eli liuta kummejakin.

    • kummitar

      "Minusta kummitätiys on ihan hyvä systeempi. Lapsestakin on hauskaa, kun on omia kummitätejä ja setiä. Kummit tulevat ja viettävät lapsen kanssa aikaa, silloin kun kerkiävät. Itsestä on myös mukavaa tulla valituksi tällaiseen "erikoistehtävään". Pidän sitä kunniana."

      Varmasti lapsesta on hauskaa kun on leikkikavereita ja vielä useammin lahjojen ostajia. Mutta jos kummi viettää aikaa vaan lapsen kanssa, niin miten käy kummin ja vanhempien välisen suhteen? Yleensä kummi on jomman kumman vanhemman ystävä, sisko tai veli tai muu sukulainen. Kummille se kummilapsi ei ole aina se ykköskohde, vaan aikuisten välistä ystävyyttäkin pitäisi vaalia. Jos aikuisten välinen ystäväsuhde lopahtaa, kummisuhdekin muuttuu vuosien varrella helposti velvollisuudeksi. Suurin osa haluaakin lapsista huolimatta edelleen myös aikuista juttuseuraa, mutta joillekin tämä kummiasia on poikkeus. Ikäänkuin unohtuu se, mitä kummilla ja vanhemmilla on ennen lasta ollut, lapsen syntymän jälkeen kummi on enää lasta varten ja perheen tukihenkilö, muuten kummi ei ole enää ihmisenä tärkeä. Kuten tästä ketjun aloituksesta ja niin monesta muustakin ketjusta on huomannut, ei näitä vanhempia kiinnosta miten kummi jaksaa omassa elämässään, mitä hänelle kuuluu, minkälaisia iloja ja huolia hänellä on. Ainoa mikä kiinnostaa on se, että kuinka hyvin tai huonosti kummi hoitaa kummivelvollisuuttaan. Jos kummilla on syystä tai toisesta omassa elämässä jotain sellaista, että kummius jää sivuun vähäksi aikaa, vanhemmat ovat heti uhkailemassa ja kiristämässä kummia, tai sitten vaan laittavat välit poikki "huonoon kummiin".

    • No olisit onnellinen edes niistä 4 vuodesta, minun molemmat kummini katosivat kuin pieru saharaan kasteen jälkeen, ei korttia ei mitään,,,KOSKAAN ....

      • sääli

        Niin..itsekin odotan edes korttia/puhelua..20 vuoden jälkeen.

        Mutta ei..


      • Kummi otti yhteyttä

        Noh, minäkin odotin 30 vuotta. En tosin uskonut, että koskaan yhteyttä ottaisi, että voiko tuota varsinaisesti odottamiseksi sitten sanoa. En muista/tiedä kummistani paljoakaan. Tästä nimenomaisesta, muiden kanssa yhteydessä ollaan oltu puolin ja toisin. Nyt tämä kauan kadoksissa ollut kummi otti kuitenkin yhteyttä ja en oikein tiedä, miten tähän nyt suhtautuisi. Täysin vieras ja tuntematon ihminen minulle ja nytkö pitäisi alkaa tutustua? Sen takia, että olen hänen kummilapsensa kirkon kirjojen mukaan. Tuntuu varsin oudolta, mutta toki jos hän yhteyttä haluaa pitää, mikäs siinä. En vain voi sille mitään, että mielessä pyörii kysymys Miksi? Miksi juuri nyt, miksi katkaisi yhteydenpidon ja nyt haluaa olla yhteyksissä? Ehkä kysyn tätä häneltä tai sitten en. Mutta en erityisemmin osaa iloita tämän täysin vieraan ihmisen ilmaantumisesta elämääni millään lailla, liian kauan aikaa on kulunut.


    • apua en saa rahaaa

      Minun kummini lähettivät minulle rahaa muutaman kerrran vuodessa, mutta nyt ne ovatkin kuolleet rintasyöpään vuosi sitten.

    • fdds

      Kummius on turha juttu nykyään.

    • KUMMITUS

      Kummitädeillä/Sedillä ei ole mitään merkitystä nykyaikana!! Itse olen yhden lapsen kummitäti perheen kanssa olen tekemisissä todellapaljon joten on helppo olla läsnä kummilapsen elämässä....Mutta olen kuitenkin sitä mieltä että aivan turha virka...Muutamasta kutsusta olen kieltäytynyt olla kummitäti kun kyseisten perheidenkanssa en ole tekemisissä muutenkaan niin parempi näin..No siitähän rouvashenkilöt ottivat nokkiinsa kun en suostunut! Omalla lapsellani on 6kpl kummia ja kaksi heistä pitää yhteyttä!

    • monenlaista tarinaa

      Omien kummipoikien kohdalla yritän ainakin pitää linjaa, että kasvaisivat täysipainoisiksi.En ole itse rikas, viisas tai muutenkaan sen kummempi kuin kukaan muukaan, mutta elämää hyvin paljon nähnyt, jonka perusteella yritän opettaa oikean ja väärän eron sillä periaatteella etten tuputa omaa katsantokantaani vaan tehköön sen kummilapsi ihan itse omassa mielessään.

      Esimerkki..omassa lapsuudessani meni ulosottoon kaikki vanhemmilta kotia myöden..en koe katkeruutta siitä, mutta silti joskus muistan sen kaiken jokaikinen päivä..

      Ja silti kykenin luomaan omalla kohdallani ihan hyvän, melko askeettisen elämän jota olen yrittänyt opettaa periaatteella..pienillä asioilla on tapana kumuloitua joksikin suuremmaksi.

      En ole jakamassa rahaa ensimmäisenä vaan oppeja elämään.Se on mielestäni kummin velvollisuus.

      Omista kummeistani joka välitti toinen kuoli jo kauan sitten ja toinen ei ole ottanut yhteyttä yli 20 vuoteen..

    • Ei kiitos

      Kummius on kirkon keksimä tapa,kummien vastuulla oli pitää huolta että lapsi kasvoi herran nuhteessa kunnon kansalaiseksi!!Täysin jonninjoutavaa tänä päivänä,ja kehdataan vielä vaati ,että kummin pitäisi sitä ja tätä!!Herätkää jo höpöt!!
      Koittakaa päästä huonosta omatunnosta,ja ajatelkaa vaikka ihan omilla aivoilla,ja elätkää tätä päivää!!

    • turhaaaaa

      Mä sain kanssa muutamia kuukausia sitten vauvan ja vaikka kuinka oon ajatellu meneväni sinne tai tänne niin en oo vaan yleensä joko ehtiny, pystyny, jaksanu tai muuten vaan saanu aikaseksi vaikka olis ollukkin mukavaa mennä johonkin!! mulla on huono omatunto kun en oo oikeen nähny kavereita tai sukulaisiakaan hirveesti...kunpa ne edes ymmärtäis et pienen vauvan kaa ei mee aina niinku ollaan suunniteltu...shoppailureissun jälkeen haluaisin itekkin vaan omaan rauhaan hoitamaan vauvaa enkä kyläilemään....

      • Kummius kunniaan!

        Kummin arvo pitää korottaa takaisin kunniaansa. Se pitää tehdä rikoslakia muuttaen:

        "Jos kummilapsi syyllistyy rikoseen ja saa siitä tuomion, niin lusikoon tuomiosta vanhemmat yhteisvastuullisesti 2/3 ja kummi lopun".

        Alkaisi ne kakarat pysymään kristillisessä normistossa ja kummi saisi uuden haasteen osaamisestaan!


    • ??????

      No joo. Aloituksessa selviää tasan se, että aloittajan lapsi pitäisi olla tärkeämpi kuin kummin oma lapsi. Oletko itse kummi ? Jos olet, niin onko sinun lapsesi tärkeämpi kuin kummilapsesi ?

    • kokemusta on

      kummi=lypsylehmä.

    • huono valinta

      Ei voi mitään. Olet valinnut jostain kaveristasi kummin ja läpi elämän aika harvat kaverisuhteet kestävät.

    • Kummi

      Viestissä oli jo itsessään vastaus; jos on juuri synnyttänyt eiköhän ne päivät mene pienen vauvan kanssa kuin itsestään. Ei se kummius ole lapsesta päivittäin huolehtimista ja vaikkei näkisikään voi mielessä olla. Jos on onnistunut ostoksille pääsemään tuskin jaksaa sen jälkeen hirveesti kylätellä.
      Kannatas vaikka keskittyä siihen omaan lapseen, ennemmin kuin kummin asioista huolehtimiseen. Lapsella on yleensä useampi kummi, yleensä 4 ja ainakin 2. Tuskin ne kaikki ovat juuri synnyttäneet, välillä voisi vaikka kutsua heitäkin kylään.

      • pettynyt kummi

        Entäpä tämä "ihana" kummius toisinpäin; ei aina kummi hylkää lasta. Itse olen ollut mielestäni hyvä kummi. Muistanut kaikki juhlapäivät lahjoin, kukkasin, shekein ja arvolahjoin ym. Itse en ole kummilapseltani saanut edes valokuvaa, aina en kiitostakaan. Olen yrittänyt soittaa, mutta tämä "daami" ei vastaa...Me mieheni kanssa lapsettomina olisimme joskus toivoneet jotakin yhteydenottoa ja kiitosta myös hänen taholtaan, mutta ei. Nyt on mielessä testamentti.. ja rahat meidän perinnöstä saa säätiö!


      • * Manne *
        pettynyt kummi kirjoitti:

        Entäpä tämä "ihana" kummius toisinpäin; ei aina kummi hylkää lasta. Itse olen ollut mielestäni hyvä kummi. Muistanut kaikki juhlapäivät lahjoin, kukkasin, shekein ja arvolahjoin ym. Itse en ole kummilapseltani saanut edes valokuvaa, aina en kiitostakaan. Olen yrittänyt soittaa, mutta tämä "daami" ei vastaa...Me mieheni kanssa lapsettomina olisimme joskus toivoneet jotakin yhteydenottoa ja kiitosta myös hänen taholtaan, mutta ei. Nyt on mielessä testamentti.. ja rahat meidän perinnöstä saa säätiö!

        On varmaan ihan oikein ettei tuollaiselle pariskunnalle on lapsia siunaantunut. Jos ei elämän varrella ole ketään tavannut, joka olisi kyllin hyvä perimään maallisen omaisuuden, tuskinpa ne omatkaan siihen kelpaisivat. Minua aina oikein puistattaa kun törmää näihin lapsettomien perintöjuttuihin, joissa omaisuutta ei kiusalakaan kenellekään sukulaisille haluta jättää.


      • Ymmärrän täysin!
        * Manne * kirjoitti:

        On varmaan ihan oikein ettei tuollaiselle pariskunnalle on lapsia siunaantunut. Jos ei elämän varrella ole ketään tavannut, joka olisi kyllin hyvä perimään maallisen omaisuuden, tuskinpa ne omatkaan siihen kelpaisivat. Minua aina oikein puistattaa kun törmää näihin lapsettomien perintöjuttuihin, joissa omaisuutta ei kiusalakaan kenellekään sukulaisille haluta jättää.

        Minun mielestä se taas on ihan oikein! Enemmän ne säätiöt sitä perintöä arvostaa kuin tuollaiset sukulaiset joiden kanssa ei olla missään tekemisissä. Me olemme itse rikkaita ja meillä on erittäin hyvin menestynyt tytär joka ei meidän rahoja tarvitse. Olemme yhdessä tehneet jo testamentin siltä varalta jos/kun aika jättää. Tytär perheineen saa koska niin toivoo kaiken kiinteän omaisuuden (talon, asunnot, huvilat ym.). Kaikki säästöt ym. on testamentattu hyväntekeväisyysjärjestölle.
        Meilläkin on kuusi kummilasta mutta sen lisäksi että olemme aina hyvillä lahjoilla muistaneet ei meillä ole minkäänlaista sidettä heihin. Jos me emme olisi olleet aktiivisia niin yhteyttä ei olisi ollenkaan. Usein olen itse soittanut ja kysynyt että onko lahja tullut perille...kun on voinut olla arvokaskin eikä mitään kuulu. Silloin vain ainiin, tuli se. Kiitos vaan...
        Nyt kun osa heistä on jo opiskelemassa eräskin perhe toivoi että saisivat "lainata" meidän asuntoa Helsingissä ilmaiseksi opiskelujen ajan...siitä mainittiin rivien välissä. Mutta rikaskaan ei halua olla hyväksikäytetty. Kerroimme että asunto on vuokrattu mutta että voimme irtisanoa vuokralaisen. Ja sitten vuokran hinnan. Siihen loppui keskustelu siitä.


      • €€€€
        Ymmärrän täysin! kirjoitti:

        Minun mielestä se taas on ihan oikein! Enemmän ne säätiöt sitä perintöä arvostaa kuin tuollaiset sukulaiset joiden kanssa ei olla missään tekemisissä. Me olemme itse rikkaita ja meillä on erittäin hyvin menestynyt tytär joka ei meidän rahoja tarvitse. Olemme yhdessä tehneet jo testamentin siltä varalta jos/kun aika jättää. Tytär perheineen saa koska niin toivoo kaiken kiinteän omaisuuden (talon, asunnot, huvilat ym.). Kaikki säästöt ym. on testamentattu hyväntekeväisyysjärjestölle.
        Meilläkin on kuusi kummilasta mutta sen lisäksi että olemme aina hyvillä lahjoilla muistaneet ei meillä ole minkäänlaista sidettä heihin. Jos me emme olisi olleet aktiivisia niin yhteyttä ei olisi ollenkaan. Usein olen itse soittanut ja kysynyt että onko lahja tullut perille...kun on voinut olla arvokaskin eikä mitään kuulu. Silloin vain ainiin, tuli se. Kiitos vaan...
        Nyt kun osa heistä on jo opiskelemassa eräskin perhe toivoi että saisivat "lainata" meidän asuntoa Helsingissä ilmaiseksi opiskelujen ajan...siitä mainittiin rivien välissä. Mutta rikaskaan ei halua olla hyväksikäytetty. Kerroimme että asunto on vuokrattu mutta että voimme irtisanoa vuokralaisen. Ja sitten vuokran hinnan. Siihen loppui keskustelu siitä.

        Hyötyminen tuntuu kiehtovan. Tuo asunnon "lainaaminen" on kyllä jo melkoisen paksua!


    • Kokemusta on .

      On näitä "uskovia kummitätejä" ihan kokemuksesta, jotka riitojen tähden rikkovat kummin lupauksensa. Paljon saavat pienelle lapsille aiheutettua tuskaa.

      • pettynyt kummi

        Entäpä, kun "lapsi" on jo ihan aikuinen. Ei OLE RIITOJA!!! Vaan pelkkää kiittämättömyyttä. Joku roti pitäis olla nuorillakin.


    • Ninni31

      Itse olen yhdelle lapselle kummi.Ja elän ite tiukilla niin hän ei ainakaan odota edes saavansa rahaa lahjaksi.Jounua annan kyllä lahjan rahana tai jos on jotain mitä hän tarvii eikä ole kallis niin ostan toki.Hän tosiaankin tietä että mulla ei raha kasva puussa niin ei myöskään odota että ostaisin jotain kallista eli hän on tyytyväinen jos saa edes 5€ lahjaksi.Kummipoikani on jo 15v.Ja nähdään melkein joka kuukausi tai jos ei nähdä niin jutellaan puhelimessa tai netissä.Eli itse en ainakaan koe sitä että kummius olisi vaan pelkkää rahastusta.Kyllä se kummilapsi tarvii sitä aikaa kummeiltaan enemmän kuin niitä lahjoja.

    • kummi vuosimallia 47

      Kyllä tämänajan vanhemmat vaativat lastensa kummeilta ihan liikaa. Eihän se kummius saa olla taakka, että pitää muistaa kaikki merkkipäivät. kyllä se kummin tarkoitus on enempi olla läsnä lapsen ja isän ja äidin rinnalla. ei se materiaalin ja rahan odottaminen saa olla päätarkoitus.Kummilla on myös oma elemä,joten ei aina kerkiä, eikä jaksa ehkä vierailla kummilapsen luona.Itse olen viiden jo aikuisen kummi. pienempinä muistin heitä, mutta nyt on jäänyt vähiin. kolmea kummilasta en ole tavannut moniin vuosiin mutta näitä kahta tapaan joskus.Olen sitä mieltä,että myös kummilapsi voi ottaa yhteyttä kummiinsa, ei se tarvitse olla yksipuolista. Voisi kysäistä että mitä kuuluu?,mutta ei näin tapahdu koskaan.Liika hössötys pois kummiudesta.

    • esmes

      Mun mielestä "kummihumpsutus" on vähän mennyt överiksi. Kun itse olin pieni, ei mun kummit tehneet muuta kuin muistaneet synttäreinä ja jouluna lahjalla. Mielestäni se on ollut ihan riittävää, en ole potenut katkeruutta että olisin jäänyt jostain paitsi tms. Jotkut ihmiset nyt vaan ajattlelevat asioista eri tavalla ja mun mielestä ei kummeilta voi vaatia "kohtuuttomia". On siinä elämässä muutaki kuin se kummilapsi, olipa omia lapsia tai ei. Itsellä on oma 2v lapsi ja kolme kummilasta. Äiti ja isä, mummit ja ukit on sitä varten että lapsella on rakastavia vanhempia ja tukiverkko elämässä. Omalla kohdalla yksi lapseni kummeista (ystäväni)olisi koko ajan haluamassa ottamaan lastani yökylään, mutta itse en voisi sitä edes ajatella. Veisin jonnekin "vieraaseen" paikkaan "tuntemattomien" ihmisten luo, ihan kamala ajatus. Olen yrittänyt selittää ystävälleni että ehkä sitten kun lapsi on isompi, mutta ei nyt. Jotenkin hieman ahdistaa tuollainen tuputus, mutta hänen mielestään kummin tehtäviin kuuluu lapsen hoitoon ottaminen. Minusta kummille on riittävää, että käy joskus kylässä tai kysyy lapsen kuulumisia esim. puhelimessa. Jotain pientä voi joskus lapselle ostaa jos haluaa, mutta se ajatus tärkein ja muistaa syntymäpäivinä.

    • folio

      Olen minäkin kummitäti, pettynyt sellainen.
      Kummipoikani on 20v. viime Jouluna sain hartaasti odottami ensimmäisen Joulukortin.
      Aina olen muistanut kummipoikaani, syntymäpäivinä, nimipäivinä ja Jouluna. Koskaan ei minua kummitätiä ole muistettu, aina on vain haettu rahaa. Minun mielestäni kummitätiäkään ei saa unohtaa.
      Olen erittäin pettynyt kummina oloon, on vain lypsetty rahaa 20v.
      Viime Joulun jätin väliin, päätin että nyt saa riittää, ei ikinä ole muistettu Jouluna eikä koskaan. En ole vielä kiittänyt Joulukortista on vieläkin niin paha olo....
      Ter. pettynyt kummitäti.

      • 7 lapsen kummitäti

        Meillä ei kummivanhempien muistaminen kuulu kummiuteen! En edes odota kummilapsilta vastalahjoja!


    • onnellinen kummilaps

      Okei, tehdäänpä yksi asia selväksi minun kohdaltani. Minä EN ole kummi, mutta neljän kummin kummilapsi. Ja näihin neljään kummiin mahtuu jo aika moni luonteenpiirre.

      1. kummi: sylikummini, ihana nainen, jonka kanssa olen viettänyt paljon aikaa, vaikka emme ole usein nähneetkään. toisinaan vain kerran vuodessa. Mutta silloin hän on tullut useamman päivän vierailulle, tai minä olen matkustanut junalla hänen luokseen. Ja hänen häissään olin morsiusneitona kolmen muun kummitytön kanssa.

      2. kummi: etäisempi, mutta nähty kuitenkin muutaman kerran vuodessa. Tosin viime vuosina vain juhlissa (rippi-, ylppärijuhlat ja omat hääni vuosi sitten). Mutta aina ollut kirjeen vaihtoa, kuten myös sylikummini kanssa.

      3. & 4. Kummi: aviopari, äitini sukulaisia. Ensimmäinen muistamani tapaaminen vuotta ennen rippikoulua. He eivät käyneet meillä, emmekä me heillä, koska äiti kyllästyi siihen, että aina me kävimme heillä. Koskaan ei ollut heidän vuoronsa tulla. Lopulta yhteydenpito jäi joka vuotiseen joulukirjeeseen, sekä minun ja heidän tyttärensä väliseen kirjeenvaihtoon. Kummisetä kuoli tuossa vuosi sitten ja hautajaisissa totesin etten tuntenut häntä lainkaan, vaikka kummini olikin, ja asui puolen tunnin ajomatkan päässä.

      Kummeilta sain jouluna, synntäreillä ja ehkä nimipäivinä lahjan. Koskaan en odottanut tuliaisia, pääasia oli että kaukana asuvat kummi tuli kylään (1 ja 2). Aika on se joka merkitsee. Jos joskus saan oman kummilapsen, haluan olla samanlainen kuin sylikummini. Turvallinen aikuinen jolle voi kertoa omia asioitaan, ja ehkä jopa ongelmiaan jos tuntuu ettei omat vanhemmat ymmärrä. Tietysti hänen luona ollessani tein hänen kanssaan kaikkea kivaa niinä parina päivänä, mutta nykyisin on mukavaa ihan vain istua ja jutella hänen kanssaan. Mielestäni kummin tärkein tehtävä on vain OLLA LÄSNÄ.

    • anan aika

      Olisikohan nyt hyvä istahtaa ja miettiä, vasta synnyttänyt nainen ei välttämättä jaksa keskittyä muiden lapsiin, hänellä on varmasti kädet täynnä työtä ja ehkä ei ole vielä selvinnyt uuden tulokkaan tuomista asioista. Anna aikaasi ja muista miten itse koit lapsen saamisen, olisitko halunnut juosta paikasta toiseen ja pystyitkö ajattelemaan imetysten välillä pitämässä seuraa...?
      Minulla ainakin oli kädet täynnä työtä,. imetystä, imetystä, valvomista, omien voimien keräämistä jne. kaikki ihmiset eivät palaudu heti synnytyksen jälkeen normaalin rytmiin. Joskus se shoppaileminen tekee hyvää äidille joka haluaa välillä päästä pikkuvauvoista "eroon" ehkei nyt vain jaksanut tulla siihem samaan tilanteeseen eli lasten pariin. Kummin velvollisuus nyt ei aina pidä olla sitä että lapsesi kanssa hänen pitää seurustella, pitää myös ymmärtää toiseltakin kantilta että hänkin tarvitsee nyt aikaa. Jospa sinä menisit joskus antamaan aikaasi siten että tulet hänelle lapsenlikaksi?

    • Aamuli_

      Minullakin oli joskus lapsena kummi. Kummitäti katosi kuin maan nielemänä, näin hänet viimeksi vauvana, ja sitä aikaa en muista. Olisi mukavaa, jos olisi kummitäti, jonka kanssa jakaa ilot ja surut. Nyt tuntuu, ettei ole kummia lainkaan, ja omat vanhemmat eivät ole sellaisia luottohenkilöitä, joille haluaisin avautua, ja koulupsykologit ja vastaavat ovat liian etäisiä ja tuntemattomia. Kummin kanssa suhde olisi voinut olla erityinen, mutta hän ei halunnut pitää yhteyttä kanssani. Omien vanhempieni mukaan yhteydenpito vain lopahti hiljakseltaan, ja kummastuttaakin, että miksi kukaan ei pitänyt sitä yhteyttä yllä.

    • No niin joo

      Kaipa sillä kummitädillä on oikeus ja lupa nauttia ihan omasta äitiydestään :)

      Itselläni on suloinen ja ihana kummityttö, jota tapaan monta kertaa viikossa. Jos/kun oma joskus syntyy, niin uskallan veikata että tapaamiset ainakin jossain määrin harvenevat... Koskaan en tosin voisi kummitätin omaa mussua hylätä, mutta kyllä se oma lapsi ,on sitten kuitenkin oma!!! Tai näin voisin kuvitella.

      Kuinkas usein te muuten käytte tervehtimässä kummitätiä? :)

    • kummiton

      Kyllä se on aika kurjaa, kun kummit asuvat tuossa lähellä eivätkä pidä mitään yhteyttä. Muutimme pari vuotta sitten vielä heitä lähemmäksi asumaan (opiskelujen ja työn takia). Nyt he eivät ainakaan voi käyttää matkaa tekosyynä. Mutta heillä on nyt omat lastenlapset. On se silti todella kurjaa, kun joka synttärikortissa lukee: Valitettavasti emme ehdi synttäreillesi. Sen voin kyllä sanoa, että parempaa kummilasta he eivät olisi voineet saada. Olen jokaisen kummin unelma, hyväkäytöksinen, kiltti ja monissa eri harrastuksissa lahjakas nuori. Enkä sano tätä mitenkään muita väheksyen, mutta halusin korostaa sitä, ettei kummien ainakaan tarvitsisi hävetä minua.

      Tätä samaa on jatkunut kokoajan. Olen kerran ollut kummeilla yökylässä ja he ovat viimeksi käyneet meillä tuolla vanhalla asuinpaikkakunnalla joskus 2003 ja sen jälkeen vaan käväisseet erään sukulaisemme luona, jossa sitten olen vilaukselta heidät nähnyt ja muutaman sanan olemme vaihtaneet. Mutta minua he eivät ole tulleet katsomaan, enkä halua mitään lahjoja vaan haluaisin tuntea itseni edes olemassa olevaksi. He elävät kuin minua ei olisikaan ja sitä en voi antaa anteeksi. Nyt on ovi jo sulkeutunut, heidän mahdollisuutensa meni jo. Minulla ei ole enää kummeja, eikä ole koskaan ollutkaan. On ollut pakko pärjätä ilman.

      Nyt en enää ajattelekkaan heitä sillä minulla on elämässäni tarpeeksi mietittävää muutenkin ja en halua, että taas tulee paha mieli. Ja niistä lahjoista sen verran vielä, vaikka ne eivät mitään maailman tärkeimpiä olekkaan niin on aika kurjaa jos 12-vuotiaalle normaalikokoiselle lähetetään ekaluokkalaisen vaatteita, taisi mennä tuolloin kummeilta vähän ikänikin sekaisin. Kyllä silloin tunsin itseni lihavaksi, kun yritin sitä pienen pientä hametta päälleni tunkea. Nykyisin en sitten enää saakkaan mitään, vaikka se on nyt pieni juttu siihen verrattuna, että olen menettänyt kummini täysin. Ja jos he joskus tulevat järkiinsä niin pystynkö antamaan anteeksi?

      • Anonyymi

        Oma kokemus: kummiudesta on lähinnä harmia.
        Lapseni kummi ei muista lastani merkkipäivinä.
        Vaikka olen hyvällä fiiliksellä ostanut hyviä lahjoja hänen tyttärelleen.
        Joka on 8v omaa lastani vanhempi.
        Tää on joku asperger-tyyppinen terveydenhoitaja.
        Ihmetys on suuri, kun hänen vastavuoroisuudentajunsa
        on ihan onneton. Hän asuu kalliilla alueella. Itselläni on
        pienet tulot. Mutta haluan tukea tytärtään.
        Älkää ihmiset ryhtykö kummiksi jos ette aio tehdä kummilapsen eteen mitään. Rahaa menee n. 50-80 eur vuodessa. Kiva jos kummi voisi nähdä
        kummilastaan. Lapseni kummi on pettänyt lupauksensa. Miten tollasia
        ihmisiä voi olla tolla alalla??


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe