Pyöräilyn vs hiihdon kilometrit

oooooojjh

Olen tässä talven aikana pudottanut painoa hiihtämällä 15kiloa. Nyt kiinnoistaisi että monen kilometrin lenkki pyörällä vastaa 10km hiihtämistä?

8

549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea sanoa, mutta

Tekniikka vaikuttaa, ennennkaikkea hiihdossa, niin paljon, että aika paha mennä sanomaan. Helpoin tapa verrata on katsoa sykemittarin kalorikulutusarviota.

Aluksi voisi kokeilla vaikka 25km lenkkiä asfaltilla.

• Trekillämennään

Omalla kohdalla on mennyt niin että n. puolet pidemmän ajan on saanut fillaroida kuin hiihtää että kutakuinkin saman kalorimäärän polttaa. Pyörällä rasva palaa minun kohdalla kuitenkin huomattavasti paremmin kun sykealue on selkeästi peruskuntoalueella. Hiihtomaastot on eri puolella maata erilaisia. Täällä ei ole tasamaastoa oikeastaan ollenkaan, keskisyke tunnin lenkillä jotain 170, ei se rasvaa juurikaan polta?

• 10

Rasvahan palaa juuri parhaiten kovilla sykkeillä, peruskuntoalueeella rasvaa palaa suhteellisesti enemmän, mutta absoluuttisesti vähemmän kuin kovemmilla tehoilla,

• 25

riippuu vauhdista ! kevyellä hiihtolenkillä menee 15 km tunti, pyörällä samassa ajassa 30 km. Mitä väliä kuinka pitkä matka ? Aika on pääasia, molemmilla tavoilla suunnilleen sama kulutus.

• vertailutietoa

Sykemittarin mukaan 34 km:n pyölenkillä minulla palaa noin 1 000 kcal, keskisyke noin 140, aikaa kuluu tunti ja vartti. Vauhdikkaalla luisteluhiihtolenkillä mäkisessä maastossa 160:n keskisykkeellä palaa sama kalorimäärä tunnissa, kilometrejä kertyy noin 12.

Vielä lisää: rauhallinen 100 km:n pyöräily neljässä tunnissa, keskisyke 135, kaloreja vajaa 3 000. Rauhallinen 50 km:n luisteluhiihto reilut viisi tuntia, keskisyke 145, kaloreja 5 000.

Painoa minulla on 105 kg, joka tippuu jonkun kilon lähinnä pyöräilykautena, mutta tulee talven aikana takaisin. Leposyke viidenkympin tienoilla.

• 28

Mikset vertailutieto kokeile samalla sykkeellä molempia lajeja ? Miksi liikut pyöräillen alemmilla sykkeillä ? Meikäläisen kevyt hiihtolenkki 15 km tavallisella kelillä kestää sen tunnin -5 min ja keskisykkeet 120 korvilla, Pyöräillessä sama keskisyke ja vauhti n 30 kmh (keskari). Kulutukset suunnilleen samoja.

• vertailutietoa

Periaatteessa voisin sykemittaria tuijottaen harjoitella vakiosykkeillä, jos haluaisin. Olen pyöräillyt vuosikymmeniä vauhdikkaasti, joten hiihtoon verrattuna syke samoilla rasitustuntemuksilla jäänee alemmaksi.

Hiihdon puolella ei minulla ole samanlaista kuntopohjaa eikä vastaavia harjoittelumääriä. Nuo syketasot ovat alimpia, joilla pystyn luisteluhiihtämään koko lenkin välillä henkeä vetämättä. Perinteisessä hiihdossa keskiarvolukemat ovat lähempänä pyöräilyn lukemia.

Käytän sykemittaria ylikuormituksen havaitsemiseen ja eri suorituskertojen keskisykkeen vertailuun, kaloriarvot eivät niinkään kiinnosta minua. Itse olet ilmeisen kovassa kunnossa, minulla keskisyke nousee lähelle 120:a jo reippaassa kävelyssä. En harrastanut kasvuikäisenä kuntoliikuntaa, joten kehon rasituksensieto ei pohjimmiltaan ole hyvä. Pienikin vauhdinlisäys nostaa sykettä kohtuuttomasti.

• 24
        vertailutietoa kirjoitti:

Periaatteessa voisin sykemittaria tuijottaen harjoitella vakiosykkeillä, jos haluaisin. Olen pyöräillyt vuosikymmeniä vauhdikkaasti, joten hiihtoon verrattuna syke samoilla rasitustuntemuksilla jäänee alemmaksi.

Hiihdon puolella ei minulla ole samanlaista kuntopohjaa eikä vastaavia harjoittelumääriä. Nuo syketasot ovat alimpia, joilla pystyn luisteluhiihtämään koko lenkin välillä henkeä vetämättä. Perinteisessä hiihdossa keskiarvolukemat ovat lähempänä pyöräilyn lukemia.

Käytän sykemittaria ylikuormituksen havaitsemiseen ja eri suorituskertojen keskisykkeen vertailuun, kaloriarvot eivät niinkään kiinnosta minua. Itse olet ilmeisen kovassa kunnossa, minulla keskisyke nousee lähelle 120:a jo reippaassa kävelyssä. En harrastanut kasvuikäisenä kuntoliikuntaa, joten kehon rasituksensieto ei pohjimmiltaan ole hyvä. Pienikin vauhdinlisäys nostaa sykettä kohtuuttomasti.

Vertailutiedolle ! Hiihto vaatii paljon enemmän tekniikkaa kuin pyöräily noin periaatteessa, vaikka pyöräilyssäkin oikea ajotekniikka/ asento vaatii tietoa ja kokemusta. Etenkin luisteluhiihdossa on hyvä hallita kaikki tekniikat: ankka, kuokka, wassu, mogren ja sauvoittahiihto. Jos em tekniikoita ei hiihdossa hallitse, tulee hiihtämisestä aika työlästä jos joutuu / täytyy kuokalla koko ajan edetä, niin kuin enemmistö kuntoilijoista tekeekin. Itselläni menee lajia vaihtaessa viikko pari totutellessa uuteen etenemistapaan (sykkeet tasaantuvat).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7708
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      171
      3560
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2037
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1886
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1669
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    10. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1422
    Aihe