Miksen saa töitä?

?? ??

Olen hakenut kesätöitä tässä elämäni aikana 16 vuotiaasta lähtien. En kuitenkaan saa niitä. Mitä minä teen oikein väärin? Työt etsin yleensä työvoimatoimiston, yritysten omilta sivuilta jne. Hakemuksia laitan sellaisiinkin töihin jotka eivät kiinnosta. Silti en saa edes soittoa.
Yleensä soittelen hakemiini paikkoihin, mutta käskevät vain täyttämään hakemuksen ja odottamaan.
Vai pitäisikö minun mennä röyhkeästi kysymään paikan päällikköä ja kysyä töitä tällein?

Suhteita ei ole.

Ikää on nyt jo 19vuotta ja lukio on puoltavuotta vailla valmis. Alan kokea jonkinlaista hämmennystä, että työllistyykö tässä koskaan? Kaverit kyllä työllistyy samoihin paikkoihin mihin haen jostain ihmeellisestä syystä. Kesätöilläkin tuppaa olemaan painoarvoa tulevaisuudessa...

7

430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkuHämppis

Viime vuosina lama on aika tehokkaasti heikentänyt työnsaantimahdollisuuksia.. Että älä pelkästään itseäsi syytä, vaikeat ajat tekee tällaista. Hakemuksia saattaa joutua lähettämään ihan älyttömän määrän, ennenkuin jostakin tärppää.. Ja suhteet ovat aikalailla kaikki kaikessa, ne joilla niitä ei ole joutuvat tekemään paljon enemmän töitä ja luottamaan osittain onneensakin.

Jatka vaan sinnikkäästi, ja ota reippaasti yhteyttä puhelimitse hakemiisi paikkoihin hakemuksen lähettämisen jälkeen, siinä toimit mielestäni oikein! (paitsi jos yheydenotto sillä tavoin on kielletty ilmoituksessa)

Joissain paikoissa voit käydä varmaan paikan päälläkin puhumassa rekrytoinnista vastaavalle henkilölle, ei siitä haittakaan ole. :)

Kyllä työllistyt hyvin todennäköisesti joskus, takuulla löytyy muitakin nuoria, jotka ovat samassa jamassa kuin sinä. :) Kannattaa muuten sitten jatkokouluttautumista ajatellen ottaa selvää millainen alan työllistyminen on.. Koulujen omiin mainospuheisiin ei kannata sokeasti luottaa.

• ......

Tuo on ikävää. Voi olla kiinni ihan tuuristakin, useimpiin töihin kun hakee niin monta ja kaikkia ei voida valita. Oletko ajatellut puhelinmyyntiä? Sinne yleensä pääsee melkein kaikki ja vaikka työ on usein tosi raskasta niin saa edes jonkin alun työuralle. Toisaalta itse tykkäsin puhelinmyynnissä siitä, että sai työskennellä itsenäisesti omaan tahtiinsa eikä tarvinnut näyttää välittää miltä näyttää kun asiakkaita ei kuitenkaan näe. Ensimmäisen kunnon työkokemuksen sain siis puhelinmyynnistä.

• Kekseliäisyyttä kehi

En halua sanoa tätä pahalla, mutta oletkohan liian nirso? Jos työnantaja näkee, että sinulla ei ole minkäänlaista työkokemusta, niin se voi olla negatiivinen asia. Voisitko kuvitella jakavasi mainoksia tai tosiaan tekeväsi puhelinmyyntityötä? Sitä kautta saisit osoitettua, että et halveksi niitäkään töitä ja olet saanut työkokemusta esim. 1-2 kk kerrallaan. Kun sinulla on niistä työtodistukset, niin pystyt näyttämään, että tosiaan olet kykenevä tekemään sinnikkäästi työtä, vaikka se ei niin mieluisaa olisikaan.

Kannattaa myös kysyä vanhemmilta, tädeiltä, kummeilta jne, että onko heidän kauttaan mahdollisuus saada töitä, sillä usein on olemassa ns. hiljaista työtä esim. mapittamista, arkiston tuhoamista tms. kertaluonteista työtä, jota varten ei viitsitä palkata ketään, mutta joka odottaa sitä, että sopivan ajan tullen työn voisi hoitaa pois.

Kannattaa hakea myös esim. seurakunnalle puutarhahommiin, sillä sitä kautta osa työllistyy. Jos paikkakunnallasi on McDonalds tai vastaava, niin siellähän on minimi-ikäraja 18-v, joten sen tyyppisiin paikkoihinkin voit hakea. Vaadittava hygieniapassi on helppoa suorittaa esim. työväenopistossa. Vaikka se maksaa hieman, se on investointi työuraasi eikä mene koskaan hukkaan. Ainakin siitä saa yleissivistystä jos ei muuta. Myös ravintoloissa saattaa olla esim. astioiden keräämistä pöydistä.

Jos omistat ajokortin, niin esim. kuljetushommiin saatetaan ottaa myös reippaita tyttöjä, koska miesvaltaisella alalla on joskus hyötyä, että edustaa vastakkaista sukupuolta.

Itse jaoin mainoksia 14-15 -vuotiaana, olin tehtaassa kolmena kesänä, hoidin lapsia ja ulkoilutin koiria silloin tällöin ja sinun ikäisenä abina olin "talonmiehenä" eli lakaisin erään kiinteistön kadun, tilasin lämmitysöljyä, keräsin roskat jne. Olin myös varastossa ja elintarviketehtaassa sekä kahvilassa. Kauppaopiston jälkeen pääsin vasta koulutustani vastaavaan työhön. Toki täällä Helsingissä työpaikkoja on enemmän kuin maakunnissa.

• 19vjatyötön

Mulla sama juttu. Kyllä meillä vielä joskus tärppää! ;)

• Vinkkinä sinulle

Mieti missä yrityksissä kesätyöläisille voisi olla käyttöä. Esimerkiksi kesällä kun nurmikko alkaa kasvamaan kiinteistönhoidossa voisi olla tarvetta apuvoimille.
      Rakennusapu miehiäkin tarvitaan kesällä !

• llare

Tuo on varmasti paha paikka, mitä vanhemmaksi tulee sitä vaikeampaa on saada töitä jos ei ole työkokemusta :s Joillain paikkakunnilla on kyllä tosi vähän töitä tarjolla.
      Täällä missä minä asun aloitetaan kesätyöt siinä 13-14 vuotiaina, joten yleensä 16 vuotiaille on jo jotain kokemusta tullut joten siksi sinua ei ehkä ole tullut valituksi kun sinulla ei ollut kokemusta.

Siksi sinun on nyt tärkeää keskittyä siihen että saat edes jonkinlaista työkokemusta. Kunnan kautta hain töihin useasti, ja kerran kun en saanut niin pystyin kysymään vielä ylijääneitä töitä.
      4H tarjoaa myös paljon töitä. Olen ollut monena kesänä esimerkiksi hukkakauraa nyppimässä, siihen hommaan pääsi ihan ilman mitään kokemusta. 4Hn kautta olen päässyt paljon muuallekin, se on järjestänyt mm. lastenhoitoa, kerhonohjausta, hintaseurantaa ja mystery shoppaamista. 4H järjestää myös erilaisia koulutuksia. Kannattaa tutustua oman alueen 4H toimintaan.
      Kaikenlaista mainosten jakamista ja puhelinmyyntiä on myös näimmä ehdotettu, sinnekin pääsee aika hyvin ilman kokemusta.

Työnhaussa täytyy tosiaan olla ahkera. Aluksi voi joutua ihan pa*ka hommiin ja huonolla palkalla. Mutta niin se kaikki on aloitettava. Palkkaa tärkeämpi on että saa sitä kokemusta, niin sen kautta sitten joskus pääsee myöhemmin niihin parempiinkin töihin. Tsemppiä!

• kun ei saa työtä

Mulla sama juttu, en ole päässyt mihinkään kesätyöhön koskaan. Nyt täksi kesäksi täytin vihdoin 18, joten hakemuksia pystyi laittamaan paljon useampiin paikkoihin. Pääsin vain yhteen ryhmähaastatteluun, jonka perusteella kesätyöhön otettiin joku muu (sen alan opiskelija.

Hävettää kun ajattelen työnantajien pitävän mua laiskana, mutta toivottavasti opintomenestys todistaa ettei niin ole. Suhteita ei ole, ei ole tiedossa tuttujen omistamaa ravintolaa ym. Olen hakenut useampaan kaupunkiin satojen kilometrien säteellä ja usealle alalle, mukaanlukien kauppaa, siivousta ja varainkeruuta. Kävin paikallisessa työvoimatoimistossa ym. Soitin kaupoille tammi-helmikuussa ja osasta hain täytettävän hakemuksen henk. koht. myymäläpäälliköltä.

Ja huhtikuussa näyttää: ei mitään.

Lopulta menin osa-aikaiseksi puhelinmyyjäksi (ei edes ole kesätyö!) kun kesätyötä ei kertakaikkiaan löytynyt.

Nyt ajattelen positiivisesti: onpa edes jotain työkokemusta CV:ssä, ja jos jatkan duunia kesänkin ajan, yhtäjaksoista työkokemusta kertyy monta kuukautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe