hengellinen kasvu alkaa yhteydestä

teapot

Pohdintaa aiheesta keskustelunaloitukseksi. Aiemmassa keskustelussa eräs esitti mielipiteensä Jumalaan turvautumisesta, että sellainen ei kuulu aikuisille.

"Lapsi on lapsi ja sitä tarvitsee aikuisen holhota. Aikuinen ei tarvitse kädestäpitelijää. Rinnalla kulkija on hyvä olemassa, ja sitä varten on luotu ihminen. Toivottomat tapaukset saattavat tarvita jotain näkymätöntä."

Laitan vastaukseni lyhennelmänä tässä... Ensiksikin, on tärkeä ymmärtää että Jumala ei voi ottaa lähimmäisen paikkaa. Hän ei ole ihmissuhteiden korvike. Esimerkiksi avioliitossa Kristuksen tulisi olla ensisijainen rakkauden kohde kummallekin puolisolle. Hän ei ole puolison kilpailija ja uhka, koska kyseessä on hengellinen suhde, suhde ylöspäin. Suhde toiseen ihmiseen on suhde sivusuunnassa, jos näin voidaan sanoa. Jumalasuhde ei siis korvaa eikä mitätöi ihmissuhdetta eikä ihmissuhde Jumalasuhdetta. Jos niin tapahtuu jotain on vialla.

Jumala ei suostu olemaan arkitodellisuuden pakopaikka vaan laittaa meidät kohtaamaan oman raadollisuutemme yms. Jos emme siihen suostu myös Jumalasuhde jää vaille syvyyttä ja mielekkyyttä joka siinä voisi olla.

Kun ihminen tulee uskoon hän on siitä hetkestä Jumalan lapsi elämänsä loppuun saakka, jos uskonsa säilyttää, kuten biologisestikin olemme jonkun lapsia vielä aikuisina. Jumalan tarkoitus kuitenkin on kasvattaa kristittyä hengelliseen kypsyyteen eli seisomaan omilla jaloillaan.

Hengellinen aikuisuus voidaan ymmärtää väärin. Omilla jaloilla seisominen ei ole sitä että kykenee ilman Raamatun sanaa ja rukouselämää päättämään mikä on oikein ja hyvää. Inhimillisessä lapsi-vanhempi-suhteessa emme kasvettuamme ole riippuvaisia vanhemmista, mutta suhteessa Jumalaan ymmärrämme olevamme ja haluamme olla riippuvaisia, koska silloin parhaiten opimme tuntemaan itseämme ja ympäröivää todellisuutta. Aikuisuuteen kuuluu Raamatun pitäminen uskonelämän ensisijaisena auktoriteettina jolla kokemukset ja tuntemukset arvioidaan, sekä rukouselämän hoitaminen, sillä sen kautta Raamattu avautuu elävällä tavalla.

Hengellisesti aikuinen ei ole toisten ihmisten ja heidän näkemysten varassa, mutta ei myöskään eristäydy seurakuntaelämästä kuvitellen itseään liian hyväksi ja kypsäksi toisten joukkoon. Hän osaa erotella sielullisia ja hengellisiä vaikutteita niin ettei sekoita inhimillisyyteen ja hengellisyyteen kuuluvia tuntemuksia. Hän ottaa myös inhimillisen vastuullisuutensa todesta eikä pakene ihmissuhteita. Tällaiseen aikuisuuteen eli omilla jaloilla seisomiseen kasvetaan riippuvaisuuden kautta. Hengellisesti aikuinen uskova tunnustaa olevansa täysin riippuvainen Jeesuksesta.

Harhaluulot että jossain asiassa tietää Jumalaa paremmin mikä on itselle hyväksi tai että voi itse järkeillä oman moraalinsa ovat lapsellisuutta. Sama kuin oksa ajattelisi: "ei minun nyt sentään kaikessa tarvitse alistua olemaan puun yhteydessä, sehän olisi orjuutta ja persoonallisen vapauteni mitätöitymistä". Lapsellisuutta ja silkkaa pötyä. Aikuisuuteen kuuluu avuntarpeensa tunnistaminen, että ei pakene epärealistisiin kuvitelmiin omista kyvyistä. Aikuinen ei pelkää myöntää totuutta. Hänen ei tarvitse vaalia autonomian illuusiota vaan hän voi ilman häpeää tunnustaa että vain Kristukselle kuuluen on vapaa.

Jeesus käyttää vertauskuvaa sanoessaan että hän on viinipuu ja häneen uskovat oksia, Joh.15:5. Oksa on vapaa tuottamaan hedelmää vain rungon yhteydessä, siinä kiinni ollen ja yhteyden säilyttäen.

"Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?" 1.Kor.6:9. Toisen omana en voi suhtautua elämääni kuin se olisi minun omaisuuttani. Hänen omaisuuttaan on kohdeltava kunnioittaen ja omistajan haluamalla tavalla.

Tämä olisi ahdistavaa ja rampauttavaa jos kyse olisi ihmisen luomasta Jumalakuvasta, rakennelmasta jolla ja johon itseä ja muita alistetaan. Uskonto ei todellakaan tuo hengellistä elämää ja vapautta. Mutta koska Jumala on hyvä ja tietää mikä meille on parasta, siksi yhteys Kristukseen, syntien anteeksiantamuksen ja Pyhän Hengen osallisuuden kautta, on mielekästä, se on tosi elämää.

Jeesuksen sanojen mukaan pelastuminen on ihmiselle mahdotonta, niin toivottomia olemme, mutta "Jumalalle on kaikki mahdollista". Pelastus on Jumalan työ. Samoin on Jumalan työ että tulemme tuntemaan kuinka todella riippuvaisia Jumalasta olemme ja koemme sen iloisena asiana, lahjana, jonka yhteydessä kaikki muukin annetaan.

Ihmisen tosin tulee suostua Jumalan työhön... Se on omakohtainen valinta. Lahjasta saa kieltäytyä.

Ihmissuhteet ovat tärkeitä ja niissä tulee kasvaa käyttäytymään aikuisen lailla on uskossa tai ei. Mutta kuten Jumalasuhde ei voi korvata ihmissuhteita eivät ihmissuhteetkaan voi korvata Jumalasuhdetta. Elämän täyttymys löytyy ainoastaan Jumalan läheisyydessä. Pelastettuna eläminen (elämä yhteydessä Luojaan ja lunastajaan) on elämän syvin taso.

8

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloituksesi aihe on tärkeä.
      Toteat:
      "Ihmissuhteet ovat tärkeitä ja niissä tulee kasvaa käyttäytymään aikuisen lailla on uskossa tai ei".

Uskontie on kasvuntie, vaikka monet luulevat, että kun ihminen tulee uskoon, on hän heti täydellinen:
      "...kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" (2.Piet. 3:18).

Toisessa ketjussa oli esillä Filippiläiskirje.
      Filippissä ihmisiä oli tullut uskoon "pystymetsästä". He tarvitsivat nyt opetusta ja tietoa.
      Niinpä Paavali rukoileekin:
      "Ja sitä minä rukoilen, että teidän rakkautenne tulisi yhä runsaammaksi tiedossa ja kaikessa käsittämisessä" (Filipp. 1:9).

"Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne" (Kol.3:16).

Kolossan kristittyjä Paavali kehoitti pukeutumaan "uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan” (Kol.3:9,10).
      Uudistuminen on jatkuva, ei kertakaikkinen tapahtuma.
      Se tapahtuu sen kautta, mitä enemmän saamme tietoa ja opimme tuntemaan Jumalaa.

Kristillisyytemme ei pidä olla hengellisten nautintojen etsimistä, ajanvietettä ja kaikkien opintuulten perässä juoksemista (14), vaan määrätietoista rakennustyötä, ”täyden miehuuden” (Ef.4:13) tavoittelua.

Ellei näin tapahdu, jäämme pienen lapsen asteelle, epäkypsiksi. Ajelehdimme sinne tänne missä vain uudet tuulet puhaltavat ”ihmisten arpapeleissä ja eksytysten kavalissa juonissa” (Ef.4:14).
      Herra varjelkoon meitä niiltä!

Varaa aikaa Sanan tutkimiseen ja rukoukseen.
      Älä anna minkään maallisen asian olla esteenä sille. On kysymys tärkeysjärjestyksestä; mitkä sinulle merkitsevät enemmän , maalliset vai taivaalliset?

• nykytrendi

Kirjoitukseesi voin sanoa aameneni! Kaikki tuo minkä toit julki on oikein ja hyvää. Samoja asioita olen itsekin pohtinut viime aikoina, kun jotenkin olen kokenut, että nykytrendi vie joitakin "täysin oppineita" erakoitumiseen niin, ettei esim seurakuntayhteys juuri toteudu eikä niinmuodoin leivänmurtaminen ja yhteinen rukous toisten uskovien kanssa. Ollaan vain yksikseen netin ääressä ja tavataan sattumanvaraisesti yksittäisiä uskovia. Mielestäni jotakin siinä jää puuttumaan.

• Tapio522eikirj

Jumalanpalvelusten lisäksi olisi hyvä olla mukana jossain pienpiirissä.
        Ilahduin kovin, kun viime sunnuntain Jumalanpalveluksen jälkeen parikin eri henkilöä pyysi minua mukaan tällaiseen pienpiiriin.
        Taidampa mennä mukaan.
        Piiri kokoontuu ensi torstaina.

• jaikali
        Tapio522eikirj kirjoitti:

Jumalanpalvelusten lisäksi olisi hyvä olla mukana jossain pienpiirissä.
        Ilahduin kovin, kun viime sunnuntain Jumalanpalveluksen jälkeen parikin eri henkilöä pyysi minua mukaan tällaiseen pienpiiriin.
        Taidampa mennä mukaan.

On helppo mennä uskovien yhteyteen koska se on Jumalan tahto.
        Mutta jos siellä aletaan kritisoimaan ja haukkumaan Jumalan seurakuntia ja niiden palvelijoita, piiri ei ole Jumalasta eikä Hänen tahtonsa ketään teitä kohtaan. Pakene silloin henkesi edestä.
        Älä osallistu sellaiseen syntiin.

>>>Jumalanpalvelusten lisäksi olisi hyvä olla mukana jossain pienpiirissä.
        Taidampa mennä mukaan.

• tode*

juu!

Paikallisseurakunta on Jumalan tahto ja tarkoitus yhteisöllisyyden tuomiin etuihin myös hengellisessä mielessä ajatellen.
      Samoja ajatuksia minulla, kuin nimimerkillä "nykytrendi". Paikalliseurakunnasta irrotautuminen on vastoin Jumalan suunnitelmaa ja tahtoa, ja usein käykin niin, että erakoitunut kulkee pahasti harhaan. Sellaisia yksityisyrittäjiksi alkaneita näkee täälläkin.

• jaikali

Minä jo ehdin ajatella että sinä alat puhumaan seurakuntayhteyden tärkeydetä ja siinä kasvamisesta hengelliseksi aikuiseksi.
      Mutta kirjoituksesi käsitteli asiaa vähän eri tavalla. No, erittäin tervettä opetusta sinä kirjoitat. Mutta tuo seurakuntayhteys. Sana sanoo näin siitä ja sen tärkeydestä.

Ef 2:
      19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
      20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
      21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
      22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Ef 4:
      10. Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.
      11. Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
      12. tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
      13. kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
      14. ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
      15. vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
      16. josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.

• Etkö ole lukenut

Väärää tietoa teapot. Ihminen on Jumalan lapsi jo heti synnyttyään.

• body

Avioliitossa tärkeysjärjestys menee, ensin puoliso, sitten lapset ja perhe ja jos aikaa jää, niin sitten seurakunta.

Seurakunta ei saa ottaa perheeltä mitään hallitsevaa paikkaa, sillä ajan yötä pannu palaa pohjaan, ja niitä raunio-ihmisiä on paljon.

Joka määrittelee uskovan elämän toiseen järjestykseen, eläköön yksin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      220
      4219
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      69
      2715
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      393
      2411
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2343
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      38
      1597
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      532
      1350
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1320
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      95
      1316
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      76
      1291
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1186
    Aihe