Karppaus - VHH - miten aloittaa ?

karppiatri

http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ohje:Karppausopas

Meistä suurin osa on "hunajakarhuja", eli makeanhimo on meihin sisäänkirjoitettu. Kun himo makeaan - hiilihydraatteihin käy käsi kädessä verensokeriheilahtelujen kanssa siksi hiilihydraattipainotteista dieettiä on vaikea tai lähes mahdoton noudattaa.

Kun karppauksen aloituksessa pudotetaan hiilihydraatit minimiin ja energia saadaan rasvoista ja proteiinista se mahdollistaa ruokavalion noudattamisen myös jo-jo laihduttajilla. Tätä

41

1232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvää tietoa

Hyvää ja asiallista perustietoa. Kannattaa tutustua niiden jotka palstalla kyselevät ja painivat hiilariongelmien parissa.

• kj.mattila (KOK)

"painivat hiilariongelmien parissa."

Palstan VHH-hihhuleilla tuntuu olevan pahempi "hiilariongelma", suoranainen hiilarifobia.

• yks toinen kp

Tämä on hyvä pitää aina esillä. Saavat uudet lukijat ja palstalla vierailevat asiallista tietoa palstan aiheesta.

• jaa jaa

Hieno avaus, sangen realistinen näkemys karppaamisesta, jossa perusasiat on esitetty yksinkertaisesti.

Erityisesti miellytti uskonnollisten piirteiden puuttuminen, näemme että karpata voi sekä ilman jumalia (heikkilä, dahlqvist) että perkeleitä (puska, thl).

• yks toinen kp

Sinähän niistä Heikkilöistä ja Dahlqvisteista olet jumalia tehnyt. Karpeilla ei ole jumalia mutta sinä pidät asiaa jatkuvasti tarkoitushakuisesti esillä. Karpit luottavat omiin kokemuksiin eivätkä tarvitse uskontoa, jumalia ja fanaattisuutta.

• jaa jaa
        yks toinen kp kirjoitti:

Sinähän niistä Heikkilöistä ja Dahlqvisteista olet jumalia tehnyt. Karpeilla ei ole jumalia mutta sinä pidät asiaa jatkuvasti tarkoitushakuisesti esillä. Karpit luottavat omiin kokemuksiin eivätkä tarvitse uskontoa, jumalia ja fanaattisuutta.

Okei sovitaan sitten niin :) Entäs nuo perkeleet?

• yks toien kp
        yks toinen kp kirjoitti:

niinpä,

no ainakin viimeiset kaksi vuotta on pari profeettaa pitänyt tällä palstalla esillä Heikkilää ja kostdoktornia niin ja myös noita ns perkeleitä niin varsinkin niitä.

• yks toinen kp
        yks toien kp kirjoitti:

niinpä,

no ainakin viimeiset kaksi vuotta on pari profeettaa pitänyt tällä palstalla esillä Heikkilää ja kostdoktornia niin ja myös noita ns perkeleitä niin varsinkin niitä.

Ainakin viimeiset kaksi vuotta on palstan kestohäirikkö pilkannut täällä Heikkilää puoskariksi ja hihhuliksi. Oletko se sinä useilla nimimerkeillä?

• ei itään ihmettä
        yks toien kp kirjoitti:

niinpä,

Onko siinä jotain ihmeellistä jos Heikkilän, Dahlqvistin tai kostdoktornin nimi mainitaan vähähiilihydraattisella palstalla. Hehän kuuluvat palstan aiheeseen jos ketkä.

• voi trolliparkaa
        ei itään ihmettä kirjoitti:

Onko siinä jotain ihmeellistä jos Heikkilän, Dahlqvistin tai kostdoktornin nimi mainitaan vähähiilihydraattisella palstalla. Hehän kuuluvat palstan aiheeseen jos ketkä.

Joo mutta kun palstan trolli vihaa niitä eikä voi sietää niin näkee aina punaista kun heidän nimensä mainitaan. Menee lääkkeet taas väärään kurkkuun.

• kj.mattila (KOK)

Heikkilä on Jumalani.
      Älä pidä muita Jumalia.

Amen.

• aktiivikarppi

Sunnuntaiaamun ratoksi perusasiat esiin josta on helppo lähteä.

• oikea vhh

Taas tarvitaan perusteita oikeaan VHH-laihduttamiseen. Ei maha pömpötä kun syö oikein.

• kiitos tästä

Tästähän tuo asia selviää paljonko hiilareita voi syyä

• VHH oppitunti

Laitetaan tämäkin taas niin ei tarvitse koko ajan kysellä mikä on pielessä ja miten VHH:lla syödään.

• vhh:sta tietoa

Yökukkujille asiaa palstan aiheesta.

• ainakin ymmärrän

Aika hyvä avauspuheenvuoro. Siitähän kaikki selviää VHH:sta.

• kj.mattila (KOK)

kasoupas veliseni guldagägöseni tirpuseni..mjinä olen sjyönyt viimeisen kjuukauden pelggää baskoa...se njousee pjäähäni

• tämä esille

Laitetaan uusille VHH:sta kiinnostuneille tämä esille että miten aloittaa terveellinen elämä.

• vhh kiinnostaa

Kiitos neuvoista. Niitä oikeita ohjeita tällä palstalla tarvitaankin koska palstan aihe on VHH. Ei täältä kukaan halua ohjeita hiilihydraattien lisäämiseen vaan vähentämiseen. Sehän on palstan aihe.

• lyylilyllerö-.

Onko normaalia että rappusten ja mäkien nousu tuntuu lihaksissa VHH:lla? Olen vajaassa kolmessa viikossa pudottanut 4kg, eli hitaasti mennään, varmasti kuitenkin. Olen käynyt lihaskuntotestissä jossa kädet ja jalat sai täydet pisteet, selästä ja vatsasta ei sitten puhuta ;) Aloin huolestumaan että ei kai lihasta ole alkanut kulumaan, vai tuleeko se tunne "sulavasta" läskistä, sitä kyllä reisissä riittää...kun aloin VHH:n niin uudet lenkkihousut kiristi, sitä ongelmaa ei enää ole, saa jo kiristää nyörejä :D

• jk.pattila

ei kai nyt lihakset ole vielä sulaneet, mutta niiden hh-varastot lienevät tyhjät. ei välttämättä lähde oikein rappujen juoksu (ylöspäin).

kulje hitaammin, pidä vaikka pikku tauko joka toisen askelman jälkeen.

toisaalta kerrosten välit taittuvat ripeästi myös vhh:lla kunhan käytät hissiä.

• metsään mennyt

heips lyylilyllerö-.voiskos tiedustella,paljo sinulla on ylipainoa,meinaan vaan kun noin hyvin tippunut?Itse olen ollut vhh:lla nyt 2 viikkoa ja painoa tippunut vain 100g siis eihän tuota voi edes tippumiseksi sanoa:( Minulla ylipainoa on noin 20kg ja olin varma että kahteen viikkoon olisi pari kiloa lähtenyt.
        Jotain kai teen väärin,mutta nyt kirjaan kaiken syömisen ja juomisen ylös ja ystäväni joka osaa vhh laihdutuksen,on luvannut katsoa missä menen metsään.

• lyylilyllerö.,.
        metsään mennyt kirjoitti:

heips lyylilyllerö-.voiskos tiedustella,paljo sinulla on ylipainoa,meinaan vaan kun noin hyvin tippunut?Itse olen ollut vhh:lla nyt 2 viikkoa ja painoa tippunut vain 100g siis eihän tuota voi edes tippumiseksi sanoa:( Minulla ylipainoa on noin 20kg ja olin varma että kahteen viikkoon olisi pari kiloa lähtenyt.
        Jotain kai teen väärin,mutta nyt kirjaan kaiken syömisen ja juomisen ylös ja ystäväni joka osaa vhh laihdutuksen,on luvannut katsoa missä menen metsään.

Ylipainoahan on, raskauden myötä sitä tuli 17kg lisää (oma moka, mitäs mässäsin)...painoin enimmilläni 97kg joista 3kg poikaa ja ilman VHH:ta sain viidessä kuukaudessa vaan 4kg pois (ilman varsinaista laihdutusta) ja päätin sit alkaa tälle kun ei alkanut enää tippumaan...eli painoin vajaa 3 viikkoa sitten 90kg ja nyt 86kg. Tavoitepaino on 70kg, ihanne 65kg. Siksi kerron kiloissa koska enempi merkkaa oma ihanne ja tavoite kuin ns. virallinen ylipaino :D varmaan toi 70kg on vielä ylipainoa kun olen vaan 162cm mutta olen ollut niissä kiloissa joskus ja olin tyytyväinen. Kävelen päivittäin väh. 1h ja kävelin ihan viimeiseen asti raskaanakin ollessa eli yleiskunto on ok...varmasti kun kilot saa pois niin polvetkin kiittää.
        Itse en kirjaa syömisiä, tuntuu sujuvan paremmin ilman suurempaa stressiä asiasta kun ei ole mikään hoppu...oikeastaan ainoat isommat hiilarit taitaa tulla rahkasta pari kertaa viikossa mut muuten on aika VHH...olen kyllä pari omenaakin syönyt tänä aikana kun se on niin hyvää mozarellan kanssa. Koko VHH:n pelastus on ollut mantelileipä mitä teen, nyt oon alkanut osan mantelin korvaamaan hasselpähkinällä ettei ala maku tympimään, mut kovana leivänsyöjänä ei olis mitään tullut ilman "leipää". Eilen himotti ja himotti miehen tekemä ruoka jonka tiedän olevan niin taivaallisen hyvää...mut sain hillittyä vaikka katse ja nenä sinne pataan harhaili. Olen syöppö, onneksi kuitenkin VHH:lla ei mieliteot kauhean usein piinaa.
        Ja taas aloin kirjottamaan ihan mitä sattuu...sori.

• karppiatri
        lyylilyllerö.,. kirjoitti:

Ylipainoahan on, raskauden myötä sitä tuli 17kg lisää (oma moka, mitäs mässäsin)...painoin enimmilläni 97kg joista 3kg poikaa ja ilman VHH:ta sain viidessä kuukaudessa vaan 4kg pois (ilman varsinaista laihdutusta) ja päätin sit alkaa tälle kun ei alkanut enää tippumaan...eli painoin vajaa 3 viikkoa sitten 90kg ja nyt 86kg. Tavoitepaino on 70kg, ihanne 65kg. Siksi kerron kiloissa koska enempi merkkaa oma ihanne ja tavoite kuin ns. virallinen ylipaino :D varmaan toi 70kg on vielä ylipainoa kun olen vaan 162cm mutta olen ollut niissä kiloissa joskus ja olin tyytyväinen. Kävelen päivittäin väh. 1h ja kävelin ihan viimeiseen asti raskaanakin ollessa eli yleiskunto on ok...varmasti kun kilot saa pois niin polvetkin kiittää.
        Itse en kirjaa syömisiä, tuntuu sujuvan paremmin ilman suurempaa stressiä asiasta kun ei ole mikään hoppu...oikeastaan ainoat isommat hiilarit taitaa tulla rahkasta pari kertaa viikossa mut muuten on aika VHH...olen kyllä pari omenaakin syönyt tänä aikana kun se on niin hyvää mozarellan kanssa. Koko VHH:n pelastus on ollut mantelileipä mitä teen, nyt oon alkanut osan mantelin korvaamaan hasselpähkinällä ettei ala maku tympimään, mut kovana leivänsyöjänä ei olis mitään tullut ilman "leipää". Eilen himotti ja himotti miehen tekemä ruoka jonka tiedän olevan niin taivaallisen hyvää...mut sain hillittyä vaikka katse ja nenä sinne pataan harhaili. Olen syöppö, onneksi kuitenkin VHH:lla ei mieliteot kauhean usein piinaa.
        Ja taas aloin kirjottamaan ihan mitä sattuu...sori.

Nosta proteiinien määrää vaikka 2g/painokilo, vähintään 1g/painokilo. Kananmunat jauheliha, kala ja raejuusto on halpaa proteiinia. Voi, oliiviöljy, sianlapa ja itse tehty majoneesi toimivat edullisina rasvan lähteinä. Kukka- ja parsakaali pakasteet ovat edullinen vihanne rasvan ja proteiinin oheen. Tomaatit, sipuli, paprika, suolakurkku, tonnikala öljyssä ja salaattiin reilusti majoneesia siitä tulee notkeita rasvoja.
        Muutama omena tai muu hedelmä ei tunnut missään liikkuvalle ihmiselle, niiden nopea sokeri kuluu liikuntaan. Rasvat ja proteiinit ovat energianlähde joka vakauttaa verensokerin ja antaa paremmin kylläisyyden tunteen.

Viljankuitu sisältää tärkkelystä ja elimistön kannalta se on samaa sokeria kun muu tärkkelys. Kuidussa on suhteessa sen tilavuudessa vähän energiaa , se kun miedosti sokeroitu paperi.
        Esimerkiksi rukiin kuoren kuitu sisältää luontaisia torjunta-säilöntä.aineita, joilla vilja häätää homesieniä. Kun tällainen kuitu muhii ihmisen paksusuolessa se aiheuttaa kaasumuodostusta ja joillekin vatsavaivoja.

• Lyylilyllerö. . .
        karppiatri kirjoitti:

Nosta proteiinien määrää vaikka 2g/painokilo, vähintään 1g/painokilo. Kananmunat jauheliha, kala ja raejuusto on halpaa proteiinia. Voi, oliiviöljy, sianlapa ja itse tehty majoneesi toimivat edullisina rasvan lähteinä. Kukka- ja parsakaali pakasteet ovat edullinen vihanne rasvan ja proteiinin oheen. Tomaatit, sipuli, paprika, suolakurkku, tonnikala öljyssä ja salaattiin reilusti majoneesia siitä tulee notkeita rasvoja.
        Muutama omena tai muu hedelmä ei tunnut missään liikkuvalle ihmiselle, niiden nopea sokeri kuluu liikuntaan. Rasvat ja proteiinit ovat energianlähde joka vakauttaa verensokerin ja antaa paremmin kylläisyyden tunteen.

Viljankuitu sisältää tärkkelystä ja elimistön kannalta se on samaa sokeria kun muu tärkkelys. Kuidussa on suhteessa sen tilavuudessa vähän energiaa , se kun miedosti sokeroitu paperi.
        Esimerkiksi rukiin kuoren kuitu sisältää luontaisia torjunta-säilöntä.aineita, joilla vilja häätää homesieniä. Kun tällainen kuitu muhii ihmisen paksusuolessa se aiheuttaa kaasumuodostusta ja joillekin vatsavaivoja.

Siis kun puhuin "leivästä" niin tarkoitin tekemiäni leipiä joihin käytän pähkinäjauhoja :D Karppien sivuilta ohje (nytkin satsi tulossa). Olenpa sieltä löytyneillä ohjeilla kokeillut kahdenlaisia lettujakin. Ja pakko kai se on tunnustaa, olen joskus laihduttanut VHH:lla 26kg ja kilot ovat hiipineet kuuden avioliitto vuoden aikana takaisin :D tai noh, pistetään se 17kg raskauden piikkiin ;) mut lähtöpaino oli ihan sama kuin silloin kauan aikaa sitten. Nyt tuo vauva on antanut pontta uuteen elämään ja on tosi hyvä traineri kun mötikkä lähes aina mukana kantorepussa (pian 8kg), on ihanaa kun jaksaa sitten temmeltää täysillä lapsen kanssa.
        Vinkkisi oli varmaan metsään menneelle :) tiesinkin jo kaiken paitsi sen että pari omenaa ei vaikuta mitään.
        Perjantaina tulee kolme viikkoa kun aloitin, toivon todella ettei olisi ainakaan paino noussut.

• VHH kuntoilija

Jos tekee tiukkaa rappusten ja mäkien nousussa niin kysymys ei ole VHH:sta vaan jos kuntoa ei ole niin sitä ei ole. Kyllä VHH:lla pystyy kuntoa nostamaan ja sitten ei tee tiukkaa.

• lyylilyl.

Ei se pahalta tunnu ollenkaan (mietin vaan mistä moinen tuntemus) ja sisulla menee ripeästikkin mäet, eikä sitä nyt hisseillä lasikottelemaan :D

• palstan aihe

Laitetaan esille asiaa palstan aiheesta.

• tiedonjanoisille

Tämä pitäisi aina olla top 3:n joukossa koska tämä jos mikä liittyy palstan aiheeseen.

• tutustu alkeisiin

Tässähän sitä ohjeita ja kun niitä noudattaa oikein niin laihtuu.

• tietäväinen vhh:lla

ei mikään normivaiva. Kolme viikkoa on liian lyhyt aika antaa mitään lopullista VHH-ruokavaliosta. Tuskin elimistö on vielä tottunut muutokseen.

• normivaiva

Siis juuri siksi on alussa normaalia kun elimistö ei ole vielä tottunut muutokseen.

• asiaa esiin

Annetaan taas palstan aiheesta kiinnostuneille oikeaa luettavaa VHH-ruokavaliosta.

• totuus esiin

Ettei totuus unohtuisi. Pitäähän VHH-palstalla olla ohjeet aloittelijalle aina esillä.

• karppi09

Olen huomannut kyllä lähes kaikki nuo asiat tässä parin vuoden aikana. Diabetestä tosin ei ole.

Ketoosissa olen ehkä vieraillut joskus mutta olen lipsunut niin paljon yli sen 20g rajan etten tiedä. Ketoosissa ei siis tarvitse olla laihtuakseen kunhan pitää sen grammamäärän kurissa ettei mennä sentään 40g. Yksilöllisiä eroja on.

Samoin syömättömyys on tekijä. Jossain vaiheessa VHH:lla nälkä on hyvin pientä. Silloin innostuu olemaan syömättä. Painohan tietysti tästä putoaa, mutta muutamassa kuukaudessa syömättömyys puree persauksiin. Ei toimi - paino nousee.

Liikunta on aina auttanut. Sehän on selvä, mutta ilman sitäkin on tullut laihduttua. Liikunta on enemmänkin sitä muuta itsestä huolehtimista kuin laihdutusta ja sitä kannattaa tehdä.

Ei ole karppauksessakaan oikoteitä onneen. Se mikä muissa dieeteissä sallitaan, on kiellettyä karpissa ja päinvastoin. Kaikkea ei voi saada on hyvä elämänohje, oli millä dieetillä vaan. Ja taas yksilöllisiä eroja on.

• näin mulle kävi

En tiedä voiko sitä kutsua oikotieksi mutta VHH:lla kaikki tapahtuu automaattisesti. Annoskoot pienenevät, kylläisyys tulee pienemmillä annoksilla ja paino putoaa eikä nälkää tarvitse kärsiä. Helppoa kuin mikä. On sitä kokeiltu jos jotakin laihdutuskuuria jotka perustuivat kaloreiden vähentämiseen ja se tarkoitti rasvojen vähentämistä ohjeiden mukaan ainakin. Ei toiminut ja vaikeaa olla nälässä.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5466
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3721
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3283
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2565
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2152
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2077
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163