Sana "avopuoliso"

huoh..

Ärsyttää koko nimitys: Avopuoliso ja avoliitto. Olen tyttöystävä, joka asuu samassa asunnossa. En mikään puoliso.. Aina esittelen poikaystäväni poikaystäväksi enkä miksikään hiton avopuolisoksi. Kun joku kysyy "onko hän avopuolisosi", sanon, että hän on poikaystäväni ja asumme samassa taloudessa. Meillä ei ole sopimusta yhdessäolosta eikä mitään oikeuksia, joten miksi on velvollisuuksia? Avoliittohan on byrokraattien keksimä sana kuvaamaan suhdetta, jota ei mikään laki suojele (paitsi nyt voimaantullut avoliittolaki), mutta esim. elatusvelvollisuus syntyy kuitenkin..

Olen kuullut seuraavat epämiellyttävät sanat: avokki (kuulostaa meillä päin käytetyltä sanalta "vajakki"), avokas (en ole mikään v***n kenkä), avopuoliso (kun yritetään olla virallisia), avovaimo (jotenkin tulee sellainen mielikuva, että olisi rakastajatar).

Kun joku vanhempi tuttava kysyy, niin sanon olevamme "susipari".

Tiedän että joillekin tämä voi vaikuttaa pikkuasian nyhräämiseltä, mutta olen ollut nyt susiparina kymmenen vuotta jo tuo avopuolison kuuleminen alkaa niin suututtamaan. Ihan kuin aviopuoliso - sanasta jokin halveksuttava versio.

Niin kauan kun minulla ei ole kihloja sormessa ja nimiä ei ole paperissa, katson olevani vakituisessa seurustelusuhteessa, en mikään puoliso, vaimo tai liitossa eläjä. Ehkä sitten, kun on tehty lupaus avioliitossa tai on muksu mukana, niin sitten voisi jostain avoliitosta puhua - eikä aina sittenkään.

46

3440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      Omituinen asenne! Et siis halua olla varattu!

      Itse avopuolisona pidän itseäni puolisona koska teemme yhteisiä hankintoja, käymme yhdessä tapaamassa sukulaisia, vietämme juhlapyhät yhdessä, olemme kihloissa, suunnittelemme häitä, asunnon rakentamista, perheen lisäystä, jaamme kotitalousmenot, elämme yhteisillä rahoilla ym. Joten minusta tyttöystävän rooli on hieman erilainen.

      En silti usko että naimisiin meno/häät mitään muuttavat, ne ovat vain juhla ystäville ja mm. taloudellista sopimista oikeudesta toisen omaisuuteen eron tai kuoleman sattuessa. Mutta tuskin se suhteen luonnetta muuttaa.

      Jos et tunne itseäsi puolisoksi tai varatuksi eikä teillä ole yhteisiä suunnitelmia 10 vuoden jälkeen niin ihmettelen vain. Oletteko kenties toistenne "varapuolisoita"?

      • Tsuuh1

        En käsittänyt ap:n viestiä ettei haluaisi olla varattu. Ei vaan tykkää avopuoliso sanasta.
        En ymmärrä miksi yhdessä pitäisi käydä tapaamassa sukulaisia, vaikka oltais naimisissa. Yhteisiä rahojakaan ei tarvitse olla, kunhan jakaa kulut jos asuu yhdessä , ja edes avioparin ei tarvitse asua yhdessä.
        Juhlapyhät...joillekin ne ovat työntäyteisiä.


    • kunhan totesin

      Ekaks tukiaisista, ihan yksinkertaisesti siksi, että lain mukaan myös avopuolisoilla on tietyllä tapaa elatusvelvollisuus toisistaan ja on ollut jo ennen avoliittolain voimaantuloakin. Ei sitä laissa suoraan ole sanottu samoin kuin avioliittolaissa, mutta esim. erilaisissa tukia (toimeentulotuki yms.) koskevissa laeissa avopuolison tulot otetaan huomioon siinä kuin aviopuolisonkin tulot. Ja se taas on ihan järkevää. Totta ihmeessä moni varmaan tykkäisi, että saa nauttia yhdessäasumisen eduista (yksi vuokra/vastike, yksi tv-lupa jne.) verrattuna siihen, että erillään asuen molemmat maksaisivat ne kaikki itsekseen. Ja tietysti olisi varsin kiva, jos avoliittoa ei kuitenkaan huomioitaisi tukiaisia laskettaessa, vaikka siitä taloudellista hyötyä osapuolille onkin. Jos juuri teillä ei yhdessäasumisesta ole tosiaan mitään etua ("Meillä ei ole sopimusta yhdessäolosta eikä mitään oikeuksia"), niin se on teidän keskinäinen asianne. Kun minä aikanaan asuin avoliitossa, kyllä siitä oli just asumiskustannusten ja kaikkien tommosten juoksevien menojen osalta etua molemmille osapuolille.

      Ja jos sinua nyt jurppii pelkästään se nimitys (eikä avoliitosta aiheutuvat seuraamukset), niin eikö yhdessä asuminen mielestäsi ole paljon enemmän sitoutumista kuin pelkkä seurustelu? Toki on aina poikkeuksensa (ettei nyt sitten joku pillastu, että KYLLÄ MEILLÄ...), mutta pääasiassa parisuhteet kai menee niin, että ensin seurustellaan kukin tahollaan asuen, sitten muutetaan yhteen ja sitten avioidutaan, jos avioidutaan. Jotkut tosin jättää avoliiton kokonaan välistä, mutta erillään asuen seurustelua ei kai juuri kukaan. Eli ei kai kovin usein tapahdu, että suoraan ensitapaamisesta loikataan yhteiseen kämppään myös virallisesti (vaikka siellä käytännössä bunkattaisiinkin). Kyllä siis seurustelu on useimmille eri asia kuin yhdessä asuminen ja tyttöystävä/poikaystävä-vaihe kuuluu seurusteluun.

      Saathan sinä kohdallasi sanoa itseäsi susiparin osapuoleksi tai miksi haluatkin, mutta useimmista muista ihmisistä sinä olet kuitenkin avoliitossa - kun se on vakiintunut nimitys yhdessä ilman avioliittoa asuville. Tässä yhteydessä taidat hiukan taistella tuulimyllyjä vastaan, joten kannattaisiko mieluummin vaihtaa omaa suhtautumista? Varsinkin, kun asia oikeasti tosiaan on pikkuasian nyhräämistä kuten sanoitkin. Ja monille vielä ihan päinvastoin kuin sinulle. Jos avokkini olisi aikanaan minua sanonut tyttöystäväksi, kun yhdessä asuttiin, niin olisin miettinyt, että sitäkö "vain" olen.

      • 90-lukua

        Avopuolison tulot otetaan huomioon tukia haettaessa, se on ihan totta.
        Meillä oli aikoinaan velkajärjestely ja kun maksuohjelma tehtiin niin sielläpä oli pykälä jossa sanottiin että avopuoliso EI OLE elatusvelvollinen toista kohtaan. Jos olisi ollut niin maksuvara olisi ollut pienempi, eli silloin asia kääntyi meitä vastaan. Olimme olleet avoliitossa yli kymmenen vuotta ja lapsia oli kaksi. Velat koskivat yhdessä ostettua asuntoa.
        Asiat katsotaan aina niin mikä on yhteiskunnan edun mukaista eikä avoliitossa olevien.


    • Ol Playa

      No siis eihän se avopuoliso mikään oikea puoliso olekaan vaan juuri se "miesystävä ja naisystävä" jotka asuvat saman katon alla... se te olette.

      Avopuoliso olet eli et puoliso :). Ole ihan rauhassa.

      • Yksimikrosiru

        Miksi ryhtyä avosuhteeseen? En ymmärrä.


    • Avovaemo

      Nooohh... me olimme mieheni kanssa avopari vielä kun olin 21-vuotias ja olimme seurustelleet seitsemän vuotta ja asuneet yhdessä niistä 2-3v. 13-vuotiaalla sisarellani oli tuolloin poikakaveri ja hän oli tietysti poikakaverinsa tyttökaveri, joten ei minua haitannut että jokin käsite erotti meidän parisuhteemme vakavuusasteen heidän parisuhteensa vakavuusasteesta :) Kylläpä se siinä vaiheessa oli jo vähän muutakin kuin seukkailua, vaikka ei vihille tai lisääntymään oltukaan ehditty. Vaikka sana "avoliitto" johdannaisineen itsessään aika tökö onkin. Tosin minä kyllä puhuin "miehestä" tai "puolisosta" avoa erityisemmin korostamatta, ellei se asiayhteydessä ollut merkityksellistä.

      Miehen suvun juhlissa anoppi esitteli minut tuossa vaiheessa vielä poikansa "kaverina", osalla 50 väestä kun tuntuu olevan vaihtoehdot kaveri vaimo eikä mitään siltä väliltä :) Ja vaimo en vielä ollut kun ei ollut sormuksia eikä lapsia (miehen veljen avovaimo oli vaimo, heillä oli yhteiset lapset).

    • No, nimikkeet ovat nimikkeitä. Avo sana on todella kehitetty nykyaikaan, jolla tarkoitetaan avioliitonomaisessa suhteessa eläviä. Kelan eri tuet haluttiin saada muidenkin kuin avioliitossa olevien mahdollisiksi, siitä siis tuo uusi termi. Tavallaan ne ovat kuitenkin avioliittolain vastaisia.

      Vain avioliittolaissa velvoitetaan puolisoita osallistumaan yhteisesti perheen menoihin. Omaisuus ei ole yhteistä, vaan kumpikin omistaa oman omaisuutensa. Erossa on mahdollisuus saada tasinkoa, eli enemmän omistava antaa tasausta vähemmän omistavalle. Enemmän erot korostuvan kuoleman tapauksessa, jossa syntyy perintä oikeus jota ei avoliitossa ole.

      Seurustelu on enemmän vapaamuotoista eikä siinä synny yhteisiä menoja. Haluat siis olla pelkässä seurustelusuhteessa, mutta etkö tuolloin muuten todellakin ole rakastajatar tai ”ystävä”? Syvempi parisuhde tarkoittaa sopimusta suhteessa elämisessä (yleensä sisältäen uskollisuuden) ja tulevaisuuden rakentamisen yhdessä. Kyllä minä ainakin miellän tämän liitoksi, jonka olemme tehneet yhdessä ja näyttäen (tunnustaen) sen myös muille.

      • kunhan totesin

        "Tavallaan ne ovat kuitenkin avioliittolain vastaisia."

        Tuota, oikeastaan eivät ole, jos siis Kelan tuista puhuit. Jos ne olisivat avioliittolain vastaisia, se tarkoittaisi, että avioliitto olisi jokin normi, jota vasten kaikkea muuta peilataan, eikö niin? Niinhän toki on aiemmin ollutkin, mutta sekin aika on jo kaukana takana. Se, että elatusvelvollisuus mainitaan vain avioliittolaissa, johtuu tietysti siitä, että ihan viime aikoihin asti vain avioliittoa (ja rekisteröityä parisuhdetta) on säädelty lailla. Avoliittoa ei ole sinänsä säädelty lailla millään tavalla. Mutta ihan samalla tavalla kuin avioliitto, myös avoliitto löytyy niitä Kelan tukia koskevista laeista. Eivät siis ole avioliittolain vastaisia millään tavalla - eivät itse asiassa liity siihen millään tavalla.


      • mummomuori*
        kunhan totesin kirjoitti:

        "Tavallaan ne ovat kuitenkin avioliittolain vastaisia."

        Tuota, oikeastaan eivät ole, jos siis Kelan tuista puhuit. Jos ne olisivat avioliittolain vastaisia, se tarkoittaisi, että avioliitto olisi jokin normi, jota vasten kaikkea muuta peilataan, eikö niin? Niinhän toki on aiemmin ollutkin, mutta sekin aika on jo kaukana takana. Se, että elatusvelvollisuus mainitaan vain avioliittolaissa, johtuu tietysti siitä, että ihan viime aikoihin asti vain avioliittoa (ja rekisteröityä parisuhdetta) on säädelty lailla. Avoliittoa ei ole sinänsä säädelty lailla millään tavalla. Mutta ihan samalla tavalla kuin avioliitto, myös avoliitto löytyy niitä Kelan tukia koskevista laeista. Eivät siis ole avioliittolain vastaisia millään tavalla - eivät itse asiassa liity siihen millään tavalla.

        Tuota, mikä muu laki velvoittaa huolehtimaan toisen aikuisen elatuksesta, ellei hän itse siihen kykene tai muuten voi?

        Kela mm. ottaa huomioon myös avopuolison tulot, joka taas perustuu tähän avioliiton pykälään.

        4 LUKU
        Elatus (16.4.1987/411)
        46 § (16.4.1987/411)
        Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.


      • kunhan totesin
        mummomuori* kirjoitti:

        Tuota, mikä muu laki velvoittaa huolehtimaan toisen aikuisen elatuksesta, ellei hän itse siihen kykene tai muuten voi?

        Kela mm. ottaa huomioon myös avopuolison tulot, joka taas perustuu tähän avioliiton pykälään.

        4 LUKU
        Elatus (16.4.1987/411)
        46 § (16.4.1987/411)
        Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.

        Ei mikään muu laki tuolla tavalla ilmaisten velvoitakaan, en sitä väittänytkään vaan juuri päinvastoin "elatusvelvollisuus mainitaan vain avioliittolaissa".

        Mutta esim. toimeentulotukilaki sanoo huomioon otettavista tuloista näin:
        "Tuloina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot." (11§) ja varallisuudesta "Varoina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten toimeentulotukea myönnettäessä käytettävissä olevat varat" (12§).

        Sanoit, että "Kela mm. ottaa huomioon myös avopuolison tulot, joka taas perustuu tähän avioliiton pykälään"

        Ei perustu. Se perustuu ihan ko. lain perhemääritelmään, siis näin "Tässä laissa tarkoitetaan perheellä ... sekä miestä ja naista, jotka elävät avioliitonomaisissa olosuhteissa" (3§). Tuohan on se kuuluisa homokohta eli kimppakämpässä asuvat mies ja nainen katsotaan automaattisesti pariskunnaksi, mutta saman sukupuolen edustajia ei, olivatpa pari tai eivät. Kelan yms. tuista säädetään siis niitä tukia koskevissa laeissa eikä siinä ole merkitystä sillä, miten perhemuoto suhtautuu avioliittoon (sanoit aiemmin "Tavallaan ne ovat kuitenkin avioliittolain vastaisia"), ei tuossa ole mitään avioliittolain vastaista.


      • kunhan totesin kirjoitti:

        Ei mikään muu laki tuolla tavalla ilmaisten velvoitakaan, en sitä väittänytkään vaan juuri päinvastoin "elatusvelvollisuus mainitaan vain avioliittolaissa".

        Mutta esim. toimeentulotukilaki sanoo huomioon otettavista tuloista näin:
        "Tuloina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot." (11§) ja varallisuudesta "Varoina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten toimeentulotukea myönnettäessä käytettävissä olevat varat" (12§).

        Sanoit, että "Kela mm. ottaa huomioon myös avopuolison tulot, joka taas perustuu tähän avioliiton pykälään"

        Ei perustu. Se perustuu ihan ko. lain perhemääritelmään, siis näin "Tässä laissa tarkoitetaan perheellä ... sekä miestä ja naista, jotka elävät avioliitonomaisissa olosuhteissa" (3§). Tuohan on se kuuluisa homokohta eli kimppakämpässä asuvat mies ja nainen katsotaan automaattisesti pariskunnaksi, mutta saman sukupuolen edustajia ei, olivatpa pari tai eivät. Kelan yms. tuista säädetään siis niitä tukia koskevissa laeissa eikä siinä ole merkitystä sillä, miten perhemuoto suhtautuu avioliittoon (sanoit aiemmin "Tavallaan ne ovat kuitenkin avioliittolain vastaisia"), ei tuossa ole mitään avioliittolain vastaista.

        Näinpä, eli avoliitton sovelletaan avioliitolakia, koska se luetaan avioliiton omaiseksi suhteeksi.

        Mietis, kun ihmiset alkoivat asua ns. virallistamattomissa suhteissa ja samaan aikaan yksinhuoltajille lisättiin etuja, mitä siitä syntyi. No, tilanne jossa saatiin parempia etuja kuin avioliitossa oleville. Oli pakko määritellä termi perhe uudestaan. eli samaa säännöstä kuin avioliitossa alettiin käyttää myös avoliitosta. Edelleenkään avoliitossa ei ole velvollisuutta tuohon toisen elättämiseen. On vain sellaisten tulojen huomioiminen, jotka toisella todennäköisesti on käytössään. puhutaan siis siitä, saman jääkaapin käytöstä…

        Kyllähän se on niin, että Kela on kiertänyt lakia, ainakin vähän. Alun perin tuo aivoliittolaki suojasi ns. kotiäitejä, jotka saattoivat jäädä puille paljaille jopa omassa kodissaan. Nyt se suojaa Kelaa, ettei se joudu maksamaan väärin perustein tukia.

        Kyllä voi asua kaksi eri sukupuolta olevat samassa asunnossa, jos he kykenevät toteennäyttämään ettei heillä ole osuutta toisen tuloihin (ei siis ole yhteistä jääkaappia). Näin esim. kimppakämpissä.


      • kunhan totesin
        mummomuori kirjoitti:

        Näinpä, eli avoliitton sovelletaan avioliitolakia, koska se luetaan avioliiton omaiseksi suhteeksi.

        Mietis, kun ihmiset alkoivat asua ns. virallistamattomissa suhteissa ja samaan aikaan yksinhuoltajille lisättiin etuja, mitä siitä syntyi. No, tilanne jossa saatiin parempia etuja kuin avioliitossa oleville. Oli pakko määritellä termi perhe uudestaan. eli samaa säännöstä kuin avioliitossa alettiin käyttää myös avoliitosta. Edelleenkään avoliitossa ei ole velvollisuutta tuohon toisen elättämiseen. On vain sellaisten tulojen huomioiminen, jotka toisella todennäköisesti on käytössään. puhutaan siis siitä, saman jääkaapin käytöstä…

        Kyllähän se on niin, että Kela on kiertänyt lakia, ainakin vähän. Alun perin tuo aivoliittolaki suojasi ns. kotiäitejä, jotka saattoivat jäädä puille paljaille jopa omassa kodissaan. Nyt se suojaa Kelaa, ettei se joudu maksamaan väärin perustein tukia.

        Kyllä voi asua kaksi eri sukupuolta olevat samassa asunnossa, jos he kykenevät toteennäyttämään ettei heillä ole osuutta toisen tuloihin (ei siis ole yhteistä jääkaappia). Näin esim. kimppakämpissä.

        "eli avoliitton sovelletaan avioliitolakia"

        No, jos nyt haluat vääntää, niin ehkä sitten "rinnastetaan" avioliittoon, muttei todellakaan sovelleta avioliittolakia. Sen sijaan pointti on yhteistalouden tuomassa synergiaedussa.

        "Edelleenkään avoliitossa ei ole velvollisuutta tuohon toisen elättämiseen"

        Totta. Tosin en ole perehtynyt uuteen avoliittolakiin, mutta käsittääkseni senkin huomioiden noin on. Mutta sehän on eri asia, että avoliittoakin koskee tosiasiallinen "elatusvelvollisuus" ainakin silloin, kun toinen osapuoli on yhteiskunnan tukien hakijana.

        "Kyllähän se on niin, että Kela on kiertänyt lakia"

        Muuten en osaa ottaa kantaa, mutta juuri tässä kontekstissa, miten niin? Eikö asia ole nimenomaan lain kannalta aikas selvää?

        "Nyt se suojaa Kelaa, ettei se joudu maksamaan väärin perustein tukia"

        No eikös tuo taas ole yhteiskunnan kokonaisedun kannalta vallan erinomaista? ;D

        "Kyllä voi asua kaksi eri sukupuolta olevat samassa asunnossa"

        Totta, mutta kuten sanoitkin, se vaatii erikseen todistamisen. Ja ihan mielipiteiden tasolla minusta niin on hyvä, sillä huomattavasti harvemmin kai on niin, että mies ja nainen asuvat samassa huushollissa eivätkä ole parisuhteessa (eivätkä ole myöskään sukua). Eiköhän suurin osa tuollaisista tapauksista ole parisuhteessa, saa siitä ainakin jotain etujakin, ja ole siten "velvollinen" huomioimaan saamansa edut myös yhteiskunnan suuntaan.


    • QuickSapphire

      Tuota... Jos mies ja nainen asuvat samassa asunnossa, se on automaattisesti avoliitto. Piste. Poikkeuksia ovat esimerkiksi sisarukset, mutta avoliitto on vain kutsumanimi sille, kun kaksi eri sukupuolta asuvaa ihmistä asuvat samassa asunnossa.

    • n 24

      Vau, itselle tulee tyttö/poikaystävästä mieleen lähinnä teinipari joka kokeilee miten hyvin juttu natsaa toisen kanssa. Minulle se on noloa sanoa toista Vain poikaystäväksi jos saman katon alla asutaan ja ollaan oltu yhdessä, vakavalla mielellä, jo useampia vuosia. Tuossa nimikkeessä sana 'poika' ja vastaavasti 'tyttö' tuovat mielleyhtymiä hyvin nuorista, lapsekkaista ihmisistä, ei aikuisista.

      Itselle avoliitto kuvaa vakiintumista toiseen ja yhteiseloon, ilman että on kaipuuta muualle tai tarvetta enää katsella ja harkita josko tämä toinen puolisko nyt olisi varteenotettava vaihtoehto aidoksi sydänkäpyseksi. Itse tosin en kaipaakaan välttämättä mtn avioliitto-nimikettä, minulle riittää tuo avoliitto. Juridisia seikkoja voi setviä ilman aameniakin.

      Siinä missä aloittajaa nolottaa kutsua toista avokiksi, minä en todellakaan sanoisi aikuista miestä poikaystäväksi jonka kanssa suhde on aivan eri tasolla kuin teiniromanssi.

    • Mä oon mikä oon

      Avopuoliso on avokas. Mutta älä huoli, mua ärsyttää aviokas ja inhoan rouvittelua.

    • tyttöystävä

      Hyh, määki vihaan tuota avo-liitettä, kuulostaa niin tökeröltä ja naurettavalta! Olen POIKAYSTÄVÄNI kanssa seurustellut jo monta vuotta ja yhdessäkin ollaan asuttu pari vuotta. Molemmat ollaan aikuisia ja suhde on vakaalla pohjalla, mutta en silti kestä jos kuulen itsestäni puhuttavan avopuolisoni, avokkina tai muuna avokkaana. Olen poikaystäväni tyttöystävä ja hän on minun poikaystävä!

    • aviopuolison kalt.

      Kun on elänyt 21 vuotta yhdessä puolisoni kanssa, ja on yhteinen omakotitalo, yhteisiä sijoituksia ja pankkitalletuksia, miesystävästä tai seurustelusta puhuminen ei tunnu enää luontevalta, saati järkevältä. Suhteemme on avioliiton omainen, vaikkei meillä lapsia olekaan. Käytän yleensä nimikettä puoliso tai mies, ja mieheni olen kuullut puhuvan vaimosta.

      Ilmaukset avovaimo, avopuoliso tai avomies eivät ainakaan minua häiritse. Joskus avo-alkuliitettä on jopa tarpeen käyttää, jotta osapuolten juridinen asema ilmenee.

      Susipari sana on toki vanha kansanomainen ilmaus, mutta en samaista itseäni koiraeläimiin, eikä suhteemme ole susi. Olen kuullut myös nimityksen polkkapari Kuullostaa jo heti paremmalta ja hilpeämmältä, mutta harva tietää, mitä se tarkoittaa.

      • apostolienTEKOJA

        raamattu sanoo niille jotka låhtee Jeesusta seuraamaan et älä enåä elä ,käyttäydy ku elukat . Ihmisis voi olla saastaisia henkiä ja demoneja ennen uskoontuloa jos on oikein rypenyt sikakaukaloissa ja huumeissa irtosuhteissa KUN JEESUS KOSKETTAA TÄMMÖSTÄ NI DEMONIT LÄHTEE JA RAITTIUS TULEE HETI SAMANTIEN .Katso todistajia TV7.fi arkisto Kosketus ohjelmat ja lue vaikka doreen irvine olin noita kirja ! Pahat henget puhuvat myös samoin enkelit ja Jeesus . On vapauttavaa olla Jeesuksen parantama,siihen ei ihmiset pysty paitsi ne joilla toimii armolahjat eli etsi apostolisia uskovia.


      • tietotuusjaelåmä

        Jeesus sydämeen ,voitte pelastua yhdessä ja viettää upeat häät ja päåttää rakastaa toisianne taivaaseen asti ja joka uskoo ja kastetaan se pelastuu Jeesus on sama eilen tänään ja iankaikkisesti Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen niin sinä pelastut Tehkää parannus ja kääntykää että teidän syntinne pyyhittäisiin pois .Nämä lupaukset kuuluu kaikille .Ehtoollinen on Jeesuksen muistoateria Hänen omilleen siinå julistetaan syntiensovitusta.Talot ja tavarat jäå tänne mutta iankaikkinen elämä taivaassa on paljon kalliimpi aarre.


      • Tätinen

        Aika riskillä menette jos yhteistä omaisuutta on ja rekisteröimätön suhde. Onhan teillä edes keskinäinen testamentti?


    • mk

      Se on joko vaikki tai vaimoke ei mikääbn avopuoliso.

      • sana-kiri-ja

        Avopuoliso ....on avohoidossa oleva puoli iso elämänkumppani?


    • Selvennystä

      Nimikkeistä, tyttöystävä ei asu yhteisessä osoitteessa. Avopuolison kanssa asutaan yhteisessä taloudessa. Ennen tätä todella kutsuttiin susipariksi.

    • asuminen ratkaisee

      Poika- ja tyttöystävä on sellainen jota tapaillaan, avo- tai aviopuoliso on se, jonka kanssa asutaan yhdessä. kun asutaan yhdessä, ollaan jo pari, joilla on enemmän yhteisiä asioita kuin seurusteluparilla. Jos et halua olla puoliso niin älä asu hänen kanssaan.

      • lyhyesti

        Puoliso on puoliso, eikä siihen tarvitse lisätä avo- tai avio -liitettä. Puoliso on henkilö, jonka kanssa jaetaan jokapäiväinen arki iloineen ja suruineen.


      • rakkauskestää
        lyhyesti kirjoitti:

        Puoliso on puoliso, eikä siihen tarvitse lisätä avo- tai avio -liitettä. Puoliso on henkilö, jonka kanssa jaetaan jokapäiväinen arki iloineen ja suruineen.

        avokaupan saa purkaa avioliiton pitäisi olla eliniän kestävä , elåmänkumppani ja sukua jatketaan rakkauslapsilla ja lapsenlapsilla ja omaisuus jää yhteisille lapsille ja ne sit taas jättää lapsilleen jne.


    • Oma minä

      Haluaisit käyttää puoliso nimikettä, se on sinun sisäinen äänesi.
      Laissa käsitellään asioita nimikkelillä aviopuoliso ja avopuoliso, joten virallinen nimike in kuitenkin avopuoliso.

    • taivas on kotini

      avopari oli ennen susipari ja on olemassa 2 kihlaustakin ,se leikillään joka ei johda mihinkään ja sit se oikea ku mennään oikeasti naimisiin . Jotkut menee kulissiavioliittoon lasten takia ja toinen ku mennään rakkaudesta ja lapset on rakkauslapsia ja suvunjatkajia. Jokainen nuori neito haaveilee neitsyenä prinssinsä kanssa oikeista häistä mutta raiskaajat ja hyväksikäyttäjät jo kouluaikana ehtii ensin pilaamaan unelmat ja naiseuden rumaksi ja julmaksi . Nuoret naiset puolustautukaa.Moni raiskattu luulee ettei kukaan huoli tai ei kelpaa ja sit alkaa juoda ja naida miten sattuu kun kaikki on pilattu jo ennen ripari ikää monen tytön kohtalo on väkisinmakaaja. Joka tyttö haluaa avioliittoon ja kodin . Tässä tullaan tähän syntijuttuun .uskoville tämä helvetti on ainoa ,jotka ei huuda avuksi Jeesusta ne näkee vielä toisenkin et sellaset opetukset tee mitä huvittaa on just perkeleen opetuksia .On oikeesti tultava uskoon ja lähdettävä taivastielle jotta Jeesuksen voima voi vapauttaa kahleista ja peloista ja SAA PELASTUSVARMUUDEN EI TEORIAN VAAN JUMALAN PYHÄN HENGEN KAUTTA ,voit mennä uskovien upotuskasteelle niinku Jeesus vaik järvesså ja alkaa puhua uusin kielin ja laulaa Hallelujaata .Jeesus elää ja rakastaa sinua joh 3:16 taivas on auki jeesus on ovi IHAN OMIN SANOIN VAAN JEESUS HERRA USKON ET SOVITIT SYNTINI KUOLIT RISTILLÄ PUOLESTANI JA NOUSIT KUOLLEISTA ANNA ANTEEKSI PUHDISTA JA PELASTA ANNA PYHÄ HENKESI ASUMAAN MINUUN JA UUDET KIELET JEESUKSEN NIMESSÄ AMEN. Jos rukoilit olet Jumalan lapsi heti ja seuraa Jeesusta lue raamattua ja mene ylistävään herätyskokoukseen rukoiltavaksi .Olet rakas Jeesukselle amen.siunausta kaikille jotka haluaa pelastua ,Jeesus on ystäväsi you tube Jesus is the best ja you tube I am a friend of god

    • mollamaijakymppi

      No mun mielestä tuo avopuoliso on hyvä termi, monissa kielissä ei ole ollenkaan hyvää vastinetta sille. Itsestäni tuntuisi hassulta sanoa "poikaystävä", kun emme ole mitään ihan nuoria, ja yhdessä on asuttu vuosia. "Miesystävä" taas kuulostaa äitini ikäisen rouvan tapailukumppanilta. Sanon yleensä "mun mies" määrittelemättä sitä onko kyseessä avo- vai aviomies. Kun ensi vuonna avioidumme, aion käyttää yhä samaa nimitystä.
      Mieheni taas puhuu minusta puolisonaan.

    • ihanhassutyttöystävä

      Muutettiin miehen kanssa asumaan yhteen heti kun alettiin seurustelemaan ja yhdessä on asuttu nyt kohta 8 vuotta. sanon ukkoa miehekseni tai poikaystäväksi, mutta en kutsu suhdettamme liitoksi enkä varsinkaan avoliitoksi, koska mielestäni liittoon vaaditaan kihlaus eli lupaus tulevasta. Tässä elellään, enkä tiedä muuttuuko suhteemme koskaan avoliitoksi jolloin olisimme toisillemme avopuolisoita. Kun näinkin kauan ollaan oltu yhdessä niin kyllä sen jo aika tarkkaan tietää, että yhdessä ollaan ja pysytään, oli sitä sormusta sitten tai ei. Lupauksia emme ole tulevasta toisillemme tehneet, mutta mielestäni se on jopa vähän typerää, että pitää ikään kuin kahlita itsensä johnkin ajatukseen luvatusta tulevaisuudesta: miksei vain voi olla yhdessä joka päivä koska sinäkin päivänä tuntuu siltä että haluaa olla edelleen sen toisen kanssa?

      Minusta on typerää, että kaikki suhteet yritetään luokitella jonkinlaisiksi, esim. avoliitoksi tai avioliitoksi tai seurustelusuhteeksi. Tottahan on se, että jokainen ihminen ja suhde on erilainen, eikä edes juridiikan kannalta luokittelu siis auta siinä tapauksessa.

      • hankalaa?

        "enkä tiedä muuttuuko suhteemme koskaan avoliitoksi"

        Omassa kielenkäytössään jokainen voi tietysti kutsua parisuhdettaan niin kuinka parhaaksi näkee. Käytännössä ja lain edessä olette kuitenkin "avioliiton omaisessa suhteessa" eli avoliitossa. Ja useimmille muille ihmisille olette avoliitossa, koska useimmat eivät jaksa ruveta muuttelemaan käyttämiään sanontoja kulloinkin puheena olevan pariskunnan mukaan. Joku kaverinne saattaa siis sanoa "Maija ja sen avopuoliso Matti" teistä puhuessaan.

        "typerää, että kaikki suhteet yritetään luokitella jonkinlaisiksi, esim. avoliitoksi tai avioliitoksi tai seurustelusuhteeksi"

        No, se nyt vaan on ihmisillä tapana, että helpotetaan omaa ajattelua ja puhetta. Ei todellakaan ole useimpien mielestä järkevää miettiä, että "pitäisköhän yhdessä vuosikausia asuneita Maijaa ja Mattia kutsuakin kämppiksiksi (vaikka siis ovat parisuhteessa) tai tyttö- ja poikaystäviksi toisilleen, vai uskaltaakohan niitä sanoa avopariksi".

        Avioliitto taas on ihan oma lukunsa, siinä papin (tai maistraattivirkamiehen) sanat muuttavat kyseisten ihmisten juridista asemaa toisiinsa nähden. Olisi aika hassua, jos sitäkään ei saisi "luokitella" avioliitoksi, vai oletko eri mieltä?

        "eikä edes juridiikan kannalta luokittelu siis auta siinä tapauksessa"

        Kyllä se oikeastaan auttaa. Juridiikka on usein aika selkeää (tai sitten ei), eli se määrittelee monta asiaa myös tällä ihmissuhdeosastolla. Kuten sanottu, yksilöllisyyttään voi - jos se kovin tarpeellista on - toteuttaa siinä omassa puheessa, mutta on aika hassua olettaa, että muiden ihmisten pitäisi mukautua juuri omaan kielenkäyttöön. Juridiikasta puhumattakaan.


    • .........

      Niin mun mielestä avopuoliso sopis paremmin kihloissa oleville.

    • Tsiuh

      Mää oon ainakin ylpeä tittelistäni "avovaimo" vaikka käytänki mieluummin avokki sanaa ite :D Olen tyytyväinen siihen, että en ole enää _vain_ tyttöystävä vaan avopuoliso. Kuulostaakin paljon virallisemmalta, eikä sellaiselta "hengaillaan vaan yhessä" -tyyliseltä teinittelyltä.

      Mielipide kysymys toki :)

    • leikkiliitto

      kerranki joku avokki puhuu järkeä, avoliitto mikäs hiton liitto se on, ei mikään.

    • töttöröötöö

      en oikein tiedä mikä sana voisi parhaiten kuvata avopuolisoa,itse sanon häntä ukoksi.jokupuoliso se kuitenkin on,enemmän kuin vain miesystävä.enemmän kuitenkin ärsyttää sana avoliitto,liitossahan on jotkut säännöt tms.emme ole solmineet mitään liittoa tai sopineet sääntöjä,kuitenkin olemme sitoutuneet toisiimme enemmän kuin pelkkä mies- tai naisystävä.sopivaa sanaa vain ei ole keksitty

    • yksinkertaista

      Samaa mieltä, asun naisen kanssa joka on naisystäni...Emme ole naimisissa tai kihloissa joten sanotaanko että hän on asuin kumppani ja meillä on yhteinen lapsi.

    • Määrittelemätön

      Ihmiset ja yhteiskunta vaatii määrittelyä ja vaikka ei itse haluakaan määritellä mitään, niin joku sen määrittelee silti.

    • naisystäväon

      Olen kanssasi samaa mieltä ja myös samankaltaisessa tilanteessa.

    • Typerää venkoilua asialla ja mielensäpahoittamista.

      Samassa taloudessa elävää paria kutsutaan Suomessa avopariksi ja sillä hyvä, vähän kuten eronnut nainen on rouva tai kastroitu hevonen on ruuna.

    • polik

      Ei ole olemassa mitään avopuolisoa/avovaimoa, on vaan elämänkumppani, henkilö jonka kanssa on, olkoon mikä tahansa jäykistä systeemeistä kyseessä. Sais heittää romukoppaan kaikki statukset, niillä ei ole mitään merkitystä ainakaan mulle ja mun kanssa samanmielisiä on aika paljon. Ärsyttää myös sana varattu, kuka lie keksisnyt että ihmisestä tehdään kuin kauppatavara joka varataan mutta mietitään kuitenkin halutaanko ja koska. On joko suhteessa tai vapaa. Muijakaverini ainakin kerran suuttui kuin häntä sanottiin juuri varatuksi, muija sanoi kuten asia on, häntä ei kukaan varaa mutta miehen kanssa on parisuhteessa.

    • Turhaatärisemistä

      Avopuoliso eli avokas on aivan yhtä hyvä nimitys kuin aviopuolisokin.

    • juupajuuDDDDDDDD

      Eikös avokki ole avohoitopotilas?

    • 512154

      Joku virallinen nimihän on pitänyt keksiä ihmisille jota elävät avioliiton tapaisessa suhteessa mutta ei kuitenkaan avioliitossa. Minusta avovaimolla ja avomiehellä niminä ole mitään vikaa. Se ei alenna ketään. Jos siltä tuntuu niin uskon että se johtuu ihan muusta se tunne kuin noista nimistä. Jollakin tavallahan täytyy kuitenkin eroittua se asuuko yhdessä vai seurusteleeko muuten. Minusta silloin ei enää seurustella jos asutaan yhdessä. Vaikka nuoret niin ovat mieltäneetkin.

      • unohtakaa_statukset

        Yhteiskunnan tylsät nimitykset ihmisille ja suhteille. Minä olen aina puhunut naiskumppanista tai elämänkumppanista, en avopuolisosta tai muustakaan.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe