Olen 100% varma, että kosteuseristykset ovat 85%:ssa asuntoja rikki. Jos nyt ajatellaan, että omakoti - ja rivitaloissa sekä kerrostalojen alakerroissa olevissa kylppäreissä (mikäli maatasossa) se sokkelitäyttö - siis lattialaatta- painuu keskimäärin 5mm, niin sehän tarkoittaa sitä, että se kosteuseriste rapsahtaa rikki siitä silikonisauman alta nurkista. - Se on ihan sama miten hyvin lätkää sokkelitäytön rakennusvaiheessa, mutta painuu se ja kosteuseriste menee rikki!
Etelä- Suomen olosuhteissa painuminen on isompaa!
Ja tämä 5%, jossa kosteuseristeet ovat ok, ovat sitten kerrostalojen huoneistoja jotka eivät ole maatasossa sekä omakoti- ja riviotaloja jotka rakennettu 70-80 -luvulla ja kosteuseristeet tehty vasta kun ne keksittiin, eli 90-luvulla, eli maa on painunut sokkelitäytössä ja siksi laatta ei ole liikkunut ja kosteuseriste säilyy ehyenä.
MItäs sanotte?
VÄITÄN SEURAAVAA KOSTEUSERISTYKSISTÄ
73
4358
Vastaukset
- Ammattilainen....
Ei ole välttämättä rikki,5 mm on vähän.
Olen nähnyt kun on lattia vajonut 10 mm ja eriste edelleen ehjä. - Talot elävät!
Joo olet voinut nähdä, että elänyt 5mm ja eriste silmämääräisesti ehjä - mutta se menee sitten ihmetapauksiin:)- Ja onko se eriste varmasti ehjä?
Kyllä se puurunkoseinäkin elää ulospäin pystysuuntaisen elämisen ohessa.
No se on ihan yks vitun maku onko se ehyt vaiko ei, koska lattialämpö korjaa tilanteen ja varsinkaan saunassa se ei haittaa.
Turha homma vain sauhuta kosteueristyksistä, kun ne eivät monellakaan ole ehyet.
Paskinhan tilanne on se, kun kosteuseristeen alle menee pienestä reijästä kosteutta, joka ei pääse kuivumaan/ haihtumaan pois. - kaakelikauppias
toi on vähä hys hys -hommia...ollaan hei hiljaa ettei mene hyvät tienestit, jooko...
- Toinen kauppias
Ei hiljaa kannata olla. Pidetään vaan tasaista kohinaa, niin saadaan taas myytyä uudet kylppäritarvikkeet.
- kaakelikauppias
Niin no tosiaan joo..Ihmisethän on tyhmiä, kjeh kjeh;) - Vittu ne eristeet paukkuu aina paskaksi ja tällaista hysteriaa lietsmalla meillä kassakone kilisee;)
- amatimies
Eristeissä puhutaan silloituskyvyistä kun tarkoitetaan eristeiden kykyä venyä rakenteiden liikkuessa. Se on yleensä 0,5 - 1,5 mm.
Jos lattia painuu 5 mm on varma että eriste ratkeaa. Silloin on vuotokohdat valmiina.
Edessä pesuhuoneen purku, tarvittavat rekennekorjaukset sekä ennalleensaatto.
Näin on. - mua ette kuseta!!
MIksi ne revenneet kosteuseristeet pitäisi korjata, eli koko kylppäri purkaa...vitu ei muuta ku silikoonia päälle ja latialämpö huolehtii loput..- älkää ihmiset langetko paskaan!!
- Lattialämpö on hyvä
Joo näinhän se käytännössä menee ja toimii, että jos uusittavan silikonisauman alta paljastuu revennyt kosteuseriste, niin huolehtii vain silikonin pitävyyden ja lattialömpö hoitelee sen mikä sattuu mahdollisesti menemään silikonisauman läpi. Muuallahan lattiassa kosteuseriste toimii, vaikka olisikin nurkista elämisen seuraiuksena ratkennut -niin kuin yleensä, jos vaikka sattuu kaakelisauna vuotamaan.
- Kylmä kiuvas
Eiköstis se olisi vaan hyvä asia, että kaakelisauna vähän vuotaisi. Saunahan täyttyis vedellä, jossei se lainkaan vuotaisi. Olisi siellä kaakeleitten kamala istua löylyssä lauteilla, jotka olisi veren alla, eikä kiuaskaan varmaan sitten enää oikein toimisi.
- imes sitä itteesä!
jollaki tossa yhäällä vähä sutii korvienväli? Tätä se on tää avohoidon aikakausi;)
- 16+2
Eristeistä on tehty liian iso numero nykyrakentamisessa mielestäni.
Itse olen amatööri,kuitenkin olen laatoittanut omia ja tuttujenkin
kosteita tiloja jo ennen tätä vouhotusta.Lattialämmityksellä varustettu
lattia ei mielestäni tarvi kuin primerin,lattian rajat,kaivot,läpiviennit
sitävastoin ovat äärimmäisen tarkkoja laitettavia.Niissä paikoissa
pitää käyttää nauhoja ,kankaita ja eristemassaa huolellisesti.
Kaikkein tärken asia on huolellinen ja tarkka työ ,silikoonitäytöjä
myöten. - Rane von Remont
16+2 kirjoitti:
myöten.Öööö, siis tota noi... Laittaisit siis lattianrajaan ja nurkkiin eristeen nauhoineen, mutta jättäisit sen keskialueilta pois..... Arvaas vaan, kuulostatko oikeinkin viisaalta. Kuules, ei se, että on ennenkin tehnyt sutta, muuta sitä oikein tehdyksi.
Muuten, voisi olla parempi, että jatkaisit vaan niitten sukulaistesi kylpäreiden pilaamista ja jättäisit neuvojen jakamisen muille. - revenneet täälläkin
16+2 kirjoitti:
myöten.Järjenkäyttö sallittua.
Jos nyt ajatellaan vaikkapa saunaa tai pesuhuonetta, jossa kaadot luonnollisesti seiniltä pois päin, niin ei siellä nurkissa vesi seiso, eli turhaan siitä revenneestä kosteusersteestä numeroa tekee. Silikonisaumat sensijaan kannattaa tehdö kunnolla saniteettisilikonilla, joka on kiiltopintaista ja siksi helpommin puhdistettavissa.
- 12+3
Öö Rane,en neuvo,vaan kerroin mitä mieltä olen.
En tiedä viisaudesta,mutta vielä ei ole sutta tullut,mutta eihän siitä ole
kuin 25 vuotta ensimmäisistä laatoituksista.Olen kyllä nykyään laittanut
sinne keskialueillekkin eristeen,koska määräykset vaatii.Sinäkin tiedät,
jos olet laatoittanut,että keskialueilla se on turhaa,mutta pakollista.- Rane von Remont
No mutta. Muutaman vuosikymmenen olen itsekin pesuhuoneita remppaillut. Ihan työkseni ja rehellisesti. En siis vain sukulaisten kylppäreitä kossupalkalla, vaan ihan oikeaa urakointia. Ja koko tuon työsarkani ajan on korjattavana ollut vain ja ainoastaan kylppäreitä, jotka on alunperin tehty niin vaan viimeisen päälle hyvin ja viisaasti.
Niin vaan on tullut vastaan myös sellaisiakin kylppäreitä, joissa kosteus on hiipinyt keskialueelta reunoilla olleiden bituminauhojen alle ja edelleen seinärakenteisiin. Katsos kun nykyään on sellaisiakin asukkaita, joiden pesuhuone olisi pitänyt rakentaa uima-allaskäyttöön tarkoitetuilla tarvikkeilla. Veden käyttöä kun voi olla niin monenlaista.
Viisainta on eristää koko kylppäri, niin kuin rakentamismääräyksetkin edellyttävät. Säästömahdollisuudetkin ovat häviävän pieniä, kun kustannukset suhteutetaan koko remonttikustannuksiin. Korkeintaan muutaman satasen luokkaa. - 12+1
Rane von Remont kirjoitti:
No mutta. Muutaman vuosikymmenen olen itsekin pesuhuoneita remppaillut. Ihan työkseni ja rehellisesti. En siis vain sukulaisten kylppäreitä kossupalkalla, vaan ihan oikeaa urakointia. Ja koko tuon työsarkani ajan on korjattavana ollut vain ja ainoastaan kylppäreitä, jotka on alunperin tehty niin vaan viimeisen päälle hyvin ja viisaasti.
Niin vaan on tullut vastaan myös sellaisiakin kylppäreitä, joissa kosteus on hiipinyt keskialueelta reunoilla olleiden bituminauhojen alle ja edelleen seinärakenteisiin. Katsos kun nykyään on sellaisiakin asukkaita, joiden pesuhuone olisi pitänyt rakentaa uima-allaskäyttöön tarkoitetuilla tarvikkeilla. Veden käyttöä kun voi olla niin monenlaista.
Viisainta on eristää koko kylppäri, niin kuin rakentamismääräyksetkin edellyttävät. Säästömahdollisuudetkin ovat häviävän pieniä, kun kustannukset suhteutetaan koko remonttikustannuksiin. Korkeintaan muutaman satasen luokkaa.Kovimpa piikikästä tekstiä tulee,en viitsi siihen lähteä.
Muutamia toteamuksia kuitenkin.Olet siis itsekkin tehnyt kaakelointia
niin että nurkat ja rajat käsitellään,muuten ei eristettä, muutako primeri.
Ei ne silloinkaan epäonnistunut siitä syystä,ettei siellä keskilattialla
ollut vesieristettä.Siitä olen samaa mieltä,että käyttäjiä on monenlaisia.
Pystyvät jopa tuhoamaan lähes kaiken,vaikka miten ois tehty.
Tänäpäivänä on pakko tehdä eriste kaikkialle,ainakin vakuutuksien takia.
Edelleenkin olen sitä mieltä,mitä kirjoitin aluksi.
- Rane von Remont
Saahan toki mielipiteitä esittää, mutta.... On aika turhaa kehua jotain vanhoja rakentamistapoja, jotka on jo aikoja sitten jouduttu kelvottomina hylkäämään.
Kyllä se pitäisi jokaisen käsittää, että ei niitä rakentamismääräyksiä ole turhaan luotu. Jos ei määräyksiä olisi, pesuhuoneiden toteuttamistapojakin olisi ainakin sen verran mitä on tekijöitäkin. Eikä ne kaikki varmaan kovin onnistuneita olisi, kun tuntuu ihmisten mielikuvitus olevan omituisuudessaan lähes rajaton.
Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että vedeneristystä tarvitaan vain joihinkin kohtiin. Niin varmaan. Varmaan siinä kuuluisassa ketjussakin saa olla yksi poikkiruostunut lenkki, kunhan se on muuten hyvä.- Hirsiguru
Kyllähän vanhoja rakennustekniikoita ei ole hyljätty muuta kuin vetoisuuden takia. Niissä ei kosteusonhgelmaa ole ollut!
Esimerkiksi hirsitalojen rakentamismääräykset tulisi olla erit kuin normaaleissa pullotaloissa: Hirsitaloissa voi ihan hyvin jättää pois mm. koneellisen ilmanvaihdon ja juurikin kosteueristeet -varsinkin kun lattilämpö lämmitysmuotona.
Saas nähdä millaisia homemökkejä näistä matala- ja passiivienergiataloista tulee tässä muutaman vuoden sisällä. Siellä ei passaa kosteutta päästä yhtään rakenteisiin mitään kautta. Paskoille maaperille rekennetaan ja varmaan säästävät juurikin perusteista, eli kohta on sokkelit valkoisina jokaisella ja kosteus siirtuu maasta suoraan eristeisiin ja homentuu sinne. - Följäri
Hirsiguru kirjoitti:
Kyllähän vanhoja rakennustekniikoita ei ole hyljätty muuta kuin vetoisuuden takia. Niissä ei kosteusonhgelmaa ole ollut!
Esimerkiksi hirsitalojen rakentamismääräykset tulisi olla erit kuin normaaleissa pullotaloissa: Hirsitaloissa voi ihan hyvin jättää pois mm. koneellisen ilmanvaihdon ja juurikin kosteueristeet -varsinkin kun lattilämpö lämmitysmuotona.
Saas nähdä millaisia homemökkejä näistä matala- ja passiivienergiataloista tulee tässä muutaman vuoden sisällä. Siellä ei passaa kosteutta päästä yhtään rakenteisiin mitään kautta. Paskoille maaperille rekennetaan ja varmaan säästävät juurikin perusteista, eli kohta on sokkelit valkoisina jokaisella ja kosteus siirtuu maasta suoraan eristeisiin ja homentuu sinne.Et kai nyt sentään väitä, että nykyaikasta vedeneristystekniikkaa on ruvettu käyttämään sen takia, kun ennen rakennukset olivat vetoisia??????
Aivan varmaa on se, että jos teet nykyaikaisen pesuhuoneen hirrestä, niin siihen mätänee. Vanhat saunarakennukset olivat aivan eri asia. Ne kestivät koko ikänsä.
- Hirsiguru
Vaikutat sen verran tyhmältä ja hankalalta tyypiltä, että en ala sinulle lukihäiriöiselle rautalangasta vääntämään:)
- Följäri
Niin. Voi olla viisaampikin olla vääntämättä. Varsinkin, jos itse on itse jäänyt jonnekin menneille vuosituhansille.
- Hirsiguru
Vai oletko sinä jäänyt jonnekin apukouluaikakautesi tasolle?
- Rane von Remont
Vaikuttaa vähän siltä, että itse olet reputtanut jo apukoulun pääsykokeetkin. Mietis nyt itte, mille tasolle on jäänyt "guru", joka tekisi hirsitaloon pesutilat ilman kosteus- tai vedeneristeitä????
No, onneksi niin ei yksinkertaisesti enää saa tehdä.
- Hirsiguru
Kuka on sanonut tekevänsä hirsitaloon kosteattilat ilman vedeneristeitä?
Ei ainakaan näillä rakennusmääräyksillä, muuten kyllä.
Mutta faktahan on se, että hirsitalossa kosteattilat kuivavat ja seinät samaten, koska ne seinät ovat hirttä.
Pullotalohan kyllä paukahtaa homeeseen, kun villa imaisee heti kosteuden ja home kiipeää kyprokeihin sun muuhun myrkkypaskaan siellä seinässä.
Siis jos tehdään talo jossa ei kosteuseristeitä, niin ennemmin tekisin hirsitalon ilman, ko. asiaa kuin vaikkapa tiilitalon, koska hirsitalo kuivuu, varsinkin jos lattialämpö, mutta muut rakennusmateriaalit paukkuvat homeeseen ja kohta ihmetellään kun on astma koko perheellä.
Mutta väitän, että juurikin pullotaloissa on 99% tapauksista vedeneriostys ratkennut nurkasta ja jos silikoni falskaa ja lattioalämpö ei pelasta, niin homeongelma on tiedossa.- Aina oppii uutta
Tekisin talon hirrestä en tiilestä ?
Tiili mätänee hirsi ei ? - Rane von Remont
Aina oppii uutta kirjoitti:
Tiili mätänee hirsi ei ?Heh. Eihän tuo "Hirsiguru" oikeasti ole mikään rakennusalan ammattilainen. Tuskin edes rakentamisen kanssa missään tekemisissä. Nuo jutut ovat niin päättömiä, ettei yksinkertaisesti voi olla. Hokee vaan noita mantrojaan hirren muka ylivoimaisista ominaisuuksista.
Surkeinta on, että näilläkin sivustoilla vierailee lukematon määrä henkilöitä, jotka kuvittelevat saavansa täältä jotain oikeita vinkkejä. Van kun eivät tiedä, mitkä ovat totta ja mitkä täyttä huuhaata. - Hirsiguru
Aina oppii uutta kirjoitti:
Tiili mätänee hirsi ei ?EI ITSE TIILI MÄTÄNE, MUTTA SE ERISTE SIINÄ TIILISEINÄSSÄ. ÄLY HOI!
- Hirsiguru
Heh. Eihän tuo "Hirsiguru" oikeasti ole mikään rakennusalan ammattilainen. Tuskin edes rakentamisen kanssa missään tekemisissä. Nuo jutut ovat niin päättömiä, ettei yksinkertaisesti voi olla. Hokee vaan noita mantrojaan hirren muka ylivoimaisista ominaisuuksista.
Surkeinta on, että näilläkin sivustoilla vierailee lukematon määrä henkilöitä, jotka kuvittelevat saavansa täältä jotain oikeita vinkkejä. Van kun eivät tiedä, mitkä ovat totta ja mitkä täyttä huuhaata.Niin maalaisjärjellähän nämä asiat voi päätellä ja nähdä.
Kyllähän fakta on se, että jos rekenteisiin pääsee vähän vettä, niin hirsitalo kuivaa ja muut talot ottaa homeen. - Sanoo järkikin! - Äly hoi......
Hirsiguru kirjoitti:
EI ITSE TIILI MÄTÄNE, MUTTA SE ERISTE SIINÄ TIILISEINÄSSÄ. ÄLY HOI!
Eriste mätänee ?
Onko sun hirret painekylästetty. - Rane von Remont
Äly hoi...... kirjoitti:
Eriste mätänee ?
Onko sun hirret painekylästetty.Useita kymmeniä vanhoja hirsitaloja korjanneena voin kyllä kertoa, että yhtään vaurioitumatonta ei ole vielä tullut vastaan. Joka ainoassa on ollut jonkinasteisia kosteusvaurioita. Jos ei muualla, niin alimmassa ulkoseinähirressä tai muuten vaan ikkunoiden alla. Hyvin säilyneellä hirsitalolla tai -taloalueella tarkoitetaan sitä, että ne eivät jostain syystä ole vielä palaneet.
Jopa sillä maalaisjärjelläkin ymmärtää myös hirsien lahoavan kosteuden vaikutuksesta. Kyllä puu on myös hirren muodossa ollessaan aivan varmasti lahoava ja maatuva materiaali, ei sitä mitkään "gurut" voi muuksi muuttaa. - Hirsiguru
Äly hoi...... kirjoitti:
Eriste mätänee ?
Onko sun hirret painekylästetty.Ei ole, mutta kun hirsi ei mätäne ja ota hometta niin helpolla kuin se villa seinässä, mikäli sinne nyt vähän kosteueristeen vuotamisesta johtuen kosteutta siirtyykin hiriseinärakenteeseen. Hirsitalohan on tunnetusti vetävä, eli siksi pieni kosteus kuivuu varsinkin nykyaikana, kun on lattialämmät päällä kosteissatiloissa.
Totta kai kosteuseriseet pitää olla, mutta kuten sanottua, ne ei ole monestikaan ehyet enää muutama kuukausi talon raentamisesta. - Hirsiguru
Useita kymmeniä vanhoja hirsitaloja korjanneena voin kyllä kertoa, että yhtään vaurioitumatonta ei ole vielä tullut vastaan. Joka ainoassa on ollut jonkinasteisia kosteusvaurioita. Jos ei muualla, niin alimmassa ulkoseinähirressä tai muuten vaan ikkunoiden alla. Hyvin säilyneellä hirsitalolla tai -taloalueella tarkoitetaan sitä, että ne eivät jostain syystä ole vielä palaneet.
Jopa sillä maalaisjärjelläkin ymmärtää myös hirsien lahoavan kosteuden vaikutuksesta. Kyllä puu on myös hirren muodossa ollessaan aivan varmasti lahoava ja maatuva materiaali, ei sitä mitkään "gurut" voi muuksi muuttaa.Hirsi lahoaa, mutta villa homehtuu. Lahoaminenhan on homattavasti pidempi projekti kuin homehtuminen.
- Rane von Remont
Hirsiguru kirjoitti:
Ei ole, mutta kun hirsi ei mätäne ja ota hometta niin helpolla kuin se villa seinässä, mikäli sinne nyt vähän kosteueristeen vuotamisesta johtuen kosteutta siirtyykin hiriseinärakenteeseen. Hirsitalohan on tunnetusti vetävä, eli siksi pieni kosteus kuivuu varsinkin nykyaikana, kun on lattialämmät päällä kosteissatiloissa.
Totta kai kosteuseriseet pitää olla, mutta kuten sanottua, ne ei ole monestikaan ehyet enää muutama kuukausi talon raentamisesta.Se kun sattuu olemaan niin, että kostumista seuraa homehtuminen ja homehtumista seuraa aina väistämättä lahovaurio, mikäli korjaavia toimenpiteitä ei tehdä.
Prosessin kehittymisnopeutta taas ei voida etukäteen tietää, kun siihen vaikuttavat monet eri osatekijät. Kuten esimerkiksi se, kuinka paljon nurkissa vetää. Veto nimittäin juurikin aiheuttaa rakenteen kostumisen siinä ilmavuodon ympärillä, kun materiaalit jäähtyvät ja mahdollistavat kastepisteen muodostumisen.
Täytyy vielä todeta, että pirun paljon pytinkisi muljaavat, jos eristeetkin ovat muutamassa kuukausessa vaurioituneet. Sääliksi käy niitäkin, jotka teelmyksissäsi asuvat. Vai voiko niissä yleensäkään asua?
Totean vielä, että olen kyllä nähnyt hyvinkin tehtyjä hirsitaloja. Siis sellaisia, joissa ei oikein helvetisti vedä.
- Hirsiguru
Ensinnäkin hirsitaloni on 6 vuotta vanha, eli oli aika vaihtaa silikonit ja silloin huomasin ettei kosteueriste ole ehyt kuten oletin.
Olen vaihtanut silikoneja myöskin muunlaisiin taloihin kuin hirsitaloihin, ja ihan sama juttu. Muutta lankkutalo elää vielä enemmän.
Jos nyt ajatellaan asiaa, että hirsitalossa pääsisi sitä vettä sinne kaakelin, seinän ja silikonisauman väliin -siis pieni määrä- niin onhan se nyt selvä, että se sieltä kuivuu pois jättämättä jälkeäkään -siis jos pääisisi -mutta kun ei pääse, kun hulehtii silikonit kuntoon ja lattialmmöt jne.
Okei, sama villatalossa: No se kosteushan menee sinne villaan ja villa ei kuivu ikinä, vaan himehtuu. -Ja tästä asiasta on tutkimukset tehty. Kun villaan siis pääsee kosteus, niin se on auttamattomastio homeessa, tulipa koseus sitten höytrysulun reijästä tai silikonisauman ja kosteuseristeen läpi.
Pointtini on se, että kosteuseristeet menevät paskaksi 99% varmuudella, kuten ap mainitsikin, eli kannattaa hoitaa muulla tavoin se ettei seinään pääse vettä, eikä luottaa niihin kosteuseristeisiin.
Olipa kyseessä hirsitalo tai mikä muu tahansa, niin sama juttu.
Mutta hirsitalossa se kuivuu se seinä paremmin, koska siellä on enemmän rakoja mitä pitkin kosteus pääsee siirtymään pois. - En kuitenkaan väitä, että hirsitalossakaan kannattaa jättää mm. silikoneja uusimatta -vaikka jotkut jättää ne kokonaan poiskin - kun luottavat kosteuseristeisiin (jotka repeävät) ja lattialämpöön.
Etä tää oli pointtini perkele! - Ei vielä eläkkeelle
99 % Gurulla on nyt ylhäällä sahanpurut homeessa.
Jos 99 % eristeet rikki niin kyllä meillä töitä riittää.- Hirsiguru
Sinulla on kosteena molemmat päät:)
- No jos fakta on se, että mielestäni 99%:ssa taloissa kosteuseristeet on ratkenneet saumosta, niin mitä vitun väliä? - Sama kait se kosteueristeelle, kunhan muut "suojamekanismit" on kunnossa.
Ja kaikissa taloissa ei ole kosteuseristeitä ollenkaan -eli siellä sulle sitä työnsarkaa:)
- että näin
Itselläni on osittain maan alla sauna ja pesuhuoneet. Pesuhuone remontissa otin levyt irti, korvasin ne tiilillä (eli perusmuurista ylöspäin) ja tiilten päälle suoraan laatat.
- Hirsiguru
Juu...Oikee ratkaisu...kai jätit hengitysraon tiilen ja seinän väliin?
Ja tiilen päälle praimeri, kosteuseriste ja laatat, eikö? - Hirteinen
Hirsiguru kirjoitti:
Juu...Oikee ratkaisu...kai jätit hengitysraon tiilen ja seinän väliin?
Ja tiilen päälle praimeri, kosteuseriste ja laatat, eikö?Hehee ja hih hih. Gurulla on uusia käsitteitäkin. Hengitysrako, hah haha hahhhaaaaa. Maanvastaisessa seinässä......
Voisitko arvoisa "guru" selvittää tuon "hengitysraon" toiminnallisen fysiikan. Yritäs nyt edes. Tiedätkös yleensäkään, mitä rakenteen hengittämisellä oikeasti tarkoitetaan?? Voin sen verran valaista, että ei ainkaan vetoisuutta, niin kuin sinä niissä salvoksissasi olet kuvitellut.
- Rane von Remont
Mitenkähän silloin on pohjat tehty, jos vedeneristeet tuolla tavoin ovat paskana??? Aivan varmaa on, että kunnolla tehdyissä rakenteissa myös vedeneristeet kestävät. Ettei se älytön guru vaan veistänyt itse niitä eristeitä rikki, kun niitä silikoneja poisti??? Vai oliko ne vedeneristeet ja laatat kiinnitetty suoraan hirren päälle, kuten noista aiemmista viesteistä voisi päätellä.
Muuten!! Jos silikonit ovat kuuden vuoden jälkeen uusimiskunnossa, niin silloin on jossain vikaa ja pahasti. Onkohan säännöllinen hygieniasta huolehtiminen unohtunut?? Käytöstä johtuvat epäpuhtaudet pintoihin tarttuneena ovat oivallinen kaasvualusta mikrobeille ja sen vuoksi silikonisaumoihin tulee ensin niitä mustia pilkkuja, jotka aikanaan leviävät laajemmiksi mustiksi alueiksi.
Ja sitten vielä: Laadukkaat saniteettisilikonit kestävät kyllä parikin vuosikymmentä, jos puhtaudesta huolehditaan. Tarjoustuotteet, joita itsensä joksikin guruksi nimittänytkin käyttää, ovat selvästi heikkolaatuisempia.- Hirsiguru
Kuules mulkero! Nyt on tilanne se, että minun/ meidän talossa/ni on pohjat tehty täysin oikein; eli maapohja on painumaton kallio/ rantatörmä, maatyöt tehty asianmukaisesti säästämättä ja täyttö on täryytetty todella hyvin! Ja joka asiasta on kuitit ja paperit.
On vain väistämätön tosiasia, että se kosteuseriste jumalatua takuulla räpsähtää rikki sieltä saumasta seinän ja lattian kulmasta, IHAN JOKA VITUN MAJASSA! Tämä talo on todella vähän elänyt ja ei ole edes kosteutta/ kalkkia sokkelissa, kuten näissä teidän "ammattimiesten" hakalla myyntitarkoituksessa tekemissä paskamajoissa, eikö?
- Mutta mitä helvetin merkitystä sillä ratkamalla on (ratkeama 0.5mm leveä), jos kosteudesta huolehditaan muilla keinoilla?
Voitte minun puolestani uskoa ihan mihin haluatte ja vetää vaikka vitun päähänne, minulle on ihan sama. Ja en jaksa alkaa vänkäämään ilmiselvästä asiasta tuollaisten itsestään paskantärkeän tekevien idioottien kanssa, joilla rahankiilto silmissä! Maalaisjörkeä hei peliin urpot!
-Todellakin vituttaa yövuoron jölkeen ja ennen tosta yövuoroa tuollaisten vatipäiden tyhmyys -eli pahoittelen vittumaista sävyäni tässä viestissä! - Hirteinen
Hirsiguru kirjoitti:
Kuules mulkero! Nyt on tilanne se, että minun/ meidän talossa/ni on pohjat tehty täysin oikein; eli maapohja on painumaton kallio/ rantatörmä, maatyöt tehty asianmukaisesti säästämättä ja täyttö on täryytetty todella hyvin! Ja joka asiasta on kuitit ja paperit.
On vain väistämätön tosiasia, että se kosteuseriste jumalatua takuulla räpsähtää rikki sieltä saumasta seinän ja lattian kulmasta, IHAN JOKA VITUN MAJASSA! Tämä talo on todella vähän elänyt ja ei ole edes kosteutta/ kalkkia sokkelissa, kuten näissä teidän "ammattimiesten" hakalla myyntitarkoituksessa tekemissä paskamajoissa, eikö?
- Mutta mitä helvetin merkitystä sillä ratkamalla on (ratkeama 0.5mm leveä), jos kosteudesta huolehditaan muilla keinoilla?
Voitte minun puolestani uskoa ihan mihin haluatte ja vetää vaikka vitun päähänne, minulle on ihan sama. Ja en jaksa alkaa vänkäämään ilmiselvästä asiasta tuollaisten itsestään paskantärkeän tekevien idioottien kanssa, joilla rahankiilto silmissä! Maalaisjörkeä hei peliin urpot!
-Todellakin vituttaa yövuoron jölkeen ja ennen tosta yövuoroa tuollaisten vatipäiden tyhmyys -eli pahoittelen vittumaista sävyäni tässä viestissä!Heh heheheeeee. Hirsiguru yövuorossa. Hehheeee.
Vakavasti ottaen. Ei oikeat hirsimiehet missään yövuorossa ole. Töitä tehdään normaalit päivät, eikä missään yövuorossa. Nyt tämä "hirsiguru" paljasti olevansa joku tavallinen prosessityöläinen, joka joutuu elämään kellokortin mukaan jossain kolmiv- tai viisivuorotyössä. Ja sitten on olevinaan joku asiantuntija. Mikä lie rämehomo, joka uneksii paremmasta. - Kauniita unia
Hirsiguru kirjoitti:
-Todellakin vituttaa yövuoron jölkeen ja ennen tosta yövuoroa tuollaisten vatipäiden tyhmyys -eli pahoittelen vittumaista sävyäni tässä viestissä!Nyt olis Gurun aika mennä vetelemään hirsiä.
Ei mene nyt putkeen ja hermokin näköjään menee. - Hirsivara
Kauniita unia kirjoitti:
Nyt olis Gurun aika mennä vetelemään hirsiä.
Ei mene nyt putkeen ja hermokin näköjään menee.Joo, kyllä niin on. On vissiin jäänyt ne tärkeimmät lääkkeet ottamatta, kun joutuu käyttään unilääkkeitä vuorotyön takia.
- Hirsiguru
Hirteinen kirjoitti:
Heh heheheeeee. Hirsiguru yövuorossa. Hehheeee.
Vakavasti ottaen. Ei oikeat hirsimiehet missään yövuorossa ole. Töitä tehdään normaalit päivät, eikä missään yövuorossa. Nyt tämä "hirsiguru" paljasti olevansa joku tavallinen prosessityöläinen, joka joutuu elämään kellokortin mukaan jossain kolmiv- tai viisivuorotyössä. Ja sitten on olevinaan joku asiantuntija. Mikä lie rämehomo, joka uneksii paremmasta.No kuules, kun satun olevaan virkamies ja harrastan hirsirakentamista runsailla vapaillani:)
- Hirsiguru
Hirsivara kirjoitti:
Joo, kyllä niin on. On vissiin jäänyt ne tärkeimmät lääkkeet ottamatta, kun joutuu käyttään unilääkkeitä vuorotyön takia.
Kuka käyttää unilääkkeitä? sinä? Masislääkityksen ohessa?
Ilmeisesti ne masislääkkeet pistää sinulta ja näiltä muilta aivot jumiin;) - Hirteinen
Hirsiguru kirjoitti:
No kuules, kun satun olevaan virkamies ja harrastan hirsirakentamista runsailla vapaillani:)
Hehheehh hee!!! Virkamies yövuorossa!!! Heh hehheeehhheehhh ja hih. Harrastaa hirsirakentamista!!!!
Mee nyt hyvänen aika lääkäriin ja pyydä vaihtaan lääkitys, jooko?
- Hirsivara
Sullahan ne ns. aivot ovat olleet jumissa jo ennen syntymää. Lääkityksen sait vissiin jo lapsuusiässä ja se on sitten viivästyttänyt aikuistumistasi. Kun nyt olen lukenut sun kommenttejasi tässä viestiketjussa, niin pakko on todeta sinun olevan ihan pihalla. Pelkkiä luuloon perustuvia juttuja toistelet jatkuvasti. Ei niin pienintäkään tajua todellisuudesta.
- Hirsiguru
Tais muutama idiootti nyt ottaa vähän itseensä kun "noviisi" kertoo miten asiat on:)
- Huomaa kyllä, että ei juuri omia aivoja osata käyttää, vaan kaikki perustuu siihen amiksen raksapuolella tuputettuun tietoon, että kosteuseristeet tulee olla vaikka ne repeääkin:)
Ottaahan se lujille kun tavalliset kansalaiset syövät teidän leipää ja ei usko satujanne mm. siitä kuinka vaikeaa yksinkertaisetkin asiat on tehdä.
-Kertokaapa nyt sitten suuret ja mahtavat "ammattimiehet", miten näissä taloissa, joissa isäntä huomaa silikoninvaihdon yhteydessä kosteuseristeen revenneen, tulisi menetellä?- Tyhmä ei tajua
Lopeta jo Hirsiguru.
Kyllä kaikki on jo huomannut millainen "ammattilainen"olet..
Ole nyt viisas ja hiljene. - Hirsikeisari
Arvoisa suuri Hirsiguru.
Epäilen, että olet itse repinyt sen vedeneristeen poistaessasi sitä silikonia liian ronskein manetelmin. Olen varma siitä, että juuri niin on käynyt. Klompeissa kulkevasta, olemattomasta järjestäsi voidaan päätellä, että se on itse asiassa ainoa mahdollisuus.
Vedeneriste ei repeile itsestään. Kyllä niitten rakenteitten pitää aika paljon liikkua, ennen kuin repeämiä tulee. Vedeneristeellä käsitellyt pinnathan ovat irti hirsistä, tietenkin. (Tämä vain tiedoksi, jollei arvoisa Hirsiguru ole siitä vielä kullut ja sivelee ne eristeet suoraan hirsipintoihin). - Hirsiguru
Tyhmä ei tajua kirjoitti:
Lopeta jo Hirsiguru.
Kyllä kaikki on jo huomannut millainen "ammattilainen"olet..
Ole nyt viisas ja hiljene.En ole väittänyt olevani ammattilainen, mutta maallikkona jörki sanoo miten asiat on. Lisäksi kysyn täältä mielipiteitä asioihin, vaikka saankin vain vittuilua vikiseviltä pikkupippeleiltä.
- Hirsiasukas
Hirsikeisari kirjoitti:
Arvoisa suuri Hirsiguru.
Epäilen, että olet itse repinyt sen vedeneristeen poistaessasi sitä silikonia liian ronskein manetelmin. Olen varma siitä, että juuri niin on käynyt. Klompeissa kulkevasta, olemattomasta järjestäsi voidaan päätellä, että se on itse asiassa ainoa mahdollisuus.
Vedeneriste ei repeile itsestään. Kyllä niitten rakenteitten pitää aika paljon liikkua, ennen kuin repeämiä tulee. Vedeneristeellä käsitellyt pinnathan ovat irti hirsistä, tietenkin. (Tämä vain tiedoksi, jollei arvoisa Hirsiguru ole siitä vielä kullut ja sivelee ne eristeet suoraan hirsipintoihin).MiInulla on hirsitalo, ja saunassa on seuraavanlainen systeemi: Eli, lattian ylösnostojen alla meillä on vesivaneri paksuudeltaan n. 20mm, joka kiinnitetty hirsiseinään ruuveilla. Sitten lattiapinnassa ja ylösnoston takana ( siis laatan ja hirsiseinän) välissä olevan em. vesivanerin päällä on praimeri. Seuraavana onkin sitten kosteuseriste ja laatoitus.
Nyt kun hirsiseinä elää ulospäin, niin sehän vetää sitä vesivaneria mukanaan ulos päin -jolloin se kosteuseriste todellakin repeää ihan varmasti.
MIten tämä vika tulisi mielestänne korjata? - Hirteinen
Hirsiasukas kirjoitti:
MiInulla on hirsitalo, ja saunassa on seuraavanlainen systeemi: Eli, lattian ylösnostojen alla meillä on vesivaneri paksuudeltaan n. 20mm, joka kiinnitetty hirsiseinään ruuveilla. Sitten lattiapinnassa ja ylösnoston takana ( siis laatan ja hirsiseinän) välissä olevan em. vesivanerin päällä on praimeri. Seuraavana onkin sitten kosteuseriste ja laatoitus.
Nyt kun hirsiseinä elää ulospäin, niin sehän vetää sitä vesivaneria mukanaan ulos päin -jolloin se kosteuseriste todellakin repeää ihan varmasti.
MIten tämä vika tulisi mielestänne korjata?Johan on ihmeellinen rakennus, jos hirren sisäpintakin elää ulospäin!!!! Ettei vaan olisi jonkun hirsigurun itsensä rakentama!!!!
Muuten, vanerilevy ei ole hyväksytty yhdenkään vedeneristeen alustaksi. Otas nyt vaikka jonkun eristevalmistajan opas netistä ja tutustu siihen ihan rauhassa. Kyllä niistä ohjeet löytyy tuohonkin. Tai no, jos se hirsiseinä todellakin liikkuu kokonaisuudessaan ulospäin, niin peli taitaa olla pelattu. Siinä tapauksessa kannattaa ottaa pätevä korjaussuunnittelija paikalle arvioimaan voiko tuota yleensäkään enää korjata.
- Rakennusmestari
Totta kai puu elää, myöskin hirsitalossa ja aiheuttaa juurikin kosteuseristeiden elämist ja repeilyä. Kun ulkona kostea ja kylmä ja sisällä lämmin, niin totta kait puu taipuu ulos päin, kun sisäpuoli kuivuu ja ulkopuoli on kosteampaa.
Ihan samalla tavalla puuronkoinen seinä elää joka talossa; siis alajuoksu vedättää ulos päin.
Ainoa mahdollisuus liikkuvuuden lieventämiseksi on se, että tekee seinärakenteet rautapalkista ja roppaa ankkureilla palkit kiinni lattiaan vaikka lattarautatartunnalla.
Kyllä itse allekirjoitan tämän tosiasian, että kosteuseristeet ovat melko varmasti ratki seinän ja lattian saumasta, olipa kyseessä talo kuin talo. Lukuunottamatta betoni tai harkkotaloja taika juurikin mainitsemaani metallipalkkiseinäisiä taloja.
Miksi tällä palstalla ollaan näin vihamielisiä, kateellisia ja ylimiehlisiä?- Pitkänlinjan mestari
Voi Pyhä Sylvi tuotakin rakennusmestaria, joka ei varmasti ole oikeasti rakennusmestari.
Aivan varmaa on, että jos puurakenne taipuu ulospäin niin paljon, että vedeneriste repeää, niin laattasaumoissa on silloin vähintään yhtä suuret repeämät, jotka olisivat siis näkyvissä. Hei haloo nyt, hyvät pahvit!!!! Vedeneriste kestää aivan varmasti enemmän venymää kuin laatat tai laastit. - Näin on asia
Pitkänlinjan mestari kirjoitti:
Voi Pyhä Sylvi tuotakin rakennusmestaria, joka ei varmasti ole oikeasti rakennusmestari.
Aivan varmaa on, että jos puurakenne taipuu ulospäin niin paljon, että vedeneriste repeää, niin laattasaumoissa on silloin vähintään yhtä suuret repeämät, jotka olisivat siis näkyvissä. Hei haloo nyt, hyvät pahvit!!!! Vedeneriste kestää aivan varmasti enemmän venymää kuin laatat tai laastit.Rakennusmestari ja Guru yksi ja sama henkilö.
Olen samaa mieltä pitkänlinjan mestarin kanssa.
- haistakaa p!!!!!!!!
Kateelliset dillet täällä tappelee tuulimyllyjä vastaan ja toivoo että kaikilla menisi niin päin persettä kuin teillä...Vittu teillä on kosteuseristeet revenneet, jos on edes varaa muuta kuin sossuluukkuun, ja piste!! Eihän se saatana edes ole venyvää materiaalia se nurkkakaistale, eikä niin lujaa, että pitäisi liikkuvat seinät paikallaan, niin totta kai se repee. Sanoo sen nyt perkele järkikin! Ja vaikka se olisikin kumimaista ennen asennusta, niin viimeistään se laattalaasti, kosteus ja muut olosuhteet kovettaa sen, eli se napsahtaa halki ajansaatossa.
Oltteko te noin saatanan idiootteja, että uskotte että se kestää, kun kaupassa niin sanottiin?
Äly hoi ja omaa päättelykykyä peliin vitun uunot!
Huomaa kyllä ettei järki paljoa päätä pakota ja omat aivot on olleet offilla syntymästä saakka, jos niitä yleensäkään on teille oravanpyörän sankareille, idiooteille, kehittynyt.
Roolinne elämässä on sellainen, että vittuako te aivoilla kyllä teettekään, kun menette vain miten muutkin ja ajattelette samalla tavalla. Voi vittu!- Piere ikeniisi
No nyt se hirsihoro repesi jo vitustaankin.
Heh heh! Ei aihetta enempään, kuten kai muut ymmärtävätkin.
- haistakaa p!!!!!!!!
Siinä kans joku vatipää kertoo omia aivoituksiaan...voi vittu että vihaan tuota ihmisten tyhmyyttä saatana! Ei mitään omaa aivotoimintaa, uskotaan ja eletään miten muutkin...Mahtaa olla ihana elämä idioottina?
- Piere ikeniisi
Heh heh. Kuten totesin, ei aihetta enempääm.
- pese leegos!
SINÄ OLET VARMAAN PIERRYT IKENIISI, KUN HENKESI HAISEE PASKALLE? VAI RONKLASITKO GAY-KAVERISI ANUSTA KIELELLÄ?
- Piere ikeniisi
Aistiharhoistasi päätellen aivovauriosi pahenee. Tuskin edes lääkityksen vaihtaminen enää auttaa. Päiväsi ovat vähissä, mutta eihän sinusta enää aikoihin mitään hyötyä ole ollutkaan.
- Jantsku*
Asun 1990 rakennetussa rivitalossa ja olen asunut tässä uudesta asti. Nyt vasta ajattelin vaihtaa silikonit eikä ne olleet mitenkään huonot mitä nyt tummuneet joistain kohtaa. Mitään varsinaisia vesieristyksiä ei tässä talossa ole. Minulla yksinäisellä naisihmisellä on kylppäri pysynyt täysin kuivana mutta viereisen asunnon kylpyhuone ja viereinen vessakin jouduttiin uusimaan kosteusvaurion vuoksi. Varmasti vaikutti se että naapurissa asui silloin perhe missä oli kaksi lasta ja iso koira. Että kyllä sillä on paljon merkitystä millaista se vedenkäyttö siellä kylppärissä on. Tosiaan joillain pitäisi olla uima-altaan tasoinen se vedeneristys.
- Riittävällä lämmöllä
Lattialämpö poistaa huolet. Näin kun remontoin ja uusin koko kylppärin.
Yhtään ei ollut kosteutta missään. Ja kosteuseristeet 70 luvulla olivat
olleet sitä sun tätä.eli psakaa. - henriksoni8781
talvi se auttaa kosteutta joka imeyttyy seiniin mutta kesällä' haihtuu pois.
julkisivuremontit kunniaan.- henriksoni8781
eduskunnan ohi menny ja haluis antaa pusun kiviniemelle poskeen.
- henriksoni8781
henriksoni8781 kirjoitti:
eduskunnan ohi menny ja haluis antaa pusun kiviniemelle poskeen.
pm dawn paper doll
- henriksoni8781
henriksoni8781 kirjoitti:
pm dawn paper doll
microsoftilta haluis windows9 kä'yttpjärkjestelmän tai 2013
- hirsirakentelija
Mulla ei ole hirsiseinät homehtunut, vaikkei ole edes kaakelia pinnassa. Lattia on betonia, sähkölämmitetty ja vesieristetty ja liitetty hirsiseiniin niin että vedeneristys nousee ensimmäisen hirsikerran päälle Ja se on sitten koteloitu piiloon.
Hyvin imee ja hengittää ulos kaikki huurut ja kosteudet hirsipinta. Ilmanvaihto on parin venttiilin varassa.23 vuotta ja ei ole lahonnut yhtään!
Mutta koko talossa ei olekaan mitään muuta käytetty kuin hirttä jos ei sähkölämmitettyä betonilattiaa laske.- satuset'
Älä puhu paskaa.
- Ondrei Pällinkutka
satuset' kirjoitti:
Älä puhu paskaa.
Juu juu, vesikattokin varmaan hirrestä. Tai sitten syvältä persiistä, niin kuin hirsirakentelijakin.
- lattian painuminen
Jos maanvarainen lattia painuu 5mm sen jälkeen kun vesieristeet on vedetty, on sisätäytön tekemisessä ryssitty.Puolen sentin tippuminen tarkoittaa jotakin seuraavista:
-sisätäyttöä ei ole tiivistetty kunnolla tärylätkällä
-sisätäyttö on ollut jäässä kun betovalu on tehty päälle
-kapillaarikatkon päälle on laitettu hienoa tavaraa, kuten esimerkiksi hiekkaa, ilman erotuskangasta
Maanvaraisessa lattiassa voi parin ensimmäisen vuoden aikana painua reunoiltaan max 2-3mm johtuen reunoilta käyristyneen lattialaatan suoristumisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672395- 661377
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww741185EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41107- 79835
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780- 43678
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe24638- 30636