tatuointi koholla... apuva!!

eli tästä on ollut keskustelua aiemminkin, mutta en ole kunnon vastausta löytänyt.. eli mistä johtuu että tatskani on koholla? välillä se on normaali, mutta välillä koholla ja kutiaa.. vähän sitä rapsuttaessa sitä alkaa kirveleen.. ja se on siis täysin parantunut, vuosi sitten otettu.. onko tämä jotain vakavaa?
kiitos jos autatte..:)

30

38868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tatuoimaton

Tämä on sitten ihan puhdas veikkaus - itselläni ei ole tatuointia, joten en niiden käyttäytymisestä tiedä. Mutta siis, tatuointiväreille voi olla allerginen, ja siltä tuo ainakin minun korvissani kuulostaa. Kannattaisi varmaan käydä lääkärille vilauttamassa tatuointia ja kysyä tarkemmin...

jos sille on allerginen, niin mitä asialle voi tehdä, siis lääkärikään..?
        voisiko joku TATUOITU tai niistä TIETÄVÄ vastata..:)
        mutta kiitos hyvästä arvauksesta..

• Anonyymi

Allergia on todella se ensimmäinen asia mikä tulee mieleen, olisko värit olleen vääränlaisia jotenkin , siksi reagoi ihon nousemisella. Kaikille ei todellakaan sovi tatuoinnit ,joten kannataa mennä lääkäriin asiasta koska väri on voinut mennä väärään paikkaan ihon alla. Nämä tatuointi jututkin ovat yksi asia mistä kyllä on varoiteltu ihmisiä koska ne ovat sitten ikuisia . Mutta kun ei kuunnella ja ymmärretä.
        Jos olis meinattu että ihmisellä pitää olla keho täynnä tatuointeja niin ne olis jo syntymä hetkellä , vaan kun eivät ole.

• Helmi

Usein tatuointi nousee koholle, jos on kovin kuuma ja hikoilee. Tatuointi sulkee osan ihohuokosista, niin iho ei pääse hengittämään niin hyvin kuin ilman mustetta. Eli jos käyt treenaamassa, saunassa tai muuten tuskaisissa oloissa viettelet aikaasi, ei ole lainkaan ihmeellistä että kuva on koholla. Kesällä varsinkin tuo on aika yleistä.

Tottakai tatuointia(kin) alkaa kirveltämään, jos sitä raaputtelee. Äläpä siis raavi, niin pidät kuvassasi väritkin tallella.

Jos tatuointi nousee koholle, ei mielestäni ole syytä huoleen. Jotkut kuvat ovat alusta asti "kolmiuloitteisia" eli vähän kohollaan. Tähän saattaa olla syynä parantuvan kuvan hoito (käytetään liikaa kelmua -> iho ei hengitä) tai ihan vain tatuoijan käsiala. Eli artisti on hakannut kuvan niin syvälle, että väriä on paljon. Tämä on havaittavissa varsinkin kertaalleen korjatuissa kuvissa.

Kun ja jos kuva kutisee, vältä raapimista. Laita avuksi kuvan päälle kerros rasvaa. Ihan perusvoidekin käy, mutta esim. punainen Bebanthen on erinomaista. Rasvaile kuvaa muutama päivä, niin kyllä ne kutinat siitä häipyy.

• joodi

Vastaisin tähän, että mä oon käynyt hakemassa mun toiseen, täysin mustaan tatuointiin lisää väriä ja nykyisin se kuva on melkein aina vähän koholla, ei kyllä kutise/häiritse mua ollenkaan, ehkä tekijä hakkas toisella kertaa värin oikeen syvälle.. sitä vaan halusin tuoda esille et ihan ok, jos kuva vähän koholla.

• Anonyymi

Niin , eihän missään lue että ihmisen on laitettava ihoonsa kaiken mailman värejä .
        Entäs jos väriä menee verisuonen lävitse vereen , miten se vaikuttaa ihmiseen. Näitä ajatuksia ei ilmeisesti edes ajatella kun mennään ottamaan piirros ihoonsa .

• Anonyymi
        joodi kirjoitti:

Vastaisin tähän, että mä oon käynyt hakemassa mun toiseen, täysin mustaan tatuointiin lisää väriä ja nykyisin se kuva on melkein aina vähän koholla, ei kyllä kutise/häiritse mua ollenkaan, ehkä tekijä hakkas toisella kertaa värin oikeen syvälle.. sitä vaan halusin tuoda esille et ihan ok, jos kuva vähän koholla.

Si ole ihon oikeaa toimintaa koholla oleminen jossain on silloin vika .

• Makko

Ittelläni tatuoija sano et se on normaali et tatuointi on kohollaa.. Kun monella tulee silleen niinku et jos koskettaa siihen niin se niinku ''turpoaa'' tai sit jos raapasee/raapii niin se kuulemma kohoaa...
      Ihan normaalii pitäs olla..

• Anonyymi

Ehkä aiheellista tarkastaa millaisia värejä on upotettu ihoon. Aina vaan on niistäkin puhuttu miten jotkut käyttävät kiellettyjä värejä. Niin että kun päättää että tekee tatuoinnin on otettava huomioon se että turmelee sen kohdan omasta ihostaan .
        Ihme juttu kun tietoa on olemassa vaan kun ei haluta tietää koskaan haittoja mitä jotkut aineet aiheuttavat

• ...........

yleensä se on sen merkki että kuva on tehty liian syvälle... se on arpikudosta joka kohoilee...

• kenkku

Itse otin tatskan olkapäähän noin neljä vuotta sitten ja aika-ajoin tunnen tatskan olevan koholla. Etenkin jos se kutiaa ja raavin vähänkin, se nousee helposti koholle. Laskee taas tasaiseksi ajan kanssa, eli no worries! =)

• Noh

Itselläni nilkkatatuointi nousee yleensa aina koholle kun imuroin. Koska aina jossain vaiheessa letku kopsahtaa nilkkaan ja tatuointi on heti kohta koholla. Samoin myös selkatatska on koholla siitä kohdasta jos sitä sattuu esim raapaisemaan. Mutta muhkurat laskee kyllä yleensä pian :)

kiitos kaikki ihanat ihmiset jotka vastasitte.. ajattelinkin ettei mistää vakavammasta varmaan ole kyse.. :) eli siis rasvailen ja vältän tatuoidun paikkani lyömistä ja raapimista..x)

• tattoo
        **** kirjoitti:

kiitos kaikki ihanat ihmiset jotka vastasitte.. ajattelinkin ettei mistää vakavammasta varmaan ole kyse.. :) eli siis rasvailen ja vältän tatuoidun paikkani lyömistä ja raapimista..x)

kaveril on tatuoinin musta väri aina koholla...koska sen elimmistö kuulemma hylkii sitä mustaa värii..minust se on vaa hienompi ku on vähä kolmiulotteisempi...:)itellänikii jos verenkierto on yhtää lujempaa ni tatuinti on koholla...et nou problems...:)

• nainen vaan...

itsellä kissa raapaisi tatuoinnin vierestä ja heti kohta tatuointi nousi korkeammalle... rasvaa vaan sitä jos kutittaa,mutta älä raavi..
      esim.saunassa olo nostaa sen myös koholle...
      ja parantumisvaiheessa käskettiin välttää hikoamista jne...siksi, koska sitä alkaa helpommin kutiamaan, vaikeuttaa paranemista,kirvelyä saattaa ilmetä jne..

• tiitukkainen

en usko että syytä on huoleen..itsellänikin tatuointi nousee koholle esim.saunassa..dont worry:)

• Dragonella

Olen kuullut, että lämmin ilma ja liikunta voivat paisuttaa hetkellisesti arpea, mikä siis pätisi tatuointiin. (ei siis 100% tietoa)

Itse olen huomannut, että etenkin lämpimässä suihkussa ja helteellä osa tatuoinnistani "kohoaa". Myös liikunta pätee kohdallani. (Olisiko tästä kyse myös imuroivalla? Kuulostaa oudolta, että kolhaus aiheuttaisi sitä)

Tarkkailepa toistuuko muutos tatuoinnissa tietyissä tilanteissa. (liikunta, jännitys, lämpö, jne) Löydät ehkä siten oikean vastauksen.

Lisäksi, jos kutiaminen on kova, voit olla allerginen. Ainakin sininen tatuointi voi aiheuttaa allergisen (kosketus) reaktion.

• kysyjäää

Moi! Kun nyt puhuit allergiasta, niin minkäs sille voi tehdä, jos on allerginen jollekin värille? Mulla on nyt nilkka nimittäin aika huonossa kunnossa ja en tiedä, että johtuuko se allergiasta vai onko siinä tulehdus, kun nilkka on ihan punainen tatuoinnin kohdalta. Kävin lääkärissä tänään eikä hän antanut mitään antibioottia, sanoi vaan, että se on joku kudos-reaktio, kun on uusi tatuointi ja vieraat väriaineet on iholla jne.

Tatuointi oli viikon todella hyvässä kunnossa, mutta se meni sitten jotenkin lentokoneessa todella huonoon kuntoon.. En tiedä, että johtuuko se siitä, ku hieman "raavin" tatuointia housujen päältä, en edes kovasti vai siitä, että laitoin ehkä liian kireän nilkkasukan (sukka oli ehkä 1cm tatskan päällä), vai siitä, että lentokoneessa veri ei kiertänyt kunnolla ja kaikki pakkautui jalkoihin, joka sai jalat turpoamaan.. Nyt se on sellanen punainen ja turvonnut. :(

• Anonyymi

Jos ei olisi tatuointia , niin ei lämmin ilma paisuta tervettä puhdasta ihoa .
        Onko tullut luettua tatuointien. Väärät vaikutukset etukäkäteen vai silmät ummessako vaan mennään sitä teettämään .
        Sitten vielä kuvitellaan että tatuointien vastustajat jotenkin olisivat muka kateellisia. Mitään kadehyomista ei ole siinä että jollekkin hakataan joku kuva iholle

• Anonyymi
        kysyjäää kirjoitti:

Moi! Kun nyt puhuit allergiasta, niin minkäs sille voi tehdä, jos on allerginen jollekin värille? Mulla on nyt nilkka nimittäin aika huonossa kunnossa ja en tiedä, että johtuuko se allergiasta vai onko siinä tulehdus, kun nilkka on ihan punainen tatuoinnin kohdalta. Kävin lääkärissä tänään eikä hän antanut mitään antibioottia, sanoi vaan, että se on joku kudos-reaktio, kun on uusi tatuointi ja vieraat väriaineet on iholla jne.

Tatuointi oli viikon todella hyvässä kunnossa, mutta se meni sitten jotenkin lentokoneessa todella huonoon kuntoon.. En tiedä, että johtuuko se siitä, ku hieman "raavin" tatuointia housujen päältä, en edes kovasti vai siitä, että laitoin ehkä liian kireän nilkkasukan (sukka oli ehkä 1cm tatskan päällä), vai siitä, että lentokoneessa veri ei kiertänyt kunnolla ja kaikki pakkautui jalkoihin, joka sai jalat turpoamaan.. Nyt se on sellanen punainen ja turvonnut. :(

Voi olla tehty niillä väreillä jota ovat kiellettyjä , ja aina kun joku asia kielestään niin sillä on vaarallinen vaikutus ihmiseen

• ...

vaan käy noin, että tatska kohoaa ja se saattaa jopa pysyä niin aina. Tunnen erään ihmisen jolla tatska on koko ajan todella koholla eikä se ole kovinkaan nätti. Omani ei ole onneksi yhtään koholla eikä ole missään vaiheessa parantumisen jälkeen kohoillut.

• tatskaaja

joo...ei hätää...on ilmeisesti mennyt vaan hiukan syvemmälle kuin tarvis...itselläni tekee tatska(musta tribaali) ihan samaa, varsinkin kun on kuuma päivä...

• _hennarok_

Mä olen myös huomannut, että kevytkin raapaisu saattaa nostaa tatuointini koholle, laskee kyllä ajan kanssa. Itselläni ihan hieman koholla tosin jatkuvasti, ei mitenkään häiritsevästi kuitenkaan.

• droomii

Jep.
      Itsellä on tätä turpoamista vain tietyn värin kohdalla.
      Tatuoinnissani on paljon eri värejä, joista punainen on tehnyt pahan reaktion...
      Kohdat, joissa on punaista, ovat todella kohonneita ja kutiavat pahasti sekä ovat kosketusarkoja.
      Onneksi punaista ei ole paljon, vain vähän tuossa rusetissa ja 4 pistettä. Mutta yhtä tuskaa tämä kuitenkin on. Yritän välttää raapimista aina viimeiseen saakka, mutta esim. nukkuessani raavin tietämättäni ja aamulla kuvassani on jälleen verta / rupea.
      Ei kiva.
      Mutta joo, omapa mokani, tiesin ennen tatuoinnin laittamista, että minulla on hemmetin heikko iho ja allergisoidun nopeasti ja monesta asiasta.
      Tosin, punainen väri on (ilmeisesti) aika yleinen väri, mikä saattaa aiheuttaa ihottumaa ja herkkyyttä.

Mut kunnolla rasvaa vain, ni olo on siedettävä.
      Ja jos menee oikein kauheaksi, oon tavannu painaa tatskaani jollain kylmällä (esim. he-ma-pa pussi pakastimesta pyyhkeeseen ja sitä iholle).

Niin, ja tämä koko kohoaminen lähti siitä, kun kävin parturissa ja otin värinpoiston tukkaani -> tatska kuumeni ja paisui ja punoitti ja sitä kutitti ihan hillittömästi. No turvotus laski kaikkialt muualta paitsi näistä punaisista kohdista...
      Mut tämne meikän tarina :D

• Lokomon86

Itse vaihdoin vuosi sitten tatuoijaa, koska hän hakkasi kuvani aina liian syvälle! Mielestäni kuvani ovat suttuisemman näköisiä aina silloin, kun ne nousevat koholle :(( Nykyinen tatuoijani on haukkunut aiemmat kuvani ja sanonut, ettei niiden pitäisi olla tuon näköisiä / tuntuisia. Ja olenkin ollut tyytyväinen uusiin kuviini, jotka eivät nouse koholle ja ovat sen takia siistimmän näköisiä :)

• uusikuva

Jos tatuointini kuva on osittain koholla, uskaltaako siihen päälle enää ottaa uutta niin sanottua korjaus tatuointia?

• Anonyymi

On muuten tietämätöntä porukkaa .
        Ei kai kenekään iholle sovi mitkään vieraat aineet , kukaan ei edes tiedä millä aineilla in saanut tatuointinsa , koska luottavat kovasti kaikkeen mitä tuputetaan .äei käy des sääliksi koska tietoa näistä asioista on ollut esillä vuoksikausia. .mutta kun ei sen vertaa ymmörretä että lukisivat . Myöhäistä enää silloin huudella kun tatuointi on kehossa.

• anonyymi2

Jos jo koholla olevan kuvan päälle laittaa korjauskuvan niin luultavasti kuva tulee olemaan vielä enemmän koholla, koska ihon sisälle tulee vielä enemmän arpea..

• Anonyymi

Multa jouduttiin amputoimaan toinen käsi kun siinä ollut tatuointi kohosi ja kutisi. Lopulta sen väriaine ja arpi alkoi syövyttämään verisuonia ja tulehdus meinasi aiheuttaa aivoverenvuodon. Kiireesti sairaalaan ja ensiavussa käsi poikki olkapään alta. Onneksi oli nopea lääkäri ja saan jatkaa elämääni.
      En kuitenkaan kadu yhtäkään tatuointia, niissä kaikissa on minulle tärkeä tarina ja amputoidun kädenkin tatuoinneista kerkesin ottaa kuvat ennen sen poistoa.

Onnekas!

• Anonyymi

Amputaatiollasi keräät enemmän respektiä kun millään tatuoinnilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe