Hei!
Osaako kukaan asiantuntija täällä antaa vastausta/vinkkiä missä mättää?
Eli laitoin uudet laakerit (ABEC7) ja rullat (80 mm, 80 A) rulliksiini.Top-sportista ostettu syksyllä puoleen hintaan.Yllätyin aikalailla kun lähdin ekalle lenkillle...kitka oli niin kova, että nokilleni meinasin mennä ja tätä kitkaa jatkui koko matkan, alamäissäkin sai täysillä työnnellä sauvoilla, siinä oli luiselun nautinto kaukana :(
Kokeilin toisen kerran tänään, sama juttu. Vaihdoin toiset luistimeni, joissa on iänikuisen vanhat ja kuluneet renkaat, olleet joskus myös 80 mm, mutta koko "pienentynyt " kilometrien myötä huomattavasti, renkaiden kovuus 82A, laakerit ABEC5.Toimivat loistavasti, ei minkäänlaista kitkaa.
Luistelukilometrejä vuosien saatossa takana ainakin 15.000 eli kesässä tulee luisteltua reilusti yli 1000 kilometriä.Ihan vaan huviluistelua perusluistimilla, mutta kovalla vauhdilla :) Asvaltti on kohtalaisen hyvässä kunnossa, paikoin saattaa olla vähän epätasaisempaa.
Tällaiseen rengas/laakeriongelmaan en ole koskaan aikaisemmin "urani" aikana törmännyt.Onko vika laakereissa vai renkaissa? Onko laakerit liian "tiukat" ? Entä kuinka suuri vaikutus on rullan kovuudella/pehmeydellä...itse syyttäisin laakereita kitkaisesta menosta. Ja meinasin syyttä jo itseänikin huonosta kunnosta, mutta vanhoilla ritsoilla luistellessa meno oli aivan toista.
Edelleen pyöristä ja laakereista...
25
4571
Vastaukset
- tuskinpa
niissä pyörissä mitään isompaa vikaa on. Isommat pyörät pyörii periaatteessa kevyemmin kuin pieneksi kuluneet vaikka olisivatkin aavistuksen pehmeämmät. Eikä 80 A ole aivan pehmeä.
Laakerit voi tietysti kaikki olla jumissa vaan luulisi tuon pyörittämällä tuntevan?
Onko laakereiden tyyppi sama, kuin alkuperäisissä? Oletko asentanut ne oikein (monesti sinne laakereiden väliin tulee holkki)?
Ensimmäisenä epäilisin asennusta, sori :) - tuskanhiki
Hei!
Kyllä olen vuosien saatossa noita pyöriä ja laakereita laittanut/vaihtanut molempiin rulliksiini( Fila, Salomon) ja tiedän ne holkkijutut.Ajattelinkin että nyt lähden ihan mielenkiinnosta testaamaan "kitkalaakereita ja pyöriä" vaihtamalla ne toisiin luistimiini, sen verran kiinnostaa missä mättää.Ja saattaa tosiaan olla, että olen jonkin asennusvirheen tehnyt, ei sekään ole pois suljettu juttu. - kunto......kasvaa
Tosiasia on että näitä renkaita on monennäköisiä ( voivat näyttää hyvännäköisiltä mutta käytännössä materiaaliltaan ja rakenteeltaan huonoja hyviä harvoin saa halvalla ).
Yksi tekijä on näin keväällä kylmyys joka vaikuttaa rullaukseen ?
Skiketkin pelaa näin viileenä rospuuttokautena kohtuullisesti rullaluistimiin nähden. - K2
Pyöriikö ne renkaat herkästi sormilla pyörittäessä ? PItäsi pyöriä kun kädellä antaa vauhtia ainakin 10sek. Jos vanhat luistimet rullaavat hyvin ja uudet ei, on vika luultavasti liian tiukka kiristys. Mulla oli kaverilla jotkut salomonit, missä renkaita ei saanut kiristää hampaat irvessä. Muuten jarrutti vauhtia aikamoisesti. Jos renkaat ei ota kiinni mihinkään, ja pyörivät herkästi käsillä on vika varmaan laakereiden laadussa. Muistan jonkun testin missä halvat ABEC7 olivatkin todellisuudessa ABEC1. SKF tekee myös rullaluistimiin laakereita, kokeiltu on ja toimii. Tai voit mennä johonkin laakerikauppaan ostamaan minkälaiset laakerit haluat. Tyyppi on 608. Kirjaimet numeroiden perässä määräävät millaiset pölysuojat laakereissa on, kysymällä selviää.
- tuskanhiki
Tänään tein hieman tarkemman katsauksen laakereihin; vanhat ABEC 5 , tyyppi 608ZZ, renkaat 82 A, uudet ABEC 7, tyyppi 608ZZ, renkaat 80 A
Vanhat laakerit kyllä vähän rahisee muttei haittaa menoa, toimii loistavasti eli rullaa kitkatta.
Tänään vaihdoin "kitkalaakerit" ja renkaat ykkösluistimiini (Fila) ja huomenna aion mennä kokeilemaan.
Sen virheen kyllä olin tehnyt, että olin kiristänyt renkaat Salomonin luistimissa liian kireälle.Sekä Salomonin että Filan luistimissa on aivan erilaiset holkkisysteemit, Filan on paremmat.Sormella pyörittäessä suurin osa renkaista nyt pyörii hyvin, mutta pari hieman nihkeämmin???
Rullistellessa käytän sauvoja, 17 km:n lenkkiin menee aikaa n.42-46 min riippuen tuulensuunnasta ja voimakkuudesta.Mielellään sen lenkin tekee toimivilla luistimilla, joten saattaa olla edessä myös uusien rulliksien osto.Nyt ainakin tietää mihin asioihin kiinnittää huomiota uusia valitessa. - Kokemuksesta........
Kokemuksen äänellä !
Ostin kerran laakerikaupasta myyjän kehumat hyvät ja laadukkaat laakerit tuumas vielä varo ettei luistimet karkaa jaloista........lopputulos oli rullas huonommin ja kului yhtälailla näihin paketeissa myytäviin rullaluistinlaakereihin.
Esin top sport myi syksyllä tarjouksella noin 10euroo sarja ,ja pelaa ihan hyvin. - tuskanhiki
Kokemuksesta........ kirjoitti:
Kokemuksen äänellä !
Ostin kerran laakerikaupasta myyjän kehumat hyvät ja laadukkaat laakerit tuumas vielä varo ettei luistimet karkaa jaloista........lopputulos oli rullas huonommin ja kului yhtälailla näihin paketeissa myytäviin rullaluistinlaakereihin.
Esin top sport myi syksyllä tarjouksella noin 10euroo sarja ,ja pelaa ihan hyvin.Nyt tekis mieli käyttää voimasanoja ja kunnolla....
Kävin tänään luistelemassa n. 20 km ja edelleenkin vaan jumittaa, koville otti, mutta sisu ei antanut periksi jättää kesken.Lenkin jälkeen pyöräytin sormella renkaita ja tuntuu että laakerit kyllä toimii.Nyt oon ihan neuvoton...eiku tiistaina luistinten kanssa urheiluliikkeeseen näyttämään niitä...kunpa myyjä olisi edes jollain lailla asiantuntija ja osaisi sanoa missä mättää ja mitä kokeilla seuraavaksi.
- Kunnon rullat
Niiden sisäholkkienkin koossa on eroja. Tosin äärettömän pieniä, mutta kuiteskii.
Sen huomaa hyvin, kuten joku jo mainitsikin, antamalla kädellä vauhtia, ja katomalla pyöriikö kaikki rullat vapaasti. Ja pyöriminen pitäisi jatkua niin kauan, että alkaa kyllästyttää katsoa sitä.
Ja mitään rahinaa ei pitäisi kuulua. Jos rahisee, laakereissa on likaa ja se kuluttaa niitä kuulia.
Halvalla saa myös katasrofaalisia renkaita. Ihan fitnessejä, tosi pyöreellä pokkileikkauksella. Keskiö voi olla jotain kovaa muoia, joka tekee menosta tärisevää.
Kunnon, kovatkin pyörät ovat mukavampia kuin halvat.
Tulipa mieleen, ettet vaan ole ostanut niitä tosi kauan sitten myynnissä olleita virityksiä, joissa oli ihan oikeesti ns. jarrupala siellä rankaissa estämässä kovaa menoa. Juju oli kuulemma siinä, että näin tulee työnnettyä itseään sauvoilla.
Silloin kyllä on kyseessä sauvarullaluistelu eikä rullaluistelu. Molemmat mukavia lajeja, mutta omanlaisiaan.- kuntoguru
Itse ostin kanssa kerran top-sportista syksyllä poistoalesta laakerit ja renkaat. Niissä oli aivan vastaava ilmiö: vastus oli niin kova, että nenälleen meinasi mennä kun luistin hidastuu nopeammin kuin kehon liike-energia. Fiilis oli kuin täillä tervassa. Seuraus: luistelu jäi pariksi-kolmeksi vuodeksi kunnes hankin uudet laakerit ja renkaat.
- N 2500km/kesä
kuntoguru kirjoitti:
Itse ostin kanssa kerran top-sportista syksyllä poistoalesta laakerit ja renkaat. Niissä oli aivan vastaava ilmiö: vastus oli niin kova, että nenälleen meinasi mennä kun luistin hidastuu nopeammin kuin kehon liike-energia. Fiilis oli kuin täillä tervassa. Seuraus: luistelu jäi pariksi-kolmeksi vuodeksi kunnes hankin uudet laakerit ja renkaat.
Laakereita voi top sportista ostaa ne on pelannut , mutta renkaat kannattaa hommata kunnolliset esim matter juice vihreet , rullaa hyvin näillä rupuisilla suomen asvalteilla.
- tuskanhiki
Hei!
Nyt on laakeri -ja rengasrumba ohi, toivottavasti. Välillä on kulkenut hieman paremmin ja välillä tahmeammin uusillakin renkailla ja laakereilla??? Jos en olisi käynyt muutamia kertoja niillä vahoilla kuluneilla renkailla ja laakereilla luistelemassa niin olisin tullut siihen tulokseen, että kunto vaan on alkanut hiipumaan ja en jaksa entiseen malliin...mutta meno oli ihan "vauhdikasta" niillä...
Tänään sitten selvisi syy nihkeään menoon?...tai niin ainakin olettaisin...eilen illalla kävin heittämässä rullislenkin ja ai että...kylläpä rullasi hyvin...ja sitten tänä aamuna meno oli taas kitkaista.
Eilen oli lämmintä ainakin 15 astetta ja luistimet olivat olleet autossa koko päivän.Tänä aamuna lämmintä oli muutama aste ja rullikset olivat olleet yön autossa.Enpä keksi muuta selitystä kuin että kylmyys vaikuttaa noinkin paljon laakereiden toimintaan? Voiko pitää paikkansa? Mulle tää on ihan uusi ilmiö... - rullaaavaaa
Ensinnäkään, luistimia ei säilytetä autossa. Hikiset sellaiset eivät kuivu ja kun siellä kuivuvat, koko auto vain haisee. Olen joutunut tälläiseen kyytiin.
Ei se ilma nyt noin paljoa vaikuta.
Mitenkähän olisi se luistelutekniikka. Onko sitä? Ota vaikka videolle ja vertaa sitten jonkun huippuluistelijan videoon netissä. (huom jonkun huipun, ei wannabee osaajan)
Vielä kuluneilla renkailla luistelusta. Oikean tekniikan pitäminen niillä ei ole hauskaa tai on peräti toivotonta. Kuluneet renkaaat eivät ole meriitti, vaan se kielii siitä, ettei tiedä oikeasta tekniikasta mitään. - tuskanhiki
Aikaisemmin ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia renkaiden tai laakereiden kanssa.Kuluneet renkaatkaan eivät ole menoa millään muotoa hidastaneet.Kaikki on pelittänyt loistavasti ja olen nauttinut menosta.En ole huippu/kilpaluistelija.
Kyllä tässä on kyse täysin rengas/laakeriongelmasta, ei vaillinaisesta luistelutekniikasta.Ongelma alkoi laakereiden ja renkaiden vaihdon jälkeen.Kunpa vaan keksisi missä vika...laakereissa, renkaissa, ilmassa, itsessä...;)) huoh... - sporttihiki
Elä masennu, ei siinä mitään mystiikkaa pitäisi olla.
-lämpötilojen vaihtelu voi hieman vaikuttaa, mutta kaiketi eniten itse luistelijaan, sitten renkaisiin mutta laakereihin en usko noin pienten erojen vaikuttavan.
-Jumittava holkki voi eittämättä olla yksi syy, kannattaa lukea holkkikeskustelua täältä jokunen kuukausi taaksepäin. Itselläni oli tuota vikaa aiemmissa luistimissa kunnes hokasin vaihtaa vanhat holkit vielä vanhemmista luistimista (ilm. aavistuksen eri kokoiset siis)
-Ostin joskus aiempien luistinten aikakaudella alelaarista 80A -kovuiset renkaat ja vaihdoin alle -aiemmin oli kovemmat- ja meno muuttui kyllä tahmeammaksi, eli kyllä sekin osasyy on.
-Sekin kannattaa huomioida että eri valmistajien abec7-laakereissa voi olla isojakin eroja, täällä joku väitti niin. (Voipi olla samankovuisiksi ilmoitetuissa renkaissakin?).
Oma kokemukseni joidenkin vuosien ja alelaarien kikkailun jälkeen on kuitenkin se, että kannattaa laittaa kunnon vehkeet, on se sen arvosta.- E-K:
Turha tuijottaa ABEC-luokitukseen,suurin osa kaupattavista laakereista on made in China eikä niistä tarvitse odottaa mitään ihmeellistä.
Kun purkaa halpislaakerin niin totuus paljastuu välittömästi.
Jos haluaa kunnon laakerin joissa on kunnon kuulat eikä mitään patarautaa niin SKF on hyvä valinta joita itse olen käyttänyt jo vuosia.
Tuolla mainittu tahmeus saattaa todennäköisesti johtua holkeista jotka ovat joko kuluneet tai eivät vaan muuten synkkaa laakerien kanssa.
- sporttihiki
Myös Bones Reds -laakerit ovat hyvät ja halvat, saa mm. Ponke's -skeittikaupasta Helsingistä näköjään. 20e/8kpl, rullaa yli minuutin. Ks. myös skatelogforum.
- tuskanhiki
Kiitos kaikille vastanneille.Tietoa on tullut paljon ja jatkossa tietää hieman paremmin mihin kaikkeen kiinnittää huomiota rullishankinnoissa.
Jännää, että vasta tässä vaiheessa eli 12 vuoden luistelujen ja tuhansien kilometrien jälkeen törmää tämänkaltaiseen ongelmaan, mutta parempi että tässä vaiheessa eikä heti elämänsä ekalla luistelukerralla...olisi harrastus saattanut loppua lyhyeen.
Päätin että tänä kesänä jossain vaiheessa ostan kokonaan uudet luistimet...toivottavasti löydän toimivat sellaiset....:)
Mukavaa kesää kaikille ja aurinkoisia rullistelusäitä! - MCMLXII
Putsasin 1500 km luistellut Twincan ILC 7 laakerit kolmatta kertaa. Toisen luistimen laakerit rasvasin tällä kertaa kokeeksi ohuella vedenkestävällä vaseliinilla ja toisen ohuella öljyllä. Vapaana pyöritettäessä öljytyt pyörät pyörivät kaksi minuuttia ja vaseliinikäsitellyt puoli minuuttia. Ero vaikutti suurelta, mutta kävikin niin, että painon alla tämä tahmeampi vaseliiniluistin rullasi hieman paremmin.
Seuraavaksi vaihdoin toiseen luistimeen öljyttyjen tilalle uudet Kryptonics ABEC 7:t, jotka tehdasrasvoissa tuntuivat näppituntumalta hieman vaseliinikäsiteltyjä nihkeämmiltä. Sileällä asfaltilla vanhat huolletut rullasivatkin aavistuksen paremmin, mutta röpelöpinnalla uudet olivat paitsi hiljaisempia, myös hitusen nopeampia.
Aivan samettista pehmeyttä en vanhojen renkaiden ja uusien laakereiden yhdistellä tietenkään tavoittanut, mutta kohtalaisen hyvin luistimet taas toimivat. Nämä laakerijutut tuntuvat olevan lähes henkimaailman hommia. Milloin kannatta vaihtaa uudet, milloin huoltaa vanhat? Minkä hintaiset ja laatuiset kannattaa hankkia? Onko tehdasrasva korvattava jollain muulla öljyllä, jne… Yksi suosittelee öljyä, toinen vaseliinia ja kolmas neuvoo pitämään kuivina. Tällä kokemuksella minä vannon ohuen vaseliinin nimeen, ainakin hieman kuluneessa laakerissa se tuntuu toimivalta ratkaisulta. - perkele346
Älä kiristä niitä naama irvessä, jos epäilet että ruuvit irtoo niit pistä vaikka ruuvilukitetta ja kiristä vain sopivalle kireydelle.
- dubidubi
taitaa olla vastaus ainakin tuolle pari vuotta myöhässä :)
- Matti Myöhänen
Vastaus myöhässä, siis tulevaisuuden lukijoille.
Miten saat uusien luistinten kanssa rullattua aivan puhtaaseen alamäkeen tai kovaan myötätuuleen? Jos rullaa hyvin, vika ei ole laakereissa, holkeissa tai kiristyksessä. Ellei rullaa hyvin, osaat etsiä vian.
80 A -renkaat ovat käytännössä hyvin pehmeät ja asfaltti tuntuu normaalissa kesäkelissä "upottavalta". 80 A on tarkoitettu lähinnä yleisluisteluun ja kenties pihapelailuun, ei kuitenkaan enää 10 -20 kilometrin luisteluun.
Kova rengas antaa kovemman vauhdin, ei uppoa asfalttiin, kuluu vähemmän mutta täristää enemmän eikä pitoa varsinkaan märällä pinnalla ole juuri lainkaan. Itselläni oli alkuperäiset luistinten pehmeät renkaat aivan merkittävästi kuluneet jo reilun 30 kilometrin matkan jälkeen ja kyllä tuntui meno tahmaiselta. Pelkkää vauhtia ja helppoutta ajatellen kovat renkaat (85 A tai vastaava) ovat ehdottomasti parhaat.
Kiskon pituus ja muoto. Vertaa uusia ja vanhoja luistimia toisiinsa. On mahdollista, että olet tottunut vanhan luistimen kiskoon ja sen muotoon. Kun kiskon pituus ja muoto sekä erityisesti eturenkaan sijoittelu muuttuu, on mahdollista että joudut muuttamaan tekniikkaasi. Osa potkun tehosta kenties suuntautuu väärin. Samoin käy silloin, kun kenkä ei tunnu jalkaan sopivalta, ja jalka hölskyy kengässä.
Itselläni on usein hieman tekniikkavirhettä eli varvaspotkua varsinkin jyrkissä ylämäissä. Tämän tekniikkavirheen huomaa muita enemmän kuluvasta etupyörästä. Tästäkin ongemasta pääsee osittain eroon kovemmilla pyörillä: pehmeä ja huonolaatuinen etupyörä on kulunut raskaissa ylämäissä finaaliin hetkessä.
Jos haluat lisää vauhtia ja menon helppoutta, kasvata seuraavaksi pyöräkokoa 90 mm ... 100 mm. Liittämällä tähän isompaan rengaskokoon kovemman pyörän meno paranee. - Nimittäin näin
Ylämäessä pylly nousee helposti ja mitä pystympi asento, sen enempi etypyörät kuluu. Tämä tapahtuu oikeastaan, silloin kun potkii kovaa. Koska juuri siinä luistimet suuntautuvat liian taakse ja etupyörät tekevät päätyön.
Eli pylly vaan alas, niin pääsee etupyörien kulumisesta. Silloin paine ja kuluminen suuntautuu kaikkiin pyöriin. Jos painetta ei tunnu kantapäässä kunnolla paine on päkiällä. Kantapääpaine pitäs tuntua potkun loppuun asti, koska siinä se luistin karkaa kärjelle.´
Yks juttu vielä. Rullaaminen tai liuku (miten vain) pitäs olla reilusti yhdellä jalalla eli tukijalalla. Kropan koko paino pitäsi olla vain sillä toisella rullaavalla jalalla eli tukijalalla. Toinen vapaa jalka menee taakse vapaana ilmassa.
Se vaan on niin, että jos paino on rullaavalla/liukuvalla tukijalalla kokonaan, niin paine suuntautuu silloin kaikille pyörille. Mutta jos vänkää vapaata jalkaa maahan liian aikaisin tukijalan viereen, tämä seikka kertoo, että paino ei ole potkun loppuun tukijalalla.
Pylly alas -tsydeemi ja paino tukijalalla -tsydeemi kulkevat käsikädessä tässä asiassa. Sillä sitä pyllyä ei oikein voi pitää alhaalla, ellei paino ole kokonaan ja potkun loppuun tukijalalla. Mutta reisilihaksia ja pakaralihasta se vaatii eli niiden harjoitusta. - Anonyymi
Asfaltin lämpö vaikuttaa huomattavasti rullien ominaisuuksiin, etenkin pehmeämpi en ja heikkolaatuisempien tullien kohdalla.
Sen kyllä huomaa, kun harrastaa huhtikuusta joulukuuhun, että kylmä asfaltti repii voimat kehosta. - Anonyymi
Vaihdoin joskus ajat sitten alkuperäisten vanhojen luistinten renkaat uusiin. Meinasin lentää selälleni. Alkuperäiset olivat sen verran pehmeät. Nykyisin pidän takimmaisina kaikkein kovimpia mahdollisia renkaita. Keskellä ja edessä on melko kovat. Nykyisin rullailen 125mm renkailla niin pystyy jotenkin sinnittelemään huonot asfalttikohdat.
Ei liukkaus haittaa kuin syksyisin kun puista on tippunut roskia. - Anonyymi
Laakereissa tosiaan on eroa, toiset on lommolla jo paketissa ja toiset on väljiä uutena. Vain kokeilemassa löytää kunnolliset. Kannattaa pyöritellä niitä tikun nokassa ennen pyöriin laittamista, säästyy irrottamistyöltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk336981Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin213340Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521460Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_221391Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.281356PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1791340- 1421199
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport511133- 39966
Kehumisesta voi saada sakkoja?
Mistä tämä nyt kertoo, se kertoo siitä että vanhat jo seksuaaliseeden menettäneet naisihmiset operoivat mediassa liian v160937