Mitähän kuuluis tehdä... OIen eräässä nimeltämainitsemattomassa liikkeessä Jyväskylän keskustassa ottanut tatuoinnin. Ääriviivat ovat aivan mitä sattuu, väri on todella epätasainen. Olen tätä käynyt jo takuussa korjailemassa itse taiteilijalla. Kuva on edelleen ruma, värit todella epätasaiset. Tatuointi oli alunperin haalea pinkki, korjailujen jälkeen se on jo roosan värinen, koska väriä on pitänyt lisätä. Mikä on tässä artistin vastuu? Pitäisikö nyt mennä ottamaan peitekuva esim. asiansa osaavalle Rossille vai miten tulisi menetellä.... kokemuksia?
epäonnistunut kuva
32
2943
Vastaukset
- +åä+åä
Itselläni kävi samanlailla Jyväskylässä. Otin tatuoinnin myös nimeltämainitsemattomassa liikkeessä, jossa ääriviivat on päin vitalista. Olen itse käynyt kerran vaalentamassa kuvaa laserilla ja 2viikon päästä uudestaan, sen jälkeen päälle tulee peitekuva.
Itselläni on tuo vaihtoehto. Luulen, että jos et laserointi jaksa mennä pidemmälle ottamaan kuin jyväskylään, peitekuva on mahdollisuutesi. (tampereella on eiran-sairaalan laseri). Kyseinen tatuoijasi on tehnyt nyt useita virheita sinun kohdallasi, joten ei kannata hänelle mennä, käy kysymässä joltain toiselta. Muista kuitenkin, että halusit tatuoinnin, ja varmasti halusit sen hyvästä syystä, joten on sinun etusi, että se korjataan, eikä sitä kokonaan poisteta.
Tsemiä!- allllkuperäinen
Kiitos vastauksesta! Kaipailen tosiaan kokemuksia... Jälkeenpäin katselin tämän artistin nettisivujen galleriaa ja huomasin, etten ole ainoa, jolla jälki näyttäisi olevan päin helvettiä. Sanotaan vaikka näin, että tämä ko. pulju sijaitsee yläkaupungilla. Ärsyttää todella paljon! En ollut menossa enää tälle hakkaajalle, vainka kuinka olisi elinikäinen takuu. Jälkeenpäin olen myös ystäviltäni kuullut, että jälki on ollut mitä sattuu.. Pitäis varmaan Rossille ruveta soittelemaan..
- +åä+åä
allllkuperäinen kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Kaipailen tosiaan kokemuksia... Jälkeenpäin katselin tämän artistin nettisivujen galleriaa ja huomasin, etten ole ainoa, jolla jälki näyttäisi olevan päin helvettiä. Sanotaan vaikka näin, että tämä ko. pulju sijaitsee yläkaupungilla. Ärsyttää todella paljon! En ollut menossa enää tälle hakkaajalle, vainka kuinka olisi elinikäinen takuu. Jälkeenpäin olen myös ystäviltäni kuullut, että jälki on ollut mitä sattuu.. Pitäis varmaan Rossille ruveta soittelemaan..
Ettei vain ollut eräs ns. "aloitteleva" artisti...?:)
Usealle on tehnyt mokia, et oo siis ainoa.... iteselle kävi samoin. Nyt saa sitten odotella, että tatskaa korjataan. Mutta toivottavasti saat apua, itsellä nyt näyttäis, että hommat hoituu hyvin, vaikka rahaahan tässä palaa...
Kerro toki sitten, miten pääseet asiasi kanssa etenemään! - 4w7yeg
+åä+åä kirjoitti:
Ettei vain ollut eräs ns. "aloitteleva" artisti...?:)
Usealle on tehnyt mokia, et oo siis ainoa.... iteselle kävi samoin. Nyt saa sitten odotella, että tatskaa korjataan. Mutta toivottavasti saat apua, itsellä nyt näyttäis, että hommat hoituu hyvin, vaikka rahaahan tässä palaa...
Kerro toki sitten, miten pääseet asiasi kanssa etenemään!10 vuotta tehnyt tatskoja, viitisen vuotta suomessa ja nyt tää pulju on ollu tuolla sellaset kolme vuotta. Eli ei tuo mikään aloittelija ole, vaikka jälki sellaista onkin..
Katsotaan nyt mitä keksitään. Taidan poiketa tässä joku päivä firelinessa kysymässä ideoita. - joopah..
4w7yeg kirjoitti:
10 vuotta tehnyt tatskoja, viitisen vuotta suomessa ja nyt tää pulju on ollu tuolla sellaset kolme vuotta. Eli ei tuo mikään aloittelija ole, vaikka jälki sellaista onkin..
Katsotaan nyt mitä keksitään. Taidan poiketa tässä joku päivä firelinessa kysymässä ideoita.mielipiteensä toki meillä jokaisella.. itte en koskaan mene firelinelle enää.. jäi erittäin huono maku ko puljusta.. erittäin töykeä käytös, hinta aivan helvetillinen ja tekoaika päivä pienellä kuvalla.. eli oliko se vain sitten liikkeen omistajan ilmoitus et "painu sinä v*ttuun mun puljust sulla ei o tänne mitää asiaa koskaan!" vai mistä johtu..
toiseen liikkeeseen menin ni hinta oli kohdallaan, tekoaika siedettävä ja kohtelu asiallista.. sinne siis menen joku pvä hakemaan kuvani, kunhan vain valmistun hyvin paperein niin saan sen kihlatultani valmistujaislahjaksi.. :) - --
joopah.. kirjoitti:
mielipiteensä toki meillä jokaisella.. itte en koskaan mene firelinelle enää.. jäi erittäin huono maku ko puljusta.. erittäin töykeä käytös, hinta aivan helvetillinen ja tekoaika päivä pienellä kuvalla.. eli oliko se vain sitten liikkeen omistajan ilmoitus et "painu sinä v*ttuun mun puljust sulla ei o tänne mitää asiaa koskaan!" vai mistä johtu..
toiseen liikkeeseen menin ni hinta oli kohdallaan, tekoaika siedettävä ja kohtelu asiallista.. sinne siis menen joku pvä hakemaan kuvani, kunhan vain valmistun hyvin paperein niin saan sen kihlatultani valmistujaislahjaksi.. :)Minkähänlainen kuva mahtoi olla sinulla kyseessä? Pieni, jossa on tarkkoja yksityiskohtia? Vai ei oikeastaan niin pieni?
Itselläni on Rossin tekemä pieni tatuointi, jonka tekemiseen meni n.20 minuuttia ja sitten toinen myös Firelinessa otettu kokoa 13*10 cm, johon meni aikaa 2 tuntia. Kolmannen tatuointini olen ottanut toisessa paikka Jyväskylässä ja olihan se halvempi, mutta jälki oli myöskin heikompaa. Itse maksan mieluummin kuitenkin vähän enemmän kuvasta jos tiedän, että laatu on parempi, koska tatuointi on tarkoitettu olemaan iholla koko loppuelämän.
Ja omalla kohdallani ainakin on palvelu ollut hyvää joka kerta kun olen siellä käynyt pyörimässä. Tiedä sitten olisiko vain sattunut huono päivä kun kävit.... - joopah..
-- kirjoitti:
Minkähänlainen kuva mahtoi olla sinulla kyseessä? Pieni, jossa on tarkkoja yksityiskohtia? Vai ei oikeastaan niin pieni?
Itselläni on Rossin tekemä pieni tatuointi, jonka tekemiseen meni n.20 minuuttia ja sitten toinen myös Firelinessa otettu kokoa 13*10 cm, johon meni aikaa 2 tuntia. Kolmannen tatuointini olen ottanut toisessa paikka Jyväskylässä ja olihan se halvempi, mutta jälki oli myöskin heikompaa. Itse maksan mieluummin kuitenkin vähän enemmän kuvasta jos tiedän, että laatu on parempi, koska tatuointi on tarkoitettu olemaan iholla koko loppuelämän.
Ja omalla kohdallani ainakin on palvelu ollut hyvää joka kerta kun olen siellä käynyt pyörimässä. Tiedä sitten olisiko vain sattunut huono päivä kun kävit....kuva oli suht yksin kertainen ja hiukan värejä siinä sattui myös olemaan ja koko 20x15 jota oli tarkoitus pikkuisen pienentää.. niin tekoajaksi sanottiin noin 8 tuntia ja hinta oli aivan kamala.. toisessa puljussa aivan sama kuva ni tekoaika 2-3 tuntia ja hinta huomattavasti alhainen..
mulla vain jäi erittäin huono kuva Rossista ja sen takia en sinne meinaa koskaan enää mennä.. tuli todellakin sellain fiilis et herra ei halua minua asiakkaakseen..
ja se kenen luona kävin Rossin jälkeen kysyy kuvasta niin tekee hyvää jälkeä ja olen nähnyt moniakin hänen tekemiään kuvia ja jälki ollu hyvää..
tosin olen myös sillä kannalla et sitten kun kuvan haen niin käyn sen hakee tampereelta yhdestä tietystä liikkeestä.. tuskin jyväskylästä löytyy siihen osaavia ihmisiä sittenkään.. - esciva
joopah.. kirjoitti:
kuva oli suht yksin kertainen ja hiukan värejä siinä sattui myös olemaan ja koko 20x15 jota oli tarkoitus pikkuisen pienentää.. niin tekoajaksi sanottiin noin 8 tuntia ja hinta oli aivan kamala.. toisessa puljussa aivan sama kuva ni tekoaika 2-3 tuntia ja hinta huomattavasti alhainen..
mulla vain jäi erittäin huono kuva Rossista ja sen takia en sinne meinaa koskaan enää mennä.. tuli todellakin sellain fiilis et herra ei halua minua asiakkaakseen..
ja se kenen luona kävin Rossin jälkeen kysyy kuvasta niin tekee hyvää jälkeä ja olen nähnyt moniakin hänen tekemiään kuvia ja jälki ollu hyvää..
tosin olen myös sillä kannalla et sitten kun kuvan haen niin käyn sen hakee tampereelta yhdestä tietystä liikkeestä.. tuskin jyväskylästä löytyy siihen osaavia ihmisiä sittenkään..Rossi kyllä osaa tehdä paremmin kuin muut... käsittääkseni voittanut mestaruuksia. Itselläni on muutama hänellä teetätetty tatska. Hinta tosiaan on kallis, mutta laatu maksaa.
- grr..
joopah.. kirjoitti:
kuva oli suht yksin kertainen ja hiukan värejä siinä sattui myös olemaan ja koko 20x15 jota oli tarkoitus pikkuisen pienentää.. niin tekoajaksi sanottiin noin 8 tuntia ja hinta oli aivan kamala.. toisessa puljussa aivan sama kuva ni tekoaika 2-3 tuntia ja hinta huomattavasti alhainen..
tosin olen myös sillä kannalla et sitten kun kuvan haen niin käyn sen hakee tampereelta yhdestä tietystä liikkeestä.. tuskin jyväskylästä löytyy siihen osaavia ihmisiä sittenkään..millaista hintaa pyysivät firelinessa ja siinä toisessa paikassa?
- joopah..
grr.. kirjoitti:
millaista hintaa pyysivät firelinessa ja siinä toisessa paikassa?
fireline 800-900 ja toinen pulju 250-300
ja tiedän et halvempi liike aivan helv hyvää jälkeä.. - joopah..
esciva kirjoitti:
Rossi kyllä osaa tehdä paremmin kuin muut... käsittääkseni voittanut mestaruuksia. Itselläni on muutama hänellä teetätetty tatska. Hinta tosiaan on kallis, mutta laatu maksaa.
siis juu ymmärrän kyl et laatu maksaa.. mut en silti halua mennä puljuun jossa vastaanotto oli todella töykeää.. koska rossilla oli siinä asiakas "työnalla" kun kävin niin saipahan asiakaskin hyvät naurut kustannuksellani kun rossi näytti asiakaspalvelutaitojaan.. ehkä vain en ole hänen mieleinen ihminen.. joten en sinne enää ikunaan mene..
- hupaisa juttu
Se on sulle ihan oikein! Piruako menet pilaamaan nahkas! Tyhmästä päästäs saa kärsiä koko kroppas! Kiäh, kiäh!
- Ma
Alunperin pitää mennä asiansa osaavalle Rossille :)
kyllä vastuu on itsellä kun antaa toiselle kehonsa, kaikki eivät osaa eivätkä ole sen alan mestareita....
olen omaani erittäin tyytyväinen kun Rossi teki taidetta...ei tarvii korjailla :) - Vähän hymyilyttää
Kaikki tatuoinnit ja muut extrat otetaan omalla vastuulla.
Siksi täysikäisyys on vaateena ja sama koskee lävistyksiä.
Koska kyse on estetiikasta ja taiteesta jo noin yleensä kuten
mainitsit, niin vastuullinen olet sinä viime ja ensi kädessä.
Koska hän on vain "taitelija" sama juttu jos tilaat seinämaalauksn tahi ihan normaalin taulun taitelijan ja oma ymmärykseis taiteesta saattaa olla täysin päinvastaiset.
Vastuu on aina silti sillä joka siihen tuoliin vapaaehtoisesti ilman pakkoa
tulee (Eli jos ase oli ohimolla ja kotoota haettiin alkaa vastuu siirtymään)
Henkilökohatisesti olen sitä mieltä, että laadussa ei kannata säästää
ja toiseksi tulee mieleen, että sitä saa mitä tilaa.- kemissä ei vikaa
mihin tarvitaan täysikäisyyttä? tatuoinnin ja lävistyksen saa ottaa kun täyttänyt 16. itse otin oman 14 vuotiaana ja kysyttiin ainoastaan onko vanhemmat tietosia ja vastasin kyllä. Alko tikkaan ja edelleen nätti kuvio niskassa. Harva kysyy edes ikää.
- eihajuakaan
No ei se nyt ihan täysin omalla vastuulla ole, aivan kuten ei ole minkään muun tuotteen ostaminen täysin asiakkaan vastuulla. Jos tilaan poronkäristyksen ravintolassa ja mulle tuodaan mikrossa lämmitetty Pirkka-käristys, niin kyllä se nyt vähän riipii ja saatanpa siitä ravintolalle huomauttaa.
Samoin jos tilaan seinämaalauksen ja näytän kuvan minkä haluan seinälleni, niin taiteilija joko tekee sen minkä haluan tai sitten sanoo, ettei voi tehdä tuota noin kuten minä haluan. Jos haluan Da Vincin Viimeisen Ehtoollisen seinälleni, taiteilija lupaa sen ja piirtää 13 tikku-ukkoa ja kirkkoveneen, niin eihän se nyt ole se mikä sovittiin.
Tatuointi on kuitenkin hieman pysyvämpi juttu ku maali seinässä, joten on erityisen tärkeää, että työ tehdään kerralla sellaiseksi kuin asiakas sen haluaa. Ei tatuointiliike ole mikään taiteilijan galleria, jossa taiteilija tekee juuri sellaisia töitä kuin itse huvittaa, vaan kyllä se asiakkaan sanakin jotain painaa. Tatuoinnit on tilaustöitä, joissa tehdään juuri sellainen kuva kun asiakas haluaa. Mikäli asiakas haluaa mahdottomia, se pitää asiakkaalle kertoa. Mikäli työ otetaan vastaan, se tulee tehdä kunnolla.
Kyseessä on kuitenkin luvat saanut liike, eikä mikään harrastelijan kotistudio. Väri haalean pinkistä roosaan on tietenkin debaatin arvoinen asia. Halusiko asiakas sitä vai tätä. Mutta jos ääriviivat menee miten sattuu, niin se tuskin on ollut asiakkaan toivomus. Suoraa viivaa on hankala piirtää - varsinkin ihoon, joten jos se on epätasainen ja mutkikas, niin eihän se ole mitenkään se mitä asiakas on pyytänyt.
Kirjoitusten perusteella kyseessä ei ollut edes mikään halpisliike, joten en usko, että tässä on säästetty rahassa. Laatu maksaa, mutta näemmä huono laatu voi maksaa saman verran. Paras vinkki on kuitenkin se, että tsekkailee hieman artistin aikaisempia kuvia. Jos ne on vinkuraisia, niin kandee ehkä tilaa aika joltain toiselta artistilta.
Taas huomataan se, että hyvä/halpa/nopea on mahdoton yhtälö, Suosittelisin tsekkaamaan ne aiemmat tekeleet ENNEN lopullista päätöstä. Mutta tsemppiä kuitenkin.
- TATSKATON
IHAN ITSE OLET VASTUUSSA!
- patay
maksoin kaverille 50 euroa koko käden kokosesta rististä ja loistavaa jälkeä. u mad bro ?
- Marddd
Kannattais ottaa tekijästä selvää ennen kun menee ottamaan. Ite olen kuvistani maksanut paljon, mutta korjailuja ei ole jouduttu tekemään ja kuvat ovat uskomattomia. Laatu maksaa.
- .,.,.,.
Ota henna tatuointi :)
- alakoulun-kasvatti
Ota pekka ja villekin, kyllä satu kinsaa ottaa. Minä otan kaljaa.
- Aito kaunis
Pilasit nahkasi oma vika ota kuva paperille tai kankaalle . Ei tatuointi tee läskistä ,rumasta tai muuten huomionhakuisesta kuin pellen . LUOJAN LUOMAA PARANTAA EI VOI !
- teille pölvästit
Ensinnäki, mihin niitä tatuointeja tarvitaan ?
Meinaatko että yhteiskunnan pitäis osllistua
korvauksiin ?
Suosittelen että menet ja nyljetät pois sen
osan ihostas, mikä on tatuoimalla pilattu.
Onneksi tässätapauksessa tyhmyydestä ei
juurikaan kärsi muut kun asianosainen. - Näitä riittää.
Kyllä tatuoijalla on vastuu tekemästään kuvasta. Itsekin kannan ihossani kuvaa johon en ole tyytyväinen tosiaankaan, taiteilija ei noudattanut pyyntöjäni ja toiveitani ja käytti oman käden oikeutta, eikä kuva ole yhtään sitä mitä toivoin...Olen käynyt useamman kerran korjailemassa ja ottanut myös lisäyksiä, edelleenkään en ole tyytyväinen. Myöskin harkitsin peitekuvaa, mutta kun valitettavasti se ei aina ole mahdollista, sillä esim. mustan päälle ei voi tatuoida muuta kuin mustalla.
Minun onnekseni tämä kyseinen tunari ei enää ole töissä tatskaliikkeessä, mutta kyllähän tästä jäi ikuinen vitutus, kaikenlisäksi kun kuvalla peitettiin minua vaivannut arpi ja käytin paljon aikaa täydellisen kuvan löytämiseen. Olkaa tarkkoja siinä, että keltä kuvan otatte. Meitä pettyneitä on paljon. - hc
Ottakaa ensiksi hyvät ihmiset selvää tekijästä. Jo halvat hinnat kertovat että jokin kusee, tatuointi on pysyvä taideteos ihollasi ja siihen kannattaa panostaa. Nimimerkillä, kaulansa pilannut kännissä.
- mimoosa
Kuka menee ottamaan tatuoinnin ottamatta ensin selvää "taiteilijan" portfoliosta?
- hoituri lady
Heh he
Tatuoijilla ei ole mitään vastuuta ... EU:lla on asiat kesken. mm. lääkärit ovat jo aikapäivää sitten pyytäneet jotain sääntelyä tatuoijille mm. koulutusta hygienian suhteen.
Puoskarointi vain jatkuu. Hygieniakoulutuskaan ei ole pakollista.
Tappavaa hepatiitti C:tä saa levittää vapaasti tietämättömään nuorisoon. Ei kai kukaan viitsi edes Gooklettaa mikä ko. tauti on ja miten leviää.
Pääasia että voi peittää kehonsa tatsoilla ja poistattaa ne sitten arpimaisella kudoksella rikastuttamalla lääkäriasemia.
Mitä vielä vuosien saatossa noista väreistä irtoaa verenkiertoon ? Joo sitä ei kukaan vielä tiiä ... koekaniinit ainostaan jotka tatsaavat itsensä. Ihotautilääkärit ovat kauhuissaan.
Miten värit allergisoivat vuosien pikkuhiljaa kuluessa ....
Terveydenhuoltoahan jälkiseuraamukset työllistävät. Hoitajilla ei ole työttömyyttä. Good. - thdfgykhjk
Nyt mennään jo kysymyksestä pikkasen väärille raiteille. Tapelkaa jossain muualla...
Kannattaa käydä näyttämässä tatuointia toisella artistilla. Kyllä joku osaa sinua neuvoa asiassa, luultavasti tässä tapauksessa rossi. Pari vaalennusta laserilla, niin saat uuden hienomman kuvan, sellaisen jonka alunperinkin olisit halunnut.
Tatuoijat eivät aina onnistu toteuttamaan sitä, mitä asiakas toivoo, siksi näitä tapauksia tapahtuu! Ei se ole itsestä kiinni, onko kuva kaunis/onnistunut, ethän sinä itse sitä siinä ole tekemässä. Käytä takuu hyväksi, jos ei onnistu, laser on oikein hyvä vaihtoehto. Itsellä onnistui prosessi tällä tavalla.
Ja koettakaa pysyä nyt aiheessa, tällaista ketjua on turhauttavaa lukea... - 24
Aloittajan kannattaisi katsoa tämä juttu:
http://www.karjalanheili.fi/?port=Etusivu&id=6185548
Siinä on haastateltu kuluttujaviraston edustajaa. Heidän mukaansa tatuoijalla on ensisijaisesti oikeus korjata työtään. Jos asiakas ei ole vieläkään tyytyväinen ja kyseessä on selkeä virhe, asiakas voi pyytää hinnanalennusta tai palautusta kokonaan.
Koska tyyppi on jo yrittänyt korjata tatuointia, siinä onnistumatta, niin kannattaisi ainakin yrittää neuvotella jonkinlaisesta korvauksesta.- laiha lohtu.
Ei varmaan paljon korvaukset lohduta jos kuva on jo pilalla :D itelläni se tilanne, että kuvassa yks pieni juttu mikä ei ole onnistunut alkuunkaan, just kävin erittäin ammattitaitoisella tatskaajalla lisäämässä kuvaan muita yksityiskohtia, mutta hänkään ei keksinyt että miten tän yhden jutun vois korjata, kun on pilattu siihen malliin että lähes mahdoton keksiä mitään päällekään, tämä kun on tässä kuvassa aika "keskeisessä" roolissa, ja kun mustalla on vedetty kyseiseen kohtaan viivat vähän liiankin paksusti niin hankala korjata. Ei auta ku kärsiä tai miettiä päänsä puhki mitä tohon vois kehitellä..
Ja tää kellä ite otin kuvan oli ns. ammattilainen ja muille tehny hyvää jälkeä, mistä lie sitten johtuu että mun kohdalla kuva kusi ihan totaalisesti ja itku meinas päästä kun näin lopputuloksen.
- alllkuperääinen
Minä kävin rossilla ja kuva peitetään. Ei maksa ku neljä hunttii. Mitä opimme tästä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316