Emme kuulu kirkkoon ja naimisiin menisimme siis maistraatissa. Ongelmaksi muodostuu heidän käyttämänsä vihkikaava, joka on sanalla sanoen mielestämme kökkö.
Kaava menee näin: "Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi sekä yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin".
Emme ole hankkimassa lapsia (fysiologinen fakta) emmekä haluaisi sotkea yhteiskuntaa omiin häihimme! Kyse on rakkaudesta ja vain meidän kahden välisestä tilaisuudesta.
Kysyin maistraatista asiaa ja sain aika nuivan vastauksen. Kaava on kuulemma sitova, koska se on lainlaatijan eduskunnassa hyväksymä.
Minua muistutettiin myös näin: "avioliitolla on yhteiskunnallinen merkitys sekä taloudellisesti että mahdollisten jälkeläisten takia. Avioliitossa syntyneet lapset ovat suoraan miehen rintaperillisiä. Aviopuolisoilla on keskinäinen avio-oikeus, ellei sitä ole poissuljettu. Tästä syystä myös lainlaatija on ottanut kaavaan muistutuksia yhteiskunnan odotuksista."
Että yhteiskunnan takiako sitä naimisiin mennäänkin? Nyt ärsyttää ja todella.
Kokemuksia maistraatissa vihityiltä? Onko kaavaa saanut muutettua?
Maistraatin kaava
10
2371
Vastaukset
- -----
No eihän lain sanelemaa kaavaa voi muuttaa, mutta voittehan pyytää vihkijää puhumaan lisäksi jotakin romanttistaniin kaava kevenee. Jutelkaa vihkijän kanssa ja kysykää miten ovat yleensä toimineet näiden omien toiveiden ja lisäysten suhteen.
Itsekin olen menossa naimisiin siviilivihkimisellä ja mielestäni kaava on ihana kun siinä puhutaan tasa-arvoisesta kumppanuudesta ja minun mielestäni kaksi ihmistä muodostavat perheen ilman lapsiakin. Tuo kaava kun perustuu suoraan lakitekstiin niin ei se mikään yltiöromanttinen ole, mutta paljon parempi kuin kirkon uskonnolliset jaarittelut..!
Tottakai yhteiskunta liittyy naimisiin menoon, kyseessä kun on lakiin perustuva sopimus kahden ihmisen välillä. Romantiikan ja persoonallisuutenne voitte tuoda juhlaan ja kaavaan itse. Ei kannata stressatra liikaa asioista joihin ei voi vaikuttaa.. :) - ....................
Me mentiin maistraatissa naimisiin ja musta se vihkikaava oli hyvä ja koko tilanne ja tilaisuus ihana. Kyllähän se meidät molemmat herkisti. Käytiin vielä avioliiton siunauksessakin ja oltiin sitä mieltä, että maistraatin juttu oli parempi. Ei kannata liikaa miettiä noita yksityiskohtia, menee muuten stressaamiseksi hyvä asia.
- tuolla asenteella,.
tuskin kannattaa mennä naimisiin.
- Niin?
Maistraatin vihkikaavaa ei ole suunniteltu yltiöromanttiseksi laverteluksi, vaan se on tietenkin virkamiesmäinen. Vihkimen suoritetaan yleensä virastossa virka-aikaan ja hoituu tehokkaasti alle 10 minuutissa.
Tunteellisen osuuden hoidimme itse, kun vihkimisen päätteeksi sisareni luki pitkän kauniin rakkausrunon. Siinä itse maistraatin vihkijäkin liikuttui.
Mekin tiesimme avioituessamme, ettemme voi saada lapsia ja tästä tulisi kahden aikuisen tiimi. Minulla oli ylläni sulhasen toiveesta pitkä valkoinen morsiuspuku. Äitinikin sanoi, ettei maistraatin vuoksi tarvitse tehdä kompromissia pukeutumisen suhteen, häät on häät. Eli kyllä maistraattivihkimistäkin voi muunnella oman mielensä mukaan vaikka kaava onkin kuivahko.
"Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi sekä yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin".
Kyllä, me kaksi olemme se ydinperhe ja me olemme luoneet onnellisen kodin. aviopari on perhe myös kun aikuiset lapset ovat jo lähteneet maailmalle. - glfkj
No ihmeen nuivia sitä ollaan oltu, sillä meidän vihkijämme paikkoja esitellessään näytti virallisen kaavan ja kysyi haluammeko itse laatia hienomman ja pidemmän. Joskus on pareilla kuulema ollut kunnon seremoniat järjestettynä musiikkeineen päivineen.
Emme sitten itse kuitenkaan halunneet laatia mitään sen kummempia, pääasia kun oli että vaan päästään naimisiin eikä tarvitse mennä kirkkoja lähellekään.
Itselle kun tuommoset prinssessahää-hössötykset on pelkkä vitsi, niin en ymmärrä miksi nyt maistraatissa tarvitseekaan sen suurempia seremonioita järjestää. - Namorada
Mielestäni jo pari itsessään muodostaa perheen, ei siihen ole pakko lapsia sotkea.
Mutta jos itse välttämättä haluat mieltää perheen tarkoittavan nimenomaan lapsiperhettä, niin virallista kaavaa tuskin kuitenkaan suostutaan muuttamaan. - Näin se menee
Meilläkin oli siviilivihkikaava ja siviilivihkijä käytössä, koska puolisoni ei kuulu kirkkoon. Päälle kylläkin sitten avioliiton siunaaminen, samassa sessiossa. Kaava on muutoin minusta ok, mutta tuo "yhteiskunnan säilymiseksi" särähti minunkin korvaan, mutta sitä ei voi muuttaa. Ei voinut muuttaa, vaikka vihkijä olikin perhetuttu ja todistajia paikalla vain kolme. Ihan hyvä avioliitto tuollakin kaavalla syntyi :)
- hatuttaa vähemmän
Kiitos vastauksistanne.
Emme ole siis järjestämässä mitään yltiöromanttisia prinsessahäitä maistraattiin, päinvastoin meille sopisi jos voisi vain allekirjoittaa paperin ja todeta "tahdon" ja lähteä syömään..... : )
Olette oikeassa, mitä sitä tarttumaan noin pieneen asiaan. Yhdessähän me tiedämme minkälaisen perheen perustamme ja mitä naimisiinmeno ylipäätään meille tarkoittaa - mitäpä siis yhdestä kaavasta.
Hyvää vappua! - höpönlöpönhäät!
Saisi todellakin tulla tällaisille Johanna Tukiais-tapauksille joku ihan oma riiti, jolla ei olisi mitään tekemistä tämän alkuperäisen vihkikaavan kanssa.
Naurettavia nämä naimisiin menot Rakkauden huumassa, jotka voikin sitten lopettaa, kun rakkauskin loppuu. - Lyckat äktenskap
Omista häistäni on kohta 10 vuotta, siviilivihkiminen vaikka molemmat kuulumme kirkkoon. En tähän hätään viitsi kaivella esille mitä siinä kaavassa sanottiin enkä valitettavasti muista sitä. Onnistunut avioliitto siitä ollaan tehty siitä huolimatta ja välillä muistamme jopa juhlia hääpäiväämme. Lapsia emme halua, se on jokaisen oma valinta olkoot kuinka paljon tahansa yhteiskunnan odotuksia.
Tuo kaava on aika vanhanaikainen, ei se tarkoita sitä että teidän tarvitsee sitä noudattaa. Minulle on avioliitto itsessään ollut se haaste ja ilo, ei niinkään se itse hääpäivä. Hääpäivään liitetään liian paljon merkitystä.
Niin ja sekin vielä, meidät vihittiin ruotsiksi, valitettavasti vihkijällä oli erittäin huono ruotsinkielen taito ja se lannisti vähän tunnelmaa silloin. Itse tilaisuus kesti noin 1,5 minuuttia.
Jo sen tähden ehkä en edes muista mitä laamanni sanoi mutta avioliittooni ei vihkijän huono kielitaito ole vaikuttanut!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854598
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864426Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173612Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402987Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102794En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392143Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1171332