Winsor Pilates.
Winsor Pilates (oik. Windsor Pilates, alkup. Windsor) on alkujaan brittiläisen Edvard VIII:n kehittämä, hovietiketiksi naamioitu itsepuolustusmenetelmä.
Laiji ei kuitenkaan toiminut ainakaan yhdysvaltalaista Wallis Simpsonia vastaan, jonka Edvard VIII nai ja joutui samalla luopumaan kruunustaan. Kruunusta luopumisen jälkeen hänen arvonimensä oli Windsorin herttua.
Menetelmä perustuu mm. joogaan ja kiinalaisiin menetelmiin. Laji kuitenkin poikkeaa jonkin verran itämaisista vaikutteista ja siitä puuttuu itämainen uskonnollinen filosofia. Se myös sovitettiin alusta saakka varta vasten länsimaiselle vartalotyypille.
Myöhemmin laji muokkautui pelkäksi kehonhallintatekniikaksi. Samoihin aikoihin nimi alettiin virheellisesti kirjoittaa ilman d-kirjainta, Winsor, ja loppuliitteellä Pilates. Loppuliiteen on arvioitu olevan kotoisin lajin vastustajilta ja viittaavan Pontius Pilatukseen.
Lähde: L. Chiu, A. Niewe: The history of combat methods in the west; sophisticated way to the fight and body control
Winsor Pilates historian valossa
Skarppi
1
1017
Vastaukset
- Pilateeraja
Heh heh. XD tämä on ollut joskus ennenkin täällä. Mut hyvä juttu on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329