Haluaisin alkaa soittamaan okariina, sillä se vaikuttaa "helpolta" soittimelta aloittelijalle. Mutta miten olette käytännössä aloittaneet okariinan soittamisen? (Ja voiko okariina soittaa kerrostalossa? Miten siis estätte naapureiden häiriintymisen?)
Okariina ei taida olla niin suosittu soitin, että siitä järjestettäisiin kursseja/opetustunteja Suomessa, enkä usko parjääväni pelkästään netin avulla (en ole musikaalinen, en ole ikinä soittanut mitään soitinta tai ymmärrä mitään musiikin alkeista). Eli mikä neuvoksi? Mutta jos teillä on hyviä nettiosoitteita aiheesta, niin olen kiitollinen myös niistä!
Olin ajatellut hankkia stl ocarinan sellaisen halvan muovisen 12-reikäisen tenoriokariinan. Tiedätteko, onko se hyvä (tai edes kelvollinen) ja onko se sopiva ensimmäiseksi okariinaksi?
okariina - miten oppia?
6
6143
Vastaukset
- pillipiipari 768542
Noi eipä siinä sen kummempaa ole kuin opettelet puhaltamaan pilliin ja harjoittelet sormitukset kaikille nuoteille. Toistat asteikoita alhaalta ja ylös ja takaisin kerta toisensa jälkeen. Kyllä ne otteet painuu mieleen pikkuhiljaa.
Sormitukset löytyy 12 reikäiselle tenoriokariinille täältä:
http://blog.stlocarina.com/storage/fingering-charts/12HoleTenorandSoprano.PDF
http://www.ne.jp/asahi/suimin/japan/fingering_e.htm
Mitä tulee sitten muuten soittamiseen niin nuottien luku olisi hyvä opetella. Sävelen korkeus ja nuotin aika-arvo, taukomerkinnät ainakin aluksi. Hanki tuttujen kappaleiden nuotteja ja soittelet niitä. Aluksi hitaasti että löydät oikean sävelen ja rytmin.
Itse musiikin opetteluun olisi hyvä löytää vaikka jokin musiikinteorian kurssi tms. Tai vaikka nokkahuilun soittokurssi. Jokin huilusoitin yleensäkin tukisi hyvin okariinan soittoa. Okariinan soittaminen ei välttämättä ihmeempää opettajaa tarvitse. Ehkä pidemmälle vietynä voisi tarpeen tulla jotkin erityistekniikat ja efektit.
Videoita löytyy netistä vaikkapa haulla 12 hole ocarina playing, 12 hole ocarina basics, 12 hole ocarina tutorial, how to play 12 hole ocarina jnejne..
Hyviä soittohetkiä sulle!- täysi ummikko
"Toistat asteikoita alhaalta ja ylös ja takaisin kerta toisensa jälkeen. Kyllä ne otteet painuu mieleen pikkuhiljaa."
Suurkiitos tästä neuvosta! Olisin itse asiassa heti yrittänyt soittaa oikeita kappaleita ja turhautunut luultavasti hyvin nopeasti. :)
- ocarina
mikä on ocarina?
- Lil' OcarinaLover :)
Soitin :)
Eti vaikka wikipediasta
Pari esimerkkiä:
http://farm4.static.flickr.com/3267/3086387008_acae4d0eb7.jpg
http://mobile.presskit247.com/images/SiteImages/Site558/ztenorlrupeehires_rupee_tenor_ocarina.jpg
Niin ja se kirjoitetaan 'okariina'
- Pieni_soitin
Ihmiset oppii erilailla. Itse aloitin key boardista. Millään muulla soittimella tuskin olisin oppinut alkeita. Musiikin teorian kurssi keskeytyi kohdallani jo ensimmäisen puolen vuoden aikana, kun rytmiasiat ovat liian vaikeita. Kiipparilla kuitenkin opin jotenkuten nuotit, kosketinsoittimen hyvä puoli siinä. Ja kuulokeliitäntä mahdollisti naapurirauhan.
Myöhemmin möin kiipparin pois, kun kaksin käsin soitto on minulle hepreaa. Yhdellä kädellä laulunuoteista onnistuu. Sittemmin olen ostanut pianomelodikan, ja sitä uskallan päiväaikaan soittaa. Hukkaostoksia on käytetty kantele. Pitäisi uusia viritystapit ja pistää myyntiin. Samalla kun tilasin melodikan, tilasin okariinan, mutta itselleni sekin oli hukkaosto (tulin tähän keskusteluun, kun etsin soitto-ohjeita sille). Viimeisin "musiikkipeli" on stylophone. Aika ärsyttävät äänet, mutta sitä voi näperrellä kuulokkeilla siihen aikaan, kun melodika häiritsisi naapureita. Ja siihen voi liittää esim. MP3-soittimen, jolloin voi harjoitella "ryhmässä soittamista"/säestystä. Se on tosin kaukaista tulevaisuutta vielä itselleni, olen liian hidas...
Joka tapauksessa eiköhän jokainen soitin kehitä jotakin taitoja. Jos yksi ei tunnu omalta, kannattaa rohkeasti kokeilla jotain muutakin. Onneksi on olemassa soittimia, joiden harrastuksen voi aloittaa pienin investoinnein. Kuinka okariinan soittosi on edennyt? Puolessa toista vuodessa kehittyy varmaan jo aika mukavasti? Itselläni meni neljä kuukautta, jotta pystyn soittamaan tuttuja helppoja kappaleita vähäisin virhein nuoteista (ilman nuotteja en pysty soittamaan kokonaan mitään, mutta minulla on muistiongelmia muutenkin). Vinyylilevyjen ostaminen EU:n ulkopuolelta. Mitkä ovat pääsäännöt, Valuutta $.
Avusta kiitollinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818