Sanaa kolminaisuusoppi ei löydy raamatusta. Eikä joitain kirkolliskokouksia 300-luvulta. Ihmisten oppeja kuten sakramentitkin.
MUTTA miksi Uudessa Testamentissa ei Jumalan nimeä Jahve käytetä? Häntä kutsutaan nimellä Herra. Jeesusta kutsutaan nimellä Herra. Pyhää Henkeä kutsutaan nimellä Herra.
Jeesus käytti Jumalasta nimitystä Isä, ei Jahve. Mietin vaan, että oliko Jeesus Jahve?
Palstalla kiistellään jatkuvasti kolminaisuusopista !
29
73
Vastaukset
- Joh. 14:9
9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
- Joh. 5:37
Ja Isä, joka minut on lähettänyt, hän on todistanut minusta. Te ette ole koskaan
kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa - Jeesus on tie
Sanaa tietokone tai computer ei löydy Raamatusta, tarkoittaako se mielestäsi sitä että sellaista laitetta ei ole olemassa?
300 luvulla kristittyjen keskuuteen nousi harhaoppi areiolaisuus, joka kielsi kolmiyhteisen Jumalan olemassaolon, siksi NIkean kirkolliskokous puuttui tähän harhaoppiin.
Nikean kirkolliskokous eli Ensimmäinen ekumeeninen kirkolliskokous eli yleinen, koko "yhdeksi, pyhäksi, yhteiseksi ja apostoliseksi" tunnustetun kirkon piispojen kirkolliskokous pidettiin vuonna 325 Nikeassa Bitynian pääkaupungissa, nykyisen Turkin alueella. Tämä oli historiallisesti ensimmäinen yritys saavuttaa yksimielisyys kaikkia kristittyjä edustavassa kirkossa[1].
Ikonissa Konstantinus Suuri ja kirkkoisät pitelevät Nikean uskontunnustusta.
Keisari Konstantinus Suuri kutsui kirkolliskokouksen koolle Hosius Kordubalaisen ja paavi Sylvester I:n suosituksesta, koska aleksandrialaisen presbyteerin Areioksen oppi areiolaisuus herätti kirkossa suuria erimielisyyksiä.
Areios väitti, että Poika, Kristus, on luotu eikä siten samanarvoinen kuin Isä Jumala.
Kokouksessa Areios tuomittiin harhaoppiseksi. Raamatun pohjalta muotoiltiin kristillinen kolminaisuusoppi: "Jumala on kolmiyhteinen - Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kolme persoonaa, mutta vain yksi Jumala."Areios ymmärsi asian oikein. Sananlaskujen kirjan 8:22 jakeen "loi"-sanan lisäksi voi kuulemma suomentaa myös sanoilla: "synnytti", "omisti", "teki" ja "valmisti." Vertaa:
Apostolien teot 2
36 "Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet HERRAKSI ja KRISTUKSEKSI TEHNYT, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."ekivaari kirjoitti:
Areios ymmärsi asian oikein. Sananlaskujen kirjan 8:22 jakeen "loi"-sanan lisäksi voi kuulemma suomentaa myös sanoilla: "synnytti", "omisti", "teki" ja "valmisti." Vertaa:
Apostolien teot 2
36 "Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet HERRAKSI ja KRISTUKSEKSI TEHNYT, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte.">>> ekivaari:
"Areios ymmärsi asian oikein. Sananlaskujen kirjan 8:22 jakeen "loi"-sanan lisäksi voi kuulemma suomentaa myös sanoilla: "synnytti", "omisti", "teki" ja "valmisti".- ____
Tapio522 kirjoitti:
>>> ekivaari:
"Areios ymmärsi asian oikein. Sananlaskujen kirjan 8:22 jakeen "loi"-sanan lisäksi voi kuulemma suomentaa myös sanoilla: "synnytti", "omisti", "teki" ja "valmisti".Niinpä, Isästä syntynyt. Kumpi siis oli ensin ja kumpi on suurempi.
Naapurissani asuu Jarkko Jarkonpoika. Molemmat ovat Jarkkoja, mutta kumpi oli
ensin isä, vai poika Jarkko.
Ja kyllä siellä Raamatussa on tarkka kirjoitus Jeesuksen sukujuurista niin
ihmisenäoloaikana kuin ennen ihmiseksi tuloaankin.
- jupelaaaaa
Kokouksessa Areios tuomittiin harhaoppiseksi. Raamatun pohjalta muotoiltiin kristillinen kolminaisuusoppi: "Jumala on kolmiyhteinen - Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kolme persoonaa, mutta vain yksi Jumala."
Tämä harhaoppi on viemässä ihmiset harhaan.
Ihmisten sopima oppi , ei Pyhässä Hengessä annettu.- Usko Uskovainen
Kuulin vastikään hyvää opetusta.
Siinä selitettiin Jumalan kymmentä käskyä. Otettiin esille tämä: "Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani."
Mitä tämä tarkoittaa?
Todettiin että Raamattu sanoo että epäjumalan palvelijat eivät peri Jumalan valtakuntaa. Saarnaaja selitti että jos sinun uskosi kohdistuu jumalaan joka ei tuomitse ketään ihmistä, sinä olet rakentanut itsellesi omatekoisen Jumalan. Sinulla on silloin toinen jumala joka on epäjumala. Silloin sinä olet epäjumalanpalvelija.
Jos nyt tällaisesta syystä "uskova" joutuu tuomittavaksi helvettiin, mitä tapahtuu sellaiselle ihmiselle joka kieltää ainoan Valtiaan ja Herran Jeesuksen Kristuksen jumaluuden? Hänelläkin on omatekoinen epäjumala. Päätepysäkki on hyvin epämiellytävä ellei käänny ja tee parannusta ja usko Herraan Jeesukseen. Kuka sanoi? Ellette te usko että Minä Olen, te kuolette synteihinne." Usko Uskovainen kirjoitti:
Kuulin vastikään hyvää opetusta.
Siinä selitettiin Jumalan kymmentä käskyä. Otettiin esille tämä: "Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani."
Mitä tämä tarkoittaa?
Todettiin että Raamattu sanoo että epäjumalan palvelijat eivät peri Jumalan valtakuntaa. Saarnaaja selitti että jos sinun uskosi kohdistuu jumalaan joka ei tuomitse ketään ihmistä, sinä olet rakentanut itsellesi omatekoisen Jumalan. Sinulla on silloin toinen jumala joka on epäjumala. Silloin sinä olet epäjumalanpalvelija.
Jos nyt tällaisesta syystä "uskova" joutuu tuomittavaksi helvettiin, mitä tapahtuu sellaiselle ihmiselle joka kieltää ainoan Valtiaan ja Herran Jeesuksen Kristuksen jumaluuden? Hänelläkin on omatekoinen epäjumala. Päätepysäkki on hyvin epämiellytävä ellei käänny ja tee parannusta ja usko Herraan Jeesukseen. Kuka sanoi? Ellette te usko että Minä Olen, te kuolette synteihinne."Johanneksen evankeliumi 12
47 "Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä."
Johanneksen evankeliumi 5
22 "Sillä Isä ei myöskään tuomitse ketään, vaan hän on antanut kaiken tuomion Pojalle, "
Tiitus 3
9 "Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
11 sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut."
Kolminaisuusoppiin mieltyneet ovat juuri niitä, jotka rakastavat riitakysymyksiä Jeesuksen sukuluetteloista ja lihallisesta syntyperästä.
- Tiitus 3
>>Kolminaisuusoppiin mieltyneet ovat juuri niitä, jotka rakastavat riitakysymyksiä
Hyvä ohje. Ei tarvitse päivät pääksytysten kopioda palstalle raamattua kuten sinä teet.
Tiitus 3.
10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, - Nimenomaan näin!
Ekivaari on harhaoppinen ja häntä on varoitettu, joten antakaa
hänen olla, älkääkä jääkö väittelemään hänen kanssaan. - hmmmmmmmm
Tässäkin ketjussa ainoa joka vastaa sanoistaan ja jolla on selkärankaa
näkyy olevan ekivaari. Kukaan muu , allekirjoittanut , mukaanluettuna,
kirjoittaa tekaistulla nimimerkillä. Kehoittaisin sinua joka haluat hyöriä
kukkona tunkiolla tulemaan rehellisesti päivänvaloon. Sillä Jumala vihaa
valhetta ja valhettelijaa sekä kaikkinaista kieroutta.- Usko Toivonen
>> Tässäkin ketjussa ainoa joka vastaa sanoistaan ja jolla on selkärankaa
näkyy olevan ekivaari. >>
Mitä tarkoitat sanoistaan vastaamisella ja selkärangalla.
Tarkoitatko "ekivaarin " omia sanoja vai Raamatun ilmoitusta?
" Harhaoppisia vältä "
Ekivaarin oppiin verrattuna helluntailaiset ovat "harhaoppisia" ja varmasti "ekivaari" on ainakin kaksi kertaa varoittanut.
Miksi hän sitten toimii vastoin Raamatun ilmoitusta?
- ei epäselvää
Uskovaisella ei ole tarvetta kiistellä Jumalan kolmiyhteydestä, vaan Raamattua tuntevalle se on itsestäänselvyys. Vain harhaoppiset siitä vääntävät ymmärtämättömyyttään. Samassa yhteydessä väännetään Jeesuksen todellisuudesta, jossa uskovaiselle ei ole mitään epäselvää, sillä Raamatttu ilmoittaa yksiselitteisesti lukuisin kohdin, että Jeesus Kristus on Herra, Vapahtaja ja Jumala. Uskovan sisimmässä Pyhä Henki kirkastaa ja korottaa Kristusta ja Hänen sovitustekoaan
Harhaoppiset tekevät näistä kiistakysymyksen eikä yksin tällä palstalla, vaan koko kristikunnan sisällä. Kaikkien kristillisiä kirjoituksia lainaavien harhaoppiuskontojen tai -liikkeiden kohdalla on aina jossain muodossa vääristynyt suhtautuminen Jeesukseen. Ja nämä asiat paljastavat heidät eksytetyiksi tai eksyttäjiksi. Heille Jeesus on tullut siksi kulmakiveksi, joka heidät myös murskaa - soromnoo
Ai tällaista täällä hellareitten palstalla.Hellallettas tentään---me ei leikitä
sun kans, mee omalle hiekkalaatikolles. Mä ainakin liukenen täältä akkojen
joukosta ihan käskemättä. - minäolense, mikäolen
>>>Kuka sanoi? Ellette te usko että Minä Olen, te kuolette synteihinne."
- Harhaoppia
>Muut kituvat iänkaikkisesti helvetissä
Harhaoppia kirjoitti:
>Muut kituvat iänkaikkisesti helvetissä
Trinitaristit kieltävät juuri sen tähden Raamatun opetuksen että Isä Jumala on YKSI, joka on tehnyt Kristuksessa KAIKKI YHDEKSI, eikä sellainen sovellu enemmistön loputtomaan kiduttamiseen;
Kolossalaiskirje 1
15 "ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen", (Kristukseen)
Efesolaiskirje 1
10 "siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - on yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."
Isällä Jumalalla on myös suunnitelmissaan kaiken "ennalleenpalautusohjelma", jonka hän aikoo aikanaan toteuttaa:
Apostolien teot 3
21 "Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta."- ml213.
Toivoisin sinunkin laajentavan ymmärrystäsi ihmisen pelastumisesta.
Jos todella uskot, miten Jumala on tehnyt Jeesuksen Kristukseksi ja Herraksi ja antanut Pojalleen niin suuren vallan, että Poika mahdollistuu polkemaan kaiken jalkojensa alle. Siis jäljelle ei jää yhtään vihollista, joka olisi Jumalan tahtoa vastaan.
Niin, tuossa valossa on helppo uskoa, miten todellisesti myös toteutuu tuo 1 Kor.15:22..........28 ilmoitus ja siihen liittyvä Fil 2:9.......11 eli lopussa ..........k-a-i-k-k-i......... ihmiset tulevat suullaan tunnustamaan Jumalamme kunniaksi; "Jeesus Kristus on Herra".
Eli Jeesuksella Kristuksella on niin suuri ja käsittämätön valta, että hän mahdollistuu kaikki ihmiset ohjaamaan tähän uskoon ja pelastukseen;
" Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut." Room. 10:9
Niin, vaikka ihminen eläisi Muslimina tai ateistina, niin Jeesuksella on niin suuri valta ja voima ja menetelmät ihmisen nöyrtymistä ajatellen, että .....k-a-i-k-k-i..... ihmiset tulevat suullaan tunnustamaan Jeesuksen edessä polvistuen;_ "Jeesus Kristus on Herra".
No, me ihmiset taas saamme uskotella mitä uskonnollisuutta tahansa, mutta vain Jumalan tahto ratkaisee mitä lopussa ihmisille tapahtuu. Itse uskon sydämessäni, mitä 1 Kor 15:22.......28 ja Fil 2 on ilmoitettu ja siinä kuvataan ihmisen kollektiivisesta pelasttumisesta,- mutta jokainen omana aikanaan. Todellisuudessa vain piskuinen ihmisryhmä pelastuu elämänsä aina eli vain ne, jotka sydämessään uskovat ja elävät todeksi; "Jeesus Kristus on Herra".
- minäolense, mikäolen
nimimerkille "Harhaoppia"
Olet joko käsittänyt väärin tai en ole esittänyt asiaa riittävän selvästi.
Epäilen, ensimmäistä vaihtoehtoa, koska tekstini kritisoi nimenomaan iankakkisen helvetin pelossa elämistä. Toisin sanoen elämää, joka on helvettikeskeistä. Minusta se ei ole elämää ensinkään.
En toki kiellä helvetin olemassa oloa.
Toivottavasti ymmärrät tekstin luettuasi sen toistamiseen.
Edellinen tekstini oli tarkoitettu nimimerkille "Usko Uskovainen", jonka viestiä olin viestini alussa lainannut.- Harhaoppia
Hienoa jos olet sitä mieltä että helvetti ei ole ihmisten kidutuspaikka.
Pelolla kasvattaminen on moraalitonta ja siitä pitäisi saada kirkkoisät ja muut sitä julistavat vastuuseen. Mutta se on niin syvälle iskostettu ihmispoloihin että
siinä onkin tosi työ. On myös Jumalan pilkkaa väittää että rakkaudellinen Isämme
tekisi jotain noin kauheaa.
Selväähän on että tämä peloite on aikoinaan luotu sitä varten että kirkot saisivat
lisää väkeä, mutta tänäpäivänä se pitäisi haudata niinkuin kaikki muukin väärä
ja jumalaton meno.
Minua vain säälittää nämä ihmiset jotka ovat sidottuina tuohon pimeyteen.
- ml213.
"Jeesus käytti Jumalasta nimitystä Isä, ei Jahve. Mietin vaan, että oliko Jeesus Jahve? ".
VT puolella eli kaikki Jumalan ilmoitukset kohdentuivat Israelilaisille, Jumalan kansalle ja luonnollisesti Israelin kansan Jumala oli Jahve ja tämä Jumala oli Herra Israelin kansalle.
Mutta, ihmiskunnassa kääntyi uusi lehti kun Jumala lähetti Poikansa maailmaan pelastaessaan ...................k.a.i.k.k.i............. ihmiset. Tämän koko pelastusoperaation Jumala suunnitteli Pojan tehtäväksi eli Jumala pelastaa ihmisen (kollektiivisesti) Pojan kautta.
Jumalahan antoi kaiken vallan Pojalleen Jeesukselle Kristukselle ja tähän liittyy tuo Ap2:36 eli Jumala teki Nasaretin Jeesuksesta Kristuksen ja ................H-e-r-r-a-n.
Niin, vallassa oleva Jeesus Kristus kutsuukin Jumalaa Isänään, koska Jumala on luonnollisesti Jeesuksen Kristuksen Isä. Vaikka Jumalan tahto tapahtuu 100%:sesti UT puolella, niin UT puolella valtaa toimittaa Jumalan Poika,- Jeesus Kristus.
Mutta,- lopussa Poika luovuttaa vallan Jumalalle 1 Kor 15:28 ja Jumala alistaa Pojankin valtansa alle, että Jumala olisi kaikki kaikessa.- Dan. luku 7
13. Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.
14. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä. - ml213.
Dan. luku 7 kirjoitti:
13. Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.
14. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.Valtakunta ei todella häviä, vaan Poika antaa valtakunnan Jumalan haltuun. 1 Kor 15:24
Sitä ennen Jeesus Kristus Jumalan Poika on käyttänyt Jumalalta saatua valtaa laajasti ja laittanut .....k-a-i-k-k-i........ viholliset jalkojensa alle.
Kyseessä on siis Jumalan ja Pojan vuorovaikutus suhteesta eli luonnolisesti on kaksi erillistä tahoa. Totinen Jumala ja tämän Poika. - Taidat sen tietää
Dan. luku 7 kirjoitti:
14. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.Hänelle, Jeesukselle todella ANNETTIIN VALTA, Mutta kuka sen antoi hänelle?
Ja kuka on tuo Vanhaikäinen? - Dan. luku 7
ml213. kirjoitti:
Valtakunta ei todella häviä, vaan Poika antaa valtakunnan Jumalan haltuun. 1 Kor 15:24
Sitä ennen Jeesus Kristus Jumalan Poika on käyttänyt Jumalalta saatua valtaa laajasti ja laittanut .....k-a-i-k-k-i........ viholliset jalkojensa alle.
Kyseessä on siis Jumalan ja Pojan vuorovaikutus suhteesta eli luonnolisesti on kaksi erillistä tahoa. Totinen Jumala ja tämän Poika.Asian ydin jäi huomaamatta. Liekö kirjoitustekniikassa vika?
14. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei.... l-a-k-k-a-a. - ml213.
Dan. luku 7 kirjoitti:
Asian ydin jäi huomaamatta. Liekö kirjoitustekniikassa vika?
14. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei.... l-a-k-k-a-a.>14. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei.... l-a-k-k-a-a. <
Juuri noin, mutta tarkoitinkin, miten Poikakin alistetaan Jumalan alaisuuteen.
25" Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
28."Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikessa". 1Kor 15:25/28
Siis Jumala tulee aina olemaan .....k-a-i-k-e-n.......... yläpuolella ja kaikki kaikessa eli toteutuu; "Jumala on Kristuksen pää".
- ml213.
Tämä kolminaisuusopin jauhaminen päättyisi kertaheitolla, jos me kaikki kirjoittajat lupasimme Jumalalle uskoa sanasta sanaan, mitä Jumala on tehnyt Jeesukselle eli;
"Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että .......J-u-m-a-l-a.......on....... h-ä-n-e-t......... H-e-r-r-a-k-s-i........... ja .........K-r-i-s-t-u-k-s-e-k-s-i........ t-e-h-n-y-t........., t-ä-m-ä-n............J-e-e-s-u-k-s-e-n........... , joka te ristiin naulitsitte". Ap 2:36
Jos ihminen ei nöyrry Jumalan ilmoituksen edessä pois uskonnollisuudestaan, niin todellinen riitelyn aiheuttaja on epäuskoinen ihminen. Ei ihminen,- joka uskoo sanojen sisältöön ja siten Jumalan aivoituksiin ja tahtoon.
Niin, olipa ihminen vaikka Jehovan todistaja tai hottentotti.
PS.
Oletko sinä epäuskoinen riidan haastaja ihminen,- vai Jumalan tahtoon uskova.?
Kumpaan joukkoon kuulunet, molempiin,- et kuulu et!!
Jeesus Kristus on Herra!!!! ""MUTTA miksi Uudessa Testamentissa ei Jumalan nimeä Jahve käytetä""
Jahve eli YHVH...
Ei Jumalan nimeä muutenkaan yleensä käytetä, koska Jumalan nimeähän ei saa turhaan lausua. Juuri tämän takia sitä ei enää satavarmasti enää tiedetäkään, mitkä tuon nimen oikeat vokaalit ovat.
Pyhä henki on Isä YHVH:n voima. Voima, joka vaikuttaa kaikissa niissä, joille Isä sen suo. Pyhä henki on persoona vain siksi, että se on yhtä Jumalan kanssa samalla tavalla kuin ihminen on yhtä kätensä kanssa.
VT:ssa on monta erilaista sanaa, jotka käännetään "herraksi". Samoin UT:ssa käytetään sanaa "herra" monessa eri merkityksessä. Se, että jotakuta kutsutaan "herraksi" ei tee hänestä Jumalaa vain siksi, että Jumalaakin kutsutaan Herraksi muiden lisäksi.
Jeesus sanoo, että Isä Jumala on ainoa todellinen Jumala ja että alussa Isä loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Ja VT:n perusteellahan me tiedämme, että se Jumala, joka loi ihmisen, on YHVH eikä ketään toista Jumalaa ole kuin Hän yksin. Eli vastaus on ei. Jeesus ei ole YHVH vaan Isä on YHVH, niin kuin Jeesus antaa puheillaan ymmärtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei573173Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071752- 1061072
- 921032
- 60903
- 42816
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate163810IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57781Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59752Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28715