Väärät ohjeet tuntokynnysmittauksessa?

Voi ei!

Minulla epäillään polyneuropatiaa ja kävin tuntokynnysmittauksessa (QST), jossa tutkittiin kylmätunto, kuumatunto, kylmäkipu, kuumakipu sekä värinätunto. Epäilen, että olen saanut hoitajalta väärät ohjeet kylmä- ja kuumakipukynnyksiä varten. Mitä olette mieltä?

Aluksi hän antoi ristiriitaiset ohjeet siitä, milloin minun täytyy ilmoittaa kiputuntemus. Sitten kysyin häneltä, että "Täytyykö minun painaa nappia heti, kun tunnen kylmän tai kuuman muuttuneet kivuksi vai antaa kylmän tai kuuman ensin muuttua kivuksi ja painaa nappia vasta sitten, kun en millään kestä tuota kipua?" Molempiin vastaukset joo!
Jankkasin asiasta monta kertaan, kunnes sain toistuvasti vastaukseksi, että "anna mennä niin pitkälle kuin sielu sietää".
Tein sitten niin, että annoin kuuman muuttua kivuksi. Kipu kesti noin 30 s, josta viimeiset 10 s tosi sietämätöntä, mutta en silti painanut nappia, koska se ei ollut täysin sietämätöntä, niin kuin mielestäni neuvottiin. Sitten olikin jo saavutettu maksimi- tai minimilämpötila, jonka jälkeen kone sammuu itsestään.
Nyt sain lääkärin tulkinnan asiasta. Siinä lukee "Kylmäkipu ja kuumakipu on alentunut niin, että ei tunnista maksiärsykettä (0 ja 50C) kylmä- ja kuumakipuna." Minusta tämä lause on tulkittavissa niin, että minun olisi pitänyt tunnistaa se raja, jolloin kuuma tai kylmä muuttuu kivuksi.
Samoin tähän tulkintatapaan sopii se, että tutkimusta sanotaan kivuttomaksi.
Tietääkö joku, miten asia on?
Pystyykö taitava KNF-lääkäri tulkitsemaan saatujen arvojen perusteella kuitenkin jotakin, jos hänelle kertoo, että että on saanut em. tavalla väärät ohjeet? Mielipiteitä, mitä tehdä? Onko kenelläkään koskaan onnistunut reklamaatio vastaavassa tilanteessa niin, että tutkimus tehtäisiin uudelleen samalla maksulla? Olen yksityispotilas, joten en ihan huviksenikaan lähtisi uuteen tutkimukseen.

Kiitos etukäteen.

6

1796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mahtaakohan aloittaja käydä vielä lukemassa ketjua; kuinka kävi diagnoosin kanssa ja muutoinkin?

      Muita QST-mittauksessa käyneitä? Kokemuksia?

      Itse en tuntenut kylmäkipua lainkaan kummassakaan kädessä, kuumakiputunto tuli juuri ennen maksimirajaa - olisin kyllä sietänyt suurempaakin lämpötilaa, mutta olihan se kiva päästä painamaan nappia edes pari kertaa ;-) Kuumakivun just ja just tunnistamisen jälkeinen mittauskerta taas meni ns. ohi, eli kiputuntemus oli ikään kuin yhdellä kerralla kasvattanut sietokykyä seuraavaan mittauskertaan, jolloin kipu ei tuntunut edes just ja just.

      Muita kuuma- ja kylmäkiputunnottomia?

    • Anonyymi

      Edellinen jatkaa:
      itse sain ohjeeksi ilmoittaa a) kylmä- ja lämpötuntokynnyksissä sekä b) kylmä- ja kuumakipukynnyksissä heti, kun tunnistan a) lämpötilan muuttumisen ja b) kivun.

      Varmistin vielä, että hetikö - juu!
      Se on tietysti eri asia, kun jokainen määrittelee tunnistettavan kipunsa omalla tavalla. Itsellä on toistakymmentä erilaista kipua, joita kuvaan erilaisin termein.

      QST:ssa kuuma(mini)kipu oli erilaisiin kipukokemuksiini nähden keskivertoa ja omantyyppistään. Kylmäkipua ei tullut ollenkaan, ei oltu lähelläkään kipua.

    • Anonyymi

      Oho, mulla on polyneuropatia todettu kunnallisella puolella eikä mulle ole ikinä tehty mitään tuollaisia kiputestejä.
      Onkohan ne vaan yksityisen puolen tutkimuksia?
      Mulla ei ole varaa yksityisiin. Onko ketään jolla noita olisi tehty kunnallisella, voisiko kertoa?

      • Anonyymi

        Sulla varmaan on tehty ENMG? Mulla tehtiin se, mutta se oli paksujen hermosäikeiden osalta puhdas, joten seuraava steppi oli QST-mittaus, jolla voidaan saada esiin mm. ohutsäieneuropatia.

        Oma ENMG x 2 yksityisellä sektorilla, QST julkisella, jossa se ylipäänsä voidaan tehdä lukuun ottamatta lie yhtä yksityistä KNF-yksikköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla varmaan on tehty ENMG? Mulla tehtiin se, mutta se oli paksujen hermosäikeiden osalta puhdas, joten seuraava steppi oli QST-mittaus, jolla voidaan saada esiin mm. ohutsäieneuropatia.

        Oma ENMG x 2 yksityisellä sektorilla, QST julkisella, jossa se ylipäänsä voidaan tehdä lukuun ottamatta lie yhtä yksityistä KNF-yksikköä.

        ...yleensä yliopistollisessa keskussairaalassa tuo QST, samoin kuin mm. somatosensorinen herätevastetutkimus (SEP).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla varmaan on tehty ENMG? Mulla tehtiin se, mutta se oli paksujen hermosäikeiden osalta puhdas, joten seuraava steppi oli QST-mittaus, jolla voidaan saada esiin mm. ohutsäieneuropatia.

        Oma ENMG x 2 yksityisellä sektorilla, QST julkisella, jossa se ylipäänsä voidaan tehdä lukuun ottamatta lie yhtä yksityistä KNF-yksikköä.

        Joo, se ENMG oli ainoa tutkimus joka mulle tehtiin.
        Sitten kerrottiin että on kohtalaisen vahva aksonaalinen polyneuropatia. 2 vuotta myöhemmin oli tutkimus uudestaan ja tuntohermot oli pysynyt samanlaisina mutta liikehermot vähän huonontuneet.
        Eipä ole kerrottu voiko sille tehdä mitään tai hoitaa jollain tavalla. Vaan eipä tuo taida enää parantua.
        Siitäkään ei ole tietoa mistä se on tullut, ainoa että ei johdu kuulemma alkoholista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe