anopin perintö

puheet ja lupaukset

Anoppi kuoli tekemättä testamenttia. Hän oli puhunut minulle tavaroista, jotka saan aikanaan häneltä, mutta nyt hänen kolme poikaansa jakavatkin ne keskenään edes kuuntelematta minua. Sitäpaitsi anoppi oli lupaillut samoja tavaroita myös toisille miniöilleen. Nyt epäilen, että hän halusi vain hallita miniöitään lupaamalla meille tavaroita

190

9592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvä tapaus

      Anopin perivät tietysti anopin lapset. Lasten aviopuolisot eivät ole perijöitä.

      Asia on harvinaisen selkeä.

    • ahbe miniä

      Suullisilla lupauksilla ei ole mitään merkitystä. Vain todistettu testamentti antaisi sinulle oikeuden tavaroihin. Kuten itsekin huomasti, samoja lupauksia on puhuttu eri puolille ja on mahdoton valita edes, kenen kertoma on totta. Sinä et todellakaan ole perillinen missään mielessä, joten tyydy siihen että tavaroitahan ne vaan ovat, ei mitään tärkeämpää

    • arvot kohdalleen

      Tavaratko ovat niin tärkeitä sinulle? Ehkäpä peräti mielistelit anoppia tavaraa saadaksesi? Anoppi hihitti salaa kun sai kaikki miniät kilteiksi lupauksillaan. On elämässä tärkeämpääkin kuin tavarat, esim suhteesi läheisiin ja sukulaisiin - sitä ei korvaa mikään, jos nyt alat riidellä.

      • kyllästynyt typeriin

        Eihän aloittaja sanonut missään vaiheessa että tavarat olivat päämäärä, käsitin sen niin että hän ihmetteli tilannetta, anoppi ehkä halusi antaa niitä tavaroitaan miniöille vaan ei oikein tiennyt miten. Joten ei tarvitse heti alkaa ivailemaan ihmistä joka vaan kertoo.
        Itse ollut samassa tilanteessa joskus mutta minä tiesin jo anopin sanoessa että se on vaan puhetta, ja siksi toiseksi tavaroita joita hän lupaili oli itselläni jo ennestään. Eikö keskustelu voisi pitää sillä tasolla ettei kenenkään tarvitsisi pahoittaa mieltänsä toisen ilkeyden vuoksi. Sinä joka sanoit mielistelystä aloittajalle, eiköhän mennyt vähän mielikuvituksesi asioiden edellä, sinä pilaat keskustelut ilkeydelläsi.Ja neuvoja hän ei sinulta pyytänyt, siis miksi aloit niitä jakelemaan.


      • ei kantsi odottaa
        kyllästynyt typeriin kirjoitti:

        Eihän aloittaja sanonut missään vaiheessa että tavarat olivat päämäärä, käsitin sen niin että hän ihmetteli tilannetta, anoppi ehkä halusi antaa niitä tavaroitaan miniöille vaan ei oikein tiennyt miten. Joten ei tarvitse heti alkaa ivailemaan ihmistä joka vaan kertoo.
        Itse ollut samassa tilanteessa joskus mutta minä tiesin jo anopin sanoessa että se on vaan puhetta, ja siksi toiseksi tavaroita joita hän lupaili oli itselläni jo ennestään. Eikö keskustelu voisi pitää sillä tasolla ettei kenenkään tarvitsisi pahoittaa mieltänsä toisen ilkeyden vuoksi. Sinä joka sanoit mielistelystä aloittajalle, eiköhän mennyt vähän mielikuvituksesi asioiden edellä, sinä pilaat keskustelut ilkeydelläsi.Ja neuvoja hän ei sinulta pyytänyt, siis miksi aloit niitä jakelemaan.

        Meillä samoin, appi kuoli jolloin anoppi (poikien lapseton äitipuoli) lupaili kaikenlaista, sekä rahat että tavarat päätyisivät poikien perheisiin kun hänestä aika jättää.

        En pitänyt hänen sanomisiaan pätevinä, koska mitään paperia ei tehty.

        Ja niin siinä kävikin, että kun anoppi hiljattain kuoli, niin mitä häneltä jäi, sen jakoivat hänen omat sisarustenlapsensa. Mieheni veli ei päässyt edes kuolinilmoitukseen, mitä kyllä ihmettelimme, sillä veljen pojille tämä naisihminen oli ollut isoäidin asemassa.

        Mutta tavarat siis jaettiin yksinkertaisesti niin että anopin sisarustenlapset kävivät asunnosta valikoimassa haluamiaan tavaroita ja loput menivät kirpputorille. Rahoista en tiedä, mutta kai ne kristillisesti jaettiin lain mukaan.

        Tuntuu hyvältä, kun emme koskaan edes odottaneet saavamme sieltä mitään, vaikka siellä oli toki mieheni ja hänen veljensä edesmenneen äidinkin kirjoja ja tauluja ym. Mennyt mikä mennyt, ja tavaraahan se vain oli loppujen lopuksi. Mitään riitaa ei onneksi ole syntynyt sukulaisten kesken.


    • eloisa anoppi

      Minulla on kaksi miniää ja yksi vävy. Olen elossa ainakin nyt tätä kirjoittaessani ja toivottavasti elän vielä jonkun aikaa, vaikka täytin juuri 60v.

      Yksi miniöistä on vähän samanoloinen kuin sinä, eli perso rahalle, tavaralle ja "etuuksille", jotka mielestään kuuluvat poikani vaimona hänelle. Yksi niistä "etuuksistta" on ollut kesämökkini käyttö ilman velvollisuuksia.

      Myin kuukausi sitten mökkini ja myös omakotitaloni. Ostin kaupungin keskustasta itselleni kaksion ja helpotan näin arkeani vanhuuden lähestyessä. Ei tullut edes mieleen kysyä hyväksyntää kauppoihin lapsiltani, eikä heidän puolisoiltaan. Kerroin vain, mitä teen ja tein kanssa.

      Tämän ahneen miniän kannanotot saivat minut kumminkin miettimään, että onko nuorilla aikuisilla todellakin yleisenä sellainen käsitys, että vanhempien omaisuus kuuluu säilyttää ja säästää lapsille perinnöksi? Omasta mielestäni voin täysijärkisenä kansalaisena käyttää omaisuuteni vaikkapa pelaamalla kaiken bingossa,

      No. En nyt vielä ole innostunut bingosta:) Mutta muutaman vuoden päästä pääsen eläkkeelle ja olen kyllä suunnitellut sijoittaa varojani sitten matkusteluun. Jos elinvuosia riittää, niin tuskin minulta paljoa perittävää jää.

      En tiedä, mitä ap tarkoittaa tuolla miniöiden hallitsemisella? Hallitseeko hän sinua vielä haudastakin? Miksi ihmeessä anoppisi poikien pitäisi kuunnella äidin perintöä jakaessaan sinua?

      • olet syvältä

        Oot just näitä vittumaisia anoppeja. Tyrmäät lapsenlapsiltasi kaiken ja viet kesän ilot mökillä. Ei jää hieno muisto mummosta lapsille :(


      • ahneus ja itsekkyys
        olet syvältä kirjoitti:

        Oot just näitä vittumaisia anoppeja. Tyrmäät lapsenlapsiltasi kaiken ja viet kesän ilot mökillä. Ei jää hieno muisto mummosta lapsille :(

        Haha, "Olet syvältä", nyt meni kyllä aamukahvit väärään kurkkuun. Jos haluat lapsillesi kesän ilot mökillä, niin hanki itsellesi mökki. Mitäs muuta anoppi tyrmäsikään lapsenlapsiltaan? Omat rahansa ja tavaransako? Aikuinen ihminen saa vielä vanhanakin tehdä omalle omaisuudelleen mitä itse haluaa.

        TULEVILLA perillisillä ei ole mitään sanomista hänen mökkikauppoihinsa tai siihen miten hän keksii nauttia rahoistaan. Lasten tai muidenkaan sukulaisten mielipidettä ei tarvitse kysyä. Eihän voi riistää lapsenlapsilta sellaista, mikä ei olekaan lasten. Muisto mummosta ei tarkoita muistoa hänen omaisuudestaan, se on kyllä jotain ihan muuta.


      • LiFfe!

        Teit oikein :-)

        Kumpa ihmiset nauttisivatkin omaisuudestaan itse ! Itsehän se on hankittu ja pitää siitä muistaa iloita myös.

        Miksi pitäisi säästellä muille mökkiä tms ? Näin on, että sukulaiset hankkikoot ja hoitakoot itse omat mökkinsä kamansa.


      • Älähän nyt
        olet syvältä kirjoitti:

        Oot just näitä vittumaisia anoppeja. Tyrmäät lapsenlapsiltasi kaiken ja viet kesän ilot mökillä. Ei jää hieno muisto mummosta lapsille :(

        -Pitänee tehdä vähän kahdella kädelläkin ennenkuin voi tuumata yhdellä sormella!


      • Hienoo ja loistavaa

        Teit ihan oikein. Omituisia ihmisiä kun luulevat että perintö on joku heidän oikeutensa. Olen sitä mieltä että jos joku jotain haluaa niin hankkikoon itse. Olet itse mökkisi hankkinut ja saat sen tietysti myydä jos haluat ja sitten upotella rahat vaikka Kreikan rannoilla gigoloiden uimahousuihin. Ihan vaan miniäsi kiusaksi :) Tuhlaa kaikki rahat jos vaan kerkiät ja vielä viimeisillä päivilläsi osta miniäsi nimissä osamaksulla vvaikka mitä:)


      • perijättärenä mukava
        olet syvältä kirjoitti:

        Oot just näitä vittumaisia anoppeja. Tyrmäät lapsenlapsiltasi kaiken ja viet kesän ilot mökillä. Ei jää hieno muisto mummosta lapsille :(

        Miniä ei ole lapsenlapsi, eikä perijä. Laki on sellainen.


      • Verenimijät.
        olet syvältä kirjoitti:

        Oot just näitä vittumaisia anoppeja. Tyrmäät lapsenlapsiltasi kaiken ja viet kesän ilot mökillä. Ei jää hieno muisto mummosta lapsille :(

        Kyllä sitä ollaan mummoja kynimässä, joko oma mummosi on kynitty ja putsattu. Jos olisin rikas niin ostaisin kalliin maljakon ja rikkoisin sen kuolinvuoteellani.

        Ihmiselle itselleen ei anneta mitään arvoa, aina vaan raha ja raha.


      • "Oma tupa, oma lupa"
        olet syvältä kirjoitti:

        Oot just näitä vittumaisia anoppeja. Tyrmäät lapsenlapsiltasi kaiken ja viet kesän ilot mökillä. Ei jää hieno muisto mummosta lapsille :(

        Hanki itse mökit sun muut mukavuudet lapsillesi. Taitaa mennä sinun hankkeesi kädestä suuhun? /Olisikohan kaljaan ja tupakkaan?/

        Anoppisi on kunnioitettava ihminen, kun on silloin huonoina aikoinakin pystynyt säästämään jotakin. Nytkö hänen pitäisi ne jakaa ahneille pennuilleen ja vielä ahneimmille miniöilleen jo eläessään ja itse kituuttaa jotakuinkin päiväkerrallaan,

        HÄH?

        Te ootte kuin korppikotkat vain oottamassa toisen kuolemaa!


      • pykälät
        "Oma tupa, oma lupa" kirjoitti:

        Hanki itse mökit sun muut mukavuudet lapsillesi. Taitaa mennä sinun hankkeesi kädestä suuhun? /Olisikohan kaljaan ja tupakkaan?/

        Anoppisi on kunnioitettava ihminen, kun on silloin huonoina aikoinakin pystynyt säästämään jotakin. Nytkö hänen pitäisi ne jakaa ahneille pennuilleen ja vielä ahneimmille miniöilleen jo eläessään ja itse kituuttaa jotakuinkin päiväkerrallaan,

        HÄH?

        Te ootte kuin korppikotkat vain oottamassa toisen kuolemaa!

        Voihan olla että anoppi ei ole itse säästänyt huonoina aikoina mitään vaan on itse perinyt vanhemmiltaan talot ja tilat.
        Jos puoliso on kuollut niin avioliiton aikana hankkimasta omaisuudesta puolet on lasten ja sitä ei saa anoppikaan laittaa menemään minne sattuu. Anoppi omistaa vain oman puolikkaansa niin kauan kun elää.


      • Nuorehko mies

        Sinä "eloisa anoppi" olet itse omaisuutesi hankkinut (näin oletan) ja sinulla on täysi oikeus tehdä sille mitä haluat. Jos jotain sattuu jäämään perinnöksi, niin se on kiva yllätys perillisille. Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta "odottaa" perintöä, eikä ainakaan laskea mitään sen varaan. Olen aina ihmetellyt kun jotkut puhuvat meidän mökistä, vaikka se on heidän vanhempiensa kesämökki. Eihän heillä (lapsilla) ole siihen oikeasti mitään osuutta eikä arpaa niin kauan kuin mökki on vanhempien omistuksessa. Ärsyttää sellaiset siipeilijät.


      • Tuleva perijä
        Hienoo ja loistavaa kirjoitti:

        Teit ihan oikein. Omituisia ihmisiä kun luulevat että perintö on joku heidän oikeutensa. Olen sitä mieltä että jos joku jotain haluaa niin hankkikoon itse. Olet itse mökkisi hankkinut ja saat sen tietysti myydä jos haluat ja sitten upotella rahat vaikka Kreikan rannoilla gigoloiden uimahousuihin. Ihan vaan miniäsi kiusaksi :) Tuhlaa kaikki rahat jos vaan kerkiät ja vielä viimeisillä päivilläsi osta miniäsi nimissä osamaksulla vvaikka mitä:)

        Minua (nainen 25) ottaisi pahasti päähän, jos vanhempani myisivät talon jossa asuvat tällä hetkellä ja myisivät irtaimiston. Minulla on erittäin vahva tunneside kotiini, jossa minä edustan jo 6.sukupolvea, isäni ollessa 5:tä sukupolvea. Ja suuri osa vanhempieni hallussa olevista tavaroista on esi-isiltämme perittyä antiikkia. En usko esi-isien halunneen, että jonain päivänä tulevat sukupolvet vaan päättävät myydä kaiken jättämättä jälkipolville mitään. Itse aion kaikin tavoin turvata sukuni omaisuuden mieheltäni avioehdolla. Itse en voisi myydä rakasta sukutaloamme ja unohtaa sukupolvesta toiseen periytynyttä omaisuutta vaikka jonain päivänä minulla olisi siihen oikeus omistajana. Tuhlari vanhusten kannattaisi ensin muistella miten ovat omaisuutensa saaneet, ennen kuin alkavat myymään mitään!!!


      • rahariitauttaa

        Ihan oikein teit. Omilla iäkkäillä vanhemmillani on rahaa ja omaisuutta, mutta elelevät tosi tosi säästeliäästi.Monet kerrat olen sanonut, että satsatkaa itseenne ja nauttikaa elämästä, älkää lakseko joka senttiä.Itse omalla työllään ovat omaisuutensa hankkineet ,mikään ei ole tulllut ilmaiseksi.Yleensä käy niin, kun vanhemmista aika jättää niin lapset alkavat tappelemaan perinnöstä ja lopputulos on vaitettavan usein sellainen, että välit menevät poikki.Parempi kun ei jää mitään ,niin ei tarvitse riidelläkään.


      • mummeli vm-45

        Hyvä,itse olen tehnyt ihan samalla lailla,täytin 65 viime vuonna ja jäin eläkkeelle.Myytiin talo ja muutettiin kerrostaloon vanhuudenpäiviä viettämään.Osan talorahoista on jo annettu perilliselle,lopuilla aiotaan matkustella ja pitää hauskaa kun vielä jaksaa.Eipä itsekään ole perintöjä saatu,kaikki on hankittu töissä käymällä.


      • Jes!!!

        Oikein, pitää itse nauttia kun vielä voi. Tänä päivänä suurimmalla osalla lapsista on jo omat asunnot ym vempeleet. Olen omille vanhemmilleni sanonut, että käyttäkää ja tehkää!


      • Yllätystä kerrakseen
        pykälät kirjoitti:

        Voihan olla että anoppi ei ole itse säästänyt huonoina aikoina mitään vaan on itse perinyt vanhemmiltaan talot ja tilat.
        Jos puoliso on kuollut niin avioliiton aikana hankkimasta omaisuudesta puolet on lasten ja sitä ei saa anoppikaan laittaa menemään minne sattuu. Anoppi omistaa vain oman puolikkaansa niin kauan kun elää.

        "Jos puoliso on kuollut niin avioliiton aikana hankkimasta omaisuudesta puolet on lasten ja sitä ei saa anoppikaan laittaa menemään minne sattuu. Anoppi omistaa vain oman puolikkaansa niin kauan kun elää. "

        Ei pidä paikkaansa, otapa asioista selvää, että ei tule ikävää yllätystä sitten kun odotat automaattisesti periväsi puolet (puolesta puolet-sillä anoppikin perii) perinnöstä.
        Voihan olla, että anoppi omistaakin kaiken eikä ole tyhjätasku ollenkaan.


      • Rva_Randomi

        Niimpä. Miksi ihmisen pitäis viimeset elinvuodet kituuttaa parilla leivänkannikalla vaan, että jotku pyrkyrit saa sitte tuhlata ne rahat?
        Oiskohan ite valmiita luopumaan omista reissuista ja muista hankinnoista, että perilliset sitten saa törsätä. Järkeä? Harvempi normi-ihminen omana elinaikanakaan antaa tonneittain rahaa lapsille ja lapsenlapsille. Periaatteessa sama, molemmissa tilanteissa joutuu tinkimään omista hankinnoista.


      • Aviopuoliso
        pykälät kirjoitti:

        Voihan olla että anoppi ei ole itse säästänyt huonoina aikoina mitään vaan on itse perinyt vanhemmiltaan talot ja tilat.
        Jos puoliso on kuollut niin avioliiton aikana hankkimasta omaisuudesta puolet on lasten ja sitä ei saa anoppikaan laittaa menemään minne sattuu. Anoppi omistaa vain oman puolikkaansa niin kauan kun elää.

        Käsittääkseni kyllä aviopuoliso perii kaiken, jollei muusta ole kirjallista todistusta.


      • Tuleva perinnötön
        Tuleva perijä kirjoitti:

        Minua (nainen 25) ottaisi pahasti päähän, jos vanhempani myisivät talon jossa asuvat tällä hetkellä ja myisivät irtaimiston. Minulla on erittäin vahva tunneside kotiini, jossa minä edustan jo 6.sukupolvea, isäni ollessa 5:tä sukupolvea. Ja suuri osa vanhempieni hallussa olevista tavaroista on esi-isiltämme perittyä antiikkia. En usko esi-isien halunneen, että jonain päivänä tulevat sukupolvet vaan päättävät myydä kaiken jättämättä jälkipolville mitään. Itse aion kaikin tavoin turvata sukuni omaisuuden mieheltäni avioehdolla. Itse en voisi myydä rakasta sukutaloamme ja unohtaa sukupolvesta toiseen periytynyttä omaisuutta vaikka jonain päivänä minulla olisi siihen oikeus omistajana. Tuhlari vanhusten kannattaisi ensin muistella miten ovat omaisuutensa saaneet, ennen kuin alkavat myymään mitään!!!

        Olet sinä mitä mieltä tahansa, kyllä vanhemmillasi (isälläsi?) on oikeus myydä omaisuutensa, jos niin haluaa. Toki saatat sitten periä osuutesi rahana, jos vanhemmiltasi jotain jää.


      • Hassua, 1.kirjoitus

        Kuulostaapa itsekkäältä. Minulla ei ole tarvetta saada äidiltä perintöä, vaan haluan hänen nauttivan elämästään. Rakkaudesta hän kuitenkin haluaa säästää asioita minulle kuten minäkin lapsilleni.


      • Eipäs niinkään!
        Aviopuoliso kirjoitti:

        Käsittääkseni kyllä aviopuoliso perii kaiken, jollei muusta ole kirjallista todistusta.

        Jos avioparilla on lapsia, leski ei peri mitään, vaan saa pitää oman puoliskonsa liiton aikana hankitusta omaisuudesta, kuolleen puolison osuuden perivät lapset. Leski saa hallinta- ja asumisoikeuden parin yhteiseen asuntoon. Toki jos lapsia ei ole, jäljelle jäävä perii kaiken.


      • isovanhemmat perinyt
        Aviopuoliso kirjoitti:

        Käsittääkseni kyllä aviopuoliso perii kaiken, jollei muusta ole kirjallista todistusta.

        Niin omituiselta kun kuullostaakin niin avioparista jos toinen menehtyy niin toinen ei peri kaikkea vaan saa 50% omaisuudesta ja toiset puolet menee lapsille automaattisesti.

        Meillä isovanhempien kuoltua vanhempani ei halunnut mitään ja tuli suoraan lapsenlapsille kaikki. Maksoi kyllä silti verot kun en olis itsekkään ottanut muuten vastaan vaan valtio olis kuitannu kaikki.
        Joskus vaan tulee niin tarpeetonta,mutta kallisarvoista. sellaista mitä haluaa suvussa säilyttää kun ollut sukupolvelta toiselle menevää.


      • mummoa kunnioittaen
        Tuleva perinnötön kirjoitti:

        Olet sinä mitä mieltä tahansa, kyllä vanhemmillasi (isälläsi?) on oikeus myydä omaisuutensa, jos niin haluaa. Toki saatat sitten periä osuutesi rahana, jos vanhemmiltasi jotain jää.

        Ei kaikki ole aina noin selvää. Meillä 5 sukupolvea asunut samassa rintamamiestalossa. Vaarin kuoltua mummo ei jaksanut pitää huolta isosta omakotitalosta. Mummo sai asunnosta 50% ja lapset toiset 50%. Mummo halus myydä asunnon ja lapsilla ei silloin ollut varaa lunastaa kun suht nuoria ja oma asuntolaina päällä (olis ollut 70 000€ kaikilta kolmelta lapselta lunastusosuus ostaa mummo pihalle).
        Näin ollen mummon pyynnöstä laki päättää että asunto myyntiin metsineen, tontteineen, asunto ja tavarat.

        Mummolle ei käynyt että lapset olis vienyt kauppaan, olis leikannu nurmikon kesäsin, olis kerännyt marjat, olis haravoinut, olis pilkkonut ja kaatanut puita, olis siivonnut ja käynyt auttamassa. Halus kerrostaloon missä ei tarvinnut miettiä asioita.

        2 vuotta sitten mummon kuoltua oli lapset ensimmäisenä jo jakamassa rahoja joita mummolla oli paljon. Perunkirjotuksessa tulikin kaikille yllätyksenä että oli testamentannut rahat sotaveteraaneille.
        Kerrostalossa oli vuokralla ja sitä ei paljo jaeta.
        Joskus elämä yllättää yllättävillä käänteillä.


      • Pelaa sitä bingoa

        Nykyinen hallitus on nostamassa eläkeikää ja pienentämässä nuorten tulevaisuuden eläkkeitä verukkeella "tulette saamaan isot perinnöt suurten ikäluokkien kuollessa".

        Niin kuin tästäkin edellisestä kirjoittajasta huomaamme, todellisuudessa kuitenkin osa suurten ikäluokkien ihmisistä on ahneita vanhuksia, jotka myyvät nuorilla kiskurihintaan itse pilkkahinnalla ostamansa asunnot. Tällä rahalla voikin sitten rällätä Mallorcalla kuolemaan asti, kun nuoret maksavat 30 vuotta pientä yksiötä, ja työskentelevät hautaan asti.

        Suuret ikäluokat ovat myös käyttänyt suuren osan maapallon luonnonvaroista, ja jättävät jälkeläisilleen perinnöksi saastuneen elinympäristön.


      • ihme kitinää....
        ahneus ja itsekkyys kirjoitti:

        Haha, "Olet syvältä", nyt meni kyllä aamukahvit väärään kurkkuun. Jos haluat lapsillesi kesän ilot mökillä, niin hanki itsellesi mökki. Mitäs muuta anoppi tyrmäsikään lapsenlapsiltaan? Omat rahansa ja tavaransako? Aikuinen ihminen saa vielä vanhanakin tehdä omalle omaisuudelleen mitä itse haluaa.

        TULEVILLA perillisillä ei ole mitään sanomista hänen mökkikauppoihinsa tai siihen miten hän keksii nauttia rahoistaan. Lasten tai muidenkaan sukulaisten mielipidettä ei tarvitse kysyä. Eihän voi riistää lapsenlapsilta sellaista, mikä ei olekaan lasten. Muisto mummosta ei tarkoita muistoa hänen omaisuudestaan, se on kyllä jotain ihan muuta.

        Ja niitä mökkejä saa vuokratakin, jos sellaista ei ole varaa hankkia itselleen omaksi.


      • Eipäs vieläkään niin
        Eipäs niinkään! kirjoitti:

        Jos avioparilla on lapsia, leski ei peri mitään, vaan saa pitää oman puoliskonsa liiton aikana hankitusta omaisuudesta, kuolleen puolison osuuden perivät lapset. Leski saa hallinta- ja asumisoikeuden parin yhteiseen asuntoon. Toki jos lapsia ei ole, jäljelle jäävä perii kaiken.

        Ei mene ihan noinkaan.

        Leski perii kyllä puolisonsa ja periikin suurimman osan.

        Se toki riippuu lesken päätöksestä, että ottaako perintöä vastaan ja millaisena sen ottaa. Kuoleman tapauksessa on ihan sama homma, että täytyy maksaa "tasinkoa", eli jos leski on köyhempi osapuoli, hän saa ensin tasinkona niin paljon perinnöstä, että hänellä on puolet yhteisestä ja sulhasen varallisuudesta. Tämän jälkeen loppuosa jaetaan niin, että lakiosa on leskelle puolet ja lapsille 1/4 (siis yhteensä, ei jokaiselle erikseen) Nämä ovat siis lakiosat, joita ei voi testamentilla muuttaa. Jäljelle jäävän neljänneksen sen sijaan voit testamentata vaikka talosi talonmiehelle, jos mieli tekee.

        Niin ikävältä kuin se joillekin voi kuulostaakin, niin lapsiaan ja puolisoaan ei voi jättää perinnöttömäksi. Se on tietenkin mahdollista siirtää lastensa "yli" lapsenlapsille perintö, mutta käsittääkseni siihen tarvitsee omien lasten suostumuksen.


      • ölkjasdfjjklöa
        mummoa kunnioittaen kirjoitti:

        Ei kaikki ole aina noin selvää. Meillä 5 sukupolvea asunut samassa rintamamiestalossa. Vaarin kuoltua mummo ei jaksanut pitää huolta isosta omakotitalosta. Mummo sai asunnosta 50% ja lapset toiset 50%. Mummo halus myydä asunnon ja lapsilla ei silloin ollut varaa lunastaa kun suht nuoria ja oma asuntolaina päällä (olis ollut 70 000€ kaikilta kolmelta lapselta lunastusosuus ostaa mummo pihalle).
        Näin ollen mummon pyynnöstä laki päättää että asunto myyntiin metsineen, tontteineen, asunto ja tavarat.

        Mummolle ei käynyt että lapset olis vienyt kauppaan, olis leikannu nurmikon kesäsin, olis kerännyt marjat, olis haravoinut, olis pilkkonut ja kaatanut puita, olis siivonnut ja käynyt auttamassa. Halus kerrostaloon missä ei tarvinnut miettiä asioita.

        2 vuotta sitten mummon kuoltua oli lapset ensimmäisenä jo jakamassa rahoja joita mummolla oli paljon. Perunkirjotuksessa tulikin kaikille yllätyksenä että oli testamentannut rahat sotaveteraaneille.
        Kerrostalossa oli vuokralla ja sitä ei paljo jaeta.
        Joskus elämä yllättää yllättävillä käänteillä.

        haha... se näki hyeenat tanssimassa haudalla ja järjesti källin. Go mummo! Kunnon sakaali tämänkin ketjun aloittaja.


      • ihmetteleee ?
        mummoa kunnioittaen kirjoitti:

        Ei kaikki ole aina noin selvää. Meillä 5 sukupolvea asunut samassa rintamamiestalossa. Vaarin kuoltua mummo ei jaksanut pitää huolta isosta omakotitalosta. Mummo sai asunnosta 50% ja lapset toiset 50%. Mummo halus myydä asunnon ja lapsilla ei silloin ollut varaa lunastaa kun suht nuoria ja oma asuntolaina päällä (olis ollut 70 000€ kaikilta kolmelta lapselta lunastusosuus ostaa mummo pihalle).
        Näin ollen mummon pyynnöstä laki päättää että asunto myyntiin metsineen, tontteineen, asunto ja tavarat.

        Mummolle ei käynyt että lapset olis vienyt kauppaan, olis leikannu nurmikon kesäsin, olis kerännyt marjat, olis haravoinut, olis pilkkonut ja kaatanut puita, olis siivonnut ja käynyt auttamassa. Halus kerrostaloon missä ei tarvinnut miettiä asioita.

        2 vuotta sitten mummon kuoltua oli lapset ensimmäisenä jo jakamassa rahoja joita mummolla oli paljon. Perunkirjotuksessa tulikin kaikille yllätyksenä että oli testamentannut rahat sotaveteraaneille.
        Kerrostalossa oli vuokralla ja sitä ei paljo jaeta.
        Joskus elämä yllättää yllättävillä käänteillä.

        eikös noi rintamamies talot oo tehty sotien jälkee niin mites siihen välii mahtuu 5 sukupolvee ?


      • miljoonaperijätär

        Eikö Suomen laissa ole pykälä, että lapsilla on oikeus vaatia perintöosansa tässätapauksessa isän jättämä perintö, jollei perikunnalla ole sopimusta siitä etteivät lapset vaadi perintöosaansa sinun vielä eläessäsi? Tarkoitushan on turvata lapsille heille kuuluva osuus ja taata ettei sitä tuhlata, omalle puoliskollesi voit tehdä mitä lystäät.


      • on vaikiaa
        Eipäs vieläkään niin kirjoitti:

        Ei mene ihan noinkaan.

        Leski perii kyllä puolisonsa ja periikin suurimman osan.

        Se toki riippuu lesken päätöksestä, että ottaako perintöä vastaan ja millaisena sen ottaa. Kuoleman tapauksessa on ihan sama homma, että täytyy maksaa "tasinkoa", eli jos leski on köyhempi osapuoli, hän saa ensin tasinkona niin paljon perinnöstä, että hänellä on puolet yhteisestä ja sulhasen varallisuudesta. Tämän jälkeen loppuosa jaetaan niin, että lakiosa on leskelle puolet ja lapsille 1/4 (siis yhteensä, ei jokaiselle erikseen) Nämä ovat siis lakiosat, joita ei voi testamentilla muuttaa. Jäljelle jäävän neljänneksen sen sijaan voit testamentata vaikka talosi talonmiehelle, jos mieli tekee.

        Niin ikävältä kuin se joillekin voi kuulostaakin, niin lapsiaan ja puolisoaan ei voi jättää perinnöttömäksi. Se on tietenkin mahdollista siirtää lastensa "yli" lapsenlapsille perintö, mutta käsittääkseni siihen tarvitsee omien lasten suostumuksen.

        Kuten ketjussa on monesti todettu, leski ei peri, ellei vainaja tehnyt puolison hyväksi testamenttia tai kuollut lapsettomana. Ei se muutu miksikään vänkäämällä. Leskellä on oikeus tasinkoon, jos hän oli pariskunnan vähävaraisempi osapuoli. Jos leski oli kertakaikkiaan tyhjätasku, hän saa 50% vainajan kuolinpesän arvosta ja vastaavasti vähemmän, jos hänellä itselläänkin oli omaisuutta. Puolisoaan varakkaampi leski ei saa mitään tasinkona.

        Ja nyt se tärkein pointti, leskellä ei ole lakiosaoikeutta. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin..., puolisonsa voi jättää ihan perinnöttömäksi. Ja jos vielä haluat vängätä asiasta, esität varmaan asiaa koskevan lainkohdan (sellaista ei tosin ole, mutta väitteen esittäjän on pystyttävä perustelemaan väitteensä).


      • mimmin kritiikki
        Aviopuoliso kirjoitti:

        Käsittääkseni kyllä aviopuoliso perii kaiken, jollei muusta ole kirjallista todistusta.

        Aviopuoliso ei peri, vaan hänellä on avio-oikeus puoleen omaisuuteen. Onhan mahdollista että puolison kuoltua on tehty perinnön jako, lapset ovat saaneet silloin jo isänsä osuuden. Tällöin anoppi omistaa kokonaan oman osuutensa.


      • pykälät
        on vaikiaa kirjoitti:

        Kuten ketjussa on monesti todettu, leski ei peri, ellei vainaja tehnyt puolison hyväksi testamenttia tai kuollut lapsettomana. Ei se muutu miksikään vänkäämällä. Leskellä on oikeus tasinkoon, jos hän oli pariskunnan vähävaraisempi osapuoli. Jos leski oli kertakaikkiaan tyhjätasku, hän saa 50% vainajan kuolinpesän arvosta ja vastaavasti vähemmän, jos hänellä itselläänkin oli omaisuutta. Puolisoaan varakkaampi leski ei saa mitään tasinkona.

        Ja nyt se tärkein pointti, leskellä ei ole lakiosaoikeutta. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin..., puolisonsa voi jättää ihan perinnöttömäksi. Ja jos vielä haluat vängätä asiasta, esität varmaan asiaa koskevan lainkohdan (sellaista ei tosin ole, mutta väitteen esittäjän on pystyttävä perustelemaan väitteensä).

        Eli elossa oleva puoliso ei saa käyttää eikä myydä omaisuutta miten haluaa. Jos omaisuus on yhdessä hankittu niin lentääkö jäljelle jäänyt ulos kodistaan lasten niin halutessa?


      • on vaikiaa
        pykälät kirjoitti:

        Eli elossa oleva puoliso ei saa käyttää eikä myydä omaisuutta miten haluaa. Jos omaisuus on yhdessä hankittu niin lentääkö jäljelle jäänyt ulos kodistaan lasten niin halutessa?

        "Eli elossa oleva puoliso ei saa käyttää eikä myydä omaisuutta miten haluaa."

        Väite on väärä, eikä viestistäsi ilmene, mihin sen perustat. Elossa oleva puoliso saa käyttää omaa omaisuuttaan ihan kuinka haluaa, sama koskee toiselta tasinkona tullutta omaisuutta. Sen sijaan testamenttausoikeutta ei ole lapsettomana kuolleen leskellä (joka siis taas perii puolisonsa kokonaisuudessaan toisin kuin jos vainajalla oli lapsia) siihen osaan omaisuudesta, joka lesken kuoltua kuuluu ensiksikuolleen toissijaisille perillisille, ja sen osan omaisuudesta lahjoittelemisessakin voi olla aikanaan perillisillä setvittävää.

        "Jos omaisuus on yhdessä hankittu niin lentääkö jäljelle jäänyt ulos kodistaan lasten niin halutessa?"

        Miten kysymys liittyy siihen, että leskellä ei ole perintöoikeutta, jos vainajalla oli rintaperillisiä? Avioleskellä, toisin kuin "avoleskellä", on aina myös leskensuoja puolisoiden yhteisenä asuntona käytettyyn kotiin (jos koti oli kokonaan puolisoiden eli ei osaksikaan kolmansien osapuolten omistuksessa). Siitä rintaperillisen jakovaatimuskaan ei voi häntä häätää. Ja tämä pätee aivan riippumatta siitä, oliko asunto yhdessä hankittu vai ainoastaan vainajan omistuksessa.


      • pykälät
        on vaikiaa kirjoitti:

        "Eli elossa oleva puoliso ei saa käyttää eikä myydä omaisuutta miten haluaa."

        Väite on väärä, eikä viestistäsi ilmene, mihin sen perustat. Elossa oleva puoliso saa käyttää omaa omaisuuttaan ihan kuinka haluaa, sama koskee toiselta tasinkona tullutta omaisuutta. Sen sijaan testamenttausoikeutta ei ole lapsettomana kuolleen leskellä (joka siis taas perii puolisonsa kokonaisuudessaan toisin kuin jos vainajalla oli lapsia) siihen osaan omaisuudesta, joka lesken kuoltua kuuluu ensiksikuolleen toissijaisille perillisille, ja sen osan omaisuudesta lahjoittelemisessakin voi olla aikanaan perillisillä setvittävää.

        "Jos omaisuus on yhdessä hankittu niin lentääkö jäljelle jäänyt ulos kodistaan lasten niin halutessa?"

        Miten kysymys liittyy siihen, että leskellä ei ole perintöoikeutta, jos vainajalla oli rintaperillisiä? Avioleskellä, toisin kuin "avoleskellä", on aina myös leskensuoja puolisoiden yhteisenä asuntona käytettyyn kotiin (jos koti oli kokonaan puolisoiden eli ei osaksikaan kolmansien osapuolten omistuksessa). Siitä rintaperillisen jakovaatimuskaan ei voi häntä häätää. Ja tämä pätee aivan riippumatta siitä, oliko asunto yhdessä hankittu vai ainoastaan vainajan omistuksessa.

        Perustan sen sinun kirjoitukseen. Jos elossa oleva ei peri niin silloin ei voi perimätöntä omaisuutta eli tulevaa lasten omaisuutta hukata.
        Tiedän että tässä on kysymys kahdesta eri asiasta. Siis OMASTA omaisuudesta ja YHTEISESTÄ omaisuudsta. Omaansa saa tietenkin käyttää niinkuin haluaa mutta kuolleen puolison omaisuuteen on perillisillä eli lapsilla sanottavansa.
        Myös avioehto vaikuttaa asioihin puolisoiden omaisuuden jaossa, nimenomaan siinä OMASSA omaisuudessa.


      • Lapset perii silti
        mummoa kunnioittaen kirjoitti:

        Ei kaikki ole aina noin selvää. Meillä 5 sukupolvea asunut samassa rintamamiestalossa. Vaarin kuoltua mummo ei jaksanut pitää huolta isosta omakotitalosta. Mummo sai asunnosta 50% ja lapset toiset 50%. Mummo halus myydä asunnon ja lapsilla ei silloin ollut varaa lunastaa kun suht nuoria ja oma asuntolaina päällä (olis ollut 70 000€ kaikilta kolmelta lapselta lunastusosuus ostaa mummo pihalle).
        Näin ollen mummon pyynnöstä laki päättää että asunto myyntiin metsineen, tontteineen, asunto ja tavarat.

        Mummolle ei käynyt että lapset olis vienyt kauppaan, olis leikannu nurmikon kesäsin, olis kerännyt marjat, olis haravoinut, olis pilkkonut ja kaatanut puita, olis siivonnut ja käynyt auttamassa. Halus kerrostaloon missä ei tarvinnut miettiä asioita.

        2 vuotta sitten mummon kuoltua oli lapset ensimmäisenä jo jakamassa rahoja joita mummolla oli paljon. Perunkirjotuksessa tulikin kaikille yllätyksenä että oli testamentannut rahat sotaveteraaneille.
        Kerrostalossa oli vuokralla ja sitä ei paljo jaeta.
        Joskus elämä yllättää yllättävillä käänteillä.

        Mummohan toki voi testamentata rahat sotaveteraaneille, mutta lapset voi edelleen vaatia osuutensa. Testamentilla ei voi kumota tässäkään tapauksessa lakia. Eli jos kaikki vaativat osuuttaan sotaveteraanit saavat vain puolet rahoista. Eli jos hän olisi halunnut antaa rahat ainoastaan sotaveteraaneille, olisi hänen pitänyt tehdä se eläessään.


      • on vaikiaa
        pykälät kirjoitti:

        Perustan sen sinun kirjoitukseen. Jos elossa oleva ei peri niin silloin ei voi perimätöntä omaisuutta eli tulevaa lasten omaisuutta hukata.
        Tiedän että tässä on kysymys kahdesta eri asiasta. Siis OMASTA omaisuudesta ja YHTEISESTÄ omaisuudsta. Omaansa saa tietenkin käyttää niinkuin haluaa mutta kuolleen puolison omaisuuteen on perillisillä eli lapsilla sanottavansa.
        Myös avioehto vaikuttaa asioihin puolisoiden omaisuuden jaossa, nimenomaan siinä OMASSA omaisuudessa.

        "Jos elossa oleva ei peri niin silloin ei voi perimätöntä omaisuutta eli tulevaa lasten omaisuutta hukata"

        No eipä tieteennii voi, jos se on jonkun toisen omaisuutta eli lasten olevaa omaisuutta - ei siinä ole mitään lapsille "tulevaa" omaisuutta. Kuvittelin kyllä, että kysymys tietysti koskee lesken omaa omaisuutta, harvemmin kai muutenkaan ollaan kiinnostuneita siitä, mitä jonkun toisen omaisuudelle voisi tehdä. Tai niin no, jotkut on siitä kyllä yltiöpäisenkin kiinnostuneita, miten voisivat kuluttaa jonkun toisen omaisuutta, mutta jätetään nyt se.

        "kuolleen puolison omaisuuteen on perillisillä eli lapsilla sanottavansa"

        Niin ja se, mikä jää mahdollisen tasingon ulkopuolelle, on suoraan lasten eikä lesken omaisuutta. Ei siis mitään ongelmaa, koska omaisuus ei ole lesken vaan lasten. Ainoa poikkeus tietysti se asunto, joka jää lesken hallintaan, vaikka olisi lasten omaisuuttakin.

        "avioehto vaikuttaa asioihin puolisoiden omaisuuden jaossa, nimenomaan siinä OMASSA omaisuudessa"

        Ei kun päinvastoin. Avioehto vaikuttaa nimenomaan vain siihen, saako tasinkona toiselta omaisuutta. Omansa saa pitää, eikä siihen avioehdot mitään vaikuta, koska jos leski on varakkaampi, hänellä on kuitenkin oikeus olla luovuttamatta tasinkoa. Mutta saako tasinkoa, siihen ja vain siihen avioehto vaikuttaa.


      • sweet home
        ihmetteleee ? kirjoitti:

        eikös noi rintamamies talot oo tehty sotien jälkee niin mites siihen välii mahtuu 5 sukupolvee ?

        Sinne voi muuttaa heti valmistumisen jälkeen jo vaikka 3 sukupolvee ja sen jälkeen vaan töpinäksi, niin kyllä uusia sukupolvia tulee maailmaan.


      • pykälät
        on vaikiaa kirjoitti:

        "Jos elossa oleva ei peri niin silloin ei voi perimätöntä omaisuutta eli tulevaa lasten omaisuutta hukata"

        No eipä tieteennii voi, jos se on jonkun toisen omaisuutta eli lasten olevaa omaisuutta - ei siinä ole mitään lapsille "tulevaa" omaisuutta. Kuvittelin kyllä, että kysymys tietysti koskee lesken omaa omaisuutta, harvemmin kai muutenkaan ollaan kiinnostuneita siitä, mitä jonkun toisen omaisuudelle voisi tehdä. Tai niin no, jotkut on siitä kyllä yltiöpäisenkin kiinnostuneita, miten voisivat kuluttaa jonkun toisen omaisuutta, mutta jätetään nyt se.

        "kuolleen puolison omaisuuteen on perillisillä eli lapsilla sanottavansa"

        Niin ja se, mikä jää mahdollisen tasingon ulkopuolelle, on suoraan lasten eikä lesken omaisuutta. Ei siis mitään ongelmaa, koska omaisuus ei ole lesken vaan lasten. Ainoa poikkeus tietysti se asunto, joka jää lesken hallintaan, vaikka olisi lasten omaisuuttakin.

        "avioehto vaikuttaa asioihin puolisoiden omaisuuden jaossa, nimenomaan siinä OMASSA omaisuudessa"

        Ei kun päinvastoin. Avioehto vaikuttaa nimenomaan vain siihen, saako tasinkona toiselta omaisuutta. Omansa saa pitää, eikä siihen avioehdot mitään vaikuta, koska jos leski on varakkaampi, hänellä on kuitenkin oikeus olla luovuttamatta tasinkoa. Mutta saako tasinkoa, siihen ja vain siihen avioehto vaikuttaa.

        Teen työtä ja säästän omaisuutta jota en voi käyttää eläessäni koska se on lasten perintöä. Näinkö....
        Jos puolison kanssa on hankittu omaisuus puoliksi eikä kummallakaan ole henkilökohtaista omaisuutta niin kai elossa oleva saa oman puolikkaansa käyttää niinkuin tahtoo. Selkokielellä.....
        Eihän omaisuutta hankita yksinomaan siksi että lapsilla on perittävää.


      • on vaikiaa
        pykälät kirjoitti:

        Teen työtä ja säästän omaisuutta jota en voi käyttää eläessäni koska se on lasten perintöä. Näinkö....
        Jos puolison kanssa on hankittu omaisuus puoliksi eikä kummallakaan ole henkilökohtaista omaisuutta niin kai elossa oleva saa oman puolikkaansa käyttää niinkuin tahtoo. Selkokielellä.....
        Eihän omaisuutta hankita yksinomaan siksi että lapsilla on perittävää.

        "Teen työtä ja säästän omaisuutta jota en voi käyttää eläessäni koska se on lasten perintöä. Näinkö...."

        En ymmärrä nyt yhtään, mistä puhut. Tottakai saat tehdä omaisuudellasi mitä haluat, vaikka kaataa kurkusta alas, kuten monet tekevät. Mihin tuokin kommenttisi nyt liittyi?

        "niin kai elossa oleva saa oman puolikkaansa käyttää niinkuin tahtoo"

        Onko joku muuta väittänyt?


      • kallista omistaa
        mimmin kritiikki kirjoitti:

        Aviopuoliso ei peri, vaan hänellä on avio-oikeus puoleen omaisuuteen. Onhan mahdollista että puolison kuoltua on tehty perinnön jako, lapset ovat saaneet silloin jo isänsä osuuden. Tällöin anoppi omistaa kokonaan oman osuutensa.

        Yhteinen omaisuus on puoliksi aviopuolisoiden. Kun toinen kuolee, kuolleen puolisko jakautuu lapsille. Yhteinen koti jää leken asuttavaksi kuolemaansa asti. Jos leski muuttaa pois ja asunto myydään. Asunto toteutunut myyntihinta menee puoliksi lasten ja lesken kanssa. Vaikka leski asuisi kuolemaansa asti kymmeniä vuosia asunnossa, lapset maksavat jaetun pesän perintöverot myös asunnosta. Pesää ei ole pakko jakaa, ellei leski halua päästä "rasitteista" eroon (mökkiä, osakkeita, laivaa, autoja, metsää) omistaminen on aika kallista lesken makseltavaksi.

        Kuolleen puolison anopin jäämistön perijöinä ovat kuolleen lapsen lapset/lapsi.


      • sulleko ei kelpaa?
        LiFfe! kirjoitti:

        Teit oikein :-)

        Kumpa ihmiset nauttisivatkin omaisuudestaan itse ! Itsehän se on hankittu ja pitää siitä muistaa iloita myös.

        Miksi pitäisi säästellä muille mökkiä tms ? Näin on, että sukulaiset hankkikoot ja hoitakoot itse omat mökkinsä kamansa.

        Itse hankittua? Höpö, höpö, jokaisen omaisuus sisältää yhden tai useamman perintöosuuden. Vanhempiesi omaisuus sisältää heidän vanhemmilta perittyjä osuuksia. jne. harvalla on niin puhtaasti itse hankittu omaisuus, joka ei kuollessa sisällä keneltäkään muulta saatua omaisuutta/rahaa.

        Ei ole pakko hankkia omistus-sitä- jaomistus-tätä. Paljon huolettomampaa on olla omistamatta mitään. Perinnöille voi sanoa myös kiitos ein. Ei ole pakko ottaa perintöä vastaan. Kummasti veriraha kelpaa kaikille, lopulta jopa heillekin, jotka muuta väittävät tavallasi.


      • ei mene niin
        mummoa kunnioittaen kirjoitti:

        Ei kaikki ole aina noin selvää. Meillä 5 sukupolvea asunut samassa rintamamiestalossa. Vaarin kuoltua mummo ei jaksanut pitää huolta isosta omakotitalosta. Mummo sai asunnosta 50% ja lapset toiset 50%. Mummo halus myydä asunnon ja lapsilla ei silloin ollut varaa lunastaa kun suht nuoria ja oma asuntolaina päällä (olis ollut 70 000€ kaikilta kolmelta lapselta lunastusosuus ostaa mummo pihalle).
        Näin ollen mummon pyynnöstä laki päättää että asunto myyntiin metsineen, tontteineen, asunto ja tavarat.

        Mummolle ei käynyt että lapset olis vienyt kauppaan, olis leikannu nurmikon kesäsin, olis kerännyt marjat, olis haravoinut, olis pilkkonut ja kaatanut puita, olis siivonnut ja käynyt auttamassa. Halus kerrostaloon missä ei tarvinnut miettiä asioita.

        2 vuotta sitten mummon kuoltua oli lapset ensimmäisenä jo jakamassa rahoja joita mummolla oli paljon. Perunkirjotuksessa tulikin kaikille yllätyksenä että oli testamentannut rahat sotaveteraaneille.
        Kerrostalossa oli vuokralla ja sitä ei paljo jaeta.
        Joskus elämä yllättää yllättävillä käänteillä.

        Lapsille kuuluu lakiosat, testamentti ei ohita sitä.


      • eloisa anoppi
        Pelaa sitä bingoa kirjoitti:

        Nykyinen hallitus on nostamassa eläkeikää ja pienentämässä nuorten tulevaisuuden eläkkeitä verukkeella "tulette saamaan isot perinnöt suurten ikäluokkien kuollessa".

        Niin kuin tästäkin edellisestä kirjoittajasta huomaamme, todellisuudessa kuitenkin osa suurten ikäluokkien ihmisistä on ahneita vanhuksia, jotka myyvät nuorilla kiskurihintaan itse pilkkahinnalla ostamansa asunnot. Tällä rahalla voikin sitten rällätä Mallorcalla kuolemaan asti, kun nuoret maksavat 30 vuotta pientä yksiötä, ja työskentelevät hautaan asti.

        Suuret ikäluokat ovat myös käyttänyt suuren osan maapallon luonnonvaroista, ja jättävät jälkeläisilleen perinnöksi saastuneen elinympäristön.

        Nimenomaan hautaan asti;) Enempään ei kukaan pysty...


      • Tuleva perijä
        ihmetteleee ? kirjoitti:

        eikös noi rintamamies talot oo tehty sotien jälkee niin mites siihen välii mahtuu 5 sukupolvee ?

        Haluan huomauttaa, ettemme asu missään rintamamies talossa vaan ihan aidolla maatilalla, joka on rakennuttu 1800-luvun alkupuolella. Ja olemme ihan oikeaa talonpoikaissukua... Meidän mailtamme on lohkottu joskus sodan jälkeen 5 rintamamies tonttia, joista olemme pystyneet ostamaan 2 takaisin...


      • pykälät
        on vaikiaa kirjoitti:

        "Teen työtä ja säästän omaisuutta jota en voi käyttää eläessäni koska se on lasten perintöä. Näinkö...."

        En ymmärrä nyt yhtään, mistä puhut. Tottakai saat tehdä omaisuudellasi mitä haluat, vaikka kaataa kurkusta alas, kuten monet tekevät. Mihin tuokin kommenttisi nyt liittyi?

        "niin kai elossa oleva saa oman puolikkaansa käyttää niinkuin tahtoo"

        Onko joku muuta väittänyt?

        Sittenhän meitä on kaksi jotka ei ymmärrä toistensa juttua.
        Jätän omaan arvoonsa sen mikä on oikein. Ilmeisesti tavallinen maallikko on ruudun toisellakin puolen.


      • No niin, RIP
        mummoa kunnioittaen kirjoitti:

        Ei kaikki ole aina noin selvää. Meillä 5 sukupolvea asunut samassa rintamamiestalossa. Vaarin kuoltua mummo ei jaksanut pitää huolta isosta omakotitalosta. Mummo sai asunnosta 50% ja lapset toiset 50%. Mummo halus myydä asunnon ja lapsilla ei silloin ollut varaa lunastaa kun suht nuoria ja oma asuntolaina päällä (olis ollut 70 000€ kaikilta kolmelta lapselta lunastusosuus ostaa mummo pihalle).
        Näin ollen mummon pyynnöstä laki päättää että asunto myyntiin metsineen, tontteineen, asunto ja tavarat.

        Mummolle ei käynyt että lapset olis vienyt kauppaan, olis leikannu nurmikon kesäsin, olis kerännyt marjat, olis haravoinut, olis pilkkonut ja kaatanut puita, olis siivonnut ja käynyt auttamassa. Halus kerrostaloon missä ei tarvinnut miettiä asioita.

        2 vuotta sitten mummon kuoltua oli lapset ensimmäisenä jo jakamassa rahoja joita mummolla oli paljon. Perunkirjotuksessa tulikin kaikille yllätyksenä että oli testamentannut rahat sotaveteraaneille.
        Kerrostalossa oli vuokralla ja sitä ei paljo jaeta.
        Joskus elämä yllättää yllättävillä käänteillä.

        Älä höpötä. Lakiosa kuuluu lapsille joka tapauksessa. Ja aina voi ottaa asianajajan hoitamaan perintöriitoja.
        Ja olittehan te jo saaneet puolet omaisuudesta isän kuoltua.


      • Muistot ja mummo
        olet syvältä kirjoitti:

        Oot just näitä vittumaisia anoppeja. Tyrmäät lapsenlapsiltasi kaiken ja viet kesän ilot mökillä. Ei jää hieno muisto mummosta lapsille :(

        Mummostako ei siis jää hienoja muistoja, jollei voi lomailla kesämökillä? Muistuttaako mökki mummoa?
        Jospa vuokraisit mökin jostakin. Muistaisiko lapsi mummon sitten paremmin?

        Turhaa varmaan ehdottaa, että tapaisitte mummon säännöllisesti. Lapselle jäisi muistoja.


      • taivahantalikynttilä
        Eipäs vieläkään niin kirjoitti:

        Ei mene ihan noinkaan.

        Leski perii kyllä puolisonsa ja periikin suurimman osan.

        Se toki riippuu lesken päätöksestä, että ottaako perintöä vastaan ja millaisena sen ottaa. Kuoleman tapauksessa on ihan sama homma, että täytyy maksaa "tasinkoa", eli jos leski on köyhempi osapuoli, hän saa ensin tasinkona niin paljon perinnöstä, että hänellä on puolet yhteisestä ja sulhasen varallisuudesta. Tämän jälkeen loppuosa jaetaan niin, että lakiosa on leskelle puolet ja lapsille 1/4 (siis yhteensä, ei jokaiselle erikseen) Nämä ovat siis lakiosat, joita ei voi testamentilla muuttaa. Jäljelle jäävän neljänneksen sen sijaan voit testamentata vaikka talosi talonmiehelle, jos mieli tekee.

        Niin ikävältä kuin se joillekin voi kuulostaakin, niin lapsiaan ja puolisoaan ei voi jättää perinnöttömäksi. Se on tietenkin mahdollista siirtää lastensa "yli" lapsenlapsille perintö, mutta käsittääkseni siihen tarvitsee omien lasten suostumuksen.

        Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko ylläolevaa höpötystä... Leski ei peri mitään paitsi jos lapsia ei ole...


      • voi raukkaa

        Miten hyvin tunnet tämän "ahneen" miniän, ja lue hänen kirjoituksensa uudelleen, et voi vastata hänelle noin kun et tiedä asioitten taustaa. Ehkä tämä miniä auttoi eniten anoppiaan ja sillä anoppi lupaili muisto esineit.
        Olen itsekkin anoppi ja ei tulisi mieleenikään sanoa miniästäni tuollalailla, se on vaan sinun tulkintasi tuo persoittelu, joku toinen saattaisi tulkita toisella lailla.
        Teeppä testamentti ettei vaan se perso saa mitään jälkeesi.


      • kajaakki o
        Eipäs vieläkään niin kirjoitti:

        Ei mene ihan noinkaan.

        Leski perii kyllä puolisonsa ja periikin suurimman osan.

        Se toki riippuu lesken päätöksestä, että ottaako perintöä vastaan ja millaisena sen ottaa. Kuoleman tapauksessa on ihan sama homma, että täytyy maksaa "tasinkoa", eli jos leski on köyhempi osapuoli, hän saa ensin tasinkona niin paljon perinnöstä, että hänellä on puolet yhteisestä ja sulhasen varallisuudesta. Tämän jälkeen loppuosa jaetaan niin, että lakiosa on leskelle puolet ja lapsille 1/4 (siis yhteensä, ei jokaiselle erikseen) Nämä ovat siis lakiosat, joita ei voi testamentilla muuttaa. Jäljelle jäävän neljänneksen sen sijaan voit testamentata vaikka talosi talonmiehelle, jos mieli tekee.

        Niin ikävältä kuin se joillekin voi kuulostaakin, niin lapsiaan ja puolisoaan ei voi jättää perinnöttömäksi. Se on tietenkin mahdollista siirtää lastensa "yli" lapsenlapsille perintö, mutta käsittääkseni siihen tarvitsee omien lasten suostumuksen.

        Hyvin näyttää olevan ihmisten tiedot perintö asioista hatarat, ei ihme että kuolin pesän jakotilaisuuksissa tulee riitoja kun kaikilla on oma kummallinen käsitys perinnöstä. Ottakaa hyvät ihmiset selvää asioista ja sanokaa vasta sitten.
        Kaikkihan me jätämme tämän maailman joskus ja jokainen tekee omilla rahoillaan IHAN MITÄ HALUAA, ja silloin ei ole toisilla mitään nokan naputusta.Ja se että jos joku haluaa käyttää omat tienaamansa rahat itse on mielestäni itsestään selvää, ja kenellään ei ole oikeutta mennä ilkeilemään moraalin nimissä. Raha on kuitenkin vaan rahaa, ja sitä on nykyään lapsilla usein enemmän kuin vanhemmilla.
        Typerät moraali aspektit ovat tietämättömien ihmisten ajatuksia jotka he voisivat pitää sisällään.


      • nnnnnöönnnnnn
        Muistot ja mummo kirjoitti:

        Mummostako ei siis jää hienoja muistoja, jollei voi lomailla kesämökillä? Muistuttaako mökki mummoa?
        Jospa vuokraisit mökin jostakin. Muistaisiko lapsi mummon sitten paremmin?

        Turhaa varmaan ehdottaa, että tapaisitte mummon säännöllisesti. Lapselle jäisi muistoja.

        Kesä mökki ei ole mikään syy siihen että lapsille ei jäisi hyviä muistoja mummostaan, joten olet ihan pihalla sanoessasi loukkaavasti toiselle niin. Tämän mummon lapsilla on ehkä omat mökit ja miksi hänen pitäisi pitää mökkiä jos ei halua. Katsoppa vähän miten nykyaikana on elämän meno äläkä ujuta sekaan 40 luvun ajatuksia.


      • kuinka voikin
        sulleko ei kelpaa? kirjoitti:

        Itse hankittua? Höpö, höpö, jokaisen omaisuus sisältää yhden tai useamman perintöosuuden. Vanhempiesi omaisuus sisältää heidän vanhemmilta perittyjä osuuksia. jne. harvalla on niin puhtaasti itse hankittu omaisuus, joka ei kuollessa sisällä keneltäkään muulta saatua omaisuutta/rahaa.

        Ei ole pakko hankkia omistus-sitä- jaomistus-tätä. Paljon huolettomampaa on olla omistamatta mitään. Perinnöille voi sanoa myös kiitos ein. Ei ole pakko ottaa perintöä vastaan. Kummasti veriraha kelpaa kaikille, lopulta jopa heillekin, jotka muuta väittävät tavallasi.

        Miten niin "jokaisen omaisuus" miten voit sanoa niin kun et tiedä yksityisten ihmisten tilanteita.
        Minä olen ainakin ihan itse hankkinut omaisuuteni ja siinä ei ole vanhemmilta perittyä osaa missään, molemmat oikeita tyhlareita ja rakastaneet velkoja. Joten minun omaisuuteni on vaan minun, ja jos siitä jää lapsille jotain niin okay, mutta minun lapsillani on kaikilla omat palkat paljon korkeammat mitä minulla koskaan, heillä on jo nyt se omaisuus minkä minä olen kerännyt ihan itse mieheni kuoltua. Minun lapseni haluavat että nauttisin elämästä ja että matkustaisin ja että olisin onnellinen, siis ei mitään perintöjen odottajia yksikään heistä. Joten älä yleistä hyvä ihminen, maailmassa on niin paljon eri tyylejä elää kuin se joka sinulla on.


      • koittaa kestää
        Tuleva perijä kirjoitti:

        Minua (nainen 25) ottaisi pahasti päähän, jos vanhempani myisivät talon jossa asuvat tällä hetkellä ja myisivät irtaimiston. Minulla on erittäin vahva tunneside kotiini, jossa minä edustan jo 6.sukupolvea, isäni ollessa 5:tä sukupolvea. Ja suuri osa vanhempieni hallussa olevista tavaroista on esi-isiltämme perittyä antiikkia. En usko esi-isien halunneen, että jonain päivänä tulevat sukupolvet vaan päättävät myydä kaiken jättämättä jälkipolville mitään. Itse aion kaikin tavoin turvata sukuni omaisuuden mieheltäni avioehdolla. Itse en voisi myydä rakasta sukutaloamme ja unohtaa sukupolvesta toiseen periytynyttä omaisuutta vaikka jonain päivänä minulla olisi siihen oikeus omistajana. Tuhlari vanhusten kannattaisi ensin muistella miten ovat omaisuutensa saaneet, ennen kuin alkavat myymään mitään!!!

        Tulevale perjälle
        Olisikohan niin että jos haluaisivat myydä niin ainahan voisit ostaa itse sen ihan itse, sillä sinun vanhemmillasi on täysi oikeus eläessään tehdä omaisuutensa kanssa miten haluavat. Ei kai jokun egoistin vuoksi tarvitese asua jossain talossa tavaroitten kanssa vaan jos joku lapsista niin toivoo. Jos niin olisi että he myisivät kaiken niin toivottavasti voisit pitää suusi kiinni, sillä kaikilla on oikeus omiin asioihinsa ilman aikuisten lasten niihin sekaantumista.Tunne syyt on jokaisella mutta pitää muistaa että sinä et ole omistaja vaan vanhempasi.Tuhlari vanusten omaisuus on heidän ja sinä olet perijä vasta sitten kun heitä ei enää ole. Kauheaa ruikutusta omaisista ja rahan himosta.


      • koska on vapaa
        miljoonaperijätär kirjoitti:

        Eikö Suomen laissa ole pykälä, että lapsilla on oikeus vaatia perintöosansa tässätapauksessa isän jättämä perintö, jollei perikunnalla ole sopimusta siitä etteivät lapset vaadi perintöosaansa sinun vielä eläessäsi? Tarkoitushan on turvata lapsille heille kuuluva osuus ja taata ettei sitä tuhlata, omalle puoliskollesi voit tehdä mitä lystäät.

        Miljoonaperijälle
        Eiköhän ole niin että hankit omat rahasi itse, ja sen tekevät muutkin, inhoitavaa keskustelua. Minun äitini myi talonsa ja kieltäydyin ottamasta häneltä mitään sillä kaikki oli hankittu hänen omalla työllään, ja sanoin hänelle että minulla ei ole osaa ei arpaa siihen, miksi olisin ollut ottamassa, itselläni on tulot ja aion elää niiden voimin, en siis äitini hankituilla rahoilla, hän on kapaapeli ottamaan omat päätöksensä, sillä rakastan häntä en tavaroita ja taloja enkä muutakaan omaisuutta. Raukkoja te joilla omaisuus menee päähän,


      • Oma tupa, oma lupa
        taivahantalikynttilä kirjoitti:

        Älkää nyt hyvät ihmiset uskoko ylläolevaa höpötystä... Leski ei peri mitään paitsi jos lapsia ei ole...

        Mitä tämä siis merkitsee?
        Jos on ollut aviossa 50 v. niin onko tosiaan niin, että leskellä ei ole lainkaan omaisuutta, vaan kuollut puoliso omistaa kaiken, eikä leski peri mitään?
        Kuka laskee omaisuuden ja sen hankkimisen?
        Jokainen hankintako pitäisi olla kirjoissa ja kansissa?
        Kyllä omaisuus on yhdessä syntynyt niille, jotka tyhjättaskuina ovat taipaleensa aloittaneet.
        Avioehto on olemassa. Käytettäköön sitä, jos oma omaisuus on niin kallis, ettei puolisolle siitä riitä.
        Ahneet lapset ja heidän puolisonsa varsinkin ovat monta kertaa jakamassa lesken omaisuutta suoraan hautajaisista.
        Mitä tarkoittaa, ettei leski peri mitään. Mierontiellekö olet leskiraukan ajamassa.


      • Oikeus aina tärkein
        Aviopuoliso kirjoitti:

        Käsittääkseni kyllä aviopuoliso perii kaiken, jollei muusta ole kirjallista todistusta.

        No tämän kyllä tiesinkin, että Suomessa ei tunneta perintöoikeutta ja siitä sitten tuleekin kovin riitaa.

        Pääperiaate on että puolisoiden omaisuus ja varat lasketaan yhteen, leski saa toisen puolen, jos hänellä on enemmän omaisuutta hänen ei siitä tarvitse luopua.
        Joten lapset saavat kuolleen omaisuudesta osuutensa. Voidaan jättää pesäksi, mutta siihen kannattaa tehdä yhteiset pelisäännöt.
        Ovat varsin kinkkisiä juttuja ja ikävä kyllä haaskalle löytävät myös vieraat, eräällekin leskelle ilmaantui seuraa aivan vietävästi, mutta kun rahoja eivät saaneet, ei kiinnostanut enää tämä leskikään.

        Aviopuoliso on pesän osakas siinä kuin lapsetkin, eikä hänellä ole eikä tarvitse antaa valtaa kaikkeen.
        Minusta kaikessa elämässä pitäisi lasten ja vanhempien pitää yhtä ja toimia aina hyvässä hengessä.
        Leskelle pitää jäädä oikeus elää elämäänsä, mutta ei hänkään saisi saada kaikkea valtaansa.

        Myös vanhemmilla on paha tapa suosia jotakin lapsistaan, sekin on täysin väärin. Uskon monesti olevan kyse myös tietämättömyydestä.
        Monta pahaa perheriitaa vältetään, kun vanhemmat aina ja kaikessa pitävät lapsiaan ihan tasa-arvoisina, samoin lasten tulee antaa leskekksi jääneen äidin tai isän elää elämäänsä normaalisti.
        Sitten on tietenkin erityistapauksia, joissa joko leski tai jokin lapsista on kyukenemätön järkevään ajatteluun ja toimintaan, saattaa jo olla ulosotossa asioita, silloin on ajateltava asioita järkevästi, tietenkin tällekin kuuluu osuutensa. Mutta onko hänestä asioiden hoitajaksi onkin sitten jo eri juttu.

        Tässä vain hipaisu asioihin, sillä nämä asiat ovat mutkikkaita ja kuten kirjoitin hyvin paljon on tietämättömyyttä.


      • mk
        Oma tupa, oma lupa kirjoitti:

        Mitä tämä siis merkitsee?
        Jos on ollut aviossa 50 v. niin onko tosiaan niin, että leskellä ei ole lainkaan omaisuutta, vaan kuollut puoliso omistaa kaiken, eikä leski peri mitään?
        Kuka laskee omaisuuden ja sen hankkimisen?
        Jokainen hankintako pitäisi olla kirjoissa ja kansissa?
        Kyllä omaisuus on yhdessä syntynyt niille, jotka tyhjättaskuina ovat taipaleensa aloittaneet.
        Avioehto on olemassa. Käytettäköön sitä, jos oma omaisuus on niin kallis, ettei puolisolle siitä riitä.
        Ahneet lapset ja heidän puolisonsa varsinkin ovat monta kertaa jakamassa lesken omaisuutta suoraan hautajaisista.
        Mitä tarkoittaa, ettei leski peri mitään. Mierontiellekö olet leskiraukan ajamassa.

        Jos on avioehto niin siinä ptää olla maininta että se on myös voimassa kuolemantpauksessa ja jos sitä ei ole niin silloin puolet on lesken. Yksi asia mitä ei voi edes avioehdolla ohittaa on lesken asumisoikeus siinä asunnossa missä asuvat ja niin edelleen. Sitä ei voi poistaa millään pykälällä koska se on avioliittolaissa ja niin edelleen. Jos ei ole avioehtoa niin lekis perii puoelt omaisuudesta ja toinen puoli on perikunnan.


      • mk
        mummoa kunnioittaen kirjoitti:

        Ei kaikki ole aina noin selvää. Meillä 5 sukupolvea asunut samassa rintamamiestalossa. Vaarin kuoltua mummo ei jaksanut pitää huolta isosta omakotitalosta. Mummo sai asunnosta 50% ja lapset toiset 50%. Mummo halus myydä asunnon ja lapsilla ei silloin ollut varaa lunastaa kun suht nuoria ja oma asuntolaina päällä (olis ollut 70 000€ kaikilta kolmelta lapselta lunastusosuus ostaa mummo pihalle).
        Näin ollen mummon pyynnöstä laki päättää että asunto myyntiin metsineen, tontteineen, asunto ja tavarat.

        Mummolle ei käynyt että lapset olis vienyt kauppaan, olis leikannu nurmikon kesäsin, olis kerännyt marjat, olis haravoinut, olis pilkkonut ja kaatanut puita, olis siivonnut ja käynyt auttamassa. Halus kerrostaloon missä ei tarvinnut miettiä asioita.

        2 vuotta sitten mummon kuoltua oli lapset ensimmäisenä jo jakamassa rahoja joita mummolla oli paljon. Perunkirjotuksessa tulikin kaikille yllätyksenä että oli testamentannut rahat sotaveteraaneille.
        Kerrostalossa oli vuokralla ja sitä ei paljo jaeta.
        Joskus elämä yllättää yllättävillä käänteillä.

        Jos on rintaperillisiä niin ei voi testamentata kuin puolet omaisuudesta mutta jos elinaikana on lahjoittanut rahnasa niin on eri asia ja tämänkaltaisissa tapauksissa pitää testaemntti aina riitauttaa että rintaperilliset saavat osuutensa rahoista ja edes laikiosuuden.


      • Anonyymi

        Anna palaa! Kaikki vaan menemään,matkustellen,lomaillen,huonekaluja uusien autoa myös. Minutkin haluttiin periä samalla,olen lapseton,kun äitini kuoli. Silloin jo kysyttiin mökkini kohtaloa. Niinpä olen sen järjestänyt yli oman sukupolveni periytymään. Jos elän ja tilanteet muuttuvat myyn koko mökin ja annan rahat minne lystään.


      • Anonyymi
        olet syvältä kirjoitti:

        Oot just näitä vittumaisia anoppeja. Tyrmäät lapsenlapsiltasi kaiken ja viet kesän ilot mökillä. Ei jää hieno muisto mummosta lapsille :(

        Mummonko se pitää sinun lapseni elättää ja hoivata vai kuuluisiko se ehkä sinulle? Kuka haluaa ehkä ilkeitä,pahatapaisia lapsia kiusakseen mökille? Itse olemme mökkimme hankkineet ja siitä määräämme,ei lapset.


      • Anonyymi
        mummeli vm-45 kirjoitti:

        Hyvä,itse olen tehnyt ihan samalla lailla,täytin 65 viime vuonna ja jäin eläkkeelle.Myytiin talo ja muutettiin kerrostaloon vanhuudenpäiviä viettämään.Osan talorahoista on jo annettu perilliselle,lopuilla aiotaan matkustella ja pitää hauskaa kun vielä jaksaa.Eipä itsekään ole perintöjä saatu,kaikki on hankittu töissä käymällä.

        Kannattaa tallettaa tarvittavaa vanhuuden ajan hoitoa varten rahansa. Nuoret hankkikoot itse tarvitsemansa.


      • Anonyymi
        LiFfe! kirjoitti:

        Teit oikein :-)

        Kumpa ihmiset nauttisivatkin omaisuudestaan itse ! Itsehän se on hankittu ja pitää siitä muistaa iloita myös.

        Miksi pitäisi säästellä muille mökkiä tms ? Näin on, että sukulaiset hankkikoot ja hoitakoot itse omat mökkinsä kamansa.

        Elävältä minutkin jo yritettiin periä,kun olen lapseton. Äitini perunkirjoituksen jälkeen sisareni mainitsi mökkini nimen ja kysyi entäs se? Vaikenin. Paperit olen tehnyt ,ei pääse käsiksi mihinkään jälkeeni jäävään,vaan se siirtyy seuraavalle polvelle.


    • Miko-Jan

      Oletko kysynyt omilta vanhemmiltasi, mitä he ovat testamentanneet vävylleen?

      Koska ajattelit kasvaa aikuiseksi?

      • Koskas itse?

        Niin. Onhan niitä perheitä paljonkin joissa kaikki hoitaminen, huolehtiminen tai ylipäänsä kaikki suhdetoiminta on naisen harteilla. Pojat on poikia, he saavat tehdä tai olla tekemättä ihan mitä huvittaa. Painelevat synnyinkodissa käydessään jo alusta alkaen sohvalle makoilemaan isukin seuraksi ja naisväen väsäämää sapuskaa odottelemaan. Saati sitten siinä vaiheessa kun äitsykkä ei muista missä vessa on tai osaa itse peseytyä. Taitaa pojat kadota kuin pieru saharaan siinä vaiheessa.

        Eipä ole mikään ihme jos tällaisessa tapauksessa jotain lupauksia olisi annettukin, sillä välit menevät väkisinkin aika läheisiksi kun toisesta huolehtii loppumetreillä. Eikä välttämättä ole rahallisesti arvokkaista asioista kyse, vaikka harmittaakin, vaan ihan siitä samasta minkä takia biologisetkin lapset ajautuvat yleensä riitoihin jonkun perähikiän hometalon hallinnasta. Vaikkei se miniä biologista sukua oikeasti olekaan. Samaan vaasiin liittyy kaikilla omia muistoja ja se on saatava.

        Sääli ettei mummeli hoitanut asioita ajallaan jos jotain halusi antaa. Ehkä ei muisti pelannut kun samoja asioita lupaili ja ylipäänsä luotti että te jälkipolvet hoidatte asioita sovussa. Ja se sopu on tosiaankin varmaan paras, tai ainoa ratkaisu, ei voi mitään.

        Eli tapausta tuntematta sanoisin että hieman ikävästi kyllä sanottu MikoPetteri....


    • ei oikeutta puolisol

      MikoPetteri.... on aivan oikeassa.

      Jos perittävää on lapset perivät vanhempansa.
      Testamenttia käytetään yleisemmin tämän oikeuden kumoamiseen..

      Saa aviopuoliso sitten joskus "osansa"avopuoliso ei mitään..

      Puolison voi sulkea pois omaisuuden periöistä...

      • MM

        Laki on nykyään muuttunut niin, että myös avopuolisot voivat periä toisensa, vaikkei keskinäistä testamenttia olisikaan.

        Puolisoa ei voi sulkea pois omaisuutensa perijöistä. Suomen lain mukaan puoliso perii aina 50% omaisuudesta ja lapset loput 50%. Mikäli haluaa testamentilla osoittaa perintöä jollekin voi sitä osoittaa 25%, omaisuudestaan, jolloin lapset perivät toiset 25%, puolison perintöosuus ei tässäkään tapauksessa muutu.


      • Aivan roskaa!!!
        MM kirjoitti:

        Laki on nykyään muuttunut niin, että myös avopuolisot voivat periä toisensa, vaikkei keskinäistä testamenttia olisikaan.

        Puolisoa ei voi sulkea pois omaisuutensa perijöistä. Suomen lain mukaan puoliso perii aina 50% omaisuudesta ja lapset loput 50%. Mikäli haluaa testamentilla osoittaa perintöä jollekin voi sitä osoittaa 25%, omaisuudestaan, jolloin lapset perivät toiset 25%, puolison perintöosuus ei tässäkään tapauksessa muutu.

        "Suomen lain mukaan puoliso perii aina 50% omaisuudesta ja lapset loput 50%."

        Jaa. Mikähän "Suomen laki" mahtaa olla kyseessä?? Joku sinun perseestäsi vääntämä? Nimittäin Perintökaari, joka OIKEASTI Suomessa säätelee sitä kuka perii ja mitä, ei väitettäsi tue.

        Jos kuolleella on rintaperillisiä (=lapsia), niin puoliso ei PERI YHTÄÄN MITÄÄN.

        Puoliso toki VOI saada tasinkoa, jos on kuollutta puolisoaan köyhempi. Mutta vain silloin. Ja tämä ei tietenkään ole "perimistä" millään tavalla.

        Jos aviopuolisoiden omaisuudet ovat yhtä suuret, tai kuollut oli köyhempi, niin puoliso ei todellakaan peri senttiäkään. Kaikki omaisuus menee lapsille.

        Puoliso perii ainostaan, jos kuolleella ei ole lapsia ollenkaan, eikä hän ole tehnyt testamenttia.

        Tämä kummallinen ja 100 % väärä käsitys jostain mystisestä puolison oikeudesta perintöön on hämmästyttävän yleinen!


      • joo50%ainakuuluumuks
        MM kirjoitti:

        Laki on nykyään muuttunut niin, että myös avopuolisot voivat periä toisensa, vaikkei keskinäistä testamenttia olisikaan.

        Puolisoa ei voi sulkea pois omaisuutensa perijöistä. Suomen lain mukaan puoliso perii aina 50% omaisuudesta ja lapset loput 50%. Mikäli haluaa testamentilla osoittaa perintöä jollekin voi sitä osoittaa 25%, omaisuudestaan, jolloin lapset perivät toiset 25%, puolison perintöosuus ei tässäkään tapauksessa muutu.

        Ei se nyt ihan noin mene :-)
        Lapsilla on aina se oikeus 50% pesästä ja sitä ei voi testamentilla supistaa 25% osuuteen.

        Jos testamentilla joku näin tekee niin aivan varma on, että lapset nostaessaan tästä metakan ja vaatimalla sen 25% osuudestaan sen saavat.


      • lakiosaton
        joo50%ainakuuluumuks kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noin mene :-)
        Lapsilla on aina se oikeus 50% pesästä ja sitä ei voi testamentilla supistaa 25% osuuteen.

        Jos testamentilla joku näin tekee niin aivan varma on, että lapset nostaessaan tästä metakan ja vaatimalla sen 25% osuudestaan sen saavat.

        Lapsille kuuluu lakiosa, ei välttämättä 50%


      • hihaaaperiosit2
        Aivan roskaa!!! kirjoitti:

        "Suomen lain mukaan puoliso perii aina 50% omaisuudesta ja lapset loput 50%."

        Jaa. Mikähän "Suomen laki" mahtaa olla kyseessä?? Joku sinun perseestäsi vääntämä? Nimittäin Perintökaari, joka OIKEASTI Suomessa säätelee sitä kuka perii ja mitä, ei väitettäsi tue.

        Jos kuolleella on rintaperillisiä (=lapsia), niin puoliso ei PERI YHTÄÄN MITÄÄN.

        Puoliso toki VOI saada tasinkoa, jos on kuollutta puolisoaan köyhempi. Mutta vain silloin. Ja tämä ei tietenkään ole "perimistä" millään tavalla.

        Jos aviopuolisoiden omaisuudet ovat yhtä suuret, tai kuollut oli köyhempi, niin puoliso ei todellakaan peri senttiäkään. Kaikki omaisuus menee lapsille.

        Puoliso perii ainostaan, jos kuolleella ei ole lapsia ollenkaan, eikä hän ole tehnyt testamenttia.

        Tämä kummallinen ja 100 % väärä käsitys jostain mystisestä puolison oikeudesta perintöön on hämmästyttävän yleinen!

        Niin puolisohan ei tosissaan peri mitään ja tässä olet täysin oikeassa ja perillisiä ovat siis lapset, eli juurikin näin.

        Mutta selvähän se on että kun omaisuus on 100% josta sitten ilman avioehtoja tai muita puolisolle kuuluu se 50% niin lapset sitten perii sen lopun eli 50%.

        Eli suomeksi sanottuna kuolinpesän omaisuus 100%, josta kuolleen aviopuoliso pitää sen oman puolikkaansa 50% ja lapset perii lopusta 50% sen oman osansa jakaen.


      • joo50%ainalpasille
        lakiosaton kirjoitti:

        Lapsille kuuluu lakiosa, ei välttämättä 50%

        Väärin, 100% kuolinpesän omaisuudesta menee aina 50% lapsille ja leskelle jää hänen puolikas pesästä eli 50% ja leskihän ei ole perijä vaan lapset ovat perijöitä.

        Testamentilla kun on erittäin vaikea ohittaa lapsille kuuluuvaa 50% osuutta pesästä ja jos olet toista mieltä niin heitä tästä vaikka joku oikea tapaus jossa näin olisi tehty (uskon vasta sitten kun oikealla tapauksella näytät tuon väittämäsi toteen).


      • Olet väärässä
        joo50%ainalpasille kirjoitti:

        Väärin, 100% kuolinpesän omaisuudesta menee aina 50% lapsille ja leskelle jää hänen puolikas pesästä eli 50% ja leskihän ei ole perijä vaan lapset ovat perijöitä.

        Testamentilla kun on erittäin vaikea ohittaa lapsille kuuluuvaa 50% osuutta pesästä ja jos olet toista mieltä niin heitä tästä vaikka joku oikea tapaus jossa näin olisi tehty (uskon vasta sitten kun oikealla tapauksella näytät tuon väittämäsi toteen).

        Lakiosa on puolet siitä mitä rintaperillinen muuten perisi.

        Otetaan yksinkertaisuuden vuoksi helppo esimerkki, jossa puolisoiden omaisuudet ovat hieman eri suuruiset.

        Aviopari, yksi lapsi. Vaimon omaisuus 120, miehen omaisuus sata. Vaimo kuolee. Mies saa avio-oikeuden nojalla puolet yhteisestä pesästä, eli 110 (120 100 / 2). Toinen 110 menee lapselle.

        Sama aviopari. Sama omaisuus. Vaimo on tehnyt testamentin jossa testamenttaa koko omaisuutensa miehelleen. Vaimo kuolee. Mies saa avio-oikeuden nojalla puolet yhteisestä pesästä, eli 110. Lapsi, joka ilman testamenttia perisi 110, vaatii lakiosaansa. Se on puolet siitä, mitä hän saisi ilman testamenttia. Lapsi saa siis 55.

        Toisen 55 perii aviomies (ja tässä vaiheessa todellakin puhutaan PERIMISESTÄ, koska testamentti on olemassa).

        Eli loppujen lopuksi miehen osuudeksi tulee 165 ja lapsen osuudeksi 55.

        Nämä kaikki säännöt löytyvät aivan helposti Perintökaaresta, mm. lakiosan suuruus.


      • vääriä väitteitä
        MM kirjoitti:

        Laki on nykyään muuttunut niin, että myös avopuolisot voivat periä toisensa, vaikkei keskinäistä testamenttia olisikaan.

        Puolisoa ei voi sulkea pois omaisuutensa perijöistä. Suomen lain mukaan puoliso perii aina 50% omaisuudesta ja lapset loput 50%. Mikäli haluaa testamentilla osoittaa perintöä jollekin voi sitä osoittaa 25%, omaisuudestaan, jolloin lapset perivät toiset 25%, puolison perintöosuus ei tässäkään tapauksessa muutu.

        "Laki on nykyään muuttunut niin, että myös avopuolisot voivat periä toisensa, vaikkei keskinäistä testamenttia olisikaan"

        Väitteesi ei pidä paikkaansa. Avopuolisot eivät edelleenkään peri ilman testamenttia. Mitä tulee aviopuolison perimisoikeutta koskevaan väitteeseesi, nimim. Aivan roskaa!!! oli jo sitä oikein kommentoinut.


      • älyhoi 01
        Aivan roskaa!!! kirjoitti:

        "Suomen lain mukaan puoliso perii aina 50% omaisuudesta ja lapset loput 50%."

        Jaa. Mikähän "Suomen laki" mahtaa olla kyseessä?? Joku sinun perseestäsi vääntämä? Nimittäin Perintökaari, joka OIKEASTI Suomessa säätelee sitä kuka perii ja mitä, ei väitettäsi tue.

        Jos kuolleella on rintaperillisiä (=lapsia), niin puoliso ei PERI YHTÄÄN MITÄÄN.

        Puoliso toki VOI saada tasinkoa, jos on kuollutta puolisoaan köyhempi. Mutta vain silloin. Ja tämä ei tietenkään ole "perimistä" millään tavalla.

        Jos aviopuolisoiden omaisuudet ovat yhtä suuret, tai kuollut oli köyhempi, niin puoliso ei todellakaan peri senttiäkään. Kaikki omaisuus menee lapsille.

        Puoliso perii ainostaan, jos kuolleella ei ole lapsia ollenkaan, eikä hän ole tehnyt testamenttia.

        Tämä kummallinen ja 100 % väärä käsitys jostain mystisestä puolison oikeudesta perintöön on hämmästyttävän yleinen!

        Vai roskaa kyllä puoliso saa pitää omaisuuden ei kuulu
        lapsille niin ei mitään ja jos ei ole mitä jakaa sillä leski saa
        asua omistamassaan asunnossa, siis ei peri vaan kuuluu hänelle.
        kun yhdessä ovat sen hankkineet, ahneet lapset jos himoitsette lesken omaisuutta ja varsinkin naispuoliset hävetkää.toivoisin
        että kaikki vanhukset käyttäisi elinaikanaan hankkimansa omaisuuden omaan hyvinvointiin.


      • ihme homma,.
        Aivan roskaa!!! kirjoitti:

        "Suomen lain mukaan puoliso perii aina 50% omaisuudesta ja lapset loput 50%."

        Jaa. Mikähän "Suomen laki" mahtaa olla kyseessä?? Joku sinun perseestäsi vääntämä? Nimittäin Perintökaari, joka OIKEASTI Suomessa säätelee sitä kuka perii ja mitä, ei väitettäsi tue.

        Jos kuolleella on rintaperillisiä (=lapsia), niin puoliso ei PERI YHTÄÄN MITÄÄN.

        Puoliso toki VOI saada tasinkoa, jos on kuollutta puolisoaan köyhempi. Mutta vain silloin. Ja tämä ei tietenkään ole "perimistä" millään tavalla.

        Jos aviopuolisoiden omaisuudet ovat yhtä suuret, tai kuollut oli köyhempi, niin puoliso ei todellakaan peri senttiäkään. Kaikki omaisuus menee lapsille.

        Puoliso perii ainostaan, jos kuolleella ei ole lapsia ollenkaan, eikä hän ole tehnyt testamenttia.

        Tämä kummallinen ja 100 % väärä käsitys jostain mystisestä puolison oikeudesta perintöön on hämmästyttävän yleinen!

        Miten puoliso perii jotain joka hänellä on jo eläessään siis oma osuutensa. On pahasti kukkia hatussa.


    • en perinyt onneksi

      Tuota noin, ei auta kuin kysyä anopin pojalta (aviomieheltäsi) josko hän voisi ottaa perinnökseen sen tavaran jota haluaisit niin mielelläsi.
      Mutta älä ala mielistelemään, eihän se kannattanut anopinkaan kohdalla :)

      Mutta jos olet anopin pojan leski, etkä ole mennyt uusiin naimisiin, niin sinulla on oikeus lakiosuuteen perinnöstä .

    • tulipa stressi

      Eikös se perintö kertomassasi tapauksessa mene lapsenlapsille, eikä miniälle?

      Tuntuisi aika pimeälle, jos anopin kuoltua hänen oman lapsensa ollessa kuollut, miniä olis laillinen perijä. Siinä tapauksessa heti maanantaina testamentin tekoon:) Mikä ei lapsille mene, menköön mieluummin vaikka kaivoon.

      • ML

        Lapsenlapsillehan se menisi. Miniällä olisi vain hallintaoikeus alle 18-vuotiaiden lastensa perimään omaisuuteen (jonka kyllä voi käsittääkseni testamentilla muuttaa). Jos lapsia ei tästä pojan ja miniän liitosta olisi syntynyt, ja miniä olisi leski, menisi perintöosuus muiden anopin lasten jaettavaksi, ei miniälle.


      • Paska puhetta
        ML kirjoitti:

        Lapsenlapsillehan se menisi. Miniällä olisi vain hallintaoikeus alle 18-vuotiaiden lastensa perimään omaisuuteen (jonka kyllä voi käsittääkseni testamentilla muuttaa). Jos lapsia ei tästä pojan ja miniän liitosta olisi syntynyt, ja miniä olisi leski, menisi perintöosuus muiden anopin lasten jaettavaksi, ei miniälle.

        "Miniällä olisi vain hallintaoikeus alle 18-vuotiaiden lastensa perimään omaisuuteen"
        Hallintaoikeudella jota perintökaari tarkoittaa (käyttää ja nauttia tuotosta) ei tule miniälle missään tilanteessa.
        Alaikäinen hallitsee varallisuuttaan ja holhoaja auttaa tässä tehtävässä.
        Alaikäinen saa tuoton ja käyttöoikeuden, ei miniä.


    • edenistä etelään

      Näin se on kuolema ei ilmoita etukäteen.
      Ystävättäreni kävi niin ja avio-oikeudella hänen todella ikävä miniänsä tulee saaman osan anopinomaisuudesta.

      Kuolema tuli aivan yllättäen 55vuotiaana. Oli ollut asiasta (testamentista jolla sulkea miniän avio-oikeus) puhetta, ystäväni vain uskoi pääsevänsä vielä eläkkeellekin.

      No miniä nettoaa sitten 50% eli yli 100 000€...
      Appi asuu omillaan, omakotitalossa omalla tontilla n. 4 km Tampereen keskustorilta..siitä kertyykin sitten jo tosi mukavasti..

      • Itäsuunta

        Miniä ei peri.
        Poika perii ja hänen jälkeensä lapset.
        Kannattaa ottaa lakimies apuun.


      • 38
        Itäsuunta kirjoitti:

        Miniä ei peri.
        Poika perii ja hänen jälkeensä lapset.
        Kannattaa ottaa lakimies apuun.

        Siis ei tietenkään miniä virallisesti peri. Mutta avioeron sattuessa miniä ottaa myös peritystä omaisuudesta puolet, mikäli ei ole avioehtoa, eikä perinnön osaa suojattu testamentilla.

        Ja vielä liittyen yhteen edelliseen kommenttiin, etteikö anoppia perisi kuolleen pojan leski (eli miniä), vaan että kaikki menisi lapsenlapsille, niin pitää kyllä paikkansa, jos lapsia on. Jos lapsia ei ole, niin anopin kuollessa yksi perillisistä on kuollut poika, jonka taas perii leski, eli kyllä lakiosa siinä tapauksessa menee miniälle.


      • Aivan roskaa!!!
        38 kirjoitti:

        Siis ei tietenkään miniä virallisesti peri. Mutta avioeron sattuessa miniä ottaa myös peritystä omaisuudesta puolet, mikäli ei ole avioehtoa, eikä perinnön osaa suojattu testamentilla.

        Ja vielä liittyen yhteen edelliseen kommenttiin, etteikö anoppia perisi kuolleen pojan leski (eli miniä), vaan että kaikki menisi lapsenlapsille, niin pitää kyllä paikkansa, jos lapsia on. Jos lapsia ei ole, niin anopin kuollessa yksi perillisistä on kuollut poika, jonka taas perii leski, eli kyllä lakiosa siinä tapauksessa menee miniälle.

        "Jos lapsia ei ole, niin anopin kuollessa yksi perillisistä on kuollut poika, jonka taas perii leski, eli kyllä lakiosa siinä tapauksessa menee miniälle. "

        Ei kuollut peri yhtään mitään. Kuolleen sijaantuloperillisiä ovat hänen lapsensa, eivät ketkään muut, eikä todellakaan leski!!

        Jos lapsia ei ole, niin kuolleen pojan osuus menee hänen sisaruksilleen.

        Tämä ketju on kyllä ollut aika karmaisevaa luettavaa; ei ihme että Suomessa on niin paljon perintöriitoja kun tietämys aivan perusasioista on täysin perseestä!


      • edenin lähellä

        minun ex-anoppini saa viedä omaisuutensa vaikka hautaan kunhan pysyy poissa minun läheltäni.Ahne,tekopyhä ylipainoinen iljetys koko ämmä.


      • Leski jää ilman
        38 kirjoitti:

        Siis ei tietenkään miniä virallisesti peri. Mutta avioeron sattuessa miniä ottaa myös peritystä omaisuudesta puolet, mikäli ei ole avioehtoa, eikä perinnön osaa suojattu testamentilla.

        Ja vielä liittyen yhteen edelliseen kommenttiin, etteikö anoppia perisi kuolleen pojan leski (eli miniä), vaan että kaikki menisi lapsenlapsille, niin pitää kyllä paikkansa, jos lapsia on. Jos lapsia ei ole, niin anopin kuollessa yksi perillisistä on kuollut poika, jonka taas perii leski, eli kyllä lakiosa siinä tapauksessa menee miniälle.

        Lapsi perii, ja jos on alaikäinen, määrätään hänelle holhooja,joka varjelee lapsen omaisuutta. Ei siihen pääse leski kiinni.

        Ei kuollut lapseton poika peri mitään. Lapsettoman ihmisen perii hänen vanhempansa. Jos vanhempia ei ole, perillisiä ovat sisarukset. Mutta kuollut ei kuoltuaan enää peri mitään.


    • miniä ei sukulainen

      Käsittääkseni Jos anopin poika on jo kuolut, ei miniä saa mitään, vaan lapset. Jos on elossa, miniä saa avio-oikeudella miehensä kuollessa perinnöstä puolet ja toinen puoli lapsille. Meillä on hyvät ja mukavat vävyt ja miniät, ja silti suljettiin heidät testamentilla pois siltä varalta, että nuoret parit joskus eroavat. Erotapauksessa olisi ikävä, jos suvun omaisuus menisi vaikkapa vävyn toiselle naiselle. Jos taas pysyvät aviossa, nauttivat joka tapauksessa varoista yhteisesti.

      Miniä ei todellakaan voi vaatia mitään perintöä edes miehensä kautta, vaan mies päättää itse mitä tavaroita pesästä kenties haluaa. Ainoa mahdollisuus tavaroihin on, jos anoppi antaa lahjan eläessään. Puheilla ja lupauksilla ei ole merkitystä.

    • perinnötön miniä

      Anoppini kuoli ja mieheni sisko tyhjensi pankkitilin epämääräisellä valtakirjalla, se onnistuu pohjois-karjalassa. Anoppi oli jo vuosikaudet antanut kaikenlaista tarpeellista pojalleen, siis miehelleni, eli meidän perheellemme, koska ei halunnut siskon vievän mitään. Välit tietenkin on poikki siskoon, joka nyt vuosien jälkeen soittelee ja pyytelee rahaa, joka menee kurkusta alas alkon merkeissä.

      Se siitä perinnöstä.

    • Uudessa valossa

      Jep. Tässä se ihana aihe kaiken hajoittamiseen.
      Asia on minulle ajankohtainen äidin poismenon vuoksi. Hänen kotinsa irtaimen jako on tässä parin viikon päässä, siellä huseeraa jo melko joukko valikoimassa ja joillakin on avaimet, joten en edes tiedä mitä on jo viety. Olen tässä rakentanut kuvaa, mitä teen kun pitäisi kuulemma paikalle mennä. En tiedä tulisivatko hakemaan, silla sanoivat, että pakko on tulla.
      En mene ottamaan mitään muuta, kuin omat ja lasteni kuvat pois sieltä. Tosin koen tilanteen jo ahdistavana nyt, katsoa, kuinka rohmutaan.

      Kun testamentti ei ollut tehty, saanen pienen määrän rahavaroja. Ennen viime vuotta olisin luopunut lapsilleni, nyt en enää sitä tee, sillä lapseni avioero näytti koko raakuuden. Siellä on nyt uusi ihminen, joka jo laskeskelee omaisuuttamme, mitä hyötyy meistä ja käyttäisi kaikkea nytkin kuten omaansa. Emme ole antaneet hänelle valtaa, joten olemme kaikin puolin saaneet kokea, vaikka minkälaista kiristystä, ilkeyttä, uhkailua. Lapseni silmät ovat vain turhan siniset vielä, ei näe totuutta tästä hjenkilöstä.
      Lapsenlapsien koulutukseen tulen varoja säästämään, niin että kukaan ei niitä voi muuhun käyttää.
      Tämän hyvin raskaan ajan jälkeen aion myös itse löytää vielä elämän langan, sillä tänne saakka olen aina elänyt lasteni tukena, olen kouluttanut ja vielä kaikin tavoin yrittänyt nuoria perheitä auttaa muutoinkin, mutta tämä ero oli niin kauhea, että kaikki muuttui, minäkin muutuin, silmäni avautuivat.
      Siitä kyllä pidän huolen, että ei vävyt eikä minät ole niitä, jotka jos jotain jää niillä herrastele, Vaikka tämä entinen vävy ja miniä ovatkin mitä ihanampia ihmisiä meitä kohtaan. Heillä on omat perintönsä ja vanhemapansa ja täysin kunnolliset kansalaiset.
      Joudun näin harkitsemaan asioita ihan uudessa valossa

      • pes.hoitaja

        Jakamattomasta pesästä EI saa kukaan hakea yhtään mitään, ei mitään!


      • haluais tietää
        pes.hoitaja kirjoitti:

        Jakamattomasta pesästä EI saa kukaan hakea yhtään mitään, ei mitään!

        Milläs sen estät? Ihan konkreettisesti siis.


    • hyeenat asialla

      Hhhhah, tuttu tilanne. Kun mentiin kuolinpesää katsastamaan hautajaisten jälkeen, oli sieltä kas kummaa jo kadonnut ainakin liinavaatteita ja ruokailuvälineitä, työkaluja ja mattorullia varastosta. Kaapit huomattavasti tyhjempinä kuin vanhuksen eläessä. Sehän on varkaus, kun hakee kuolinpesästä omin päin tavaraa... voisin pyytää poliisilta tutkintapyynnön. Paljastui myös sukulaisten ahneus, koska samat henkilöt olivat vielä kiihkeästi vaatimassa myös huonekaluja, joita eivät olleet ehtineet sieltä jemmata.. Onneksi en itse himoitse vanhoja romuja, joten ei muuten harmita, mutta eipä huvita olla tekemisissä, kun näki millaista väkeä ovat.

      • Skeptikko5

        No onko järkeä katkaista välit jonkun mattorullan takia? Meillä meni jako niin että työnnettiin jokaisen auto tavaraa täyteen, että saatiin siivottua asunto myyntikuntoon. Paljon taisi lastit keventyä jo matkan aikana tienvarren roskiksiin.


      • Rembrandtin veistos

        Ole iloinen, että siivoavat pesän, etkä joudu ottamaan komeroihisi mattorullia.
        Harvassa huushollissa lopultakaan on kallisarvoista omaisuutta. Jos on, ne on oltava perunkirjoituksessa ja perintöverot maksettava.


    • Komerot täynnä

      Monet ikäihmiset jakelevat tavaroitaan motolla "JOS minä kuolen, niin sinä saat tämän". Sama tavara voidaan lahjoittaa useammalle, koska ei ikäihminen aina muista kenelle on tavaroitaan lupaillut.
      Eräs vanhus kirjoitteli lahjaluetteloita omaisuudestaan ja tavaroistaan, ja talletti näitä lappuja piironginlaatikossa. Kun perinnönjako sitten tuli, huomattiin, että monet luetteloissa olleet esineet olivat kadonneet tai rikki, "kultainen rintarossi" osoittautui dupleeksi, joka oli kemikaliosta ostettu 30 v. sitten. "Antiikki"-huonekalut eivät kelvanneet mihinkään jne. Moni kuolinpesä on täynnä hävitettävää tavaraa, jonka arvo on vähäinen.

      Vain testamentilla on merkitys. Jos joku lahjoittaa sinulle esineen, viet sen heti talteesi, sillä et voi mitenkään todistaa saaneesi sitä perinnöksi, kun perinnönjaon aika on.

      Monien esineiden arvo on vain muistoarvo vainajasta. Harvoin kenelläkään on niin arvokkaita esineitä, että niistä kannattaa kiistellä.

    • Tilaisuus tekee vark

      Tai sinulla itselläsi on kaikkea sellaista, joten eipä kannata riidellä. Tietenkin mahdollisesti jokin muistoesine on hyvä saada, sillä on todellakin se muisto arvo.

      Kaikkein huvittavin oli läheltä katsottuna eräs irtaimisto, osakkaista yksi päätti hävittää pesän irtaimistoa, mutta kun oli oikein saita henkilö teki seuraavasti.
      Lastasi suurimman osan mukaansa vaatteet, vanhat astiat ja tuolla kotipuolessaan pääkaupunkiseudulla meni kirpputorille ne mymään ja tietenkin varat omaan taskuun.
      Enhän tuota muutoin tietäisi, mutta kun kävimme kylässä, olivat asiat toisessa huoneessa tangoissa valmiina kirpputorille.

      Tosin saattaapi olla joissakin pesissä arvotavaroitakin ja näitä kyllä sitten himoitaan, kristallia, hopeaa, kultaa. Nyt juuri pesänä ja avaimet vain parilla ja käyvät siellä, saas nähdä mitä on jäljellä kun irtaimen jako suoritetaan lähiaikoina.

    • Minnikäinen

      Häh...anteeksi, mutta en voi käsittää miten jotain voi kiinostaa Anopin vanhat romppeet. Osta itse omat tavarasi. Mulla on kyllä päinvastoin...en halua Anopiltani yhtikäs mitään, en uutta enkä vanhaa tavaraa missään muodossa. Kyllä tähän maailmana tavaraa mahtuu...ja ainahan voi ostaa itse jos jotain haluaa.

    • koettu on

      Ahneus on niin merkillinen asia. Muuten emme välitä kirpputorien ja kierrätyskeskusten tavaroista, mutta kun perinnönjako koittaa niin johan alkaa kiinnostaa. Nehän on vain vanhoja käytettyjä tavaroita, ja yleensä ahneimmilla on jo valmiiksi kotona paikat pullollaan tavaraa. Ehkäpä suunnittelevat myydä niitä, mutta myynti pitäisi tehdä perillisten kesken yhdessä ja sitten jakaa rahat. Tai jos haluaa tehdä omin päin tuottavampaa bisnestä, niin ostaisi sitten tavarat toisilta perillisltä ja sen jälkeen vasta yrittäisi myydä voitolla.

      Täälläkin on koettu se, että pesää oli näkyvässä määrin tyhjennetty omin päin ennen kuin kauempana asuvat sukulaiset pääsivät paikalle. Muistaahan sen, mitä tavaroita, esim koruja, mummelilla oli, kun hän niitä aina esitteli ja teki lupauksiaan joka suuntaan. Perilliset paljastivat rikollisen ja itsekkään puolen itsestään.

    • selvä peli

      Muistakaahan myös, että vainajan kodista ei kukaan saa viedä mitään omin päin. Selvyyden vuoksi yleisin käytäntö on, että kuolinpesällä on nimetty pesänjakaja. Tavallista on, että vain yhdellä on avain ja pääsy kuolinpesän omistamaan asuntoon. Samoin mahdollinen pankkitili on yhden nimetyn perillisen hallinnassa juoksevia maksuja varten. Ja kaikki laskut esitetään tietty kuolinpesälle.

      Kuolinpesästä useimmiten ei haalita tavaraa ahneuden takia. Onhan tietty kaikenlaisia ihmisä. Tärkein syy on tunnesyy. Usein vielä vainajan lapset haluavat saman tavaran, johon kaikilla liittyy muistoja.

      Aika usein kuolinpesällä on myös kallista tavaraa. Meillä ainakin oli ihan uniikkeja koruja ja Amerikan perintönä tulleita kelloja ja sormuksia.

      Perunkirjoituksen päivänä KAIKKI vainajalta kuolinpesälle jääneet tavarat on oltava paikalla. EI KUKAAN voi itsekseen varastaa etukäteen mitään yhteisestä jakamattomasta pesästä.

      Valitkaa siis ensimmäisenä kuolinpesälle pesänhoitaja - joko vieras tai yksi sisarus, johon kaikki luottavat.

    • voi näitä

      just joo, ahneen luonteenlaatu paljastuu perintötilanteessa. Lisäksi kieron manipuloijan luonne paljastuu, kun hän alkaa perustella vaatimuksiaan, että hänelle on luvattu sitä ja tätä. Sitäpaitsi vainajan muisto ei ole tavaroita

    • Tunnen muutamia jotka ovat kaltaisiasi katkeria ahneita ihmisiä,annan vinkin elä oma elämääsi älä toisten. T:PETE

    • tyytyväinen miniä

      Isäni, joka työkseen hoiti perunkirjoituksia, kertoi aivan kamalia juttuja ja opin jo ihan pentuna, etten puutu puolisoni suvun perinnönjakoon ja päätökseni todellakin piti niin tapahtuessa. Julistin asian myös koko puolusoni suvulle ja siitä on ollut nyt monet vuodet hyötyä, koska en ole ainakaan syntipukkina perikunnan mökkiä koskevissa kahnauksissa. On ihanaa vain tuumia puhtaalla omallatunnollani rantalaiturilla järven laineiden liptatusta kuunnellessa, että tapelkoot muut keskenään. Kaikki joutuvat kiertämään minut kaukaa, koska kohauttelen olkapäitäni ja näen mökin ja tavarat vain yhtenä osana maailman kiertokulkua, En koe jääväni mistään paitsi, vaikka mikään ei kuulukaan minulle.

      Muutenkin tavaran ahneus on voimaa kuluttavaa ja jos oikein sitoo itsensä tahtomiseen jää muu elämä elämättä. Siispä mitä varten tapella asiasta, jossa jää joka tapauksessa häviölle ja saa kuitenkin vuosikausiksi vielä niskoilleen puolison sukulaiset. Yleensä ne syntipukit kun lopulta ovat ihan muuta kuin perikunta. Sano mun näin sanoneen kun jonkun vuoden kuluttua ei tulekaan enää joulukortit ja lastesi rippijuhlat ovat boikotissa.Koston kierre vain jatkuu muutaman, hassun tavaran takia.

    • ähäkuttik.jekjeh

      ..ompa (olipa) tosi viddumainen anoppi juuh :)

    • ********

      Just just ja sinä olit hallittavissa lupauksilla ? Aika erikoista, itse en anopilta odota yhtään mitään tapelkoot lapsensa keskenään. Ja sinulla ei ole mitään oikeutta vaatia yhtään mitään kuolinpesästä.

      • Skeptikko5

        Juu. Jos teet minun tahtoni mukaan, niin astiasto on sinun?


    • dafdae

      Kun vanhempieni naapuri kuoli hän oli eläessään antanu vanhemmilleni tavaroita jotka halusi menevän tietyille henkilöille. Hän oli sitä aikaa elänyt kun naimattomilta vähä varaisilta otettiin lapset pois ja hänellä olikin aikuinen tytär, mutta välit eivät kovin läheiset. Tytär kuitenkin sai hänelle tarkoitetun vanhan kultakellon, koska vanhempani sen hänelle toimittivat vainajan toiveiden mukaisesti. Täällä kirjoituksia lukiessani tulee sellainen olo, ettei kovin moni ole noin rehellinen. Liian paljon rahan ahneita ja itsekkäitä varkaita on maailma täynnä.

    • minun anoppini lupas

      Minun anoppini lupasi lapsenlapselleen ruoka-astiaston.

      Perhejuhlien yhteydessä monet ruokailijat kuulivat sen.

      Mutta sitten, kun anoppini kuoli, nuorin tytär vei kaikki irtaimen mitä vain löysi, hopeat ensimmäisenä, vieläpä ruostuneet vanhat kattilatkin.

      Veljet eivät "hennoneet" kieltää sisareltaan, joka aina oli saanut tahtonsa kaikessa läpi

      • Skeptikko5

        Lupasiko oikeasti, vai puhuiko vain lämpimikseen? Itsellä on sellainen kokemus, että edesmennyt vanhempi puhui maiden antamisesta lapsenlapsille. Perinnönjaon jälkeen sitten sain kuulla, eli olisi maat kuuluneet sisaren lapsille. Ongelmana vain on, että jotkut puhuvat muutenkin vähän mitä sattuu eikä sen mukaan voi kyllä aina toimia.


      • naapurissa

        Lapset osaavat olla todella röyhkeitä. Ruskeakielinen lipominen on vastenmielistä seurattavaa.


    • mummuni toive

      Mummuni jakoi joitain tavaroita eläessään, ja joistakin tavaroista hän sanoi että hänen kuoltuaan tuo menee sitten tuolle ja tuo tuolle jne. Mummun kuoltua nämä tavarat jaettiin hänen toiveensa mukaisesti. Asiasta ei tullut mitään tappelua sillä monista tavaroista hän sanoi jo vuosien ajan kenelle hän haluaa sen menevän. Isoin omaisuus, kiinteistö, myytiin ja jaettiin viiden lapsen kesken.

    • nih!

      silla sun anopilla on kuule ihan täydet oikeudet päättää ihan itte kelle antaa ja mitä. turha siinä on rutista

    • Voi hyvänen aika! Hommaa itse tavarasi.

      • Skeptikko5

        Niinpä. Vanhaa taloustavaraa on kirpparit pullollaan, jos ei uusi kelpaa. En ymmärrä näitä mummon silmälasien kyttääjiä ollenkaan.


    • tasapuolisesti jakoa

      Kannattaa itse kunkin pitää mielessä, että voisiko jotakin niitä tavaroita antaa jo elinaikaaan pois? Varsinkin jos vanhus muuttaa omakotitalostaan kerrostaloon tai palveluasuntoon, niin jo siinä vaiheessa kannattaisi miettiä, että voisiko jo niitä tavaroita jakaa sovussa? Meillä ainakin tämä käytäntö on toiminut hyvin. Toki vanhus valitsee itselleen ne rakkaimmat aarteet, joita pitää lähellään loppuun saakka, mutta yleensä vanhuksellekin on mukava nähdä, että astiat, liinavaatteet ja huonekalut jatkavat elämäänsä sukulaisten omistuksessa.

      Jos haluaa pitää tavarat itsellään loppuun asti, niin kannattaa kirjoittaa ihan vaikka lukollisessa piironginlaatikossa säilytettävään ruutuvihkoon, että mitä tavaroita on luvannut kenellekin.

      Omat vanhempani ovat vielä hyväkuntoisia ja elävät taatusti vielä ainakin 15-v, mutta jo nykyäänkin he antavat tavaroita meille lapsille, jotta kaapit eivät ole täpötäynnä heidän itsensä saamaa perintöroinaa. Ongelmana on nimittäin se, että vanhemmillenikin perintöjä on tullut vasta siinä vaiheessa, kun he itse ovat olleet 50-60 -vuotiaita. Tässä iässä on jo vähävaraisempikin ihminen ehtinyt hommaamaan itselleen astioita, kattiloita, liinavaatteita jne. Siksi meillä vanhemmat ovat tietoisesti antaneet jo heti siitä lähtien tavaroita tasapuolisesti meille lapsille, kun olemme muuttaneet kodista pois.

    • 27874837842834

      No kyllä oot aikamoinen harakka.

    • Skeptikko5

      No sinulla on vain hyvin jalo luonne, kun tuollaista epäilet.

    • hyväntekijät

      Jokaisessa perikunnassa jakajista tulee toistensa vihamiehiä ja tai yhteydenpito loppuu kuin seinään. Siksi olemme päättäneet tuhlata koko suuren omaisuutemme, jotta lapsille jää läheiset välit meidän jälkeemme. Yhteinen katkeruus meitä kohtaan yhdistää heitä, kun huomaavat, että tuhlasimme kaiken, kun vastaavasti periminen olisi rikkonut heidän välit.
      Lapset perheineen tulevat joskus vielä arvostamaan tekomme tarkoitusta. Läheisyys on suurta omaisuutta tärkeämpää.

    • tavaraa ei...

      miksi kukaan edes haluaisi anopilta tai apelta yhtään mitään?? jos minulle olis tuollasta ehdoteltu olisin tokassut että eiköhän nuo asiat kuulu lapsilles. ei minulle.

    • Perisyntimme ahneus

      Miksi kiinnostaa sellaiset perinnöt jotka eivät alunperin edes kuulu omaan sukuun?

      Minulle edes omat vanhemmat eivät jättäneet mitään, toinen myi sisarukselleni koko talon ja omaisuuden pilkkahintaan salaisella kaupalla. Nyt on sitten hupeloinut omaisuuden, ei ole jäljellä enää kuin pankin velat ja tuleva velkasaneeraus. Luulisi suvun sydäntä lämmittävän kun kovalla työllä ansaittu sukutila hävitetään parissa vuodessa pelkällä tyhmyydellä ja ahneudella.

      Olette ihmiset todella ahneita ja kiittämättömiä. Vielä rohmuatte toistenkin sukujen omaisuutta, olisitte kiitollisia jos edes omat vanhemmat jättävät teille jotakin,

    • Kiäh kiäh kiäh...

      ahneella on paskanen loppu. Ihan oikeen sulle :DD

    • Mullan alla.

      Kylläjhän anoppisinut tunsi. Odotit vain hänen kuolemaansa. Etkä paljoa näytä surevan ihmisen poismenoa, vaan tavaroita odotit.

      Mätäne omaan ahneuteesi.

    • ..................

      Siis miiitä?! Mulle ei tulis mieleenkään et anoppi (vaikka läheinen onkin) jättäisi mulle mitään perinnöstään. Mulle aivan sama jättäisikö edes miehelleni, en tosiaan kaipaa mtn perintöjä. Enkä todellakaan ymmärrä miten kukaan sellaisia hamuaa?

    • Ketä.

      Ihan oikeasti kiinnostaa,jäitkö ilman perintöjä?

      • jasmiininkukka1

        Puheet ovat puheita eivätkä päde, toisin kuin esim. kirjallisesti määritellyt (ja niistä maksettavat verot) on maksettu.

        Olen ollut samassa tilanteessa ja päätynyt siihen, että pystyn elämään ilman
        ent. anoppini tavaroitakin.

        Mieheni peri - rintaperillisenä - osan myös niistä tavaroista, joiista olin kiinnostunut.

        Miniä ei perintöoikeuden mukaisesti sinänsä peri yhtään mitään.


    • diipadiduu

      sellaisia ne anopit ovat, ensin lupaavat ja sitten pettäävät lupaukset. :)

    • Jos ei enää muistanut mitä oli toiselle sanonut.

      Onko sillä mitään merkitystä? Onhan niin käynyt muillekin että toinen on eläissään luvannut, mutta kun kunnon paperia ei ole tehty niin mitään merkitystä lupauksilla ei ole. Jos niitä lupauksia sitten on tosissaan edes tarkoitettu. Kunhan on haluttu jotain sanoa tai ei ole enää ymmärtänyt mitä sanoo. Moni koittaa saada apua ym sanomalla tämä teille sitten aikanaan jää. Pitää harkita mitä on valmis tekemään palkatta ja missä menee raja aikanaan.

      • ratatyöt

        Jos anoppi auttaa miniää lastenhoidossa, niin miten se pitäisi ilmaista paperilla? Työsuhde?

        Ennen kuin se muisti menee, niin nauttikaa mummit ja papat elämästä! Elämä on kuin vr.. Jos sen antaa olla;)


    • Lehto:UppoPuuJoessa

      Vastaakohan aloitaja "puheet ja lupaukset" - nimimerkki edes Avaukseensa, kun ei ole kertaakaan vielä vastannut?

      *********

      Lyhesti:
      Kannattaa tehdä "lehtolapset." Vaadi lakiosaa. Et vain saa rahoja,voit myös pitkittää perinnönjakoa ja näyttää sukulaisille mummon munat.

      (näin voit ---)

      Omassa perinnönjaossa APD:n kaikki oireet (poislukien fyysinen väkivalta) omaava lehtolapsi halusi kaikintavoin haitata perinnönjakoa. Hän on äitini veljenpoika.

      Kaikki oli tälle 35-vuotiaalle Lehtolapselle Heunävedeltä valmiiksi tehtyä kun pesänjako koetti, mutta mikään ei kelvannut. Jokaisen asian sekä paperin toimitin itse, koska tämä ei osannut/kehdannut ("töitä hyi").

      Mummini oli nähnyt hänen egonsa, kun jlehtolapsi jopa tätä kuollutta loukkasi eläessään. Testamentti ei ollut pitävä, jos siitä haluaa LAKIOSAN (1/4) ottaa.

      Lisäksi Lehtis alkoi vaatia, että "kuoleen mummon hautaamiseen ei saa käyttää rahaa ollenkaa, se hautaus tulee liian kalliksi.. rahaa menee" .

      Kumma, ettei valmiiksi tehty perinnönjako, jossa oli hänen Lakiosuus mukana, kelvannut. Meni vuosi samaa asiaa käännellessä, mutta hän ei saanut mitään aikaiseksi. Säälitti hänen puolestaan, koska APD-takia ei kyennyt pääsemään päämääräänsä - tai saamaan kaikkea itselleen.

      Kuollutta muisti eniten verottaja, jonka rahan tämä Lehtis meinasi myös jättää maksamatta (!!). Mutta kaksi kovaa mulkkua yhdessä, eivät päässeet sopuun keskenään JA Lehtolapsekin oli kohtattava Verottajan ylivalta - ja maksettava veronsa.

      Mukavaa olisi edes tietää, onko noin kylmä APD - ihminen edes sukua. Mutta suomessa ei kai voi pakottaa DNA-testeihin, joten eipä voi tietää.

    • TAPOITKO SÄÄ SEN

      jotta olisit päässyt aikasemmin käsiksi kamppeisiin? Olisit malttanut sen verta että se sen testamentin tekee.

      Voisi melkein toivoa, että delaat mahdollisimman pian, jotta lapsesi perii sinut.
      Eiköhän tuo tekstistäsi seljennyt mikä sinunkin elämääsi hallinnoi, pohjaton ahneus.

    • riina2012

      Asia on harvinaisen selkeä sinä et tietäääkseni ole anopin lapsi vai oletko . Sitten voit vasta miehes kanssa keskustella kun miehes on jakanut kaikki
      toisten sisarrustensa kanssa. Meillä kävin niin että ensi jaetiin sisarrusten kesken ja otettiin mitä otettiin loput sai muut sukulaiset ym miniät vävyt .

    • --Lilja--

      aika ahneelta miniältä kuulostat! oma mummoni eläessään lupasi minulle tietyn arvokkaan (?) kaulakorun. mutta kun hänen päivänsä päättyi, ei tullut edes mieleenkään avata suuta tuosta asiasta muille sukulaisille. vaikka olin mummon kuoleman aikaan vasta 20-vuotias, ymmärsin äitini, enoni ja tätini olevan niitä perillisiä. ja he olivat menettäneet rakkaan äitinsä.
      mutta minulla on jotain mitä monella muulla ihmisellä ei ole. ihania muistoja mummolassa vietetystä ajasta.

    • VOIHHHH....

      Kuule,pienetpä on sinulla murheet
      Terveys on tärkein...mitä roinasta
      maailmassa on saatavilla kaikkea
      ei muuta kuin vanhantavarankauppoja kiertelemään ja kaikkea ihastelemaan:o))
      HYVÄÄ KESÄÄ http://www.glitter-graphics.com/images/empty.gif

      • puheet ja lupaukset

        Ompas sinulla huumorit VITUN PASKPÄINEN STADILAISHOMO.

        HAISTA SINÄ vanhantavarankauppoja SUOLTAVA TEINIHYMIÖPASKA PITKÄ PASKA, HUEHUEUHEEHHAHAAHAHHAAHAHAHHAHAH!


    • ettäs----

      vanhantavaran kauppaan vaan!

    • toimii..

      Viidelle kommentille painoin miinusta ja jokaiseen tuli plussa :D

    • perintökeisari

      Antaisin omat perintöni sinulle jos voisin. Perintöni ei tosin ole tullut anopilta ja apelta vaan omilta vanhemmiltani.

      Isältäni perin astman ja reuman, äidiltäni sydänvian.

      Apeltani perin testamentilla vanhan ison puisen moottoriveneen. Vene on minulle rakas enkä raaski myydä sitä koska sitä ei ole minulle myytäväksi jätetty. Se on kuitenkin pohjaton rahanreikä ja murheenkryyni sekä työsiirtola kunnostusaikaan.

      Saisit kaiken jos voisin ne sinulle antaa, mutta vain köntässä.

    • itse tienannut

      Ahneet sisarukseni olivat järjestelleet varakkaan ja lapsettoman tätini asiat siten, että saivat tädin allekirjoittamaan isääni hyödyttävän testamentin. Itse en missään tapauksessa halunnut olla sellaisten asioiden kanssa tekemisissä. Vastenmielistä!

      Ja kas, tuli tädin hautajaiset, jotka ahneet sisarukseni olivat niin komeasti järjestäneet. Hautajaisissa kävi ilmi, että tädin aiemmin kuolleen puolison suku oli käynyt puolestaan allekirjoituttamassa testamentin uudestaan heidän edukseen. Olin tikahtua nauruun.

    • ei kiitos...

      Mitenkäs kun itse EN halua periä isäni taloa sitten kun hänestä aika jättää ja olen ainoa lapsi... Jäisi laho ja mätä kasa lautoja käteen. Olen yrittänyt puhua asiasta isäni kanssa mutta hän ei halua miettiä tai keskustella asiasta.

      • ...

        Voisikohan perinnöstään olla mahdollista luopua? Kannattaisi kysyä asianajajalta jos oikeasti olet tuota mieltä. Sitä, kenelle omaisuus tälläisessä tapauksessa menisi, en tiedä? Valtiolle vai kaukaisemmille perillisille (isäsi sisarukset jne) joilla ei normaalisti perintöoikeutta olisi.. Toisaalta perinnölle voi olla halukkaita ottajia/ostajia suvussa vaikka sen perisitkin, eli sillä keinolla siitä olisi mahdollisuus eroon päästä. Tai sitten yksinkertaisesti myymällä se perinnön jälkeen eteenpäin (ainahan tontilla jonkunlainen arvo on, vaikka talo olisikin ns. purkukuntoinen)..


      • ei kiitos...
        ... kirjoitti:

        Voisikohan perinnöstään olla mahdollista luopua? Kannattaisi kysyä asianajajalta jos oikeasti olet tuota mieltä. Sitä, kenelle omaisuus tälläisessä tapauksessa menisi, en tiedä? Valtiolle vai kaukaisemmille perillisille (isäsi sisarukset jne) joilla ei normaalisti perintöoikeutta olisi.. Toisaalta perinnölle voi olla halukkaita ottajia/ostajia suvussa vaikka sen perisitkin, eli sillä keinolla siitä olisi mahdollisuus eroon päästä. Tai sitten yksinkertaisesti myymällä se perinnön jälkeen eteenpäin (ainahan tontilla jonkunlainen arvo on, vaikka talo olisikin ns. purkukuntoinen)..

        Mutta eikö kuitenkin aina pidä maksaa perintövero? Kun en kuitenkaan sellaista viitsisi maksaa sellaisesta millä ei ole arvoa (talo on todella huonossa kunnossa, varmaan asuin kelvoton jos joku sen tarkastaisi ja täynnä kaikenlaista rojua...)


      • puheet ja lupaukset

        Verottaja tulee pieni PENIS kädessä luoksesi, ja verottaa sua siitä talosta.

        Voisiko Verottajan muurata peruskiveen ja talon myydä Venäjälle? Pääsisi kahdesta lahosta yliaikaisesta paskasta eroon kerrarlla, eh ja heh


      • Et joudu maksamaan
        ei kiitos... kirjoitti:

        Mutta eikö kuitenkin aina pidä maksaa perintövero? Kun en kuitenkaan sellaista viitsisi maksaa sellaisesta millä ei ole arvoa (talo on todella huonossa kunnossa, varmaan asuin kelvoton jos joku sen tarkastaisi ja täynnä kaikenlaista rojua...)

        Jos luovut perinnöstä niin et sinä tietenkään mitään perintöveroa silloin joudu maksamaan.

        Pese kätesi koko roskasta ja anna jonkun muun hoitaa, jos ei sinua kiinnosta.


    • mickkey91

      Pirulainen anoppi? D:

    • yksi miniöistä

      Sinulle onkin jo vastattu useammalla suulla, ettet ole perijä:) Silti , jos olisit ainut, jolle anoppisi on luvannut ja sille lupaukselle olisi vielä todistaja, saattaisi anopin lapsikatras sinulle luvatut kamat antaa. Ei se tavanton käytäntö ole.

      Itse olen yksi miniöistä. Kun appivanhemmat kuolivat lunastimme perikunnalta paikan. Kun yhden rintaperillisen lapsi (siis anopin lapsenlapsi) ilmaisi anopin luvanneen hänelle...emme ehtineet ässää sanoa, kun oli hänelle luvatut vienyt.
      Ehkei kyse aina olekaan ahneudesta(kuten joku asiaa sivuten ilmaisi), vaan kyseessä painaa tunneasiat, muistot tms. josta halutaan pitää kiinni. Mitäpä niistä jälkikäteen riitelemään. Hyvä, jos tavaralla saavat itsensä iloiseksi. Vähällä myös pääsee suvusta eroon, kun eivät sen koommin ole käyneet:) Harmittaa toisaalta, sillä olisi perintökoruja piirongin laatikossa vielä jaettavaksi. Itse en niitä pysty käyttämään, mies on hetero eikä ole koruihin tykästynyt.

      Jos teillä on pian lainhuudatuksen jälkeen tapahtunut perinnönjako, on siinä vielä sielut auki. Se aiheuttaa herkemmin ajattelemattomuutta. Erikoisesti pojille äidin kuolema on syvien tunteiden asia, ei siinä akkojen sana kuulu eikä paina.
      Mieheni sanoi hauskasti, kun toivotin viisaita ratkaisuita, kun hän läksi jakoa sisartensa kanssa tekemään: "Kun perintöä jaetaan, pitää miniät ensin tappaa." Mielestäni lauseeseen sisältyy syvä tunnelataus, joka useimmin perintöasioissa on mukana. Siinä suhteet punnitaan ja reviirin rajat tiedostetaan:) -Se vaan on hyväksyttävä.

      Mieti, saatko samat anoppisi lupaamat tavarat kaupasta, kirppareilta tai vastaavista paikoista, jos, niin osta. Se nollaa kummasti mielen ja auttaa välttymään kaunalta. Sitä tahtoo matriarkkojen kuoleman jälkeen esiintyä muutenkin.
      Iloista ja lämmintä - ennenkaikkea sopuisaa kesää Sinulle!

    • Iirikseen Kustu

      Nämä on niitä lupauksia, joita on joillakin vanhoilla ihmisillä tapana tehdä. Joko vedätetään läheisiä muka testamentilla, jota ei sitten ole olemassakaan tai sitten sitä testamenttia muutetaan kerran viikossa. Olet oivaltanut homman juonen, HALLITA miniöitään, oli ilmeisesti anoppisi tarkoitus. Joku voi hoidattaa itseään lopun elämäänsä ja varmistaa siten läheisten uskollisuuden, lupailemalla yhtä ja toista. Todellisuus on joskus aika ankea, ne pankkikirjat piirongin laatikossa onkin jotain feikkiä, jonkun aikakausilehden mainoksia, johon on merkitty pari miljoonaan mahdolliseksi talletukseksi jne.
      Jos ei testamenttia ole, et todellakaan peri, ellei joku perijöistä sitten tiedä tilanteesta jotain ja siten oikeat perilliset vapaaehtoisesti luopuvat noista luvatuista tavaroista hyväksesi.
      Omalle kohdalleni on osunut yksi tälläinen juttu, kun ex-puolisoni "isä" vedätti tytärtään oikein raskaamman jälkeen, panoksena oli omakotitalo arvokkalla paikalla, minäkin erehdyin tekemään siellä remonttia, ei sen puoleen, että olisin ollut sitä taloa kärkkymässä, vaan vanhalle miehelle apuna ja sanoin monet kerrat silloin vaimolle, että emme me yhtä omakotitaloa tarvitse, kun meilä on niitä jo useampi. Nyt se talo on venäläisillä.

    • oksettava aloitus!!!

      Ootko aloittaja perverssi? Jos et ole mainitsemasi henkilön sukulainen, sinulle ei kuulu penniäkään, eikä myöskään mahdollisille penikallesi ta penikoillesi, jollei mahdollinen vihittty aviovaimo erillisellä kirjalla sulle jotakin luovuta. Oikein tän perverssisairin etusisivilla tollanen sairas kirjoitus..hyi.

      Itselläni ei ole rikkaita sukulaisia tai ehkä pari etäistä, mutta mä tyytyisin ihan siihen, että vaikken euroakaan etäisiltä saisi, koska mä en minulle kuulumattomia rahoja ole vailla, eikä mulle kuulu minkään serkun serkkujen, esimerkkinä, manit. Eräs iäkäs sukulaiseni on sukua yhdelle miljonäärille, joka antoi aina kuningaskohtelun tälle mun rakkaalle läheiselle sukulaiselleni yrityksessään; lähinnä kai heidän lähisukulaisuutensa vuoksi, mutta ei kyseinen nyt vanhus, eikä sukuni etäisemmät kukaan muukaan odoteta tai tarvita penniäkään joltakin omaisuutta ahkeruudelta kartuttaneelta, jonka rahat kuuluvat yksin hänelle ja hänen läheisilleen tai niille läheisille, jolle niitä ehkä perintölahjan haluaisi määrätä.

      Itse en toivottavasti koskaan joudu tilanteeseen, että mulle kuuluvista mahdollisista perintösouuksista olisi kiinnostuneet ulkopuoliset sairaat ja niihin sukulaisuuden kautta mitään osuutta omaamattomat - ne ei ole suuria, mutta kuuluvat mulle ja sen ovat vanhempani ja isovanhempani minun vuokseni tehneet ja aikanaan varmasti tulen pikkusen pesämunan saamaan, pienen, mutta ihan mukavasti minun köyhän lähisukulaisen elämääni auttavan. Verottaja omista perinnöistäni varmaan veisi puolet, mutta minulle tärkeintä on, että läheisilläni menee hyvin ja toivon, että voin itse joskus auttaa niitä minulle läheisiä, jotka minua sukulaisistani ovat auttaneet.

    • Perinnöt voi

      lahjoittaa tai olla lahjoittamatta kenelle haluaa. Se ei muille kuulu.

      Sitä saa mitä tilaa, pätee tässäkin.

      • kjuhgiugigiugiuy

        Ei voi. Lakien mukaan perintö menee rintaperillisille ja seuraavaksi perintöjärjestyksessä näiden lapsille. Piste. Mikäs mustalainen *anteeksi, mutta tulee laiton hevoskauppa mieleen, vitsi ja sori toiv. ei loukkaa, eli ei mulla mitään romaneja vastaan* tai huijari sinä olet, jos olet kärkkymässä jonkun sulle sukua edes omaamattoman tavaroita? Ja kenen imbesillin aloitus tuo on? Ei edes lakia koskevalla palstalla se, eli ei ole mielestäni asiallinen keskustelun avaus, vaikka tää sairaspäiden nörttien saitti sitä ilmeisesti oikein mainostaakin, että siksi minäkin tulin tälle keskustelupalstalle etusivun kautta...

        Itse olen ajatellut, että ehkä muutan tietokoneineni; mikäli jos muut asiasta määräävät vain antavat luvan, mun yhdenkin erittäin iäkkään dementtisen tuntemano luokse hetkeksi ihan asumaan, koska siellä käy eräs entinen koulukiusaajani hoitamassa vanhusta, joka on minun mielestäni epäiellyttävän uteliaan ja ilkeämielisen uteliaan oloinen ja jota en misään määrin haljuaisi millään tavalla sidoksiin kanssani edes viidennettä kautta ja joka irvistelee minulle moikkaamisen sijaan, jos ja vaikka kun erittäin harvinaisesti kyseisellä paikkakunnalla käydessäni edes törmään kyseiseen, enkä edes ole keskustellut tyypin kanssa koskaan aikuisiälläni tarkemmin, eli en tunne...

        Kuule sitä ei lahjoitella yhtään mitään. Vedä perunanenäsi solmuun jumikallo,jos sua kiiinnostaaa kenenkään sulle kuulumattomin omaisuudet! Vedä oikein solmuun se ruma rivari-nenäsi*vitsi*! Hyvä kyllä, jos tossa keskusteun avauksen tapauksessa se pitää paikkansa, ettei menehtynyt anoppi olisi lahjoittanut tyhmeliini- poikansa opportunisti- typerysminiälle mitään! Noita paskakaläjä- kasvatettuja, joille ainoastaan raha on muka menestyksen mittari.. Toisille se on koulutus ja rehellisyys.


    • jkyujk uki uki5ri 5r

      Mieti omaa testamenttiasi, äläkä muiden.

    • 5567568

      Haiskahtaa joko helvetin tyhmältä ihmiseltä tai surkealta provolta.

    • Sellaisia

      Sellaisia ne vanhat ihmiset on. Ne on vähän höppänöitä ja ne juttelee mitä sattuu. Ehdottaisin että kaikki perikunnan osakkaat hankkivat hyvät juristit - niin ei jää enää mitään riideltävää.

    • Ota muumu ittees

      No voi hellanlerbas!

    • Halloo!!

      No puhutpa kauniisti edesmenneestä anopistasi. "Ei pal kiinnosta kuoliko kunhan tavarat tulee mulle!" Et taida edes miettiä puolisoasi joka menetti vanhemman?

    • perinnötön akka

      Ethän sinä mikään anopin perijä ole. Hänen lapsensahan ovat perijöitä. Aikamoinen onnenonkija olet. Miksi sinun pitäsi saada perintö joka kuuluu anopin lapsille?

    • sadesaa

      Ihan kaikkia en jaksanut lukea mutta alusta aika paljon. Mistään lukemistani ei kuitenkaan tullut ilmi se, minkä olen itse kokenut: Vaikka mukamas riidellään tavaroista ja rahoista niin oikeasti riidellään rakkaudesta. Siitä kuka oli tärkeä, arvokas, kuka vähempi tärkeä. Sen osansa voi helposti kestää kun vanhemmat elää ja on tottunut siihen kohteluun "huonompana" koko ikänsä. Mutta sitten jos siitä on mustaa valkoisella niin se satuttaa. Varsinkin jos et itse aikaisemmin kuitenkaan ole kokenut olevasi sen huonompi kuin muut .Se on ollut vain tunne ja sitten jako käykin juuri sen tunteen mukaan. Silloin herää taisteluhenki ja viha.
      Eikä rahasta vaan ihmisen arvosta.

    • Ei oppi

      >Moi, minulla kävi silleen ,että appiukko kun kuoli hän lupasi minulle
      ja vaimolle pohjoisen kesämökin ja talon. Mutta kuin kuinkas kävikään
      vaimoni sisko ryntäsi osuuksille ja vaati talosta ja mökistä osuutta.
      Appiukko oli antanut vuosien kuluessa tytölle rahallisen osuuden perinnöstä,
      jota ei ollu kirjattu mihinkään ,vain suullinen sopimus. Perillisiä on kaksi
      vaimoni ja siskonsa. Olimme rakentaneet paljon tämän varaan ,mutta
      kyllä harmittaa. Vaimoni on aina ollut siskonsa kanssa todella läheinen.Hän sanoi siskolleen ,että älä ikinä aukaise asuntoni ovea ,äläkä soita.
      Siinä meni siskojen välit.

    • Mafia veljeni

      Minäkin jäin ilman perintöä

      Nuorin veljeni tekee työtä ja hoitaa sellaisten sellaisia lasten asioita Helsingissä lastenkodissa, joiden vanhemmat ovat vankilassa. Tässä työssään rikollisilta hän on oppinut kostit miten omaisuus piilotetaan.

      Keskimmäisen venljeni kanssa hän hoiti myös edesmenneen äitini asiat, ja enne hänen kuolemaansa he piilottivat äitini rahat. ( hänen ja isäni osake myytiin isäni kuoltua nuorimmalle veljelleni, tai sitten nuorin veljeni ei sitä ollenkaan maksanut. Heidän kesämökki myyytiin keskimmäiselle veljejjeni, mutta äitini mukaan hän maksoi siitä huomattavasti pienemmän summan mitä kauppakirjaan olim merkitty. Näin kierrettiin lahjavero.)

      Äitini rahojen piilottamine thetiin myös siitä syystä, että varattomana hän sai Kelan etuuksia, josta muuten hän olsi jäänet ilman.

      Mutta kun äitini kouli, mitään rahoja ei löytynyt, sillä ne olivat joko nuorimman veljeni pankkitilillä tai sitten hän oli sijoittanut ne osakkeisiin tai metsään, sillä hän harrasti sijottamista.

      Perinnönjaon yhteydessä asinaajajani kertoi, että "mömmöä on", mutta hän ei voi tehdä mitään, sillä hän ei pääse rtarkastamaan kenekään pankkitilejä.

      Esimerkiksi äitini oli merkitty varattomaksi hänen toisen miehensä perinnönjaon yhteydessä, vaikka hänen ja isäni, siin hännen toisen miehensä osake oli juuri myyty.

      Olen perheeme esikoinen eli vanhin poika, mutta näin veljeni tekivät minut perinnöttömäksi. Ja kaiksessa tässä oli "uskovainen" äitini mukana eli minulle annetiin "Eesaun osa".

      Myös nuorin veljeni juoksee hurskaan lähetys -ja körttijuhlikka ja on olevinaa "niin uskovainen" niin uskovainen"

      Mutta toimiessani yli kaksikymmentä vuotta Suomen luterilaisen kirkon palveluksessa, josta ajasta noin kymmenen vuotta myös pappina sain omin silmin todeta, että nämä niin sanotut uskovaiset ovat kaikkein panhimpia, seurakunnan työyhteisöissä työpaikkakiusaajia ja oman eduntavoiittelijoita. Heidän moraalinsa kestä päivänvaloa.

      Tämä kaikki ajoi minut ensin "burnauttiin" ja lopulta sairaseläkkeelle.
      Nyt olen ollut eläkkeellä jo toistakymmentä vuotta ja siinä sivussa olen tehnyt uraa kokonaan toisella alalla sekä sivuansioita toisella työpaikalla, jossa ei ole työpaikkakiusaamista.

      En mennyt äitini hautajaisiin siitä syystä, sen tähden että hän hyväksyi isäni väkivallaltaisen kasvatuksen, ja sen takia, että hän jätti minut kokonaan perinnöttä.

      Perintö meni ja kaikki mitä omistan on itse hankittua. Veljiini minulla e ole yhteyttä, muta olen elämääni tyytyväinen.

      • centitön uneksija

        Minkälaisena pappina toimit sen kymmenen vuotta????
        Uskosi tai "uskosi" sinut vapauttakoot katkeruudestasi. Pappina osaisit sen tien ainakin teoriassa.
        Anteeksiannnosta äidillesi, äitisi ymmärtäminen, mallisen mammonan alttarin turhuus ja Jumalaan turvaaminen...niistä puhukoon sinulle simpäsi ääni.


    • Semmoisia ne ano-

      pit. Mutta älä huoli, mitäpä Sinä olisit anopin vanhoilla rujuilla tehnytkään.

      Minäkän en ole koskaan saanut mitään perintöä. Annan vanhingon kiertää enkä jätä kenellekään mitään perinnöksi. Tuo ei ole edes vaikeaa, sillä en ole koskaan omistanutkaan muuta kuin kirpputorivaatteet ja puurokattilan.

    • voihan_miniä

      Mitä ihmettä sä tavaroilla teet. Tänne kaikki jää kun meistä aika jättää. Mitään et mukaas saa, ei kukaan meistä, meet sitten minne meet tuonpuoleisessa!

    • 389wjklsd

      Niitä tavaroita kannattaa antaa jo elinaikanaan varsinkin sitten, kun muuttaa omakotitalosta pienempään kerrostaloon/palvelutaloon. Pieniä summia saa antaa, kunhan pitää huolen, ettei lahjaveroraja ylity.

      Meillä vanhemmat ovat itse saaneet omilta vanhemmiltaan, lapsettomilta tädeiltään ja sediltään monia perintöjä, joten kaapit ovat heillä täynnä tavaraa riesaksi asti. Minä sisareni olemme mielellämme ottaneet näitä tavaroita, koska meillä omat elämät vasta alussa kun taas vanhemmillani on jo kaapit ennestään täynnä maljakkoa, pöytäliinaa jne. Siksi perintöjen saaminen on vähän kyseenalaista, kun niitä saadaan yleensä vasta 60 ikäisenä.

    • Näinhän se on...

      Mitä ei ole kirjoitettu - sitä ei ole luvattu.

      • laki on laki

        Aviopuolisoilla kaikki omaisuus on yhteistä, riippumatta kumman nimissä omaisuutta on. Ilman avioehtoa kaikki on yhteistä. Kuolessa jäljelle jäävän omaisuus on puolet omaisuudesta ja lapsille puolet.


      • Liian simppeli väite
        laki on laki kirjoitti:

        Aviopuolisoilla kaikki omaisuus on yhteistä, riippumatta kumman nimissä omaisuutta on. Ilman avioehtoa kaikki on yhteistä. Kuolessa jäljelle jäävän omaisuus on puolet omaisuudesta ja lapsille puolet.

        Ei se nyt ihan noinkaan ole. Puolisot omistavat kumpikin oman omaisuutensa itse myös avioliitossa; omaisuudesta ei siis tule "yhteistä". Sillä, kenen nimissä omaisuus on, on siis merkitystä. Avioliiton kestäessä kumpikin siis vapaasti hallinnoi omaa omaisuuttaan, kuitenkin tietyin rajoituksin (puolisoiden yhteisenä kotina toimivaa kiinteistöä tai asuntoa ei saa myydä ilman toisen suostumusta, vaikka toinen puoliso omistaisikin sen yksin).

        Myöskään perinnönjako ei mitenkään välttämättä mene noin kuten sanoit.

        Jos on vaikkapa vaimo, jonka omaisuus on 500 000. Miehen omaisuus on 100 000. Mies kuolee. Yhteenlaskettu omaisuus 600 000, josta vaimon laskennallinen osuus puolet, eli 300 000.

        Vaimon ei kuitenkaan tarvitse antaa omasta omaisuudestaan tasinkoa miehensä perillisille. Eli hän voi vapaasti pitää tuon oman omaisuutensa, 500 000. Miehen perilliset saavat siis ainoastaan 100 000.

        Toki, jos vaimo haluaa, hän voi päättää maksaa tasinkoa miehensä perillisille. Silloin vaimon osuudeksi tulee 300 000 ja lasten 300 000.


    • Heleena59

      Oletko koskaan ajatellut, että täältä ei kukaan saa mukaansa mitään kuoleman saavuttua?
      Olen pari kertaa joutunut aloittamaan elämäni nollasta, mm. avioero ja tulipalo. Siinä vaiheessa kun henki säästyy, ei todellakaan ole merkitystä edes niillä valokuvilla, joita jokainen olisi ensimmäisenä pelastamasta tulipalosta.
      Joten, materiaa se vain on, unohda koko juttu tavaroista ja nauti elämästäsi ilman katkeruutta joidenkin kippojen perään!

    • vainajan tytär

      Perimystilanteessa tein päätöksen, että en rupea himoitsemaan itselleni toisten (siis edellisen sukupolven) työllään hankkimaa omaisuutta. Eihän minulla todellisuudessa ole ollut sen hankkimiseenkaan mitään osuutta. Lain säätämä osuus saa toki tulla, mutta en rupea sen eteen päätäni vaivaamaan enkä riitelemään kenenkään kanssa. Tavarat ovat vain tavaraa jota saa kaupastakin, ja pystyn elämään ilman niitä. Vainajaa pystyn muistamaan ja rakastamaan myös ilman hänen omaisuuttaan.

      Perillisten kokoontumisissa olen jättäytynyt sivuun enkä osallistu keskusteluun, seurailen vain ihmetellen ja inhoten sitä kiihkeyttä, millä toiset pitävät omia puoliaan ja haluavat päästä määräämään kaikesta - hautajaisten toteutuksesta, edesmenneen omaisuudesta ym. Minulle ei todellakaan ole tärkeää keitä kutsuttiin hautajaisiin ja missä/miten ne pidettiin, millainen on hautakivi tai kuka ottaa perintöpiirongin. Voin ihan hyvin elää ilman sellaista päätösvaltaa. En edes mieti näitä, kun noita innokkaita sählääjiä on ihan riittämiin. Elän rauhassa elämääni ja annan lakipykälien säätää, mitä kullekin kuuluu.

      Merkillistä kyllä innokkain päällepäsmäri on ollut yhden veljen vaimo, joka ei siis ole edes asianosainen - ettei vaan olisi tuo keskustelun aloittaja...

    • olet ahne

      Perinnössä yleisesti etusijalla on omat lapset, eikä mitkään miniät. Ei kannattaisi olla katkeraja ahne.

    • A.t

      Luojankiitos itselleni tärkeitä tavaroita on vain valokuvat ja kirjat .. välttämättömät käyttöesineet jotka itse on tietysti hankittu.. Ei ole oikein mitään sellaista mihin olisin ihastunut niin etten voisi siitä luopua. Kaikki on lainaa, myös elämä.

    • Ex miniä

      Minun anoppi eli elämänsä lähes 90 vuotta "kädestä suuhun",ei jäänyt omaisuutta perillisille riideltäväksi,velkoja kylläkin ja joutilasta irtainta jota ei kukaan huusnholliinsa ota.

    • kaikkea kanssa

      Tässä suvussa riideltiin vanhoista huonekaluista ja astioista, joita saisi kirpparilta pilkkahintaan. Semmosta roinaa on muutenkin kaikilla liikaa, mutta piti kytätä ettei vaan joku toinen hyödy niistä. Hohhoijaa

    • monroisia

      Kaikki te jotka olette haukkuneet aloittajaa vaikka miksikä, eikö hänellä ollut oikeus sanoa miten tunsi, kun ensin oli luvatu ja sitten ei lupaukset pitäneetkään. Miksi aloitte häntä nimittelemään, lukekaa uudestaan ihan pää kylmänä mitä hän kirjoitti ilman omia ennakko luuloja niin huomaatte että hän vaan totesi että miten oli käynyt. Joten minusta on hieman ihmeellistä miten tätä ihmistä käsitellään täällä, ei ole ihme jos hän ei halua vastata edes, miksi vastaisi sillä tietää että epäempaattiset ihmiset ovat jo tehneet hänestä negatiivisen kuvauksen. Taustat pitää tuntea asioissa ennenkuin alkaa tekemään johtopäätöksiä toisen luonteesta ja elämän tilanteesta. ei tunnu mukavalta kun kerta kerran jälkeen aina jotain sorretaan, ja omien elämän kuvioiden mukaan tehdään analyysi hänestä.

      • pykälien mukaan

        Aloittajaa mitenkään haukkumatta totean vain, että jokaisen pitäisi tietää ettei suullisilla lupauksilla ole mitään merkitystä kun tulee perinnönjaon aika. Silloin edetään lakipykälien mukaan myös lähisukulaisten kesken, katsotaan onko virallisesti todistettua testamenttia eikä ruveta muistelemaan mitä lupauksia kukin on saanut.

        Suullisissa lupauksissa on monenlaista ongelmaa: muistaako saaja asian oikein, onko hän ymmärtänyt lupauksen oikein, onko vainaja ollut kuinka tosissaan luvatessaan, onko kenties muuttanut mieltään sen jälkeen, tai onko ehkä luvannut samoja esineitä usealle. Ja toki sekin, puhuuko lahjaa haluava totta... Parempi siis, ettei niitä menneitä puheita ruveta edes muistelemaan.


      • e.miniä.nyk.anoppi
        pykälien mukaan kirjoitti:

        Aloittajaa mitenkään haukkumatta totean vain, että jokaisen pitäisi tietää ettei suullisilla lupauksilla ole mitään merkitystä kun tulee perinnönjaon aika. Silloin edetään lakipykälien mukaan myös lähisukulaisten kesken, katsotaan onko virallisesti todistettua testamenttia eikä ruveta muistelemaan mitä lupauksia kukin on saanut.

        Suullisissa lupauksissa on monenlaista ongelmaa: muistaako saaja asian oikein, onko hän ymmärtänyt lupauksen oikein, onko vainaja ollut kuinka tosissaan luvatessaan, onko kenties muuttanut mieltään sen jälkeen, tai onko ehkä luvannut samoja esineitä usealle. Ja toki sekin, puhuuko lahjaa haluava totta... Parempi siis, ettei niitä menneitä puheita ruveta edes muistelemaan.

        nim.pykälien mukaan, niinhän se pitäs mennä,ei ihmisten "hyvyyteen"ole luottamista, mitä tulee perinnönjakoon. On tilanteita myös, että joku lapsista tai miniöistä on hoitanut vanhukset hautaan, ja ovat säästäneet näin rahojaan itseasiassa kaikille perillisille. Kun sitten koittaa perinnönjaon aika näitä asioita ei enää muisteta,eikä sitä valtavaa työmäärää mitä joku omainen on tehnyt, ihan rakkaudestaan vanhempiinsa. Elikä kaikki paperille hyvissä ajoin.


    • JS60

      Anoppi otti ja jätti jo 1991 , oli hyvä anoppi

    • ei mikään työsuhde

      Voi olla että vanhukset rakastavat kaikkia lapsiaan tasapuolisesti ja haluavat myös perinnön kaikille tasa-arvoisesti. Jos joku perillisistä on autellut enemmän kuin toiset, se ei toki ole rahakysymys eikä myöskään tarkoita että tämä henkilö olisi vanhukselle muita rakkaampi. Autoin itse vanhaa sukulaista paljon ihan vaan auttamisen ilosta ja koska halusin helpottaa hänen oloaan, ei tullut edes mieleen että tarvitsisin sen takia erityishuomiota itselleni. Tiesin että kaikki läheiset ovat tälle vanhukselle yhtä tärkeitä riippumatta käytännön avun määrästä.

    • tasa-arvo

      Lähellä asuva tyttäreni auttaa minua usein. Kuitenkin myös kaukana asuvat pojat ja miniät ovat minulle yhtä tärkeitä vaikka ei paljon nähdäkään. En halua heidän luulevan että tytär olisi rakkaampi, joten en ala tekemään mitään testamenttijärjestelyjä. En usko että tytär tapaa minua perinön takia.

    • kunhankyselen

      Mieheni kuoli muutama vuosi sitten, anoppi on vielä hengissä, olen ymmärtänyt, ettei minulla kuolleen pojan leskenä ole osuutta anopin omaisuuteen, vaan omaisuus menee aikanaan lapsillemme ja elossa olevalle tyttärelle, jolla ei ole lapsia, hyvä näin. Mutta tietäisikö joku, miten menee appiukon omaisuus, kuoli -87, pesä on jakamaton?

    • Tulee pettymys

      Ei pitäisi ottaa tosissaan.

      Itselläni ei olisi edes tullut mieleenkään mennä miehen vanhempien perinnönjakoon. Sisarukset saivat jakaa ne romut kun olivat muoria hoitaneet. Meillä on omat tavarat ja toisten tavaroita emme tarvitse. Olen omilta vanhemmiltani jotain saanut ja se riittää. Niin ahne en ole että alkaisin toisten suvun tavaroita haaliin.

      Ärsyttävää kun toisten puolisotkin vielä tulevat kyttäämään ja vaatimaan ihan niin kuin omia saataviaan.

      Jos lupaisin naapurille vaikka vanhan piironkini niin arvaa olisiko naurettavaa jos naapuri tulisi sitä vaatimaan perillisiltä. Jos vainajalta löytyy testamentti niin sittenhän se naapuri saisi sen pyytämättäkin. Mihinkään suullisiin lupauksiin ei kannata uskoa.

    • sossuntäti

      Taas täällä törmää tähän iän ikuiseen vitsaukseen. Appivanhemmat on syvältä silloin kun ne elää. Mutta auta ja armias kun heistä aika jättää. Niin nämä miniät on kuin haukat puuttumassa perinnönjakoon.

      Pysyttele kaukana perinnön jaosta, eihän sinulla ole minkään laista osaa eikä arpaa puolisosi perinnön jaossa. Anna niiden jakaa joiden se kuuluukin tehdä.

      Meinaatko vaikuttaa siihen miten puolisosi käyttää mahdolliset perimänsä rahat. Vai saako tehdä niillä mitä ikinä lystää ilman että pyrit vaikuttamaan asiaan.

    • Anonyymi

      Juu, olisko parempi että valtio perisi kuten etelä-Koreassa?!?

    • Anonyymi

      Anoppina olen antanut pois nyt jo eläessäni tavaroitani miniöille ja lapsenlapsille. He ovat ne saaneet käyttöönsä tai koriste-esineiksi jo nyt minun eläessäni. Ihmisellä on oikeus antaa pois omaisuuttaan kun on vielä elävien kirjoissa.
      Eräs vähän jo muistikatkoksinen sukulaistäti teki luettelon tavaroistaan testamenttiinsa ja luetteli siinä, kenelle mikäkin tavara aikanaan siirtyy. Paha vain, että ko, esineitä ei sitten oikein löytynyt kun perintöä jaettiin. Tädillä oli liian suuret luulot omistamistaan esineistä Hänen kaunis korunsa ei esimerkiksi suinkaan ollut "Fabercee", kuten hän ilmoitti, eivätkä hopeat venäläistä antiikkia, mikä selvästi näkyy leimoista.
      Parasta on mielestäni kirjoittaa testamenttiin "irtain", ja uskoa, että perinnöt jaetaan oikein. Sitä paitsi voit liimata esineittesi pohjaan perillisen nimen, jos et voi esineestäsi eläessäsi luopua. Harvat esineet niin kalliita on, että niistä saisi mitään huutokaupassa.

    • Anonyymi

      Aikamoisia hapannaamoja ovat aloittajalle vastanneet. Ei hän ole haluamassa tai vaatimassa mitään. Hän vai haikeana ajatteli, että jokin hänelle luvattu esine menee nyt muualle.
      Miniä hän kuitenkin on, joten yksi perillisistä on aloittajan puoliso. Kai hän voi toivoa itselleen jotakin sellaista esinettä, joka olisi hänen vaimolleen mieleinen. Jos kyseessä on esim. taloustavarat, tarjoiluastiat ja koriste-esineet, olisi paikallaan muutenkin kutsua miniät mukaan.
      Mutta aloittaja esitti vain kysymyksen. Mielestäni kysyä aina voi.
      Missä hänen ahneutensa muka näkyy?

    • Anonyymi

      Ne tavarat kuuluvat anopin lapsille. Se, että anoppi on eläessään lupaillut, mutta mitään virallista paperia ei ole ei oikeuta miniöitä tai vävyjä mihinkään.
      Äidit, isät, anopit ja appiukot please tehkää testamentti. Silloin ei ole kenelläkään nokan koputtamista. Mun isällä on testamentti ja ilmeisesti myös puolison äiti aikoo testamentin tehdä. Ja mun mielestä se on ainoastaan hyvä asia. Eipähän tule jälkikäteen kukaan sanomaan et hänelle on luvattu sitä tai tätä.

      • Anonyymi

        Pitää aina jättää omaan arvoonsa mummun lupaukset, että tuon sitten saat kun kuolen.
        Jos haluaa antaa lahjan, antakoon nyt eläessään, kuoltuaan kukaan ei lahjoita mitään kenellekään, ja on pelkkää riidankylvöä mennä sanomaan, että tuon mummu mulle lupasi. Joku toinen sanoo saman, ja kolmaskin. Mummuilla on tuollainen taipumus, että lahjoittelevat kuolemansa jälkeen tavaroitaan ympäriinsä.

        Omalla kohdallani olen tehnyt sen, että olen liimaillut taulujen selkäpuolelle nimiä, ja astioiden pohjiin myös tarralappuja, koska tiedän, mikä perillisiä viehättää. En kuitenkaan rupea niitä eläissäni jakelemaan, olisi kovin autiota elää tyhjässä lukaalissa.
        Jos silti riitaantuvat, en sille mitään voi.


    • Anonyymi

      No voi helvetti

    • Anonyymi

      Anoppisi olisi pitänyt antaa ne tavarat sinulle jo eläessään, sinä et anopiltasi peri mitään, ellei sitä ole mainittu testamentissa!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe