Neuvoja?

joopolo

Heippatiralla! olen pari kertaa kokeillut pitkästä aikaa rullaluistella kun äskettäin lajista innostuin ja huomasin ettei kovin kummoiset ole minulla nämä luistelijan taidot. En ole ikinä paljoa luistellut jäälläkään, mutta nyt on ollut jo monen vuoden tauko sekä rullaluisteluun että jäällä luisteluun... Mistä kannattaisi lähteä liikkelle tässä rullaluistelun harjoittelussa ja mitä asioita olisi hyvä näin ensiksi opetella?? Kertokaa vinkkejä, kun meinaa usko loppua että sen kunnolla oppisin...

Kiitoksia vastauksista.

21

2342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittelija edelleen

      Täällä palstalla on joku muukin kertonut, että Katukiitäjillä on koulutusta aloitteleville rullaluistelijoille. Löytyi heidän nettisivulta taidokkaampaakin menoon opastusta. Täytyis varmaankin olla yhteydessä sinne.

    • jk

      Viime kesänä tuli luisteltua n. 2500km, tälle kesälle 200km takana. Ensimmäiseksi kannatta ehdottomasti opetella jarrutus oikein, jarrutuksessa jalka suorana edessä niin pysähtyy hyvin ja tasapaino säilyy. Kun jarrutus kunnossa niin helpompi keskittyä luisteluun.

      Sitten vaan rauhallinen paikka ja luistelua, jarrutusta, luistelua , jarrutusta....ja luistele esim. ympyrää niin tasapaino rullilla paranee.

      Rauhallinen alku ja lenkkiä niin siitä se lähtee sujumaan.

    • ....................

      Jeij, tääkin on innostunut, josko oppis luistelemaan niin, että pääsis juoksuttaa koiria sillä tavalla :) Lapsuudessa harrastin taitoluistelua jäällä, mut ikin en oo ollut pyörien päällä.. Saa nähdä miten käy! Hiljaa hyvä tulee.

    • Pyörätie on kuuma

      Juuri noin kun tuolla joku jo kertoi. Etsikää vaikka autolla ajellen sellainen asfaltoitu alue missä ei ole liikennettä ja harjoitelkaa siellä perusteita kaarroksia, tasapainoa sirklausta vaikka sitä ei välttämättä tarvitse ja ennenkaikkea jarruttamista. Siellä kannataa viettää vähintään tunti että juttuun saa tuntumaa. Siitä se lähtee. Moni menee suoraan liikenteen sekaan harjoittelemeen ja se ei ole kyllä paras ratkaisu. Siellä tilanteet tulee eteen niin yllättäen ettei aikaa ole miettiä.

      Suojia kannnattaa ehdottomasti käyttää. Vaikka olen kokenut rullaluistelija pidän niitä aina. Ja onneksi pidän koska tänä kesänä vedin eka lipat. Siinä jäi joku isompi kivi sopivassa kulmassa pyörän alle juuri kun paino oli sillä luitimella ja sitten mentiin. Jos luistelette ilman suojia unohtakaa hallittu kaatuminen. Näin minäkin luulin kaatuvani jos kaadun mutta ei siinä edes tajua kunnes makaa maassa. Onneksi oli suojat ja selvisin mustelmilla.

      • asdfglhkkh

        Tuosta kaatumisesta koska täällä näitä viistelijoita riittää että muuttujia on tietysti vauhti ja tilanteen ennakoitavuus. Hallitun kaatumisen voi tietyissä tapauksissa tehdä mutta ei todellakaan aina. Googlettamalla löytyy runsaasti juttua miten pahaa jälkeä syntyy kun rytisee ilman varoitusta ja ei ole suojia. Aina ei edes suojat auta.


    • alkoton absolutisti

      oliko alkoholilla osuutta kaatumiseen.minä olen kerran kaatunut hallitusti.alkoholilla ei ollut osuutta.rullaluistelen sauvojen kaa.kiitti hei

      • y......s pohjoisesta

        Kyllä se niin on,niin tyhmää ihmistä tuskin on joka viinapäissään nousee rullaluistimille.Lipat saa helposti ihan selvästä päästä.Sanotaan nyt vaikka sauva tarttuu johonkin ja on vauhtia.Silloin jalat on hetken päätä korkeammalla.
        Siitä minulla on omakohtaista kokemusta,sauva tarttui sadevesikaivonkanteen.
        Sepelipala on paha,se ei siirry pois edestä helposti niinkuin pyöreä kivi.


    • Vauhtia ilman rullia

      Kannattaa omata hyvä (jää)luistelutaito, tai se ainakin edesauttaa hommaa, kuten ensiluokkainen tasapainoaistikin. Kyllä ahkera ja varovainen harkkakin tuonee tuloksia, jos rohkeutta riittää. Itselläni ei riittänyt, vaarat, uhkat, ja hyvä näkemys siitä, miten jutussa voi pahimmillaan käydä, lopetti harjoittelun alkuunsa.

      Perusjuttu: hyvä suojaus (kypärä, polvi-, ranne-, kyynärsuojat) ja sauvat, joilla voi tasapainottaa liikettä. Hyvä tilannetaju siitä, mitä ympärillä tapahtuu; liikenne, muut kulkijat, tien päällysteen kunto, jne. - Pidä itsesi ehjänä.

    • lapasesta

      Minkälaisia rannesuojia voi käyttää sauvojen kanssa? Eikö niissä ole aina se kämmensuojaus, joka estää niiden käytön sauvojen kanssa?

      • näin se menee

        En ole löytänyt rannesuojia joitten kaa onnistuis sauvojen käyttö.
        Sanon vaan ,että ei ole laji joka sopii lihaville.Valitan, muualla ensin painoa
        pois ja sitte vasta rullaluistimille.


      • ouk hei

        no etkö tiiä ihan samat ku ilmanki ei muuta muista sanoo kiitos ja sillä sipuli!!!!!!!!!


    • Norrbotten y......s

      Ei rullaluistelu ole vaikeaa, jos on edes kauan sitten luistellut jäällä.
      Niin paljon samanlaista se kuitenkin on.Toisaalta on niin, rullaluistimilla ei ole oikein vara kaatuilla.Jokainen sen ymmärtää että asvaltti ei ota ystävällisesti
      kaatujaa vastaan.
      Suojat on aloittelijalle tietenki tärkeät.Itseltäni ne on kyllä jääneet,otan siis selvästi riskin.Kuitenkin olen säästynyt pahemmilta vaurioilta.
      Viimekesänä jäi taakse 3163 km,tälle kesälle vasta vähän yli 500 km.Jotenkin se on mukavaa,sillä siinä vaihtuvat maisemat hyvin.
      Sanon kuitenki sen , jarruutus pitää opetella,se vaatii tasapainon hallintaa.

    • ei hätäää

      mulla on kans jo rullikset mä sain ne synttäri lahjaks niillä oppiii niiin helposti ja nopeasti oon kolme kertaa käyny jo koska mul oli synttrit 19 tätä kuutä mä täytin kaheksan mun pitää mennä jo nukkuuu iskä sano huomenna on koulupäivä onneks on 10 mut se siinä on ärsyttäväää ku loppuuu vasta 2 ei milläää jaksais olla koulussa nii pitkää ja muutenki tulee hirveee nälkä mut se siinä on niin ihanaa ku mä oon rakastunu sen nimiseen poikaa ku patrikki sillä on söpö ääni se esiinty kevät juhlas soolo laulajana se oo niin ihana ei voi olla ajattelematta sitä söpöliiniä ja muutes muista panna suojat älkää luulko et täää loppuuuu tähä ensin hitaaasti heti ku alkaaa tuntuu helpolta nii kovenna anteeks ku höpötin äsken jotain rakkautta mut nyt pitäää mennä moi moi!

    • Lerlie.

      Ei rullaluistelu ole enää muodissa. Kun kattoo kaduille, ihmiset ovat ruvenneet arvostamaan perinteisempiä liikuntamuotoja. Kadut täyttyvät lenkkeilijöistä ja jonkin verran näkee pyöräilijöitäkin. Lenkkeilyn hyviä puolia rullaluisteluun on se, ettei lenkkien tarvitse olla niin pitkiä, voi poiketa myös hiekkapoluilla ja miksei välillä ihan kallioille ja nurmelle.
      Lenkkeilystä on tullut erityisen suosittua pitkälti mp3-soittimien ansiosta!
      Rullaluistellessa mennään yleensä niin lujaa, ettei korvanapeista tahdo kuulua muuta, kuin suhinaa.

      • Roskaa! Täälläpäin on ainakin paljon rullaluistelijoita, tulee päivittäin vastaan.
        Ja roskaa sekin, että itse ainakin kuuntelen musiikkia samalla ja hyvin kuuluu!
        Itse harjottelin rullaluistelemaan illalla, jopa yöaikaan kun ei ollut niin paljon liikennettä ja oli helpompi harjoitella. En rullaluistele usein, mutta tosi mukavaa on. Jarrutus vaikeinta, kannattaa opetella hyvin ennen kuin liikenteen sekaan. :)


      • ts68
        rosandaeh kirjoitti:

        Roskaa! Täälläpäin on ainakin paljon rullaluistelijoita, tulee päivittäin vastaan.
        Ja roskaa sekin, että itse ainakin kuuntelen musiikkia samalla ja hyvin kuuluu!
        Itse harjottelin rullaluistelemaan illalla, jopa yöaikaan kun ei ollut niin paljon liikennettä ja oli helpompi harjoitella. En rullaluistele usein, mutta tosi mukavaa on. Jarrutus vaikeinta, kannattaa opetella hyvin ennen kuin liikenteen sekaan. :)

        Juu sama täälläpäin. Tuossa illalla oikein ihmettelin kun porukkaa tuli rullilla vastaan yhtenä virtana. Mutta silti minäkin aina välillä pistän tossut jalkaan ja lenkkeilen ja kuntoilen muutenkin. Ei se rullailu ole mistään pois.


    • Porkaton luisteilja

      ÄLÄ aloita mistään. Te rullaluistelija ja varskin vielä jos on ns. porkat tukitte kaikki kävelykadun nk. Jyväsjärvi-Kuokkala-Viherlandia-Halssila välin. Sohitte ja tulette, kun kiitojunat muista välittämättä ja varsinkin koiran ulkoiluttajat saavat olla tosi varovaisia. Pitäiskö umpimetsään mennä koirien kanssa. Rullaluistelijat ainakin porkkineet pois kävelykaduilta!!!!!

      • afdafaf

        Tuo nyt pätee kaikkiin liikkujiin missä vain. On niitä jotka huomioivat muut ja sitten se pieni prosentti niitä ketkä näkevät voin oman etunsa ja erinomaisuutensa muita huomioimatta. Tällainen "jumala" rullilla on todellaikin vaarallinen ympäristölleen varsinkin niiden porkkien kanssa. Mutta näitä on todella vähän.


    • joelmä

      moi olen minäki käyny rulaluitelemasa

    • on se,.

      kamala näky joku 2metrinen teinityttökeppi joka liikkuu luistimilla kuin bambi liukkaalla jäällä,melkein pitää laittaa kädet silmien eteen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe