negatiivinen kokemus haastattelusta

pienellä pilattu

Olin tänään eräässä työhaastattelussa.
Työ on sellainen jota pitkään olen toivonut saavani ja käsitykseni yrityksestä on ollut erittäin positiivinen.

Kuitenkin koin oloni tuossa haastattelussa epämukavaksi ja kiusalliseksi.

Nyt sitten sain viestin, että minut on valittu tehtävään.

Minusta alkoi kuitenkin tuntumaan, että en ota tehtävää vastaan, sillä uskon, että tuo negatiivinen fiilis haastattelusta vaivaisi minua jatkossa, enkä viihtyisi työpaikassa sen vuoksi.

7

323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotakin samaa---

Yleensä ensivaikutelma pitää paikkansa. Minulle kävi aikoinaan samoin haastattelun yhteydessä ja menin kuitenkin. Jaksoin viisi vuotta ja sen jälkeen saikulle työuupumuksen takia.Uupumus tuli pelkästään työpaikan huonon ilmapiirin takia, vaikka itse työ oli mielenkiintoinen.

• Yli 55-työnhakija

Kävin viikko sitten pankissa työhaastattelussa ja ihmettelin kun johtaja oli aivan liekeissä kehumassa minua positiiviseksi ihmiseksi ja että työhakemukseni oli laadittu todella hyvin.
        Hän sanoi lähtiessä että ensi perjantaina soitellaan!

Odotin soittoa, mutta ei ole kuulunut mitään ja uskon että ikärasismi oli syy vaikka siellä kehuttiin että ei meillä ole ikärasismia. Täyttä valetta kaikki, vain johtajat saa olla miten vanhoja tahansa ja virtsa saa karkailla vapaasti, kukaan ei syrji, mutta toimihenkilöillä se on jokapäiväistä.

Pankeissa ikärasismi kukoistaa!

• Kokemusta on
        Yli 55-työnhakija kirjoitti:

Kävin viikko sitten pankissa työhaastattelussa ja ihmettelin kun johtaja oli aivan liekeissä kehumassa minua positiiviseksi ihmiseksi ja että työhakemukseni oli laadittu todella hyvin.
        Hän sanoi lähtiessä että ensi perjantaina soitellaan!

Odotin soittoa, mutta ei ole kuulunut mitään ja uskon että ikärasismi oli syy vaikka siellä kehuttiin että ei meillä ole ikärasismia. Täyttä valetta kaikki, vain johtajat saa olla miten vanhoja tahansa ja virtsa saa karkailla vapaasti, kukaan ei syrji, mutta toimihenkilöillä se on jokapäiväistä.

Pankeissa ikärasismi kukoistaa!

Monissa haastatteluissa olleena olen huomannut, että jos haastattelu menee hyvin niin monesti haastattelija innostuu hieman liikaakin tai jostain muusta syystä haluaa luoda toivoa paikasta. Viimeksi tällä viikolla kun kävin haastattelussa, sanottiin että olet ihan kärkipaikoilla. Tiesin heti, että ei soittoa kuulu, eikä ainakaan vielä ole kuulunut mitään.

Sama juttu käynyt monesti. Samaten nää puhelut mitä tulee jälkikäteen, "sun kohtalo nyt oli sijoittua toiseks". Kenelle ne soittaa että "sää olit nyt meidän viidenneks paras hakija?".

Haastatteluja, ja myöskin työpaikkoja on takana jo niin monta, että huvittaa jo kaikki kliseet mitä haastattelijat päästelee suustaan kun tietää että ne on pelkkää sanahelinää ja mitä ne todellisuudessa tarkoittaa.

• Kokemusta on

Ensivaikutelma pitää monesti paikkansa. Itse olin tällä viikolla haastattelussa, ja kuvani yrityksestä on haastattelun myötä negatiivisempi kuin aikaisemmin.

Ennen haastattelua jo pyydettiin suosittelijoita. Ok, onhan niitä. Mutta haastattelussa haluttiin vielä lisää, ja annoinkin muutaman nimen lisää. Itselleni tuli olo, että kuinka uskomattoman vaikeeta on palkata yksi työntekijä, varsinkaan kun en itse hirveästi anna painoa suosittelijoille.

Lisäksi haastattelussa kysyttiin mm. parisuhteistani sekä taloudellisesta tilanteesta. Kyllähän kysymys aina pohjastettiin "Tää nyt on aika henkilökohtainen kysymys, mutta....".

Yritykset ei ymmärrä, että huonolla haastattelulla saattavat pilata omaa mainettaan ja hätistää potentiaalisen hakijan, varsinkin jos hakija on ammattilainen eikä hae töitä hampaat irvessä.

Tietysti vaakakupissa painaa pelko epäonnistuneesta rekrytoinnista, mutta johonkin raja on vedettävä. Pankkitilin saldo ja parisuhdetilanne ei työtehtävään vaikuta.

• gteee

hei!'
      Itselleni kävi niin,että minulle tuli haastattelussa jo sellainen kuva,että työhön tarvitaan nopeasti joku virkaa hoitamaan.Rivien välistä oli aistittavissa tämä miksi ihmeessa haet meille töihin asenne. Otin paikan vastaan,vaikka aistin että jotain kummallista tässä on.3kuukautta työssä olin ja irtisanoin itsenin koeajalla.

Nyt olen muuttamassa takaisin kotikonnuille töitä etsimään.Tukia kun en saa karenssin takia,niin ei itku markkinoilla auta!

• Tarkennusta

Aloittaja:

Kertoisitko tarkemmin, miksi negatiivinen käsitys syntyi, mistä asioista? Liittyivätkö ne haastattelijaan/haastattelijoihin, yrityksen tiloihin, saamiisi tietoihin työnkuvasta vai mistä? Tämä on asiassa olennainen kysymys. Kyse on siitä, joutuisitko työssäsi olemaan tekemisissä näiden epämiellyttävien asioiden kanssa, vai liittyivätkö ne puhtaasti vain haastattelutilanteeseen?

• pienellä pilattu

Tarkennusta;

Sovin haastattelusta toimitusjohtajan kanssa, menin sitten sitten tapaamaan häntä paikan päälle. Yllätyksekseni huoneessa olikin neljä !!! miestä istumassa!
        Tietenkin he kättelivät ja sanoivat nimensä, mutta kukaan ei missään vaiheessa tullut kertoneeksi, että missä ominaisuudessa he olivat tilaisuudessa.
        Toimitusjohtaja sitten esitti kysymyksiä ja aina välillä tuon yhden äijän otsa meni ryppyyn ja hän kirjoitti jotain paperiin.
        Mieleeni tuli, että jos kuitenkin ottaisin työtarjouksen leikilläni vastaan.
        Sitten kun menen allekirjoittamaan sopimusta, otan mukaan isäni, veljeni ja siskon miehen. Pyydän heitä sanattomana tuijottamaan TJ:aa :-)

Eli kaikenkaikkiaan ei tullut sellaista fiilistä, että "Tervetuloa tiimiin, meillä on hyvä meininki!"

En usko, että joutuisin paljoakaan työskentelemään em. henkilöiden kanssa, koska työ olisi itsenäistä. Mutta jotenkin ahdistava olo tuosta jäi ja se palautuisi aina mieleen kun työssä olisi jotain haastavia tilanteita tai muuten olisi stressiä vaikkapa unenpuutteen tms. vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe