Luonnollista ruokaa

kohtuus kaikessa

14

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Yksi ei estä toista.

      Se MITÄ syöt on erittäin tärkeää, totta kai.

      terv Veijo

      • Kohtuus kaikessa

        Ei.

        Tärkeintä on syödä kohtuudella.


      • veijo.puustinen
        Kohtuus kaikessa kirjoitti:

        Ei.

        Tärkeintä on syödä kohtuudella.

        Juuri näin.

        Tärkeintä on syödä kohtuullisesti.
        Vasta seuraavaksi tärkein on se mitä syö.


        Kohtuus on tie terveyteen!


    • juupastajuu
      • joku vaan

        Kasviksia ja hedelmiä myös.

        Lihaa syödään nykyään ihan liikaa. Joku 80 g päivässä olisi parempi määrä kuin 200 g. Lihassa olisi parempi satsata laatuun eikä määrään.


      • Heh !

        Kappas, rasvaiset meijerituotteet, punainen liha (prosessoitu tai prosessoimaton) suurensivat sydäntaudin riskiä.

        Pähkinät, kala ja siipikarja laskivat sitä.

        Hmm, mitähän eroa näiden sisältämillä rasvoilla on ?


      • joku vaan
        Heh ! kirjoitti:

        Kappas, rasvaiset meijerituotteet, punainen liha (prosessoitu tai prosessoimaton) suurensivat sydäntaudin riskiä.

        Pähkinät, kala ja siipikarja laskivat sitä.

        Hmm, mitähän eroa näiden sisältämillä rasvoilla on ?

        Eihän tuossa tutkimuksessa keskitytty rasvaan vaan proteiiniin. Punainen liha siis lisäsi sydänkohtauksen riskiä.

        Tämähän on iso ongelma ruokatutkimuksissa, ihmiset kun eivät syö makroja vaan ruoka-aineita ja ruoka-aineissa on sitten kaikkea sekaisin. Esimerkiksi paljon lihaa syövät saavat myös paljon eläinrasvaa yleensä. Tästä ei voi sitten päätellä kumpi on se haitallinen osa, rasva vai liha.

        Lihaa syödään joka tapauksessa aivan liikaa nykyään. Parempi olisi vähentää lihan määrää ja lisätä kasviksia, pähkinöitä ja kalaa.


      • joku vaan
        Heh ! kirjoitti:

        Kappas, rasvaiset meijerituotteet, punainen liha (prosessoitu tai prosessoimaton) suurensivat sydäntaudin riskiä.

        Pähkinät, kala ja siipikarja laskivat sitä.

        Hmm, mitähän eroa näiden sisältämillä rasvoilla on ?

        Tutkijat havaitsivat, että tyydyttyneen rasvan ja transrasvan korvaaminen sekä omega6- että omega-3-rasvahapoilla laski yhdistettyä sydänkohtauksen ja sydänkuoleman riskiä 22 prosentilla.

        Tyydyttyneen rasvan ja transrasvan korvaaminen pelkästään omega-6-rasvahapoilla päinvastoin lisäsi yhdistettyä sydänkohtauksen ja sydänkuoleman riskiä 13 prosentilla sekä lisäksi kuoleman riskiä kokonaisuudessaan 16 prosentilla. Nämä tulokset eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä.

        Mitä tästä meta-analyysistä voidaan sitten käytännössä päätellä?


      • joku vaan
        joku vaan kirjoitti:

        Tutkijat havaitsivat, että tyydyttyneen rasvan ja transrasvan korvaaminen sekä omega6- että omega-3-rasvahapoilla laski yhdistettyä sydänkohtauksen ja sydänkuoleman riskiä 22 prosentilla.

        Tyydyttyneen rasvan ja transrasvan korvaaminen pelkästään omega-6-rasvahapoilla päinvastoin lisäsi yhdistettyä sydänkohtauksen ja sydänkuoleman riskiä 13 prosentilla sekä lisäksi kuoleman riskiä kokonaisuudessaan 16 prosentilla. Nämä tulokset eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä.

        Mitä tästä meta-analyysistä voidaan sitten käytännössä päätellä?

        Kannattaa vaihtaa rypsiöljyyn.


      • joku vaan
        joku vaan kirjoitti:

        Kannattaa vaihtaa rypsiöljyyn.

        Mahdollisesti haitallisia omega-6-rasvahappoja on runsaasti auringonkukkaöljyssä, maissiöljyssä ja soijaöljyssä. Myös rypsiöljyssä on melko runsaasti omega-6-rasvahappoja, mutta toisaalta siinä on myös runsaasti omega-3-rasvahappoja. Oliiviöljyssä on taasen melko vähän omega-6-rasvahappoja, mutta myös vähän omega-3-rasvahappoja. Rypsiöljyn ja oliiviöljyn keskimmäinen paremmuus onkin jossain määrin kiistanalainen kysymys.

        Tärkeintä rasvojen valinnassa lienee transrasvojen välttäminen ja rasvaisen kalan tai kalaöljyn riittävä käyttö. Myös kasviöljypohjaiset omega-3-rasvahapot saattavat olla sydämelle hyväksi, mutta kunnollista näyttöä tästä ei ole. Tyydyttyneen (“kovan”) rasvan välttämiselle ei ole perusteita.


      • joku vaan
        joku vaan kirjoitti:

        Mahdollisesti haitallisia omega-6-rasvahappoja on runsaasti auringonkukkaöljyssä, maissiöljyssä ja soijaöljyssä. Myös rypsiöljyssä on melko runsaasti omega-6-rasvahappoja, mutta toisaalta siinä on myös runsaasti omega-3-rasvahappoja. Oliiviöljyssä on taasen melko vähän omega-6-rasvahappoja, mutta myös vähän omega-3-rasvahappoja. Rypsiöljyn ja oliiviöljyn keskimmäinen paremmuus onkin jossain määrin kiistanalainen kysymys.

        Tärkeintä rasvojen valinnassa lienee transrasvojen välttäminen ja rasvaisen kalan tai kalaöljyn riittävä käyttö. Myös kasviöljypohjaiset omega-3-rasvahapot saattavat olla sydämelle hyväksi, mutta kunnollista näyttöä tästä ei ole. Tyydyttyneen (“kovan”) rasvan välttämiselle ei ole perusteita.

        Kyllä kasvipohjaisen omega-3 hyödyistä on paljon näyttöä.

        Koska ruuan kalorimäärä on rajoitettu niin mahdottoman paljon ei voi syödä tyydyttynyttä rasvaa jottei monityydyttymättömän rasvan määrä jää kovin alhaiseksi.


    • ___________________.

      liha ei varmaankaan ole suurin syy sairauksiin ja lihomiseen. kun puhutaan esim lihapiirakasta kuka on siitä lihaa löytänyt ja koska.

      kyllä varmaankin liha mielikuvissa on kallista ja useimmille ainoat saavutettavat lihat ovat tarjous sika/nauta jauheliha tai marinadin pöhöttämä kanankoipi.

      se että ei liha ja vihannekset juurikaan käytännössä tule kalliimmiksi ruuan raakaaineina kuin einekset ja muut puolivalmisteet joiden valmistusprosessit ja raakaaineet hipovat laillisuuden rajoja.

      esim. kanannahka lihapullat.

      • joku vaan

        Einekset ovat varsin kalliita jotain makkaraa, tölkkihernekeittoa ym. lukuun ottamatta. Lisäksi niissä on paljon halpoja ainesosia ja vähän kalliita. Hyvänä esimerkkinä juuri lihapiirakka.

        Jos käytössä on kellari niin juurekset ovat hyvin halpoja syksyllä isoissa erissä ostettuna eikä lihakaan ole mahdottoman kallista jollei osta ruhon kalliimpia osia. Esimerkiksi sian ulkofilettä saa satunnaisesti hyvin halvalla. Jos annoksessa on järkevä määrä lihaa niin kilosta tulee 6-10 annosta joten aika vähän tulee hintaa per syöjä.

        Jos lasketaan kuinka paljon energiaa saa eurolla niin rasva on ylivoimaisesti halvin ruuan raaka-aine. Vihannekset ja hedelmät ovat valitettavasti kalleimmat mutta ei niitä syödäkään niiden sisältämän energian vuoksi.


    • vhh rhh forever

      tämän päivän "kohtuullisen luonnolinen" ruoka tähän mennessä:

      aamiainen:

      kaurapuuroa 250 g
      kevytmaitoa 100 g
      gefilusmehua 150 g
      kahvia 200 g
      vaasan 100% ruis 33 g
      oivariini 5 g
      oltermanni 16 g
      keitetty kanamuna
      kurkkua 20 g

      lounas:

      uunissa paistettua lohta 150 g
      perunamuusia 150 g
      parsakaalia 150 g
      salaattia 200 g
      halloumijuustoa 100 g
      olliviöljyä 20 g
      kahvia 200 g
      fazerin sininen suklaa 25 g

      kaloreita 1626 kcal
      hiilarit: 24 E%, prot: 21 E%, rasva: 55 E% (= 96 g, 88 g, 99 g)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe