Syöminen kuntoon!

Dude

En ole tässä asiassa mikään expertti, mutta yritän jotenkin valaista kuntoilijoita ja saa korjata näitä asioita jos olen aivan väärässä.

Olen tässä jo jonkin aikaan seurannut palstalla näkyviä otsikoita, joissa monissa jutuissa ihmiset kertovat kuinka liikunnan aloitettua on myös vähentänyt syömistää! Erityisesti naiset.

Ei hertsileijjaa!! Teidän ei todellakaan tarvitse tehdä niin että alotatte hirveän paastokauden ja vedätte jonkun yhen silli päivän aikana kurkusta ales ja sen lisäks vielä treenaatte 5 kertaa viikossa niskalimassa ja ihmettelette miksi kehitystä ei ole tapahtunut.

Syöminen kuntoon! Liian vähäisestä syömisestä kehonne kääntä itsensä säästöliekille, jolloin ravinnon saanti lihaksiin ja soluille on hyvin vähäistä ja aineen vaihdunta hidastuu. Sit ku te vedätte sen yhen rasvasen suklaa patukan tai aterian kurkusta ales niin kehon säästöliekkinne takia se ei polta sitä rasvaa suoraa energiaksi vaan varastoi sen itseenne jolloin se tulee ylimääräisenä läskinä teihin. Ja kun te treenaatte 4-6 kertaa viikossa tällä pienellä ravinnolla, säästöliekki kehossanne, niin ylikunnon vaara on suuri! Ylikunto kun iskee niin teijän kehonne on niin huonossa kunnossa kehitystä varten, että kuntoilu ei edes enää kannata.

Siis syökää enemmän, mutta jättäkää ne liika hiilari ja rasva pitoiset ruoat pois listasta ja aloittakaa syömään enemmän kunnon ruokaa esim. eläinkunnantuotteita(Tonnikalaa,kanaa, punaistalihaa, kananmunaa, maitotuotteita), kasviksia(soijaa, kurkkua, tomaattia, parsaa, paprikaa, porkkanaa, jäävuorisalaattia), vähän hedelmää, ruisleipää ja vaikkapa perunaa. Tämmöisten vastaavanlaisten terveysruokien syöntiä tehostatte.

Vain silloin kun lihaksenne ja kehonne saa tarvittavan proteiinin, vitamiinit ja hivenaineet, niin kehityksenne on varmaa ja painon pudotuksenne on tehokkaampaa.

Syömisen ohella, hyvä lihashuolto(esim.venyttely), lepo ja kova,lyhyt, intessiivinen treeni kuntoon(max.1h treeni tehokkaasti päivässä,lämmittelyjä ei lasketa)3-5 krt viikossa. Nämä kaikki tekee teistä hyviä ja kehityskelpoisia kuntoilijoita.

7

4051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • papa

Olen ajatellut tätä samaa asiaa ja tuo on täyttä totta. Ja haluakin korostaa, että tämä ei todellakaan ole mikään naisten ongelma. Se on myös miesten ongelma.

Tähän liian vähään ravinnonsaantiin tulisi oikeasti puuttua todella pian, sillä seurauksena on kiukkuisuutta, hermostuneisuutta ja pahantuulisuutta. Ja jos kuntoilee laihdutusmielessä, niin joutuu sellaiseen oravanpyörään että se voi johtaa jopa anoreksiaan. (ja jos sitten lopettaa kuntoilun niin kilot tulee takaisin)

Ja eikös se ole niin, että kannattaisi syödä ainakin 5 kertaa päivässä pieniä aterioita.

• Jone

Hyvä Dude, hyvä kirjoitus. Luultavasti se ei kuitenkaan vaikuta tuleviin otsikoihin millään tavalla. Eikä tarvitsekaan - jokainen saa kysyä mitä haluaa ja vastaaminenkin on vapaaehtoista.

Treenin ei välttämättä tarvitse olla lyhyttä ja intensiivistä, sillä energian kulutuksen kannalta suorituksen teholla ei ole merkitystä. Kulutettu energiamäärä ratkaisee, ei se millä tavalla se on kulutettu.

Urheilijana kehittymisen kannalta jokainen laji tarvitsee pohjalle pidempikestoisempaa ja rauhallisempaa suoritusta, joten pelkällä intensiivisellä ei pärjää. Pitää olla kumpaakin.

Esimerkkinä tuollainen kova treeni on kuitenkin hyvä, sillä yksi harhaluulo on sellainen, että vain pitkäkestoinen treeni polttaa rasvaa.

• Enni

voisitteko neuvoo mua nyt, kun nimittäin mulle kävi noin että aloin treenata ihan mielettömiä määriä väkipakolla, ja vähensin syömistä ja musta tuli kiukkunen ja väsynyt jne.
      paino tipahti lähes 15kg (45/170) nyt paino vähän noussut kun oon lisännyt syömistä.
      ongelmana on että en osaa enää syödä terveellisesti, herkuttelen kokoajan, sillä ennen kielsin iteltäni kaikki herkut.
      tehkää mulle joku esimerkkipäivä tai jotain muuta vinkkejä?
      käyn salilla 2 krt viikossa (yritän ainakin) ja juoksen/hölkkään/luistelen muutaman kerran viikossa, pidän viikossa yhden/kaksi lepopäivää.

• Dude

Sä käyt salilla 2krt viikossa mikä vaikuttaa ihan hyvältä kun ajatellaa, että sä teet salin lisäksi vielä aerobista treeniä, niin ei juuri tuo ylikunnon vaara ole liian suuri. Toisaalta ruokahaluttomuus,kiukkuisuus on selviä merkkejä ylikunnosta, kuin myös painonlasku. Ylikuntoon on paljon syitä. Voi olla huono lepo, aliravitsemus, liian pitkiä treenejä ym. Sali käyntisi ei mielellään pidä ylittyä yli tunnin, koska silloin todennäköisesti teet liian paljon liikkeitä, sarjoja eli rehkit liikaa.

Sä luultavasti yrität pitää lihasmassan hyvänä kun samalla pyrit pitämään kehosi tiukassa kunnossa, mikä lienee hyvä tavoite. Mutta juuri tämä tiukan treenatunkropan hankkiminen ja samalla laihduttaminen on oikeastaan lähes mahdotonta tehdä samaan aikaa. Lihas ei kasva jos samalla laihdutat.

Sanoit, että kiellät itseltäsi kaiken herkun. Rasvanpolttajan pahin virhe on, että kieltää itseltään kaiken herkun yhtäkkiä ja jopa kokonaan runsaan ruoan syönnin. liika Rasva se inhottava ulkonäön vihollinen, mikä on myös kehomme tärkeä ravintoaine. Monet tärkeät vitamiinit(esim. A,E,D)ja mineraalit ovat rasvaliukoisia ja luonnollisesti suuria tekijöitä kehomme hyvinvointiin sekä urheilulliseen kuntoon. Ilman rasvaa nämä aineet eivät imeydy kehoomme vaan menee suoraa suoliston kautta vessanpyttyy. Eli rasvaa ei pidä kieltää kokonaan. itse syön viikossa jopa 2-3 kertaa Mäkin aterian! Jotta en kuihtuisi kokonaan pois.

Sensijaa hiilihydraattia, itse pidä melkein pahempana kuin rasva. Koska jokaikinen liika hiilihydraatti jonka me syömme on aina pois rasvanpalamisesta. Ennen treeniä en suosittelisi syömään hirveesti hiilaria. Itseasiassa rasvanpolttajan olisi syytä syödä lähes kokoajan vain hyvin proteiini pitoista ruokaa ja sen lisäksi paljon kasviksia. hiilihydraattipitoista ruokaa en itse syö kuin aamulla hieman ja treenin jälkeen melko paljon koska hiilihydraatti on olennainen tekijä lihaksen kasvussa. Ilman sitä lihas ei palaudu eikä koskaa kasva voimakkaammaksi.

Aamulla herätessäsi haluat ennen salitreeniä syödä. Älä ota sitä murolautasta tai mysliä heti kättelyssä. Suosittelisin, 1.vaihtoehto, että otat vaikka banaanin ja teet munakkaan vaikka pienen pekoni annoksen kera. 2.vaihtoehto: otat maustamattoman maitorahkan, laitat ananaksen paloja sekaan tai banaanin paloja tai jugurttia, vedät puolikkaan ruisleivän/näkkileipä voin, juuston, kinkun ja paprikan kera. 3.vaihtoehto: Otat tonnikalaa ja reajuusto yhdessä ja vaikka piimää tai maitoa. 4.vaihtoehto: kaurapuurokin maidollatehtynä on iha jees, lisäät vielä leseitä siihen niin saat hyvän ravintoannoksen. 5.vaihtoehto: Aamulla lenkille lähtiessäsi, et vedä vielä mitää muutakuin vettä tai korkeintaa banaanin tai puolikkaan ruisleivän/näkkileipä. Sillä tyhjällä vatsalla tehty aeroobisen liikunnan on todettu polttavan enemmän rasvaa kehosta. vasta lenkin jälkeen sitte ruoan ääreen. Juot ja aina ennen treeniä runsaasti vettä ja syöt proteiini pitoista ruokaan niinkuin äsken mainitsin vaihtoehtoja, myös treenin jälkeen. Limsat ja paahtoleivät jätät pois koska ne lihottaa.

Jos rahapussi kestää niin oletko ajatellut ostaa lisäravinnetta. Treenin jälkeen olisi suositeltavaa vetää proteiini lisäravinnetta, jotta lihaksille saatava ravinto tulisi varmemmin. Suosittelisin Fast Whey 3 suklaanmakuisena :). Proteiini patukoitakin on hyvä vetää. Ne on terveellisiä ja ne maistuu hyvälle, mutta on kalliita. Päivän mittaa olisi hyvä vetää esim. Kanaa ja riisiä, tonnikalaa ja riisiä, pastaa/perunaa jauhelikastikkeella, punainenlihakin kelpaa mainiosti,tonnikala-raejuusto kombo, paljon kasviksia. Illan mittaa pyrit jättämään pois hiilihydraatti pitoisia ruokia.

Jotenkin tällee karkeasti selitettynä.

• Enni
        Dude kirjoitti:

Sä käyt salilla 2krt viikossa mikä vaikuttaa ihan hyvältä kun ajatellaa, että sä teet salin lisäksi vielä aerobista treeniä, niin ei juuri tuo ylikunnon vaara ole liian suuri. Toisaalta ruokahaluttomuus,kiukkuisuus on selviä merkkejä ylikunnosta, kuin myös painonlasku. Ylikuntoon on paljon syitä. Voi olla huono lepo, aliravitsemus, liian pitkiä treenejä ym. Sali käyntisi ei mielellään pidä ylittyä yli tunnin, koska silloin todennäköisesti teet liian paljon liikkeitä, sarjoja eli rehkit liikaa.

Sä luultavasti yrität pitää lihasmassan hyvänä kun samalla pyrit pitämään kehosi tiukassa kunnossa, mikä lienee hyvä tavoite. Mutta juuri tämä tiukan treenatunkropan hankkiminen ja samalla laihduttaminen on oikeastaan lähes mahdotonta tehdä samaan aikaa. Lihas ei kasva jos samalla laihdutat.

Sanoit, että kiellät itseltäsi kaiken herkun. Rasvanpolttajan pahin virhe on, että kieltää itseltään kaiken herkun yhtäkkiä ja jopa kokonaan runsaan ruoan syönnin. liika Rasva se inhottava ulkonäön vihollinen, mikä on myös kehomme tärkeä ravintoaine. Monet tärkeät vitamiinit(esim. A,E,D)ja mineraalit ovat rasvaliukoisia ja luonnollisesti suuria tekijöitä kehomme hyvinvointiin sekä urheilulliseen kuntoon. Ilman rasvaa nämä aineet eivät imeydy kehoomme vaan menee suoraa suoliston kautta vessanpyttyy. Eli rasvaa ei pidä kieltää kokonaan. itse syön viikossa jopa 2-3 kertaa Mäkin aterian! Jotta en kuihtuisi kokonaan pois.

Sensijaa hiilihydraattia, itse pidä melkein pahempana kuin rasva. Koska jokaikinen liika hiilihydraatti jonka me syömme on aina pois rasvanpalamisesta. Ennen treeniä en suosittelisi syömään hirveesti hiilaria. Itseasiassa rasvanpolttajan olisi syytä syödä lähes kokoajan vain hyvin proteiini pitoista ruokaa ja sen lisäksi paljon kasviksia. hiilihydraattipitoista ruokaa en itse syö kuin aamulla hieman ja treenin jälkeen melko paljon koska hiilihydraatti on olennainen tekijä lihaksen kasvussa. Ilman sitä lihas ei palaudu eikä koskaa kasva voimakkaammaksi.

Aamulla herätessäsi haluat ennen salitreeniä syödä. Älä ota sitä murolautasta tai mysliä heti kättelyssä. Suosittelisin, 1.vaihtoehto, että otat vaikka banaanin ja teet munakkaan vaikka pienen pekoni annoksen kera. 2.vaihtoehto: otat maustamattoman maitorahkan, laitat ananaksen paloja sekaan tai banaanin paloja tai jugurttia, vedät puolikkaan ruisleivän/näkkileipä voin, juuston, kinkun ja paprikan kera. 3.vaihtoehto: Otat tonnikalaa ja reajuusto yhdessä ja vaikka piimää tai maitoa. 4.vaihtoehto: kaurapuurokin maidollatehtynä on iha jees, lisäät vielä leseitä siihen niin saat hyvän ravintoannoksen. 5.vaihtoehto: Aamulla lenkille lähtiessäsi, et vedä vielä mitää muutakuin vettä tai korkeintaa banaanin tai puolikkaan ruisleivän/näkkileipä. Sillä tyhjällä vatsalla tehty aeroobisen liikunnan on todettu polttavan enemmän rasvaa kehosta. vasta lenkin jälkeen sitte ruoan ääreen. Juot ja aina ennen treeniä runsaasti vettä ja syöt proteiini pitoista ruokaan niinkuin äsken mainitsin vaihtoehtoja, myös treenin jälkeen. Limsat ja paahtoleivät jätät pois koska ne lihottaa.

Jos rahapussi kestää niin oletko ajatellut ostaa lisäravinnetta. Treenin jälkeen olisi suositeltavaa vetää proteiini lisäravinnetta, jotta lihaksille saatava ravinto tulisi varmemmin. Suosittelisin Fast Whey 3 suklaanmakuisena :). Proteiini patukoitakin on hyvä vetää. Ne on terveellisiä ja ne maistuu hyvälle, mutta on kalliita. Päivän mittaa olisi hyvä vetää esim. Kanaa ja riisiä, tonnikalaa ja riisiä, pastaa/perunaa jauhelikastikkeella, punainenlihakin kelpaa mainiosti,tonnikala-raejuusto kombo, paljon kasviksia. Illan mittaa pyrit jättämään pois hiilihydraatti pitoisia ruokia.

Jotenkin tällee karkeasti selitettynä.

omituiselta, mutta voin yrittää.
        olen kyllä vähentänyt ajat sitten ruokavaliostani
        perunan ja muiden viljatuotteiden käyttöä, yhdessä vaiheessa en syönyt yhtään leipää ja paino putosi(tosin söinkin ihan sairaan vähän)
        ja minulla ei ole tavoitteena pudottaa painoa, se on muutenkin nyt aika alhaalla.
        yritän vain saada lihasta.
        joten pitäisi alkaa syömään lisää..hmm.
        salilla joudun kiirehtimään, jos yritän saada treenin tuntiin. (käsipainotteisen, jalkapainotteinen menee helposti, kiirehtimättä läpi.)
        joten mulla taitaa olla liikaa käsiliikkeitä..

aamulla mulla ei kyllä lähe päivä käyntiin jos en saa puuroa syödä. enkä myöskään voi juosta mihikään jos en syö ennen lenkkiä, veri alkaa maistumaan suussa ja ajattelen vain ruokaa, lenkki lyhenee helposti ja motivaatio katoaa.

huomenna on lenkkipäivä. en tiedä vielä juoksenko vai luistelenko mutta sittenhän sen näkee..
        kannattaako kokeilla soijaproteiinivalmisteita, sattui löytymään kaapista tuolta?
        raejuustoa sekoitan moneen ruokaan kyllä ja kanaa ja kalkkunaa ja leikkeleitä syön paljon.

en syö ollenkaan/harvoin pullaa/hampurilaisia/pizzaa vaikka mieleni tekisi joskus herkutellakkin.
        sensijaan karkkia ja suklaata menee tajuttomasti, kauheat määrät kerralla ja kun käyn ostamassa ostan hirveät kasat joita sitten mussutan:/

mutta pitää ottaa vinkkeistäsi jotain irti, ja sitten kertoilla täällä miten on onnistunut. voit toki neuvoa lisääkin ja kysellä jos vaan jaksat tai tulee jotain mieleen.

• Dude
        Enni kirjoitti:

omituiselta, mutta voin yrittää.
        olen kyllä vähentänyt ajat sitten ruokavaliostani
        perunan ja muiden viljatuotteiden käyttöä, yhdessä vaiheessa en syönyt yhtään leipää ja paino putosi(tosin söinkin ihan sairaan vähän)
        ja minulla ei ole tavoitteena pudottaa painoa, se on muutenkin nyt aika alhaalla.
        yritän vain saada lihasta.
        joten pitäisi alkaa syömään lisää..hmm.
        salilla joudun kiirehtimään, jos yritän saada treenin tuntiin. (käsipainotteisen, jalkapainotteinen menee helposti, kiirehtimättä läpi.)
        joten mulla taitaa olla liikaa käsiliikkeitä..

aamulla mulla ei kyllä lähe päivä käyntiin jos en saa puuroa syödä. enkä myöskään voi juosta mihikään jos en syö ennen lenkkiä, veri alkaa maistumaan suussa ja ajattelen vain ruokaa, lenkki lyhenee helposti ja motivaatio katoaa.

huomenna on lenkkipäivä. en tiedä vielä juoksenko vai luistelenko mutta sittenhän sen näkee..
        kannattaako kokeilla soijaproteiinivalmisteita, sattui löytymään kaapista tuolta?
        raejuustoa sekoitan moneen ruokaan kyllä ja kanaa ja kalkkunaa ja leikkeleitä syön paljon.

en syö ollenkaan/harvoin pullaa/hampurilaisia/pizzaa vaikka mieleni tekisi joskus herkutellakkin.
        sensijaan karkkia ja suklaata menee tajuttomasti, kauheat määrät kerralla ja kun käyn ostamassa ostan hirveät kasat joita sitten mussutan:/

mutta pitää ottaa vinkkeistäsi jotain irti, ja sitten kertoilla täällä miten on onnistunut. voit toki neuvoa lisääkin ja kysellä jos vaan jaksat tai tulee jotain mieleen.

Kannattaa ostaa jostain tämmöstä kuin rauta kromi tabletteja. Rauta ja erityisesti kromi hillitsee hyvin makean himon. Monelta fitness alan naiselta näitä löytyy kaapista. Lisäksi jonkin näköinen multivita vitamiini mineraali valmiste kannattaa ostaa, jotta saisit varmasti sen tarvittavan ravinnon itseesi. Voit toki syödä pizaa ja hampurilaista. Ota tavaksi, että vedät sitä vain yhen tai kaksi kertaa viikossa. Karkkien ja namujen kaa voit tehdä silleen, että vedät aina vaan tietyn määrän päivässä. Mutta kannattaa kokeilla sitä rauta kromi yhdistettä.

Kasviksia ja eläinkunnan tuotteita alat syömään aivan homona, jos kerta anorektisuus uhkaa ja lihasta täytyy saada. Se soijaproteiini on kyllä omasta mielestäni aivan helvetin pahaa, mutta jos pystyt sitä vetämään niin vedä ihmeessä salin jälken aina sitä. Itse suosittelisin, että ostaisit nopeasti imeytyvää ja korkean aminahappo laadun omaavaa heraproteiinia. Hera proteiini on meinaa urheilijan paras proteiini.

Toinen syy siihen sun lihaksen kehittömättömyyteen voi olla liika aeroobinen liikunta. Jos meinaat lihasta saada luitten ympärille, niin et saisi aeroobista liikuntaa harrastaa kuin yhen tai korkeintaan kaksi krt viikossa sen lisäksi kun joudut käymään salilla 2-4 krt viikossa. Sä voit vaan harjotuttaa joko voimaa ja lihasta tai kuntoa, sekä rasvanpolttoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4383
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1713
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe