"Kuluttajaliitto: Fazer, HK ja Pirkka sumuttavat kuluttajia
Kuluttajaliitto on jättänyt oikeuskanslerinvirastolle kantelun siitä, ovatko elintarvikkeita valvovat viranomaiset laiminlyöneet valvontatehtäväänsä elintarvikkeiden nimeäminen osalta.
Kuluttajaliitto kiinnitti keväällä 2010 huomiota elintarvikkeiden harhaanjohtavaan nimeämiseen. Liiton selvitettyä asiaa nyt uudelleen tilanne ei näytä muuttuneen.
Evira ilmoitti viime vuonna lähettävänsä kohdennetut valvontapyynnöt niille viranomaisille, joiden alueella kohua herättäneiden tuotteiden valmistuslaitokset sijaitsevat. Kuluttajaliiton mukaan markkinoilla on kuitenkin edelleen harhaanjohtavasti nimettyjä tuotteita lihavalmisteiden lisäksi myös esimerkiksi mehuissa, hilloissa ja aamiaisviljavalmisteissa.
Harhaanjohtavasti nimettyjä tuotteita ovat muun muassa Pirkka Lihapyörykkä, Pirkka Jauhelihapihvi, HK Ruokatalon Kevyet Lihapyörykät, HK Ruokatalo Jauhelihapihvit, HK Lihapyörykät, Fazer Ruispaahto, Fazer Ruispaahtosämpylät ja Fazer Täysjyväpaahto, listaa Kuluttajaliitto.
Kuluttajaliiton mukaan tuotteiden nimet antavat ymmärtää niiden sisältävän enemmän, tai tyystin muuta raaka-ainetta kuin ne todellisuudessa sisältävät.
Jos tuotteen pääasiallinen raaka-aine olisi broilerin nahka, olisi tuote nimettävä broilerinnahkapulliksi, linjaa Kuluttajaliitto."
http://www.marmai.fi/uutiset/article635493.ece?s=u&wtm=marmai-31052011
Kuluttajia sumutetaan
sumuttajat kuriin
2
50
Vastaukset
- aitoja pullia
Parasta on itse tehdä lihapullat ja pihvit. Ei luulisi olevan ylivoimaista. Täytyyhän ne valmiitkin pullat kuumentaa.
- joku vaan
Jep. Ja ovat vielä tyypillisesti hyvin pakastuvia eli noita voi tehdä isonkin määrän kerralla. Uunissa paistaen tuommoiset 3 kg mureketaikina paistuu aika helposti. Tuo on periaatteessa jotain 20 annosta. Jos mureketaikinaan ei tule mitään sitomaan rasvaa niin on turha käyttää kovin rasvaista jauhelihaa, rasva valuu pannulle ja pilaa paistopinnan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47427