Mistä alkaa tunnistaa narsistin merkkejä ? Ettei vain luule että ite on seko ?
Miten teillä alkoi näkyä narsistin merkit ?
46
2756
Vastaukset
- jk
ei mistään
- Terve kunnioitus;)
Ensimmäinen merkki on että kirjoittaa tänne "epäilyksiä ja luuloja" toinen on se ettei ole katsonut viikkoon peiliin.
- ei koskaan enää !
Kiiti tosi paljon neuvoista. Eipä sitte tarvi enää näitä sivuja aukaista ko tuli selväks millaisia ihmisiä täällä on.
- Eroon päässyt ....
Hei.... Mene ja luve jutuja sellasesta palstalta kuin... VERTASITUKI TAIMI ja keskustelupalsta.. sieltä naristinen persoonallisuushäiriö. Siellä todella ihmiset jotka tietävät mitä on elää narisitisen puolison kanssa..Joka nakertaa itsetuntoa alas ja polkee sut ihan maahan.. Ja jossa ei itsessä ole vikaa yhtää kaikki vika on siinä toisessa hänen mielestään....
Itse sain sieltä vartaistukea ja se auttoi todella paljon...
- sinkkuonrumasana
Kaveripiirin rajoittaminen, se ettei saisi puhelimessakaan olla kavareiden kanssa liian pitkään, vaatetukseen puuttuminen, kaikenlainen kontrollointi joka asiassa, henkinen alistaminen joka muuttuu pian myös fyysiseksi, itsetunnon ryttääminen jne..
- helvetin kokenut
Jatkuva arvostelu, mollaaminen mitätöinti, syyttely ja syyllistämien. "Miksi et puhu hänen tutuilleen samalla tavoin kuin omillesi", "miksi ostit tuon", ym. ym. Jatkuva kontrollointi, tarkistaa puhelusi, kuuntelee salaa,puhuu sinusta valheita selkäsi takana, hankkiutuu liittoon sukulaistensa kanssa, "sinä olet hullu", yrittää manipuloida sinunkin sukulaisesi puolelleen sinua vastaan. Tilisi kontrolloiniti, yhteinen tili, jota hän hoitaa, rahaa saat vain kun pyydät , sekä jos hän tarpeelliseksi katsoo. Silmittömät raivokohtaukset, jos olet jotain erehtynyt ostamaan häneltä kysymättä. Mitätöinti, väheksyminen, et saa käyttää yhteistä autoa, koska ajotaitosi on niin huono.
Kyselee omaisiltaan mitä olet heille jutellut. Ystäväsi ja sukusi eivät ole mitään hänen silmissään. Et saa kutsua vieraita ilman hänen lupaansa. hänen tavaroihinsa ei saa edes lapset koskea. Ostaa aina itselleen kaikki parhainta laatua. Vaihtaa usein autoa.Sinut on valjastettu hankkimaan hänelle etua kaikessa. Sinä et tarvii mitään , vain hän.
Kulkee vieraissa, sinä et pääse minnekään, hän osallistuu ahkeraan kaikkeen, tekee paljon reissuja yksin. On luottamusmies työpaikaalaan. Häntä ei kukaan epäile mistään. On hyvässä asemassa...Sinulle tullaan sanomaan kuinka hyvä mies sinulla onkaan..- sairas, sairaampi
Lisään vielä, haukkuu sinut lyttyyn lähes päivittäin, olet huora, luuska, sinua ei viitsi edes panna, (vaikka olet hoikka , nuori ja kaunis) häneltä löytyy aina ilkeä kommenti sinulle, et osaa laitta ruokaa, et tehdä mitään. Olet työssä alalla jota kukaan ei arvosta,on väkivaltainen, lähes kerran viikossa lyö, ajaa sinut ja lapsesi ulos, joudut pakenemaan turva-asuntoon, laitta liikkeel e huhuja että olet hullu ja pelkäät turhaa.
Vaatteita et saa ostaa, ettet vaan olisi liian hyvännäköinen,määrää kaikessa, manipuloi, syyllistää...Kun yrität erota pyytelee polvillaan itkien anteeksi , tekee kaikkensa ettet pääse lähtemään, ja kun lopulta eroat, syyllistäminen jatkuu, tekee sinusta perättömiä ilmoituksia sos.toimeen, poliisille , lasten kouluihin.
Yrittää viedä lasten huoltajuuden.Kiusaa sinua lasten välityksellä. Vie vääryydellä yhteisen omaisuuden nimiinsä....vainoaa sinua niin kauan kuin elää...Joudut käymään terapiassa, ja kenties turvautumaan masennuslääkkeisiin...Vie vuosia ennkuin edes pystyt ajattelemaan uutta suhdetta... - Tikka tarkasti...
sairas, sairaampi kirjoitti:
Lisään vielä, haukkuu sinut lyttyyn lähes päivittäin, olet huora, luuska, sinua ei viitsi edes panna, (vaikka olet hoikka , nuori ja kaunis) häneltä löytyy aina ilkeä kommenti sinulle, et osaa laitta ruokaa, et tehdä mitään. Olet työssä alalla jota kukaan ei arvosta,on väkivaltainen, lähes kerran viikossa lyö, ajaa sinut ja lapsesi ulos, joudut pakenemaan turva-asuntoon, laitta liikkeel e huhuja että olet hullu ja pelkäät turhaa.
Vaatteita et saa ostaa, ettet vaan olisi liian hyvännäköinen,määrää kaikessa, manipuloi, syyllistää...Kun yrität erota pyytelee polvillaan itkien anteeksi , tekee kaikkensa ettet pääse lähtemään, ja kun lopulta eroat, syyllistäminen jatkuu, tekee sinusta perättömiä ilmoituksia sos.toimeen, poliisille , lasten kouluihin.
Yrittää viedä lasten huoltajuuden.Kiusaa sinua lasten välityksellä. Vie vääryydellä yhteisen omaisuuden nimiinsä....vainoaa sinua niin kauan kuin elää...Joudut käymään terapiassa, ja kenties turvautumaan masennuslääkkeisiin...Vie vuosia ennkuin edes pystyt ajattelemaan uutta suhdetta...Huh ! Ja sinä mahdollistat kaiken tuon! Mitä sinulle on tapahtunut? Oletko hukannut elämäsi vastuuttomasti? Uhriudutko tarkoituksella? Haluat muiden sympatiat? Sinussako ei ole MITÄÄN VIKAA vaikka olet antanut kaiken tapahtua?
Voi herran jestas Onko tämmöisiä "uhreja" paljonkin?
Minä en kyllä koskisi tikullakaan teidänlaisiinne..... "uhriutuviin", "riutuviin" teeskentelijöihin. - shaketti
Tikka tarkasti... kirjoitti:
Huh ! Ja sinä mahdollistat kaiken tuon! Mitä sinulle on tapahtunut? Oletko hukannut elämäsi vastuuttomasti? Uhriudutko tarkoituksella? Haluat muiden sympatiat? Sinussako ei ole MITÄÄN VIKAA vaikka olet antanut kaiken tapahtua?
Minä en kyllä koskisi tikullakaan teidänlaisiinne..... "uhriutuviin", "riutuviin" teeskentelijöihin.hyvä koska sitä ei edes kysytty!
aloita oma keskustelu omasta asiastasi! - Itsekkyys on ilosi
shaketti kirjoitti:
hyvä koska sitä ei edes kysytty!
aloita oma keskustelu omasta asiastasi!Sinä sen sijaan vastasit aloitukseen esimerkillisesti ! Noinhan se narsismi alkaa !! :DD
- Persikkainen nainen
Yrittää viedä lasten huoltajuuden.Kiusaa sinua lasten välityksellä. Vie vääryydellä yhteisen omaisuuden nimiinsä....vainoaa sinua niin kauan kuin elää...Joudut käymään terapiassa, ja kenties turvautumaan masennuslääkkeisiin...Vie vuosia ennkuin edes pystyt ajattelemaan uutta suhdetta...hhhmmm, antaa kyllä lähtöjä kotoa naiselle ja lapsille, mutta tuskin päästää koskaan lähtemään.(jättää ja ottaa takaisin, suhde on sellaista jatkuvaa on/off ja lopuksi et itsekkään tiedä että ollaanko yhdessä vai eikö olla ;O) Se on vain henkistä väkivaltaa/valta peliä, jotta saisi sinut annelemaan häneltä armoa ja pyytäisit anteeksi, jotta yhteiselämä jatkuu niin kuin hän haluaa, ei niin kuin sinä haluat.
- terapiaaaaanvaan
Huh ! Ja sinä mahdollistat kaiken tuon! Mitä sinulle on tapahtunut? Oletko hukannut elämäsi vastuuttomasti? Uhriudutko tarkoituksella? Haluat muiden sympatiat? Sinussako ei ole MITÄÄN VIKAA vaikka olet antanut kaiken tapahtua?
Minä en kyllä koskisi tikullakaan teidänlaisiinne..... "uhriutuviin", "riutuviin" teeskentelijöihin.Älä koskaan!! moiti ihmistä joka hakee apua, kestää kauan ennekuin pikkuhiljaa aivopestyn ja arvottomaksi luokitellun ihmisen itsetunto on siinä kohdin että hän pystyy lähtemään.
ne jotka lähtevät ekasta lyönnistä eivät ole suhteessa mielipuolen kanssa vaan normaalin kusipään. narsisti tuhoaa uhrin niin pikkuhiljaa ettei sitä huomaakaan.
Itse luojan kiitos normi suhteessa ollut aina, mutta läheltä katsonut yhden tälläisen narsistin kanssa olleen taistelun normaaliin elämään takaisin. - ällö38
Minä en kyllä koskisi tikullakaan teidänlaisiinne..... "uhriutuviin", "riutuviin" teeskentelijöihin.Et varmaan tajua ees koko asiaa. Et ymmärrä uhrin asemaa ja ei ihan oikeesti meistääkään uhreista, kukaan ei koskis sinuunkaan ees pitkällä tikullakaan.
- neuvova täti
Yrittää viedä lasten huoltajuuden.Kiusaa sinua lasten välityksellä. Vie vääryydellä yhteisen omaisuuden nimiinsä....vainoaa sinua niin kauan kuin elää...Joudut käymään terapiassa, ja kenties turvautumaan masennuslääkkeisiin...Vie vuosia ennkuin edes pystyt ajattelemaan uutta suhdetta...sinulle "helvetin kokenut". luin tekstisi ja yksi asia nousee mieleen. Olisiko mitenkään mahdollista että olitte vain niin erilaisia persoonia, ja teillä oli molemmilla niin syvälle pinttyneet omat tavat elää ja toimia, että yhteiselämän sovittaminen kävi mahdottomaksi? Aina sanotaan että se joka arvostelee on narsisti, mutta entä siten jos onkin aihetta arvostella? vaikka toinen vaarantaa jotain käytöksellään tai ostaa kalliita ruokia, ja toinen on tottunut säästämään. Olen itse nähnyt tällaista parisuhdetta, ja kyse on aika pitkälle vain erilaisista rahankäyttötottumuksista, ja säästäväisyys/tai tuhlailulinjoista. Ihmiset ovat erilaisia johtuen erilaisista lapsuusperheistä.
Ja sitten omat rahat ja tilit ja auto on ehdottomasti pidettävä. Siinä on aina suurin virhe minkä naiset tekee kun he menevät naimisiin. Kuulostaa että tuo mies piti oman elämänsä käsissään, mutta nainen luovutti omansa miehelle. Itse en ikinä tekisi sitä. Ja "yrittää viedä lasten huoltajuuden". en nyt ihan kuitenkaan sanoisi tuota narsistiksi...väkivakta tietnkin on väärin.
Mutta muut asiat...pitäisi vaan oppia pitämään kiinni omasta elämästään parisuhteessakin. - ------------
neuvova täti kirjoitti:
sinulle "helvetin kokenut". luin tekstisi ja yksi asia nousee mieleen. Olisiko mitenkään mahdollista että olitte vain niin erilaisia persoonia, ja teillä oli molemmilla niin syvälle pinttyneet omat tavat elää ja toimia, että yhteiselämän sovittaminen kävi mahdottomaksi? Aina sanotaan että se joka arvostelee on narsisti, mutta entä siten jos onkin aihetta arvostella? vaikka toinen vaarantaa jotain käytöksellään tai ostaa kalliita ruokia, ja toinen on tottunut säästämään. Olen itse nähnyt tällaista parisuhdetta, ja kyse on aika pitkälle vain erilaisista rahankäyttötottumuksista, ja säästäväisyys/tai tuhlailulinjoista. Ihmiset ovat erilaisia johtuen erilaisista lapsuusperheistä.
Ja sitten omat rahat ja tilit ja auto on ehdottomasti pidettävä. Siinä on aina suurin virhe minkä naiset tekee kun he menevät naimisiin. Kuulostaa että tuo mies piti oman elämänsä käsissään, mutta nainen luovutti omansa miehelle. Itse en ikinä tekisi sitä. Ja "yrittää viedä lasten huoltajuuden". en nyt ihan kuitenkaan sanoisi tuota narsistiksi...väkivakta tietnkin on väärin.
Mutta muut asiat...pitäisi vaan oppia pitämään kiinni omasta elämästään parisuhteessakin.En ole tuo helvetin kokenut. Vastaan kuitenkin, että kaikki on mahdollista. Totta kai. Mutta sen kyllä huomaa ja tajuaa jos toinen syyttää sinua asioista joissa oikeasti ei ole nokan koputtamista tai jotka eivä pidä edes paikkaansa. Kun itse tiedät mitä olet tehnyt tai jättänyt tekemättä ja toinen väittää ihan jotain muuta niin kyllä siinä muutamalla eka kerralla tulee sellanen "mitä hittoa tapahtuu" olo. Se jos toinen nyt joskus moittii jostain tai arvostelee on eri asia. Kun toinen ei kuuntele vaikka puolustat itseäsi ja voit täysin seisoa sanojesi takana, väittää kivenkovaa, että MINÄ täällä huolehdin kaikesta ja MINÄ sitä ja MINÄ tätä niin kyllä sen huomaa. Ongelma on ettei sitä heti tajua ja lähtee ehkö etsimään syytä itsestään. Eihän kaikkien tartte kärsiä suoranaisesti persoonallisuushäiriöstä, mutta osalla ihmisiä nämä narsistiset piirteet ovat todella voimakkaita ja sellaisen ihmisen kanssa on vaikea elää. Jatkuvaa tasapainoilua ja odotusta siitä, että vaikka itse olisit johonkin tekemääsi tai saavuttamaasi asiaan tyytyväinen niin tuleeko noottia ja eikö sittenkään kelpaa, koska "ITSE pitäsi kaikki tehdä ja muut ei osaa"
- narskua tapaillut
Persikkainen nainen kirjoitti:
hhhmmm, antaa kyllä lähtöjä kotoa naiselle ja lapsille, mutta tuskin päästää koskaan lähtemään.(jättää ja ottaa takaisin, suhde on sellaista jatkuvaa on/off ja lopuksi et itsekkään tiedä että ollaanko yhdessä vai eikö olla ;O) Se on vain henkistä väkivaltaa/valta peliä, jotta saisi sinut annelemaan häneltä armoa ja pyytäisit anteeksi, jotta yhteiselämä jatkuu niin kuin hän haluaa, ei niin kuin sinä haluat.
Olet oikeassa. Juuri noin se menee. Ja kun irrottaudut, askel askeleelta, hän a) yrittää tehdä mustasukkaiseksi toisten naisten avulla b) uhkaa julkisella kostolla c) heitäytyy marttyyriksi. Hän osaa uskottavasti näytellä tunteita. Silmissä vain on tyhjä katse, eloton tuijotus.
Nähty ja koettu. - täydenkuun tyttö
terapiaaaaanvaan kirjoitti:
Älä koskaan!! moiti ihmistä joka hakee apua, kestää kauan ennekuin pikkuhiljaa aivopestyn ja arvottomaksi luokitellun ihmisen itsetunto on siinä kohdin että hän pystyy lähtemään.
ne jotka lähtevät ekasta lyönnistä eivät ole suhteessa mielipuolen kanssa vaan normaalin kusipään. narsisti tuhoaa uhrin niin pikkuhiljaa ettei sitä huomaakaan.
Itse luojan kiitos normi suhteessa ollut aina, mutta läheltä katsonut yhden tälläisen narsistin kanssa olleen taistelun normaaliin elämään takaisin.Totta, lähes 2v erosta ja vasta alkaa sumentumat aivoista haipua, ei niinpajoa että rakoja olisi, hissukseen etenen.
Toipuminen ei edes ole päässyt alkua pidemmälle, kun narsisti yrittää jatkaa mitätöintiään.
En ikinä toivo KENELLEKÄÄN samaa kokemusta.
Huolettaa jo valmiiksi hänen seuraava uhrinsa, huh.
Suhde alkoi ylistämisellä päättyi täydelliseen alistamiseen.
- "keskustelijat"
Kenen sympatiaa haluan...ai, suomi24 keskustelijoiden...:::)))))". Niinkö luulet ....näiden" keskustelijoiden" taso tiedetään, sympatiaa en ole vailla. Vastasin kysymykseen mistä narsistin tunnistaa....Suora vastaus suoraan kysymykseen..
- Vastasit missä?
Jaa'! että yleväkin uhri vielä? Mitä ja mistähän nyt puhut kuka mikä olet? selvitähän lisää ettei mene itsekeskeisyyden piikkiin, mitä tarkoitat kenelle vastasit? tasostakin vielä möliset mutta ei ymmärretä joten ei taida olla omasikaan kummoinen. TÄH?
- Eipäs kerrotakaan..
En ainakaan sinulle vastannut, säälittävä utelias raukka....voi-voi, menköön vaikka minkä piikkiin, vai että pitäisi täällä alkaa sinunlaisille juoruämmille selvittää kuka olen,ettei mene itsekeskeisyyden piikkiinn....etkös muuta keksinyt , salli mun nauraa....
Minkäs piikkiin sinun käytöksesi menee....???Vajaaälyisyyden vai kongitiivisten ongelmien ?Mistä puhun ja kuka olen....Ja vielä lisääkin pitäisi selvittää !!!siinäpä sinulle pähkäiltävää....en edes haluaisi tietää kukas sinä oikein olet!!!Yritä vaan ymmärtää lukemaasi, vaikka hieman epäilen pystytkö.....:::)))))kovastipa tekisi mielesi tietää lisää, mutta eipäs kerrota....
- täh-täh
Voi-voi, kylläpä olet utelias.
- Vastasithan sinä ;)
Sorry! Sinähän näyt olevan pelkästään tyhmä, sääli!
- narsistiko
kiitos teille viesteistä fiksut.. nyt ymmärrän että elän narsistin kans, enkä minä ole se huora,tyhmä, idiootti jne
- narsismia
Narsimi on vakava psyykkinen sairaus, johon sairastunut ei juuri koskaan mihinkään hoitoihin suostu, eikä hänellä ole minkäänlaista sairaudentuntoakaan.Hän on hirvittävä kaikkivoipaisuudessaan voisi melkeimpä sanoa että saatana ihmishamossa. kaikkia hän ei pysty tuhomaan , mutta aina joku heikompi lähipiiristä siivilöityy uhriksi.Hän saa uhrin uskomaan että tässä on vikaa ja hänen käytöksensä oikeutettua....
Narsitia vaivaa silmitön kateus uhriaan kohtaan, hän haluaa tuhota tältä kaiken. usein hän on älykäs ja johtavassa asemassa, erittäin kaksinaamainen ja manipuloiva.
Netistä löytyy paljon tietoa narsimista.MYös asiallisia keskustelupalstoja,( ilman näitä suomi24 joka asiaan takertuvia sairaan uteliaita saivartelijoita)Uhri ei voi elää narsitin kanssa tuhoutumatta, saattaa kuullostaa dramaattiselta, mutta muuta neuvoa ei ole kuin paeta. Ei mitään yhteyksiä, ei mitään millä hän pääsee tarttumaan elämässi ja aiheuttamaan harmeja. Ja hän vihaa ja yrittää kostaa sinulle tavalla tai toisella niin kauan kuin elää.- Pekkasika
Minulla oli juuri tuollainen vaimo ! Hyvin osasit kuvailla.
- voi että
sinkkuonrumasana ja helvetin kokenut. jätin sen hullun. kiusaa mua varmaan loppu elämän. tai niinko kirjoissa sanotaan, kiusaa sua niin kauan ko suhde kesti, eli 6 vuotta vielä. kiitti kommenteista teille fiksut ihmiset. ainahan noita kusipäitä eksyy langoille.
- ei sääliä enää
Minäkin narsistin uhri. Mitä jos kaikki uhrit otettais ja tapettais ne kaikki. Kiduttamalla, hitaasti, kynsi kynneltä.Pantais anelemaan ja rukoilemaan ja sitte sanoittas että voi voi.
- Harras herra
ei sääliä enää kirjoitti:
Minäkin narsistin uhri. Mitä jos kaikki uhrit otettais ja tapettais ne kaikki. Kiduttamalla, hitaasti, kynsi kynneltä.Pantais anelemaan ja rukoilemaan ja sitte sanoittas että voi voi.
Tässä on ideaa! Tapetaan kaikki uhrit ! Eikös tuo sitä tarkoita..... jotenkin äskeisessäsi näkyy miten se "uhriutuminen" tapahtuu, sählätään itse !
Peruskalkkuna ikäänkuin lankeaa omaan ansaansa... ;)) - sou vot
Harras herra kirjoitti:
Tässä on ideaa! Tapetaan kaikki uhrit ! Eikös tuo sitä tarkoita..... jotenkin äskeisessäsi näkyy miten se "uhriutuminen" tapahtuu, sählätään itse !
Peruskalkkuna ikäänkuin lankeaa omaan ansaansa... ;))Jep niin justiinsa. Tapetaan meidät kaikki uhrit niin ei jää historiaan näitä peruskalkkunoita kuten asian ilmaisit. Mulle aivan sama. Annetaan miesten hakata naisia ja laitetaan se täälä vielä naisten syyks. Ei vaikuta enää mun paitapyykkiin.
- tapettu uhri
sou vot kirjoitti:
Jep niin justiinsa. Tapetaan meidät kaikki uhrit niin ei jää historiaan näitä peruskalkkunoita kuten asian ilmaisit. Mulle aivan sama. Annetaan miesten hakata naisia ja laitetaan se täälä vielä naisten syyks. Ei vaikuta enää mun paitapyykkiin.
Mitä sit kun jäljelle jäävät vain narsistit,tuleeko ne keskenään toimeen.
jos kaikki uhrit tapetaan.
- ikisinkku35
Siitä kun toinen alkaa määräilemään ja käskemään tekemään asioita kuten kokkaus, siivous, kaupassa käynti, pyykin pesu.Jos toinen vaan makkaa ja huutaa ohjeita tai määräilee tekemään jotain. Yleensäkkin jos alkaa kiukutteleemaan turhista asioista.
- aivan sama
Kiitos ihanista viesteistä. Tajusin että elän narsistin kans. Jätin hänet . Lakimiehelle piti maksaa kovat rahat että pääsin eroon mutta kannatti. Edelleenkin kiusaa mua kaikin tavoin, uhkailee jne, mutta mä nyt niin vahva, että yhteenkään viestiin en oo vastannu.Saa tulla oven taa ja tappaa, aivan sama, kuten uhkailee. Tappaa mun lapset ! Ei todellakaan tapa heitä, kuhan vaan uhittelee, mut mun voi kyllä tappaa. aivan sama.
- ikisinkku35
aivan sama kirjoitti:
Kiitos ihanista viesteistä. Tajusin että elän narsistin kans. Jätin hänet . Lakimiehelle piti maksaa kovat rahat että pääsin eroon mutta kannatti. Edelleenkin kiusaa mua kaikin tavoin, uhkailee jne, mutta mä nyt niin vahva, että yhteenkään viestiin en oo vastannu.Saa tulla oven taa ja tappaa, aivan sama, kuten uhkailee. Tappaa mun lapset ! Ei todellakaan tapa heitä, kuhan vaan uhittelee, mut mun voi kyllä tappaa. aivan sama.
Onneksi olkoon. Olet saanut oman elämäsi takaisin. ota opiksesi ja jos tapaat jonkun miehen niin älä anna sen määräillä sua ja älä anna sen käskeä tehdä kaikkia kotitöitä ja muita askareita. Äläkä siedä mitään väkivaltaa ja huutoa. Terveessä suhteessa pitää pystyä puhumaan rauhallisesti ilman huutamista.
- ikisinkku35
joo älä pidä yhteyttä. pidä kirjaa kaikista uhkauksista ja sit näytä ne poliisille.älä poista tekstiviestejä jos niitä tulee jos se uhkailee
- eräs narsistin uhri
Oma kokemukseni asiasta on tämä: Naimisiin menon jälkeen alkoi mies kyseleen tarkemmin menoista, ketä tapaan milloin ja missä, seurakunnan kuorossa en enää saanut laulaa, koska kuorossa lauloi naisten lisäksi miehiä (vieraat miehet mieheni koki uhkaksi), piti alkaa tehdä tarkempaa selvitystä mitä ystäväni kanssa olin keskustellu.
Nyt kun olen eronnut miehestä, pystyn näkemään selkeämmin mistä suhteessamme oli oikein kyse. Narsisti haluaa hallita! Tuhota uhrin tahto ja minuus, tehdä itsestään riippuvaiseksi ja alistaa uhri sairaan mielensä ja tarpeidensa mukaiseksi. "Ensin hurmataan ja sitten väkivallan eri muodoilla pyritään saamaan toinen hallintaan" (kokemusta on)
Suosittelen etsimään kirjallisuutta aiheesta narsismi. Hyviä luku vinkkejä: Raimo Mäkelän kirja: Naamiona terve mieli sekä Robert D. Haren: Ilman omaatuntoa. - myöskärsinyt11
kontrollointi oli ensimmäinen merkki. Mies halusi selvittää jokaisen hetkeni, miten sen vietän, missä ja kenen kanssa. Hänellä oli sairaalloinen tarve seurailla, hän soitteli minulle monta kertaa tunnissa kun olin poissa, tutki sähköpostiviestejäni, puhelinta, jne. Seuraava vaihe oli sitten seurailu ja kavereitteni häiriköinti. Tässä vaiheessa alkoi tulla kuvioihin lievää uhkailua, jonka onnistui laittamaan suuttumuksen, väsymyksen tai humalan piikkiin.
Suhde kulki vuoristorataa. Järkytyin aina siitä, mitä hän teki minulle, mutta hän onnistui aina puhumaan minut takaisin. Lopulta olin niin aivopesty etten oikein itsekään tajunnut, missä mentiin. Seuraava vaihe oli tavaroideni hajottaminen, ulospääsyn estäminen, päälle sylkeminen, rankka uhkailu tappamisella ja rajulla väkivallalla... onneksi pääsin lähtemään. Vieläkin pelkään että koska hän seurailee minua esim työpaikkani läheisyyteen.. - skylla
Narsismi tuntuu olevan nykypäivän muotisana. Sen nimiin laitetaan itsekkyys, oman edun tavoittelu, kykenemättömyys parisuhteeseen ihan sinällään. Siihen, että voi oikeasti sanoa jonkun olevan narsisti, menee kyllä aikaa, se pitää sisällään niin paljon ja jälkikäteen katsottuna niin vähän. Kuten tässä ketjun alussa joku niin tyhjentävästi sanoikin, "hän on hirvittävä kaikkivoipaisuudessaan". Kuvaa niin hyvin narsistin luonnetta! Mikään, mitä hän tekee, ei ole väärin. Jollain tapaa sen pystyy aina selittämään oikein ja jos ei pysty, niin syytetään sitä epäilijää tai ainakin yritetään saattaa epäilyksen alle se epäily. Narsistin kanssa väittely on kuin öljy ja vesi. Siinä ei voi kuin hävitä tai joutua nokikkain. Ikävintä on se, että tosiaan alkaa kuvitella itse olevansa sekaisin päästään!
Kaikissa narsistisissa suhteissa ei ole väkivaltaa, mutta valitettavan yleistä se on, johtuen siitä, että kun narsisti ei kykene enää kontrolloimaan sitä toista ihmistä omalla olemisellaan, hän ottaa avukseen väkivallan. Ja edelleenkään siinä ei ole mitään väärää narsistin mielestä, se on oikeutettua syystä tai toisesta, koska muuten se rikkoo narsistin maailmankuvan. Narsistia ei saa eikä voi arvostella ilman, että siitä syntyy maailmojen sota. Paras ase narsistia vastaan on kylmyys tai tiukkuus, sellainen "coolius", mistä näkee, että perseilystä tulee sanktio ilman valitusoikeutta. Se tulee jostain selkäytimestä, sen tajuaa se narsistikin ilman, että tarvitsee erityisesti tuoda esiin. Se ei poista mitään, mutta se hillitsee. Heikot narsisti huomaa aina, niihin hän kiinnittää huomionsa ja heistä tekee mielellään hallittavia.
Narsisti osaa olla miellyttävä, kun se palvelee hänen omia tarpeitaan. Se pätee niin sukulaisiin kuin itse parisuhteeseen. Siinä on se kuoppa, mihin usein langetaan, kun se osaa olla niin ihana. Hyvät hetket kantaa aika pitkälle, vaikka aikojen saatossa oppii jo odottamaan sitä kun ei olekaan niin kivaa. Narsisti kykenee käsittämättömiin suorituksiin hakiessaan (parisuhteessa) sen toisen huomiota. Mikään ei ole vähäpätöistä, mikään ei ole yliammuttua. Se, että kysellään perään, on huolehtimista. Se, että et enää voi tavata (ilman sotaa ennen tai jälkeen) ystäviä, on rakastamista kun ei ne kaverit ole sopivia. Se että et voi kauppareissulla viipyä oletettua (narsistin määrittelemää) aikaa pidempää, on vain huolestuneisuutta. Uhkailu, että tekee itselleen jotain pahaa.
Narsistin kanssa eläminen on kuin tasapainoilua nuoralla. Oppii olemaan "siinä hilkulla" ja toivoo, että ei putoa. Se syö henkisesti loppuun vaikka sitä voimaa jostain hyvistä hetkistä kykenisikin ammentamaan. Jos tajuaa asian ja pääsee siitä irti, niin hatunnosto. Vaikka suhteen päättäminen tuntuisi toisen tuomitsemalta kuolemaan tai vaikka pelkäisi omasta puolestaan, niin ei se sitä ole. Narsisti, kaikesta kaikkivoipaisuudestaan huolimatta, on tavallisesti pelkuri ja saamaton nahjus. Narsisti jatkaa porskutteluaan uudessa suhteessa.- viisaita ajatuksia
Just näin. Vaikka toivoisin kaikki kostot hänen päällensä mitä maa päällään kantaa, niin tiedän, että mullehan ne kuitenkin luetetaan tuomioks. niin viisaita ne pirut on.
- kokemusta on
"Paras ase narsistia vastaan on kylmyys tai tiukkuus, sellainen "coolius", mistä näkee, että perseilystä tulee sanktio ilman valitusoikeutta. Se tulee jostain selkäytimestä, sen tajuaa se narsistikin ilman, että tarvitsee erityisesti tuoda esiin. Se ei poista mitään, mutta se hillitsee. Heikot narsisti huomaa aina, niihin hän kiinnittää huomionsa ja heistä tekee mielellään hallittavia. "
Tämä pitää paikkaansa. Älä ikinä, ikinä, näytä että sinuun sattuu. Älä osoita pelkoa tai epäröi. Ole varma, rauhallinen ja rohkea. Älä odota mitään hyvää. Valitse joko suhteen katkaiseminen tai tee tietoinen päätös luopua kaikesta kauniista ja hyvästä mikä parisuhteeseen kuuluu. Älä kanna vastuuta toisen puolesta, olet helposti korvattavissa.
- nyt tiedän
Vasta tapailu vaiheessa kannattaa kiinnittää huomioo siihen miten toinen osapuoli ilmaisee mielipiteensä, kestääkö eriäviä mielipiteitä vai näkyykö silmissä tai olemuksessa hermostumisen tai vaivaantumisen merkkejä. Jos toinen kertoo hienosta päivästään, uudesta tuttavasta, ostoksesta ym. innoissaan, miten toinen reagoi. Vähätteleekö " no itse en olisi tuollaiseen rahaa tuhlannut, ei se nyt niin hieno ole ym" Pyyteleekö jatkuvasti palveluksia, "jos tuut käymään, saat käyttää mua kaupas, heittää illal kaverin luo ym.
Jos vaistot alkaa varottaa ja mieleen tulee ykskään ihmetys toisen käytöksestä, kannattaa vaihtaa maisemaa ennen ku sitä on hankalampi vaihtaa.
Kokemuksella 1 väkivaltainen suhde, toisen väistin. - mkrjkjcf
Meillä se alkoi riitelyllä, joissa tuotiin esille minun vikojani ja mies antoi ymmärtää, että hän on se joka suhteessa kärsii ja hänen on paha olla. Riidan yleensä päättyivät siihen, että mies puhui erosta/ uhkasi jättää minut ja teki minusta ikäänkuin riippuvaisen hänestä, minun piti pelätä kaikkea mitä tein ja sanoin, ettei hän vain jättäisi minua, minun piti siis olla entistä parempi, koska minä olin se joka aiheutti hänelle pahan olon. Riidat muuttuivat sellaksi, että hän rupesi hajottamaan huonekaluja ja rikkomaan vaatteita puukolla ym. rikkoi sellaiset esineet/tavarat joilla oli suurin tunnearvo, halusi satuttaa ja nautti siitä. Oli pitämättä sormusta ym. Vähitellen tuli kehiin minun haukkuminen ilkeillä ja rumilla sanoilla, jokaisen tekoni kyseenalaistaminen. En osannut tehdä hyvää ruokaa, siivota ym. Olin vain köyhä paska jota hän muka elätti, eli todellisuudessa en edes saanut maksaa mitään, koska hän halusi maksaa kaiken ja jälkikäteen huusi minulle kuinka kiittämötön olen kun hän maksaa kaiken ym.
Väkivalta alkoin tönimisellä, pikkuhiljaa se paheni hän sylki usein päälleni, veti hiuksista, kuristi ja lopulta piti puukkoa kaulallani kun nukuin ja kysyi haluanko kuolla, pelkäsin nukkumistakin. Koko tämä ajan etsin vain vikoja minusta itsestäni ja hän sai minusta tuntumaan, että minun pitää muuttua ja parantua.
Seksi oli hänen tyydyttämistä, kunhan hän sai ensin, minä sain ehkä jos hän jaksoi. Olin liian läski ym. Kodin ulkopuolella kaverit sanoivat aina, että olen hoikka ja todella kaunis, uskoin silti miestäni. Kaverini olivat mieheni mielestä huonoja ja hän puhui heistä pahaa kuten myös sukulaisistani ja perheestäni. Ei halunnut käydä sukulaisillani kylässä ym. Hän eristi minut kaikesta.
Tapasin 5 vuoden suhteen jälkeen miehen josta tuli hyvä ystäväni mieheni tietämättä ja jolle avauduin lopulta ja hänen henkisellä tuella ja kuuntelulla jaksoin ja lopulta pääsin eroon miehestäni kun sain tarpeeksi voimia ja avasin silmäni. Tämä kaverini on nykyinen mieheni ja voin sanoa, että ketään en maan päällä rakasta yhtä paljon ja kukaan ei ikinä tule kohtelemaan minua yhtä kauniisti ja rakastavasti!
Voimia kaikille saman kokeneille!- outo juttu
jos hän uhkasi jättää sinut, mutta sinä itse estit, niin silloinhan sinä OLIT riippuvainen hänestä!!! En tajua tollaista. Jos joku uhkaa jättää sut niin sano että terve menoa sitten! Ei ihmissuhteessa oleminen ole mikään pakko tai itsestäänselvyys, sellainen kuvitelma joillain naisilla tuntuu olevan, eikä osata olla itsenäisiä ilman miehen läsnäoloa.
- haloo!!
outo juttu kirjoitti:
jos hän uhkasi jättää sinut, mutta sinä itse estit, niin silloinhan sinä OLIT riippuvainen hänestä!!! En tajua tollaista. Jos joku uhkaa jättää sut niin sano että terve menoa sitten! Ei ihmissuhteessa oleminen ole mikään pakko tai itsestäänselvyys, sellainen kuvitelma joillain naisilla tuntuu olevan, eikä osata olla itsenäisiä ilman miehen läsnäoloa.
Niinpä, juuri näin ei ole pakko olla ihmissuhteissa ja varsinkaan 'sairaissa' suhteissa.
Kyllä pitäis omatkin hälytyskellot jo soida.. rakkauteen ei kuulu haukkuminen ja toisen arvostelu eikä minkäänlainen väkivalta!!!
- 8
Ihanaa että kaiken kokemasi jälkeen, olet löytänyt uuden rakkauden. Kaikkea hyvää teille !
- mm
Narsismia on monenlaista ja uskoisin,että suurin osa on lievästi narsistisia. Mutta näin jälkikäteen ajateltuna en tiedä enää olinko yhdessä narsistin kanssa vai masentuneen sekä mustasukkaisen, joka teki minutkin sairaaksi.
Joka tapauksessa suhde ei ollut terveellä pohjalla ja yhdessä oltiin ja yritettiin lasten takia.
Usean vuoden jälkeen tuli viimeinen niitti arkkuun ja päätin,että nyt riittää ja minua ei kohdella näin. Kuten hyvä ystäväni sanoi eroni jälkeen,että se ihminen jonka hän tunsi vuosia sitten ei olisi koskaan antanut kohdella itseään noin.
Olo oli,että olinko minä se hullu vai ex vai tekikö suhde minutkin sairaaksi.
Minä rakastuin ja luulin löytäneeni elämäni miehen,mutta pikkuhiljaa itsetuntoni murennettiin. Lopputulos oli se,että erosin lasteni takia,jotka jo selvästi oirehtivat.
Nyt kun olen suhteessa ihanan miehen kanssa niin olen vasta ymmärtänyt kuinka sairas suhde lasteni isään oli. Nyt minua ei mitätöidä, asioista voidaan keskustella,koen olevani tärkeä toiselle ja mikä ihaninta saan olla oma itseni ja kelpaan tällaisena kuin olen. - True Spirit
Suuremmat vaatimukset minulta kuin olisi itse koskaan ollut valmis antamaan. Jättämisellä uhkailu, mykkäkoulut. Tunteitteni vähättely ja niistä syyllistäminen. Tunnekylmyys kun haluat puhua erimielisyyksistä. Haluttomuus kompromisseihin. Vahva tahto omiin asioihin ja niiden puolesta toimimiseen, kiinotamattomuus sinulle tärkeisiin asioihin ja niiden mitätöinti. Hyväksikäyttö kaikessa suhteessa, niin materialistisessa kuin henkisessäkin puolessa sinä annat enemmän kuin hän.
Sinun sekoksi ja hulluksi tekeminen, suorasti tai epäsuorasti. Moni asia, joka on mielestäsi normaali, hän kääntää epänormaaliksi puheillaan. Epänormaaln hän vakuuttaa ja väittää olevan normaalia. Hän tietää asiat paremmin kuin sinä, vaikka millä selityksillä tahansa. Tässä ei ole rationaalisuuden rajaa, usko pois.
Et voi pitää puoliasi tai voitttaa väittelyitä niin että hän myöntyisi, aina löytyy jotai absurdeja esimerkkejä; jos ei hänen lähipiiristään niin ainakin historiasta tai maailman menosta, näillä hän todistaa sinulle olevansa oikessa ja sinun väärässä. Ja jos puheet ei auta, niin mykkäkoulu ja jättäminen todennäköisesti tehoavat.
Been there, seen it all. And no way to go but all my own.
Jos löydät ratkaisun, niin kerro meille kaikille, sillä rakastimme narsistiamme, mutta oman sielumme takia oli pakko poistua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1544116Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4013164Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142088Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa131755Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51158- 741013
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar69995Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat24911- 54886
- 71869