Vapaa tahto naturalistis- materialistisesta näkökulmasta

Alffa-Omega

Toisin kuin uskonnollisilla henkilöillä on tapana esittää;
"Vapaa-tahto voi olla olemassa ainoastaan jonkinlaisen shamanistisen taikuuden aikaansaama ominaisuus joka dualistisesti on sekä yhteydessä että erillään fyysisestä maailmasta."
; voidaan ominaisuus jota kuvataan vapaana tahtona selittää
materialistisesta ja täysin naturalistisesta näkökulmasta.

Itseasiassa vapaa tahto voidaan ainoastaan selittää naturalistisesta ja materialistisesta näkökulmasta, sillä toisin kuin uskonnollisilla henkilöillä on myös tapana tehdä, väittämä tietämyksestä ei ole selitys asialle josta väite tehdään.
Mikä tarkoittaa sitä että ennen kuin tällainen shamanistinen käsitys vapaasta tahdosta on järkevää hyväksyä, täytyy myös osoittaa että tällainen taikuuden ylläpitämä olio on olemassa.

Kun asiaa lähdetään purkamaan kysymys nousee: Mitä tällä vapaudella tarkoitetaan? Yleisesti ottaen kysymys on vapaudesta tehdä valintoja.
Tämä tuskin kuitenkaan näin yksinkertaisessa mielessä on pätevä sillä me kykenemme rakentamaan koneita jotka suorittavat automaattisesti valintoja, reagoiden vastaanotettuun informaatioon ulkoisesta tilasta ilman että kenenkään tarvitsee suoraan ohjelmoida tätä konetta muuttamaan sen käyttäytymistä.
Joten kysymys nousee: Vapaita mistä?
Itse sanoisin että vapaa tahto välttämättömästi pitää sisällään vapauden jonkin ulkopuolisen tiedostavan olennon suoranaisesta vaikutuksesta valintoihin, ajatusprosesseihin, joiden pohjalta päätyy tulokseen johon päätyy.
Kun se mitä vapaudella tarkoitetaan ja mistä tämä vapaus on, on määritelty, jäljelle jää kysymys siitä miten tämä vapaus yhdistetään tahtoon?
Miksi kutsua tätä vapaaksi tahdoksi eikä vain yksinkertaisesti vain vapaaksi valinnaksi?
Tahto tässä yhteydessä on mielestäni henkilökohtainen kokemus itsestä ja kun tämä yhdistetään kykyyn suorittaa valintoja ilman ulkopuolista tarkoitushakuista tiedollista vaikutusta ajatuksien muodostamiseen; Tästä syntyy jotakin jota minä kutsun vapaaksi tahdoksi.

Mitä tämä tarkoittaa yhdistettäessä materialismiin ja naturalistiseen näkemykseen, jotka minä omaan, on sitä että tahto jonka me koemme, valinnat joita me teemme ja teot joita me suoritamme ovat jotakin mitä me suoritamme reaktiona ympäristöön jossa me olemme sekä perustuen tulkintaan jonka me teemme todellisuudesta jonka me havaitsemme.
Meidän aistimme puolestaan toimivat informaation lähteenä ja aivot prosessoivat ja tuottavat kuvan todellisuudesta jonka me koemme.
Meidän reaktiomme todellisuuteen jonka me koemme perustuu informaatioon jonka meidän aistimme ovat antaneet ja kuvaan jonka aivot ovat tuottaneet; mikä puolestaan toimivat valinta kriteerinä sille miten me toimimme.
Tämä systeemi ei kuitenkaan ole suljettu, eikä se ole myöskään totaalisesti vapaa, vaan se sisältää tietyt määreet joidenka sisällä valintoja voi tehdä.
Esim: minun kykenemättömyyteni lentää itsenäisesti ei ole jotakin joka rikkoisi minun vapaata tahtoani koska tämä rajoitus ei ole jotakin joka on asetettu estämään minua lentämästä jonkin tietoisen olennon toimesta.

Koska tämä systeemi ei ole ennalta määritelty vaan teot niiden tekohetkellä ovat jotakin jonka suorittamiseen tehdään valinta johon kukaan muu kuin tekijä itsessään ei ole suoranaisesti ollut tietoisesti osallisena: On tämän seurauksesta myös mahdollista asettaa henkilöt jotka suorittavat tekoja, vastuuseen teoista joita nämä ovat suorittaneet.
Mikä puolestaan mahdollistaa sekä erinäisten eettisten ja moralististen sääntöjen muodostamisen ja rakentamisen, perustuen havaittaviin seurauksiin joita teoilla on.

5

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thronos

Minä olen taipuvainen ajattelemaan että ehkäpä ihmisellä ei olekaan aivan vapaa tahto .

Vapaa tahto tarkoittanee mahdollisuutta kaikissa tilanteissa tehdä riippumattomia päätöksiä?

Ennemminkin ihmisen valinnanvara päätöksissä on täyden 360 asteen sijasta eräänlainen sektori - joskus kapeampi, joskus leveämpi.

Esimerkiksi vakavasti masentuneella ihmisellä ei noin vain ole vapaata tahtoa "ryhdistäytyä", siivota kotiaan ja aloittaa päivittäinen kuntoilu mutta hän saattaa pystyä lähtemään liikkeelle apua hakemaan. Lapsena hyväksikäytetty ihminen ei ehkä pysty elämään pitkässä täysipainoisessa parisuhteessa vaikka se olisikin hänestä toivottava tilanne.

Nämä ovat ääriesimerkkejä mutta selventävät ehkä sitä miten ihmisen vapaus tehdä päätöksiä on enemmän tai vähemmän sidottu aiempaan historiaan ja olosuhteisiin - myös sosiaaliseen tilanteeseen, rahatilanteeseen ja paljoon muuhun.

Tekemällä useita peräkkäisiä päätöksiä oman sektorinsa tietyllä laidalla voi kuitenkin muuttaa seuraavien "vapaiden" sektorien suuntausta ja sillä lailla muuttaa elämäänsä paljonkin.

Tämä on hieman keskeneräinen ajatus enkä tiedä olenko itsekään siitä vakuuttunut joten kuulen kiinnostuneena mitä mieltä siitä olette.

• iksu-tep

Hyvin mahdollista, jopa tavallaan itsestään selvää. Vielä kenties yksi vapauden ulottuvuus jää: mitä ajattelee siitä mitä ajattelee. Mitä tulkintoja tekee tunteistaan, minkä nimen ja tarkoituksen niille antaa. Sillä voi ehkä päästä hieman vapaammaksi historiastaan.

Tämä oli mun mielestä erityisen mukavasti sanottu:
        "Tekemällä useita peräkkäisiä päätöksiä oman sektorinsa tietyllä laidalla voi kuitenkin muuttaa seuraavien "vapaiden" sektorien suuntausta ja sillä lailla muuttaa elämäänsä paljonkin."

• Olen jokseenkin samaa mieltä.

>>> Vapaa tahto tarkoittanee mahdollisuutta kaikissa tilanteissa tehdä riippumattomia päätöksiä?

• Mielenkiintoinen käsite. Varsinkin kun ajattelee miten vapaa ihminen sitten mm on vaikkapa omasta seksuaalisuudestaan. Ja sen oikuista, tai mielihaluistaan. Toisaalta tarvetta vaikkapa vaatteiden pitämiseen on vain suojaamaan kylmältä ilmalta. Tai ruuan syöminen koska tarvitsemme ruokaa. Toisinsanoen olemme jo alistettuja tietyille ehdoille oman kehomme ja ympäristömme mukaan. Joka jo vaikuttaa ajatuksiimme ja päätöksiiin.

• Toki. Siksi sanoinkin:
        ""Tämä systeemi ei kuitenkaan ole suljettu, eikä se ole myöskään totaalisesti vapaa, vaan se sisältää tietyt määreet joidenka sisällä valintoja voi tehdä.
        Esim: minun kykenemättömyyteni lentää itsenäisesti ei ole jotakin joka rikkoisi minun vapaata tahtoani koska tämä rajoitus ei ole jotakin joka on asetettu estämään minua lentämästä jonkin tietoisen olennon toimesta. """

Aivan samalla lailla nämä rajoitukset joita olet esittänyt eivät ole jotakin mitä olisi asetettu tietoisesti estämään minua toimimasta, vaan ne ovat sokean ja tiedostamattoman luonnollisen prosessin tulosta.
        Näin ollen tarkoitushakuisuuden puuttuessa minä annan tarkoituksen ja merkityksen teoille joita minä kykenen suorittamaan niiden rajoitusten sisällä jotka ovat olennaisia olemassaololle jonka minä koen.
        Koska minä kykenen tekemään valinnan siitä miten minä ratkaisen tilanteen jossa olen, ainakin noin näennäisesti, on tämän valinnan suorittaminen jotakin jota voidaan kutsua vapaan tahdon soveltamiseksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      80
      3639
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2404
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      85
      2060
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1590
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1429
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1384
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1337
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1237
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1085
    Aihe