Onko tietoa?

1+1

Onko Rovaniemellä "koirakuiskaajaa" ? Pitäis saada koiralta vetohalut poies. Voitte laittaa hyviä vinkkejä, millä saitte omalta koiraltanne ko. kiskomishalut veks.

6

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähän etelämmästä

En tiedä Rovaniemestä, mutta kai sieltä koirankouluttajia löytyy, kun ei siihen kiskomiseen nyt mitään koirakuiskaajaa tarvi, vaan ihan tavallinenkin kouluttaja varmaan riittää... Millainen koira ja minkä ikäinen sinulla on? Onko se perso nameille? Oma koirani on kohta vuosi ja kymmenen kuukautta, ja on tuota kiskomistakin harrastanut, mutta ei mikään aivan mahdoton ole ollut. Omalla koiralla toimii kuonopanta (sitä käytetään vieläkin kun toisia koiria kohdatessa saattaa alkaa kiskomaan, tai lähtee jonkin tuulen mukana lentävän roskan perään), mutta tarkoitus on siitäkin päästä joskus eroon. Oman koirani kohdalla olen tehnyt ihan vaan sitä, että kun se lähtee kiskomaan pysähdyn. Jos se jatkaa kiskomista uudestaan liikkeelle lähtiessämme, minä peruutan ja pakotan sen peruuttamaan mukanani. Tätä se inhoaa, mutta kun sitä tekee tarpeeksi kauan, niin se suostuu sitten lähtemään liikkeelle remmi löyhällä ja kiskomatta. Teetän sillä myös temppuja -ihan vain käsken istua välillä kesken kaiken tai mennä maata, ja palkitsen namilla. Olen myös opettanut sitä kävelemään vieressäni namin avulla, eli houkuttelin sen namin avulla kävelämään vieressä ja hoin sanaa vierelle. Oman koirani kohdalla toimii se, että minun pitää olla mielenkiintoisempi, eli teettää temppuja ja palkita. koira kuuntelee paremmin sitten lenkillä muutenkin ja itsekin välillä kääntyy katsomaan, että olisko mulla sille jotain asiaa. Vaikea sanallisesti selittää, enkä tiedä tajusitko mitään, mutta toivottavasti jotain apuja oli. Osta sille kuonopanta, mutta muista olla varovainen ettet loukkaa sen niskoja. Kuonopannan kanssa ei saa nykäistä päätä voimalla ja äkkiä, eikä myöskään saa käyttää flexi-talutinta. Ota yhteyttä koirankouluttajaan, kyllä ammattilaisen ohjeilla saa kiskomisen ainakin vähenemään, ja yleensä loppumaankin. Ja niin tympeää ja rasittavaa kuin kiskominen onkin, yritä pitää itsesi rauhallisena. Hermostuminen saa koiran riehumaan vain vielä enempi. Myös kuonopannan kanssa kannattaa yrittää pitää huoli, ettei koira kisko. Se nimittäin saattaa itsestä tuntua että se ei kiskoisi liiemmin, kun se ei pysty vetämään niin kovalla voimalla, kuin kaulalla, mutta kyllä se kuitenkin kiskoo. Siitä taas saattaa seurata se, että kuonon iho ärtyy ja tulee kipeäksi ja koira kiskoo vielä enemmän, kun sillä on paha olla. Eli siis remmin pitäisi pysyä löyhällä kävellessä.

• 1+1

Kiitos vastauksesta. Mulla on iso sekarotuinen koira. Koira tottelee erilaisia käskyjä mm. istu ja maahan. Olen tehnyt just noin, kun kiskoo, peruutan sen viereeni ja istutan vähäksi aikaa, sitten käsky: mennään. Vaan heti tahtoo remmi mennä tiukalle, joten tätä olen toistanu lenkin aikana monesti. Toisinaan kulkee vierellä (olen opettanut vierellä käynnin) hihna löysällä, toisinaan ei mene mikään kalloon ja varsinkin jos toinen koira tai muuta mielenkiintoista näkyvissä. Onhan tämä vasta 1 v 1 kk, mutta pentunahan näitä on opetettava. Tulee käskystä luo ym eli ei ole mikään tyhmä koira, tottelee. Kun vain tämän saisi vielä menemään jollain konstilla nuppiin niin ihan OK. En mie tuota kuonokoppaa suosi, pitää saada muulla konstilla. Etin sen koirankouluttajan.

• Vähän etelämmästä

No lienee nuoruuden intoa vielä se käytös, kuulostaa vähän samalta kuin omalla koiralla. Kuonopanta on vain hyvä väline siinä mielessä, että kun hallitsee koiran pään, on koko koira paremmin hallinnassa. Myös isoa ja voimakasta koiraa on helpompi sillä pidellä, joten oma käytös on itsevarmempaa ja rennompaa toisia koiria kohdatessa. Kuonopantaa minulle suositteli koirankouluttaja. Toisia koiria kohdatessa yritän siirtää oman koirani aina itseni taakse ja olla koirien välissä, tämä myös on kouluttajan neuvo, ja kuonopannalla se on helpommin tehtävissä kuin tavallisella pannalla. Monesti ohitukset menevät näin aika siististi, mutta paljon on kiinni siitäkin millainen ja miten käyttäytyvä se vastaan tuleva koira omistajineen on... Mutta tosiaan -paras kun etsit kouluttajan, sillä näitä asioita on aika hankala selostaa sanallisesti, vaan se pitää melkeinpä nähdä luonnossa miten joku asia tehdään. Myös koirissa on eroja, joten se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

• giäläippä

kappalejakoa tekstiin !!!!

niin
      EHKÄ jaksaa lukea

• Jaksaa ja jaksaa

jos kiinnostaa tarpeeksi. Oli kappalejakoa tai ei.

• Vähän etelämmästä

Joo, olisin voinut laittaa kappalejakoa, ja yleensä laitankin, mutta oli vähän kiire kun kirjoitin... Ei kai tuossa nyt niin hirveästi tekstiä ollut -jos olet koskaan esim. kaunokirjallisuutta lukenut, niin pitäisi kyllä selvitä tuosta määrästä tekstiä ilman jaottelua. Eihän tuossa ole edes sen vertaa, kuin yhdellä kirjan sivulla.

Vielä kuitenkin aloittajalle selvennän sen verran, että kun koirani lähtee kiskomaan, minä pysähdyn. Sitten kokeilen lähteä liikkeelle uudestaan, jos remmi kiristyy -pysähdyn. Tätä kokeilen muutaman kerran. Jos ei tepsi, minä peruutan. Kokeilen lähteä uudelleen liikkeelle, jos remmi kiristyy -peruutan.

Toisin sanoen, steppailen ja sahaan askel eteen, neljä viisi askelta taakse niin kauan, että koira suostuu lähtemään liikkeelle remmi löyhällä. Sitä ennen matka ei yksinkertaisesti etene yhtä ainoaa metriä.

Näyttää varmasti naurettavalta sahaamiselta, mutta sille on aivan sama miltä se muitten silmiin näyttää, kunhan koiralla menee jakeluun, että liikkeessä ollaan vain silloin, kun remmi on löysällä. On se ainakin omalla koiralla alkanutkin mennä jakeluun. Ei tarvi steppailla ja tanssia enää kovin kauaa. :)

Toisia koiria kohdatessa pyrin siirtämään koirani vähän itseni taakse ja olemaan koirien välissä. Kohtaamiset menevät tällä tavalla nykyisin jo aika kivuttomasti. Jos syystä tai toisesta en onnistu siirtämään (tai halua siirtää) koiraani taakseni, yritän pitää sen vieressäni. Jos koirani yrittää alkaa kiskoa näissä tilanteissa, minä kiristän vähän remmiä ja sanon "ei", sitten löysään, mutta jos koira vielä yrittää kiskoa kiristän uudelleen. Kyllä se on jo alkanut totella kohtalaisen hyvin.

Olen myös käyttänyt makupalaa näissä tilanteissa, että saan koiran pysymään paremmin joko takanani tai sivullani -siitäkin on ollut apua. Nyt kuitenkin yritän opettaa sen kulkemaan ohitustilanteissa nätisti ilman makupalaa, ja se saa palkkion vasta sitten, kun ollaan menty toisesta koirasta ohi.

Aika pitkällinen "projekti" tuntuu olevan tuo kiskomisesta pois opettaminen, mutta kyllä se oppi menee hiljoitellen perille.

Kannattaa myös muistaa löyhätä remmi heti, kun näyttää että koira suostuu kävelemään siivosti, eli että ei pidä remmiä kireällä koko ohituksen ajan.

En tiedä onko sinulla tapana pysähtyä jututtamaan vastaantulevia koiria välillä, mutta jos näin on -niin lopeta se. Opeta koirasi siihen, että lenkillä ollessa ei pysähdytä juttelemaan yhdenkään vastaantulijan kanssa -korkeintaan jos se toinen koira on sinun koirasi tuttu, mutta ei ventovieraiden.

Koirien kanssa pitää olla koko ajan samat säännöt, ja ne eivät tajua, että miksi edellisen koiran kanssa jäätiin telmimään keskelle pyörätietä, mutta seuraavan kanssa ei jäädäkään... Jos haluat, että koirasi ei ole menossa vieraiden koirien luokse lenkillä ollessanne, niin älä mene jututtamaan toisia koiria -tai anna kenenkään tulla jututtamaan koiraasi.

Toisten koirien kanssa koirasi voi leikkiä ja olla tekemisissä esim. koirapuistossa, mutta ei siis tienpäällä... Niin -ja katso koirakuiskaaja liviltä! :D Siitä oikeasti saa hyviä neuvoja. Ainakin tuohon, että milloin kannattaa esim. löyhätä remmiä ja rentoutua itse, ja "luottaa" siihen että koirasi osaa toimia jo oikein. Ihmisen jännitys ja hermostuneisuus nimittäin tarttuu koiraan, ja saa sen käyttäytymään paljon pahemmin, kuin muuten olisi käyttäytynytkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      106
      6782
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      88
      5072
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      111
      3329
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3212
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      27
      2368
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1726
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1371
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1312
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1226
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      994
    Aihe