Ravitsemus- ja lääketieteissä ihmisen elimistöä on verrattu tankkiin tai tynnyriin, jonne ladataan ruoan muodossa energiaa. Ihmisen uskotaan joko kuluttavan sen tai – jos kulutus on saantia vähäisempää – varastoivan sitä rasvaksi. "Jos kulutat enemmän energiaa kuin saat, laihdut. Jos kulutat vähemmän, lihot." Tämä 1900-luvun alussa esitetty teoria oli järkeen käypä, ja se noudatti fysiikan lakeja. Niinpä se omaksuttiin yleisesti lääke- ja ravitsemustieteissä. Ravitsemusasiantuntijat vetoavat tieteeseen ja sanovat lihaville ihmisille: "Laihduttaminen on helppoa: Syö vähemmän ja kuluta enemmän (kaloreita)."
Kaloriteoriaa alettiin epäillä jo ensimmäisen maailmansodan aikoihin (1914–18). Tuolloin diabeetikkoja neuvottiin välttämään hiilihydraatteja – koska diabeteksen uskottiin johtuvan liiasta sokerin syömisestä – ja havaittiin, etteivät kalorilaskelmat pitäneet paikkaansa. Ympyrä on sulkeutunut: Nyt vähähiilihydraattinen dieetti VHH on taas muodissa.
Lääkäreiden ja ravitsemuksen asiantuntijoiden on ollut vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että ihminen voi laihtua syömällä jopa enemmän rasvaa ja kaloreita, koska väite näyttää sotivan termodynamiikan 1. pääsääntöä vastaan. Mutta termodynamiikan 1. pääsääntö ei sovellu ihmiseen, ja siksi virallisen laihdutusopin teoria on virheellinen. Asian ymmärtäminen vaatii perehtymistä peruskäsitteisiin, joihin kuuluvat myös glykemiaindeksi ja -kuorma.
Virheellisiä käsityksiä
10
91
Vastaukset
- joku vaan
Miksiköhän termodynamiikan 1. pääsääntö ei sopisi ihmiseen? Ei sillä ainakaan ole mitään tekemistä diabeetikkojen ruokavalion kanssa.
Nuo vanhat vähähiilihydraattiset ruokavaliot oli suunnattu ykköstyypin diabeetikoille ja niillä saatiin jonkin verran lisäelinaikaa. Kun insuliini tuli markkinoille se korvasi ruokavaliohoidon tehokkuutensa takia.- paskavaris
"termodynamiikan 1. pääsääntö"
vtt on tässä uuden bensiinin kohdalla kumonnut tuon väitteen. olkoon se nyt miten lystää.
mulla on paino laskenut ku olen jättänyt leivän syömättä ja sokuritauti varmaan pysyy minusta loitolla. d2 on liiallisen hiilarin aiheuttama. eli vhh sopii molemmille ryhmille ja koko taudin alkamisen torjuntaan.
kakkos diabeetikoille lääkehoito on kuitenkin huono vaihtoehto. heillä sydärit lisääntyy ja verenkierto heikkenee aiheuttaen kuoliota raajoihin.
eli olis syytä antaa parasta hoitoa eli vhh! - Skeidafogeli
paskavaris kirjoitti:
vtt on tässä uuden bensiinin kohdalla kumonnut tuon väitteen. olkoon se nyt miten lystää.
mulla on paino laskenut ku olen jättänyt leivän syömättä ja sokuritauti varmaan pysyy minusta loitolla. d2 on liiallisen hiilarin aiheuttama. eli vhh sopii molemmille ryhmille ja koko taudin alkamisen torjuntaan.
kakkos diabeetikoille lääkehoito on kuitenkin huono vaihtoehto. heillä sydärit lisääntyy ja verenkierto heikkenee aiheuttaen kuoliota raajoihin.
eli olis syytä antaa parasta hoitoa eli vhh!"termodynamiikan 1. pääsääntö"
"vtt on tässä uuden bensiinin kohdalla kumonnut tuon väitteen."
Eikö tuo olisi jo Nobelin arvoinen?
Mikä mättää? - joku vaan
paskavaris kirjoitti:
eli olis syytä antaa parasta hoitoa eli vhh!Elimistövauriot syntyvät liian korkean verensokerin takia. Siltä kannalta on ihan sama saadaanko verensokeri normaaliksi lääkkeillä vai ruokavaliolla. Insuliinin käyttö kyllä edellyttää sitä, että perusmatematiikka on hallussa (kuinka paljon ja minkä laatuista hiilihydraattia on syöty ja kuinka paljon on liikuttu) tai sitten elintapojen on oltava säännöllisiä.
D2:n pääasiallinen syy on lihavuus. Se, että syömällä vähän hiilihydraattia ei verensokeri nouse liian korkealle ei siis tarkoita sitä, että ei olisi sitä. Oireen mukaista hoitoa siis. Jos laihtuu niin D2:n voi helpottaa tai väistyä kokonaan.
Kyllä VHH:lla voi laihtua mutta se johtuu kalorivajeesta. Jos sattuu olemaan heikko hiilihydraatin sieto niin laihduttaminen VHH:lla voi olla helpompaa kuin runsashiilihydraattisella koska verensokeri ei heittelehdi niin paljoa.
Itse kun olen seurannut syömisiäni VHH:lla niin syön huomattavasti vähemmän kaloreita mutta enemmän ruokaa. Tuosta tulee helposti harha, että VHH:ssa olisi joku taika. - 21
joku vaan kirjoitti:
Elimistövauriot syntyvät liian korkean verensokerin takia. Siltä kannalta on ihan sama saadaanko verensokeri normaaliksi lääkkeillä vai ruokavaliolla. Insuliinin käyttö kyllä edellyttää sitä, että perusmatematiikka on hallussa (kuinka paljon ja minkä laatuista hiilihydraattia on syöty ja kuinka paljon on liikuttu) tai sitten elintapojen on oltava säännöllisiä.
D2:n pääasiallinen syy on lihavuus. Se, että syömällä vähän hiilihydraattia ei verensokeri nouse liian korkealle ei siis tarkoita sitä, että ei olisi sitä. Oireen mukaista hoitoa siis. Jos laihtuu niin D2:n voi helpottaa tai väistyä kokonaan.
Kyllä VHH:lla voi laihtua mutta se johtuu kalorivajeesta. Jos sattuu olemaan heikko hiilihydraatin sieto niin laihduttaminen VHH:lla voi olla helpompaa kuin runsashiilihydraattisella koska verensokeri ei heittelehdi niin paljoa.
Itse kun olen seurannut syömisiäni VHH:lla niin syön huomattavasti vähemmän kaloreita mutta enemmän ruokaa. Tuosta tulee helposti harha, että VHH:ssa olisi joku taika.Tutkijoiden yhteenvedon mukaan intensiivinen 12 kuukauden ruokavaliokoe yhteisöllisissä puitteissa paransi tehokkaasti sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä kaikilla ryhmillä. Vain vähähiilihydraattinen välimeren ruokavalio paransi HDL-kolesterolia ja se oli verensokerin hallinnan kannalta parempi kuin muut ruokavaliot.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1463-1326.2009.01151.x/abstract - Heh !
paskavaris kirjoitti:
eli olis syytä antaa parasta hoitoa eli vhh!>
Oikeen tosi juttu vai ? Sittenhän ei ole epäselvyyksiä seuraavan Nobelin saajasta.
Käsittääkseni VTT ei ole tuollaista raportoinut. "Järeä" päätelmä taisi olla Sinun oma lisäsi tieteelliseen tutkimukseen ?
Jep, kuinka vitun idiootti ihminen voi ollakaan.
>
Ja todisteet ?
Jep, jälleen on kyse hihun omista uskomuksista.
Olisit pysynyt vaan siellä häpeälomallasi. Nostan vanhat idiotismisi uudelleen keskusteluun.
- .
joku vaan
" Siltä kannalta on ihan sama saadaanko verensokeri normaaliksi lääkkeillä vai ruokavaliolla. "
Ajettele uusiksi.
"Kyllä VHH:lla voi laihtua mutta se johtuu kalorivajeesta.Itse kun olen seurannut syömisiäni VHH:lla niin syön huomattavasti vähemmän kaloreita mutta enemmän ruokaa. Tuosta tulee helposti harha, että VHH:ssa olisi joku taika."
Se että sinä olet harhateillä VHH:si kanssa ei tarkoita sitä että joku väite todistuisi sillä.
"D2:n pääasiallinen syy on lihavuus."
Sarjassa nopeita johtopäätöksiä?
terv Veijo- Heh !
>
Tyhjä kommenttisi on tyhjä.
>
Mutta kaloriteoria todistuu sillä, että kaikki asiaa koskeva tieteellinen data on kaloriteorian mukaisia ja yhtään tieteellistä todistetta ei ole, joka kumoaisi kaloriteorian. Kyse on siis kiistattomasta tieteellisestä faktasta - vaikka se uskontosi murskaisikin, niin silti näin vaan reaalimaailma toimii: energiaa ei katoa mystisesti.
>
Ei. Lihavuus näyttää todellakin olevan suurin syy (tieteellisen datan pohjalta).
- ou nouuu
No voi hyvänen aika tätä tietämättömyden määrää! jos ravitsemus- ja lääketieteen edustajat ovat väärässä niin kerropa mitä tieteenalaa itse edustat? Mitä olet opiskellut; oletko ehkä suorittanut jatko-opintoja, väitellyt esittämästäsi asista vai mihin väitteesi perustat?
1. Diabeetikkoja neuvottiin välttäämään sokeria ja hiilihydraatteja, koska insuliinia ei ollut vielä keksitty. Se ei auttanut; ennen vanhaan, ennen insuliinia, ykköstyypin diabeetikot kuolivat. Piste. Oletko tiennyt sitä?
2. Ei ole olemassa mitään erityistä kalorteoriaa; on olemassa vain energian häviämättömyyden laki. Oletko omissa tutkimuksissasi päätynyt toisenlaisiin tuloksiin? Siis kerran ja vielä kerran: ihminen laihtuu, kun elimistöön viedyn energian määrä on pienempi kuin elimistön kuluttama energian määrä, jolloin kroppa ottaa puuttuvan rasvavarastoista. Piste.
Se on sitten helkkarin yhdentekevää tuleeko se energia vaikka puhtaasta sokerista tai puhtaasta sianläskista.
On se sitten helevetin kumma, että tämä asia ei mene perille! Kaikenmaailan hihhulit ja läskilahkot veisaavat omaa virttaänsä - ja tietämätön kansa uskoo! - Heh !
>
Jep. Onko tuossa tieteellisessä teoriassa (energian säilymislaki) osoitettu olevan virheitä ?
Jos ei ole, niin tuo pitää siis vieläkin. Tosiaan, ei energiaa katoa tai sitä synny mistään tyhjästä ihmisenkään tapauksessa.
>
Jep, tuota teoriaa on kovisteltu useita kertoja historian aikana. Kerropas nyt meille, onko kaloriteoriasta löytynyt aukkoja ? Onko tieteellistä osoitusta siitä, että kaloriteoria ei pidä paikkaansa ?
Jos ei ole, kyse on siis tiukasti testatusta ja tutkitusta tieteellisestä faktasta.
>
Varmasti koska kertaakaan tällaista ihmettä ei ole raportoitu (tieteellisesti).
>
Miksei ? Mihin ihmisestä katoaa energiaa ?
Kaikki ihmisen energiavirrat pystytään kuitenkin mittaamaan (hengitys, virtsa, uloste, hiki jne.). Koskaan ei ole havaittu, että energiaa katoaisi johonkin mystiseen paikkaan jälkiä jättämättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756