Voiko avioliitossa olla laatuvaatimuksia?

nojy

Hei kaikki niin naiset kuin miehetkin, mitä teidän mielessä avioliitossa voi vaatia? Olen ollut kohta 12 vuotta naimisissa ja avioliitto on mielestäni ollut todella haastava. Miehellä oli alkoholin kanssa ongelmaa ja hän kävi hoidossa sen jälkeen kun kerroin, että en voi elää pienten lasten kanssa tämmöistä elämää. Alkoholin käytön jälkeen hänelle tuli mielenterveysongelmia, joita yritettiin hoitaa lääkkeillä. Hänellä on ollut kaksi sairaalajaksoa. Kuulostaa tietysti kauhealta, mutta asioilla, kuten aina, on toinen puoli. Mies on hyvännäköinen, hauska, tulemme jostain ihmeellisestä syystä hyvin taloudellisesti toimeen ja hän on hyvä isä. Toisaalta hänen pinnansa on lyhyt. Hän ei kestä vastoinkäymisiä. Jos ja kun meillä on niitä ollut, niin minä olen se, joka tsemppaan miestä, että kyllä me tästä selviämme. Minulla on hyvät välit ystäviini ja sukulaisiin, miehellän erityisesti välit omiin sukulaisiinsa ovat ongelmalliset. Eniten minua harmittaa se, että mies ei oikeastaan haluaisi, että meillä käy vieraita, jos meidän pitää lähteä jonnekin, on se hirveän tappelun paikka tai sitten menen yksin. Useimmiten niin, koska en jaksa tapella. Kaipaisin sosiaalista elämää, jossa nähdään ystäviä, käydään syömässä ehkä matkustetaan jonnekin yhdessä. Minä teen kyllä näitä yksin ja lasten kanssa, mutta en puolison kanssa? Voiko tällaista sosiaalista kanssakäymistä vaatia avioliitolta? Sosiaalisen elämän puuttuminen ja henkisen tuen puuttuminen vaikeissa tilanteissa saavat minut miettimään eroa. Tuntuu, että olen yksin muutenkin. Miehelläni on myös ongelmia temperamentin kanssa, Hän on välillä tosi v:mäinen (suoraan sanottuna). Esim. viime viikolla sanoin hänen käyttäytyvän kusipäisesti, jolloin hän tarttui kädessäni olevaan kassiin ja heitti sen kaaressa keskelle tietä. Toki on väärin sanoa niin, mutta hänen reaktionsa tuntuvat minusta kohtuuttomilta ja se aiheuttaa sen, että pyrin välttämään myös negatiivisia tunteita. Voiko toiselta vaatia myös, että hänen pitäisi kestää minunkin kiukun puuskat joskus?
Laiton tämän keskustelun aluksi tuonne avioliittopuolelle ja siellä kommentoitiin, että avioliitossa ei voi vaatia mitään vain annetaan. Jos on näin, niin taida jaksaa enää. Harkitsen siis avioeroa. Miten te muut? Millä perusteella ajattelette eroa? Tai ehkä tyhmä kysymys - kai se on se jatkuva ahdistus.

4

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen47*

Ero on paikallaan silloin, kun liitolta saa paljon vähemmän kuin itse antaa. Ja silloin kun tuntee olevansa liitossa täysin yksin. Puoliso lähinnä iskee kapuloita rattaisiin, v-tuilee ja käyttäytyy kuspäisesti. Aivan kuten sinun tapauksessa (ja minun).

• X5

Minulle liitto (rakkaus) on aina merkinnyt sitä, että saan itse antaa ja tehdä asioita omasta sydämestäni, omasta halustani, odottamatta yhtään mitään takaisin.
        No takkiin tosin tuli siltikin :( 

• En käsitä

Minä taas ajattelin ennen avioitumista, millaisen miehen todella haluan, koska avioeroa en voinut ajatellakaan.

Eräs tuttavani, joka toimii avioliittoterapeuttina (psykologi > psykoterapeutti), kertoi, että usein avioliittoa solmivat näkevät jo seurusteluaikanaan ja ennen lasten tuloa juuri ne ongelmat, joihin avioliitto muutaman vuoden kuluttua kaatuu.

Eli varsinkin kiinteästi seurustelevat/ avoliittolaiset näkevät kyllä toisen alkoholin liikakäytön, mustasukkaisuuden, pihiyden, veemäisyyden, petollisuuden jne.

Mutta miksi monenkin avoliittovuoden jälkeen moni pariskunta päätyy eroon parissa vuodessa? Jonkinlainen järjenkäyttö on suotavaa rakastuneillekin, minusta.

• nojy

niin - en tiedä miksi liitot päätyy eroon. Me menimme melkein saman tien naimisiin. Ehkä en olisi mennyt, jos seurusteluaika olisi ollut pidempi. Toisaalta en halua katua - ainakin elämä on eletty tähän saakka ja toivottavasti myös myöhemmin. Joskus asiat vain tulevat tiensä päähän - ehkäpä niin.
      nainen47* - oletko eroamassa? mukavaa, että ymmärrät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      92
      4716
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3892
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      202
      3758
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      88
      2169
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1951
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1318
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      131
      1204
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      161
      1183
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1075
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      934
    Aihe