avopuoliso ja alkoholi

ihmeissäänja

En tiedä olenko turhan kriittinen tuon alkoholin suhteen, mutta miten muilla sitä käytetään?

Meillä avopuoliso juo jokaviikonloppu vähintään 20 annosta (siis koko viikonloppu pe-la).

Viikolla muutama esim. saunan kanssa.

Kuulemma elämä olisi tylsää ilman viikonlopun bilettämistä yms. Pelkään, että avopuoliso alkoholisoituu pahemman kerran, ongelma näyttää jo olevan, kun ei muista selvää viikonloppua olleen vähään aikaan.. Mikään muu ei ole niin kivaa kuin kavereiden kanssa rilluttelu viikonloppuisin..

Olen miettinyt, että tämä on vain nuoruutta, mutta kauanko tämä vielä mahtaa kestää.. olemme 23-vuotiaita. Monet nuoret juovat nykyään paljon, mutta jotenkin tämä oman puoliskon alkoholin käyttö tuntuu pahalta. Jos sovitaan, että juo "vain" viinipullon illan aikana ja kun muut menevät baariin me menemme kotiin, niin aina pitää päästä käymään baarissa, joka kuitenkin menee siihen, että sielä ollaan pilkkuun asti.

Käyttäytyvätkö kaikki muutkin muka näin?

18

758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semisoberman

Ei käytä. Typerää rillutella joka viikko huurupäissä. Toi voi pahentua vielä jos sitä ei rajoiteta nyt.

Mä juon 1-3 puoles vuodes. Ja baarissa oon viimeks ollut vuosi sitten.

• lassski

Alkon sivut kenties laskuripalveluineen...

• Nainen 30

Minun avopuolisoni käyttää ehkä 3-10 annosta viikossa, joista suurin osa viikonloppuna. Pe- ja la-iltoina menee ehkä 1-4 olutta, toki enemmän niinä harvoina kertoina, kun ei olla vain kotona. Tässä iässä (minä 30, hän 33) baari-iltoja on yhä harvemmin ja menojalka ei enää vipata.

Vastikään keskusteltiin siitä, miten avomieheni oluenjuonti on vähentynyt vuosien saatossa. Ennen hän osti mäyräkoiran joka viikonloppuna, josta hän joi muutaman perjantaina ja loput lauantaina, nyt sama määrä riittää kevyesti pari tai jopa kolmekin viikonloppua. Tosin nykyään viiniä menee jokunen annos viikossa, ennen hän ei sitä juonut.

Kyllähän 20 annosta viikonlopussa ainakin minun korviin kuulostaa paljolta, vaan ehkäpä sinunkin miehesi rauhoittuu kunhan ikä tulee lisää.

• eksyksissä bbb

Viittikö tänne edes laittaa. Mun kaverini juo joka vapaapv, oli niitä viikossa 2-7.joka päivä pitää ottaa,milloin enemmän milloin vähemmän. On kyllä ihan rauhallinen silti ja ei ota mitään kaatokänniä mutta pikku humalassa kokoajan. En tiedä kauanko jaksan katsoa kun oma alkoholi käyttöni on melkei O:lla,pari olutta voin viikonloppuana ottaa,en aina sitäkään. Välillä ajattelen että jospa itseki alan pikkuhiljaa hänen seurassaan ottaa ja se pelottaa.
      Olenko alkoholistin kanssa yhdessä vai mitä tää on. Rakastamme toisiamme mutta jatkuva kittaaminen ei tunnu kivalta.Olemme aikuisia.

• Tohtori_Synkerö

Olet alkoholistin kanssa yhdessä. Ei mitään muuta.

• Tohtori_Synkerö

Avopuolisosi on alkoholisti.

• oppeliini

Mies on alkoholisti. Sinun ei tarvitse muuta kuin lukea päivn lehdet, avata silmäsi ja katsella ympärillesi niin saat huomata millaista on juopon arkipäivä pyhät.

Haluatko sinä tuollaisen elämä, on vain sinun itsesi päätettävissä.

• ihmeissäänja

Onko mies alkoholisti jo nyt ? Uskon, että ei hän mitään vierotusoireita saisi jos olutta ei saisi mistään vaikka kahteen viikkoon.. Veikkaan, että tuo ennemminki tapa meillä. Kun kaikki muutkin niin hänkin.. Tiedän kyllä, että vakva asia ja tuossa voi käydä huonosti, eli sitten kun jo olisi korkea aika ruveta oikeasti rauhoittumaan niin sitä ei tapahdu...

Onko teille hyviä vinkkejä mitä voisi tehdä tuon juomisen sijaan. Tai mitä ihmiset yleensä tekevät viikonloppuisin kun ei ole töitä. Meillä ei ole lapsia. Eihän sitä kotonakaan jaksa istua ja kaikki kaverit vetää kaljaa kaksin käsin.. -Ap-

• oppeliini

Jos sinun ajattelutyylisi on epäilevä miehen alkoholisoitumisesta ( hän on painunut jo liian syvälle viinaan kun ei voi olla kännäämättä viikonloppuisin), sinä toimit vieressä yllyttäjänä ja viinahoyryjen haluttavuuden ponkittäjänä.

Tuo, että KAAAAAAAAAAAAAAAAIKKI muutkin juovat, EI tee juopottelusta hyväksyttävää! Ajattelukyvyn heikentyminen viinan vaikutuksesta on valtavaa aivojen, kehon ja ajan tuhlausta.

Ehdotuksia aivojen ja kehon käyttoon (etenkin viikonloppuisin) viinan sijasta:
        -viikonlopputyopaikka josta saadut tulot esim ulkomaan matkaan tai omaan kesäpaikkaan tulevaisuudessa
        -pyoräily
        -lenkkeily
        -keskustelu
        -urheiluharrastus
        -digikuvaaminen ja kuvien manipulointi tietokoneella ( aika ei koskaan riitä luomaan sitä taysin hyväksyttävää versiota!!!)
        -etsikää yksinäisiä ja vierailkaa heidän luonaan viikonloppuisin
        -Muistatko esineen nimeltään KIRJA?
        -netin kautta lainaaminen kirjastosta ja downloadaaminen iPodille
        -ilmaisulkoilmakonsertit ympäri Suomea
        -omien vanhempien auttaminen koti- tai mokkiremontissa
        -seurustelu omien vanhemoien kanssa
        -seurustelu viinattomien ystävien kanssa

Aaa, teillä ei ole viinattomia ystäviä?

-hankkia uusia ystäviä harrastusten, tyon, vapaaehtoishommien jne kautta
        - jne jne jne

listaa voisi jatkaa hamaan tuomiopäivään, niin paljon muuta älykkävmpää tekemistä on kuin känääminen ja oman kalliin temmpelin - kehon - huolellisetsi harkiten tuhoaminen.

• Ex bilettäjä

Me olimme ennen kummatkin melkoisia juhlioita kunnes tuli kaiken laisia asioita eteen mitkä pisti miettimään. mm sairastumiset jne. Alettiin kummatkin rauhottumaan ja jos ukko taikka minä jostain kumman syystä nyt juhlitaan kunnolla (n. 10 annosta illan/yön aikana) niin joka kerta tulee niin kamala yökötys että ei kummankaan edes tee mieli juoda moneen viikkoon. ( miehellä 2-4vkoa ja itselläni voi olla jopa 2kk taukoa). Toki välillä ravintolassa lasi viiniä tulee otettua tai näin kesä aikaan terasilla kavereiden kanssa yhdet taikka kahdet. Sitä toki en sietäisi tai jaksaisi katsella jos mies joisi/bilettäisi tuhannen kännissä joka viikonloppu enkä sitä että hän ei keksi viikonlopun aikana parempaa tekemistä kuin ryyppämisen koska muuten on tylsää? Ei ikinä.

• ei maha mitään

jos ei ole alkoholisti, niin tuolla tahdilla hyvin nopeasti on.

omat vanhemmat aloittivat tuolla linjalla, nykyään ovat kumpikin juoppoja.

• Vaihtoehtojen etsint

Kyllä fiksu ja viisas ihminen keksii muutakin tekemistä ja ajankulua kuin alkojuomien kallistelu. Eikö justiinsa ollut jossain juttua, että nykynuoret ovat vähentäneet ryyppimistä, se vain on surullista, että ne jotka yhä ottavat, ottavat sitten muittenkin edestä.

Ja toiseksi: juhlia voi ilman alkoholiakin, sille ei ole mitään tarvetta, jos korvien välissä riittää kapasiteettia ottamaan ilo irti elämästä ilman vierasaineita.

• ....................

Kyllähän tuo aika paljolta kuulostaa. Omasta avokistani tuli juuri keväällä exä ja yksi suurimpia syitä oli juominen, touhu jotakuinkin samanlaista kuin teillä, tosin alkoholinkäyttö vielä suurempaa, perjantaina se parikymmentä ja lauantaina vielä enemmän kun oli aikaa aloittaa jo aamusta. Tuo siis silloin kun oli töissä. Työttömänä sitten joi perjantain ja lauantain lisäksi yleensä 1-3 kertaa viikollakin.

Ja ikäähän tuolla on se 27 ja ikinä ei nähnyt juomisessaan mitään ongelmaa.

• Frankie_

Olen kanssa itse miettinyt omaa suhtautumistani alkoholiin, ja suhtautumiseni muuttui todella kriittiseksi kun muutimme saman katon alle mieheni(28 v.) kanssa.
      Mies juo lähes tulkoon joka viikonloppu, välillä saattaa olla yksi viikonloppu jolloin hän on ihan kotona ja juomatta (sillon usein takana jo 2-3kk joka viikonloppuista juomista).
      Miehen kaverit ovat "syy" tälle joka viikonloppuiselle juomiselle kun aikuiset miehet eivät osaa muuta tehdä vapaa-aikanaan.Hyvin usein myös valmiiksi suunnitellut menot muuttuvat, jos sattuu tulemaan jotkin juhlat joita ei voi missään nimessä jättää väliin.

Voi olla, että suhtaudun liian jyrkästi mieheni alkoholin käyttöön, mutta minusta tuntuu kamalalta katsoa kun toinen vahingoittaa itseään ja parisuhdettamme.

• surullllinen

Minulla on täsmälleen sama tilanne kuin aloittajalla. Mies ei näe juomisessaan mitään ongelmaa, eihän hän edes ikinä juo itseänsä sammumispisteeseen (kunnon humalaan kuitenkin aina). Itse juon hyvin hillitysti max. kerran kuussa.

Aina jos ehdotan, että viettäisimme yhteistä aikaa , mies yrittää saada minut lähtemään baariin. Jos en lähde mukaan, on kuulemma minun vikani ettemme vietä aikaa yhdessä. Muita hyviä vaihtoehtoja viikonlopun viettämiseen kun ei kuulemma ole. Selityksenä on, että raskaan työviikon jälkeen täytyy vähän saada rentoutua.

Vuoden yhdessäasumisen jälkeen alan ymmärtää, että alkoholi on hänelle todellinen ongelma, joka voi pidemmänpäälle koitua suhteemme kohtaloksi. Hätiköityjä ratkaisuja en halua tehdä, mutta todellakin haluaisin takaisin sen saman miehen, joka suhteemme alkuaikoina joi vain pari krt/kk. Tiedän kyllä hänen nuorempana käyttäneen alkoholia jopa enemmän kuin nyt, mutta luulin sen olleen nuoruuden hullutuksia (emme toki nytkään mitään kovin vanhoja ole).

Rakastan miestäni kaikesta huolimatta kovasti ja hänkin ainakin väittää rakastavansa minua. Olemme kihloissa ja hääpäiväkin on alustavasti päätetty (jo kauan sitten). Onneksi emme ole ehtineet vielä muille puhua hääsuunnitelmista, sillä miehen alkoholiongelman (mitä hän ei toki itse myönnä olevan) vuoksi suunnitelmat ovat ainakin omalta osaltani täysin jäissä. Olen yrittänyt puhua miehelleni järkeä ja katson vielä jonkin aikaa saammeko asiat vielä järjestykseen vai täytyykö minun alkaa etsiä uutta asuntoa itselleni..

Aloittajaa en osaa neuvoa, sillä itse kaipaisin myös apua tilanteeseen. Toivon kuitenkin että kaikki kääntyisi parhain päin. Et ole valitettavasti ainoa, jolta alkoholi uhkaa tuhota rakkaan ihmisen :/

• A & a -ongelma

Kaikille, joiden toinen puolisko ei pidä juomistaan ongelmana ja riskinä terveydelle: nykyään on olemassa erilaisia testejä ja kyselyitä ihmisen alkokäyttäytymisestä, joiden avulla saa selvitettyä, millaisella tasolla liikutaan. Ja samalla osoitettua juojalle tutkittujen tulosten perusteella, missä mennään ja mitä tulee jatkossa tapahtuman.

Niitä voi tehdä kotioloissakin, mutta ehkä ammatti-ihmisen (tk-lääkäri, A-klinikat tms.) auktoriteetti ja näkemys aiheesta tulosta tulkittaessa vaikuttaisi enemmän.

Jos juojan ainut vaihtoehto vapaa-ajan vietolle ja rentoutumiselle on ryyppääminen, niin ehkä juojan kannattaisi pistää testiin myös joku sellainen henkisen kapasiteetin puolensa. Jos vaihtoehdot ovat niin vähissä, niin eikö se ole selvä merkki korvien välisen elämän tyhjyydestä.

• ikisinkku35

Naiset tykkää juoppo miehistä. Tunnen monta naista joiden mies on juoppo ja juo joka viikonloppu ja käy baareissa iskemässä naisia kun tyttöystävä on kotona. Tää ei ollut mikään suuri uutinen. Kiltit miehet ei kelpaa kenellekkään.

• Aha !

Kiltti mies ja nysverö ovat kaksi eri asiaa. Kiltti on mukava ja rakastettava luonteeltaan, mutta tietää kuitenkin, mitä missäkin kohdassa tulee tehdä ja miten toimia. Nysverö sen sijaan on tyyppi, joka ei tee eikä toimi, ei saa aikaiseksi mitään millään elämän alueella, ei keittiössä eikä makuuhuoneessa, vain soffa kutsuu.

Sellaista yksikään nainen ei ristikseen halua, siksi jopa juoppo on paree, se sentään liikkuu johonkin ja tekee jotakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      123
      5173
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3688
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1564
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1451
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1312
    9. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      30
      1299
    10. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      28
      1251
    Aihe