Hei!
Mistä mahtaa johtua vasemman polven pistävä kipu pyöräillessä? En ole vasta alkaja vaan pyöräillyt 10 vuotta kesäisin, pitkiä 30 lenkkejä lähes päivittäin. Viime kesänä jo polvi oirehti, pitkän lenkin loppu lilometreillä.
Eilen aloitin tämän kesän pyöräilyt ja heti 30 km lenkin puolessa välissä tuli polvipistos, joka pisti koko lopun 15 km niin, että hyvä, kun pääsin kotiin.
Mistä tällainen kipu tulee kun 8 vuotta pyöräilin samaa lenkkiä ilman kipuja? samalla pyörälläkin veilä, sama satulakorkeus, samanlaiset kengät jne. Ikää nyt 45 vuotta. Polvi pistos on aina polven alaosassa ja ulkoreunalla.
Kävellessä tullut myös lonkkakipua saman puolen jalkaan viime vuosina. Voiko lonkka ja polvi olla yhteydessä? Äidillä 66v. todettu nivelrikko polvessa, ei kai tämä ole alkumerkkejä samasta?
Onko muilla ollut vastaavaa?
polvikipu pyöräillessä
23
9647
Vastaukset
- 18+8
Mula lonkkakivut johtuu liian kireistä lonkankoukistajista, pakaralihaksista ja takareisistä. Venyttely auttaa siihen.
Polvesta vaikea sanoa, voi olla joku rasitusvamma? - tohtori?
Kannattaa mennä lääkäriin.
Polven ongelman takana voi olla niin moni asia, että netin välityksellä sitä ei voi hoitaa kuin selvänäkijä. Oikea lääkäri ja kunnon tutkimukset niin pitäisi selvitä.
Tietysti voit kokeilla aloittaa parin päivän kuluttua uudelleen ja vähän lyhyemmällä lenkillä ensin muutaman kerran... - inssi'
Onko varma, että mikään ei ole muuttunut. No, ainakin ikää on tullut lisää. Sillä on usein jotain merkitystä, ei pysty enää sillälailla kuin nuorena.
Minulla on myös joskus, varsinkin keväisin kauden alussa, satunnaista polvikipua. Se ei haittaa polkemista eikä kävelyä, mutta tuntuu joskus pyöräillessä. Minä olen ollut huomaavinani, että liian isolla vaihteella ajaminen voi aiheuttaa tuota tuntemusta. Eli kyse voi olla siitä, että lihakset, jänteet ja nivelet eivät yksinkertaisesti kestä ihan samaa rasitusta kuin ennen. Kokeilipa seuraavalla lenkillä ajaa pykälää pienemmällä.- pyöräilijälissu
Tuo on totta, että voi olla että poljen liian suurella vaihteella. Kun olen aina ajatellut, että se on "tehokkaamapaa", kun on vastusta, mutta voi tosiaan olla että iän myötä ei paikat enää kestä sellaista rasitusta kuin ennen. Kokeilen, kun polvi paranee, ajella pienemmillä vaihteilla ja vaikka vähän lyhyemmän matkan ensin:-) luulempa, että siinä voi olla ongelman yhdin. Onneksi polvikipu ei vaivaa kävellessä ja pääsen silti kävelylenkeille tässä välillä.
- myötätuulipyöräilijä
Itsellänikin on polvikipua ollut mutta olen siitä päässyt eroon lähinnä ajoasentoa säätämällä. Olen myös huomannut että minulla tuo vasen jalka taitaa olla hieman vinossa, etenkin lukkopolkimilla tekisi mieli kääntää kengän kärkeä hieman ulospäin enemmän kun lukot antavat myöden. Perusasennon säädin youtubesta löytyneen videon mukaan:
http://www.youtube.com/watch?v=FAl_5e7bIHk
Sittemmin kun polvi vaivasi edelleen siirsin kenkien lukkoja siten että jalat ovat hieman ulompina jolloin jaloilla on enemmän tilaa kääntyä luonnollisempaan asentoon.
Toinen asia mikä auttoi myös oli satulan siirto puoli senttiä eteenpäin. Tämä vähentänee polvirasitusta kun polven kulma jää alle 90 asteen.
Tärkeä seikka on tietty sekin että polkee tarpeeksi pienillä vaihteilla kuten edellä mainittiin. Jos on vastatuuli niin pienempää vaihdetta silmään. Suositeltava kadenssi on noin 90 kampikierrosta minuutissa. Itse muutamia vuosia pyöräilyä harrastaneena olen vasta hiljattain oppinut polkemaan sopivalla kadenssilla.
Lonkkavaiva tietty voi vaikuttaa polveen ja jos polvi on ärtynyt tai jostain syystä liikerata on muuttunut niin entisillä säädöillä enää pärjää. Polven kunnosta on vähän vaikea sanoa mitään ilman magneettikuvaa jota ei huvikseen oteta.
Satulan säätöjä kannatta kokeilla vaikka puoli senttiä kerrallaan. Toivottavasti polvi petrautuu! - Arvaus ja ohje
Jos käytät lukkopolkimia ja kadenssit on kohdallaan, niin lukkis väärässä kulmassa? Se einakin voi oirehtia tuolla tavalla.
Toinen asia kokonaan on, jos et käytä lukkiksia tai ajat liian hitailla kadensseilla (alle 90rpm). Sitten en yhtään ihmettelekkään. Vähemmästäkin runttaamisesta saa jalat kipeiksi.
Pyöräilijän käsikirjassa on kokonainen luku krempoista. Hanki se:
http://www.bookplus.fi/kirjat/hewitt,_ben/pyöräilijän_käsikirja-4345940 - -
Jos kipu on tuossa kohtaa niin ehdottaisin koittamaan pientä satulan nostoa ja mahdollisesti pientä siirtoa taaksepäin. Tämä loiventaisi polkiessa sitä kulmaa, jossa työntö on suurin ja paine jakautuisi jalkaan tasaisemmin. Vastaavasti jos polven takaosa kipeytyy niin sitten ollaan liian korkealla ja satulaa tulisi laskea.
Jos on lukkopolkimet käytössä niin klossien kulma kannattaa tarkistaa ja ovat jotkin löytäneet avun myös siirtämällä klossia taaksepäin kantapäätä kohden.
Korkeampi kadenssi ja kevyemmät vaihteet keventävät toki myös aina rasitusta.
Ylämäkiä kannattaa ajaa aina välistä reippaasti putkelta -> vetreyttää jalkoja ja rasitus ei kohdistu niin paljoa polviin. Ylämäet satulasta ajettuna liian suurella vaihteella on myrkkyä polville.- Näin on!
Melkein kaikissa pyörissä on nykyään vaihteet. Miksi ihmiset eivät viitsi opetella käyttämään niitä? Kadenssi kohdalleen 90-110rpm, niin säästyy monelta harmilta!
- fffddddd
Mullakin on välillä polvikipua oikeassa polvessa. Kohdistuu lähinnä polven alaosaan ja rastiuksen alla vihlaisee aina. Tuntuu ettei kestä painoa. Aikoinaan käytin siinä tukea ja ainakaan toistaiseksi ei ole tukeen tarvinnut palata. Mutta kyllä tuo polvi lähes jokaisella reissulla itsestään muistuttelee.
- inssi'
Ihmiset täällä näkyy puhuvan aika hienoilla termeillä. Saattaa niillä ollakin jotain vaikutusta. Satulan hienosäätökin voi vaikuttaa jotain, mistäpä sen tietää. Mutta kyllä fakta on ainakin se, näin 50 kokemuksella, että ikä tuo tullessaan yhtä ja toista. Jos olet jo vuosia ajanut samaa lenkkiä samalla pyörällä ja samoilla säädöillä, niin tuskinpa se hiplaamalla siitä miksikään muuttuu. Jos alat räplätä pyöräsi säätöjä mutu-pohjalta, tulos saattaa olla entistä huonompi. Mm. liian korkealla olevia satuloita näkee yllättävän usein. Se voi säästää polvia, mutta tuntuu takuulla jossain muualla.
Minä suosittelen edelleen pienempää vaihdetta eli himpun verran pienempää nopeutta. - pyöräilijälissu
inssi' kirjoitti:
Ihmiset täällä näkyy puhuvan aika hienoilla termeillä. Saattaa niillä ollakin jotain vaikutusta. Satulan hienosäätökin voi vaikuttaa jotain, mistäpä sen tietää. Mutta kyllä fakta on ainakin se, näin 50 kokemuksella, että ikä tuo tullessaan yhtä ja toista. Jos olet jo vuosia ajanut samaa lenkkiä samalla pyörällä ja samoilla säädöillä, niin tuskinpa se hiplaamalla siitä miksikään muuttuu. Jos alat räplätä pyöräsi säätöjä mutu-pohjalta, tulos saattaa olla entistä huonompi. Mm. liian korkealla olevia satuloita näkee yllättävän usein. Se voi säästää polvia, mutta tuntuu takuulla jossain muualla.
Minä suosittelen edelleen pienempää vaihdetta eli himpun verran pienempää nopeutta.Inssi, olet varmaan oikeassa. itsestäkin tuntuisi tyhmältä alkaa muuttamaan säätöjä, kun ovat vuosikaudet olleet hyvät. Ja yhdyn tuohon, että taitaa olla niin, että poljen liian suurella vaihteella. Kun olenkin aina ajatellut, että se on "tehokkaamapaa", kun on vastusta, mutta voi tosiaan olla, että iän myötä ei paikat enää kestä sellaista rasitusta kuin ennen. Kokeilen tänään, kun polvi on jo parantunut, ajella pienemmillä vaihteilla ja vaikka vähän lyhyemmän matkan ensin. Ja isoja ylämäkiä voisi polkea varmaan enemmän seisaaltaan. Onneksi polvikipu ei kuitenkaan koskaan vaivaa kävellessä ja pääsen silti kävelylenkeille vaikka pyöräily ei onnistuisi. Ikä tuo näköjään vaivoja.. ja täytyy ottaa iisimmin;-)
- inssi'
pyöräilijälissu kirjoitti:
Inssi, olet varmaan oikeassa. itsestäkin tuntuisi tyhmältä alkaa muuttamaan säätöjä, kun ovat vuosikaudet olleet hyvät. Ja yhdyn tuohon, että taitaa olla niin, että poljen liian suurella vaihteella. Kun olenkin aina ajatellut, että se on "tehokkaamapaa", kun on vastusta, mutta voi tosiaan olla, että iän myötä ei paikat enää kestä sellaista rasitusta kuin ennen. Kokeilen tänään, kun polvi on jo parantunut, ajella pienemmillä vaihteilla ja vaikka vähän lyhyemmän matkan ensin. Ja isoja ylämäkiä voisi polkea varmaan enemmän seisaaltaan. Onneksi polvikipu ei kuitenkaan koskaan vaivaa kävellessä ja pääsen silti kävelylenkeille vaikka pyöräily ei onnistuisi. Ikä tuo näköjään vaivoja.. ja täytyy ottaa iisimmin;-)
Näin se vain on. 25-30 ikäisenä voi tehdä ihan mitä huvittaa, vaikka ryypätä pari päivää eikä tunnu missään. Nyt on jo pelkästään yhden illan valvominen melko työlästä, saati että siinä alkaisi vetää ns. perseitä olalle.
Kyllä varmaan erilaisista julkaisuista saa vaikka minkälaista tietoa, mutta oma itse on kyllä paras tietolähde. Se mikä tuntuu hyvältä, on varmasti hyvää, ilman kymmenen testin lukemista ja hienoja termejä. Olen ihan varma, että kun pudotat vauhtia tarpeeksi, niin polvi ei oireile yhtään. Siitä sitten pikkuhiljaa vauhtia kiristämään, jos siltä tuntuu. Mutta kannattaa muistaa, että jo hitaasti liikkuminenkin on parempi kuin ei liikkuminen. - Joo, siis ei
inssi' kirjoitti:
Minä suosittelen edelleen pienempää vaihdetta eli himpun verran pienempää nopeutta."...Minä suosittelen edelleen pienempää vaihdetta eli himpun verran pienempää nopeutta."
Pienempää vaihdetta ja suurempaa kadenssia! Eli nopeus sama kuin ennenkin, mutta vaihde siten, että kadenssiksi osuu yli 90rpm.
Ps. Käytäthän lukkopolkimia? - inssi'
Joo, siis ei kirjoitti:
"...Minä suosittelen edelleen pienempää vaihdetta eli himpun verran pienempää nopeutta."
Pienempää vaihdetta ja suurempaa kadenssia! Eli nopeus sama kuin ennenkin, mutta vaihde siten, että kadenssiksi osuu yli 90rpm.
Ps. Käytäthän lukkopolkimia?En tiedä, mikä on kadenssi. Eikä tapanani ole lähteä heti googlettamaan, kun en jotain sanaa tiedä.
Mutta polkupyörällä poljen siten kuin itsestä tuntuu hyvältä. Joskus lujempaa ja joskus hiljempaa. Jos joku väittää, että esimerkiksi polkemistaajuus olisi kaikilla ihmisillä sama, niin kehotan nyt hyvien kelien aikaan istahtamaan vaikka läheiselle terassille. Siinä siemaillessa kannattaa tarkkailla (suuntauksesta riippuen) kadulla kävelijöitä. Eivät muuten kaikki kävele samalla taajauudella ja yhtä pitkillä askelilla. Ja sama koskee pyöräilyä. Mutta jos vaikka polvikipu vaivaa pyöräillessä, kannattaa vähentää kuormitusta, eli pykältää pienemmälle.
Minä käytän lukkopolkimia. Mutta oikeastaan sen takia, että olen havainnut pyöräilykenkien sopivan parhaiten minulle polkemiseen. Lukoista en sinänsä juuri hyötyä ole huomannut. Kaupunkiliikenteessä jopa päinävastoin. Ne täytyy aina rassata irti esim. liikennevaloissa. - -
inssi' kirjoitti:
En tiedä, mikä on kadenssi. Eikä tapanani ole lähteä heti googlettamaan, kun en jotain sanaa tiedä.
Mutta polkupyörällä poljen siten kuin itsestä tuntuu hyvältä. Joskus lujempaa ja joskus hiljempaa. Jos joku väittää, että esimerkiksi polkemistaajuus olisi kaikilla ihmisillä sama, niin kehotan nyt hyvien kelien aikaan istahtamaan vaikka läheiselle terassille. Siinä siemaillessa kannattaa tarkkailla (suuntauksesta riippuen) kadulla kävelijöitä. Eivät muuten kaikki kävele samalla taajauudella ja yhtä pitkillä askelilla. Ja sama koskee pyöräilyä. Mutta jos vaikka polvikipu vaivaa pyöräillessä, kannattaa vähentää kuormitusta, eli pykältää pienemmälle.
Minä käytän lukkopolkimia. Mutta oikeastaan sen takia, että olen havainnut pyöräilykenkien sopivan parhaiten minulle polkemiseen. Lukoista en sinänsä juuri hyötyä ole huomannut. Kaupunkiliikenteessä jopa päinävastoin. Ne täytyy aina rassata irti esim. liikennevaloissa.Eikös tuo ole vähän ongelman kiertämistä, jos näet ratkaisuna vain vastuksen pudottamisen? Ei mielestäni ole haitallista tietää asioista ja ajoasennosta enemmän. Hyvässä lykyssä voi saada ahaa-elämyksiä, kuinka eri jutut soveltuvat omaan kroppaan.
- No joo
inssi' kirjoitti:
En tiedä, mikä on kadenssi. Eikä tapanani ole lähteä heti googlettamaan, kun en jotain sanaa tiedä.
Minä käytän lukkopolkimia. Mutta oikeastaan sen takia, että olen havainnut pyöräilykenkien sopivan parhaiten minulle polkemiseen. Lukoista en sinänsä juuri hyötyä ole huomannut. Kaupunkiliikenteessä jopa päinävastoin. Ne täytyy aina rassata irti esim. liikennevaloissa.Kadenssi = kampikierros = pyöritysnopeus = rpm jne, eli kuin suurella nopeudella pyörität. Puhut puutaheinää väittäessäsi, että kadenssi on eri ihmisillä erilainen. Aika tiukkaan haarukkaan 90rpm - 110rpm menee normaalin kuntoilijan kadenssi. Siis sellainen, jolla ei riko paikkoja. Voimaharjoittelu yms. on sitten erikseen.
Toinen virhe väärän kadenssin lisäksi on ajaa ilman lukkopolkimia. Takuuvarma tapa rikkoa paikat. Kuntoilijan kannattaa käyttää lukkiksia, joissa on vapaaliikettä. Joissakin sairauksissa jalat eivät kestä lukkopolkimia, jolloin täytyy käyttää häkkejä. Niissä on sitten muita riskejä. - -
No joo kirjoitti:
Kadenssi = kampikierros = pyöritysnopeus = rpm jne, eli kuin suurella nopeudella pyörität. Puhut puutaheinää väittäessäsi, että kadenssi on eri ihmisillä erilainen. Aika tiukkaan haarukkaan 90rpm - 110rpm menee normaalin kuntoilijan kadenssi. Siis sellainen, jolla ei riko paikkoja. Voimaharjoittelu yms. on sitten erikseen.
Toinen virhe väärän kadenssin lisäksi on ajaa ilman lukkopolkimia. Takuuvarma tapa rikkoa paikat. Kuntoilijan kannattaa käyttää lukkiksia, joissa on vapaaliikettä. Joissakin sairauksissa jalat eivät kestä lukkopolkimia, jolloin täytyy käyttää häkkejä. Niissä on sitten muita riskejä.No jaa, on tuokin mielestäni virheellistä pitää lukkopolkimina avaimena onneen ja kivuttomuuteen. Juuri toissapäivänä juttelin liikennevaloissa mimmin kanssa, joka oli polkenut Istanbulista Helsinkiin ja matkalla Nordkappiin. Flatit oli alla.
Jos treenaa kovaa ja käy vaikka nopeilla porukkalenkeillä niin lukot on kivat mutta ei mielestäni perus-harrastajan kannata nyt liikaa vaivata niillä päätään.
Se on kyllä mielestäni totta, että pyöritysnopeus ei ole yksilöllistä eikä suinkaan vertaudu kävelyyn. Kyse on pikemmin siitä, että miten saadaan rasitus jalkaan ja niveliin minimoitua ja tässä riittävän korkea pyöritysnopeus on aika oleellista. Lyhyillä matkoilla sillä nyt ei ole mitään merkitystä mutta itse olen saanut menneisyydessä polvet tosi kipeiksi pidemmillä lenkeillä, jos en ole älynnyt pitää pyöritysnopeutta riittävän korkealla. - Oma kantani on
- kirjoitti:
No jaa, on tuokin mielestäni virheellistä pitää lukkopolkimina avaimena onneen ja kivuttomuuteen. Juuri toissapäivänä juttelin liikennevaloissa mimmin kanssa, joka oli polkenut Istanbulista Helsinkiin ja matkalla Nordkappiin. Flatit oli alla.
Jos treenaa kovaa ja käy vaikka nopeilla porukkalenkeillä niin lukot on kivat mutta ei mielestäni perus-harrastajan kannata nyt liikaa vaivata niillä päätään.
Se on kyllä mielestäni totta, että pyöritysnopeus ei ole yksilöllistä eikä suinkaan vertaudu kävelyyn. Kyse on pikemmin siitä, että miten saadaan rasitus jalkaan ja niveliin minimoitua ja tässä riittävän korkea pyöritysnopeus on aika oleellista. Lyhyillä matkoilla sillä nyt ei ole mitään merkitystä mutta itse olen saanut menneisyydessä polvet tosi kipeiksi pidemmillä lenkeillä, jos en ole älynnyt pitää pyöritysnopeutta riittävän korkealla.Kyllä lukkikset ovat se toinen järkevä vaihtoehto kuntoillessa. Toinen on sitten perinteinen varvaskoukku.
Varvaskoukut ovat turvattomammat. Lukkiksista pääsee aina irti, kun homman on oppinut.
- pyöräilijälissu
Olin eilen pyörälenkillä, tein nyt 30 km sijaan 20 km. Polvipistosta alkoi hiukan olla puolessa välissä, mutta selvisin hyvin loppumatkan, kun ajoin tosi pienellä vaihteella, vaikkakin meno oli hitaampaa kuin ennen, mutta minne sitä ihmisellä oikeastaan on kiire.. täytyy ajatella tuotakin asiaa, että ei se tehokkuus ole aina kiinni siitä nopeudesta (kun ennen ajoin isoilla vaihteilla, että pääsi todella kovaa vauhtia) vaan hitaamminkin keho saa liikuntaa. Tajusin ettäsain jopa enemmän liikuntaa nyt, töitä piti tehdä etenemisen suhteen enemmän, polkaisuja tuli paljon enemmän, mutta polveen ei sattunut kuitenkaan kuin hiukan. Polveen ei muutenkaan sattunut muuta kuin ylämäissä, ei alamäessä eikä tasaisellakaan. Huomasin, että seistaaltaan polkiessa ylämäessä kipua ei myöskään tuntunut juurikaan.
Olen kova pyöräilemään mutta hyvin olen mennyt tavallisella hybridipyörällä jo 10 vuotta, ei ole mitään lukkopolkimia ja tavalliset lenkkarit. Joo, täällä puhutaan aika vaikeilla termeillä enkä ole viisastunut paljoa muuta kuin Inssin vastauksista, joka taitaa olla eniten samalla aaltopituudella, eli maalaisjärjellä pyörällä liikenteessä. Mutta kiitos kuitenkin muillekin vastaajille, taitavat vain olla enemmän "ammattilaisia" ja menee minulle tavalliselle pyöräilijälle yli hilseen.
Tänään taas pyöräilemään sitä 20 km ja pikkuvaihteilla kovasti pyörittäen:-) (en aio laskea kierroksia van ihailen komeita järvisuomen maisemia..)- Neuvo kokeneelta
Oletko jo hakenut kirjastosta:
http://www.bookplus.fi/kirjat/hewitt,_ben/pyöräilijän_käsikirja-4345940
- aiaiaiaiai
Hei mulla on ihan sama juttu! Pistää aina kun pyöräilen, juoksen tai joskus, kun kävelen.. ei syytä ole vielä löytynyt
- Apua antaa lekuri
Sinulla on rustopiikki ehkä josssain? Käy oikealla urheilulääkärillä, ei missään arvauskeskuksen aspiriinipoppamiehellä.
- Anonyymi
Tänne eksyin kun itse kipeytyy vasen polvi pyöräilessä. Ja ihan työmatkapyöräilystä vain. Syy on selvästi huono pyörä, Nishiki Hybrid Intro missä SRAMin automaatti 2-vaihteinen. Aivan liian kova vastus kakkosella kun pyöräilee 25km/h. "Just ja just pyörii jalat", eli tämä kadenssiluku on varmaan tosi pieni?
Vastatuulessa ihan mahdotonta, kun ei ole edes mahdollista vaihtaa ykkösnaihteeseen. Eli automatiikka vaihtaa alas noin 18km/h nopeudella, ja vaatii että hetkeksi lopetat polkemista.
Hankkisin tämän pyörän lyhyellä työmatkapyöräilyyn mutta 1.5vuotta sitten kesällä polkisin myös tyttökaverin luo ja sieltä töihin jne noin kerran kaksi viikossa. 25km ja noin tunnissa meni. Tämän takia polvi meni ihan paskaksi, eihän se edes vaatinut monta lenkkiä. Mutta kun kunto oli hyvä ja voimaa jaloissa niin menin ylämäetkin istuen ja voimalla. Ei hyvä.
Nyt minun 33vuoden aikana olen n. 20vuotta juossut melko säännöllisesti, 6-7km lenkkejä eniten. Ja harrastanut luisteluhiihtoa n. 5-6vuotta aktiivisesti. Kun hurahdin polkee kovaa muutamaa kertaa niin tuli isot vaivat HETI.
Oma tyhmyys joo, oli väärä pyörä ja huono asiantuntemus ja budjeetti korjata asian.
Pyöräily olisi hieno tapa kuntoilla, mutta aloittelija kannattaa kyllä vaikka käydä jossain kurssissa. Hiihtokurssissa olen joskus käynyt, vähemmän olen nähnyt pyöräilykurssit?
Pyöräilyliikkeessäkin ei myöskään tullut paras apua tähän pyörän säätämiseen, eikä se nyt edes välttämättä ole heidän homma korjata mun polvea :D.... Seuraavaksi lääkäriin siis, kun ehtii... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3472969Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011463En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841292- 1081291
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991275Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591225- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi781037Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24931- 33837