Miesnarsistin uhrina ihmettelen yhtä asiaa, jos haluan jutella kokemuksistani narsistin kanssa niin "tavallinen" mies ei oikein ymmärrä mistä puhun ja minulla on siksi sellainen tunne, että asiaa itse kokematon pitää minua itseäni vainoharhaisena ja vähän vinksahtaneena - "eihän noin voi kukaan toimia" - ja sitten jos löydän miehen joka tuntuu ymmärtävän ja tietävänkin millä tavalla narsisti mitätöi ja toimii ja miltä uhrista tuntuu niin vaikka tällainen mies tuntuu alussa tosi ymmärtäväiseltä tukijalta niin suhteen jatkuessa hän näyttääkin paljastuvan itse narsistiksi.Tämän perusteella en usko etteikö narsistin toiminta olisi suurimmaksi osaksi ihan tietoista ja etteikö narsisti myös itse tietäisi miten uhri kokee mitätöimisen ja narsistin toiminnan, tietäisi mitä itse saa uhrissa aikaan. Joten olen lakannut toivomasta että olisi olemassakaan miestä joka kokemuksiani narsistin kanssa ymmärtäisi.
Mielipiteitä asiasta?
"Parhaimmat" tukijat itse narsisteja?
18
174
Vastaukset
- r re ce
Ehkä houkutat puheillasi narsisteja, he pystyvät siitä heti tunnistamaan itselleen seuraavan mahdollisen uhrin.
Suosittelen, että juttelet näistä kavereidesi kanssa, etkä ainakaan kovin tuntemattomille miehille.- ukkosta ilmassa
Tuohon tulokseen olen itsekin tullut ettei kannata noista asioista avautua uuden ihmisen tavattuani. En ole ajautunut seurustelusuhteeseen muiden narsistimiesten kanssa mutta ihan ystävyyssuhteessa olen ennen pitkää huomannut samanlaista kyykyttämistä eräiden tukijoiden kohdalla ja olen jotenkin hirvittävän pettynyt kun ensin on tuntunut että olen löytänyt ihmisen joka ymmärtää kokemaani.
- ukkosta ilmassa
Miten pelko liittyy tähän?
- ukkosta ilmassa
SIis? En kyllä ymmärrä miten tuo liittyy tuohon mistä kirjoitin?
- d.i.c.e
Hmm...Totta.
( Ei kyllä mitään tietoa mitä tekemistä häpeällä on tuon kanssa, mutta nuo tunnejutut ei olekaan oikein minun alaa, joten en edes yritä ymmärtää. ;P ) - ukkosta ilmassa
Kiitos, sait minut oivaltamaan mistä tosiaan ehkä on kysymys. Hyvin sanottu "häpemättömäm empaattisesti" - tuon kautta itse asiassa oivalsin jotain tärkeää ex-suhteestanikin ja exän toiminnasta.
Otsikko kertoo kaiken ;)
Narsismia käsitteenä ja narsistin (tässä yhteydessä puhun NPH:sta) ei voi ymmärtää sellainen ihminen, joka ei ole kokenut sitä itse. Niin sanottuna uhrina tai kaltoinkohtelijana. Tosin NPH ei välttämättä havaitse narsistisuutta kuin muiden henkilöiden toimien kautta. Parhaiten sellainen, joka on uhriutunut ensin itse; esim lapsuuden kokemuksissaan, myöhemmin mahdollisesti parisuhteissaan ja elämässään kokemissaan ihmisissä. Jättänyt kokemuksensa käymättä läpi ja katkeroituen, vihaten loputtomiin, muuttuen tunnekylmäksi kaltoinkohtelijansa kaltaiseksi itsekin.
Toipumisen tiellä olevat ihmiset voivat käsittää mistä on kysymys. Kaikki ihmiset eivät edes käsitä olevansa olleensa joskus kaltoinkohdeltuja tai käsitelleensä tunteittansa narsismin kautta. Asiaa käsitteiden kautta läpikäyvät oppivat näkemään asiota vähitellen monelta kantilta. Kun tunnemaailman käsitteleminen tapahtuu ensin uhriuden kautta, huomaa jossain vaiheessa olevansa itsekin jonkin sortin narsisti. Tämä siis ei tarkoita NPH;ta, vaan tavallisen ihmisen narsistisia piirteitä, joita enempi ja vähempi jokaisella on elämänsä varrella. Miten kukakin sitten näitä piirteitään käsittelee ja haluaa hallita sekä ymmärtää.
Vertaistukea saa muun muassa narsistien uhrien tuki-sivustolta ja erilaisilta narsismipalstoilta. Ammatilasapu on suositeltavaa vaikka sen verran että ymmärtää kuinka hajalla itse tunteidensa ja kokemustensa kanssa on. Kirjalliseen tuotantoon perehtyminen on hyväksi. Kaikkea vähitellen, ajan kanssa. Itselleen antaen.
On pelottavaa jakaa kokemuksiaan. Kokemuksien taustalla on häpeää ja syyllisyyttä enempi kuin tahdomme myöntää. Muistan miten vaikeaa, suorastaan mahdotonta oli puhua koko karmeasta sotkusta aikoinaan, mihin olin ajautunut. Ja kehen voi luottaa? Tunteet ovat inhimillisiä, mutta joskus on vain uskallettava laskea sitä omaa panssariaan; pikkuhiljaa, alaspäin. Lopetettava itsensä suojelu ja kotelointi.- ukkosta ilmassa
"Tosin NPH ei välttämättä havaitse narsistisuutta kuin muiden henkilöiden toimien kautta", tarkoititko tuolla että NPH ei havaitse omaa narsismiaan vaikka havaitsee sen toisissa?
Tätä on vaikea vatuloida. Uskoisin, että NPH on tietoinen aiheuttamasta tahallisesta vahingosta, joskaan ei aina. Mutta NPH hyväksyy oman narsistisuutensa täysin; hän ei koe olevansa mitenkään poikkeava, tarkoitan virheellisten ominaisuuksiensa vuoksi. Hän ei ole valmis esimerkiksi suikaloimaan tunnemaailmaansa, koska ei ole mielestään mitään syytä sen peukaloimiseen, ehdottelijan hän käskee tutkia omaa hulluuttaan. Hän ei mielestään aiheuta tuskaa, vaan hankittu tuska on kokijansa itsensä syytä. NPH taas on herkkä arvostelemaan muiden toimia, hyvää ja pahaa, tunnistaa jopa narsistisia piirteitä silloin kun ne omaa minuuttaan ovat koskettaneet.
- d.i.c.e
elisakettu kirjoitti:
Tätä on vaikea vatuloida. Uskoisin, että NPH on tietoinen aiheuttamasta tahallisesta vahingosta, joskaan ei aina. Mutta NPH hyväksyy oman narsistisuutensa täysin; hän ei koe olevansa mitenkään poikkeava, tarkoitan virheellisten ominaisuuksiensa vuoksi. Hän ei ole valmis esimerkiksi suikaloimaan tunnemaailmaansa, koska ei ole mielestään mitään syytä sen peukaloimiseen, ehdottelijan hän käskee tutkia omaa hulluuttaan. Hän ei mielestään aiheuta tuskaa, vaan hankittu tuska on kokijansa itsensä syytä. NPH taas on herkkä arvostelemaan muiden toimia, hyvää ja pahaa, tunnistaa jopa narsistisia piirteitä silloin kun ne omaa minuuttaan ovat koskettaneet.
NPH:nen katsoo, että hänellä on oikeus tehdä mitä haluaa ja kaikki mitä hän tekee on oikein. Joten eikö ole loogista ajatella, että jos toinen väittää vastaan, tai syyttää kaltoinkohtelusta tällä on päässä vikaa...Siis narskun mielestä. :)
Hän tietää kyllä mitä tekee, mutta se mitä hän tekee ei ole mitenkään väärin, tai pahaa, tai mitään muutakaan hänen mielestään, eikä ymmärrä miksi muut eivät ole hänen kanssaan samaa mieltä...
Mitä tulee muiden narsismiin, niitä piirteitä narsku näkee yleensä henkilöissä, jotka eivät ole narskuja. ( poikkeuksena tietoinen narsku ) Sen sijaan toinen narsisti, voi olla hänen silmissään jopa mahtava tyyppi...
( yleensä narskun narsisti-vanhempi. ) d.i.c.e kirjoitti:
NPH:nen katsoo, että hänellä on oikeus tehdä mitä haluaa ja kaikki mitä hän tekee on oikein. Joten eikö ole loogista ajatella, että jos toinen väittää vastaan, tai syyttää kaltoinkohtelusta tällä on päässä vikaa...Siis narskun mielestä. :)
Hän tietää kyllä mitä tekee, mutta se mitä hän tekee ei ole mitenkään väärin, tai pahaa, tai mitään muutakaan hänen mielestään, eikä ymmärrä miksi muut eivät ole hänen kanssaan samaa mieltä...
Mitä tulee muiden narsismiin, niitä piirteitä narsku näkee yleensä henkilöissä, jotka eivät ole narskuja. ( poikkeuksena tietoinen narsku ) Sen sijaan toinen narsisti, voi olla hänen silmissään jopa mahtava tyyppi...
( yleensä narskun narsisti-vanhempi. ):-) Joo, arvelinkin että sulta saisi tähän parempaa valaistusta.
Tuo sun viimeinen kappale: N ihailee toista narsistia. Kyllä joo. Ja kaksoistulkinta taas päälle.
Muisteloja: Sanallisesti N-hlö ihaili isäänsä, joskin myös moitti. Ja äitiään vihasi, tai erilailla sanallisella ilmaisuilla niin voisi väittää. Kerran N avautui (vai avautuiko? Vai oliko suunniteltu tilanne? En muista mistä se juontui tai mikä oli myötätunnon hakemisen mahdolinen syy, tai siis seuraus) puhuen N-piirteisestä isästään. Siinä ei ollut ihailua, vaan katkeruutta tai jopa tuskaa. Näyttelyä? Minusta se oli joka tapauksessa epäillyttävää. Tosin kyllähän N pystyy mielipiteitään muuttamaan. Äidistä tuli kerran rakas äitinsä (oli juuri haukkunut minut suon rakoon :-) ).- d.i.c.e
elisakettu kirjoitti:
:-) Joo, arvelinkin että sulta saisi tähän parempaa valaistusta.
Tuo sun viimeinen kappale: N ihailee toista narsistia. Kyllä joo. Ja kaksoistulkinta taas päälle.
Muisteloja: Sanallisesti N-hlö ihaili isäänsä, joskin myös moitti. Ja äitiään vihasi, tai erilailla sanallisella ilmaisuilla niin voisi väittää. Kerran N avautui (vai avautuiko? Vai oliko suunniteltu tilanne? En muista mistä se juontui tai mikä oli myötätunnon hakemisen mahdolinen syy, tai siis seuraus) puhuen N-piirteisestä isästään. Siinä ei ollut ihailua, vaan katkeruutta tai jopa tuskaa. Näyttelyä? Minusta se oli joka tapauksessa epäillyttävää. Tosin kyllähän N pystyy mielipiteitään muuttamaan. Äidistä tuli kerran rakas äitinsä (oli juuri haukkunut minut suon rakoon :-) ).Oma eksäni suorastaan jumaloi äitiään..."Äiti kun suuttui, sitä oli pakko totella." "Äiti sitä, äiti tätä..." ( huoh )
Isäänsä suhde oli aika ristiriitainen. Vuoroin ihannointia, vuoroin vihaa. - ukkosta ilmassa
elisakettu kirjoitti:
:-) Joo, arvelinkin että sulta saisi tähän parempaa valaistusta.
Muisteloja: Sanallisesti N-hlö ihaili isäänsä, joskin myös moitti. Ja äitiään vihasi, tai erilailla sanallisella ilmaisuilla niin voisi väittää. Kerran N avautui (vai avautuiko? Vai oliko suunniteltu tilanne? En muista mistä se juontui tai mikä oli myötätunnon hakemisen mahdolinen syy, tai siis seuraus) puhuen N-piirteisestä isästään. Siinä ei ollut ihailua, vaan katkeruutta tai jopa tuskaa. Näyttelyä? Minusta se oli joka tapauksessa epäillyttävää. Tosin kyllähän N pystyy mielipiteitään muuttamaan. Äidistä tuli kerran rakas äitinsä (oli juuri haukkunut minut suon rakoon :-) ).Yllättävää mutta tuntuu että tämä ketju avasi ex-narsistin mysteeriä aika paljon.
d.i.c.e kirjoitti:
Oma eksäni suorastaan jumaloi äitiään..."Äiti kun suuttui, sitä oli pakko totella." "Äiti sitä, äiti tätä..." ( huoh )
Isäänsä suhde oli aika ristiriitainen. Vuoroin ihannointia, vuoroin vihaa.Meillä on kanssa tuo tyypillinen ihannointi-ilmiö vallalla.
Väkivaltainen ja sadistisen ilkeä äiti on maailman hienoin ja opetti hänelle elämää....wau.
Välillä on tietyssä tilassa myöntänyt ettei oikeasti ole sen enempää tekemisissä juuri menneiden vuoksi mutta sitten kohta taas ihannoi ja nostaa jalustalle. Kaikki se väkivalta yms oli oikein ja teki hänestä vain hienomman ja paremman ihmisen. Selviytyjän.
Juuri eilen illalla viimeksi selitti tätä innoissaan ja mahtaili että kukkoili tuossa muutenkin=)
- M.B.
Hyvin harvassa on mies, jolle oikeasti voit kertoa, että se toinen mies oli sellainen tällainen ja tuollainen, siiitä ja tästä syystä. Ei vaikka kuinka puolueettomasti sen omasta mielestäsi tekisit.
Se on kuin työhaastattelussa se entisen työnantajan haukkuminen. Ei hyvä ja kääntyy itseäsi vastaan. Vaikka mies itse pyytää kertomaan edellisistä suhteistasi, saattaa kokemuksistasi tulla jotakin, joka saa sen miehen käyttäytymään tasan samoin kuin mistä hänelle luottamuksellisesti avaudut.
Narsistin jälkeen suosittelen hyvin kypsynyttä ja ymmärtäväistä, avointa sielua, joka ei ole niin riippuvainen ympäristön mielipiteistä ja osaa seistä henkisesti omilla jaloillaan.
Syystä tai toisesta, valitset ihmisiä, jotka eivät valitse vastaavasti sinua. Tuttua omalta kohdaltani myös :)
Ehkä kysymyksessä on miehinen itsetunto ja leimautumisen pelko tai alitajuinen ryhmän ja joukon valinta, en tiedä, mutta olen tullut itse siihen tulokseen, että en itse ainakaan ensimmäisenä ole ke-nel-le-kään miehelle kertomassa siitä, mitä olen kokenut suhteissani mieheen. Jos joku mies kysyy, ennemmin vaikka lupaan kertoa ja rikon lupaukseni ja lipeän pesemään mielummin vaikka kissaa..M.B. : "Narsistin jälkeen suosittelen hyvin kypsynyttä ja ymmärtäväistä, avointa sielua, joka ei ole niin riippuvainen ympäristön mielipiteistä ja osaa seistä henkisesti omilla jaloillaan."
Aloittaja ja muutkin: tämä on hyvin vakava ja tärkeä pointti. Aikaa uudelle suhteelle on. On hyvä tunnistaa ensin edellisen ja mahdollisten aikaisempien suhteiden merkitykset itselle ja miten itse on niissä toiminut. Uudelta suhteelta voi toivoa silloin jotain tuota Mään kuvailemaa. Ja parhaassa tapauksessa ollaan myös kumppanin vertaisia.
- A
Olette reippaita. Kyllä te osaatte. Jos kaatuu niin ei se satu. Ja minulla on kotona pesukone.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5201608- 641176
- 61872
- 62871
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18847Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101776- 76751
- 30707
- 63695
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49691