Luottamusongelma, mitä minun tulisi tehdä?

tterminola

Olen seurustellut puolisen vuotta erään tytön kanssa, ja lukuunottamatta itseäni vaivaavaa luottamuspulaa meillä menee hyvin.

Suhteen alkupuolella tytöstä oli minun lisäkseni kiinnostunut eräs toinen, ja tyttö ei tiennyt mitä tekisi kyseisessä tilanteessa (ei ollut sellaisessa aiemmin ilmeisesti ollut). Ilmeisesti tästä ahdistuneena hän sanoi että tarvitsee itselleen aikaa.

Tänä "omana aikanaan" hän kävi kolmannen, myöskin hänestä kiinnostuneen miehen kanssa syömässä (koulussa) ja oli antanut tälle oman numeronsa. Hänen kertomansa mukaan hän ei tiennyt, että mies oli hänestä kiinnostunut "sillä tavalla" vaikka tulikin ilmeisesti pommittamaan muunmuuassa Facebookissa lähes joka kerta kun tyttöystäväni sinne kirjautui. Viikkoon tyttöystäväni ei kertonut minulle asiasta, koska olisin kuulemma reagoinut todennäköisesti erittäin negatiivisesti. Se pitää paikkansa, olisin luultavasti. Reagoin kyllä nytkin. Mies oli ymmärtänyt asian väärin, ja niin oli tyttöystävänikin, tyyppi sitten jättäytyi elämästämme kuitenkin nopeasti kun tyttöystäväni korjasi hälle asian laidan. Kuulemma vaikutti vain siltä että halusi ystävän, itse miehenä näin millisekunnissa käytöksestään että oli vailla muuta kuin vain kaveria. Puhelinnumeron antamista miehelle en ymmärrä tänä päivänäkään, voiko joku nainen selittää?

Tuntuu, että tuo jollain tapaa musersi luottamukseni tyttöystävääni ainakin osittain. Hänellä on paljon nettikavereita, joita hän ei ole koskaan tavannut kasvotusten. Suurin osa heistä on miehiä, jotka ovat häneen ottaneet yhteyttä milloin missäkin sosiaalisella sivustolla. Yksi heistä muunmuuassa soittelee tyttöystävälleni iltaisin kyselläkseen neuvoja naisasioissa. Pyysin tyttöystävääni poistamaan profiilinsa eräältä sivulta joka tunnetaan sinkkuteinien herutuspaikkana. En nähnyt, miksi seurustelevan naisimmeisen tulisi olla kyseisellä sivustolla. Sen sijaan sieltä tulevat yhteydenotot häiritsivät, miehenä tiedän tasan tarkkaan millä mielellä moisilla herutussivustoilla ollaan liikkeellä. Olinko/teinkö väärin?

Jostain syystä tyttöystäväni myös piti yhteyttä "kavereina" tähän mieheen, joka suhteemme alussa oli hänestä myös kiinnostunut. Tämän koin häiritsevänä ja sanoin asiasta, ja hän lopetti yhteydenpidon. Itse tuntisin jopa syyllisyyttä, jos tekstailisin minusta kiinnostuneen naisen kanssa samalla kun seurustelen. Olenko jälleen/teinkö jotain väärin? Paljastui myös erään keskustelun (tästä aiheesta) aikana että tyttöystäväni pitää myös yhteyttä yhteen existään, jälleen "kavereina." Yhteydenpidon sinänsä ymmärrän, mutta miksi salata asia minulta (siihen asti kunnes kysyin onko jotain mitä minun pitäisi tietää ettei tule enää mitään yllätyksiä.)

Tyttöystäväni käy usein baareissa ilman minua kavereidensa kanssa. Tämä johtuu ilmeisesti siitä että tyttökaverinsa eivät pidä siitä, jos otetaan miehiä mukaan. Ryhmädynamiikka muuttuu, tai jotain sinne päin? Pääsen kyllä mukaan jos kinuan, mutta minua ei huvita, koska ainoastaan pyytämällä mukaan pääseminen on mielestäni vähän sama kuin ei mitään. Tästälähtien menen jos tyttöystäväni minua pyytää (ei ole tapahtunut toistaiseksi.) Ihmettelen syytä hieman, tavallaan myös ymmärrän. Suhteessamme yleensäkin minä olen AINA se, joka kysyy että tavataanko, tehdäänkö jotain etcetra. Tyttöystäväni tekee aloitteen tapaamisesta harvoin. Tämä saattaa johtua siitä, että teen aloitteen itse nopeammalla aikavälillä. Tavallaan tekisi mieli kokeilla, mitä tapahtuu jos jätänkin pallon vaivihkaa hänelle. Emmekö näkisi viikkoon? Tavallaan en uskalla, jos niin kävisi olisi varmasti jokin selitys valmiina, enkä voisi vetää hyvää johtopäätöstä. Tai vaihtoehtoisesti kylmä totuus läpsäisisi minua kasvoille.

Tahdon luottaa tyttöystävääni, ja tahdon ettei minun tarvitsisi huolehtia ja miettiä että nytköhän joku iskee sitä baarissa, kenellehän se nyt sitten tekstailee ynnämuuta. Mutta nuo miespuoliset nettikaverit, kiinnostuneet miehet joihin pidetään yhteyttä, ja tuo alussa mainittu tapaus ovat horjuttaneet turvallisuudentunnettani. Ilmestyykö kohta taas joku hänestä kiinnostunut jannu/ex johon pitää yhteyttä? En pysty olemaan ollenkaan rauhassa, vaikka haluaisin. Jos edellämainittuja ongelmia ei olisi koskaan tapahtunut, olisin varmaankin hyvin mielin.

Tyttöystäväni on lähdössä 10 kuukaudeksi vaihtoon, ja koen että asiaan on saatava joku tolkku ennen sitä tai ongelma tulee vain pahenemaan. En myöskään haluaisi viettää tätä aikaa joka minulla vielä hänen kanssaan on huolehtien moisia. Mikä neuvoksi?

Tyttöystäväni on kyllä rehellinen (ainakin itse olen vakuuttunut) kun kuitenkin kertoo näistä yhteydenpidoistaan, ja kertoo ilman minun kyselyitäni missä on ollut ja kenenkin kanssa. Mutta nuo epämääräiset exät, kiinnostuneet miehet, ja iltaisin soittelevat nettikaverit tuntuvat jotenkin häiritsevän minua.

Apua?

6

1397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgnjfgj

Ei tuohon muuta apua ole kuin se, että opettelet luottamaan. Aika pitkälle tyttöystäväsi on antanut sinun määräillä itseään - kannattaa jatkossa miettiä, kuuluuko sinulle aivan varmasti kaikki hänen yhteydenpitonsa muiden kanssa! Nimittäin pidemmän päälle tyttö saattaa ahdistua siitä, että koko ajan roikut kannoilla seuraamassa hänen käyttäytymistään ym. Itse ainakin ahdistuisin, jos tietäisin olevani toiselle rehellinen ja silti toinen huomauttelisi esim siitä, kenen kanssa saan pitää fb:ssa yhteyttä! Kyllä ihmisellä ystäviä saa olla niin samaa kuin eri sukupuolta olevissa ilman, että se on automaattisesti uhka parisuhteelle!
      Ja muista, että toista ihmistä ei voi omistaa!
      Jos jotain oikein rakastaa, sen päästää vapaaksi. Jos se palaa takaisin, se on "sinun", jossei palaa, ei se ole ikinä "sinun" ollutkaan.

• tterminola

Tuo oli kyllä tiedossa. Mutta eivätkö nuo "omalla ajalla" jaetut puhelinnumerot, yhteydenpito selkeästi sillätavalla kiinnostuneeseen mieheen ja sinkkujen herutussivulla oleskelu tarkoita mitään?

Itse en ainakaan hyvällä omallatunnolla voisi tehdä noista mitään. Ehkä omatuntoni on sitten liian kova?

Tarkennukseksi tosin, etten ole määrännyt häntä. Olen vain ilmoittanut, että moiset asiat ovat minusta hieman häiritseviä. Luin usealta palstalta että jos jokin painaa mieltä, siitä kannattaa kertoa toiselle. Näin tein, en määrännyt kuitenkaan.

• tterminola

Ja entäpä sitten tämä aloitteen tekeminen ja yhdessä ajanviettäminen baarissa? En oikein tiedä mitä minun pitäisi ajatella, kun toinen ei oikein koskaan tee aloitteita eikä tahdo baariin mukaan. Hän on sanonut, että on huono niitä tekemään, ja ettei sillä pahaa tarkoita.

Mutta kun aivan varmasti on tiedossa että suostun hänen kanssaan aikaa viettämään missä vain, niin miten siinä kysymisessä voi sitten olla jokin kynnys? Kieltäytymisen vaara on käytännössä 0%. Tarkoittaako tämä että häntä ei oikeasti vain kiinnosta, vai että aloitteen tekeminen 6 kuukauden seurustelunkin jälkeen voi vielä olla vaikeaa?

Koitan ymmärtää, mutta olen ihmisenä enemmänkin rationaalinen kuin tunteellinen. Tällaiset asiat ovat sitten vaikeita tulkita konkreettisesti järjellä...

• ---leona---

Kerrot, että seurustelunne alkupuolella tyttö antoi toiselle miehelle puhelinnumeronsa... Ja nyt olette seurustelleet puoli vuotta? Hmm... No kyllä minun katsantokannastani katsottuna olette edelleen seurustelussanne aikalailla alkupuolella... No joka tapauksessa, en usko, että kaikki ihmiset heti toisen tavattuaan tietävät, että tässä aletaan nyt seurustella saman tien vakavasti. Toiset keskittyvät ehdottomasti ja heti tähän yhteen ja ainoaan ihmiseen, toiset katsovat hetken, että voiko hommasta ylipäätään kehkeytyä mitään. Harvemmin kai kukaan kuitenkaan alkaa kuin veitsellä leikattuna seurustella ja jättää sinkkupäivä taakse about "yhdessä yössä".
        Mitä tulee tuohon puhelinnumeroasiaan, niin teet siitä kovin ison numeron? Tyttö ei luultavasti ole tarkoittanut sillä yhtään mitään, tuskin on asiaa sen ihmeemmin ajatellutkaan numeroa antaessaan. Ja koska on rehellisesti tästäkin asiasta sinulle kertonut, miksi teet edelleen kärpäsestä härkästä?

Parisuhteessa harvemmin puntit menevät tasan ; yleensä suhteessa toinen osa puoli rakastaa "vähän enemmän" ja teidän tapauksessa se kenties olet sinä - eikä sen tarvitse silti olla paha juttu. Se sinun ehkä pitäisi ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia läheisyyden ja sitoutumisen osoittamisen tarpeita. Tyttöystäväsi haluaa vietää aikaa myös kaveriensa kanssa, kun sinulle taas olisi teidän kahden yhteinen aika kaikki kaikessa. Mitään "oikeaa" ja "väärää" tapaa tässä ei ole, vaikka sitä ilmeisesti haetkin. Aina voi tietenkin toivoa, että toinenkin olisi valmis kompromisseihin teidän suhteenne eduksi, mutta pakottaahan et voi, kuten itsekin tuolla sanot. Voit vain toivoa, että tyttö ottaa toiveesi huomioon - mutta jos muistutat häntä asiasta, hän voi kokea sen ahdistavaksi.

• ...

Olet tehnyt aivan oikein kertoessasi mieltäsi painavista asioista.
      Näyttää kuitenkin siltä, että tyttöystäväsi ei ole vielä ollenkaan valmis sitoutumaan vakavaan seurustelusuhteeseen.

Vaihto-oppilas-vuosi tulee näyttämään teille, onko suhteellanne tulevaisuutta vai ei. Erossa olo punnitsee aina suhteen ladun. Jos tunteet eivät ole riittävän voimakkaat, ne kuolevat. Jos ne taas ovat, ne vain vahvistuvat eron aikana.

Tyttöystäväsi haluaa varmasti bilettää muiden nuorten (myös miespuolisten) kanssa vaihdossa ollessaan. Pohdi tarkkaan missä raja kulkee, että voit huolia hänet vielä takaisin, ja kerro se hänelle. Tämän jälkeen sinun on vain päästettävä hänet menemään. Vuoden kuluttua näet rakastiko hän riittävästi (ja rakastitko itse), vai kuoliko suhteenne.

Mitään konstia ei ole millä saisit kahlittua hänet itseesi. Hän sitoutuu vapaaehtoisesti aikanaan, jos on sitoutuakseen. Sinun on vain päästettävä irti, ja katsottava tuleeko hän takaisin, vaiko ei.

• puhumista riittäisi

Sanoit, että menee hyvin ja itseäsi vaivaa luottamuspula. Kuinka paljon tulkintaa on se, että jos tyttö tarvitsee aikaa suhteen alussa, sinä oletat sen johtuvan toisesta pojasta? Itsekin tunnistat sen oletukseksi.

Koetko että hänen sosiaalisuutensa on sinulta ja suhteelta pois. Ja että jos tyttö luopuisi kavereistaan ja rajoittaisi elämäänsä, hän olisi vain sinua varten ja kaikki olisi hyvin? Jotenkin tämä alkuasetelma on sellainen, että sinä odotat, että suhteen voisi saada vain luopumalla jostakin ja saaden jotakin tilalle? Yhtäkkiä kaikki yhteydenotot ja jopa numeroiden vaihtaminenkin on alkanut sinusta tuntua uhkaavalta. Aivan kuin syyttäisit häntä siitä, että joku on hänestä kiinnostunut, ihmisenä tai naisena, mutta että se olisi hänen syynsä. Tai että on kavereita. Hän on luultavasti ollut samanlainen aina, ei muuksi muutu, on sinun kanssasi ja kuitenkin kirjoitat, että teillä menee hyvin.

Jostain syystä sinusta tavallinen kanssakäyminen ystävien kesken on huono asia. Oletko puhunut tuosta asiasta hänen kanssaan? SInulla on ääneenlausumattomia asioita, mitä odotat suhteelta ja häneltä, joista hänellä tuskin on aavistustakaan. Ehkä myös niin tiukka moraali, että periaatteen vuoksi tulkitset tavalliset voimakkaasti. Voi olla, että ehkä jotakin kiinnostusta häneen on jostain suunnasta, mutta se ei ole tässä asiassa merkityksellistä. Kiinnostumisia, varsinkin yksipuolisia on nuorilla aina ja se on luonnollista, eri asia on, jos hän kiinnostuisi takaisin. Onko kysymys siitä, että koska et sallisi itsellesi jotakin ja kokisit sen huonona tiukan moraalin vuoksi analysoimatta asiaa sen enempää, se tuntuukin vaikealta kohdata tytössä? Otatko periaatteesi niin fundamentalistisesti, että kaikki tilanteet mitkä periaatteessa voisi vaikka väärinkäsityksen vuoksi tulkita negatiivisesti, tulkitaan varmuuden vuoksi negatiivisesti.

Mitä jos itse viettäisit aikaasi myös kavereiden kanssa, tulisiko mieleenkään, että tyttö olisi mustasukkainen puolestaan siitä, ja ajattelisitko, että nämä ovat vain kavereitani? Useimmat ajattelevat näin.

Toisaalta miten itse reagoisit, jos tyttöystävä alkaisi vaatia sinulta muutoksia elämääsi, esimerkiksi että et ole joidenkin ihmisten kanssa, et vietä aikaasi kuten vietät, tapaamiset pitää olla tietynlaisia, et harrasta mitä haluat, jotta suhde olisi sellainen kuin hän haluaisi, ja sinulla olisikin hänelle enemmän aikaa. Hän suuttuisi, jos joku ottaisi sinuun yhteyttä tai tulisi juttelemaan tms. Tuo yhteydenottoasia, että hän ottaa harvoin yhteyttä voi johtua juuri siitä, että hän antaa sinulle aikaa ja tilaa. Tietääkö hän edes, että voisitten nähdä useammin, onko hän edes tietoinen sinun aikatauluistasi? Voiko olla niin, että jos sinä et sano asiasta mitään, hän luulee, että asia on ok, ja ihmettelee, miksi sinua ei edes vaivaa, ettei hän ole yhteyksissä. Siinäpä taas yksi mahdollinen väärinkäsityksen siemen. Onko suhteessa paljon ääneen lausumattomia odotuksia, joista sitten kuitenkin sisimmässä loukkaannutaan, mutta ei puhuta?

Toisaalta sanoit, että reagoit negatiivisesti, jos hän käy edes koulukaverin kanssa syömässä, kun kuitenkin on varmasti siellä koulussakin kymmeniä tunteja viikossa muutenkin. Tyttöystävä on kertonut tähän mennessä sinulle asiat rehellisesti, mutta jos alat reagoida kovin ikävästi, hän voi alkaa pelkäämään kertomista, josta sitten voi tulla aina suurempi väärinkäsitys, jos hän esimerkiksi kävisi taas syömässä yhdessä jonkun kanssa. Toisaalta luottamuksessa ei ole kysymys siitä, että tietää joka hetki mitä joku tekee ja voi olla varma luottamuksesta, vaan siitä, että etenkin kun ei tiedä, voi luottaa, että toinen pitää lupauksensa ja vaikka antaisi numeron tai kävisi syömässä tai näkisi jonkun, sinä olet hänelle suhde, ja muut asiat ovat muita asioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2293
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      306
      1262
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      737
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      662
    Aihe