Aupaireille kysymys

tuleva-aupair

Onko joku teistä aupaireista kokenut kulttuurishokkia muuttaessaan uuteen maahan? Mua kiinnostaa kovasti tietää mikä on ollut suurin ero, kun vertaa elämistä täällä suomessa.

Mikä on ollut sellainen uusi asia tai tapa, joka on vaatinut totuttelu?

5

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenci

Itse olin aupparina Yhdysvalloissa ja suurin totuttelu oli ihan oikeasti se, että lapset oli tosi uusavuttomia. Mun hoitomuksut siellä oli poika 11 vuotta ja tyttö 9 vuotta, kumpikaan ei osannut edes leipää voidella ja molemmat oli myös erittäin pilalle hemmoteltuja. Lasten ei tarvinnut tehdä MITÄÄN itse. Yhdysvalloissa on mun näkökulmasta kyl sellanen kulttuuri jotenki, että lapsia hössötetään ja hellitään aivan liikaa. Mun mielestä oli käsittämätöntä, että 11 vuotias poika ei pärjää kotona yksin 10 minuuttia jos käyn kaupassa vaan hänet pitää raahata mukaan. Itse olin jo ekalla luokalla monina päivinä yksin kotona tunnin pari koulun jälkeen ja ihan yksin ja itsenäisesti kävelin kouluun ja takaisin, mutta nämä jenkkilapset piti kuskata kirjaimellisesti ovelta toiselle ja meno oli muutenkin tosi ihmeellistä. Hienoja ihmisiä muutoin kylläkin ne lapset, eikä ole siis lasten vika todellakaan, että eivät mitään osaa tehdä kun vanhemmat on ne siihen opettanut. Ihan jo jännittää, että miten lasten käy kun muuttavat pois kotoa kun eivät osaa edes sänkyä pedata. En tiedä onko kaikissa perheissä tällä tavalla, ei varmasti ainakaan vähävaraisimmissa perheissä, mutta poikkeuksetta kaikki aupparikaverit jenkeistä omasi samanlaiset perheet, että lapset ei yksinkertaisesti osaa tehdä mitään.

• españa

Itse olen aupparina Espanjassa ja suurin ''shokki'' on ollut ihmiset. Ihmiset tosi avoimia,puhuvat paljon ja nopeasti ja kaikkialla sanotaan moi ja ollaan kivoja. Suomalaisena en ole tottunut tallaiseen joten ihmiset saattavat narkastya mutta yritan aina selittaa etta suomessa ihmiset eivat ole niin avoimia kuin taalla. Perheeni puhuu myos pelkastaan espanjaa minulle ja ymmarran kaiken mutten osaa vastata koska en osaa viela puhua espanjaa. Joten kommunikointi on todella huonoa ja lasten kanssa ei ole viela syntynyt kontaktia. Ruuan suhteen ei ole mitaan ongelmaa. Asun Madridissa ja tama on todella iso kaupunki ja metroilla ja busseilla on kuljettava paivittain ja tosiaan ihmiset ei puhu englantia. Kai tahan tottuu kun oppii kielen ja saa uusia tuttavuuksia. Hah myos kaikki juomat on ilmaisia kun menee iltaa viettamaan joten ei kannata ottaa rahaa mukaan :D
      nama ihmiset vaatii hurjasti totuttelua!

• trefoils

Mulla taas kulttuurishokki oli lahinna takaisin Suomeen muuttaessa vuoden jalkeen. Oli aivan karmeaa tulla takaisi kun oli tottunut jo ihan toisiin systeemeiihin. Suomessa ihmiset ei katso silmiin, eivat tervehdi ja puhu, vaan maan pinnassaa on jotain kauhean kiinnostavaa.

• e-saksassa

On kyllä joskus vaikeeta kun pitää niin tervehtiä ja tiedustella joka suuntaan. alussa en tajunnu tota, naapurit piti mua outona kuulemma. mutta oon ny aloittanu moikkailemisen minäkin, poskipusut tullessa ja lähdettäessä vähä vielä mättää. mulla on sellane olo, et ihmiset tarkkailee täällä enemmän toisiaan.
      iltasin oon niin väsynyt kuulemaan papatusta ja selvitystä, etten oikeesti enää kuule mitään....

• p-saksassa

Isoin kulttuurishokki on saksalainen liikenne, jonka seassa en osaa ajaa yhtään ja joku päivä vielä rysäytän ja kovaa!! Asun niin maaseudulla, että ei oikein pääse pois kuin autolla.

Myös kevyttuotteet on aika vieras sana täällä päin :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe