muuttuu.
Kun ollaan näillä lukemilla, monta omaista ja ystävää on ehtinyt saattaa kirkkomaahan. On ehtinyt tehdä sen työrupeman tai vaihtaa alaa. Monella on jo ainakin toinen puoliso,ym...
Nyt on elämäni viides koti menossa, ensimmäinen jossa olen asunut koko ajan yksin.
Onko meillä homma hanskassa, monimutkaistuvassa yhteiskunnassa, tarviiko ollakkaan kun isot ratkaisut pitäisi olla takana, vai onko?
Onko lääkitys kohillaan ja valvooko joku muu kuin Kela mitä teet?
Ihmiset, paikat ja olosuhteet
18
106
Vastaukset
59-vaiheessa olivat kaikki, vanhat, hyvät kaverini kuolleet.
Aviossa olessamme asuimme kahdeksatta kotiamme.
Minä olin juuri vaihtamassa pitkäaikaistyöttömän stausta työttömyyseläkeläiseksi ja tämä ensimmäinen ja nykyinenkin vaimoni oli lopettanut kassalla istumisensa.
Tuossa vaiheessa, 6-kympin kynnyksellä, tein valinnan tissuttelun ja kuntoilun välillä, viimemainitun eduksi.
Mitään isoa ei ollut tekeillä eikä tulossa.
KELAn kanssa olin seurustellut ainoastaan hakiessani 55-vuotisena EU-työnhakupapereita.
Seuraava aihe oli espanjankielisen eläkeläistodistuksen nouto heti 6-kymppisenä.
Kyllä oli jo silloin elämä tasaista ja tapahtumaköyhää!
Tämä taaksepäin tuijottelu lienee huolestuttava merkki dementoitumisesta?- kawe
No se on totta, että käännekohta (khatarsis) on n. 40 naisilla ja 50 miehillä.
Menneitä jokainen kelaa, ainakin silloin kun istuu kirkossa kolmatta kertaa etupenkissä, lyhyehköllä aikavälillä.
Vai espanjalaisiin maisemiin, Granadassa olin v. 2007 , silloisen tulevan miniäni opiskepaikkaa katsastamassa. (suomalainen)
Kun jouduin jäämään sairaseläkkeelle oli pakko Kelan kanssa asioida, eikä mitään ongelmia ole ollut, tosin ei asiaakaan niin paljon. Yksi lääke on helppo pitää kohillaan.
Viikolla tentti koski EU ta, uskontojen merkitystä ja EMU n tilannetta sekä talouskriisin poliittista jälkivaikutusta. (valtio-oppi) Kirjat engl.kiel.
Eli tarkoitan tällä maininnalla *dementian (Alzheimerin-taudin jatko-osa) välttämisen ennakkotyötä. Kukin hoitaa psyykeä tavallaan, sinä fyysisestikin.Melkein katteellinen!
Ikäriopiskelijalle.
Saatuani 53-v kenkää seitsemännestä vakituisesta th-työpaikastani ei opiskeluvaihtoehto käynyt mielessänikään.
Kahden viikon jälkeen aloitin toisella paikkakunnalla kanadalaisen yrityksen Suomen yksikön pitkälle erikoistuneen metallialan yksikössä.
7kk:n jälkeen toimialat vaihtuivat.
Lujitemuovivalmistusta.
Puuvalmisteita rakennuksille.
Prosessipinnoitteita.
Kylmälaitetuotantoa.
Ohutlevytuotteita.
Laatujärjestelmiä.
Rauta- ja Al-rakenteita.
Mm.
Ei siinä missään välissä, edes työttömyysjaksoinakaan, mieleeni juolahtanut opiskelu.
Perheen pääasiallisena huoltajana oli toimeentulo ( ja pois näistä bisneksistä ) päällimmäinen ajatus.
Mainitsemani vaihtelu, eri toimialat, eri paikkakunnat, eri pituiset työpäivät ja työrupeamat sekä epävarmuus seuraavasta askareesta lienevät pitäneet huolen pakollisesta aivovoimistelusta.Anteeksi. Mikä mystinen käännekohta naisilla on nelikymppisenä? Ei minulla siihen kohtaan mitään sellaista osunut. Toisen lapseni syntymä? Eihän se ollut kännekohta. Käännekohta tietysti oli avioituminen 36-vuotiaana ja ensimmäisen lapsen syntymä 37-vuotiaana... Seuraava olikin 48-vuotiaana, kun ymmärsin, etten voi jatkaa elämääni niin ja aloin pyrkiä vapautta kohti. Siitä tuli sitten vähän pitempi ja vaikeampi projekti, joka on vieläkin kesken.
Eikö käännekohdat osu milloin kelläkin eletyn elämän mukaan ja kun jokaisen tarina on erilainen, niin vain suhteellisen samanlaista tarinaa elävien käännekohdat osuvat samoihin ajankohtiin.
- Meriläinen
Ei se varmaankaan ole hanskassa koskaan.
Aina tulee jotain mitä ei osannut odottaa.
Ite olin ajatuksissani menossa eläkkeelle tuosta tyyöpaikasta missä nyt olen.
Ja kuitenkin tällä hetkellä odottelen vakuutusyhtiön vastausta uudelleenkoulutuksesta.
Ja mitä sitten, niin sen näyttää tulevaisuus.
Mutta ihan en olis uskonut puolivuottakaan sitten että näin tässä käy.
Onneks tällä hetkellä ei tarvii lääkitystä.
Ja jokuhan valvoo aina muttei kela vielä tällä hetkellä....kait.Tuossa kahdessa ensimmäisessä rivissä on aikamoinen totuus.
"Aina tulee jotain, mitä ei ole osannut odottaa".
Niinhän sitä tulee, ja useimmiten se tuleva on kielteistä. Jos kaikkiin tuleviin kielteisiin tapahtumiin alkaa valmistautua, että elämä olisi hanskassa, niin vaikeaa on elämä.
Tämän voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, kun olen jonkin verran tuota vaikeiden asioiden ennakointia harrastaa, mutta aina sieltä yllätyksiä tulee.
Se kun on yhtä tyhjän kanssa, mitä täällä kukin pitää tärkeänä. Se on puoli vuotta sen jälkeen, kun mullat on luotu päälle, niin aniharva enää muistaa, ja kaikki, mitä on tärkeänä pitänyt, on hävitetty ja kannettu kirpputorille kaiken kansan nyrpisteltäväksi.
Minusta alkanut tuntua, että kunhan elää vaan ja katsoo mitä seuraava päivä mukanaan tuo.- Meriläinen
k-kotton kirjoitti:
Tuossa kahdessa ensimmäisessä rivissä on aikamoinen totuus.
"Aina tulee jotain, mitä ei ole osannut odottaa".
Niinhän sitä tulee, ja useimmiten se tuleva on kielteistä. Jos kaikkiin tuleviin kielteisiin tapahtumiin alkaa valmistautua, että elämä olisi hanskassa, niin vaikeaa on elämä.
Tämän voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, kun olen jonkin verran tuota vaikeiden asioiden ennakointia harrastaa, mutta aina sieltä yllätyksiä tulee.
Se kun on yhtä tyhjän kanssa, mitä täällä kukin pitää tärkeänä. Se on puoli vuotta sen jälkeen, kun mullat on luotu päälle, niin aniharva enää muistaa, ja kaikki, mitä on tärkeänä pitänyt, on hävitetty ja kannettu kirpputorille kaiken kansan nyrpisteltäväksi.
Minusta alkanut tuntua, että kunhan elää vaan ja katsoo mitä seuraava päivä mukanaan tuo.Olen jossain vaiheessa elänyt sellaisen putken elämää ettei ollut muutamaan vuoteen mitään miettimistä, sen kun lillutteli menemään.
Systerille sanoin että ihan outo kun saa vaan nauttia elämästä.
No nyt saa taas mietiskellä ja pohtia että jos tämä ei mene läpi niin pitäisi olla suunnitelma N.2.
No katsotaan nyt kuitenkin tonne Juhannukseen rauhassa, sitten alkaa kesäloma.
Ja kohta varmaan alkaa satamaan, jyrähti kunnolla toisella rannalla ja ilma muuttui tummaksi. Linnut hiljeni.
Hyvä jos sataa luonto kaipaa täällä paljon vettä. - Meriläinen
Meriläinen kirjoitti:
Olen jossain vaiheessa elänyt sellaisen putken elämää ettei ollut muutamaan vuoteen mitään miettimistä, sen kun lillutteli menemään.
Systerille sanoin että ihan outo kun saa vaan nauttia elämästä.
No nyt saa taas mietiskellä ja pohtia että jos tämä ei mene läpi niin pitäisi olla suunnitelma N.2.
No katsotaan nyt kuitenkin tonne Juhannukseen rauhassa, sitten alkaa kesäloma.
Ja kohta varmaan alkaa satamaan, jyrähti kunnolla toisella rannalla ja ilma muuttui tummaksi. Linnut hiljeni.
Hyvä jos sataa luonto kaipaa täällä paljon vettä.Nyt sataa ja kunnolla, ihanaa.
Rannalle ei jäänyt kun roskat kun ihmisille tuli kiire lähteä pois :)) Meriläinen kirjoitti:
Nyt sataa ja kunnolla, ihanaa.
Rannalle ei jäänyt kun roskat kun ihmisille tuli kiire lähteä pois :))Onneksi ukkoset purkautui muualla. Hirvitti, kun oli niitä helteitä niin pitkään, Viime vuosina ukkosiin on liittynyt syöksyvirtauksia,jotka tekevät pahaa jälkeä. Täällä ei uskalla pitää tietokonetta verkossa, jos vähäinenkin ukkosen mahdollisuus on.
Tuohon aiheeseen sen verran, että nivelet kipuilee niin paljon, että sekin tulevaisuuden suunnittelulle oman sävynsä tuo.
Takana ovat, homma hallussa. Pilleripurkit kyllä sen kuin lisääntyvät, mutta oma valinta sekin on että niitä syö...
- vihreä palaa
yleensä suuressa muutoksessa sitä pelkää pahinta jo tässä iässä ja suurin askel on ensimmäisessä aikuis iän elämän uusiksi laitossa,seuraavat polut ja uudet askeleet ovat jo paljon helpompia löytää ja astua kun tietää että vieläkin parempaa saattaa olla luvassa.
- ja elämä on;))
mutta joskus sit näinkin.. http://www.youtube.com/watch?v=0DhQgTW-UD4&feature=related elämässä..siinä kaikki;))
ajatuksin:
Tsau:Friidu
En jaks. kirj.. Minulla on viidestoista koti menossa, ja koskaan en ole asunut yksin.Kahdessa maassa olen asunut ja yksi avioliitto, kaksi kihloja, ja viides avoliitto menossa...heh heh...paljon ehtii kun on nopea. Minulla on suoritettuna kolme eritasoista amatillista koulutusta samalta alalta, kahdella eri kielellä.
Yhtään ystävää en ole saattanut hautausmaalle, mutta omat vanhempani kylläkin. Lääkitys on kohdallaan, silmätipat ja sydänlääke, justa mittasin verenpaineenkin. Kela valvoo sen verran, että kuulun sellaiseen registeriin kuin päivähoidon tuottajat.
Isoja ratkaisuja joudun tekemään silloin tällöin, nykyisin lähinnä tuolla raha, elikkäs, finanssipuolella. Ihmissuhteet ovat pysyneet vakiona, kun viimeinen avoliitto kestänyt jo yhdeksän vuotta. Työpaikka on ollut sama viimeiset neljä vuotta. Et aikas seesteistä viimeaikoina...heh heh...- kawe
Huomaan, että paljon sitä ehtii, itse kukin, kun riittävästi annetaan aikaa.
Tuolla pisti silmään tämä perusjuttu, eli työn perässä meno, perheen elättäminen.*man do what man´s got to do*
Toinen jota hiukka odotinkin, kun tällä iällä palikat menee uusiksi, niin miten niitä jäljelle jääneitä siirtelee, että elämän mielekkyys säilyy. Miehet varmasti ovat toisessa asemassa, kuin ikäisemme naiset, luulen.
Yrittäjän kanssa suhrailin ympäriinsä pitkän liiton ja yrittäjiä tuli lapsistakin.
Omaa uraa kertyi kodin ulkopuolella yli 20v. Sairaus pakotti lopettamaan ja sitten tuli kulttuurit sum muut korvikkeeksi, mutta uutta puolisoa en ole uskaltanut etsiä, jos pettyy uudemman kerran. Sen verran lujaa sattui.........Älä nyt noin, jos se on kuitenkin sen väärtiä...Itse välillä ihmettelen kun on nykyisin melkeinpä hiljaiseloa, verrattuna noihin vaihteleviin vuosiin, et missähän se "pommi" oikein kytee. Mutta sitten taas ajattelen, antaa poksahtaa vaan, onhan sitä jo niihin tottunut. Mitään pahenpaa ei voi tulla enää kohdalle, mitä on jo joskus ollut...
Paljon on ehtinyt tähän asti.
N. 13. kotia.
Vasta ensimmäinen "harjoitus"avioliitto takana.
Kolmas ala, neljäs ammatti opiskelun alla.
Työttömyyttä en ole kokenut enkä kokeillut päivääkään.
Olen jonkinverran ottanut selvää entisistä ystävistäni ja kaikki tuntuvat olevan tänä päivänäkin elossa ja kenenkään elämässä ei ole tapahtunut mitään yllättävää...
Hyvältä näyttää oma elämäni, jos tältä kannalta katsoo... Paljon pitäisi olla edessäpäinkin.- My..way;)
lyhesti tiivistettynä ehkä tämä laulu kuvaa suhtautumistani parhaiten taas mitä ajattelen omasta elämästäni... näin se on mennyt minullakin..;)) http://www.youtube.com/watch?v=SeFiXnEBvBg&feature=related
Tsau: Friidu
En viitsinyt kirj.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4881845Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781567Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641368Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H181357- 110958
- 51909
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19906Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15761Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65756Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka10751