En tiennyt minne aiheestani kirjoittaisin, joten laitoin nyt tänne.
Tilanteeni on semmoinen, että olen avosuhteessa mieheni kanssa ollut jo viisi vuotta. Suhteemme toimii loistavasti kaikin puolin ja jumaloimme toisiamme edelleen, MUTTA
kun saan sairaskohtauksen tai kärsin todella kovista kivuista mies on täysin avuton, melkeinpä välinpitämätön!
Olen sairastanut reumaa tapailumme alkamisesta lähtien, mutta ensimmäisinä vuosina sairauteni oli lähes huomaamatonta, nyt välillä todella vaikeita kausia. Kipeähän olen tavalla tai toisella melkein jatkuvasti joten pienistä en edes viitsi miehelleni kitistä, tai itse muutenkaan pieniin reagoida. Mutta sitten kun iskee jumalattomat säryt koko kroppaan keskellä yötä, niin ettet paikallasi voi olla, niin huh..
Toivoisihan sitä/ja luulisi että tässä ajassa mies olisi jo oppinut jotenkin ns. rauhoittelemaan minua, jolloin kivutkin hellittäisivät nopeammin.. mutta miespä vaan kysyy mikä on ja yrittää jatkaa unia, tai yleisesti ottaen vain istuu ja tollottaa :( tämä saa oloni vain entistä hermostuneemmaksi. Päivystävään sairaalan puhelimeen pitää itse koittaa tuskissaan selittää tilanne (vaikket pysty olla paikallas, ja henkikin kulkee heikosti) tai vähintään sanella miehelle ihan kaikki! Turhauttavaa..Entä jos tilani olisikin tajuton, ni mies ei oikeasti osais tehä muuta kuin soittaa hätänumeroon...
Mitä asialle voisi tehdä, jotta tuntisin oloni turvallisemmaksi? Miettinyt myös että onkohan tämä asia vielä sellainen joka kaataa muuten hyvän suhteen, koska sairaus kuitenkin on minulla elin-ikäinen...
avuton mies sairaskohtauksien aikaan
10
314
Vastaukset
- Avaa suusi
Täältä on vaikea neuvoja antaa.
Ehdotan kuitenkin, että puhut miehesi kanssa. KERRO hänelle SELVÄSTI ja yksinkertaisesti millaista tukea/apua tarvitset sairaskohtauksesi aikana.
Voihan olla, että miehesi ei lainkaan käsitä tilannettasi, tai hän kokee niin suurta avuttomuutta, että kokee helpommaksi jatkaa omia uniaan.
Sinun on otettava itse asia puheeksi miehesi kanssa. Kerro hänelle, että tarvitset häntä kohtauksen iskiessä ja anna hänelle ohjeet miten toimia kanssasi silloin. - Akriisa
Johan sinä voit rauhoittua tuolla, että jos olisit tajuton, mies osaisi soittaa hätänumeroon. Ei siinä paljon muuta maallikon tarvitsekaan osata.
Ei sinun hyvinvointisi ja rauhoittamiseksi/rauhoittumisesi ole kuin tasan sinun oma murhe. Miten mies voisi lohduttelemalla sinun kipusi poistaa tai vähentää? Onko hän lääkäri tai sairaanhoitaja, onko teillä ammattimainen suhde? Jos on, silloin sinä maksua vastaan saat mieheltä lievitystä kipuihisi, ja se on ihan asiallista vaatia, että mies ottaa vastuun kivunhoidosta. Jos taas kyse ei ole hoitosuhteesta, on sinun valitettavasti hoidettava itse omat kipusi. Voihan olla, että mies on ihan ällikällä sinun kipujen kanssa, ne kun ovat hyvin subjektiivisia. Puhukaa!
Mieheni katsoi ällistyneenä erään lähimmäiseni epilepsiakohtausta. Selitin hänelle kohtausta hoitaessani "kädestäpitäen" tarkalleen miten pitää toimia. Samoin oman neurologiani kanssa; olen selittänyt miehelle, mitä lääkkeitä meillä on kaapissa, ja mitä tarvitaan jos, mitä tehdä jos.. Puhuminen ja neuvominen asiallisesti auttaa kummasti. Luuleminen ja olettaminen ei.- kukkaruusu
Kuulostat melkoisen empatiakyvyttömaltä ja kylmältä ihmiseltä Akriisa. Ei se ole normaalia, että jos rakas ihminen kiemurtelee kivusta niin noin vain käännytään poispäin ja sanotaan että omapahan on ongelmasi. Tai vaadita rahaa siitä että jaksaisi auttaa tai välittää.
Ymmärrätkö sellaisia käsitteitä kuten myötätunto, välittäminen, huolestunut, rakas, tukeminen, turvallinen jne jne ?
Otitko lähimmäiseltäsi maksun siitä että hoidit hänen epilepsiakohtausta? - Akriisa
kukkaruusu kirjoitti:
Kuulostat melkoisen empatiakyvyttömaltä ja kylmältä ihmiseltä Akriisa. Ei se ole normaalia, että jos rakas ihminen kiemurtelee kivusta niin noin vain käännytään poispäin ja sanotaan että omapahan on ongelmasi. Tai vaadita rahaa siitä että jaksaisi auttaa tai välittää.
Ymmärrätkö sellaisia käsitteitä kuten myötätunto, välittäminen, huolestunut, rakas, tukeminen, turvallinen jne jne ?
Otitko lähimmäiseltäsi maksun siitä että hoidit hänen epilepsiakohtausta?Mietipä sinä, voiko ketään velvoittaa huolehtimaan toisesta? Jos kumppani haluaa ja ymmärtää auttaa, asia on ihan hieno, mutta ensisijaisesti pitänee kuitenkin rakentaa itsensä varaan turvallisuutensa.
Ei saa eikä voi syyttää omasta turvattomuudestaan ketään muuta. Mielestäni edelleenkin, jos kumppani osaa soittaa tajuttomalle ambulanssin, ollaan jo melko pitkällä. Jos kumppani vielä haluaa perehtyä vaikka kivunhoitoon tai lääkkeitten antoon, vielä parempi, mutta velvollisuus ei ole. Kaikkein vähiten kumppania voi syytellä täällä avuttomuudesta, jos ei ihan reilusti ole ottanut asiaa käsittelyyn.
- Sellainen elämä
No mitä se mies voi tehdä-jos et kerro, mitä hänen PITÄÄ TEHDÄ? Ei hän ole mikään lääkäri, vai onko...? Riittää, että hän voi hätätilassa soittaa sirran paikalle, eihän muuta voi tehdä. Kerro hänelle toimintapa, miten toimitaan AINA tällaisessa tilanteessa-ja siihen ei tule sitten muutoksia.
Mainittakoon, että olen juuri se puoliso, joka joutuu usein öisinkin nousta pahasta, ja varsin kivuliaasta sairaudesta kärsivän takia. Ne on keinot mullakin vähissä, kun et VOI AUTTAA enempää, kuin osaat ja voit. Lääkitys toimii tiettyyn rajaan asti, sitten loput stetson-tyyliin, mitä vaan helpottaakseen hoksaa tehdä.
"joka kaataa muuten hyvän suhteen"...riippuu mistä kiikkuu. Puolisollasikin on taakka kannettavanaan-en suosittele lisäämään sitä ainakaan piruuttaan. Ihminen jaksaa ja kestää melkein mitä tahansa-siis melkein.
Jos jotain hyvää hakee, niin niistä hyvistä ajoista saa ainakin hurjasti enemmän "irti", ja taas jaksaa eteenpäin vaikeitakin aikoja. Ja voin taata, että jotkut asiat tulee priorisoitua eri tavalla elämässä-ei ihan pikku tihkusateet vit**a samalla tapaa.
Jaksamisia. - .,.,.,
Samaa sanoisin, että puhu asiasta miehen kanssa. Ehkä miehesi hiukan "pelkääkin" noita kohtauksiasi ja ehkä hän vain haluaa sulkea silmänsä niiltä, kun ei osaa/uskalla/pysty mitään tekemään. Kerro hänelle mitä toivoisit hänen tekevän.
Tai seuraavalla kerralla, kun sinulla on aika lääkärille tuosta asiasta, niin ota mies mukaan ja juttelette kolmistaan tästä asiasta. Olettaen siis, että lääkärisi on mukava ja ymmärtäväinen. - tuskastuttaa
Kyllä voi olla että mies vaan menee hämilleen kohtauksistasi eikä tiedä mitenpäin olisi ja miten pitäisi toimia... itse menisin helposti hämilleni. Mies on voinut tottua että kohtaukset menee ohi jonkin ajan kuluttua itsestään ja luulee että niihin ei voi auttaa. Voi olla myös että mies vaan ei ymmärrä tuskasi määrää, ei aina jaksa sitä ja voi ärsyttää jos vaikutat jotenkin ylireagoivalta. Miehesi mietteitä ei tiedä kuin miehesi, puhukaa, puhukaa, puhukaa. Kuinka hyvin mies tuntee sairautesi?
Tuntisitko olosi sitten enemmän turvallisemmaksi yksin asuessasi, kun miehen, joka on kuitenkin jotenkin läsnä? Jos teillä on muuten rakastava suhde toisiinne, niin - opettele itse
Kuuleppa, kun se on sinun sairautesi, eikä miehen.
Olethan tuota pärjännyt ennenkin kohtauksiesi kanssa ilman miestäsi, joten
miksi nyt sitten miehen pitäisi heilua ympäriinsä, kuin maailmanloppu olisi käsillä?
Olisit ottanut lääkärin ukoksi, niin se tietäisi, mitä tehdä.
Ehkä yrität vain hakea huomiota mieheltä tuolla tavoin?
Mitäkähän muka pitäisi muuta sitten tehdä, kuin soittaa hätänumeroon? HALOO??
Rasittavaa, jos miehen olet ottanut siihen vain turvallisuuden takia. - eivoiollatotta00
Reumaatikot eivät kyllä todellakaan saa henkeä uhkaavia kohtauksia keskellä yötä, kipujahan voi olla ja niihin saa toivoa empatiaa, mutta ehkäpä miehesikin on hieman ymmyrkäisenä ja miettii että miksei sinulla ole riittävää kipulääkitystä kotona. Vai ymmärsinkö nyt perussairautesi väärin? Onko sinulla myös vaikea codp/astma?
Ymmärtäisin huolesi asiasta jos sinulla olisi esim. epilepsia tai diabetes, mutta suoraan sanottuna jos oma mies herättelisi useana yönä REUMAKIPUJEN vuoksi niin varaisin vaan omaan laatikkooni riittävää lääkitystä vaikka suppona.- Akriisa
totta, henkeä uhkaavat sairaudet on ihan eri asia, mutta niissäkään ei voi velvoittaa ketään toista. Toivoa voi, kun loppupelissä esim. epilepsiakohtauksessa voi mennä henki, mutta mikään parisuhde ei kestä sitä, että sairastava syyttää sairastamatonta empatian tai huomion puutteesta. Ei ne kivut siitä mihinkään häivy.
Empatiakyvyllä ja eikä ihmisen lämpimyydellä ei vielä ketään auteta, pitää paitsi haluta niin myös osata toimia kun on hätä. kukkaruusu, osaatko sinä elvyttää ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83132956Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko1982804Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy532405Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1661484Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään521209Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har171202- 58873
Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j13854- 19799
- 77784