Elikä sain tuossa perjantaina kuulla, että oltuani 7kk puhelinmyynnissä saan potkut. Tästä kuulin kollgaltani, jolle soitin muuten vaan. Hän kertoi minulle, että hae niin paljon saikkua kun kerkeät, sillä irtisanomisaika minulla on kaksi viikkoa. Olin ollut alkukuun sairaslomalla kroonisen nielutulehduksen takia.
Olin siis viime viikon pääsykokeissa ja tämä viikko minulla on kesälomaa.
Kuinka minun tulisi toimia nyt, kun en ole vielä siis näitä potkuja saanut, kun eihän esimieheni siitä ole minulle vielä ilmoittanut, niin eihän ne potkut ole vielä astuneet voimaan?
Sitten voisin parantaa tietotaitoani ja kysellä teiltä arvon lukijat, että kuuluuko minulle potkujen jälkeen jonkinlaiset erorahat yms. ,kun en ole aikaisemmin potkuja saanut, vaan itse aina lähtenyt lätkimään saadessani parempia töitä.
Millä perusteilla voin joutua irtisanotuksi ja miten pidän huolen oikeuksistani?
Potkut töistä. Mitä missä milloin ABC?
5
109
Vastaukset
- Bolse
Et sinä mitään potkuja ole saanut ennenkuin työnantajasi on siitä kirjallisesti tai todistajien läsnäollessa suullisesti sanonut. Ja siitä huolimatta potkut täytyy antaa kirjallisesti. Ja jos potkut ovat laittomat niin riitautus välittömästi päälle. Laittomien potkujen ollessa kyseessä, saatat hyvinkin saada ne riitauttaessasi, korvauksia. Muuten jäät ilman.
- selkeä tämä
Kysy työkaveriltasi, miksi hän haluaa viedä sinun työsi.
- pulmatilanteessa
Mutta mitään erorahoja ei siis tulisi, jos kyseessä olisi kuitenkin pykälät täyttävä irtisanominen?
Kun mietin etten varmaan tässä viikossa ehdi kuitenkaan uutta työtä saada. - mjaaahhh...
Saat 2 viikon irtisanomisajan palkan vaikka työvelvoite loppuisi heti. Sen lisäksi kertyneet lomapalkat 2 pv/kk mikäli vähintään 16 työpäivää kuukaudessa.
Toisaalta kukaan ei ole sanonut sinua irti. Olet vain kolleegalta kuullut juttuja jotka voi olla ihan hänen omiaan.. Työnantajalla pitää myös olla jotkut perustelut irtisanomiseen. Sairasloma lääkärintodistuksella ei ole sitä. Onko työsopimuksessa jokin maininta kuten että mikäli et tietyn aikavälin yhteydessä pääse tiettyihin myynteihin niin työsopimus puretaan yhteisymmäryksessä etc...- Pulmatilanteessa
sopparissa tosiaan on maininta tuosta, että palkkakauden aikana olisi hyvä jäädä plussalle/ tai vähintään lähelle pohjapalkkaa. Mutta siis myös maininta siitä, että jos jää tuon tason alle, siitä tulee huomautus jonka jälkeen on kuukausi tai pari aikaa nostattaa saldoa. Tuota siis minulle ei olla tehty henkilökohtaisesti, johtuen firmassa esiintyneestä vaihdoksista johtuneista "kasvukivuista". Siispä tämän takia ihmettelenkin, että jollei kyse ole tuotannollisiin perusteisiin pohajutuvasta irtisanomisesta. Mutta eihän sitä tiedä ennen kuin pääsen pomon juttusille ensiviikolla.
Tosin en ole ollut töissä kuukauteen ja kuten sanoit, niin sairasloma lääkärintodistuksella ei ole syy potkuihin. vaikka se aiheuttaisikin tuon myynteihin kyseisessä kuussa pääsemättömyyden..
Lähinnä tässä mietinkin vain oikeuksiani työntekijänä saada korvauksia/lopputiliä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708