Mielenterveys horjuu

Mr.Epätoivo

Hei, olen 17-vuotias poika ja koen mielenterveyteni olevan vähän vaakalaudalla. Itsestäni tuntuu kovin siltä etten ole ihan "normaali" ja että pääni sisällä täytyy olla jotakin vialla. En vain tiedä mitä se jokin voisi olla. Olen vähitellen menettänyt elämänhaluni enkä oikein enää ole kiinnostunut asoista samalla tavalla kuin ennen. Olen usein alakuloinen ja kun en reagoi muiden iloisuuteen olemalla itsekin iloinen, vaan olen oma alakuloinen itseni, koen syyllisyydentunnetta. Tunnen muuttuneeni jotenkin huonoksi ihmiseksi. Muiden tunteet kiinnostavat entistä vähemmän kun en omistanikaan ole varma. Tämä huolestuttaa minua.
Lisäksi olen mielestäni jonkin verran sosiaalisesti eristäytynyt. Tuntuu siltä, etten kelpaa muiden seuraan ja vietän suuren osan ajastani yksin kotona koneella.
Välillä tunnen melko voimakasta ahdistuksen tunnetta: En koe pärjääväni tässä maailmassa ja paineet tuntuvat kasvavan välillä sietämättömän suuriksi. Minua ahdistaa ja pelottaa suhteeni muihin. Pelkään menettäväni lopullisesti kaikki sosiaaliset kontaktit. Pelkään myös mielenterveyteni huonontuvan jatkuvasti entisestään. Välillä tuntuu etten jaksaisi enää olla täällä, vaikka en haluaisi luovuttaakaan, vaan katsoa, mitä tulevaisuudella on minulle tarjottavana. En vain enää jaksa uskoa pärjääväni täällä. Suhteeni ympäristöön ja tulevaisuuteen on muuttunut tosi epätodellisen tuntuiseksi.
Mietin nytkin mielessäni sitä kuinka olin joskus sosiaalinen, muiden kanssa viihtyvä lapsi ja kuinka minusta on tullut piittaamaton, eristäytynyt kummajainen. En meinaa millään päästä tästä ajatuksesta eroon ja se saa aina aikaan yhtä pahan mielen. Haluaisin päästä kaikesta eroon niin, etten kuitenkaan vahingottaisi teoillani perheeni hyvinvointia. Tiedän, ettei se kuitenkaan ole mahdollista.
Jos joku ymmärsi jotain ja jos joku osaa sanoa tilanteestani edes jotain, olisi mukava jos joku viitsisi kommentoida edes muutamalla sanalla.

8

404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timotei Heinänen

Hei,

Sosiaaliset suhteet on tärkeitä ja minusta eristäytyminen, josta kerroit, ei ole hyvä vaihtoehto. Olisiko sinulla mahdollisuus mennä vaikka johonkin harrastusryhmään tms. missä voisit tavata samanhenkisiä ihmisiä? Tekstistäsi välittyy, että pohdiskelet paljon asioita ja sinusta löytyy empatiaa toisia kohtaan. Eli tuntuu, että sinulla voisi olla paljon annettavaa, kun vain löytäisit ihmisiä ympärillesi.

Tunnistan tuon tunteen, että kun on alakuloinen, tuntee itsensä syylliseksi tai huonommaksi porukassa. Kuitenkin olen koettanut ajatella itse niin, että meidän arvomme ei riipu siitä, miten toisia miellytämme tai miten mukaudumme heidän tunteisiinsa. Alakuloisuuteen on jokaisella oikeus. Itse olen joutunut opiskelemaan sen kantapään kautta, koska olen elänyt ympäristössä, jossa ihmisen odotettiin olevan "iloinen ja pärjäävä". Nyttemmin olen koettanut sallia itselleni kaikki tunteeni. Jos ihmisiä ei miellytä se, millainen olen, niin kauan kuin en loukkaa ketään, annan sen olla. Ne ovat heidän tunteitaan, eivät minun. En tiedä tarkoititko tätä. Mutta tuli vain mieleen.

Kirjoitit: "vaikka en haluaisi luovuttaakaan, vaan katsoa, mitä tulevaisuudella on minulle tarjottavana". Pidä tästä ajatuksesta kiinni. Olet niin nuori vielä, että tulevaisuudella on varmasti paljonkin varattuna sinulle. On luonnollista, että masentuneena sitä miettii erilaisia ulospääsyteitä. Mutta minusta tuntuu, että itsemurha on vain ongelmien sysäämistä eteenpäin, omille läheisille.

Mieleeni tuli myös Samuli Parosen aforismi, en muista sanatarkasti, mutta ajatus meni jokseenkin näin: "Kärsimättömyys aiheuttaa enemmän itsemurhia kuin kärsimys". Eli anna aikaa itsellesi ja ole ystävällinen ja armollinen itsellesi. Hakeudu ihmisten pariin ja tee asioita, joista nautit. (Vaikka ne eivät tuntuisi miltään. Olen ajatellut, että masennus ikään kuin testaa meitä vaatimalla meitä luovuttamaan entiset harrastuksemme ja ilonaiheemme. Tälle vaatimukselle ei kannata missään nimessä alistua.) Jos tuntuu, että haluat puhua jollekin, jolla olisi ulkopuolista näkökulmaa asioihin, älä epäröi hakeutua ammattiauttajan puheille.

Tsemppiä siis ja paljon voimia sinulle eteenpäin!

• Mr. Epätoivo

Hei, kiitos vastauksesta ja tuestasi.
      On totta, että minun ja monen muunkin tulisi yrittää keskittyä enemmän omiin tunteisiin ja omaan tilanteeseen muiden ihmisten palvomisen sijasta. En vain ole vielä keksinyt, miten pidän suhteeni itseeni ja muihin yhtä hyvänä niin, että koen oloni onnelliseksi. Tämä on suuri haaste, johon toivottavasti ehkä vielä joskus keksin ratkaisun.
      On vaikeaa löytää kaltaistani seuraa, tai muiden ikäisteni seuraa ylipäätään, kun on viettänyt niin suuren osan vapaa-ajastaan kotona kuin minä. Haluaisin kyllä tutustua muihin, mutta uusien kontaktien luominen tuntuu yhä vaikeammalta kun niitä ennestään ei ole paljoa. Tämän kanssa ei kai muuta voi tehdä kuin yrittää entistä kovemmin ja ajatella, ettei mitään menetettävää ole, tiedän että tuo on se oikea asenne, mutta siitä kiinni pitäminen on hankalaa näin epävarman ihmisen kohdalla.

Kiitos joka tapauksessa tuestasi!

• survivoriina

Kirjoitat, että vietät paljon aikaa koneella. Löytyisikö netistä, nettiyhteisöistä, chat-huoneista tai vastaavista juttuseuraa tai samanhenkisiä kavereita?

Vaikutat ikäiseksesi fiksulta ja ajattelevaiselta, ehkä juuri sellaiselta joka herkemmin masentuu elämän mylläköissä. Ymmärrän, että masentuneena on vaikea yrittää vain "ryhdistäytyä" ja mennä ihmisten pariin kun tekisi mieli olla vain omassa rauhassa.

Itse käyttäydyin sinun ikäisenä niin, että iloisissa sosiaalisissa tilanteissa minun piti mennä välillä vessaan itkemään kun oli niin paha olla ja opettelin teeskentelemään hymyä peilin edessä ettei kukaan huomaisi olotilaani. Sellaiseen voi empatiakyky johtaa, mutta en todellakaan suosittele sitä.

Jos tuntuu ylivoimaiselta saada aikaiseksi mitään tai olla sosiaalisissa tilanteissa niin suosittelen ammattiavun hankkimista ennen kuin olosi pahenee. Minun kohdalla se auttoi eikä tarvinnut edes kauaa jatkaa kun pääsin jo jaloilleni. Otin myös aktiivisesti itse selvää miten voin auttaa itseäni, esim. lukemalla kirjoja.

Sitten kun käy selväksi, että kyseessä on depressio, niin läheisesikin voi paremmin ymmärtää käytöstäsi, että miksi eristäydyt muista. Olosi helpottuu, kun huomaat itsekin ettei ole mitään syytä tuntea syyllisyyttä. Masennukselle on varmasti pätevä syy ja se on luonnollinen reaktio tiettyihin olosuhteisiin.

Minua auttoi mm. tällaiset lausahdukset: "Se mikä ei tapa, se vahvistaa" " Jos olet jo pohjalla, niin sieltä ei ole muuta tietä kuin ylöspäin, kohti valoa." "Vaikeuksien kautta voittoon!"

Elämä on muutenkin niin lyhyt, että koita pitää huolta itsestäsi ja pyrkiä olemaan onnellinen keinolla millä hyvänsä. Ehkä tämän masennuksen on tarkoitus opettaa sinulle kasvamaan vahvemmaksi ihmiseksi ja että sinun on arvostettava itseäsi yhtä paljon kuin arvostat muita ihmisiä. Sinulle on varmasti vielä paljon annettavaa kun olet selvinnyt kaikesta tästä.

• vatanenko

Toki toki. Provotehtaan tuotteelta haiskahtaa. Vastailee omiin provoihinsa. Onko elämänsisältö kärsinyt noin pahan inflaation?

• Mr. Epätoivo

Ajattelinkin alkuperäistä viestiä kirjoittaessani, että vielä sieltä joku tulee valittamaan eikä ota asiaani todesta. Mutta totta tämä on, oli se sitten mielestäsi kuinka hyvä vitsi tahansa. Eipä tuo nyt minua kuitenkaan lannista, epäilijöitä on joka lähtöön. Onnea sinullekin vain.

• vatanenko
        Mr. Epätoivo kirjoitti:

Ajattelinkin alkuperäistä viestiä kirjoittaessani, että vielä sieltä joku tulee valittamaan eikä ota asiaani todesta. Mutta totta tämä on, oli se sitten mielestäsi kuinka hyvä vitsi tahansa. Eipä tuo nyt minua kuitenkaan lannista, epäilijöitä on joka lähtöön. Onnea sinullekin vain.

Että joku 70v ukko on niin ulkona, että kertoo olevansa 17v! Kun seuraa tätäkin palstaa taakse päin, samantapaisia viestejä se pakertaa.

Fyysisellä terveyssektorilla lienee jotain pahaa häikkää noiden kirjoittajalla. Lientyykö ne satuilemalla?

• epätoivo

Masennus ei katso ikää enoni joka oli vähänpäälle kolmekymppinen oli luultavammin aika vitun masentunut kun teki itsarin otti lääkkeitä viinan kanssa ja asetti dynamiitin rintakehänsä päälle ja räjäytti päänsä hevonvittuun.Kaksi tyttöä jäi kaipaamaan isäänsä olen lähestymässä samaa ikää 28v olen tällähetkellä ja on joka pv aivan vitun paha olla henkisesti fyysisesti mutta vaikka löisin nyrkin betoni seinään se helpottaa hetkeksi,kipu ei tunnu miltään verrattuna jatkuvaan sielua kalvavaan piinamaiseen sairaanloiseen särkyyn kipuun joka jatkuu päivä toisensa jälkeen aiheuttaen vatsavaivoja paska kusi oksennus näkö kuulo tunto tasapaino aistien ja ties minkä vikoja mikään ei tunnu miltää ei tunne sääliä rakkautta ei mitään,kyllästynyt kaikkeen kusemiseen,paskomiseen perseen pyyhintään,syömiseen nukkumiseen naimiseen,ihmisiin jne kaikki on nähty mikään ei tunnu miltään olen yrittänyt itsemurhaa joillain vitun serotiinilääkkeillä hetken mielijohteessa juovuspäissäni meni vaan suolet solmuun ja viiltäisin ranteet auki tai hirttäytyisin mutta yhdenillan jutusta syntyi tytär minulle se oli sekä siunaus että kiroukseni vain tyttäreni tähden viitsin enää elää sillä lapsella pitää olla isä oli se sitten millainen tahansa mutta ei menis sekuntiakaan minuuttia tuntiakaan päivääkään viikkoa kuukautta vuottakaan ettenkö ajattelisi päästää itseni päiviltä.

• hyvää syksyä

Usein nuorella, joka on jättämässä lapsuuttaan ja astumassa aikuisuuteen on epävarmuuden tunteita. Kun menet inttiin, niin siellä saat olla ikäistesi seurassa.
      Jos tuntuu ettet pääse omin eväin eteenpäin, niin kannattaa käydä juttelemassa asiantuntijan kanssa.
      Kirjoittaminen tuntemuksista on hyvää ja terapeuttista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7820
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4380
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3912
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3218
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2933
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2731
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe