Sähköävusteisen polkupyörän (vaihto-) akun hinta?

laiska_polkija?

Hei, osaisiko joku kertoa mitä maksaa jos pitää uusia sähköavusteiseen pölkupyörään akku? Ja onko kaikkiin merkkeihin akkuja saatavilla vai onko sellaisia merkkejä joiden kohdalla varaosien (=akun) saanti on vaikeaa?

Tiedän että niitä on lyjy-akkuina ja Litium?-akkuina ainakin olemassa.

Voisitte antaa tietoja eri merkkisten pyörien akuista ja ovatko 24/36V yms.

Selvennän vielä sen verran tilannetta että sukulaiseni aikoo ehkä ostaa sähköavusteisen polkupyörän ja häntä kiinnostaa tämä akkutilanne eri merkkien kohdalla hintatietoineen.

35

11288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuolla löytyy

      katsos tuolta electrobikesta.

    • hinnathaltuun

      akku on kriittinen osa, jotkut littana akut maksaa 800,-
      et kannattaa ottaa selvää ennen hankintaa mitä uusi tai vara-akku maksaa
      lyijyakun saa satasella
      uuden akun hankinta tulee eteen jokaiselle,
      ettei sitten vaan sattuisi ikävää yllätystä

      • mutenvain

        "hinnat haltuun" mistä satasella saa polkupyörään sopivan akun, laita linkki.


    • jebou..

      Pyrkijän akku 390 euroo. Akkua voi latailla tuommoiset 800 kertaa. Li-ion akku 36V/10Ah. Yhdellä akulla pääsee n. 60 000 kilsaa.

    • Sepi!
    • voivoivooivvoi

      aika edullinen, eihän akku maksa ku 500,- hohoh voi pojat
      millä ne nyt ostetaan ku nokian optioita ei pauku tänä kesänä

    • Pedelecci

      "Muutenvain: "hinnat haltuun" mistä satasella saa polkupyörään sopivan akun, laita linkki. "

      Et sitten jaksanut kertoa minkä tyyppistä akkua etsit tai mihin pyörään!

      No, jos tyytyy ns. kiinanakkuihin saa kyllä akun laturineen satasella. Esim. BMSbatteryllä kustantaa 24 V / 8 Ah Li-Ion akku latureineen 99 dollaria. Tuo akku on siis koottu 26650 kennoista.

      Tässä eräs esimerkki:
      http://www.bmsbattery.com/24v/360-36v-10ah-lithium-ion-electric-bicycle-battery-pack.html

    • mutenvain

      kiitos hyvästä linkistä. matkaajaan tulee se akku ja 24V on jännite, kun saan kielellistä apua on varmaan tuossa se paikka josta akku on tilattava.

      huomattavan edullinen lähtöhinta kuitenkin on minkäverran sitten kuluja tulee kuljetuksesta tullista ym täytyy selvittää.

      • sitroen,

        Vertailun vuoksi Bilteman luettelossa moottoripyörän 12 V 8 Ah akku maksaa noin 30 €. Näitä kaksi sarjaa, niin tulee hintaa noin 60 €. Tuplasti suuremmat maksaa lähes tuplasti. Muitakin kokoja löytyy ja periaatteessa kukin voi tehdä mieleisensä Ah- viritelmän. Kotelo kuitenkin menee kai uusiksi, mutta senhän jokainen osaa tehdä.


    • Pedelecci

      Nyt on vain niin ikävästi, että modernit varaus/painosuhteeltaan suuret litiumjohdannaiset akut ovat edelleenkin kovin kalliita. Tämä on myös syy siihen, että sähköversiot henkilöautoista maksavat "maltaita" verrattuna siihen ottomoottoriseen.

      Toki, saahan sähköfillareihinkin halpoja akkuja jos käyttää perinteellisiä lyijy- tai lyijyhyytelösellaisia . Mutta siinä ei paljon järkeä ole.

    • HB

      Mitä maksaa soliferin lyijyakku.
      sisällä on kaksi ,ilmeisesti 2kpl 12voltin prätkänakkua.
      pikku puuhastelulla saisi 40Euron akuista hyvän akun.

    • 6+12

      Varoituksen sana akkujen säilytyksestä.Vanhetessaan akku saattaa tulla epävakaaksi.Voi syttyä itsekseen palamaan.
      Eilen myöhään illalla ihmettelin muovin hajua.Kun aloin tutkia mistä käry tulee,tajusin että kaapistahan se.Kaapissa oli sakkean savun lisäksi sulannut sähköpyörän akku ja hiiiltynyt kaapin hyllytaso.Siinä sitten sula akunmöykky lapiolla pihalle,ikkunat ja ovet auki.Pelkäsin koko ajan että akku räjähtää.Mutta ei se onnesi sitä tehnyt.
      Pyörässäni on 36V 9Ah LiFePo4-akkku.Omistan kolme akkua,joista nyt yksi paloi.Vastaisuudessa pitää kattella akujen säilytyspaikkaa huolella.Jos ne kerran noin vaan voivat syttyä.
      Olkaapa varovaisia.

    • 6+12

      Itekin aloin katella vara-akkuja.

      Euro2Supply tarjoaa halvalla pyörän ja akun.Tiedä sitten toimitusajoista ym.

      http://www.euro1supply.com/sähköpolkupyörän-akku-36v-10a-p-12856.html?language=fi

    • LZ 127
    • Örnömikko

      Hei, itselle tuli ajankohtaiseksi ryhtyä hankkimaan Soliferin 1-vaihteeseen sähköpyörään uutta pirteämpää akkua, sillä entinen ei enää ottanut varausta riittävästi vastaan laturin lopettaessa työnsä vain 20 min. kuluttua. Soitto Soliferin maahantuojalle antoi hyvät ohjeet: akkukotelo auki ja sisällä kaksi kiinalaista 6Ah/12V akkua sarjassa, Motonetista tilalle 2 x 8,6Ah/12V sarjaan ja hieman toppausta koteloon, kotelo kiinni ja akku lataukseen. A´vot, pyörän akkupaketti keveni puolella ja johan taas sähkö vauhdittaa kulkua. Aikaa kului noin 40 min. ja rahaa 110€. Bonuksena Motonetin erittäin ystävällinen ja asiantunteva asiakaspalvelu Helsingin Konalassa.

      • Kiinnostais_

        minkä merkkinen orkkis akku ja pyörä, olisko linkkiä?


      • Anonyymi
        Kiinnostais_ kirjoitti:

        minkä merkkinen orkkis akku ja pyörä, olisko linkkiä?

        Ei löydy linkkiä.


    • Mikkoörnö

      Alkuperäinen akkupaketti oli kuoren mukaan Solifer, mutta sisällä kaksi merkitöntä kiinalaista aklua. Tarvittavat työkalut ovat ristipääruuvimeisseli, 8mm:n hylsy ja neljä pyöreää, keltaista Abico-liitintä sekä Abico-pihdit. Uudet akut ovat vähän pienemmät kuin alkuperäiset, joten koteloa joutuu toppaamaan, sama tai vastaava paketti lienee kaikissa noissa halvoissa sähköpyörissä. Ei vaadi erityistaitoja.

    • Anonyymi

      Katsokaa lyijyakun purkautumiskäyrää eri kuormituksilla.Tuo 12Ah ilmoitettu kapasiteetti on ilmoitettu hyvin pienellä purkuvirralla, esim. valot päällä. Kun sitä kuormittaa pyörän moottori, Ah määrä onkin aikas olematon, ja akku kestääkin vain pari kk.

    • Anonyymi

      Valmistavat akun kympillä tai enintään kolmella kympillä ja myyvät satasella tai useammalla.

    • Anonyymi

      Yksi vaihtoehto on uudelleen kennotus ja sen etuna on, että kapasiteetti saattaa kasvaa jopa uusilla nykyaikaisemmilla kennoilla. Ammattityökaluissa perinteisesti käytetty menetelmä, koska akkuja päivittäisessä käytössä kuluu ja kennotus on usein ylihinnoiteltuja akkuja edullisempi vaihtoehto. Akkuja kennottavat Suomessa lukemattomat yritykset, hintoja kannattaa vertailla. Laatukennoja taitavat käyttää kaikki?

      Myös yksi vahingoittunut kenno voidaan akusta vaihtaa, joskus sekin on tarpeen akuissa ja tulee luonnollisesti huomattavasti koko akkupakettia halvemmaksi.

      • Anonyymi

        On toki mahdollista, että pyöränvalmistaja teettää akut joita ei voida kennottaa, rakenteellinen asia ja voiton maksimointia mutta jättäisin sellaisen pyörän kauppaan jo ihan periaatteesta. Työkaluja olen paljon kennottanut ja laatukennoja käyttävät (esim. Panosonic) ja usein alkuperäistä suurempia kapasiteetiltaan, ne kapasiteetit kun kasvavat jatkuvast ja kennotettavaan akkuun laitetaan sitten sen hetken parhaat.


    • Anonyymi

      450-700€:a. Toinen vaihtoehto on korjata itse kenno kerrallaan. Yleensä akuista on mennyt vain ensimmäinen tai pari ensimmäistä kennoa/patteria rikki. Tarvitaan pistehitsauskone ja juotoskorvakkeet/nauhaa.

      Tilaat kiinasta 18650 Li-ion akkuja, joko samantehoisina tai vaihtaen kaikki moninkertaisella kapasiteetilla entisiin verrattuina.

      Jos et tiedä, mitä tai miten tuon edm. teet, osta kokonainen, valmiiksi kasattu kennosto.

      • Anonyymi

        Sähköpyörässä on paljon elektroniikkaa ja varauksenhallintapiiri voi pitää akkua kuolleena vaikka kennot vaihdettaisiin. Tämä on hyvä ottaa huomioon. Tarkoitus on tietenkin estää tee-se-itse -korjaukset ja myydä uusi akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköpyörässä on paljon elektroniikkaa ja varauksenhallintapiiri voi pitää akkua kuolleena vaikka kennot vaihdettaisiin. Tämä on hyvä ottaa huomioon. Tarkoitus on tietenkin estää tee-se-itse -korjaukset ja myydä uusi akku.

        Ebay:sta olen akkuja ostanut.


    • Anonyymi

      Näyttää olevan rahastushumpuukia koko sähköpyörä. Herää epäilys, että meitä kuluttajia huijataan taas pahemman kerran. Onkohan autoissa sama juttu?

      • Onneksi kukaan ei pakoita ostamaan, tosin hyvin moni tällähetkellä niitä kyllä ostaa.

        Viimevuonna uusien sähköavusteisten pyörien myynnin liikevaihto ylitti uusien "perinteisten" pyörien myynnin liikevauhdon Suomessa ja nyt lopputalven ja kevään aikana on tapahtunut niin huima muutos että sähköavusteisten pyörien kappalemääräinen myynti ylitti "perinteisten" pyörin myyntimäärän, eli muutos mikä on taoahtunut muutamassa vuodessa on huima.

        Itsellä 7kpl sähköavusteista pyörää (ja yhteensä 9kpl akkuja) ja yksi selvä akkuvika jossa lähes uusi (300km ajettu) Boschin Powerpack akku meni toimimattomaksi ja takuuna tuli uusi tilalle. Ja vanhimman pyörän akussa (vm.2017) alkaa olemaan pientä merkkiä siitä ettei pidä varausta ihan yhtä hyvin kuin uusi vastaava, mutta hyvän pituisia lenkkejä silläkin vielä ajaa.


    • Anonyymi

      Ostin kaksi vuotta vanhan pyörän ja sen akku antaa virtaa silloin tällöin, mutta yleensä ei lainkaan. On tullut poljettua hikihatussa kymmeniä kilometrejä. Olen kahlannut netissä ristiin ja rastiin löytääkseni myymälän tai luotettavan verkkokaupan, josta saisin kohtuuhinnalla uuden akun tai vanhan akun kennotettua. Asun Helsingissä ja lähimmät kennotus-verkkokaupat löytyvät Turusta ja Rovaniemeltä. Akku pitäisi lähettää sinne, mikä aiheuttaa kuljetusmaksuja muutoinkin akun kestoikään verrattuna kohtuuttoman hinnan päälle. Olen jo ikäihminen enkä pidä tällaisesta kuluttajan pomputtamisesta. Myyjät ovat lipeviä, kun pitäisi saada uusi pyörä myytyä, mutta sen jälkeen saa rahastaa huonolla palvelulla mielin määrin. Tuntuu tutulta moniin muihinkin myytäviin tuotteisiin verrattuna.

    • Anonyymi

      Hei
      Kennotin juuri 5 vuotta vanhan akun. Tarjous oli halvin, mitä netistä löysin. Hinta oli euron alle 500 euroa. Vähän halvempiakin vaihtoehtoja löytyi, mutta niillä ajomatkat olisivat olleet selvästi lyhyempiä. Kalliita kilometrejä tällä akkuteknologialla syntyy.

      • Tuossa muuten itsellä yhä käytössä Bosch:n akku joka on tullut koodien mukaan tehtaalta ulos Toukokuussa 2014, on kiinni Vm. 2015 Cannondale Tramontissa joka yhä täysin iskussa (kapasiteetti varmasti jonkin verran laskenut mutta ihan käyttökelpoisessa kunnossa)

        Bosch valmistuskoodi alku 453 (josta selviää valmistus vuosi jakuukausi), eli Toukokuu 2014
        https://aijaa.com/IT8fWN

        Kooditaulukko
        https://aijaa.com/mp3w7c

        80km. rangea lupaa (400Wh. akku, niin 10v. vanhalle ihan hyvä lukema)
        https://aijaa.com/qGXEtb

        Ja pyörä viime kesältä kuvattuna kun oli tullut minulle ja sen kunnostin ostamisen jälkeen (ja jos joku keksii että kyseessä ei ole kyseisen pyörän alkupäräien akku, niin on se, vaihdoin vain uudet teipit vanhojen kuluneiden tilalle akkuun).
        https://aijaa.com/XcV1x9

        Eli ei nuo akut nyt ihan kertakäyttökamaa ole.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa muuten itsellä yhä käytössä Bosch:n akku joka on tullut koodien mukaan tehtaalta ulos Toukokuussa 2014, on kiinni Vm. 2015 Cannondale Tramontissa joka yhä täysin iskussa (kapasiteetti varmasti jonkin verran laskenut mutta ihan käyttökelpoisessa kunnossa)

        Bosch valmistuskoodi alku 453 (josta selviää valmistus vuosi jakuukausi), eli Toukokuu 2014
        https://aijaa.com/IT8fWN

        Kooditaulukko
        https://aijaa.com/mp3w7c

        80km. rangea lupaa (400Wh. akku, niin 10v. vanhalle ihan hyvä lukema)
        https://aijaa.com/qGXEtb

        Ja pyörä viime kesältä kuvattuna kun oli tullut minulle ja sen kunnostin ostamisen jälkeen (ja jos joku keksii että kyseessä ei ole kyseisen pyörän alkupäräien akku, niin on se, vaihdoin vain uudet teipit vanhojen kuluneiden tilalle akkuun).
        https://aijaa.com/XcV1x9

        Eli ei nuo akut nyt ihan kertakäyttökamaa ole.

        Mietin tuota 80km. rangea minkä pyörän ajotietokone lupaa alimmalla avustustasolla, niin tuo pyörä on jäänyt "talviteloille" yhden suhteellisen vauhdikkaan ajolenkin jälkeen ja kun tuo ajotietokone käyttää tuohon matka-arvioon viimeisten xx km. mukaista sähkökulutusta (kuten vaikka auton ajotietokone), niin arvio oli tuo 80km,
        mutta rauhallisemman ajolenkin jälkeen viime kesänä tuo vastaava ajomatka arvio olikin 105km.
        https://aijaa.com/4kXMo9

        Joten akun kunto vielä yli 10v. ikäisenä on ihan kohtalaisen hyvä


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mietin tuota 80km. rangea minkä pyörän ajotietokone lupaa alimmalla avustustasolla, niin tuo pyörä on jäänyt "talviteloille" yhden suhteellisen vauhdikkaan ajolenkin jälkeen ja kun tuo ajotietokone käyttää tuohon matka-arvioon viimeisten xx km. mukaista sähkökulutusta (kuten vaikka auton ajotietokone), niin arvio oli tuo 80km,
        mutta rauhallisemman ajolenkin jälkeen viime kesänä tuo vastaava ajomatka arvio olikin 105km.
        https://aijaa.com/4kXMo9

        Joten akun kunto vielä yli 10v. ikäisenä on ihan kohtalaisen hyvä

        Aika harvinaista että mikään akku on ok. kunnossa vielä 10v kuluttua. Vaikuttavia asioita: akkuteknologia, laatu ja toteutus, lataussyklit, käytön ja käyttöolosuhteiden vaikutus sekä varastointi. Listaa voisi vielä jatkaa ja tarkentaa mutta 5v on jo ihan hyvä saavutus akulle jota käytetään aktiivisesti ja haastavissa olosuhteissa. Oma kokemus eri akuista on se että vanhempikin akku voi luvata vaikka mitä mutta käytännössä se ei enää toteudu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvinaista että mikään akku on ok. kunnossa vielä 10v kuluttua. Vaikuttavia asioita: akkuteknologia, laatu ja toteutus, lataussyklit, käytön ja käyttöolosuhteiden vaikutus sekä varastointi. Listaa voisi vielä jatkaa ja tarkentaa mutta 5v on jo ihan hyvä saavutus akulle jota käytetään aktiivisesti ja haastavissa olosuhteissa. Oma kokemus eri akuista on se että vanhempikin akku voi luvata vaikka mitä mutta käytännössä se ei enää toteudu.

        Tuo on totta että itsekkin yllättynyt kuinka hyvin tuo akku vielä toimii, tosin sen olen huomannut että kun ajotietokone ilmoittaa että akun varaustaso on viimeisen 30%:n alapuolella, niin tuntuu että ne prosentit alkavat häviämään sieltä hyvinkin nopeaan tahtiin.
        Mutta silti kyseessä yhä ihan käyttökelpoinen akku millä uskaltaa maastoreissulle lähteä.

        Tuossa tosiaan se että vaikka akulla on ikää, niin pyörällä on ajettu suhteellisen vähän, en ihan ole varma paljonko, kun pyörään on suht alkuaikoina vaihdettu alkuperäinen näyttö/ohjainyksikkö NYON ajotietokoneeseen, niin en ole varma onko kilometrimäärä nollautunut tuossa vaiko ei...

        Jos myyjän puheet yhtään pitivät paikkaansa, niin pyörä oli seissyt useita vuosia ennen minulle viimevuonna tuloa. Eli akun lataussyklit eivät ole isot, vaikka ikää sillä onkin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo on totta että itsekkin yllättynyt kuinka hyvin tuo akku vielä toimii, tosin sen olen huomannut että kun ajotietokone ilmoittaa että akun varaustaso on viimeisen 30%:n alapuolella, niin tuntuu että ne prosentit alkavat häviämään sieltä hyvinkin nopeaan tahtiin.
        Mutta silti kyseessä yhä ihan käyttökelpoinen akku millä uskaltaa maastoreissulle lähteä.

        Tuossa tosiaan se että vaikka akulla on ikää, niin pyörällä on ajettu suhteellisen vähän, en ihan ole varma paljonko, kun pyörään on suht alkuaikoina vaihdettu alkuperäinen näyttö/ohjainyksikkö NYON ajotietokoneeseen, niin en ole varma onko kilometrimäärä nollautunut tuossa vaiko ei...

        Jos myyjän puheet yhtään pitivät paikkaansa, niin pyörä oli seissyt useita vuosia ennen minulle viimevuonna tuloa. Eli akun lataussyklit eivät ole isot, vaikka ikää sillä onkin.

        Myyjän puheet... Jos akku / pyörä on ollut vuosia käyttämättä niin akun olisi pitänyt vioittua. Ehkä on tajuttu ladata sopivasti aina välillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myyjän puheet... Jos akku / pyörä on ollut vuosia käyttämättä niin akun olisi pitänyt vioittua. Ehkä on tajuttu ladata sopivasti aina välillä.

        Sanotaan että olen itse noiden (sähkö)pyörien kanssa viimevuodet senverran "pelaillut" (rakennellut pelkkä runko lähtökohtana yms.) että pidän realistisena että pyörällä oli oikeasti ajettu hyvin vähän (kaikki riippuu siitä koska tuo ajotietokone on vaihdettu ja onko silloin kilometrit nollautuneet vaiko ei, kun en ole tuosta ihan varma...).

        Tutustuin kyseisen pyörämallin historiaan sen verran kaikki osat (tuota uutta ajotietokonetta lukuunottamatta) mitä pyörässä oli ostohetkellä kiinni olisi ollut alkuperästä tehdasosaa kun ne purin ja huolsin (renkaat lähes 100%:n varmasti alkuperäiset samoin rattaat, jarrupalat, jarrulevyt, gripit, satula, poljinkammet ja polkimet yms.) vaikuttivata kaikki suhteellisen vähän ajetuilta (ja olivat kaikki alkuperäsitä tehdaskamaa taikka sitten täysin vastaavaa) ja täsmäävän keskenään ajomäärän suhteen.
        Samoin se että ensimmäisiä korjauskohteita oli ajotietokoneeseen uuden sisäisen käyttöakun vaihto kertoo että ihan vähään aikaan ei pyörällä oltu (pystytty) ajettu.
        Ja hämähäkinseitit voimansiirrossa ja pölykerros pyörässä muilta osilta myös kertoivat oman tarinansa että varastossa oli pyörä ollut useamman vuoden ennen myyntiä.
        Akku varmastikkin on ollut irrallaan pyörästä ja aika-ajoin ladattuna, koska se jos olisi päässyt tyhjäksi ja ollut pidemmän aikaa tyhjänä niin tuskin enään toimisi kuten nyt vielä toimii.

        Pyörähän on aikoinaan ollut kallis (Saksan hinnat 2014/2015 luokkaa 3800€ joka on tuolloin ollut pyörästä todella paljon) joten voisi olettaa että periaatteessa pidetty huolta vaikkei olisi ajettukkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9027
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3539
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      29
      2767
    4. Kysely lieksan miehille

      Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2169
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      363
      1818
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1105
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      67
      1072
    Aihe