Sähköpyörä? Missä?

liibalaaba.

Kuka on nähnyt täällä kokomaassamme sähjöpyörän? Itse olen kerran nähnyt sellaisen. Toista on esim. Saksanmaalla, jossa niitä pörrää joka paikassa. Miksi ne eivät ole täällä lyöneet läpi? Hyvä idea kulkea tollasella vaikka pidempiä duunimatkoja yms. Ongelmana voi olla myös suomalainen lainsäädäntö, joka kieltää sähköpyörät (vrt. sähköavusteiset), nopeuden sekä moottorin maksimitehon.

Haloo vihreä puolue! Tehkää asialle jotain - niin 'maailma pelastuu':)

36

1220

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.tuna

      No miksi sulla ei ole sähköpyörää?

    • liibalaaba.

      On kyllä ostoaikeissa, hinnat vielä hieman hirvittävät. Johtuunee varmaan pienistä eristä? Tuollaisen vielä hankin, kun voisin sillä duunimatkat korvata.

      Sitä vain ihmettelen, ettei niitä katukuvassa näe. Onko niissä jotain pahoja ongelmia tai puutteita?

      • alkup.tuna

        Puutteita: hinta, paino, akkukesto, lataaminen ja asiantuntevan myyntiverkoston pienuus/puutteellisuus. Siinä noin aluksi.


    • mutenvain

      ostin mummo mallin matkaajan 399€ 20km pääsee akulla mukava peli hintaisekseen sopii aloittelijalle. itsellä yli neljäkymmentä vuotta väliä pölkupyöräilystä, parempaa akkua varatankiksi katsellut, akut näyttävät olevan kalliita, ehkä kiinasta tai jostain missä paljon pyöräillään tilattava.

      käykää kokeilemassa liikkeessä yllätytte ajamisen fyysisestä helppoudesta.

    • 4+7

      Eipä noita juuri ole näkynyt,jos edes tunnistankaan.Ei ole moottoripyöräkausikaan vielä kun loistavat nekin maanteillä poissaolollaan.

      Sähköpyörän valtti ei ole tehokas moottori,iso akku,suuri nopeus.

      Idea on mahdollisimman kevyt peruspyörä moottoriavustuksella.Keveys sallii perusjarrut,pienempitehoisen ,kevyen,moottorin ja pienen,kevyen,akun.

      Kun polkijan voimat ja s.pyörä sopivin vaihtein ovat balanssissa ,pyörällä polkee kevyesti pitkälle.

      Huonon pyörän tunnistaa rykivästä etenemisestä.Ja kun saavutetaan matkanopeus,on isoinkin vaihde liian pieni.Tehoja ja aikaa menee hukkaan.Kallein ei ole aina paras.

    • fillarinisti

      Sähköpyörä on kyllä todella mukava kapistus. Pääsin testailemaan erästä sähköpyörää ja eipä enää tavallinen fillarointi enää ollutkaan ollenkaan mukavaa :(
      Tosiaan tuo kallis hinta/laatusuhde on vähän hirvittänyt tuollaisen hankinnassa. Onneksi hinnat on ehkä alkanut vähän jo tippumaan. Omasta pyörästäänkin voi tehdä sähköavusteisen muunnossarjan avulla, eikä kunnon akulla ja ominaisuuksilla varustettu pakettikaan enää maksa hirveästi. Suomestakin löytyy ainakin www.greencycle.fi, kuetron, salamapyörät...kaverilla on tuommoinen ja hyvinhän se tuntuu toimivan:)

    • jaapasjuupas

      Ainakin Soliferin 7-vaihteisella sähköavusteisella tämän vuoden mallilla onnistuu niin sanottu tyhjään polkeminen isolla vaihteella. Näin meno on kuin sähköpyörällä ajaisi, eli pyörä kulkee pelkällä sähkömoottorin voimalla...

    • Pedelecci

      Tuntureilla onnistuu myös sen kadenssianturin huijaaminen polkemalla kevyesti tyhjää. Tämä onnistuu oikeastaan kaikilla fillareilla paitsi niillä joissa on momenttianturi. Tällaisia momenttianturillisia fillareita ovat mm. ne joissa on Panasonicin sähkövehkeet eli esim. Helkamat, Rixet ja Kalkhoffit.

    • joujou-

      Mä laitoin pyörääni e-spin sarjan.Oli tosi helppo asentaa omaan pyörään ja työmatkat menee kuin tanssia vaan(12km suunta)Suosittelen

    • RepeXX

      Itse ostin Helkaman TE2800 pyörän vajaa kuukausi sitten. Kilometrejä on kertynyt noin 350, ja vain yhden kerran olen nähnyt toisen sähköavusteisen, joten ei niitä tosiaan paljon näe.

      Pyörä on ihan mahtava laite. Omasta Helkamasta en ole keksinyt mitään vikaa tai puutetta. Keveys ei tietysti haittaisi, mutta toisaalta painokin kulkee kevyesti mukana.

      Omaan käyttöön akun riittävyys on ollut ok, ei ole sähkö loppunut.

    • kkkoook

      Itse pyrin nykyään Pyrkijällä eteenpäin. Hyvä ja tyylikäs fillari tuo e250- malli.

    • rantaruho00

      >Mä laitoin pyörääni e-spin sarjan.

      Tuo sarjan laitto kuullostaa kiinnostavalta. Asensitko itse? Oliko hankalaa?

      • jou jou,,

        E-spin sarjan asennus onnistu todella helpolla aikaa meni noin 1,5 tuntia.Etuvanne tulee uusi,tavaratelineelle asensin akun(on eri vaihtoehtoja)sitten johtosarja vain kiinni ym pientä räpläämistä.Pyörä on todella kevyt polkea myös ilman sähköapua


    • Panasonicilla

      Meikämannella (ja rouvallakin) on jo yli vuoden päivät olleet käytössä sakemannitehtaan Derby-Cyclen Rixe merkkiset Panasonicin keskiömoottoriset ja muutoinkin Panan sähkövernein varustetut fillarit.

      Täytyy kyllä sanoa, että ovat toimineet "Buiccin" lailla ja ovat sen työmatkapyöräilyn lisäksi avanneet aivan uusia "ulottuvuuksia" retkifillarointiin!

      En voi muuta kuin suositella laadukkaita pedeleccejä!

    • rantaruho00

      >Derby-Cyclen Rixe

      Tarkemmin mikä merkki. Jotkut Rixen merkit (mm. Nancy) ovat Suomessa laittomia. Lisäksi ne ovat aika ruman näköisiä.

    • Sähköä kehiin

      Jaa, missäköhän mahdoitte havaintonne tehdä?

      Itse asun pääkaupunkiseudulla ja ainakin tässä työmatkafillaroinnissani näkyy jo olevan varsin paljon sähkösellaisia, niitä tulee työmatkalla mennen tullen hyvinkin paljon vastaan.

      Samoin sellaisilla pidemmillä (>50 km ) retkillä ainakin täällä pääkaupugissamme näitä sähköfillareita näkyy siellä sun täällä.

      Eli, lienevätkö nuo havaintonne jostakin Perä-Hikiästä peräisin? Silloin, ei tietty sähkäreitä juurikaan tapaa!

    • Panasonicilla

      "Tarkemmin mikä merkki. Jotkut Rixen merkit (mm. Nancy) ovat Suomessa laittomia. Lisäksi ne ovat aika ruman näköisiä. "

      Deby Cyclesin sähköfillareista vain Rixe Nancy S ja Kalkhoff Pro Connect S ovat Suomessa laittomia fillareina. Eli ne pitäisi rekisteröidä mopoiksi. Muut Nancy ja Pro Connect mallit ovat siis täysin laillisia myös Suomessa.

      Tuo ulkonäkö nyt on täysin makuasia, itse pidän sekä Nancy S:ää että Bordeaux malleja nätteinä.

      • 10+4

        Alle tonnin maksavan sähköpyörän saa kanssa laittomaksi.Poistaa vaan rajottimen.Ei tarvi maksaa yli kolmea tonnia.


    • Hohhoijaaa

      Nyt kyllä edellisellä (10 4) taisi mennä koko pointti täysin ohi!

    • fillaristi30v

      "Haloo vihreä puolue! Tehkää asialle jotain - niin 'maailma pelastuu':)"
      Heh mikä väite, kumpi onkaan ympäristöystävällisempi lihasvoimalla kulkeva pyörä vai sähköpyörä jossa akut osat ongelmajätettä.

    • Huitsin n.

      LiFePO4 akut eivät ole ongelmajätettä mutta Li-Ion akku on. Mutta noille Li-Ion akuillehan on hyvin toimiva kierrätysjärjestelmä, jossa Akkuser erottaa niistä arvokkaat raskasmetallit.

    • Sähkispoju

      3 sähköpyörää nähnyt parin kk sisään. Harvinaisii ovat.

    • juujuu.

      >Heh mikä väite, kumpi onkaan ympäristöystävällisempi
      >lihasvoimalla kulkeva pyörä vai sähköpyörä jossa akut osat
      >ongelmajätettä.

      Vertaa autoon. Jos on kyse pidemmistä matkoista, niin sähköfillari on mainio. Vai jaksatko sillä jopollasi polkea 2x 18 kilsaa päivittäin.

      • mutenvain

        kyllä on mukava lasketella matkaajalla(vaikkei ole sen kummempi) kun sähkö avustaa. kymmenen kilometrin lenkki on yhtä juhlaa, ei tartte miettiä kadensseja kunhan pyörittää. jos tulee luuloja kunnosta panee sähkön pois, kyllä karu todellisuus tulee vastaan hikikarpaloilla höystettynä.


    • ajotalkonyt

      mahtavasti vetää matkaaja ylämäet, ei pukkaa hiki pahemmin näilläkään keleillä, eilen yli 20 km reissu yhteen suuntaan.
      Laturi mukaen tarrakalla kassissa.
      Perillä n 4 tuntia ja akku lautauksessa, niin laulatti takasin ajaessa.
      Vielä "ilmaset" sähköt vierailupaikassa.

      • minolainen rahvas

        Ihmeellisesti tuo vetopyörä ruopasi kun salama iski kohille.Meinasi mennä Pimpinella sivu suin(=anis, pimpinella anisum).


    • fwefrfrfrfrfrf

      Rixe Nancy S:llä olen itse ajanut Tampereella kolme kuukautta ja sinä aikana nähnyt 2 muuta sähköpyörää. Jotain Jopon näköisiä mummopyöriä vahempien naisten käytössä.
      Omasta pyörästä ei ole löytynyt mitään muuta vikaa kuin hinta. Harvoin olen mistään ostoksesta ollut 3 kk päästä vieläkin yhtä innoissani. Kaikki työmatkat ajetut oston jälkene pyörällä ja nyt mietin jo mitä kaikkea tarvitsen että talvenkin yli pääsee.

    • mulla on helkama te2800 se on kyllä osoittautunu tosi hyväksi valinnaksi.

    • Pedelecci

      Samat sanat Rixe Nancy S:llä meikämannekin on tässä jo reilut vuoden päivät ajellut mutta edellisestä poiketen työmatkallani tulee kyllä vastaan varsin paljon sähköavusteisia. Samoin niitä seisoo latauksessa muutama aina firmamme autotallissa. Eli, eivät ne täällä etelässä ainakaan kovin harvinaisia ole.

      Siitä kiitos firmalleni, että antaa ladata akun "ilmaiseksi" tökkelistään. Jopa lisäsivät näitä lataustökkeleitä kun sähköfillarit ja -skootterit alkoivat hieman lisääntyä tuossa noin vuosi sitten!

    • Hikkihikiö

      Ïhmettelen myös missä ihmeen landella nuokin kirjoittajat mahtavatten liikkua, elleivät sähköfillareita ole kohanneet???. No, kaipa näitä perähikiöitä maassamme vieläpi piisaa?

    • erikoisyyy

      *Harvoin olen mistään ostoksesta ollut 3 kk päästä vieläkin yhtä innoissani.*

      Samat sanat, hauska peli tosiaan. Harvoin on jollain uudella vehkeellä noin pitkä 'wau-arvo'.

    • ak

      matkaajalla on se polkeminen ilmeisesti aina tehtävä-ei vedä muuten?

    • polkuavusteinen

      kaikilla on poljettava samaan aikaan, se on Brysselissä päätetty laki

    • Pedelecci

      Joo, kyllä kaikilla sähköavusteisillä polkupyörillä on poljettava, jos etiäpäin haluaa päästä. Poikkeuksena se saksalainen "Schnellen Pedelec" luokka, joka saa liikkua 20 km/h polkematta ja poljettaessa sähkömoottorin avustus saa jatkua 45 km/h nopeuteen saakka. No, nämähän eivät Suomessa ole sallittuja tieliikennekäytössä.

      Sitten on toinen asia, että monissa sähköavusteisissa, missä moottoria ohjataan vain keskiörattaan nopeustunnistimella, eikä siis momenttianturilla, ne voidaan huijata polkemalla "tyhjää" ja vehje kulkee eteenpäin. Tällainen on esim. Tunturin fillarit.

    • Sähköjussi

      Itsellä Matkaaja 7 vaihteisena ja 36 volttisena. Yhteensä ajellut jo 4300 km.
      Tekniikka on pelannut myös talvella. Nyt tuli vika, jonka olen tavallaan itse aiheuttanut. Olin säätänyt takajarrupalat liian lähelle kumia. Alkuperäisissä paloissa jotain metallihilettä seoksessa. Aiheutti vanteen kulumisen ja täyttäessäni rengasta vanteen helma repeytyi.

      Se on niin ohut se vanteen helma, että se oli kulunut aivan puhki.

      No sain silti uuden kiekon, kun pyörä vasta 1,5 vuotta vanha.

      Vaihdoin pehmeämmät palat ja säädin ne alemmaksi vanteen vahvimpaan osaan.

      Sähköpyörien maahantuonti on melko vähäistä. Täällä määrät niin pieniä, että hinnat vielä kovia.

      Toisaalta onhan niitä 700 € maksavia pyöriä ilman sähköjäkin. Mielestäni sähköavustus ei vie pyöräilyn nautintoa. Se vie vain vastatuulet ja ylämäet historiaan.

      En tule enää koskaan hankkimaan vanhanaikaista hikifillaria työmatkoille.

    • bloggaaja2

      Sähköavusteisiin pyöriin keskittynyt blogi on osoitteessa http://www.sahkofillari.net Käykääpä katsomassa ja kommentoimassa. Testejä on tulossa myöhemmin, alussa mennään uutislinjalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      218
      4972
    2. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      189
      2693
    3. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1572
    4. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      52
      1400
    5. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1272
    6. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      99
      1268
    7. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      132
      1237
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      109
      1174
    9. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      151
      1166
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      79
      1155
    Aihe