Miksi mäkilähtö on naisille niin vaikeaa?

Vieläkin rytmihäiriö

Tänään emäntä ajoi kauppareissulla ja säikäytti kaksi kertaa multa lähes paskat housuihin kun päästi ylämäessä valoista lähtiessä auton valumaan metrin lähes takanaolijan keulaan.

Mikä ihme siinä on kun se ei opi että autoa ei saa päästää valumaan yhtään vaan jalka pitää siirtää heti jarrulta kaasulle. Tämä jättää aina pitkän tauon jalka ilmassa ja auto ehtii aina valua taaksepäin.

Hirveän pelottavaa kyydissä ja varmaan takanatulijoillekin.

31

2588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihda autoa/emäntää

      Hanki auto jossa on mäkilähtöavustin. Toinen vaihtoehto on hommata taitavampi kuski. Ennen 70-lukua syntyneet osaavat taatusti mäkilähdöt. Heillä on kokemusta. Mitä mustemmat silmät, sitä taitavampia vastamäissä.

      • onseperkele

        Olen itse 70-luvulla syntynyt mies ja kerran joku eläkeakka päästi autonsa valumaan autoni keulaan mäkilähdössä. Vetokoukku ruhjoi autoni keulaa niin että puskuri murtui rekisterikilven takaa, puskuri oli joustanut niin paljon että maskikin oli nurjahtanut pois paikoiltaan joten autoni näytti kolaroidulta. Mitäpä tämä vanhan kunnon sukupolven edustaja tekikään? Karkasi paikalta!


    • ....................

      Automaattivaihteet...

      • 87k

        Oikeastaan ongelma on sama, oli kyseessä automaatti tai manuaali, samalla lailla se valuu taaksepäin jos ei kaasua paina.

        Ainut poikkeus on esihistorialliset "öljylämmittimet" (jotka tunnetaan myös nimellä automaattivaihteisto) ne koittaa aina mennä vähän eteenpäin kokoajan ja pysyy mäessä paikallaan tai valuu HITAASTI eteen tai taakse jos ei paina kaasua, mutta nykyaikaisissa automaateissa tämä "hienous" puuttuu kokonaan, mutta samalla puuttuu se 2 litraa / 100km noussut polttoaineenkulutus ;)


      • .................
        87k kirjoitti:

        Oikeastaan ongelma on sama, oli kyseessä automaatti tai manuaali, samalla lailla se valuu taaksepäin jos ei kaasua paina.

        Ainut poikkeus on esihistorialliset "öljylämmittimet" (jotka tunnetaan myös nimellä automaattivaihteisto) ne koittaa aina mennä vähän eteenpäin kokoajan ja pysyy mäessä paikallaan tai valuu HITAASTI eteen tai taakse jos ei paina kaasua, mutta nykyaikaisissa automaateissa tämä "hienous" puuttuu kokonaan, mutta samalla puuttuu se 2 litraa / 100km noussut polttoaineenkulutus ;)

        Olen omistanut jo neljä ns. nykyaikaista automaattia, eikä yksikään ole valunut mäessä alaspäin, vaikkei kaasua painaisikaan. Lisäksi olen ajanut muiden automaateilla ja kyllä nekin toimivat.


      • RoadWarrior
        87k kirjoitti:

        Oikeastaan ongelma on sama, oli kyseessä automaatti tai manuaali, samalla lailla se valuu taaksepäin jos ei kaasua paina.

        Ainut poikkeus on esihistorialliset "öljylämmittimet" (jotka tunnetaan myös nimellä automaattivaihteisto) ne koittaa aina mennä vähän eteenpäin kokoajan ja pysyy mäessä paikallaan tai valuu HITAASTI eteen tai taakse jos ei paina kaasua, mutta nykyaikaisissa automaateissa tämä "hienous" puuttuu kokonaan, mutta samalla puuttuu se 2 litraa / 100km noussut polttoaineenkulutus ;)

        Kerropa yksikin automaattivaihteinen auto, joka valuu mäessä taaksepäin.


      • 87k
        RoadWarrior kirjoitti:

        Kerropa yksikin automaattivaihteinen auto, joka valuu mäessä taaksepäin.

        Kaikki NYKYAIKAISET autot, joissa vaihteisto on toteutettu joko variaattorilla, kaksoiskytklentävaihteistolla, tai automatisoimalla normaali manuaalilaatikko.

        Noi AUTOMAATIT ei polta kytkintä/bensaa ja koita kokoajan mennä eteenpäin, niissä rupee kytkin ottamaan kiinni vasta kun painaa kaasua


      • 17+3
        87k kirjoitti:

        Kaikki NYKYAIKAISET autot, joissa vaihteisto on toteutettu joko variaattorilla, kaksoiskytklentävaihteistolla, tai automatisoimalla normaali manuaalilaatikko.

        Noi AUTOMAATIT ei polta kytkintä/bensaa ja koita kokoajan mennä eteenpäin, niissä rupee kytkin ottamaan kiinni vasta kun painaa kaasua

        Mulla on 2008 vuoden bemari automaatti. Onko se vanhanaikainen kun se ei valu mäessä taaksepäin?


      • 87k
        17+3 kirjoitti:

        Mulla on 2008 vuoden bemari automaatti. Onko se vanhanaikainen kun se ei valu mäessä taaksepäin?

        Jos se on mallia "öljylämmitys" niin silloin se on vanhanaikainen.

        Kyllä noita öljylämmittimiä saa vielä moneen merkkiin.

        Onhan normaali kolme polkiminen H-kaaviolla oleva manuaalilaatikkokin vanhanaikainen, mutta silti niitä saa vielä melkein joka autoon :)


      • RoadWarrior
        87k kirjoitti:

        Kaikki NYKYAIKAISET autot, joissa vaihteisto on toteutettu joko variaattorilla, kaksoiskytklentävaihteistolla, tai automatisoimalla normaali manuaalilaatikko.

        Noi AUTOMAATIT ei polta kytkintä/bensaa ja koita kokoajan mennä eteenpäin, niissä rupee kytkin ottamaan kiinni vasta kun painaa kaasua

        Siis mitä? Ei monmentinmuunninlaatikossa ole kytkintä ollenkaan. Vai mitä ihmettä tarkoitat sillä, että kytkin rupeaa ottamaan kiinni vasta kun painaa kaasua?

        Ajoin juuri CVT-vaihteisella Nissanilla. Se on siis variaattori, eli lukeutuu noihin mainitsemiisi "nykyaikaisiin" vaihteistoihin. Ei se ainakaan valunut senttiäkään taaksepäin.


      • 87k
        RoadWarrior kirjoitti:

        Siis mitä? Ei monmentinmuunninlaatikossa ole kytkintä ollenkaan. Vai mitä ihmettä tarkoitat sillä, että kytkin rupeaa ottamaan kiinni vasta kun painaa kaasua?

        Ajoin juuri CVT-vaihteisella Nissanilla. Se on siis variaattori, eli lukeutuu noihin mainitsemiisi "nykyaikaisiin" vaihteistoihin. Ei se ainakaan valunut senttiäkään taaksepäin.

        "Ei monmentinmuunninlaatikossa ole kytkintä ollenkaan." ei niin juurihan sanoin että noi esihistorialliset öljynlämmittimet, jotka automaattinakin tunnetaan, niin ne koittaa kokoajan mennä eteenpäin, eli pysyy mäessä paikallaan.

        Kun taasen nykyaikset kaksoiskytkentä, vaihderobotti, variaattori autot ei mene senttiäkään etenepäin, ellei paina kaasua, koska niissä toi "ryömitystoiminto" polttaisi kytkimen loppuu aika nopiaan, jos kytkin kokoajan ottaisi "vähän kiinni"


      • pakko on neuvoa
        87k kirjoitti:

        Jos se on mallia "öljylämmitys" niin silloin se on vanhanaikainen.

        Kyllä noita öljylämmittimiä saa vielä moneen merkkiin.

        Onhan normaali kolme polkiminen H-kaaviolla oleva manuaalilaatikkokin vanhanaikainen, mutta silti niitä saa vielä melkein joka autoon :)

        Poika, opettele termit ensin.
        Se "öljynlämmitin" on nimeltään momentinmuunnin tai slangissa turbiini.

        Ei mulla muuta.


      • 87k
        pakko on neuvoa kirjoitti:

        Poika, opettele termit ensin.
        Se "öljynlämmitin" on nimeltään momentinmuunnin tai slangissa turbiini.

        Ei mulla muuta.

        Öljylämmitin on momenttimuuntimen "pilkkanimi" joka valitettavasti on suureksi osin myös totta ;)


    • harjotuksen puutetta

      Josko pistäisit sen akkasi ajamaan useammin. Ja jos ei opi käske sen tehä se käsijarrua apuna käyttäen, jokaisessa pikku nypäreessä missä on vaarana valua alas.

    • The mousetrap

      Olisikohan tuo vastaus kysymykseesi yksinkertaisesti se että monet naiset ja miksei miehetkin pelkäävät mäkilähtöä. Jos ei edes teoriassa tiedä miten kyseisessä tilanteessa pitäisi toimia, niin onhan siinä pieni paniikin paikka.

      Autohan valuu siksi että kytkin on pohjassa, kun jarru vapautetaan. Opettelemalla mäkilähdön kytkintuntuman avulla, ei ole mitään kiireettä kaasun painamiseen.

      Oikeastaan rauhallinen lähtö onkin helpompi tehdä ja kannattaa unohtaa hosuminen. Hieman kun harjoittelee, niin lopulta se sujuu niin ettei koko mäkilähtöä sen kummemmin tarvitse ajatella. Tuossa ihan kuvallinen ohje ja eikun emännän kanssa harjoittelemaan hiljaisille kaduille, säästyy kalsaripyykkiä ja voihan siinä muutama kolhukin jäädä tulematta.

      http://www.yhteishyva.fi/menot_matkailu/liikenteessa/makilahto_autolla/fi_FI/makilahto_autolla/

      • 2000 luvulla ei

        Autoissa on ollut monta vuotta varusteena mäkilähtöavustin, jonka avulla auto pysyy paikallaan mäessä jarrupolkimen vapauttamisen jälkeenkin. Ilmeisesti aloittajalla on museoauto, jonka kanssa pitäisi pysähtyessä käyttää kiiloja varmistuksena muutenkin. Vanhoissa 1900-luvun autoissa ei välttämättä ole jarrut aivan parhaassa kunnossa ja saattavat pettää hetkellä millä hyvänsä.


    • bl -ä'o

      Ei meiltä miehiltäkään ihan kaikki asiat onnistu aivan niinkuin pitäisi, tuskin sinultakaan. Sen kuitenkin pitäisi onnistua, ettei mene aivan metrin päähän edellä olevaa risteyksessä ylämäessä, varmuuden vuoksi.

      Kyllä sitä monesti pelottaa takanatulevana ja sivulla olevana ym. vaikka ratissa on mies, joka ei päästä ylämäkivaloissa senttiäkään taaksepäin, mutta joka voi olla monin kerroin vaarallisempi kanssakulkijoille kuin tuo nainen, joka ei oikein hallitse mäkilähtöä.

    • oidenopbfopabfwqvf

      No et sinäkään osaisi jos ajaisin kerran kuussa. Anna emännälle se auto kesäksi ja aja ite kesä fillarilla katso tilanne kesän jälkeen.

      Kysymys on vain ajokokemuksesta ei sukupuolesta.

      • ajokortista kuullut?

        Missä vaiheessa autolla ajaminen on muuttunut kokemusperäiseksi suoritukseksi?

        Ainakin 30 vuotta sitten piti käydä autokoulu, jonka hyväksytysti suorittamalla sai ajokortin. Mm. mäkilähtöjen tekeminen opetettiin. Ja kun sen kerran oppi, niin sen osaa loppuikänsä.

        Sellaisella kuka ei osaa mäkilähtöä ei voi olla kyllä ajokorttiakaan. Tai sitten aloittajalla on tuontieukko, jolla saattaa olla suomalaiseen liikenteeseen kelpaamaton kortti.


    • 12 cm väh.

      Korkokengät tai muut ajamiseen soveltuvat jalkineet?

      Ja itseäänkin voi syyttää, jos ajaa mäessä liki kiinni toisen perään... (siis se kenen nokassa kolahtaa)

    • pullo kossua.

      Pane eukko harjoittelemaan mäkilähtöä. Syrjäinen paikka ja neuvo kannustaen
      älkä ryhdy meuhkaamaan. Se kuule jännittää viellä enemmän, kun vieressä ukko
      pihisee.

    • manuaalimies

      Normi manuaalilaatikko auton voi pitää mäessa paikallaan pelkällä kytkimellä, ei siihen jarrua tarvita, eli ei mitään kiirettä sen jalan siirtämisellä jarrulta kaasulle. Älä kuitenkaan liikaa luistata ettei käry käy.

      • Ei ihme

        Ei ihme että jotkut saa kytkimen kulutettua nopeasti.
        Normaali manuaali autossa voi painaa jarrua odotellessa, ja liikkeelle pääsee oikealla kytkimen ja kaasun käytöllä, jyrkimpiä mäkiä lukuunottamatta (silloin käsijarru).


    • punahuuli_

      tai oot valkannu väärän autoilevan muijan :D

    • Nainen!!!!!!!!!!

      ÄLKÄÄ PRKL AJAKO PERSEESEEN NIIN EI VALUTA TEIDÄN PÄÄLLE! Ihme ja kumma kun valitettavan monilla on toi että pakko olla ihan perseessä kiinni, kyllä siinä välissä sais olla kaksikin metriä!! ei se tie lopu siihen!!!

      • > siinä välissä sais olla kaksikin metriä!! ei se tie lopu siihen!!!

        Paitsi kaupungeissa, joissa se loppuu.

        Peruuttaminen tulee suorittaa siten, ettei siitä aiheudu haittaa muille. Keulan kolhiminen haittaa usein muita. Älä siis peruuta mäessä!

        Ja kahden metrin väli on järjetön kaupunkiliikenteessä. Maalla voi pitää vaikka 100 metriä sitten.


      • Mies!!!!!!!!!

        Harjoittele sitä mäkilähtöä niin paljon että autosi ei liikahda senttiäkään taaksepäin, se ei ole mikään mahdoton temppu. Kaksi metriä kaupunkiruuhkassa on täysin epärealistinen välimatka.
        Se vaan pitää vaikka käsijarru laittaa päälle ja sitten liikkelle lähtiessä vapauttaa kädellä käsijarrua sitä mukaa kun auto alkaa vetämään eteenpäin jos ei jalkatyöskentelyn koordinaatio pelaa riittävästi että ilman käsijarrua onnistuu liikkeellelähtö päästämättä autoa senttiäkään taaksepäin.
        Kai nyt missä tahansa on sellainen mäki jossa ei juuri muuta liikennettä ole jossa voit harjoitella mäkilähtöä vaarantamatta muita. Kun opit sen niin ihmettelet varmasti itsekin mikä siinä muka niin vaikeaa on.


      • Joopa taas
        Mies!!!!!!!!! kirjoitti:

        Harjoittele sitä mäkilähtöä niin paljon että autosi ei liikahda senttiäkään taaksepäin, se ei ole mikään mahdoton temppu. Kaksi metriä kaupunkiruuhkassa on täysin epärealistinen välimatka.
        Se vaan pitää vaikka käsijarru laittaa päälle ja sitten liikkelle lähtiessä vapauttaa kädellä käsijarrua sitä mukaa kun auto alkaa vetämään eteenpäin jos ei jalkatyöskentelyn koordinaatio pelaa riittävästi että ilman käsijarrua onnistuu liikkeellelähtö päästämättä autoa senttiäkään taaksepäin.
        Kai nyt missä tahansa on sellainen mäki jossa ei juuri muuta liikennettä ole jossa voit harjoitella mäkilähtöä vaarantamatta muita. Kun opit sen niin ihmettelet varmasti itsekin mikä siinä muka niin vaikeaa on.

        "Kaksi metriä kaupunkiruuhkassa on täysin epärealistinen välimatka."
        Siis mitä?
        Kun lähdetään liikkeelle, ei välimatka ole 2 m vaan 10 m. Mitenkä se on epärealistista pitää jonossa seistessäkin vaikkapa 5 m? Yhtään ei siitä matkanteko hidastu tai nopeude, kun ajossa välimatkaa on kuitenkin oltava nopeudesta riippuen 20 - 100 m.


      • Mies!!!
        Joopa taas kirjoitti:

        "Kaksi metriä kaupunkiruuhkassa on täysin epärealistinen välimatka."
        Siis mitä?
        Kun lähdetään liikkeelle, ei välimatka ole 2 m vaan 10 m. Mitenkä se on epärealistista pitää jonossa seistessäkin vaikkapa 5 m? Yhtään ei siitä matkanteko hidastu tai nopeude, kun ajossa välimatkaa on kuitenkin oltava nopeudesta riippuen 20 - 100 m.

        nyt puhutaankin oikean kaupungin punaisissa valoissa seisovasta jonosta jossa tehtävä mäkilähtö eikä minkään maalaiskylän kaupan traktoriparkista.
        Pidäpä metrikaupalla kaupungin ruuhkassa väliä punaisissa valoissa seisoessasi niin autojono tukkii suunilleen puoli kaupunkia esim. työmatkaruuhkassa kun kaikki on liikkeellä samaan aikaan.
        Tietenkin ajaessa on pidettävä turvaväli mutta liikennevaloissa seistessä sitä ei tarvitse vaan tilan säästämiseksi ajettava lähemmäs edelläolevaa. Ei tarvitse tietenkään puskuriin kiinni ajaa mutta ei nyt auton mittaakaan kannata jättää tyhjää.


      • Joopa taas kirjoitti:

        "Kaksi metriä kaupunkiruuhkassa on täysin epärealistinen välimatka."
        Siis mitä?
        Kun lähdetään liikkeelle, ei välimatka ole 2 m vaan 10 m. Mitenkä se on epärealistista pitää jonossa seistessäkin vaikkapa 5 m? Yhtään ei siitä matkanteko hidastu tai nopeude, kun ajossa välimatkaa on kuitenkin oltava nopeudesta riippuen 20 - 100 m.

        Hieman matematiikkaa.

        Keskimäärinen auton pituus: 5 metriä
        Autoja odottamassa valoissa: 50 kappaletta

        Autojen väliin keskimäärin jäävä matka: 2 metriä
        Jonon pituus: (2 5)*(50-1) = 343 metriä

        Autojen väliin keskimäärin jäävä matka: 1 metri
        jonon pituus: (1 5)*(50-1) = 294 metriä

        Pitämällä ylipitkää väliä olet mukana tukkimassa liikennettä takanasi.


    • cbr 1000

      No tapahan se on tuoki jos ette tosiaan osaa ajaa......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2016
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      62
      1687
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      923
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe