Tänään emäntä ajoi kauppareissulla ja säikäytti kaksi kertaa multa lähes paskat housuihin kun päästi ylämäessä valoista lähtiessä auton valumaan metrin lähes takanaolijan keulaan.
Mikä ihme siinä on kun se ei opi että autoa ei saa päästää valumaan yhtään vaan jalka pitää siirtää heti jarrulta kaasulle. Tämä jättää aina pitkän tauon jalka ilmassa ja auto ehtii aina valua taaksepäin.
Hirveän pelottavaa kyydissä ja varmaan takanatulijoillekin.
Miksi mäkilähtö on naisille niin vaikeaa?
31
2588
Vastaukset
- vaihda autoa/emäntää
Hanki auto jossa on mäkilähtöavustin. Toinen vaihtoehto on hommata taitavampi kuski. Ennen 70-lukua syntyneet osaavat taatusti mäkilähdöt. Heillä on kokemusta. Mitä mustemmat silmät, sitä taitavampia vastamäissä.
- onseperkele
Olen itse 70-luvulla syntynyt mies ja kerran joku eläkeakka päästi autonsa valumaan autoni keulaan mäkilähdössä. Vetokoukku ruhjoi autoni keulaa niin että puskuri murtui rekisterikilven takaa, puskuri oli joustanut niin paljon että maskikin oli nurjahtanut pois paikoiltaan joten autoni näytti kolaroidulta. Mitäpä tämä vanhan kunnon sukupolven edustaja tekikään? Karkasi paikalta!
- ....................
Automaattivaihteet...
- 87k
Oikeastaan ongelma on sama, oli kyseessä automaatti tai manuaali, samalla lailla se valuu taaksepäin jos ei kaasua paina.
Ainut poikkeus on esihistorialliset "öljylämmittimet" (jotka tunnetaan myös nimellä automaattivaihteisto) ne koittaa aina mennä vähän eteenpäin kokoajan ja pysyy mäessä paikallaan tai valuu HITAASTI eteen tai taakse jos ei paina kaasua, mutta nykyaikaisissa automaateissa tämä "hienous" puuttuu kokonaan, mutta samalla puuttuu se 2 litraa / 100km noussut polttoaineenkulutus ;) - .................
87k kirjoitti:
Oikeastaan ongelma on sama, oli kyseessä automaatti tai manuaali, samalla lailla se valuu taaksepäin jos ei kaasua paina.
Ainut poikkeus on esihistorialliset "öljylämmittimet" (jotka tunnetaan myös nimellä automaattivaihteisto) ne koittaa aina mennä vähän eteenpäin kokoajan ja pysyy mäessä paikallaan tai valuu HITAASTI eteen tai taakse jos ei paina kaasua, mutta nykyaikaisissa automaateissa tämä "hienous" puuttuu kokonaan, mutta samalla puuttuu se 2 litraa / 100km noussut polttoaineenkulutus ;)Olen omistanut jo neljä ns. nykyaikaista automaattia, eikä yksikään ole valunut mäessä alaspäin, vaikkei kaasua painaisikaan. Lisäksi olen ajanut muiden automaateilla ja kyllä nekin toimivat.
- RoadWarrior
87k kirjoitti:
Oikeastaan ongelma on sama, oli kyseessä automaatti tai manuaali, samalla lailla se valuu taaksepäin jos ei kaasua paina.
Ainut poikkeus on esihistorialliset "öljylämmittimet" (jotka tunnetaan myös nimellä automaattivaihteisto) ne koittaa aina mennä vähän eteenpäin kokoajan ja pysyy mäessä paikallaan tai valuu HITAASTI eteen tai taakse jos ei paina kaasua, mutta nykyaikaisissa automaateissa tämä "hienous" puuttuu kokonaan, mutta samalla puuttuu se 2 litraa / 100km noussut polttoaineenkulutus ;)Kerropa yksikin automaattivaihteinen auto, joka valuu mäessä taaksepäin.
- 87k
RoadWarrior kirjoitti:
Kerropa yksikin automaattivaihteinen auto, joka valuu mäessä taaksepäin.
Kaikki NYKYAIKAISET autot, joissa vaihteisto on toteutettu joko variaattorilla, kaksoiskytklentävaihteistolla, tai automatisoimalla normaali manuaalilaatikko.
Noi AUTOMAATIT ei polta kytkintä/bensaa ja koita kokoajan mennä eteenpäin, niissä rupee kytkin ottamaan kiinni vasta kun painaa kaasua - 17+3
87k kirjoitti:
Kaikki NYKYAIKAISET autot, joissa vaihteisto on toteutettu joko variaattorilla, kaksoiskytklentävaihteistolla, tai automatisoimalla normaali manuaalilaatikko.
Noi AUTOMAATIT ei polta kytkintä/bensaa ja koita kokoajan mennä eteenpäin, niissä rupee kytkin ottamaan kiinni vasta kun painaa kaasuaMulla on 2008 vuoden bemari automaatti. Onko se vanhanaikainen kun se ei valu mäessä taaksepäin?
- 87k
17+3 kirjoitti:
Mulla on 2008 vuoden bemari automaatti. Onko se vanhanaikainen kun se ei valu mäessä taaksepäin?
Jos se on mallia "öljylämmitys" niin silloin se on vanhanaikainen.
Kyllä noita öljylämmittimiä saa vielä moneen merkkiin.
Onhan normaali kolme polkiminen H-kaaviolla oleva manuaalilaatikkokin vanhanaikainen, mutta silti niitä saa vielä melkein joka autoon :) - RoadWarrior
87k kirjoitti:
Kaikki NYKYAIKAISET autot, joissa vaihteisto on toteutettu joko variaattorilla, kaksoiskytklentävaihteistolla, tai automatisoimalla normaali manuaalilaatikko.
Noi AUTOMAATIT ei polta kytkintä/bensaa ja koita kokoajan mennä eteenpäin, niissä rupee kytkin ottamaan kiinni vasta kun painaa kaasuaSiis mitä? Ei monmentinmuunninlaatikossa ole kytkintä ollenkaan. Vai mitä ihmettä tarkoitat sillä, että kytkin rupeaa ottamaan kiinni vasta kun painaa kaasua?
Ajoin juuri CVT-vaihteisella Nissanilla. Se on siis variaattori, eli lukeutuu noihin mainitsemiisi "nykyaikaisiin" vaihteistoihin. Ei se ainakaan valunut senttiäkään taaksepäin. - 87k
RoadWarrior kirjoitti:
Siis mitä? Ei monmentinmuunninlaatikossa ole kytkintä ollenkaan. Vai mitä ihmettä tarkoitat sillä, että kytkin rupeaa ottamaan kiinni vasta kun painaa kaasua?
Ajoin juuri CVT-vaihteisella Nissanilla. Se on siis variaattori, eli lukeutuu noihin mainitsemiisi "nykyaikaisiin" vaihteistoihin. Ei se ainakaan valunut senttiäkään taaksepäin."Ei monmentinmuunninlaatikossa ole kytkintä ollenkaan." ei niin juurihan sanoin että noi esihistorialliset öljynlämmittimet, jotka automaattinakin tunnetaan, niin ne koittaa kokoajan mennä eteenpäin, eli pysyy mäessä paikallaan.
Kun taasen nykyaikset kaksoiskytkentä, vaihderobotti, variaattori autot ei mene senttiäkään etenepäin, ellei paina kaasua, koska niissä toi "ryömitystoiminto" polttaisi kytkimen loppuu aika nopiaan, jos kytkin kokoajan ottaisi "vähän kiinni" - pakko on neuvoa
87k kirjoitti:
Jos se on mallia "öljylämmitys" niin silloin se on vanhanaikainen.
Kyllä noita öljylämmittimiä saa vielä moneen merkkiin.
Onhan normaali kolme polkiminen H-kaaviolla oleva manuaalilaatikkokin vanhanaikainen, mutta silti niitä saa vielä melkein joka autoon :)Poika, opettele termit ensin.
Se "öljynlämmitin" on nimeltään momentinmuunnin tai slangissa turbiini.
Ei mulla muuta. - 87k
pakko on neuvoa kirjoitti:
Poika, opettele termit ensin.
Se "öljynlämmitin" on nimeltään momentinmuunnin tai slangissa turbiini.
Ei mulla muuta.Öljylämmitin on momenttimuuntimen "pilkkanimi" joka valitettavasti on suureksi osin myös totta ;)
- harjotuksen puutetta
Josko pistäisit sen akkasi ajamaan useammin. Ja jos ei opi käske sen tehä se käsijarrua apuna käyttäen, jokaisessa pikku nypäreessä missä on vaarana valua alas.
- The mousetrap
Olisikohan tuo vastaus kysymykseesi yksinkertaisesti se että monet naiset ja miksei miehetkin pelkäävät mäkilähtöä. Jos ei edes teoriassa tiedä miten kyseisessä tilanteessa pitäisi toimia, niin onhan siinä pieni paniikin paikka.
Autohan valuu siksi että kytkin on pohjassa, kun jarru vapautetaan. Opettelemalla mäkilähdön kytkintuntuman avulla, ei ole mitään kiireettä kaasun painamiseen.
Oikeastaan rauhallinen lähtö onkin helpompi tehdä ja kannattaa unohtaa hosuminen. Hieman kun harjoittelee, niin lopulta se sujuu niin ettei koko mäkilähtöä sen kummemmin tarvitse ajatella. Tuossa ihan kuvallinen ohje ja eikun emännän kanssa harjoittelemaan hiljaisille kaduille, säästyy kalsaripyykkiä ja voihan siinä muutama kolhukin jäädä tulematta.
http://www.yhteishyva.fi/menot_matkailu/liikenteessa/makilahto_autolla/fi_FI/makilahto_autolla/- 2000 luvulla ei
Autoissa on ollut monta vuotta varusteena mäkilähtöavustin, jonka avulla auto pysyy paikallaan mäessä jarrupolkimen vapauttamisen jälkeenkin. Ilmeisesti aloittajalla on museoauto, jonka kanssa pitäisi pysähtyessä käyttää kiiloja varmistuksena muutenkin. Vanhoissa 1900-luvun autoissa ei välttämättä ole jarrut aivan parhaassa kunnossa ja saattavat pettää hetkellä millä hyvänsä.
- bl -ä'o
Ei meiltä miehiltäkään ihan kaikki asiat onnistu aivan niinkuin pitäisi, tuskin sinultakaan. Sen kuitenkin pitäisi onnistua, ettei mene aivan metrin päähän edellä olevaa risteyksessä ylämäessä, varmuuden vuoksi.
Kyllä sitä monesti pelottaa takanatulevana ja sivulla olevana ym. vaikka ratissa on mies, joka ei päästä ylämäkivaloissa senttiäkään taaksepäin, mutta joka voi olla monin kerroin vaarallisempi kanssakulkijoille kuin tuo nainen, joka ei oikein hallitse mäkilähtöä. - oidenopbfopabfwqvf
No et sinäkään osaisi jos ajaisin kerran kuussa. Anna emännälle se auto kesäksi ja aja ite kesä fillarilla katso tilanne kesän jälkeen.
Kysymys on vain ajokokemuksesta ei sukupuolesta.- ajokortista kuullut?
Missä vaiheessa autolla ajaminen on muuttunut kokemusperäiseksi suoritukseksi?
Ainakin 30 vuotta sitten piti käydä autokoulu, jonka hyväksytysti suorittamalla sai ajokortin. Mm. mäkilähtöjen tekeminen opetettiin. Ja kun sen kerran oppi, niin sen osaa loppuikänsä.
Sellaisella kuka ei osaa mäkilähtöä ei voi olla kyllä ajokorttiakaan. Tai sitten aloittajalla on tuontieukko, jolla saattaa olla suomalaiseen liikenteeseen kelpaamaton kortti.
- 12 cm väh.
Korkokengät tai muut ajamiseen soveltuvat jalkineet?
Ja itseäänkin voi syyttää, jos ajaa mäessä liki kiinni toisen perään... (siis se kenen nokassa kolahtaa) - pullo kossua.
Pane eukko harjoittelemaan mäkilähtöä. Syrjäinen paikka ja neuvo kannustaen
älkä ryhdy meuhkaamaan. Se kuule jännittää viellä enemmän, kun vieressä ukko
pihisee. - manuaalimies
Normi manuaalilaatikko auton voi pitää mäessa paikallaan pelkällä kytkimellä, ei siihen jarrua tarvita, eli ei mitään kiirettä sen jalan siirtämisellä jarrulta kaasulle. Älä kuitenkaan liikaa luistata ettei käry käy.
- Ei ihme
Ei ihme että jotkut saa kytkimen kulutettua nopeasti.
Normaali manuaali autossa voi painaa jarrua odotellessa, ja liikkeelle pääsee oikealla kytkimen ja kaasun käytöllä, jyrkimpiä mäkiä lukuunottamatta (silloin käsijarru).
- punahuuli_
tai oot valkannu väärän autoilevan muijan :D
- Nainen!!!!!!!!!!
ÄLKÄÄ PRKL AJAKO PERSEESEEN NIIN EI VALUTA TEIDÄN PÄÄLLE! Ihme ja kumma kun valitettavan monilla on toi että pakko olla ihan perseessä kiinni, kyllä siinä välissä sais olla kaksikin metriä!! ei se tie lopu siihen!!!
> siinä välissä sais olla kaksikin metriä!! ei se tie lopu siihen!!!
Paitsi kaupungeissa, joissa se loppuu.
Peruuttaminen tulee suorittaa siten, ettei siitä aiheudu haittaa muille. Keulan kolhiminen haittaa usein muita. Älä siis peruuta mäessä!
Ja kahden metrin väli on järjetön kaupunkiliikenteessä. Maalla voi pitää vaikka 100 metriä sitten.- Mies!!!!!!!!!
Harjoittele sitä mäkilähtöä niin paljon että autosi ei liikahda senttiäkään taaksepäin, se ei ole mikään mahdoton temppu. Kaksi metriä kaupunkiruuhkassa on täysin epärealistinen välimatka.
Se vaan pitää vaikka käsijarru laittaa päälle ja sitten liikkelle lähtiessä vapauttaa kädellä käsijarrua sitä mukaa kun auto alkaa vetämään eteenpäin jos ei jalkatyöskentelyn koordinaatio pelaa riittävästi että ilman käsijarrua onnistuu liikkeellelähtö päästämättä autoa senttiäkään taaksepäin.
Kai nyt missä tahansa on sellainen mäki jossa ei juuri muuta liikennettä ole jossa voit harjoitella mäkilähtöä vaarantamatta muita. Kun opit sen niin ihmettelet varmasti itsekin mikä siinä muka niin vaikeaa on. - Joopa taas
Mies!!!!!!!!! kirjoitti:
Harjoittele sitä mäkilähtöä niin paljon että autosi ei liikahda senttiäkään taaksepäin, se ei ole mikään mahdoton temppu. Kaksi metriä kaupunkiruuhkassa on täysin epärealistinen välimatka.
Se vaan pitää vaikka käsijarru laittaa päälle ja sitten liikkelle lähtiessä vapauttaa kädellä käsijarrua sitä mukaa kun auto alkaa vetämään eteenpäin jos ei jalkatyöskentelyn koordinaatio pelaa riittävästi että ilman käsijarrua onnistuu liikkeellelähtö päästämättä autoa senttiäkään taaksepäin.
Kai nyt missä tahansa on sellainen mäki jossa ei juuri muuta liikennettä ole jossa voit harjoitella mäkilähtöä vaarantamatta muita. Kun opit sen niin ihmettelet varmasti itsekin mikä siinä muka niin vaikeaa on."Kaksi metriä kaupunkiruuhkassa on täysin epärealistinen välimatka."
Siis mitä?
Kun lähdetään liikkeelle, ei välimatka ole 2 m vaan 10 m. Mitenkä se on epärealistista pitää jonossa seistessäkin vaikkapa 5 m? Yhtään ei siitä matkanteko hidastu tai nopeude, kun ajossa välimatkaa on kuitenkin oltava nopeudesta riippuen 20 - 100 m. - Mies!!!
Joopa taas kirjoitti:
"Kaksi metriä kaupunkiruuhkassa on täysin epärealistinen välimatka."
Siis mitä?
Kun lähdetään liikkeelle, ei välimatka ole 2 m vaan 10 m. Mitenkä se on epärealistista pitää jonossa seistessäkin vaikkapa 5 m? Yhtään ei siitä matkanteko hidastu tai nopeude, kun ajossa välimatkaa on kuitenkin oltava nopeudesta riippuen 20 - 100 m.nyt puhutaankin oikean kaupungin punaisissa valoissa seisovasta jonosta jossa tehtävä mäkilähtö eikä minkään maalaiskylän kaupan traktoriparkista.
Pidäpä metrikaupalla kaupungin ruuhkassa väliä punaisissa valoissa seisoessasi niin autojono tukkii suunilleen puoli kaupunkia esim. työmatkaruuhkassa kun kaikki on liikkeellä samaan aikaan.
Tietenkin ajaessa on pidettävä turvaväli mutta liikennevaloissa seistessä sitä ei tarvitse vaan tilan säästämiseksi ajettava lähemmäs edelläolevaa. Ei tarvitse tietenkään puskuriin kiinni ajaa mutta ei nyt auton mittaakaan kannata jättää tyhjää. Joopa taas kirjoitti:
"Kaksi metriä kaupunkiruuhkassa on täysin epärealistinen välimatka."
Siis mitä?
Kun lähdetään liikkeelle, ei välimatka ole 2 m vaan 10 m. Mitenkä se on epärealistista pitää jonossa seistessäkin vaikkapa 5 m? Yhtään ei siitä matkanteko hidastu tai nopeude, kun ajossa välimatkaa on kuitenkin oltava nopeudesta riippuen 20 - 100 m.Hieman matematiikkaa.
Keskimäärinen auton pituus: 5 metriä
Autoja odottamassa valoissa: 50 kappaletta
Autojen väliin keskimäärin jäävä matka: 2 metriä
Jonon pituus: (2 5)*(50-1) = 343 metriä
Autojen väliin keskimäärin jäävä matka: 1 metri
jonon pituus: (1 5)*(50-1) = 294 metriä
Pitämällä ylipitkää väliä olet mukana tukkimassa liikennettä takanasi.
- cbr 1000
No tapahan se on tuoki jos ette tosiaan osaa ajaa......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422016- 621687
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26923Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696