Kokovartalokosketus

alea_iacta_essi

Tuijotin tänään kaakelia ja kaikenlaista ehti käydä mielessä ja mennä pois. Kuten jokakertainen ihmetys laita-altaan veteen pantavista kuntopyöristä, kaikkea ihminen keksiikin, että pitää muistaa takaisin mennessä viedä netissä myymäni äänikirja postiin ja mitenhän vesiallas tyhjennetään juhannuksen jälkeen, kun uimahalli suljetaan: onko kaakelipohjan alla suuri huone, miten isoja hanat tai putket ovat, onko vedenpaine valtava ja minne se kaikki vesi menee. Mereen?

Ja mietin että elämäni on paskaa, paljonkohan kello on, uimalasit ovat inhottavia kapistuksia, ne sekä puristavat että vuotavat. Kaunista, jotain kaunista haluaisin kaikkein eniten. Olen surkea tapaus, pitäisikö aloittaa blogi, potkin liikaa jaloilla ja käytän liian vähän käsiä, roviolle vaan kaikki rinnakkain uivat ja että veden kosketus, miten se lohduttaakaan.

Vesi on hyvä, sen hyväily on nimeä ja vaadetta vailla, se on kuiskaus joka ei pelota minua. Kaikki ei huomaa ollenkaan, ehkä ei kukaan, olenko todellakin ihan yksin.

Olen mökillä mennyt saunasta alasti järveen, sukellus ja naps vaan, se on siinä: totaalinen kokovartalokosketus. Ah, kunnes on pakko nousta pintaan hengittämään, miten surullista. Voisin jäädä. Ollapa kala joka tietäisi mitä on olla kala (kuvittelisiko olevansa lintu?).

Onneksi on kissat, ne kömpivät kyselemättä syliin silitettäväksi ja röhnöttämään. Jos läppäri on sylissäni, kissa saattaa tulla viereen sängylle istumaan, kehrätä ja tuijottaa, istuu vain kuin patsas, kunnes siirrän läppäriä. Ne vuorottelevat. Toinen saattaa odottaa kissanpedissä ja kun toinen lähtee sylistä, toinen kiiruhtaa paikalle. Kehräys tulee jostain syvältä, tiedemiehiä ihmetyttää mekanismi. Tietenkin sydämestä. Olisinkohan jo kuollut kosketuksen puutteeseen ilman kissoja. Voiko siihen kuolla? Kyllä voi.

Ja esineet, rakastan esineitä ja joskus tuntuu, että ne rakastavat minua. Kaupassa kosken kaikkeen. Ja peiton alle voin ryömiä piiloon kaikkea, siksi peittoja on. Joskus musiikki koskee, ei kovin usein kieli ja kirjallisuus, mutta se mahdollisuus on kuitenkin olemassa.

Olisin ehjä ja kokonainen tai kunpa menisi rikki kokonaan, hyviin käsiin.

Onko jokin tuoksu joka nostaa sinussa muistoja tai tunteita tai joka tuoksuu sinusta erityisen hyvälle? Vastaleikattu ruoho? Vastalevitetyn asvaltin kuuma aromi? Tai pidätkö erityisesti jostain äänestä tai mausta tai onko jokin tietty näkymä, jossa sielusi/sieluttomuutesi lepää? Uskotko, että maailma on sateen jälkeen sama kuin ennen sitä?

50

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuli mieleen että

Piereekö sun kissat ikinä?

• alea_iacta_essi

Kissaprinsessat eivät piere toisin kuin esim. mölöt.

• Kertis

Nyt meinasi turskahtaa iltajuoma nenän kautta näppäimistölle: tuon valtavan hienon, runollisenkin tajunnanvirran jälkeen kommentin kontrasti vaan oli liikaa.

Tuoksu: terva; veneen, vuoristoradan tai ratapölkyn.

• alea_iacta_essi
        Kertis kirjoitti:

Nyt meinasi turskahtaa iltajuoma nenän kautta näppäimistölle: tuon valtavan hienon, runollisenkin tajunnanvirran jälkeen kommentin kontrasti vaan oli liikaa.

Tuoksu: terva; veneen, vuoristoradan tai ratapölkyn.

Musta eka kommentti oli aika hyvä, mutta mä olenkin ehkä hiukan hmm.

• Ihan pakko
        alea_iacta_essi kirjoitti:

Eli Essi itse pieree?

• Ilta-Lööppi

Essi haistelee omia pieruja!

• alea_iacta_essi
        Ilta-Lööppi kirjoitti:

Essi haistelee omia pieruja!

Nuuh. Mölö taisi rupsauttaa.

• Kertis

Aloituksesta vielä:

Eräänlainen näkymä kai tämäkin - jotakin kiehtovaa on paikoissa, joissa on lähtemisen ja saapumisen tunnelmaa. Asema kuulutuksineen tuo mieleen muistot lapsuuden kesistä, mökille lähdön odotuksesta ja matkan jännityksestä.

Tänään ajoin pyörällä Vuosaareen, uloimalle pengerrykselle jonka löysin, sille ainoalle, josta näin sekä satamaan että merelle. Jäin tuijottamaan, miten valtava konttinosturi poimi ja asetteli laivan sisuksiin täyspitkiä merikontteja kuin tulitikkuaskeja ja sen pienempi kumipyöräinen kaveri noukki ketterästi pienempiä teräslaatikoita pistoraiteella seisovasta tavarajunasta.

Mietin, tuleeko talonkorkuista jättinosturia ohjaileva ahtaaja juurikaan ajatelleeksi, onko päivän kuormassa kiinalaisia taulutelevisioita vai portugalilaisia t-paitoja, vai miettiikö hän vanhoja parempia aikoja, jolloin lähdettiin fyysisesti rankan työpäivän jälkeen kavereiden kanssa merimieskapakkaan parille. Katsoin väylälle päin, siitä vihreiden ja punaisten välistä matka jatkuu Rostockiin, Gdyniaan tai Tanskan salmien kautta ties minne. Jos mukanani oliis passi, hammasharja ja repullinen vaihtovaatteita, ainakin Itämeren satamiin pääsisi luultavasti jo samana iltana.

• wuff-wuff

Vasta-avattu kahvipaketti tuoksuu erityisen hyvältä.

Naista olisi myös kiva haistella, maistella ja siinä sielun levätä, vaan eipä luoja suo.

Siksi kahvipaketti.

• alea_iacta_essi

Kahvipaketti tuoksuu kyllä hyvälle, vaikken kahvia juokaan. Olen maistanut, pahaa oli.

Tunsin kerran yhden koiran, jolle piti antaa tyhjät kahvipaketit ja saippuapaperit, sitten se hinkkasi itseään niitä vasten. Kokeilepa sinäkin, ehkä se houkuttaa naaraan luoksesi.

• ...

Näin äkkiseltään tuli mieleen tietty tuoksun ja äänen yhdistelmä: savu ja kirkonkellot..(huom. tämä ei liity kirkon polttamiseen..). Lapsena asuin kirkon lähellä ja muistaakseni aina klo 18 aikoihin mentiin saunaan (tätini puusauna) ja kirkonkellot löivät juuri niihin aikoihin. Tuohon lisättynä vielä hieman kostea syksyinen ilma.

Tuo muisto tuli kai siitä mieleen, kun lähetin juuri äsken erään lehden kilpailuun kuvan jossa on lapsuuteni maisemaa..

• alea_iacta_essi

Luin joskus jostain, että toisin kuin suurin osa maailman ihmisistä, suomalaiset tykkäävät savunhajusta. Johtuu varmastikin puusaunoista ja kesämökeistä. Toisaalta esim. ananaksen tuoksusta muualla maailmassa monet tykkää, mutta harvempi suomalainen.

Mielenkiintoisia tuollaiset aistimusyhdistelmät ja kun siihen lisää vielä aikahypyn, ihan suomi-marcel-proustia.

• n83-

Syreenipensaan ja/tai villiruusun tuoksu kesäsateen jälkeen.

• alea_iacta_essi

Syreenipensaiden tuoksu on tosiaan huumaa. Olen viime päivinä ajellut kielometsiköiden läpi ja se on kuin ajaisi ilmavassa saippuassa.

• Eikä eikä

Syreenipensaiden tuoksu on tosiaan huumaa. Olen viime päivinä ajellut kielometsiköiden läpi ja se on kuin ajaisi ilmavassa saippuassa.

Essi kiihottaa!

• kurkkusalaattimies

Napalmin tuoksu aamulla sademetsässä.

• also_sprach_jungfrau

Juustokakku tuoksuu hyvältä. Valkosipuli. Sipuli. Koiran tassut...

On olemassa hajuja, joita en osaa määritellä - en tiedä mitä ne ovat tai mistä ne tulevat - mutta jotka kuitenkin tuovat muistoja menneistä ajoista. Saatan olla jossain ihan muualla ja yhtäkkiä haistaa parhaan ystäväni kodin kaksikymmentä vuotta sitten.

Ja tässä talossa esiintyy aina joskus kummitushajuja, kuolleiden hajuja. Yhtäkkiä haisee pappan villatakki ja koko maailma pysähtyy...

Harhoja ne kai ovat, sillä minulla on hajuaisti hyvin huono; en välttämättä haista jotain ilmiselvää hajua ollenkaan, ja saatan kivenkovaan väittää haistavani jotain mitään kukaan muu talossa ei haista.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Entäs sissijuustokakku?

• alea_iacta_essi

Koirissa on oma hajunsa. Muistan yhä elävästi koiranpentujen hajun, kun niitä oli yhtenä kesänä kun olin lapsi mummulan leikkimökissä. Pahallehan ne taisivat haista, mutta hyvälle ne haisi.

• also_sprach_jungfrau
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

Entäs sissijuustokakku?

Menin sitten googlaamaan. Kiitos visiosta.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Koirissa on oma hajunsa. Muistan yhä elävästi koiranpentujen hajun, kun niitä oli yhtenä kesänä kun olin lapsi mummulan leikkimökissä. Pahallehan ne taisivat haista, mutta hyvälle ne haisi.

Koirat haisee ulolle.

• also_sprach_jungfrau

Koirat haisevat jostain syystä pahalta vastapestyinä, mutta muuten aivan herkullisilta. Nuuhkin aina koirantassuja kuin huumetta, siitä tulee niin tavattoman hyvä olo.

Koiranpennut... ne tuoksuvat erilaiselta. Vähemmän koiralta? Joltain lämpöiseltä ja hassulta.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        also_sprach_jungfrau kirjoitti:

Koirat haisevat jostain syystä pahalta vastapestyinä, mutta muuten aivan herkullisilta. Nuuhkin aina koirantassuja kuin huumetta, siitä tulee niin tavattoman hyvä olo.

Koiranpennut... ne tuoksuvat erilaiselta. Vähemmän koiralta? Joltain lämpöiseltä ja hassulta.

Koira haisee ulolle aina. Erityisesti, jos ulkona on kostea ilma.

• also_sprach_jungfrau

Koira haisee ulolle aina. Erityisesti, jos ulkona on kostea ilma.

Ehkä sinun koirasi.

• --------------------

Varsinkin märkä koira haisee aivan kauhealle. Joskus sadekelillä porraskäytävässäkin lemahtaa oikein väkevästi hurtalle.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ehkä sinun koirasi.

Ei mulla ole koiraa, siksi tiedänkin että muiden koirat haisee aina ulolle.

• also_sprach_jungfrau

Ei mulla ole koiraa, siksi tiedänkin että muiden koirat haisee aina ulolle.

Niin. Ei minullakaan ole penistä, ja siksi tiedän, että ne haisevat aina mädäntyneiltä kananmunilta.

• kilotaat

En haluaisi aiheuttaa turhaa huolta, mutta hajuharhat saattavat olla merkki jostain sairaudesta. Voi olla kyllä harmitontakin kai. Varmaan kannattaisi kuitenkin olla yhteydessä lääkäriin.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Niin. Ei minullakaan ole penistä, ja siksi tiedän, että ne haisevat aina mädäntyneiltä kananmunilta.

Naiset ovat aina niin tarkkoja miesten hygieniasta ja täällä palstallakin korostavat, että ATM:t eivät käy suihkussa tarpeeksi usein. Ajattelin, että lemmikkieläinnaisten olisi hyvä tietää miten paljon lemmikkieläimet haisevat, ja kumminkin ne otetaan sitten sänkyyn nukkumaan.

• Saat haistaa jos

Mun jorma haisee kyllä Lidlin suihkusaippualle (sininen pullo).

• naurava nakki

Ja joskus myös sissijuustolta!

• also_sprach_jungfrau

Naiset ovat aina niin tarkkoja miesten hygieniasta ja täällä palstallakin korostavat, että ATM:t eivät käy suihkussa tarpeeksi usein. Ajattelin, että lemmikkieläinnaisten olisi hyvä tietää miten paljon lemmikkieläimet haisevat, ja kumminkin ne otetaan sitten sänkyyn nukkumaan.

Mutta minun koirani ei olekaan mikään ATK!

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Mutta minun koirani ei olekaan mikään ATK!

Kamupoika-koira se ainakin on.

• also_sprach_jungfrau
        kilotaat kirjoitti:

En haluaisi aiheuttaa turhaa huolta, mutta hajuharhat saattavat olla merkki jostain sairaudesta. Voi olla kyllä harmitontakin kai. Varmaan kannattaisi kuitenkin olla yhteydessä lääkäriin.

Joo, luulotautisena tiedän, mutta näitä on ollut jo vuosikausia... Olen kertonut lääkärillekin, jota ei tuntunut kiinnostavan. Hajuaistin heikentyminen saattaa olla oire yhdestä syndroomasta ainakin, mutta mitäpäs siitä jos ei muita pahempia oireita tule.

• katkuinen savu ympär

Ei ole pensaita eikä tiedossakaan.
      Lapsien kans kiva muuten välillä käydä ystävättären luona Hesassa. Saa vähän etäisyyttä tuohon seukkakumppanin etsintään. Ei sitä kään aina jaksaisi.

• Hämärän rajoilta

Kaikki kesäsateen jälkeiset tuoksut ovat hyviä, vastaleikattu ruoho (kirjoitin ensin vahingossa "ruho" ja harkitsin jo sen jättämistä lopulliseen tekstiin) myös, ja ruohoon liittyy eräs toinen erityinen ja tärkeä tuoksu lapsuudesta. En ole vuosiin uskaltanut käydä urheilukaupoissa haistelemassa, koska se näyttäisi vähän perverssiltä myös naisten urheilualusvaateosaston ulkopuolella, joten en tiedä vieläkö tämä pätee. Ennen muinoin kuitenkin uudessa jalkapallossa oli jännittävä, teollinen mutta miellyttävä tuoksu. Tietysti assosiaatiot hyviin hetkiin pelikentillä - vaikka emme koskaan menestyneet - ovat syy miellyttävyydelle, tuskin sama haju vaikkapa uudessa matkalaukussa aiheuttaisi mitään reaktiota.

Jalkapallo on myös esineenä hieno ja pienen fetisismin arvoinen: symmetrinen ja kimmoisa, rakastaa niin hellää kosketusta kuin aggressioiden purkamistakin. Ja kun maalivahtina pelatessa saa nyrkin tai kaksi väliin hirmuvetoon, jota ei ehdi, pysty eikä uskalla avokäsin pysäyttää, ja pallo sinkoaa rystysistä taivaalle... Maailman toiseksi paras tunne, heti onnistuneen syöksykopin jälkeen. Liian monta vuotta ehtinyt mennä käymättä lainkaan kentällä! Ehkä tänä kesänä vihdoin, ehkä ei. Se on yksin vähän tylsää, maalivahtina etenkin (tai pitää olla TOSI kova vastatuuli).

Toinen jännittävä pelien tuoksu on jossakin lakassa tms. joka oli muovisten pelikorttien pinnassa, kun pelasimme lapsena. Tämän jälkeen olen törmännyt tuoksuun tasan kaksi kertaa: Mark Knopflerin "The Ragpicker's Dream" ja Sarah Brightmanin "La Luna" -levyjen kansivihkoissa (miten asperger pitää olla, että painaa tällaiset mieleen?). Muiden kansivihkojen haistelu ei ole ollut yhtä tyydyttävää. Pitäisi kai ostaa enemmän levyjä.

Mikähän olisi äänien saralla yhtä mieleenjäänyt? Kuikan yöhuuto tyvenen järven yli kantautuneena on aika hyvä. Siihen taas liittyy näkymä mökinrannasta, geneerinen järvimaisema vailla mitään jännittävää erityispiirrettä, mutta silti ylitse muiden: ei vähiten siksi, että mökkinaapureita ei juurikaan ole, joten kuikan ei tarvitse huudella vesiskootterin melun yli. Hiljainen ja yksinäinen on suomalaisen sielunmaisema, mitä nyt perkeleet välillä puissa soivat, kun halko putoaa varpaille tai lepakko lentää aittapolulla päin näköä, josta silloin toivoisi senkin nauttivan.

Sateen jälkeen uskon, että maailma on.

• alea_iacta_essi

Mieleeni muistui (jostain syystä, en tiedä miksi) elävästi vesivärinapit. Nam! Nuoleskelin niitä pienenä salaa. Ne tuoksuivat aivan ihanalle.

Kaikenlaisten lintujen ääniä kuulee, mutta niitä ei yleensä näy ja en tunnista kuin ihan vain muutaman, talitintin, mustarastaan, variksen...Kuikka ja kuovi huudahtelevat usein mökillä.

• toivon,

totisesti että tämän jälkeen rouva lämpenee

• sorsat ui vedessä

Rainy day never say goodbye..

• aateäm

Anna philluuaaa..

Käyttämättömät tietokoneet ja pelit tuoksuvat hyvältä. Ne tuovat mieleen todellisuudesta pakenemisen, mikä nostaa minussa esiin miellyttävämpiä tuntemuksia kuin kylmän ynseä reaalimaailma haisevine hengityksineen ja kitkerine hajuvesineen.

• ajatukset kypsyvät

Niin se on että jokainen saa itse päättää missä tiensä kulkee. Pakko ei ole mennä mihinkään jos pahalta tuntuu mutta joskus on hyvä selvitä peloistaan vain kohtaamalla reaalimaailma mikä ei välttämättä itseään miellytä eikä asioille voi mitään. Joillekkin voi joillekkin ei. Joitakin asioita ei ymmärrä. Mutta ehkä jonain päivänä ymmärtää rakkaudenkin tarkoituksen.

• villa sukka

Olet kokovartalopalstalainen.

• Darth

Monet lapsuuden tuoksut. Lapsuudessa jotenkin voimakkaammin liitti kokemuksiin myös tuoksun. Aku Ankan taskukirjoissa oli pikkupoikana ihan tietty tuoksu. Silloin ne olivat vielä puoliksi mustavalkoisia ja harvinaista herkkua. Pidän kyllä painomusteen tuoksusta myös kirjoissa, mutta liekkö hajuaistini heikentynyt sitten lapsuuden.

• also_sprach_jungfrau

Vanhat Aku Ankan taskukirjat! Ne totisesti. Uusintapainoksissa (saatikka sitten uudemmissa numeroissa) ei ole ollenkaan samaa hohtoa, vaikka olen niitäkin ostellut.

Kirjojen tuoksusta minäkin pidän, painomusteesta uusissa, pölystä vanhoissa. Se haisee paremmalta kuin tavallinen pöly...

• Darth

Vanhat Aku Ankan taskukirjat! Ne totisesti. Uusintapainoksissa (saatikka sitten uudemmissa numeroissa) ei ole ollenkaan samaa hohtoa, vaikka olen niitäkin ostellut.

Kirjojen tuoksusta minäkin pidän, painomusteesta uusissa, pölystä vanhoissa. Se haisee paremmalta kuin tavallinen pöly...

Taisivat lisätä 80-luvulla painomusteeseen jotakin huumaavaa kemikaalia, mikä sai lapset imppaamaan Aku Ankan taskukirjoja.

• tyynyn ystävä

Hei ! Öitä niille jotka vielä jaksavat täällä heilua..

• P-Eino

Kortsun haju, kalussa, yön kestäneen kumin polton jälkeen. Aah.

• 98991q

Imperial Leather -palasaippua on aivan ehdoton!

• Kysytään

Nukkuvatko muuten Essin mirrit yöt Essin vieressä?

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ne ovat yöllä päällekkäin kaikki kolme.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      720
      2630
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      343
      2261
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2072
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      19
      1946
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1668
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1202
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1189
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      1050
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      1025
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      3
      1002
    Aihe