Käyn eräällä nimeltä mainitsemattomalla tallilla, josta todella pidän. Muut kaverini sanovat, että "Onhan se talli kyllä ihan ok, mutta kun se ei ole SRL:n hyväksymä, niin en käy siellä". Ja joillakin keskustelupalstoilla törmää talli "arvosteluihin", jossa kyllä laitetaan plussia mm. tallin kunnosta, tunneista yms, mutta miinuksista sitten löytyy: Talli ei ole SRL:n hyväksymä.
Kertokaa: Miksi ei-SRL talleja haukutaan, vaikka kyseisillä talleilla huolehditaan SRL:n hyväksymien tallien tapaan hevosten ja ratsastajien turvallisuudesta, talli on yhtä hyvässä kunnossa ja muutenkin määriteltäisiin hyväksi ratsastustalliksi? Tämä SRL- hehkutus vähän ärsyttää, sillä minusta ratsastustalleilla käymisessä on nimenomaan kysymys RATSASTAMISESTA, ei siitä, onko se jonkin saman tekevän liiton hyväksymä.
Mikä vika on talleissa, mitkä ei ole SRL:n hyväksymiä?
10
722
Vastaukset
- aijöoai
En kyllä osaa sanoa, mutta kävin ennen srl:n hyväksymällä tallilla, jossa a) opetus oli ihan peestä b) hevoset usein tosi likaisia, harjat, hännät ym. c) puitteet/tilat vähän arvelluttavat.
Nykyisellä tallilla missä käyn on opetus laadukasta, hevosia hoidetaan todella hyvin ja puitteet ovat turvalliset ja ryhmäkootkin tunneilla järkeviä. Että ei se SRL:n logo sitä tallia autuaaksi välttämättä tee. Hyvä on käyttää omaa järkeä ja arvostelukykyäkin, eikä sokeasti uskoa ja kuunnella muita.
Hevosten kunto ja hoitaminen sekä opetuksen huono taso saivat mut vaihtamaan tallia. - hiludus
siis sä vaihdoit tallia sen takii koska hevosen häntä oli likainen..... hui kamalaa,ei hevosia joka sekunti kuulu harjata. aika lapsellista........
- tätiratsastaja
Siis kyllä OMG! vaihdoin tallia, koska hevoset olivat siellä AINA likaisia ja huonosti hoidettuja, sekä kuten myös sanoin opetus oli huonoa ja tilat mm. hevosten tarhat todella pieniä kuralammikoita, karsinat pieniä ja tallin ja kentän turvallisuuskin mitä sattuu. Tiedän kyllä paljon ratsastajia, joille vain se ratsastus on tärkeintä, muulla ei mitään väliä. Itselleni on tärkeää myös se hevosten hyvinvointi ja kohtelu, ei vain se "ridailu"
- ertsuppa
Ööööö.... mä käyn SRL:llän hyväksymällä tallilla ja opetus on hyvää ja muuta....
Millä talleilla te käytte?????????????? - Epävarma...
Oman käsitykseni mukaan SRL-talleilla on mahdollisuus osallistua johonkin heppakerhoon, mikä sisältäisi vakuutuksen.
Jos pidät tallista, nii älä luovu siitä vaan pidä oma mielipiteesi ja jatkaa siellä missä viihdyt! - miimuuuu
Tiedän yhden SRL-tallin, jolla kuulemani mukaan erään karsinan ovi on rikki (oli ennen jonkin sortin liukuovi) Ja se ovi on rysähtänyt parin henkilön varpaille kun siinä on jokin oma korjaus viritelmä.. riimuilla sidottu kuntoon.. Hevosille ei saa itse ikinä laittaa varusteita. Tai jos laittaa joku hoitaja saattaa ilmaantua paikalle ja haukkua lyttyyn.. "Sinä teet tuon aivan väärin" Paljon haukkumista ja syrjimistä tuntuu tallilla olevan. Kun olen siitä ohi kävellyt niin huomasin, että hevosilla ja poneilla ei ole edes vettä tarhoissa.. Että se siitä SRL jutusta... Itse en talliin ole ikinä sisälle astunut.. Pihalla kyllä ollut ja ohi kävellyt monia kertoja. En tiedä onko mikään kuulemistani jutuista totta.. Mutta se ainakin on, että niillä hevosilla ei ole vettä.. Itse en ole myöskään käynyt talleilla, jotka eivät ole SRL:llän hyväksymiä mutta varmasti ne ovat ihan yhtä hyviä kuin kaikki muutkin. =)
- Agrologi AMK
Olet ihan oikeassa siinä, ettei SRL:län hyväksyntä tee tallista yhtään sen parempaa tai huonompaa. SRL:llän hyväksyntä kuitenkin takaa, että talli täyttää tietyt minimivaatimukset. Vaatimuksia on turvallisuusasioissa, hevosten koulutustasossa, opettajien tasossa jne. Minimivaatimukset eivät oile kovin tiukat, ja niissä on muutamia porsaasreikiä. Esim. sääntö sanoo, että ratsastustuntien pitämisestä vastaa koulutettu ratsastuksenopettaja (eli yksittäisen tunnin voi pitää myös kouluttamaton henkilö, kunhan kokonaisuudesta vastaa koulutettu opettaja). Vaatimuksiin voi tutustua SRL:n sisvuilla: http://www.ratsastus.fi/ratsastuskoulut_ja_tallit/talli_liiton_jaseneksi
Suurimmalla osalla hyväksymättömistäkin talleista nämä minimivaatimukset täyttyvät. Toisaalta kuka tahansa saa kutsua itseään ratsastuksenopettajaksi ja talliaan ratsastuskouluksi. Harrastustaan aloittelevan on vaikea erottaa hyvä talli huonosta, joten SRL:n hyväksyntä takaa ettei talli ole ihan kaikkein huonoin. - Annnsskuuu (:
Itse kävin joskus leirillä SRL:n hyväksymällä tallilla parikertaa.Opetus ei ollut kovin hyvää ja leiriläisiä oli liikaa. Tietty tunneilla saattaa olla erilailla. Leiriläisten majoittumistila oli ihan jees, mutta minulle ja kaverilleni ei kylläkään riittänyt kunnolla ruokaa. Minä ja kaverimme saimme hoitsuksi hevosen joka pelkäsi riimunnarua ja kaverini joutui yksin laittamaan kuntoon hevosen, mitä ei kyllä meidän ikäisemme olisis silloin saanut laittaa kuntoon. Nnyt käyn tunneilla sen saman kaverin kanssa ei SRL:n hyväksymällä tallilla ja olen todella tyytyväinen hevosiin, opetukseen ja muutenkin tallin ilmapiiriin. Ei leiritalli nyt ihan pohjamudissa mennyt, sillä aloitin huonommalla tallilla, mutta itse en pidä niin merkityksellisenä, että onko talli SRL:n hyväksymä vai ei, sillä sen kyllä huomaa jos talli on itselleen sopiva paikka (:
- osaan harjata hännät
Hiludus, oon niin samaa mieltä sun kanss! Repesin kyllä totaalisesti, kun luin ton sun kommentin, ja totesin olevani samaa mieltä! =D Ooot kyllä niin oikeessa, jotain järkee vaihtaa tallii yhen hännän takii? Oisit vaan harjannut sen puhtaaks, niin mäkin tein tossa 3 pv sitten, kun kävin ratsastamassa... Mut tietyst, jos se talli muutenkin on epäilyttävä, niin sitten kyllä kannattaa vaihtaa paikkaa.
- Anonyymi
SRL:n hyväksymät tallit ovat usein ihmisten mieöestä hyviä, koska ne täyttävät kaikki Suomen ratsastajainliiton jäsentallin kriteerit. Jos talli ei ole SRL:n hyväksymä, se ei silloin täytä kriteerejä, ja siksi kaikki ei muka ole kunnossa. Tiedän tallin, ja iyseasiassa käynkin siellä. Se ei ole suomen ratsastajainliityn jäsentalli, mutta hevosilla on vettä ja heinää riittävästi, jos ei ole pihättoa niin on yön sisällä ja tunteja yhdellä hevosella päivässä 2-3. Kohtuullisen hyvää opetusta ja aamusta iltaan tarhassa ja yö tallissa tai pihatossa. Tosi paljon hatee netis siit mut ei se oo totta. Karsinoiden ovet vähä hassut mut toimivat. Ihana ilmapiiri ja outoo jos joku ei tallostatykkäis. Niin paljon hyviä ratsuja en tiiä parenpaa paikkaa. Kaks kenttää ja maneesi vähän sotkusta mut kuka nyt kuraa pelkäis?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4088965Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1853483- 201938
- 801217
- 271085
- 751080
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641041Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791035- 551003
- 65940