Kävin muutama viikko takaperin Yhdysvalloissa lomalla, ja kävin ratsastamassa eräällä vaellustallilla. Ja arvaakos kukaan miten siellä käytetään ratsastuskypäriä? Siellä kypärän käyttö oli VAPAAEHTOISTA. Siellä harvalla olikin kypärä päässä: oikeastaan vain kolmella kymmenestä - minä, poikaystäväni ja amerikkalainen keski-ikäinen nainen - oli kypärä päässä, muilla oli pelkät lippikset/muu hattu päässä tai pää paljaana, jopa ryhmän vetäjäkin.
Miksi näin? Onko se ulkonäkö juttu vai onko ratsastuskulttuuri siellä niin erilainen? Vai onko se jotain muuta?
Amerikkalaisten kypäränkäyttöä ihmettelen
4
81
Vastaukset
- ugapökö
itse olin egyptissä ratsastamassa ja kysyin onko kypäriä mitä voi ottaa niin näyttivät hyllyn missä oli rikkinäisiä pyöräilykypäriä, tulin siihen tulokseen että ratsastaminen on turvallisempaa siellä ILMAN sitä valmiiksi rikkinäistä kypärää. Kiitolaukattiin sitten aavikolla, ei sitä silloin osannut pelätä mutta jälkeenpäin voi miettiä että jos sitä olis siinä vauhdissa tippunut niin olis henkikulta saattanut lähteä. Se on kulttuuri, ei ulkonäköjuttu. Euroopan maissa on kypärä normaalisti este/kouluratsastuksessa, mutta et kyllä lännenratsastuksessa hirveästi kypäriä nää, paitsi suomessa ratsastustalleilla.
- totajoo..
Amerikassa se kyllä taitaa olla ulkonäkö juttu, niinkuin esim. Saksassa ja kai Belgiassa. Egyptissä se saattoi olla kulttuuri juttu, mutta amerikassa? Enpä usko. =)
- 9+12
On ihmisten oma asia haluaako käyttää kypärää vai ei. Jos ei halua niin se on oma ongelmansa ja asiasta ei tarvitse sen enempää meuhkata.
- mielipide.
Joka kerta kun näen ratsastajan ilman kypärää niin kiinnitän siihen huomiota. Toisaalta, eihän pyöräilykypärääkään ole pakko käyttää. Monet sanoo että hevonen on niin tuttu ja sitä ja tätä että ei siksi käytä, ihan vain imago kysymys mun mielestä. Ulkomailla todella vähän käytetään kypärää, totta. Ja jos kypärä sattuu olemaan niin se ei ainakaan ole kiinni.
Itse en koskaan ratsastaisi normaalioloissa enkä varsinkaan vieraalla hevosella ilman kypärää. En luota omiin ratsastustaitoihini enkä sen koommin mihinkään hevoseen niin paljoa. Takana 10 vuotta aktiivista hevostelua.
Mun mieletä asiasta on hyvä keskustella ja nostaa esille hevostelupiireissä. En pidä kypärätöntä ratsastajaa taitavana, päin vastoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1084559Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1013890Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363549- 513270
- 432962
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182539Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222442- 232186
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami171829Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351735