Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lapsettomissa ärsyttää eniten?

Auroorada

Tuohon lapsettomat-lapselliset ketjuun viitaten tuli mieleen jotta mikä niissä lapsettomissa ärsyttää eniten: Itse tarkoitan nyt "vapaasta tahdostaan lapsettomia" ihmisiä.

Eniten ärsyttää TOP 7:

1. Tapaamisten jatkuva lykkääminen/peruminen. Itselläni on enemmän lapsiperheellisiä ystäviä mutta tämä lapsettomien itsekkyys loistaa läpi jatkuvilla perumisillaan (itse silti haluavat nähdä) syyt : väsymys, kiireinen päivä alla yms.. sitten menee 3-4pvää varatessa tälle lapsettomalle vierailialle joka tulee lopulta jos tulee.. Tässäkin ajassa olisi ehtinyt kaffitella monen muun kotiäidin kanssa. Toinen kotiäiti ei kovin usein (ilman painavaa syytä) peru tapaamisia. Jos lapseton kuvittelee jotta kotiäiti nyt on aina kotona vapaana tavattavissa voin kertoa jotta itselläni sosiaalinen kanssakäyminen on lisääntynyt 90% siitä mitä lapsettomana kavereitani näin.

2. Myöhäiset vierailuajat! Niin lapsettomat kerkeävät juuri pahimpaan nukkumaan meno-hässäkän aikaan passattaviksi ja villaa lapset vierailullaan jotta ei varmasti saa unta. Mikäs siinä jos haluaa kuunnella väsyneenä kitisevää tenavalaumaa ;)

3. Odotetaan jotta lapsellisella on varaa ostella kalliita lahjoja yhteisille tutuille. Mielummin ostelisin omalleni joululahjoja kuin laittaisin lapsettoman äidin 50w lahjaan huomattavan summan rahaa. mielelläni toki ostaisin jos olisi enemmän rahaa, mutta niin kauan kun sitä ei ole tarpeeksi panostaisin sen omiin lapsiini.

4. Neuvominen, lapsetton lapsi-guru kyllä tietää miten lapsesi tulisi kasvattaa. Nämä lapsettomat ovat pahimpia arvostelioita niin raskauden kulun kuin synnytyksen ja kasvatuksen suhteen, Ovathan he sentään saattaneet lukea kirjallisuutta.


5.Yhteiset illan vietot (silloin harvoin jos viitsii edes lähteä) niin se kinuaminen puoli kolmen aikaan paarissa jotta ei nyt vielä voi väsyttää.. juuh ei, olen vain erirytmissä. Se että sinä saat nukkua rauhassa sunnuntaina ja päälle arkisin työpäivän päätteeksi ei suinkaan tarkoita sitä jotta minä saisin nukkua :D Minun aamuni alkaa 7 ja nykyisin menee yhden diskossa valvotun yön jalkeen miltein kaksi viikkoa tasaannuttaa rytminsä..

6. Sinua ei kiinnosta kuinka meillä on nukuttu/ syöty / tai paskottu, opeteltu kävelemään yms. Eikä minua niin hirveästi kiinnosta sinun zumba tuntisi, shoppailu reissusi tai vaihtuvat miehesi joiden nimissä en enää perässä oo pysynyt pitkään aikaan. Ei sillä jotteivatko ne joskus aikoinaan ollut itsellänikin elämässä päällimäisenä mielessä. Nyt elämäni on vain paljon onnellisempaa ja tasaisempaa :)

7. Ajattelevat jotta miksi päästää lapsi parisuhteen edelle, jotta miehesi lähtee kohta muiden sinkkujen matkaan!!! Rehellisesti sanottuna IHAN SAMA, siinäs nyt menee sitten, lapset ovat minulle tärkeintä ja muu on myöskin tärkeää mutta toissijaista. Selviän kyllä siitä jos mieheni minut jättäisi koska se ei ole elämässäni kauheinta mitä minulle saattaisi tapahtua. Kauheinta olisi jos lapsille sattuisi jotain. Toki rakastan miestäni ja haluan hänet pitää mutta jos mieheni lähtee toisen matkaan niin siitä selvitään! Toivottavasti sinäkin selviät jos miehesi lähtee toisen matkaan ;)

35

3432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti vm.70

      Vuodatuksestasi tuli mieleen ennemminkin itsekkyys, kun sinua ei huomata toivomallasi tavalla. Itse olen perheen äiti, eikä ole moiset asiat käyneet edes mielessä kohtaa 4. lukuunottamatta. Sekin vain parin ihmisen osalta lähipiirissä. M

      iksi kulutat turhaa energiaa miettimällä moisia asioita. Jos ne lapsettomat aiheuttmaat sinulle huonoja viboja, niin jätä heidät omaan rauhaansa.

    • 18+8

      Ei mikään. Lapsettomissa ihmisissä ylipäätään ei ärsytä mikään, ei myöskään perheettömissä ystävissäni. Heistä monet ovat olleet ystäviäni jo alakouluajoista lähtien ja ystävyys on kestänyt vaihtuvat ja erilaiset elämäntilanteet tähänkin asti. Jos ystävyyden lähtökohta olisi se, ettei minua kiinnosta sinun kuulumisesi eikä sinua minun elämäni, jolleivät ne ole tismalleen samassa jamassa, niin aika ankeissa kantimissahan ystävyys silloin olisi. Eipä silloin oikeasta ystävyydestä kysymys olisikaan.

    • eri näkemys.

      Omasta tahdostaan lapsettomissa ystävissä ärsyttävät vain ne, jotka korostavat asiaa - eivät voi ymmärtää, miksi joku haluaa lapsia. Minä hyväksyn sen, etteivät kaikki halua lapsia. Mutta edellytän, että ne, jotka eivät halua lapsia hyväksyvät sen, että minä halusin.

      Ja kaiken kaikkiaan tämän keskustelun kanssa pitää olla todella varovainen. Niissä lähipiirin perheissä, jossa ei ole lapsia, on joukossa myös paljon niitä, jotka eivät saa lapsia vaikka haluaisivat. Ne eivät halua sitä korostaa tai siitä puhua, monestikaan, mutta se naamioituu siihen zumba-innostukseen tai koiraharrastukseen tai johonkin muuhun tällaiseen.

    • rdsdcgcv

      kyllä meissä kaikissa on joitain muita ärsyttäviä piirteitä, niin meissä äideissä kuin lapsettomissa sinkuissa :-). Mutta jos nyt pitää sanoa, niin ehkä se ärsyttää, kun lapsettomat eivät usein tunne ymmärtävän lapsiperheen elämää yövalvomisineen ja kuinka rankkaa se on...hoidan kahta alle 3-vuotiasta lasta (7kk ja 2-vuotiaat) kotona ja jotkut tuntuvat pitävän minua "lusmuna kotiäitinä", vaikka mieskin todennut, että pääsee helpommalla töissä kuin minä kotona 24h/vrk. Kahden vuoden univelalla ei jaksa valvoa klo 23 pitempään, käydä joka päivä Zumpassa ja pitää huolta itsestään koko ajan kun hyvä että ehtii käydä suihkussa...tuntuu, että joillakin elämä pyörii vain baarireissujen ympärille ja osa kavereista kaikkosikin kun tulin raskaaksi ja baarireissut jäi. Onneksi pari hyvää lapsetonta ystävää on säilynyt ja ymmärtää tilannettani.

      • Anonyymi

        Hitto mitä perus äityli-marttyyri-ulinaa.. Ihan itse olet ne spermademonisi päättänyt hommata. Elämä on valintoja.


    • "olen vain kotona"

      Erään ystäväni puolisolla on tapana tentata, kuinka kauan vielä aion olla lapsen kanssa kotona. Voihan tietysti olla kyse ihan harmittomaksi tarkoitetusta jutustelusta, mutta sävy vain on hiukan ikävä, tyyliin "Voittehan pyöräyttää useampia lapsia, niin ei tarvi mennä töihin takaisin ollenkaan." Muksu on kuitenkin vasta vuoden, eli minun mielestäni ainakin vielä tosi pieni. Vaikka olisin kotona sen kolme vuotta, se on loppupeleissä lyhyt aika olla pois työelämästä, mutta lapsen ja perhe-elämän kannalta positiivisella tavalla merkittävä asia.

      Ehkä lapsettoman (ja varsinkin miehen?) on vaikea hahmottaa, kuinka pieni ja tarvitseva lapsi on, vielä silloin 3-vuotiaanakin. Sitten ajatellaan, että kotona viipyvä äiti on vain laiska ja pakoilee työntekoa. Enkä nyt tarkoita, että kaikki perheettömät ajattelisivat näin, mutta jotkut kuitenkin ja sanovat sen myös ääneen.

    • ..........

      Minua ärsyttää myös se, että lapsettomat peruvat huomattavasti helpommin ja viime hetkellä tapaamisia. En ymmärrä miksi, mutta näin minun tuttavapiirissäni tapahtuu.

      Myöhäiset vierailuajatkin ovat totta. Usein ei haluta tavata esimerkiksi klo 17, vaan tapaamisen pitäisi olla klo 19 tai myöhemminkin. Meillä vain aletaan valmistautua nukkumaan jo klo 19 ja varsinkin jos pitäisi itse olla lähtemässä jonnekin, niin ei millään enää ehdi ainakaan normaalina arkipäivänä.

      Neuvojen antaminen on lähinnä huvittavaa, vaikka sitä tapahtuu koko ajan. Eräs lapseton ystäväni kuvaili minulle, miltä synnytys tuntuu, kun oli kuullut joltain lapsen jo saaneelta kaverilta. Valitettavasti minun synnytykseni ei mennyt yhtään kuten olisi pitänyt, mutta eihän se ole mahdollista, kun "Sari" kertoi sen tuntuvan tällaiselle.

      Eniten silti ärsyttää se, että lapsettomat kaverit usein päättävät minulta kysymättä, että minä en kuitenkaan pääse mukaan. Voi olla, että aina en pääsekään, mutta varmasti välillä pääsisinkin, jos minulle vain kerrottaisiin etukäteen, minne ollaan menossa ja mitä tekemään. Viime keväänä (vuosi sitten) puhuin eräälle lapsettomalle kaverilleni, että haluaisin lähteä taas pitkästä aikaa kunnon vaellukselle jonnekin kaveriporukan kanssa ja voitaisiin sellainen järjestää. Kaveri innostui siitä myös ja sovimme, että jotain syksyksi järjestetään. Puhuimmekin asiasta moneen otteeseen kesän myötä ja ajankohtaakin noin suunnilleen jo sovittiin, ruska-aika Lapissa. Olin myös sopinut miehen kanssa ajankohdasta, että kaikki oli selvää. Kun sitten lähempänä yritin suunnitella kavereiden kanssa, niin ketään ei tuntunut kiinnostavan koko homma ollenkaan, joten ajattelin, etteivät he sitten enää haluakaan lähteä. Myöhemmin selvisi, että olivat menneet keskenään "kun minä en kuitenkaan pääse". Eli minun ideoima ja toivoma juttu toteutui ilman minua, koska minä en heidän mielestään pääsekään. Onhan se toki aina mahdollista, että minä tulen juuri silloin keuhkokuumeeseen, mutta ihan yhtä mahdollista on, että joku niistä lapsettomista tulisi ja minä olen kovalla työllä järjestänyt sentään asian.

    • tota noin..

      "7. Ajattelevat jotta miksi päästää lapsi parisuhteen edelle, jotta miehesi lähtee kohta muiden sinkkujen matkaan!!! Rehellisesti sanottuna IHAN SAMA, siinäs nyt menee sitten, lapset ovat minulle tärkeintä.."

      No mulle nyt ei ainakaan olisi ihan sama jos mies lähtisi toisen matkaan.
      Lapsemme on minullekin TODELLA tärkeä, mutta en minä miestäni kiitä lapsestamme siten, että hän jääkin niin taka-alalle, että mulle on ihan sama jos lähtisi toisen matkaan.
      eikä se lähde, jos sitä pitää yhtä rakkaana ja tärkeänä kumppanina kuin ennen lastakin. Eikä se että lapsi tulee aina ensin tarkoita, että mies olisi vähemmän tärkeä. Ei ainakaan minulle. Hänen ansiotahan on että mulla ylipäänsä on lapsi! Enkä minä häntä halunnut mulle vain lasta tekemään..

    • z

      No joo, ap:llä ei sitten ole lähtökohtaisestikaan kovin kivoja noi kaverit. Itselläni sen sijaan on monia lapsettomia kavereita, osa ei ole vielä perhevaiheessa ja osa ei aio koskaan ollakaan, mutta kokemusteni mukaan heillä ei ole edellämainutta käytöstä vaan päinvastoin ovat hyvin joustavia ja avuliaita ja aina valmiina ottamaan lasta hoitoon, jos ei ole jo muuta sovittuna. Tietysti välillä ei kotiäidin väsymys ihan täydellisesti tule ymmärretyksi, mutta silti yrittävät olla parhaansa mukaan apuna vaikeinakin aikoina (varsinkin silloin).

      Erilaisia on kaikki.. kai se on vähän muutenkin elämänarvoista kiinni.

    • ....................

      Typerät ajattelemattomat kommentit raskaudesta ja parisuhteesta lapsen tulon jälkeen. Esimerkkinä eräs lapseton ystäväni sanoi näin " Teillä tulee sit oleen vaikeeta parisuhteessa ku lapsi tulee"...niin mistä hän sen tietää millaista meillä on ja tulee olemaan? Miksi lapsettomat kuvittelevat, että lapsi automaattisesti jotenkin huonontaa kaikkien suhteen ja pilaa elämän? Ei oo käyny mielessä, että joillekkin käy ihan päinvastoin. Parisuhde vaan paranee entisestään ja elämä muuttuu vaan paremmaksi.

      • kkk0d

        Tilastot valitettavasti puhuu puolestaan. Ei tietenkään tarkoita, että kaikki eroais, mutta suurinosa valitettavasti. Nykypäivänä kun lapset käyttäytyy miten huvittaa, niihin ei saa enää edes koskea ja ei ole mitään kuria koko perheessä, ni kyllä parisuhde yms siitä kärsii ku vanhemmat on nii väsyneitä.
        Lapsen tulo ei vaan aina tuo onnea, äidit masentuu, isä lähtee kun ei jaksa olla kolmaspyörä, ku joistaki äideistä häviää rakastavan vaimon rooli eikä perheessä enää keskustella ku ongelmat on jo syntyny.
        Valitettavaa, mutta nykypäivää. Ennenvanhaa arvostettiin enemmän ikuisia perheitä ja jokaisella oli tärkeä rooli perheessä :)


      • ....................
        kkk0d kirjoitti:

        Tilastot valitettavasti puhuu puolestaan. Ei tietenkään tarkoita, että kaikki eroais, mutta suurinosa valitettavasti. Nykypäivänä kun lapset käyttäytyy miten huvittaa, niihin ei saa enää edes koskea ja ei ole mitään kuria koko perheessä, ni kyllä parisuhde yms siitä kärsii ku vanhemmat on nii väsyneitä.
        Lapsen tulo ei vaan aina tuo onnea, äidit masentuu, isä lähtee kun ei jaksa olla kolmaspyörä, ku joistaki äideistä häviää rakastavan vaimon rooli eikä perheessä enää keskustella ku ongelmat on jo syntyny.
        Valitettavaa, mutta nykypäivää. Ennenvanhaa arvostettiin enemmän ikuisia perheitä ja jokaisella oli tärkeä rooli perheessä :)

        Jaa, sitä on luettu taas jotain iltalehden ja seiskan höpöhöpö tutkimuksia. Yhtenä päivänä tulee tutkimus jonka mukaan lapselliset on onnellisimpia ja toisena toisenlainen tutkimus. Annas linkkejä kehiin mistä oot repässy nää sun "luotettavat" tutkimukset ja sen että suurin osa eroaa. Mun tuttavista suurimalle osalle lapset eivät ole parisuhdetta huonontaneet ja samoin myös omassa parisuhteessani. Vauvan tulo on vain lähentänyt meitä entisestään ja tehnyt meistä aikuisempia ja myös huolehtivaisempia toisiamme kohtaan. Parisuhde ei siihen kaadu jos ei koko ajan voi olla toisen kyljessä kiinni ja hyvin moni tämän kestääkin.


      • Mimmmmmmu
        .................... kirjoitti:

        Jaa, sitä on luettu taas jotain iltalehden ja seiskan höpöhöpö tutkimuksia. Yhtenä päivänä tulee tutkimus jonka mukaan lapselliset on onnellisimpia ja toisena toisenlainen tutkimus. Annas linkkejä kehiin mistä oot repässy nää sun "luotettavat" tutkimukset ja sen että suurin osa eroaa. Mun tuttavista suurimalle osalle lapset eivät ole parisuhdetta huonontaneet ja samoin myös omassa parisuhteessani. Vauvan tulo on vain lähentänyt meitä entisestään ja tehnyt meistä aikuisempia ja myös huolehtivaisempia toisiamme kohtaan. Parisuhde ei siihen kaadu jos ei koko ajan voi olla toisen kyljessä kiinni ja hyvin moni tämän kestääkin.

        Kyse ei ollutkaan siitä, vaan onko ihminen silloin onnellinen, kun perhe rikkoutuu. puolet avioliitoista päätyy eroon. tää on fakta. ihminen voi olla onnellinen ilman lapsiakin, jokaisen oma valinta. itse haluan tulevaisuudessa perheen ja haluan ensin vahvan suhteen ja pohjan sellaiselle, koska en todellakaan halua koskaan erota. pidän suhteesta kiinni ja huomioin toista, en jätä parisuhdetta hoitamatta jos lapsi tulee, päin vastoin pidän parisuhteen hyvinvoinnista sitäkin enemmän kiinni, että koko perhe on ikuisesti ja aina yhdessä


      • ....................
        Mimmmmmmu kirjoitti:

        Kyse ei ollutkaan siitä, vaan onko ihminen silloin onnellinen, kun perhe rikkoutuu. puolet avioliitoista päätyy eroon. tää on fakta. ihminen voi olla onnellinen ilman lapsiakin, jokaisen oma valinta. itse haluan tulevaisuudessa perheen ja haluan ensin vahvan suhteen ja pohjan sellaiselle, koska en todellakaan halua koskaan erota. pidän suhteesta kiinni ja huomioin toista, en jätä parisuhdetta hoitamatta jos lapsi tulee, päin vastoin pidän parisuhteen hyvinvoinnista sitäkin enemmän kiinni, että koko perhe on ikuisesti ja aina yhdessä

        Miten tuo sun sepostus liittyy tuohon mun alkuperäiseen asiaan? Mua ärsyttää lapsettomissa se, että he automaattisesti olettavat lapsiperhe-elämän olevan surkeaa ja jokaisen parisuhteen myös kuten esimerkissäni kerroin eräänkin lapsettoman ystäväni sanoneen. Ihan turhaa näit vaivaa tuon kirjoittamiseen kun karkasit niin kauas koko asian ytimestä. Erotilastoilla ei ole mitään tekemistä lastensaamisen kanssa. Moni lapsetonkin on onneton parisuhteessaan ja eroaa jo muutaman vuoden seurustelun jälkeen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsisi olla olettamassa, että jos jollekkin tulee vauva niin ensimmäisenä odotetaan että noille tulee varmaan kuitenkin ero ja ne on tosi onnettomia..aika paksua ees sanoa tuollaista ystävälleen.


      • kärkäs muija oot
        .................... kirjoitti:

        Miten tuo sun sepostus liittyy tuohon mun alkuperäiseen asiaan? Mua ärsyttää lapsettomissa se, että he automaattisesti olettavat lapsiperhe-elämän olevan surkeaa ja jokaisen parisuhteen myös kuten esimerkissäni kerroin eräänkin lapsettoman ystäväni sanoneen. Ihan turhaa näit vaivaa tuon kirjoittamiseen kun karkasit niin kauas koko asian ytimestä. Erotilastoilla ei ole mitään tekemistä lastensaamisen kanssa. Moni lapsetonkin on onneton parisuhteessaan ja eroaa jo muutaman vuoden seurustelun jälkeen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tarvitsisi olla olettamassa, että jos jollekkin tulee vauva niin ensimmäisenä odotetaan että noille tulee varmaan kuitenkin ero ja ne on tosi onnettomia..aika paksua ees sanoa tuollaista ystävälleen.

        En ole koskaan sanonu kenellekkään ystävälleen,että tulee ero. Päinvastoin toivotan että kaikki menee hyvin ja jaksatte lapsen kanssa arjen yms muutenki ja oon muistuttanu että parisuhteen hoito on erityisen tärkeetä myös ja sitä voi hoitaa aina tilanteen tullen. :)

        Mikäs sinua nyt kuohuttaa? sekö että olen itse onnellinen, ei ole vielä lapsia ja omaan ihanan miehen. tottakai joskus teemme lapsia, sehän on päivän selvää meille, mutta sinun ei tarvitse lukea mun kirjoituksia, jos alkaa suututtaa.

        Kyllä se sultaki aikamoista ärtynyttä sepostamista piisaa, mutta jokainen tyylillään ;)

        Tarkoitin lähinnä sitä, että ku lapsi syntyy niin monet menee liikaa vaan sen lapsen ehdoilla (unohtaen parisuhteen ja vaimon/miehen roolin täysin) . Terapeutit yms kehottaa nimenomaan hoitamaan parisuhdetta, vaikka vauva on syntynyt. Tottakai vauva tarvitsee jatkuvaa läsnäoloa ja huomiota, mutta sehän kasvaa todella nopeaa ja aikaa alkaa pikkuhiljaa enemmän tulemaan parisuhteellekkin. Riippuu myös vauvasta, onko kiltti vai ärsyttävän haastava :) Jos on kovin haastava vauva, eikä vanhemmat saa nukuttua ni ois omituista jos parisuhde ei tökkis.

        En ole edelleenkää tarkottanu,että kaikki eroais, mutta monesti erot sattuu sen jälkeen kun eka lapsi on syntyny. Vaikka sua se niin risookin, niin se on täyttä totta. Kaikki muuttuu sen jälkeen niin täysin, ja jos rakastuneen pariskunnan elämä onkin vauvan tarpeiden tyydyttämistä ilman parisuhdeen hoidon muistamista tai toteuttamista, niin kappas vaan parisuhde ei olekkaan enää suhde vaa äiti ja isä, jotka taistelee omista nukkumisistaan ja väsymyksestään haastavan vauvan pompottamana.
        Vaikea sanoa ku tilanteita on niin monennäköstä, jos on helppo lapsi ja vanhemmat nukkuu hyvin, se tuo myös onnellisuutta ja hyvää parisuhdetta, sillä haastavan vauvan kanssa elämä ja mieli on koetuksella, ja tiedän perheitä, joilla on tosi paljo uupumusta ja masennusta haastavan lapsen takia. Tää on totta, mutta ei ehkä sun kohdalle sattunut.
        Lapsi tuo parisuhteelle myös piristystä, jos kumpiki asennoituu ja on oikeesti ja aidosti sitoutunu ja rakastunu toisiinsa. Näin meillä tulee olemaan, enkä voisi ikinä tehdä edes lapsia retkun tai vähänkää sellasen miehen kanssa, jonka kanssa joku homma ei toimi. Sillä mua kiinnostaa se mies ja sen kans elo aina, ja lapset tulee sitten kun on tullakseen.


      • ....................
        kärkäs muija oot kirjoitti:

        En ole koskaan sanonu kenellekkään ystävälleen,että tulee ero. Päinvastoin toivotan että kaikki menee hyvin ja jaksatte lapsen kanssa arjen yms muutenki ja oon muistuttanu että parisuhteen hoito on erityisen tärkeetä myös ja sitä voi hoitaa aina tilanteen tullen. :)

        Mikäs sinua nyt kuohuttaa? sekö että olen itse onnellinen, ei ole vielä lapsia ja omaan ihanan miehen. tottakai joskus teemme lapsia, sehän on päivän selvää meille, mutta sinun ei tarvitse lukea mun kirjoituksia, jos alkaa suututtaa.

        Kyllä se sultaki aikamoista ärtynyttä sepostamista piisaa, mutta jokainen tyylillään ;)

        Tarkoitin lähinnä sitä, että ku lapsi syntyy niin monet menee liikaa vaan sen lapsen ehdoilla (unohtaen parisuhteen ja vaimon/miehen roolin täysin) . Terapeutit yms kehottaa nimenomaan hoitamaan parisuhdetta, vaikka vauva on syntynyt. Tottakai vauva tarvitsee jatkuvaa läsnäoloa ja huomiota, mutta sehän kasvaa todella nopeaa ja aikaa alkaa pikkuhiljaa enemmän tulemaan parisuhteellekkin. Riippuu myös vauvasta, onko kiltti vai ärsyttävän haastava :) Jos on kovin haastava vauva, eikä vanhemmat saa nukuttua ni ois omituista jos parisuhde ei tökkis.

        En ole edelleenkää tarkottanu,että kaikki eroais, mutta monesti erot sattuu sen jälkeen kun eka lapsi on syntyny. Vaikka sua se niin risookin, niin se on täyttä totta. Kaikki muuttuu sen jälkeen niin täysin, ja jos rakastuneen pariskunnan elämä onkin vauvan tarpeiden tyydyttämistä ilman parisuhdeen hoidon muistamista tai toteuttamista, niin kappas vaan parisuhde ei olekkaan enää suhde vaa äiti ja isä, jotka taistelee omista nukkumisistaan ja väsymyksestään haastavan vauvan pompottamana.
        Vaikea sanoa ku tilanteita on niin monennäköstä, jos on helppo lapsi ja vanhemmat nukkuu hyvin, se tuo myös onnellisuutta ja hyvää parisuhdetta, sillä haastavan vauvan kanssa elämä ja mieli on koetuksella, ja tiedän perheitä, joilla on tosi paljo uupumusta ja masennusta haastavan lapsen takia. Tää on totta, mutta ei ehkä sun kohdalle sattunut.
        Lapsi tuo parisuhteelle myös piristystä, jos kumpiki asennoituu ja on oikeesti ja aidosti sitoutunu ja rakastunu toisiinsa. Näin meillä tulee olemaan, enkä voisi ikinä tehdä edes lapsia retkun tai vähänkää sellasen miehen kanssa, jonka kanssa joku homma ei toimi. Sillä mua kiinnostaa se mies ja sen kans elo aina, ja lapset tulee sitten kun on tullakseen.

        "Riippuu myös vauvasta, onko kiltti vai ärsyttävän haastava :) Jos on kovin haastava vauva, eikä vanhemmat saa nukuttua ni ois omituista jos parisuhde ei tökkis."

        Voi voi...kylläpäs sieltä tulee lapsettomalta "asiantuntevaa" tekstiä :D...Katsos kun valvomiset yms. muuta eivät kaikkien parisuhdetta horjuta. Toiset meistä kun osaa ottaa päivän ja asiat kerrallaan. Aika omituista sinun puoleltasi olettaa, että parisuhteen pitäisi tietyissä tilanteissa alkaa tökkiä. Ihan sama kuin sanoisi, että jos toinen lähtee pariksi kuukaudeksi työkomennukselle niin se olisi joku kriisi suhteelle. Meillä kun sattuu olemaan kypsä aikuinen parisuhde, joka kestää kyllä loistavasti sen ettei olla koko ajan nyhjäämässä toistemme kyljessä. Taitaakin olla niin, että sinun oma parisuhteesi ei kestä muutoksia, joten kuvittelet ettei muidenkaan voisi kestää. Taika onkin siinä, että pystyy hyväksymään vallitsevat olosuhteet ja ymmärtää ettei tilanne ole pysyvä. Sinulla on tekstistäsi päätellen vähän turhankin ruusuinen kuva siitä millaista rakkaus on. Ei se ole pitkässä liitossa loputonta suitsutusta ja kynttiläillallisia vaan se kypsyy vuosien varrella aidoksi ystävyydeksi, rakkaudeksi ja kumppaanuudeksi josta voi ammentaa myös silloin kun aikaa parisuhteelle ei ole.

        "En ole edelleenkää tarkottanu,että kaikki eroais, mutta monesti erot sattuu sen jälkeen kun eka lapsi on syntyny. "

        Vaikka et tarkoittanutkaan (mikä kyllä kumoutuu aika hyvin myöhemmällä tekstilläsi) niin siitä huolimatta, miksi lapsettoman täytyy sille vauvaa odottavalle ystävälleen sanoa, että teillä tulee olemaan vaikeat ajat edessä? Enhän minäkään sano hänelle jos hän hankkii koiran tai muuttaa ulkomaille tms. uusi elämätilanne, että "voi voi sun elämäs tulee oleen tosi vaikeeta". Kummallinen ajattelutapa, todella kummallinen sanoisinko aika mustavalkoinen ja yksioikoinen.


    • mm.kk.ll

      En voi yleistää mitään omaan ystäväpiiriini.

      Omavalintaisesti lapsettomat ystäväni ovat kulkeneet rinnallani ystävinä tämänkin elämänvaiheeni, niinkuin minäkin olen myötäelänyt heidän vaiheitaan perheprojektini aikana. Siksi kutsunkin heitä ystävikseni :)

      Mielestäni on ihan ymmärrettävää että kun eletään kovin erilaista elämänvaihetta, voidaan etääntyä hetkellisesti ja olla joskus ymmärtämättömiäkin toisen tilanteelle. Ystävyydessä on kuitenkin hyväksyttävä toisen erilaisuus. Se että joku kommentoi tökerösti tilannettani (oli kyse lapsesta tai mistä hyvänsä) ei ole anteeksiantamaton rikos, syyllistyn itsekin varmasti samaan.

      Ja joillakin se mielikuvitus ja eläytymiskyky vaan on venyvämpi - ei kaikkea tarvitse kokea omakohtaisesti ymmärtääkseen...ja sitten on niitä joiden todella pitää kokea asiat ymmärtääkseen...ja sittenkin päällimmäiseksi jää käsitys, että näin se menee kaikilla muillakin.

    • hei haloo

      Sinulla ei varmaan juurikaan ole todellisia ystäviä? Sen verran perusnegatiiviselta ihmiseltä vaikutat.

      Minulla on sekä ystäviä joilla ei ole lapsia sekö ystäviä joilla on. Mikään noista asioista ei päde minuun ja minun ystäviini. Ystäväni jaksavat kuunnella asioita kuinka meillä on paskottu, syöty ja nukuttu jne. ja minä jaksan kuunnella zumbasta. Ystävyys on antamista ja saamista. Tietty tasapaino pitää olla molempiin suuntiin. Et sinä voi olettaa että keskutelut kulkevat koko ajan sinun napasi ympärillä!

      Lisäksi lapsettomien neuvoissakin on monesti järkeä. He eivät ole sokeutuneet tilanteelle eli näkevät asiat avoimin silmin. -Ja ymmärtävät kyllä jos selitän miksi toimin niin mikä ei ole ehkä pidemmällä tähtäimellä viisasta.

      Todelliset ystävät ovat helmiä eri elämäntilanteissa. Itse kun olin tilanteessa, että oli 3 v lapsi 1 v kaksoset, olin ihan puhki ja itkin siivousurakan alla. Haluan talon olevan järjestyksessä. Ei mennyt kauaa kun meille tuli tavaksi "perjantai siivous tyttöjen tapaan" eli kolme ystävääni tulivat perjantaisin meille. Auttoivat siivoilussa ja pidettiin hauskaa meillä. Eli juoruilua, saunaa, syötävää. Nyt yksi lapseton ystäväni on rankoissa syöpähoidoissa ja väsynyt sen takia. Perjantai "siivoukset" ovat siirretty hänen kotiinsa. Tuo "siivous" ei ole vaan siivousta vaan ystävän tukemista, hänen lähellä olemista ja piristämistä kun hänen tilanteensa on johtanut siihen, ettei liikkua kauheasti pysty. Ja kyllä minä jaksan kuunnella hänen syöpäasioitaan ja ei munua todellakaan haittaa vaikka aina ei vaihdeta sanaakaan lapsistani.

      Katso hieman peiliin ja rupea ajattelemaan asioista positiivisemmin. Sitten ehkä näet mitä ystävyys on.

    • Syksymamma

      Kyllä vähän katkeralle tuo aloittajan tilitys kuulosti osittain, vaikka siinä ihan asiaakin oli..

      Meille on vasta esikoinen tulossa syksyllä, mutta kyllä jo nyt on tullut varsinkin lapsettomilta neuvoja ja kauhisteluja siitä, miten pärjätään sitten lapsen kanssa. Mistä helkkarista he voivat tietää, millaista meidän elämä tulee olemaan?!? Ja jo raskausajasta on tullut kommenttia ihmisiltä, jotka ei tosiaankaan tiedä, millaista on olla raskaana... Ei kaikilla raskaus suju samaan tapaan. Myös miestä ollaan peloteltu, ettei hän enää pääse mihinkään. No, kyllä pääsee jos on minusta kiinni, mutta tottakai lapsi sitoo enemmän kotiin.

      Myös lapsettomuuden korostaminen ärsyttää minua. Eiköhän se ole jokaisen oma asia, haluaako lapsia vai ei. Ja minusta koko lapsen hankinta-asia on parin yhteinen juttu. En minäkään kysele, miksi joillain ei ole lapsia. Eräs lapseton tuttava uteli kovasti, että meinaatteko hankkia lapsia, milloin hankitte jne. Mulla takana keskenmeno, joten teki mieli sanoa, että ole hiljaa äläkä kysele, ei kuulu sulle. Ei yksikään "lapsellinen" ystävä ole meidän lapsen hankinnoista udellut kertaakaan.

      Mutta on minulla myös hyviä ystäviä, joilla ei ole lapsia ja joita silti kiinnostaa kuulla raskaudestani. Ihan yhtä lailla kuin minä kuuntelen ihan mielelläni niistä zumba-tunneista ja uusista miehistä, vaikkei ne minun elämään enää kuulukaan. :) Kyse on minusta siitä, että itse ihminen ja hänen tekemisensä kiinnostavat.

      "7. Ajattelevat jotta miksi päästää lapsi parisuhteen edelle, jotta miehesi lähtee kohta muiden sinkkujen matkaan!!! Rehellisesti sanottuna IHAN SAMA, siinäs nyt menee sitten, lapset ovat minulle tärkeintä ja muu on myöskin tärkeää mutta toissijaista. Selviän kyllä siitä jos mieheni minut jättäisi koska se ei ole elämässäni kauheinta mitä minulle saattaisi tapahtua. Kauheinta olisi jos lapsille sattuisi jotain. Toki rakastan miestäni ja haluan hänet pitää mutta jos mieheni lähtee toisen matkaan niin siitä selvitään! Toivottavasti sinäkin selviät jos miehesi lähtee toisen matkaan ;)"

      Surullista, jos tosiaan ajattelee noin...Minulle tottakai tulevat lapset ovat tärkeitä, mutta niin on myös mieheni. Osittain hänen ansiostaan meille lapsi tulee, ei niitä lapsia normaalissa parisuhteessa yksin yleensä hankita...Kyllä minun maailma menisi sekaisin, jos mies lähtisi. Selviäisin varmasti, mutta kyllä vaikeaa tulisi olemaan. Oma käytös merkkaa aika paljon parisuhteessa. Miehetkin tarvitsevat huomiota. Jos kaikki muu menee miehen edelle, en yhtään ihmettele, jos mies lähtee kävelemään. Oli sitten lapsia tai ei.

    • äiteeeee

      Minua ärsyttää lapsettomissa:

      Ei mikään. He elävät samaa elämää mitä ovat eläneen alusta asti. Siihen kuuluu työnteko, vapaat illat ja myöhäiset vierailut, vapaat viikonloput jne.

      Minua ärsyttää lapsellisissa:

      1. He odottavat että lapsettomat ymmärtävät lapsellisien arkea (miten muka, kun eivät ole sitä itse elänyt?)

      2. He valittavat lapsettomien elämäntavoista vaikka muutama vuosi takaperin olivat itse samanlaisia ja tästa syystä heillä on valmiudet ymmärtämään lapsettomien arkea ja ymmärtämättömyyttä.

      3. Heitä eivät kiinnosta lapsettomien shoppailu ja miesseikkaulut (miksei muka? Ihan kuin elämä loppuisi lapsen saamiseen? Itse olen äiti ja mua todellakin kiinnostaa shoppailu, muoti ja haluan kuulla sinkkukavereiden kuvioista. Todella piristävää. Samalla ymmärrän että sinkkukaverini eivät välitä lasteni nukkumisista ja kakkavaipoista EIKÄ minulla ole mitään halua/kiinnostusta päivitellä niitä asioita kenellekään.

      4. He haluavat että kylään tullaan aamupäivällä (ihmiset tekee myös töitä. Meille saa tulla myöhään, paljon parempi rauha kun lapset jo nukkuu niin voi jutella kunnolla)

    • Ninnnnnnni

      "7. Ajattelevat jotta miksi päästää lapsi parisuhteen edelle, jotta miehesi lähtee kohta muiden sinkkujen matkaan!!! Rehellisesti sanottuna IHAN SAMA, siinäs nyt menee sitten, lapset ovat minulle tärkeintä ja muu on myöskin tärkeää mutta toissijaista. Selviän kyllä siitä jos mieheni minut jättäisi koska se ei ole elämässäni kauheinta mitä minulle saattaisi tapahtua. Kauheinta olisi jos lapsille sattuisi jotain. Toki rakastan miestäni ja haluan hänet pitää mutta jos mieheni lähtee toisen matkaan niin siitä selvitään! Toivottavasti sinäkin selviät jos miehesi lähtee toisen matkaan ;) "

      -Tuosta itsekkäästä lauseesta huomaa, että perhe ei ole kovin ehjä tai toimiva. Kun lapsia korostetaan kokoajan ja niiden tärkeyttä ja et IHAN sama-asenteella vedetää, ni ei oo ihme et mies vaikka lähtis. Ansaitsee naisen, joka rakastaa häntä vielä lasten jälkeenki yhtäpaljo.
      Kuka edes jaksaa tai pystyy tuhlaamaan aikaa sijaislukujen asetteluun, jos oikeasti rakastaa miestä? EIkö mieskin ole ihan samalla tavalla osa perhettä ja suhdetta, kun lapset tai nainen. Ihan hullua toi homma. TOttakai lapsia pitää suojella viimeiseen asti, mutta minun ystäväpiirissä on loistavia toimivia parisuhteita ja avioliittoja vaikka lapsia onkin, ja jokainen rakastaa toisia niin paljon, että se näkyy ja huokuu kauas. Sitä on ilo katsella, en voisi kuvitela että he alkais selittelee kuinka on ihan sama vaikka mies lähtis, lapset aina ensin. Se on todella itsekästä.
      Millaisia lapsista kasvaa, kun huomaa että he on ainoat joita paapotaa ja tungetaa sitä huomiota kokoajan? Eikö heitä kuulu kasvattaa välittämään muista ihmisistä?

      Aloittaja vaikuttaa hyvin itsekkäältä ihmiseltä, onneksi ei tollasen ystävä tarvitse olla, joka itseään ja lapsiaan ylistää, miestä ja lapsettomia halveksii. KErtoo aika paljon ton mielimaailmasta.

      Mua ei ärsytä lapsettomat tai äidit sen enempää ku muutkaa. Kummassakin on eroja ja niitä tosi mukavia ihmisiä ja vähemmän mukavia. Persoona ja luonnekysymys.

      Vielä tohon suhdehommaan, että parisuhde ja liitot on melkein se ykkösasia, jos ajatellaan niin, että ajatteleeko lasten hyvinvointoa etusijalla. Kun on hyvä liitto ja suhde ja rakkaus toimii ja sitä säestetään lapsiin ni lapset saa hyvää mallia siitä ja saa elää rakkaudentäyteisessä ympäristössä, missä vanhemmat yhdessä kohdistaa tätä rakkautta lapsiin. Minulle ainaki mies on osa minua, me ollaan yksi ja ainoa rakkaus jossa sydämet on yhdessä ja Me yhdessä rakastetaan toisia ja lapsia eniten maailmassa. En ikinä vois puhua miehestä sillee, että ihan sama. Sillä hän on mun elämän rakkaus, jonka olen löytänyt ja saanut hänen kanssa ihanan lapsenkin. Nuoria vielä ollaan, mutta lisääkin saa joskus tulla :) ja parisuhde kukoistaa ;)

      • 14+13

        He hee, lisää mielikuvituslapsia mielikuvitusmiehen kanssa. Onnea vaan sullekin...


      • äippä-------
        14+13 kirjoitti:

        He hee, lisää mielikuvituslapsia mielikuvitusmiehen kanssa. Onnea vaan sullekin...

        mitkä mielikuvituslapset? :O omituinen hyypiö kyllä olet :D
        Mitä jos antaisit muiden ihmisten ja perheiden olla ihan rauhassa? :D voit omat lapsettomuusitkuvirtesi veisata jossain muualla ku täällä, jotka nauttii elämästä eikä anna itsekkäiden ihmisten vaikuttaa omaan perheeseen ja elämää :)


    • no voi ristus vieköö

      Voi hellanlettas sentään. Antajaa jo ihmisten olla! Tuskin julkisilla paikoilla ootte toisillenne mielipiteitä jakelemassa omista rooleistaa tai elämäntilanteistaan tai kumpi on itsekkäämpi tai kuvittelee olevansa joku ruudinkeksijä.

      Kaikki ollaan ihan samallaisia ihmisiä, oli kyseessä lapsi, nuori, aikuinen tai vanhus. Jokaisella oma elämä ja elämäntyyli ja mielipiteet.
      Eiköhän toi ärsytys muista ihmisistä lähde ihan persoonakysymyksistä, eikä siitä onko äiti vai lapseton. Kaikista kategorioista löytyy hyviä, pinnallisia, ylimielisiä, herttaisia, mukavia, suvaitsevaisia ihmisiä :) Ja nämä positiiviset ihmiset saavatkin usein kiitosta ja omistavat hyvät ihmissuhteet. itsekkyys huokuu kauas, oli kyse oman lapsen tai äitiyden ylistämisestä tai esim. rahasta ylpeillä. Niitä on joka lähtöön.

      Meitä ihmisiä on niin paljon tässä maailmassa, että harakatki nauraa tällaselle väittelylle, että kuka on onnellisempi, se joka omistaa lemmikin tai lapsen, tai vaikka sinkku. Ihmiset on erilaisia, ja onni lähtee itsestä ja siitä,että osaa nauttia elämän pienistä asioista. Todella tyhmää yleistää jotain ihmisryhmää, että onko ärsyttävä tms. kattokaa peiliin ja kysykää itseltänne, onko jotain parannettavaa esim. käytöstä tai asenteita muita kohtaan. Vai eikö sitä osata edes nähdä vaan haetaan syypäitä aina muista. niinku ite ois jotenki parempi ihmisenä ku joku muu.
      Samassa veneessä ollaan lapsettomat ja lapselliset. Eiköhän ole tärkeintä, että pidetää läheisimmistä huolta ja ihmisuhteet kunnossa omalta osalta, sitten voi ollakki vähän ylpeä, ku pystyy jotain hyvää antamaan itsestään, jonka muutkin huomaa. Kummasti arvostusta alkaa säteilemään muualta ku on itse hyvä muille. Eikä edes maksa paljoa vaivaakaan. ;)

      • ....................

        Tää onkin kaiketi vastaveto sille kun lapsettomat alituiseen roikkuu täällä äitipalstalla itkemässä siitä kuinka äidit on sitä ja tätä ja tuota ja mikä äideissä ärsyttää...ihan hyvä välillä miettiä mikä lapsettomissa ärsyttää ja mikä heidän asenteissaan on vikana.


      • lapsettomat on ärsyt
        .................... kirjoitti:

        Tää onkin kaiketi vastaveto sille kun lapsettomat alituiseen roikkuu täällä äitipalstalla itkemässä siitä kuinka äidit on sitä ja tätä ja tuota ja mikä äideissä ärsyttää...ihan hyvä välillä miettiä mikä lapsettomissa ärsyttää ja mikä heidän asenteissaan on vikana.

        lapsettomat on ihan pohjasakkaa, kun eivät ole palvomassa kaikkien tuntemattomien lapsia tuolla kadulla tai kehuskelemassa. lapsettomat on myös ihan pellejä, ku ei tule antamaan vartavasten tietä tai päästä vaunuilijoita edellensä tarkoituksella. lapsettomat on ihan ärsyttäviä ku eivät voi ymmärtää että äidit on nii parhaita että kuuluu saada jokapaikassa kaiken kunniansa.lapsetomat on muutenki ni ärsyttäviä ku ovat niin hirveesti kiinnostuneita perheiden elämästä(tuntemattomien) lapsettomat on vaa nii julmia ku käyvät vaa töissä ja opiskelee ja ovat lykänneet lapsenteon itsekkäistä syistä kolmeenkymppii, koska ovat itsekkäästi halunneet lapselle hyvät lähtökohdat elämälleen. lapsettomat on vaa nii kamalia, eikä he edes ymmärrä että äidit ja lapset on maailman peruspilari ja heille on annettava ne etuoikeudet koska he on ihmisiä, lapsettomat ei.


      • 12+1
        lapsettomat on ärsyt kirjoitti:

        lapsettomat on ihan pohjasakkaa, kun eivät ole palvomassa kaikkien tuntemattomien lapsia tuolla kadulla tai kehuskelemassa. lapsettomat on myös ihan pellejä, ku ei tule antamaan vartavasten tietä tai päästä vaunuilijoita edellensä tarkoituksella. lapsettomat on ihan ärsyttäviä ku eivät voi ymmärtää että äidit on nii parhaita että kuuluu saada jokapaikassa kaiken kunniansa.lapsetomat on muutenki ni ärsyttäviä ku ovat niin hirveesti kiinnostuneita perheiden elämästä(tuntemattomien) lapsettomat on vaa nii julmia ku käyvät vaa töissä ja opiskelee ja ovat lykänneet lapsenteon itsekkäistä syistä kolmeenkymppii, koska ovat itsekkäästi halunneet lapselle hyvät lähtökohdat elämälleen. lapsettomat on vaa nii kamalia, eikä he edes ymmärrä että äidit ja lapset on maailman peruspilari ja heille on annettava ne etuoikeudet koska he on ihmisiä, lapsettomat ei.

        Joo, tässä tuli käänteisesti esitettynä ja tiivistettynä ne perusteesit, joita muutama tai yksi ja sama kirjoittaja jaksaa täällä jankata. Hassua kyllä, tämän kirjoittajan mukaan kaikki lapsettomat ovat lapsettomia vain toistaiseksi ja vain siksi, että puurtavat niska limassa saattaakseen henkiset ominaisuutensa, taloutensa ja parisuhteensa priimakuntoon lapsen tuloa varten. Kun lapsi sitten putkahtaa maailmaan, lapsettomat ilmeisesti taantuvat yhteiskunnan tuella eläviksi teinivanhemmiksi, joiden parisuhde menee vaudilla päin persettä, vanhempien ja lasten keskittyessä tuijottelemaan omia napojaan ja terrorisoimaan ympäristöään. Hlökohtaisesti en ymmärrä, miten tuo on mahdollista, mutta näin se ilmeisesti menee. Perheelliset on perseestä.


      • ööö........
        12+1 kirjoitti:

        Joo, tässä tuli käänteisesti esitettynä ja tiivistettynä ne perusteesit, joita muutama tai yksi ja sama kirjoittaja jaksaa täällä jankata. Hassua kyllä, tämän kirjoittajan mukaan kaikki lapsettomat ovat lapsettomia vain toistaiseksi ja vain siksi, että puurtavat niska limassa saattaakseen henkiset ominaisuutensa, taloutensa ja parisuhteensa priimakuntoon lapsen tuloa varten. Kun lapsi sitten putkahtaa maailmaan, lapsettomat ilmeisesti taantuvat yhteiskunnan tuella eläviksi teinivanhemmiksi, joiden parisuhde menee vaudilla päin persettä, vanhempien ja lasten keskittyessä tuijottelemaan omia napojaan ja terrorisoimaan ympäristöään. Hlökohtaisesti en ymmärrä, miten tuo on mahdollista, mutta näin se ilmeisesti menee. Perheelliset on perseestä.

        Sinun kapeakatseinen mieli ja kirjoutksesi tunnistaa. Numero-otsikoita käytät ja muutenki tyylisi on hyvin meuhkaavaa tasoa.
        Keskittyisitkö olennaiseen ja asioihin, etkä siihen kuka on mitäkin kirjottanu, sillä tälläpalstalla kyllä käy laidasta laitaan porukkaa jolle me kukaan ei voida yhtään mitään.
        jos tää palsta jotenki vaivaa tai ärsyttää, kannattaa keksiä parempaa tekemistä, mikäli tuntuu siltä, sillä et voi nettikeskusteluita rajoittaa millään tavalla ja kun nämä jakaa mielipiteitä laidasta laitaan, jolle et myöskään voi yksinkertaisesti mitään. sääli sinänsä, jos se ei pysty rajoittamaan sinun meuhkaamistarvetta kommenteillasi.


      • perseestägggggggg
        12+1 kirjoitti:

        Joo, tässä tuli käänteisesti esitettynä ja tiivistettynä ne perusteesit, joita muutama tai yksi ja sama kirjoittaja jaksaa täällä jankata. Hassua kyllä, tämän kirjoittajan mukaan kaikki lapsettomat ovat lapsettomia vain toistaiseksi ja vain siksi, että puurtavat niska limassa saattaakseen henkiset ominaisuutensa, taloutensa ja parisuhteensa priimakuntoon lapsen tuloa varten. Kun lapsi sitten putkahtaa maailmaan, lapsettomat ilmeisesti taantuvat yhteiskunnan tuella eläviksi teinivanhemmiksi, joiden parisuhde menee vaudilla päin persettä, vanhempien ja lasten keskittyessä tuijottelemaan omia napojaan ja terrorisoimaan ympäristöään. Hlökohtaisesti en ymmärrä, miten tuo on mahdollista, mutta näin se ilmeisesti menee. Perheelliset on perseestä.

        Samaa mieltä, kiinnostaako sua muka oikeesti stalkkailla täällä kuka on kirjottanu mitäki viestejä. Tää palstahan on vaikka minkälaisia mörriäisiä ja epeleitä pullollaa. Kertoo enemmän sinusta ku muista?!

        Asiallisimpia ovat palstalaiset, jotka ei arvostele muita, koskee myös sua:stakkeri.
        Kertoo asiallisesti mielipiteen ja asian niinku se on. Turha vouhotus on turhaa. Mielipiteitä voi ja kuuluukin jakaa, mut sellanen kolmivuotiaiden juupaseipäsjuupas taisteluhan tää ennemminki on ku aikuisten kesken oleva keskustelu :D

        Oikeesti, jotai rajaa.


      • vastausta kaivataan
        12+1 kirjoitti:

        Joo, tässä tuli käänteisesti esitettynä ja tiivistettynä ne perusteesit, joita muutama tai yksi ja sama kirjoittaja jaksaa täällä jankata. Hassua kyllä, tämän kirjoittajan mukaan kaikki lapsettomat ovat lapsettomia vain toistaiseksi ja vain siksi, että puurtavat niska limassa saattaakseen henkiset ominaisuutensa, taloutensa ja parisuhteensa priimakuntoon lapsen tuloa varten. Kun lapsi sitten putkahtaa maailmaan, lapsettomat ilmeisesti taantuvat yhteiskunnan tuella eläviksi teinivanhemmiksi, joiden parisuhde menee vaudilla päin persettä, vanhempien ja lasten keskittyessä tuijottelemaan omia napojaan ja terrorisoimaan ympäristöään. Hlökohtaisesti en ymmärrä, miten tuo on mahdollista, mutta näin se ilmeisesti menee. Perheelliset on perseestä.

        Vastaisitko ystävällisesti kysymykseeni: Mikä sun pointti on?! Mikä sun sanoma ja vaikutus lukijoille on tässä kertomuksessasi?


      • 12+1
        vastausta kaivataan kirjoitti:

        Vastaisitko ystävällisesti kysymykseeni: Mikä sun pointti on?! Mikä sun sanoma ja vaikutus lukijoille on tässä kertomuksessasi?

        Vastaus yhteisesti kolmelle edelliselle.

        Olen siis huomannut, että yksi tai useampi henkilö kirjoittaa useammassa ketjussa aina samaan tyyliin kunniaa ja etuoikeuksia vaativista äideistä. Huomaan erikoisen piirteen näissä jutuissa ja kommentoin sitä. Mitenköhän se tekee minusta stalkkerin?

        Bongaamani erikoinen piirre näissä jutuissa on se, että tämän kirjoittajan/näiden kirjoittajien mukaan "kaikki lapsettomat ovat lapsettomia vain toistaiseksi ja vain siksi, että puurtavat niska limassa saattaakseen henkiset ominaisuutensa, taloutensa ja parisuhteensa priimakuntoon lapsen tuloa varten." (Sori, lainasin itseäni) Annetaan ymmärtää, että kaikki perheelliset olisivat vain lisääntymisinnossaan pukanneet lapsia maailmaan unohtaen täysin opiskelut ja työnteon. Jotenkin näiltä kirjoittajilta sitten yleistämisen huumassa unohtuu, ettei kukaan synny perheellisenä vaan jokainen perheellinen on ollut aikoinaan myös ns. lapseton. Joten missäköhän kohdin tapahtuu se muutos, jossa vastuuntuntoisesta lapsettomasta tulee muista piittaamaton itsekäs ja omahyväinen lapsentekokone? Koska tuollaiseksihan nämä kirjoittajat vanhemmat ja erityisesti äidit kuvailevat.

        Eikä tuo minua varsinaisesti ärsytä, vaan lähinnä huvittaa ja juuri siksi asian nostinkin esiin. Minulla on yhtä suuri oikeus tehdä havaintoja keskusteluista ja kommentoida niitä kuin kellä tahansa muullakin täällä. Jos minun tyylini ja asiani aiheuttavat teissä närästystä, kannattaa ehkä noudattaa omaa neuvoa ja jättää lukematta ja keksiä parempaa tekemistä...


    • Iloinen aikuinen

      Mulla kävi aikoinaan reilu parikymppisenä niin,että lapsettomat olivat ihan hiton kateellisia kun minä sain lapsen.Nyt kun lapseni muutti omaan kotiinsa niin nämä samat ihmiset ovat nyt nelikymppisinä pienten lasten vanhempia ja kateellisia siitä,että minä saan nukkua niin pitkään kuin tahdon ja tehdä aivan mitä haluan vuorokauden ajasta riippumatta.
      Täytyy myöntää että monesti ajattelen näitä naama kurtussa olevia kateellisia aamuisin kun venyttelen sängyn pohjalla ja tuumailen että söiskös sitä puuroa vai mysliä.SIISTIÄ!
      Kateus on perseestä.

    • JannaMariA__

      Huh, kun on katkeraa tekstiä äideiltä lapsettomille, varsinkin aloittajalta.
      Onneks meidän ystäväpiirissä ei tuollaisia perheellisiä ole, vaan kaikki tullaan toimeen, niin lapselliset kuin lapsettomatkin.
      Meillä on tälläkin hetkellä hoidossa kahden ystävättäreni lapset, että saavat miehensä kanssa vähän omaa aikaa.
      Omia lapsia meillä siis ei ole, mutta lapset on silti ihania. Kuin myös lapselliset ystäväni. Onneksi ne ei ole tuollaisia kärtymakkaroita kuin täällä on.

    • 8+13

      Meillä on myös niin, että kaikki tullaan toimeen. Sama se, onko lapsia vai ei, jos minä en jonkun ihmisen seurassa viihdy niin miksi pitäisin häntä ystävänäni. Ja myöhäisiin vierailuihin pieni vinkki: Sanokaa suoraan, että meillä on iltahommat siihen aikaan, joten älä tule. Tai että voit tulla hetkeksi. Niin minä teen. Ja ystävätkin osaavat kysyä, että voinko silloin vielä tulla. Meillä kyllä toimii ihan niinkin, että ystävä voi esim. vaikka pelata jotain vielä hetken vanhemman lapsen kanssa, kun itse käyn laittamassa pienemmän nukkumaan tai vaikka laittaa iltapalaa. Hyviä ystäviä kun ollaan.
      Neuvomista ei toki kiinnosta etenkään lapsettomilta kuulla, mutta eipä kyllä sen kummemmin keneltäkään muiltakaan. Mutta itse en ilman kokemusta neuvoisi ketään, oli kyse lapsista tai mistä tahansa. Niitä ihmisiä nyt vain riittää ihan kaikkien asioiden suhteen.
      Vaikka itselläni on lapsia, en silti aina jaksa vapaa-aikana mennä kyläilemään lapsiperheeseen, jos on ollut muuten väsyttävä päivä, silloin on varmaan parempi perua. Minulla siis lapset ovat jokatoinen viikko, ja silloin ei tosiaan sitten aina jaksa sitä hommaa muualla, kun itse saa olla rauhassa. Joskus taas sitten saatan mennä vaikka pariksi yöksi ystävien luokse ja auttelen ihan luonnostaan kotitöissä ja muuta.

    • n22w

      1. Lapsiperheiden elämä on yhtä aikataulutusta; on tarkat ruokailuajat, nukkumaanmenoajat ja ulkoiluajat. Lapsettoman elämä on tässä suhteessa paljon vapaampaa. Tietysti heilläkin on omat pakolliset menonsa, kuten työssäkäynti, mutta muuten lapsettomalla ei ole tiukkoja aikatauluja ja siksi menoihin ei sitouduta niin vakavasti kuin lapsiperheissä ja aikataulusta luisu sinne tänne ei tunnu miltään.

      2. Miksei voi vaan sanoa, että iltamyyöhäiset vierailut eivät ole parhaita mahdollisia ajanviettoaikoja? Yleensä lapsettomalla on enemmän aikaa illalla seurustella kuin aamulla, jolloin on työkiireitä. Jos ei halua vieraita illalla, niin sanoo asiasta. Kukaan ei osaa ajatuksia lukea.

      3. Tärkeintä ei ole lahjan summa vaan ajatus. Ostat sen minkä pystyt/haluat ja hällä väliä muiden mielipiteistä.

      4. Tämä on täyttä totta - kuulopuheista oppineet ovat niitä fiksumpia tai ainakin luulevat itse niin.

      5. Tässäkin kohtaan voi sopia jo etukäteen, millon lähdetään baarista pois. Näin toinen ei elätä turhia toiveita.

      6. Ihmiset puhuvat yleensä siitä, mikä on itselleen ajankohtaista. Sinun elämäsi pyörii kodin ympärillä ja kaverisi elämä muiden asioiden ympärillä. Jos ei yhteistä säveltä löydy, niin silloinhan ei yleensä paljoakaan tavata.

      7. Todella usein äidit ajautuvat arkirutiineihin ja ikään kuin kuihtuvat; koko elämä pyörii kodin ympärillä ja itselleen ei aikaa tunnu olevan ollenkaan. Kaverit ovat vain huolissaan sinusta. Ei kaikkea tarvitse ottaa nokkiinsa.

      Miksi te äidit puhutte lastenne isästä ikään kuin ulkopuolisesta tahosta. "Hän teki minulle lapset." Siis mitä ihmettä? Ovatko lapset vain teidän äitien ja isä on ollut vain jokin ulkopuolinen siittäjä ja perheen elättäjä? Isä ei ole ollenkaan ulkopuolinen taho ja lapset ovat hänen yhtä paljon kuin teidänkin! Moni myöntää, että lapset menevät parisuhteen edelle. Lapsia toki täytyy hoitaa, mutta parisuhde on vähintäänkin yhtä tärkeä asia. Olettehan äidit tietoisia, että tasa-arvon nimissä erotilanteessa äidillä ei ole automaattista oikeutta lasten yksinhuoltajuuteen? Jos on tietynlainen mies, niin hän saattaa hakea itse lasten yksinhuoltajuutta, jolloin äiti ilman kullannuppujaan ja ilman siittäjä-miestä. En yhtään ihmettele, että miehet tuntevat itsensä ulkopuolisiksi, kerta naiset kohtelevat heitä kuin pelkkiä lasten siittäjiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe