Jopon polkimet naksuu

jopomies11

kyseessä 3kk sitten ostettu uusi jopo. Jyrkkää ylämäkeä polkiessa alkoi polkimet naksahdella, tekee sitä molemmin puolin kun joutuu käyttämään hieman enemmän voimaa esim.lähdässä tai mäessä. Mitä mieltä?

11

4129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.tuna

Kiristä polkimet, 15mm avain.

• Jopomies11

Kiitti

• takuuaika
        Jopomies11 kirjoitti:

Kiitti

Itse kyllä epäilen tokko polkimien kiristäminen auttaa. 3kk ikäinen pyörä kannattaa viedä takuuhuoltoon jos syy ei helpolla selviä.

• takuuaika kirjoitti:

Itse kyllä epäilen tokko polkimien kiristäminen auttaa. 3kk ikäinen pyörä kannattaa viedä takuuhuoltoon jos syy ei helpolla selviä.

Kerran käytin yhtä pyörää pari kertaa takuuhuollossa, kun pyörää poljettaessa naksui. Takuuseen vaihdettiin mm. parempi keskiölaakeri, mutta naksunta jatkui vain. Sitten ajattelin, että kolmatta kertaa en enää vie huoltoon vaan tutkin asiaa itse. Kiristin polkimen ja siihen naksuminen loppui (naksunta kuului vain toiselta puolelta). Myös kampien kiinnitys kannattaa tarkistaa noin yleisesti jos pyörä poljettaessa pitää naksuntaa. Poistetaan ensin helposti todettavat mahdolliset naksunnan aiheuttajat ennenkuin aletaan vaihtamaan keskiolaakeria. Osien kiristäminen ei maksa mitään muuta kuin hiukan aikaa.

• huolto auttoi
        a.s kirjoitti:

Kerran käytin yhtä pyörää pari kertaa takuuhuollossa, kun pyörää poljettaessa naksui. Takuuseen vaihdettiin mm. parempi keskiölaakeri, mutta naksunta jatkui vain. Sitten ajattelin, että kolmatta kertaa en enää vie huoltoon vaan tutkin asiaa itse. Kiristin polkimen ja siihen naksuminen loppui (naksunta kuului vain toiselta puolelta). Myös kampien kiinnitys kannattaa tarkistaa noin yleisesti jos pyörä poljettaessa pitää naksuntaa. Poistetaan ensin helposti todettavat mahdolliset naksunnan aiheuttajat ennenkuin aletaan vaihtamaan keskiolaakeria. Osien kiristäminen ei maksa mitään muuta kuin hiukan aikaa.

Naksuntaan voi olla lukuisia ja hyvin vaikeasti selvitettäviä syitä. Itselläni Tunturi trekking pyörästä alkoi takuuaikana kuulua naksuntaa juuri raskaassa ylämäkeen tapahtuvassa poljennassa. Epäilin viallista keskiölaakeria, mutta huoltoon soittaessani kaveri arveli keskiön löystyneen. Käytin pyörän takuuhuollossa ja sen jälkeen ei naksuntaa ole esiintynyt. Keskiön kiristämisestä puhuivat vaikka en osaa sanoa enkä tullut kysyneeksi, mitä sillä tänä suljettujen laakeripakettien aikakautena tarkoitetaan.

Joka tapauksessa olisi hyvin tervetullutta jos jopomies11 kertoisi millä naksunta saatiin pois.

• trekkikin hajoaa

Onko tämä uusi sukupolvi tosiaan näin avutonta? Ei polkupyörän huolto ole koskaan mitään vaikeaa ollut! Tarvittavat avaimetkaan eivät maksa montaa kymppiä. Siitä vaan tarkistamaan yksi kerrallaan, mikä rutinaan on syynä, polkimet, keskiölaakeri, ohjainlaakeri vaiko peräti satula.

Äänen paikallistaminen voi joskus olla hankalaa...

• Jopomies11

Ehkä on. Ehkä ei kiinnosta kuin ajaa. Isi, naapurin setä tai korjaamon lasse voi kiristää polkimet.

• Sieltätänne33

Usein myös ohjaustanko on heppoista tekoa, ja kunnon runttauksessa rutisee. Tästä tuskin on kuitenkaan kyse.. Kyllähän sen äänen jopa tajuaa lähtevän siitä tangosta.

Mutta itse epäilen vahvan vahvasti voisiko muka polkimet olla löysässä ja sen takia napsua.. Tuskin. Kyllä ne on polkimen laakerit menneet, mutta tuskin on sekään, vaan ehdottomasti keskiölaakeri.

• Jopomies11

Teille epäilijöille tiedoksi, polkimet on nyt kiristetty ja naksuminen loppui. Ohjeissa puhuttiin 15mm avaimesta mutta 14mm se kuitenkin sitten oli. Eriasia sitten on riittääkö kiristys kuinka pitkäksi aikaa..

Tietääkö joku onko uudessa jopossa 2 laakeria ja minkä tyyppisiä mahtavat olla? Onko jotain korealaisia halpaosia?

• musta jopo

Vie takuusee

• musta jopo

kaka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3247
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2957
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2480
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2293
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1813
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe