Vuorotyö ja elämä eron jälkeen

vuorotyöntekijä

Moi.
Haluan kertoa omia kokemuksia ja tuntoja avioerosta, sen jälkeisestä elämästä sekä lasten hoidosta eron jälkeen, kun vielä lisäksi työskentelee jatkuvassa kolmivuorotyössä.

Olen eronnut reilu vuosi sitten ja edellisestä avioliitostani on kolme lasta. Avioerossa minulle jä yhden lapsen lähivanhemmuus ja kaksi lasta äidille, meillä on yhteishuoltajuus. Lasten tapaamiset ovat noin 50-50 eli lapset viettävät aikaansa molempien luona.

Olen vuoden aikana tullut siihen tulokseen, että vuorotyötä tekevänä ei voi sitoutua tämän kaltaiseen vuorottelujärjestelmään, koska itselle ei jää laisinkaan ns. vapaa-aikaa jolloin voi ladata akkujaan. Jos vielä haluaa olla lapsilleen oikeasti isä ja tehdä heidän kanssaan asioita joita he haluavat, joutuu käytännössä uhraamaan koko muun elämänsä työlle ja lastenhoidolle. Olen typeryyttäni sortunut siihen virheeseen, että jos lapset ovat halunneet mennä johonkin silloin kun on äidin hoitovuoro ja äitinsä ei jostain syystä heitä vie kyseiseen juttuun, olen järjestänyt töistä vapaata jotta voin viedä lapseni heidän tahtomaansa paikkaan. Kyseessä ei kuitenkaan ole kuin pari tapahtumaa, ei mitään sellaista, että lapset pääsevät joka paikkaan kun niin haluavat. Olen huomannut, että en saa vastavuoroisesti näitä päiviä tarvittaessa tai pyytäessäni takaisin vaan ne koituvat minun tappiokseni. Ex-puolisoni vapaan kaipuu on liian suuri sekä hän haluaa viettää elämää johon lapset eivät kuulu kuin juuri sen ajan mikä tapaamissopimus vaatii. Se on sinänsä surullista koska sen ajan mitä lapset ovat äidillään, he ovat siellä vain sen takia että sopimus niin vaatii ja itse en voi heistä silloin huolehtia, koska olen töissä.

Tällä hetkellä aion rikkoa tapaamissopimusta tieten tahtoen jotta saan itselleni neljä päivää vapaata jolloin voin ladata akkujani ja levähtää seuraavaa vuoden "rykäisyä" varten. Erinäköisten sattumusten ja tapahtumien vuoksi menetin oman vapaani tältä vuodelta koska olin lasteni kanssa sinä aikana enkä näköjään saa sitä ex-puolisoltani sopimalla takaisin. Ainoaksi keinoksi jää siten erittäin äärimmäinen keino eli tapaamissopimuksen rikkominen ja siitä aiheutuvien seuraamuksien kärsiminen, joista ei ole vielä tietoa.

Te vanhemmat, työskentelette epäsäännöllisissä työmuodoissa tulette huomaamaan, että olette joka asiassa häviäjiä sekä avioeron jälkeen teillä ei ole omaa elämää niin kauan kun lapset ovat pieniä. Tarkoitan tällä sitä, että teillä ei tule olemaan hetkeäkään aikaa käydä missään ja rentoutua. Osaksenne jää maksajan sekä lapsenlikan rooli jotta ex-puoliso saa viettä vapaata elämää.

Toinen vaihtoehto on se, että kovetatte itsenne sekä totuttelette siihen ajatukseen, että tapaatte lapsianne silloin tällöin, maksatte erittäin kovat elatusmaksut sekä järjestelette omat elinkustannukset siihen malliin, että tämä on mahdollista. Itse olen pakostakin ajautumassa tätä vaihtoehtoa kohti ja en tiedä miten jaksan sekä kestän kyseisen asian.

Välitän lapsistani kuitenkin erittäin paljon ja haluan viettää heidän kanssaa aikaa mahdollisimman paljon. Lapsilla on myös oikeus viettää aikaansa kummankin vanhemman kanssa ja molempien vanhempien tulisi olla niin järkeviä, että antavat siihen mahdollisuuden. Molempien vanhempien tulisi myös olla järkeviä siinä suhteessa, että molemmille jää mahdollisuus ladata akkujaan silloin tällöin jotta taas jaksaa antaa lapsilleen mahdollisimman paljon ja huolehtia heistä hyvin.

Te jotka olette ajautumassa avioeroon ja teillä on lapsia, olkaa järkeviä lapsia ja tapaamisia koskevissa asioissa. Olkaa hyvä ja miettikää kokonaisuutta ja sitä, että molemmat vanhemmat jaksavat olla mahdollisimman hyviä vanhempia. Vaikka kostonhalu ja tuska on kuinka kova, olkaa järkeviä ja sopikaa asiat siten, että kaikilla on hyvä olla. Antakaa molemmille vanhemmille myös omaa vapaata, kyse ei kuitenkaan ole kuin muutamasta päivästä. Ottakaa asia siten että saatte olla lastenne kanssa muutaman ylimääräisen päivän ja samalla annatte mahdollisuuden toiselle vanhemmalle ladata itseään, täten lapset saavat itselleen levänneen vanhemman seuraavalle kerralle. Muistakaa, että kun olette reiluja toista kohtaan, silloin myös teitä kohdellaan reilusti. Kaikki kuitenkin koituu lapsen parhaaksi sekä molempien vanhempien parhaaksi.
Kuitenkin tosiasia on se, että lapsen paras hoitaja on oma vanhempi, ei kukaan palkattu lastenhoitaja. Antakaa lapsellenne kaksi tasapainoista vanhempaa ja unohtakaa itsekkyys.

Tekstissä ei tullut kerrottua asioita mitkä ovat johtaneet tähän tilanteeseen ja siitä ei ole oikeastaan mitään hyötyä ja pitää muistaa että joka asialla on kaksi puolta.

4

3389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h-

Mitä tuohon voisi sanoa? Onko täysin mahdoton ajatus, että koko sopimus muutetaan? Mikäli näin on, ei sinulle jää muuta vaihtoehtoa kuin lintsata...

"Muistakaa, että kun olette reiluja toista kohtaan, silloin myös teitä kohdellaan reilusti"

Näin ei ainakaan mennyt omassa exliitossani. Alusta asti hoidin lapset yksin. Tein kaikki kotityöt yksin. Olin niin reilu, että hoidin yksin myös kodin huoltotyöt, asennukset ja muut nikkaroinnit, lasten fillareiden yms. korjaukset, tietokoneet ym ym. Mitä enemmän tein, sitä väsyneempi ex oli :D. Kun vielä hoidin perheen raha-asiat ja elätin exää eikä siinä ollut hänen mielestään mitään epäreilua eikä väärin, niin päätin erota. Exästä tulikin kädenkäänteessä täysin tasaveroinen kasvattaja. Onneksi lapset olivat jo niin vanhoja, ettei tarvinnut oikeuteen asti mennä puimaan huoltajuussopimusta. Elatusmaksuista vain.

• vuorotyöntekijä

Sama kokemus on minullakin, ainoastaan lapset ovat vielä ala-aste ikäisiä, joten tapaamisista on vielä sovittava. Tein, varsinkin liiton viimeisinä vuosina, lähes kaikki kotityöt ja kieltämättä väsytin itseni sen takia. Eron jälkeen erehdyin vielä lunastamaan kotimme itselleni, vaikka en sitä välttämättä olisi halunnut. Tämä siksi, että jos en olisi ostanut yhteistä taloa itselleni, olisi ainakin ex-puolisolleni tiennyt tämä sitä, että hän olisi joutunut ylitsepääsemättömiin taloudellisiin vaikeuksiin ja tämä olisi taas vaikuttanut lasten elämään.

Sopimuksen muutos on tietty mahdollista, mutta erittäin hankalaa. Haluan kuitenkin nähdä kaikkia lapsiani yhtä paljon ja yleensäkin niin paljon kuin mahdollista. Se mitä olen tällä hetkellä saanut kuulla, on että sopimuksen muutos olisi mahdollista siten, että käytännössä en tapaisi juuri koskaan kahta nuorinta lastani, olisin vain maksaja. Siihen tilanteeseen en halua joutua.

Tällä hetkellä tilanne on se, että saadakseni neljä päivää ns. lomaa itselleni tälle vuodelle rikon tietoisesti tapaamissopimusta siltä osin, että olen ilmoittanut esteellisyyteni ottaa lapset seuraavalla tapaamisellani. Tämä voi tietty johtaa siihen, että asioiden hoito hankaloituu entisestään, mutta toisaalta tilannehan ei voi näinkään jatkua.

• Huoh!

Mitäs ryssit liittosi.
      Jospa nyt huomaat, kuin tärkeetä se äidin rooli siinä suhteessanne olikaan, nyt et sitten selviä millään ja valitat vain.
      Voit alkaa vähemmän ahneeksi ja pyytää päästä päivävuoroon, mutta ethän sinä toki voi sitä lasten takia tehdä!
      Kehtaatkin tulla tänne vaimoasi haukkumaan ja huonoksi äidiksi tituleerata, vaikka se olet SINÄ, joka täällä penskojen hoitamisesta valitat....

• myös kolmen äiti

"Jos vielä haluaa olla lapsilleen oikeasti isä ja tehdä heidän kanssaan asioita joita he haluavat, joutuu käytännössä uhraamaan koko muun elämänsä työlle ja lastenhoidolle"

Näinpä se menee naisellakin. Kun lapsia tulee, niin kyllä se koko muu elämä "uhrataan" niille lapsille ja perheelle.Harva perheenäiti saa edes sitä neljää päivää vuodessa vapaata, jotyta saa "ladata akkujaan"... Lapset ei montaa vuotta ole pieniä ja tarvitse vanhempiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3908
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      353
      3027
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1665
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      821
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      69
      793
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    Aihe