Olen jo muutamaan otteeseen seurannut kyseistä ilmiötä sen kahdessa eri päätyypissä:
A) Työhaastatteluun tulee nätti nuori nainen (usein blondi), joka saattaa olla ihan keskinkertainen tai jopa alle älyltään ja koulutus ja työkokemus on ihan mitätön. Joku haastattelemassa oleva noin 50-vuotias mies sekoaa täysin, ja on valmis tekemään taloudellisesti kannattamattomia ratkaisuja saadakseen ko. naisen firmaan sisälle. Lisäksi hän keksii tälle jotain kriittisempää tarkastelua kestämättömiä perusteita.
B) Työhaastatteluun tulee nuori söpö jätkä, joka saattaa olla jopa erittäin ujo ja työkokemus on mitätön, samoin koulutus. Keski-ikäiset naiset hullaantuvat, ja haluavat palkata ko. henkilön pätevämpien hakijoitten ohi.
Siis mitä v....ua? Ymmärrän kyllä, että joku on seksuaalisesti kiinnostava, mutta sen ei pitäisi antaa sumentaa harkintakykyä ja ajatusta firman edusta. Itselläni on hyvä duuni, joten en ole katkera, mutta olen muutamaankin otteeseen seurannut kauhulla sivusta tällaisia tilanteita ja miettinyt, että miten pelastaa firma harhalaukauksilta, jotka jonkun kiima on aiheuttanut.
Seksuaalinen sekoaminen
13
249
Vastaukset
- gdfgdfgdgfsfdsfs
Mä palkkaisin B:n, koska hänellä on todennäköisesti ihan hyvä työmotivaatio sosiaalisesta kömpelyydestä huolimatta. Työ olisi mahdollisesti aika iso osa hänen elämäänsä (jee, firman etu!).
Tällaista strategiaa käyttäisin. Ja en siis vastannut "Kumman palkkaisit, A vai B", vaan ihan oikeasti palkkaisin B:n.- Kylmä järki
En kysynyt, että kumman kukin palkkaisi. Näistä B-tyypeistä sen verran, että heistä ujot versiot eivät välttämättä ainakaan sovi töihin, joissa tarvitaan räväkkyyttä ja auktoriteettia. Sanavalmiimpien tyyppien kohdalla on suunnilleen sama tilanne kuin A-kohdassa, eli pointti on se, että keski-ikäisistä haastattelijoista joku tai useampikin sekoaa nuoreen ja jollain lailla viehättävään vastakkaista sukupuolta edustavaan hakijaan, eikä sen jälkeen edes mieti häntä kriittisesti firman työntekijänä. Pätevällä tarkoitin lähinnä työnkuvan kannalta toimivaa kokonaisuutta, eli sopivaa työkokemusta, intressejä, mahdollista koulutusta ja pesoonaa.
- asian nähnyt
Kylmä järki kirjoitti:
En kysynyt, että kumman kukin palkkaisi. Näistä B-tyypeistä sen verran, että heistä ujot versiot eivät välttämättä ainakaan sovi töihin, joissa tarvitaan räväkkyyttä ja auktoriteettia. Sanavalmiimpien tyyppien kohdalla on suunnilleen sama tilanne kuin A-kohdassa, eli pointti on se, että keski-ikäisistä haastattelijoista joku tai useampikin sekoaa nuoreen ja jollain lailla viehättävään vastakkaista sukupuolta edustavaan hakijaan, eikä sen jälkeen edes mieti häntä kriittisesti firman työntekijänä. Pätevällä tarkoitin lähinnä työnkuvan kannalta toimivaa kokonaisuutta, eli sopivaa työkokemusta, intressejä, mahdollista koulutusta ja pesoonaa.
Edellinenhän sanoikin, ettei hän vastaa kysymykseen kumman palkkaisi, vaan palkkaisi B:n. Minä ainakin ymmärsin, mitä hän tarkoitti. Minä tekisin samoin, eli jos ei asiakaspalveluun tekijää hakisi, saattaisi B mennä mukapätevän edelle, siitä ulkonäöstä viis. Itse olen akka ikää melkein 50 vuotta pätkätyökierteessä yhä ja parhaat työkaverit on olleet nuoria miehiä viime aikoina, tosin eivät niin hirveän ujoja. Paras perehdyttäjä ikinä oli vastavalmistunut DI, ei mitään ongelmaa. Toki se, että itse olen valmis ottamaan tietoa vastaan ihimiseltä, jonka äidiksi olisin kyllin vanha ja osoitan arvostusta nuorille, on varmasti auttanut siinä, että minulla ei ole nuorten kanssa mitään ongelmaa. Ikäiseni naiset ovat olleet pahimpia, he haluavat olla ainoita jotka osaavat hommat ja panttaavat tietoa pätkäläisiltä, en tiedä ovatko sitten epävarmoja itsestään. tympisi, jos pitäisi ottaa tämmöinen pätevä tiedon pimittäjä nuoren ja kehityskelpoisen sijaan.
- Nainen naiselle susi
asian nähnyt kirjoitti:
Edellinenhän sanoikin, ettei hän vastaa kysymykseen kumman palkkaisi, vaan palkkaisi B:n. Minä ainakin ymmärsin, mitä hän tarkoitti. Minä tekisin samoin, eli jos ei asiakaspalveluun tekijää hakisi, saattaisi B mennä mukapätevän edelle, siitä ulkonäöstä viis. Itse olen akka ikää melkein 50 vuotta pätkätyökierteessä yhä ja parhaat työkaverit on olleet nuoria miehiä viime aikoina, tosin eivät niin hirveän ujoja. Paras perehdyttäjä ikinä oli vastavalmistunut DI, ei mitään ongelmaa. Toki se, että itse olen valmis ottamaan tietoa vastaan ihimiseltä, jonka äidiksi olisin kyllin vanha ja osoitan arvostusta nuorille, on varmasti auttanut siinä, että minulla ei ole nuorten kanssa mitään ongelmaa. Ikäiseni naiset ovat olleet pahimpia, he haluavat olla ainoita jotka osaavat hommat ja panttaavat tietoa pätkäläisiltä, en tiedä ovatko sitten epävarmoja itsestään. tympisi, jos pitäisi ottaa tämmöinen pätevä tiedon pimittäjä nuoren ja kehityskelpoisen sijaan.
Kyse ei ole nuoruudesta, vaan siitä, että on miespuolinen. Itse olen nähnyt, miten keski-ikäiset naiset surutta sorsivat nuoria naisia työhönotossa, mutta nuoret miehet ovat ok, olivatpa he sitten päteviä tai ei.
- asian nähnyt
Nainen naiselle susi kirjoitti:
Kyse ei ole nuoruudesta, vaan siitä, että on miespuolinen. Itse olen nähnyt, miten keski-ikäiset naiset surutta sorsivat nuoria naisia työhönotossa, mutta nuoret miehet ovat ok, olivatpa he sitten päteviä tai ei.
Minä en ole vastuussa työhön otosta. Itselläni on vähän kokemusta nuorten naisten kanssa työskentelystä, melkeinpä itse nuori olin silloin kun viimeksi oli nuoria naisia työkavereina. Yksi oli jonkin verran edellisessä paikassa, ihan mukava ja fiksu. Kokemusta ei ole elämästä, mutta näillä palstoilla kyllä aika paljon nuoret naiset haukkuvat keski-ikäisiä naisia. Kantsii muistaa, että aika nopeasti sitä itsestäänkin sellainen tulee. Kukaan ei pysy nuorena kovin kauan. Sen verran on työuran varrelta näkynyt, että kun on nirppanokka nuorena keski-ikäisiä kohtaan, samat ovat sitten keski-ikäisenä niitä pahimpia, joita nuioret halveksivat.
- asian nähnyt
Ujot jätkät ovat yleensä hyviä työntekijöitä ja nopeita oppimaan. Pätevyys paperilla ei tarkoita sitä, että olisi kovinkaan aikaan saava. Joskus pätevät ovat sitä mieltä, että he tietävät kaikesta kaiken, eikä ole enää mitään opittavaa. Nämä ovat vastustamassa kaikkea koulutusta, koska on niin kiire (oikeasti kiire valittaa kiirettä).
- ØØ Ø
Jos firma "sekoaa seksuaalisesti" taitaa jotain olla pielessä sen kulttuurissa.
Eräässä paikassa vanhempi naistyöntekijä alkoi vaatimaan seksuaalista kanssakäymistä minulta (siis mies). Kun en tähän ryhtynyt alkoivat ongelmat. Jos haastattelussa ilmenee tässä mielessä outoa, olisi paras katsella muita paikkoja ellei halua ryhtyä pelleilemään työpaikallaan. - *varattu*nikki*
Onko kyse aina seksuaalisesta sekoamisesta? Pätevin ei tarkoita, että on tehtävään sopivin. esimerkiksi itsellä jos olisi hakijana samalla koulutuksella nuori ja 20 vuotta samaa työtä tehnyt, niin kyllähän se 20 vuotta samaa työtä tehnyt olisi pätevämpi. Mutta...jos on ollut samoissa hommissa, ei ole kovin kehityskelpoinen ja -haluinen. Mulla on vielä tuoreessa muistissa, kun olin laskentaosastolla harjoittelemassa. Siellä oli valtava vastustus taulukkolaskentaa kohtaan vanhoilla jäärillä. Siis perustyökalu laskennassa mutta kun ei me joudeta kun on niin kiire..mihinkään koulutuksiin, oli perusasenne kaikkea uutta kohtaan. Oikein porukalla vastustettiin kaikkea uutta.
- *varattu*nikki
siis on tuoreessa muistissa, vaikka asia on 90-luvulla tapahtunut. Silloin ei tosiaan haluttu oppia näitä uusia tietotekniikkatyökaluja. Senkin muistan, kun koulutyttönä olin kesätöissä tilitoimistossa, sain tehdä tallennustöitä. Siellä kirjanpitäjät, osaavat ja kokeneet, vastustivat henkilökohtaisia tietokoneita, jotka silloin tulivat jokaisen työpöydälle. Mitä nyt töistä tulisi ilman? Nuorille tämä muutosvastarinta tulee sitten myöhemmin, sitten pitää keksiä jokin keino päästä näistä eroon kun tulevat liian vanhoiksi. Toki moni keski-ikäinen on kehityskelpoinen eikä vastusta kaikkea, omalla työpaikalla on yksi kuusikymppinen ukkokin joka on ajan tasalla kaikessa, mutta moni muu ei.
- Yksi duunari vain
No niin, tästä voidaan tehdä se yleistys, että töitä saadakseen kannattaa olla a tai b -ryhmän henkilö ja pyrkiä hakemaan juuri tuon kaltaisiin paikkoihin joissa ne ovat meriittejä. Jos laillisesti voi tehdä, niin kuka nyt haluaakaan palkata jotain omanikäistään ja samaa sukupuolta olevaa jörrikkää tai jörrikkätärtä. He voivat sitten hakea muihin paikkoihin, joissa ei ulkonäöllä ja kokemuksella tai iällä ole niin merkitystä. Tosin ikäähän ei saa tolla liikaa ja ainakaan työttömyyttä alla, sellainen on jo niin nolla ettei mitään tee enää.
No juu, kärjistettyä kuivaa huumoria mutta noinhan tuo menee, maailma pyörii mielikuvilla ja sillä mitä näemme, eikä sillä mitä pinnan alla on. Niin pitkälle kuin näin pystyy toimimaan. - Kylmä Järki
Tähän liittyen vielä: Pahimmillaan ko. haastateltava on saattanut jopa puhua ristiin, tai jäädä kiinni liioittelusta tai valheesta, mutta tämähän ei "sekoajaa" hetkauta. Pointtini ei missään nimessä ollut se, että nuori työnhakija ei voisi olla se paras. Puhun nyt vain tilanteista, joissa selvästi huomaa, että edellytyksiä ei kunnolla ole, mutta ko. henkilöön hullaantunut ei siitä välitä. Tällä periaatteella eräs entinen missikin luultavasti pääsi ministeriksi.
- asian oppinut
No jaa, parempi että on vähän työttömyyttä kuin samaa hommaa vuosikaudet..työttömyys opettaa nöyräksi. sitä paitsi työttömästä voi saada tukea, sama on alle kolmekymppisestä, kun tuli sanssikortti.
- tämä selvä
Rumat valittaa aina. Kaunis ja komea kävelee teidän yli, se on kylmää järkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760